NYHETER 2023-05-10

Alla patienter kan få en hälsoplan

Nu är det möjligt att tillsammans med kallelsen till undersökning och behandling skicka ut ett hälsoformulär via 1177.se till vuxna patienter. Det gäller både primärvård och sjukhusvård.

Carina Gustafsson, till höger, visar den fullstora stjärnan i Västerbottens hälsoundersökningar. Den stjärna som genereras av hälsoformuläret får färre uddar. Foto: Patrick Degerman

När patienten fyllt i svaren på frågorna om sina levnadsvanor, det vill säga om mat, fysisk aktivitet, alkohol, rökning och upplevd hälsa, kommer svaren tillsammans med färdiga råd att bli tillgängliga för enheten och den medarbetare som kallat patienten.

Frågorna är ett urval från de nationella så kallade indikatorfrågorna och det digitala formulär som används i Västerbottens hälsoundersökningar. De ger ett tillförlitligt och pedagogiskt underlag för att samtala om levnadsvanor.

– Det var nödvändigt att utveckla frågebatteriet till ett digitalt hälsoformulär så att det nu är enklare att genomföra Västerbottens hälsoundersökningar. Som en bonus får vi ett bra stöd för alla andra besök i hälso- och sjukvården, säger Carina Gustafsson, hälsoplanerare och projektledare för det nya digitala stödet.

Uträknat och klart

När svaren kommer tillbaka till exempelvis den läkare, fysioterapeut eller undersköterska som kallat patienten är allt uträknat och klart med tydliga råd till patienten.

De medarbetare som vill ha ett stöd för hälsosamtal skickar formuläret från patientens journal (EyeDoc) till hens 1177.se. När patienten besvarat samt bekräftat svaren på 1177.se så visas de i patientens journal. Formulärssvaren beräknas via algoritmer och ger en individuell stjärnprofil, individuella och generella levnadsvaneråd samt grunden för en hälsoplan.

– Det är superviktigt att med ett större fokus på förebyggande arbete. Vi måste se till att behovet av hälso- och sjukvård minskar då vi vet att resurserna inte kommer att öka. Det nya och enkla formatet för levnadsvanestöd underlättar ett nödvändigt arbete, säger Isabell Zemrén, chef för närsjukvårdsområde södra Lappland.

Den sammanställning, hälsoplan, som automatiskt genereras och syns i journalen kan under besöket skrivas ut som en minnesanteckning till patienten. I den individuella hälsoplanen finns även stjärnan från Västerbottens hälsoundersökningar fast nu med färre uddar.

– Jag hoppas att det nu ska bli enklare att samtala om levnadsvanor med patienterna. Även om samtalet alltid kommer att ta tid ger det färdiga underlaget ett smidigare och snabbare upplägg, säger Carina Gustafsson.

Ett steg i rätt riktning

Den återrapportering som görs till Socialstyrelsen visar att Region Västerbotten idag inte är speciellt bra på att följa rekommendationerna när det gäller att ge patienterna stöd för bättre levnadsvanor. Allt som underlättar för medarbetarna att genomföra hälsosamtal är ett steg i rätt riktning.

Att arbeta med att förebygga ohälsa är prioriterat i vår regionplan, i hälso- och sjukvårdslagen och i patientlagen.

I det utskrivna materialet finns konkreta tips på vilka aktiviteter som stärker patientens hälsa. För att komma i gång med en livsstilsförändring kan man som patient göra en egen plan, söka stöd digitalt via 1177.se eller göra en egen vårdbegäran för behandling på beteendemedicin.

Bland annat utvecklingskoordinatorer för Cosmic väntar otåligt på att funktionen ska komma på plats. Då de ser flera utvecklingsmöjligheter för det hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbetet i och med att ett mer tidsenligt stödprogram kan erbjudas.

Elin Lindgren, distriktsköterska och utvecklingskoordinator i primärvården har var sett det utvecklade levnadsvanestödet och anser att många professioner får nytta av formuläret.

– Det blir enkelt att överblicka patientens levnadsvanor och se vilka insatser som gör störst nytta, säger hon.