NYHETER 2021-04-13

Åter ökad smittspridning i Västerbotten

Efter några veckor av minskad smitta ökar nu smittspridningen i hela Västerbotten. Förra veckan konstaterades 646 positiva fall, en ökning med 179 fall jämfört med veckan innan. – Ökningen sker i hela länet och mycket tyder på att påskhelgen och påskledigheten har bidragit till den. Det är nu mycket viktigt att bromsa smittspridningen, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Antalet analyserade prover var under förra veckan 9 405, där 7 procent var positiva, även det en ökning från förra veckan. Av de 646 positiva fallen bekräftades 309 i Umeåområdet, 253 i Skellefteåområdet, 61 i södra Lappland och 21 var från personer folkbokförda utanför Region Västerbotten.

Privata sammanhang och arbetsplatser

– Det är ett ökande antal fall i alla åldersgrupper utom bland de som är 70 år och äldre. Smittspårningen visar att de flesta smittas i familjerna, sociala privata sammanhang och på arbetsplatser. Vi måste träffa så få människor som möjligt inomhus, säger han.

Fortsatta rekommendationer

Fortsätt att följa de skärpta rekommendationerna där det centrala är att huvudsakligen umgås med de du bor tillsammans med, poängterar smittskyddsläkaren.

Det är också viktigt att hålla distans, begränsa din rörlighet ute i samhället, handla ensam, arbeta hemifrån om du kan, stanna hemma om du får minsta symtom och testa dig. Använda munskydd i kollektivtrafiken och när du inte kan hålla avstånd inomhus, till exempel i butiker

– Inget har förändrats som gör att vi kan ta lättare på rekommendationerna nu. Viruset är lika smittsamt och vi behöver uppnå ett större antal vaccinerade innan vi kan se en minskning av smittspridningen ute i samhället. Det är kämpigt för oss alla men tillsammans kan vi bromsa smittspridningen mer, säger Stephan Stenmark.