NYHETER 2018-12-12

Brinner för att utveckla regionen

När Region Västerbotten och Region Västerbotten vid årsskiftet bildar en gemensam organisation, är det Kent Ehliasson, uppvuxen i Vilhelmina, som leder arbetet. Se och hör honom berätta om sin roll som ny landstings- och regiondirektör i en nyproducerad film.

Kent Ehliasson
– Att få ta ett samhällsansvar och kunna påverka både den regionala utvecklingen och hälso- och sjukvården i Västerbotten är oerhört spännande och intressant, säger Kent Ehliasson. Foto: Malin Grönborg

Han kommer närmast från ett uppdrag som generaldirektör för Statens institutionsstyrelse, en tjänst han haft sedan 2012. Men utmaningen med en helt ny organisation lockade

Kent Ehliassons koppling till länet och Region Västerbotten är påtaglig. Han föddes i Stockholm men växte upp i Vilhelmina och hamnade som 13-åring på sjukstugan efter en idrottsskada. Och nyligen har en nära anhörig behandlats både på sjukstugan och vid Norrlands universitetssjukhus.

– Jag vet av egen erfarenhet att en god och tillgänglig vård för alla i Västerbotten är viktig, säger han.

Vid årsskiftet axlar Kent Ehliasson rollen som ny regiondirektör.

– Jag har jobbat mycket med förändringsarbeten inom olika områden och har en god förståelse för de olika förutsättningar och möjligheter en organisation har, för att skapa sig en egen framtid, säger han.

Kent Play

Se och hör Kent Ehliasson berätta mer om tankarna kring arbetet som ny landstings- och regiondirektör.