NYHETER 2020-04-14

Bekräftade fall av coronavirus i Västerbotten

Under måndagen den 9 mars visade provsvar att fem vuxna personer i Västerbotten har fått coronavirusinfektion (covid-19).

Gunilla Persson tillförordnad smittskyddsläkare, Helena Lindmark, verksamhetschef vid infektionskliniken, Ulrica Bergström, biträdande hälso- och sjukvårddirektör och Malin Åberg, kommunikationsdirektör, höll i presskonerensen. Foto: Jan Alfredsson

– Fallen har hittats genom provtagning. Alla fem personer har vistats i norra Italien, säger tillförordnad smittskyddsläkare Gunilla Persson.

Bland de konstaterade fallen är ingen allvarligt sjuk. Ingen av dem är beroende av sjukhusvård utan kommer att isoleras i hemmet.

– Hittills har vi tagit drygt 50 prover. Proverna analyseras på Norrlands universitetssjukhus, berättar Helena Lindmark, verksamhetschef vid Infektionskliniken vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Hälso- och sjukvården i Region Västerbotten är väl förberedd på att ta hand om och vårda personer som har covid-19. Regionen kommer att fortsätta ta prover på patienter som uppfyller de kriterier som rekommenderas av Folkhälsomyndigheten. När nya fall konstateras inleds smittspårning, vilket innebär att regionens smittskyddsenhet kontaktar de personer som har haft nära kontakt med de som är smittade. Vid bekräftade fall styr patientens behov av vård om isolering sker på sjukhus eller i hemmet.

Frågor om det allmänna smittspridningen i Sverige

Folkhälsomyndighetens presstjänst

Vid frågor om det nya coronaviruset

Många ringer till 1177 Vårdguiden på telefon och har frågor om det nya viruset. Det gör att det kan vara längre kötid än vanligt innan du kommer fram. Har du till exempel hosta, feber eller halsont kan du få råd på 1177.se.

Besök folkhälsomyndighetens webbplats. Där finns bra frågor och svar om det nya coronaviruset.

Ring 113 13 om du har allmänna frågor om det nya coronaviruset.

Ring 1177 på telefon när du har feber, hosta eller andningsbesvär och om något av följande stämmer in:
• Du har under de senaste 14 dagarna varit på platser där det pågår smittspridning på grund av coronaviruset. Information om berörda områden finns på 1177.se och Folkhälsomyndighetens webbplats.
• Du under de senaste 14 dagarna varit i närkontakt med någon som har sjukdomen covid-19 (coronavirusinfektion).