NYHETER 2021-01-04

Aktuellt smittläge och fortsatt vaccinering mot covid-19

Vaccinering mot covid-19 fortsätter på flera orter i Västerbotten under veckan. Under föregående vecka bekräftades 702 personer med viruset och smittspårningen visar att smittan huvudsakligen är kopplad till familjer och privata sociala sammanhang.

Under föregående vecka analyserades 6 638 prover och av dessa visade 10,7 procent på ett positivt resultat, det betyder att 702 personer bekräftades med covid-19 i Västerbotten under vecka 53.

– Det är svårt att jämföra resultatet mot tidigare veckor då vi haft färre dagar med provtagning under jul och nyår, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

– Vi ser en betydande minskning bland fallen på personer mellan 0 och 18 år och det är under slutet av förra året betydligt färre fall kopplat till skola och arbetsplatser då det varit lov och ledigheter, fortsätter Stephan Stenmark.

Två av de elva fall av den brittiska virusvarianten, som Folkhälsomyndigheten rapporterade om i helgen, identifierades i Västerbotten. Fallen var kopplade till samma resa från Storbritannien och identifierades och isolerades direkt i boendet enligt gällande rutin.

– Vi har inga misstankar om vidare smittspridning i Västerbotten, informerar Stephan Stenmark.

Hög belastning på vården

Under storhelgerna har det varit en hög belastning på samtliga av länets sjukhus.

– Vårdläget är ansträngt, vilket det i stort sett alltid är under längre helger som jul och nyår i och med att vi drar ner antalet vårdplatser och har en lägre bemanning. Vi har haft ett mycket bra samarbete i länet mellan sjukhusen och gjort en del omfördelningar, berättar Brita Winsa, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Region Västerbotten vårdar just nu 36 personer på grund av covid-19 och av dessa ligger sex på intensivvårdsavdelning. Patienter vårdas på alla tre sjukhus i länet för covid-19.

Fortsatt vaccinering i länet

Under veckan kommer ett antal äldreboenden i Umeå, Skellefteå, Lycksele, Robertsfors och Dorotea att få sina första doser av vaccin. Planering för vecka två pågår.

– Vilka som erbjuds vaccin först följer Folkhälsomyndighetens prioriteringsordning. De som har störst behov av skydd mot covid-19 vaccineras först, säger Ronny Lestander, vaccinsamordnare i Region Västerbotten.

Fas ett: Personer som bor på särskilda boenden för äldre eller har hemtjänst enligt socialtjänstlagen, personal som arbetar nära dessa personer, samt vuxna som lever tillsammans med någon som tillhör denna riskgrupp.

Utifrån vaccintillgång och logistik kommer vi initialt att vaccinera brukare och personal på äldreboenden först.

Fas två: När dessa grupper är vaccinerade kommer övriga personer som är 70 år eller äldre att prioriteras. Då kommer vaccin också erbjudas övrig personal inom vården och omsorgen. Övriga personer som har en ökad risk att bli allvarligt sjuka ska också få vaccin. Efter det ska resten av befolkningen som är 18 år eller äldre erbjudas vaccin.

– Målet är att alla boende i Västerbotten ska erbjudas vaccin innan sista juni. Vi kommer att informera löpande vad som gäller. Kom ihåg att inte ringa och fråga hälsocentralerna om tidsbokning för vaccination eller ställa frågor utan besök 1177.se eller följ oss via våra digitala kanaler. Vi behöver tillsammans frigöra tid för hälsocentralerna att vårda patienter, avslutar Ronny Lestander.