Följsamhet till administrativa 
regler - Barn- och ungdomscent-
rum år 2023 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juni 2023 
Petra Segerbrant 
Revisionskontoret 
Diarienummer: REV 10-2023 
 

Fördjupad granskning nr 3/2023 

 

 

 

 

Innehåll 

1.  Sammanfattande analys 

3 

Rekommendation 

2.  Bakgrunden till granskningen 

4 

3.  Granskningens genomförande 

4 

Syfte, avgränsning och revisionsfrågor 

Ansvarig nämnd och avgränsningar 

Granskningens revisionskriterier 

Metod 

Rapporten är kvalitetssäkrad 

4.  Granskningens resultat 

8 

Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning 

Ekonomiadministrativa rutiner 

Patientsäkerhet 

10 

Arbetsmiljö 

11 

5.  Svar på revisionsfrågor 

12 

6.  Rekommendationer 

12 

 

 

 

 

 

 

 

1.

 

Sammanfattande analys 

Granskningen visar på brister i följsamhet till administrativa regler på Barn- och 
ungdomscentrum. Inom det ekonomiadministrativa området identifieras brister 
inom flera delområden. Basenheten följer i huvudsak regler inom patientsäkerhet- 
och arbetsmiljö, men brister inom vissa områden har påvisats. Positivt är att basen-
heter följer regionens regler för verksamhets- och ekonomistyrning. Granskningen 
har identifierat följande brister: 

 

Behörigheter till journalsystemet NCS cross var inte avslutade för 6 av 14 
medarbetare som inte längre arbetade kvar på basenheten.  

 

Behörigheter att attestera i personal- och lönesystemet Visma var inte av-
slutade för 2 medarbetare som inte längre arbetade kvar på basenheten. 

 

7,22 procent av basenhetens leverantörsfakturor var betalda efter betalda-
tum.  

 

33 procent av basenhetens resor utanför länet var inte beställt med upp-
handlad resebyrå. 

 

9 av 50 fakturor saknade korrekt underlag. 

 

Endast 4 av 41 reseräkningar och friskvårdsbidrag saknade korrekt un-
derlag.  

 

10 av 36 lönelistor saknade signatur av behörig chef. 

 

Basenheten hade under granskningsperioden i snitt 685 osignerade an-
teckningar som översteg tidsgränsen på 14 dagar, vilket motsvarade 2,85 
procent. Under samma tidsperiod var medelvärdet för regionens övriga 
sjukvårdsverksamheter 7,11 procent. 

 

Basenheten saknar en lokal patientsäkerhetssamordnare. 

Rekommendation 

Vi rekommenderar hälso- och sjukvårdsnämnden att: 

 

säkerställa att barn- och ungdomscentrum åtgärdar identifierade brister. 

 

stärk den interna kontrollen inom områden där vi identifierat brister i 
denna granskning. 

 

 

 

 

 

 

2.

 

Bakgrunden till granskningen 

Revisorernas riskanalys visar att det finns behov av att granska styrelsens och 
nämndens styrning och kontroll över följsamhet till administrativa regler. Åren 
2013-2017 genomförde revisorerna årliga granskningar av enskilda basenheter. 
Granskningarna visade att landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden i 
flera fall inte hade säkerställt att basenheterna följde de administrativa reglerna. 
Våren 2023 utformade revisionskontoret ett nytt granskningsprogram för gransk-
ning av enskilda basenheter. Barn- och ungdomscentrum är första basenhet att bli 
granskad med stöd av det nya granskningsprogrammet. 

3.

 

Granskningens genomförande 

Syfte, avgränsning och revisionsfrågor 

Syftet med granskningen är att bedöma om nämnden säkerställt att nämndens 
verksamheter följer regler och rutiner inom det administrativa området. Vi har valt 
att granska barn- och ungdomscentrum som är en stor basenhet inom hälso- och 
sjukvårdsförvaltningen.  

Basenheten är en av de 10 största inom hälso- och sjukvårdsnämndens ansvarsom-
råde. Verksamheten har ca 400 medarbetare och en årsbudget på drygt 289 miljo-
ner kronor. Barn- och ungdomscentrum är en länsklinik som ansvarar för den speci-
aliserade barn- och ungdomsmedicinska vården i Västerbotten. Verksamheten be-
drivs vid Norrlands universitetssjukhus, Skellefteå lasarett och vid barnmottag-
ningen i Lycksele. I verksamhetens uppdrag ingår att bedriva vård, forskning och att 
utbilda vårdpersonal. 

För att svara på syftet ska vi besvara följande revisionsfrågor:  

 

Har barn- och ungdomscentrum följt regler som gäller verksamhets- och 
ekonomistyrning? 

 

Har barn- och ungdomscentrum följt ekonomiadministrativa regler? 

 

Har barn- och ungdomscentrum följt regler som gäller patientsäkerhetsar-
betet? 

 

Har barn- och ungdomscentrum följt regler som gäller arbetsmiljö? 

Revisionsfrågorna har brutits ned till delfrågor i ett granskningsprogram. 

Ansvarig nämnd och avgränsningar 

Granskningen är avgränsad till år 2023. Det finns en stor mängd regler i form av an-
visningar, riktlinjer och rutiner etc. inom regionen. Vi har avgränsat oss till ett urval 
regler som alla verksamheter inom regionen ska följa. De regler vi kontrollerar är 
avgränsade till följande områden:  

 

Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning. 

 

Ekonomiadministration. 

 

Arbetsmiljö.  

 

Patientsäkerhet.  

Granskningen avser inte att mäta vårdens kvalitet.  

 

 

 

 

Granskningens revisionskriterier 

Revisionskriterierna utgör de bedömningsgrunder som bildar underlag för gransk-
ningens analyser, slutsatser och bedömningar. Revisionskriterier för denna gransk-
ning är:  

 

Kommunallagen 6 kap. 6 § 

som anger att nämnderna ska bedriva sin verk-

samhet enligt lagstiftning, fullmäktiges beslut och på ett i övrigt tillfreds-
ställande sätt. Nämnderna ska också ha en tillräcklig intern kontroll.  

 

Regionfullmäktiges reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden 

som fast-

ställer nämndens ansvarsområden och att nämnden ska säkerställa att 
verksamheten bedrivs i enlighet med lag och av fullmäktige beslutade mål 
och riktlinjer. Nämnden ska även se till att det finns ändamålsenliga intern-
kontrollsystem.   

 

Regionstyrelsens planeringsansvisningar för verksamhetsplanering och 
budgetarbete 

som utformar nämndens berednings- och beslutsprocess för 

planering, budget och uppföljning. 

 

Hälso- och sjukvårdsnämndens budget 

som fastställer de ekonomiska ra-

marna för verksamheten.   

 

Regionens regler och rutiner 

för verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, 

administration och patientsäkerhet.  

 

Den 

delegations- och vidaredelegationsordning 

som hälso- och sjukvårds-

nämnden respektive förvaltningschef beslutat om och som anger vilka be-
slut som har delegerats.  

Metod 

De metoder som vi har använt i granskningen är dokumentanalys och stickprov. I 
samband med insamling av dokument har vi haft avstämning via mejl med verk-
samhetschef och chefsassistent. Vi har också besökt basenheten och utfört kon-
troller på plats för att besvara några av revisionsfrågorna. Granskningen är genom-
förd av sakkunniga på revisionskontoret. Petra Segerbrant har varit projektledare. 

I samband med granskningen har vi brutit ner de övergripande revisionsfrågorna 
och besvarat ett antal kontrollfrågor. Vi redovisar svaren på kontrollfrågorna under 
granskningens resultat nedan. 

Några delområden har vi granskat med hjälp av stickprov: Signering av lönelistor, 
hantering av fakturor, hantering av reseräkningar och friskvårdsbidrag, signering av 
journaler.  

Dokumentanalys av planer och rutiner 

Granskningen bygger på dokumentanalys av följande dokument:  

-

 

Basenhetens verksamhetsplan. 

-

 

Basenhetens arbetsmiljöplan. 

-

 

Basenhetens patientsäkerhetsberättelse och patientsäkerhetsplan. 

-

 

Basenhetens månads- och delårsrapport. 

 

 

 

 

-

 

Basenhetens lista över skyddsombud. 

-

 

Överenskommelse om fördelning av arbetsmiljöuppgifter från verksam-
hetschef till avdelningschef. 

-

 

Protokoll från sammanträde med barn- och ungdomscentrums samver-
kansgrupp, daterat 2022-12-21. 

-

 

Protokoll från sammanträde med barn- och ungdomscentrums lednings-
grupp, daterat 2023-04-05. 

-

 

Protokoll över basenhetens loggkontroller år 2023. 

-

 

Checklista för verksamhetschef vid basenhet inom hälso- och sjukvårdsför-
valtningen (dokument nr 264471). I checklistan finns exempelvis uppfölj-
ningsindikatorer för signering av journalanteckningar. 

Stickprovskontroll inom vissa delområden 

Vi har även genomfört stickprovskontroller i syfte att kontrollera efterlevnaden av 
rutiner inom vissa områden.  

Kontroll av hantering av anställdas reseräkningar och friskvårdsbidrag 

För perioden 2023-01 - 2023-03 fanns utlägg för 23 reseräkningar och 18 frisk-
vårdsbidrag. Vi har kontrollerat samtliga poster och begärt ut underlag för att sä-
kerställa att underlagen verifierar utlägget samt är i enlighet med regionens ruti-
ner. Vi har även kontrollerat att friskvårdsbidrag inte beviljats medarbetare som re-
dan nyttjat friskvårdstimmen under år 2023. 

Kontroll av hantering och kontering av fakturor 

Vi har kontrollerat fakturor konterade som intern representation och resekostnad. 
För perioden 2023-01 - 2023-03 fanns totalt 24 fakturor konterade som intern re-
presentation och 58 fakturor konterade som resekostnad. Vi har kontrollerat samt-
liga fakturor inom intern representation och ett urval på 26 fakturor inom resekost-
nader. Vi har kontrollerat att fakturor är korrekt konterade, att verifikaten uppfyller 
kraven enligt regionens kontoplan samt att fakturor har beslutsattesterats av behö-
riga chefer. 

Kontroll av betalning av fakturor 

Vi har kontrollerat om basenheten betalat sina leverantörsfakturor i tid. Vi har be-
gärt ut en sammanställning över basenhetens samtliga leverantörsfakturor för peri-
oden 2023-01 - 2023-05. Sammanställningen redovisar betaldatum och förfallo-
datum för samtliga fakturor. Basenheten hade fyra fakturor som på grund av juri-
disk process var betalda osedvanligt långt efter betaldatum. Vi har valt att exklu-
dera dessa fakturor för att inte snedvrida resultatet. Vid beräkning av medelantalet 
dagar mellan förfallodatum och betaldatum har vi använt ett viktat medelvärde. 
Detta för att ta hänsyn till att majoriteten av fakturorna betalas inom sex dagar ef-
ter förfallodatum men att det finns en spridning upp till 149 dagar efter förfallo-
datum. 

Kontroll av signering av lönelistor. 

För perioden 2023-01 - 2023-03 fanns totalt 36 lönelistor. Kontrollen omfattade 
samtliga lönelistor. Vi har kontrollerat om lönelistorna var korrekt signerade. 

 

 

 

 

Kontroll av signering av journaler. 

Vi har kontrollerat antalet journalanteckningar som inte klarade regionens tids-
gräns på 14 dagar. Under perioden 2023-03 - 2023-04 har vi utfört fem stickprovs-
kontroller av journalanteckningar. 

Stickprovskontroll av behörigheter i Visma och NCS Cross 

Vi har kontrollerat om basenhetens chefer hade säkerställt att behörigheter i per-
sonalsystemet Visma och journalsystemet NCS Cross blivit avslutade för anställ-
ningar som upphört under första kvartalet år 2023.  

Personalsystemet Visma hanterar bland annat anställningar och löner. Vi begärde 
ut en lista från IT-ansvarig med namn på de personer som hade attestbehörighet 
för barn- och ungdomscentrum i Visma 2023-05-05. Därefter har vi kontrollerat om 
personerna med attestbehörighet i Visma var anställda på barn- och ungdomscent-
rum vid tidpunkten listan skrevs ut. 

NCS Cross är regionens patientjournalsystem. Vi har med hjälp av en rapport i 
Visma sammanställt vilka personer som helt avslutat sin anställning på basenheten. 
Därefter kontrollerade IT-handledare för NCS Cross om de personer som inte 
längre hade anställning på basenheten fortfarande hade behörigheter i journalsy-
stemet. 

Rapporten är kvalitetssäkrad 

Rapporten har kvalitetssäkrats internt genom att den granskats av annan sakkunnig 
på revisionskontoret samt av revisionsdirektören. Dessutom har intervjuade perso-
ner fått möjlighet att lämna synpunkter på rapportens innehåll. 

 

 

 

 

 

 

4.

 

Granskningens resultat 

Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning 

Tabellen nedan visar barn- och ungdomscentrums följsamhet till regler för verk-
samhets- och ekonomistyrning. Granskningen har utgått från sju

 

kontrollfrågor 

som framgår av tabell 1.  

Tabell 1. Följsamhet till regler som gäller verksamhets- och ekonomistyrning 

Kontrollfråga 

Bedömning 

Resultat av kontroll 

Har verksamheten en beslutad 
verksamhetsplan? 

Ja. 

Finns i det digitala ledningsverkty-
get Stratsys. 

Innehåller verksamhetsplanen 
aktiviteter som utgår från nämn-
dens riktade mål och indikato-
rer? 

Ja. 

Verksamhetsplanens aktiviteter ut-
går från nämndens mål och indika-
torer. 

Är det tydligt i verksamhetspla-
nen vem som har ansvar för att 
genomföra aktiviteter? 

Ja. 

Verksamhetschef ansvarig för samt-
liga aktiviteter enlig verksamhets-
planen. 

Har verksamhetsplan och bud-
get samverkats i VSG? 

Ja. 

Protokoll från sammanträde med 
barn- och ungdomscentrums sam-
verkansgrupp i december 2022.  
 

Har verksamheten rapporterat i 
Stratsys enligt tidsplan? 

Ja. 

Verksamheten har rapporterat en-
ligt plan och inom avsatt tid. 

Har verksamhetschefen med 
hjälp av månadsrapporter följt 
upp verksamhetens ekonomiska 
resultat? 

Ja. 

I systemet Stratsys finns både må-
nads- och delårsrapporter. 

Har verksamhetschefen tillsam-
mans med ledningsgruppen följt 
upp verksamhetens ekonomiska 
resultat? 

Ja. 

Ekonomisk uppföljning rapportera-
des i basenhetens ledningsgrupp 
april 2023. 

Vår kommentar 

Barn- och ungdomscentrum följer regionens regler för verksamhetsstyrning och 
ekonomistyrning. Enligt regionens anvisningar för verksamhetsplanering ska varje 
basenhet upprätta en verksamhetsplan. Verksamhetsplanens aktiviteter ska utgå 
från nämndens delmål och indikatorer. Basenheten har upprättat en verksamhets-
plan enligt regionens anvisningar och den finns tillgänglig i systemet Stratsys. Bas-
enheten har även följt upp verksamhetsplanens aktiviteter och verksamhetens 
ekonomiska resultat i Stratsys. 

 

 

 

 

 

 

Ekonomiadministrativa rutiner 

Tabellen nedan visar barn- och ungdomscentrums följsamhet till ekonomiadminist-
rativa regler. Granskningen har utgått från tolv kontrollfrågor som framgår av tabell 
2.   

Tabell 2. Följsamhet till regler som gäller ekonomiadministration 

Kontrollfråga 

Bedömning 

Resultat av kontroll 

Har verksamhetschefen säker-
ställt att medarbetare som slu-
tat sin anställning vid basen-
heten inte har behörighet till 
regionens journalsystem?  

Nej.

 

Av 14 personer som slutat på BUC 
hade 6 personer kvar sina behörig-
heter till journalsystemet NCS 
Cross.  
 

 

Har attestbehörigheter i perso-
nal- och lönesystemet Visma av-
slutats för personer som inte 
längre är anställda på basen-
heten? 

Nej.

 

2 av 30 personer som hade attest-
behörighet för BUC i Visma arbe-
tade inte kvar på basenheten.   

 

Överensstämmer verksamhets-
chefens beslutade attesträttig-
heter med registrerade attest-
rätter i systemet för fakturahan-
tering? 

Ja. 

Vår initiala kontroll visade på avvi-
kelse för 3 av 13 attesträttigheter. 
Enligt e-postutdrag hade basen-
heten begärt korrigering av rättig-
heterna hos leverantörsfakture-
ringen cirka en månad innan vår 
kontroll. Efter vår kontroll påtalade 
basenheten bristen för leverantörs-
faktureringen som korrigerade at-
testrättigheterna enligt verksam-
hetschefens beslut.  

Är lönelistor korrekt signerade?  

Nej. 

10 av 36 lönelistor var inte korrekt 
signerade. 2 lönelistor var inte ut-
skrivna och därmed inte signerade. 
8 lönelistor var utskrivna men sak-
nade signatur av beslutsattestant. 
Samtliga signerade lönelistor var 
signerade av behörig chef. 

Är fakturor korrekt hanterade i 
Agresso? 

Nej. 

9 av 50 fakturor (18%) saknade kor-
rekt underlag där antingen syfte el-
ler namn på deltagarna saknades. 
Samtliga fakturor är korrekt konte-
rade.  

Har verksamheten betalat leve-
rantörsfakturor i tid? 

Nej. 

397 av 5442 leverantörsfakturor var 
betalda efter betaldatum, vilket 
motsvarar 7,22 procent. För hela 
regionen var värdet 7,18 procent 
under samma period. Det viktade 
medelvärdet för antal dagar som 
betalningarna var försenade med 
var 9,3 dagar för basenheten och 
14 dagar för regionen.  

Är resor beställda med upp-
handlad resebyrå, för närva-
rande Big travel? 

Nej. 

19 av 58 (33%) resefakturor var be-
ställd med annan resebyrå än reg-
ionens upphandlade resebyrå.  

 

 

 

10 

 

Kontrollfråga 

Bedömning 

Resultat av kontroll 

Är reseräkningar korrekt hante-
rade? har korrekt underlag bifo-
gats? 

Nej. 

Vi har granskat 23 reseräkningar.  
Ett underlag saknades för en rese-
räkning. Reseräkningen var felrap-
porterad och avsåg kilometerersätt-
ning.  

Har korrekt underlag bifogats 
vid ansökan av friskvårdsbidrag? 

Nej. 

1 av 18 granskade friskvårdsbidrag 
saknade fullständigt underlag. Un-
derlaget saknade information om 
vem köparen var samt autogiroav-
tal.  

Har friskvårdsbidrag hanterats 
korrekt? 

Nej. 

2 av 18 granskade friskvårdsbidrag 
hade beviljats där den anställde 
även nyttjat friskvårdstimme vilket 
inte är tillåtet enligt regionens frisk-
vårdsriktlinje. 

Har verksamhetschefen utsett 
ansvarig för verksamhets arkiv? 

Ja. 

Basenheten har en namngiven ar-
kivredogörare. 

Finns en aktuell registerförteck-
ning på basenheten? 

Ja. 

 

Vår kommentar 

Det finns flera brister i basenhetens följsamhet till regionens regler inom det eko-
nomiadministrativa området. Stickprov visade att behörigheter i olika IT-system 
inte blivit avslutade när medarbetare slutat sin anställning på basenheten. Resor 
var inte beställda med upphandlad resebyrå och fakturor var betalade efter förfal-
lodatum. Andelen försenade fakturor för basenheten var dock i linje med andelen 
för regionen som helhet. Positivt var att basenheten agerade och säkrade att at-
testrättigheterna i fakturasystemet var korrekta.  

Patientsäkerhet 

Tabellen nedan visar barn- och ungdomscentrums följsamhet till regler som gäller 
patientsäkerhetsarbetet. Granskningen har utgått från sex kontrollfrågor som 
framgår av tabell 3.  

Tabell 3. Följsamhet till regler som gäller patientsäkerhetsarbetet 

Kontrollfråga 

Bedömning 

Resultat av kontroll 

Har verksamheten upprättat en 
patientsäkerhetsplan? 

Ja.

 

Finns i Stratsys. 

Har basenheten genomfört må-
natliga loggkontroller? 
 

Ja. 

Protokoll för år 2023 visade att bas-
enheten utfört månatliga loggkon-
troller av egen journal, journal för 
anhöriga eller känsliga patienter 
samt kontroll på patientens begä-
ran. 

 

 

 

11 

 

Kontrollfråga 

Bedömning 

Resultat av kontroll 

Klarar basenheten regionens 
tidsgräns för när alla journaler 
ska vara signerade? 

Nej. 

Basenheten hade under gransk-
ningsperioden i snitt 685 osigne-
rade anteckningar som översteg 
tidsgränsen på 14 dagar, vilket mot-
svarade 2,85 procent. Under 
samma tidsperiod var medelvärdet 
för regionens övriga sjukvårdsverk-
samheter 7,11 procent med en 
spridning mellan 0,1 - 14,7 procent. 

Har basenheten minst en lokal 
patientsäkerhetssamordnare? 

Nej. 

 

Har basenheten upprättade åt-
gärdskort för olika beredskaps-
nivåer? 

Ja. 

Verksamheten hade åtgärdskort för 
regionens olika beredskapsnivåer. 

Har basenheten utsedd avvikel-
seutredare? 

Ja. 

 

Vår kommentar 

Barn- och ungdomscentrum följer delvis regionens regler inom patientsäkerhets-
området. Basenheten saknade en lokal patientsäkerhetssamordnare och under 
granskningsperioden hade basenheten över 600 osignerade journalanteckningar 
som var äldre än 14 dagar. Snittet för basenhetens andel osignerade anteckningar 
var dock betydlig lägre än snittet för övriga sjukvårdsverksamheter inom regionen 
vilket var positivt. Basenheten hade även genomfört regelbundna loggkontroller 
för att säkerställa att obehöriga inte läser journaler. 

Arbetsmiljö 

Tabellen nedan visar barn- och ungdomscentrums följsamhet till regler som gäller 
arbetsmiljö. Granskningen har utgått från fem kontrollfrågor som framgår av tabell 
4.  

Tabell 4. Följsamhet till regler som gäller arbetsmiljö 

Kontrollfråga 

Bedömning 

Resultat av kontroll 

Har verksamheten en arbetsmil-
jöplan? 

Ja.

 

Finns i Stratsys. 

Finns skriftlig fördelning av ar-
betsmiljöuppgifter? 

Ja. 

Framgår av avdelningschefernas do-
kumenterade uppdragsbeskriv-
ningar. 

Har verksamheten en pärm för 
strategiskt brandskyddsarbete 
(SBA)? 

Ja. 

Pärmen kontrollerades vid besök. 
Enligt verksamhetschef finns dessu-
tom ytterligare pärmar för SBA på 
övriga avdelningar. 

Har egenkontroll av brandskyd-
det utförts under de senaste 12 
månaderna? 

Nej. 

 

Finns skyddsombud på basen-
heten? 

Ja. 

Lista finns med namn på vilka som 
är skyddsombud per skyddsområde. 

 

 

 

12 

 

Vår kommentar 

Barn- och ungdomscentrum följer i huvudsak regionens regler inom arbetsmiljö-
området. En av fem kontroller påvisar brister där basenheten inte utfört egenkon-
troll av brandskydd. 

5.

 

Svar på revisionsfrågor 

Vår samlade bedömning är att hälso- och sjukvårdsnämnden inte säkerställt att 
barn- och ungdomscentrum i tillräcklig grad följt regler inom det administrativa 
området. 

Revisionsfråga 

Vår kommentar 

Har barn- och ungdomscentrum 
följt regler som gäller verksam-
hets- och ekonomistyrning? 

Ja. Barn- och ungdomscentrum följer regionens reg-
ler för verksamhetsstyrning och ekonomistyrning. 

Har barn- och ungdomscentrum 
följt ekonomiadministrativa reg-
ler? 

Nej. Granskningen visar på brister inom flera områ-
den gällande ekonomiadministrativa rutiner. Exem-
pelvis finns brister inom fakturahantering, kontroll av 
behörigheter och följsamhet till regionens rutin för 
bokning av resor med upphandlad resebyrå. 

Har barn- och ungdomscentrum 
följt regler som gäller patientsä-
kerhetsarbetet? 

Delvis. Basenheten har utfört månatliga loggkontrol-
ler samt upprättat patientsäkerhetsplan och åtgärds-
kort. Däremot klara basenheten inte regionens tids-
gräns för journalsignering. Basenenhetens saknar 
även en lokal patientsäkerhetssamordnare. 

Har barn- och ungdomscentrum 
följt regler som gäller arbets-
miljö? 

Delvis. Barn- och ungdomscentrum följer i huvudsak 
regionens regler för arbetsmiljö. Däremot har verk-
samheten inte utfört egenkontroll av brandskyddet 
enligt rutin. 

6.

 

Rekommendationer 

Vi rekommenderar hälso- och sjukvårdsnämnden att:  

 

Säkerställa att barn- och ungdomscentrum åtgärdar identifierade brister. 

 

Stärk den interna kontrollen inom områden där vi identifierat brister i 
denna granskning. 

 

 

 

Umeå den 26 juni 2023 

Petra Segerbrant 
Sakkunnig  

Revisionskontoret 
Region Västerbotten