NYHETER 2023-04-25

1177 uppskattad tjänst av invånarna i Västerbotten

Man med slalomskidor som tittar på sin mobiltelefon.
Västerbottningarna ger tjänsten 1177 högt betyg. Foto: Juliana Wiklund

Varje år genomför 1177 en varumärkesmätning där invånare får svara på frågor om vad de tycker om 1177. Den senaste undersökningen visar att över 99 procent av västerbottningarna känner till 1177.

1177 är ett känt varumärke i Västerbotten och användarnas vilja att rekommendera 1177 till andra fortsätter att vara hög. 86 procent anger att de kan rekommendera tjänsten till andra vilket är en siffra som legat stadigt under de senaste åren.

På frågan om var man i första hand söker information på internet om man själv eller någon familjemedlem blir sjuk svarar 72 procent 1177 och 10 procent svarar Google.

– Vi är glada att så många västerbottningar rekommenderar oss. Vi vet att vi uppfattas som sakliga, kunniga och trygga vilket bidrar till att många söker information från oss, säger Malin Åberg, kommunikationsdirektör i Region Västerbotten.

Ett starkt alternativ när det gäller att söka vård via nätet

Under de senaste åren har de digitala tjänster som invånarna i Västerbotten har tillgång till tagit stora steg framåt. Inte minst handlar det om tjänsten 1177 direkt som numera även finns som app. I tjänsten kan du både få bedömning av dina symtom, chatta med vårdpersonal eller bli hjälpt vidare i vården. Men även intresset för e-tjänsterna på 1177.se går stadigt framåt. 1177 har ökat som det spontana valet när länets invånare väljer väg in till hälso- och sjukvård.

– Vi står oss bra i konkurrensen med digitala aktörer. Det är färre som använder dem i Västerbotten än nationellt. Det låga intresset har legat stadigt sedan 2020. Detta trots att andelen som är mycket eller ganska positivt inställda till digitala vårdaktörer ökat från 20 procent 2020 till 30 procent. I mätningen framgår det även att många talar gott om 1177 i Västerbotten. Andelen så kallade ambassadörer som talar gott om 1177 ligger på 67% av västerbottningarna. Även här har vi lyckats bättre än övriga landet.

– Det är glädjande att så många invånare i Västerbotten känner till och tycker om 1177 men i en föränderlig omgivning är det tydligt att det krävs en fortsatt utveckling av tjänsterna och konceptet. Ett exempel på det är utvecklingen av 1177 direkt. Vi måste ständigt utvecklas för att bibehålla positionen som den naturliga utgångspunkten för vårdsökande, avslutar Malin Åberg.