NYHETER 2020-08-26

Aktuellt läge i Västerbotten om covid-19 vecka 35

Det är drygt sex månader sedan Västerbotten fick sina första bekräftade fall av covid-19, sedan dess har ytterligare 984 personer bekräftats med positivt provsvar. En kvalitetsgranskning som gjorts av covid-19-prover visar dock att ungefär 120 personer i Västerbotten har fått ett felaktigt positivt provsvar. Det gäller prov som är tagna genom så kallad egenprovtagning mellan 15 juni och 26 juli.

Personer som tog prov på sig själv för att ta reda på om de hade covid-19 under perioden 15 juni–26 juli kan felaktigt ha fått ett positivt provsvar. Alla berörda personer i Västerbotten kommer att kontaktas genom ett sms under torsdagen den 27 augusti, och senare även genom ett brev, för att få det korrigerade provsvaret.

– Blir du inte kontaktad på torsdag är du inte berörd. Det är såklart olyckligt att få ett felaktigt svar och synd att det blir såhär. Nu är målet att snabbt nå de berörda med bra information och även erbjuda dessa personer ett kostnadsfritt antikroppstest, berättar Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Rekommendationerna fortsatt viktiga

– Att följa rekommendationerna kan vara jobbigt under en längre tid men det är av största vikt att vi hjälps åt och kom ihåg att det just du gör spelar roll. Varje individ har ett eget ansvar, säger Stephan Stenmark.

Att stanna hemma när du är sjuk är den viktigaste åtgärden för alla, både barn, ungdomar och vuxna och att alla med allvarliga eller långdragna symtom ska kontakta vården som vanligt för bedömning.

I länet, liksom nationellt, ses fler fall bland yngre personer.

– Region Västerbotten erbjuder sedan mitten av juli egenprovtagning och även ungdomar kan testa sig vid milda symtom – om du har Bank-Id, hälsar Stephan Stenmark.

Aktuellt läge - följ statistik om det aktuella smittläget för covid-19 i Västerbotten

Stor undersökning i Umeå

Region Västerbotten och Umeå universitet har fått i uppdrag av Folkhälsomyndigheten att utföra den största prevalensundersökningen av aktiv covid-19-infektion som hittills utförts i Sverige. Målet är att erbjuda 20 000 studenter och medarbetare provtagning på campus i Umeå under vecka 36 och 37.

Alla studenter och medarbetare vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som är på plats erbjuds att utföra egenprovtagning. Det är kostnadsfritt att delta, och personer som medverkar får veta om de har viruset och behöver genomgå smittspårning, något som kan förhindra att fler smittas.

– Terminsstart innebär en ökad risk för smittspridning eftersom fler människor än vanligt samlas och rör sig i samhället. Det vi gör nu kan påverka smittspridningen i Umeåområdet och Västerbotten många veckor framåt. Testning och smittspårning har visat sig vara effektiva verktyg i arbetet för att förhindra spridning av covid-19, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare vid Region Västerbotten som ingår i projektgruppen.

Kampanj för att komma ihåg

Denna vecka har Region Västerbottens digitala kampanj ”Du har väl inte glömt…” börjat. Den riktar sig till invånare mellan 16–30 år i Västerbotten.

Den första filmen i kampanjen publicerades via sociala medier under måndagen och påminner om rekommendationen att stanna hemma om man har symtom.

Fram till den 25 september kommer ytterligare tre filmer marknadsföras. De påminner om att hålla avstånd, tvätta händerna och att hosta och nysa i armvecket. Alla filmer kommer även att vara tillgängliga för kommuner, skolor och universitet att själva använda och sprida.