Styrning ur ett systemperspektiv                  
   

- att kombinera effektivitet med kvalitet i offentliga verksamheter

Region Västerbottens konferens ”

Att skapa gemensamma 

förutsättningar utifrån framtida möjligheter och utmaningar.”

Lycksele 21 november 2014

Lars Stigendal

lars@stigendal.se

Tel: 0709-603753

 

Vad skiljer offentlig verksamhet från privat?

Offentlig verksamhet 

 Ska tillgodose behov - 

individuella o kollektiva

 Kan inte välja bort vissa 

”kundgrupper”

 Politiker & professionerna 

avgör vilka behov som ska 
tillgodoses och i vilken 
utsträckning

 Svårt att mäta om verk-

samheten är framgångsrik
     

Privat verksamhet

 Tillgodoser efterfrågan

 Vänder sig ofta till specifika 

segment

 Marknaden reglerar 

(utbud-efterfrågan-pris)

 

 Finns allmänt accepterade 

mått på framgång

Krav på mätsystemet i offentlig verksamhet: 

1. Mäta resultat och processer så att uppdragsgivaren ser att

syftet med verksamheten uppfylls och  

det sker på ett rättssäkert och effektivt sätt

2.Tillhandahålla mått för operativ styrning som stödjer effektivt värdeskapande i 
processerna 

utifrån syftet med verksamheten och 

utifrån vad som är viktigt för kund

 

    UPPDRAG

   SYFTE

EFFEKT

     

PROCESS

Viktigt att hålla isär 
syftet med verksam-
heten och kraven på 
verksamheten!

Mål för regeringens förvaltningspolitik

Med 

innovativ

 avses här  främst förmågan att i samverkan få till stånd 

fler 

värdeskapande system 

som tillgodoser 

-

brukarnas önskemål om hög kvalitet i de offentliga tjänsterna, 

-

professionernas önskan att få bedriva ett framgångsrikt arbete och 

-

huvudmännens  krav  på  god  resursanvändning. 

Prop.  2009/2010:175    Offentlig  förvaltning 
för demokrati, delaktighet och tillväxt

”En 

innovativ och samverkande 

statsförvaltning som är rättssäker och 

effektiv, har väl utvecklad kvalitet, service och tillgänglighet och som 
därigenom bidrar till Sveriges utveckling och ett effektivt EU-arbete.” 

Vad innebär systemsyn?

Vanligen styr vi komplexa verksamheter genom att dela upp 
dem i sina beståndsdelar (funktioner, enheter etc.) och styra 
dem som om de vore oberoende av varandra. 

Systemsyn

 är att fokusera på sambanden mellan delarna: 

Många problem ligger inte i delarna i sig utan i hur de relaterar till 

varandra.

Helheten är något annat än summan av delarna.

            

S  Y  S  T  E  M  F  A  K  T  O  R  E  R

  Struktur/  Regler/   Mål/mät-  Info-      IT-  

 Kompetens, 

  arbets-.

proce-    system    system  system  kultur

                                   

  org.

durer

Processens effektivitet 
       och duglighet

 

Ledningens 

styrfilosofi och sätt att tänka

System

Process

Dem vi är till för: 
medborgare och 
företag

Systemsyn på verksamheten

”… professionernas önskan att få bedriva ett 
framgångsrikt arbete” 

Ekonomerna får allt mer formuleringsföreträde

Det nya expertsamhället - professionernas uttåg 

Allt mer fokus på att inte göra fel (kvalitetssäkringar, 

riskanalyser mm) och ökad tilltro till detaljstyrning med 

regler och rutiner 

Industriell logik, ”factory thinking”, tillämpas på (offentlig) 

tjänsteverksamhet

Professionernas uttåg ur kunskapssamhället

De som besitter kunskap har blivit föremål för misstänksamhet. Deras 
arbete måste övervakas och det kräver ingen specifik områdeskompetens. 
Verktygen heter standardisering, dokumentering och kvalitetstutvärdering. 
Normen heter mätbarhet. Kunskapen - ja, var tar den vägen?

/Hasselberg & Stenås, Tvärsnitt 4:10/

Vi har experter som anlitas för utvärderingar, ranking, certifiering, 
auktorisering, ackreditering, standardisering, kommunikation, rekrytering, 
inköp, utbildning, hållbar utveckling, bemanning m.m.

Det blir viktigare att 

-

använda rätt rekryteringsmodell än att hitta rätt person till jobbet

-

befordra den expert som bäst lever upp till de formella performance 

management-systemen snarare än den som bäst löser kundens problem.

/Furusten & Werr: Det nya expertsamhället - 
okunskapens triumf? (2012)/

    En person utför aldrig ett ”objektivt givet” arbete utan  
    alltid ett ”förstått” arbete. 

Utveckling av förståelse är en individuell process 

som inte kan kontrolleras av någon annan. 

Min egen förståelse är samtidigt verkligheten för 

mig. Min förståelse säger mig ”hur det egentligen är” dvs. 
den gör att jag vet

/Sandberg & Targama 

(1998)

Ljungberg & Larsson 

(2001)/

Medarbetarnas förståelse av arbetet

Förutsättningar för ökad förståelse

Rätt utformade mått bidrar till ökad förståelse medan felaktigt 
utformade mått leder till fördumning och sänkt motivation. 

(

Ljungberg & Larsson 

(2001)

         

LEDNING

 

OPERATIVT

 

ARBETE

Ledaren förmedlar budskap via olika kanaler. Det är då viktigt att de 
olika budskapen har samma grundläggande innehåll. De måste stämma 
överens och uttrycka en och samma förståelse av verksamheten 

 

(Sandberg & Targama 2013)

          

SYFTE

  

MEDARBETARE

Kommunfullmäktige ïƒ¨ Kommunens service och tjänster 
ska hålla hög kvalitet och resurser användas på ett effektivt 
sätt

Socialnämnden ïƒ¨ Verksamheten är kostnadseffektiv utan 
att kvalitén försämras

Indikatorer:

Minska köp av extern vård och omsorg

Minskade kostnader inom hemtjänsten i kommunal regi 

med 7 miljoner kronor

Mål för socialtjänsten i en kommun

- Hur mycket arbete kommer in?
- Hur många personer har jag?
- Hur lång tid tar det att göra 

arbetet?

Många tjänsteverksamheter styrs med samma sätt att 
tänka som gäller i industriell produktion 

 Strategin är att styra kostnader. Man fokuserar på hur många aktiviteter som 

utföras per dag eller vecka. Styrningen sker med standardtider och 
standardiserade arbetssätt. 

 Medarbetarnas arbete inspekteras ur kvalitetssynpunkt. Sättet att arbete bygger 

på att medarbetarna måste kommenderas och kontrolleras

Lean i HM Revenue and Customs

Slutsatser av en arbetsmiljöstudie: (Carter, m.fl. 2011)

•lean har utarmat kvalificerade arbetsuppgifter och har motverkat kvalitet och 
effektivitet.

•Cheferna ägnar mera tid åt att studera produktionsstatistik

• En stor majoritet av medarbetarna hävdar att den inte är korrekt
• En majoritet av cheferna anser att den har gjort arbetet mindre intressant och 

hindrar dem från att utöva ledarskap. 

•En mycket stor majoritet av medarbetarna  

• kände sig inte värdefulla  
• kände inte mening med arbetet  

•Endast 1-2 procent skulle rekommendera sitt arbete till andra
•Endast 1 procent ville att lean-satsningen (i nuvarande form) skulle fortsätta 
•I en oberoende enkät 2010 rankades HMRC´s medarbetare som ”de mest olyckliga 
av alla offentliganställda”  
 

Vad skiljer tjänster från varuproduktion?

Tjänster är immateriella. De består av aktiviteter, 
upplevelser, interaktion. Det kan vara svårt att 
bedöma tjänstens kvalitet i förväg. Tjänster kan inte 
lagras.

Produktion, leverans och konsumtion sker ofta till viss 
del samtidigt. 

Kunden är medproducent, dvs. deltar i själva 
tjänsteprocessen och för därmed in variation i 
processen vilket bl.a. påverkar möjligheten att 
standardisera och styra processen.

Kundmedverkan för in variation i processen 

Efterfrågan kan variera över tid 

Kunder har olika behov, förmåga, ambitioner och preferenser. 
De för därmed in variation i processen

Kunden utför något (t ex lämnar uppgifter i en ansökan). Sker både 
rätt och fel. 

Kunden är det ”objekt” som ska hanteras (t ex i sjukvården). Krävs en 
process som kan hantera att kunderna är olika.

Tjänstelogikens konsekvenser

 

Möjligheten att standardisera processerna minskar

Den variation kundmedverkan medför måste hanteras i processen. 
Detta gör det svårt (kanske omöjligt) att standardisera och styra 
tjänsteprocessen och därmed resultatet.

/Edvardsson & Larsson 2004/

 Vi måste synliggöra variation - mäta, eliminera, hantera

Medarbetarnas förmåga och motivation skapar tjänstens kvalitet

”Vi har mött skickliga lärare som klarar av att utmana sina elever oavsett om 
eleven ligger långt framme i sin kunskapsutveckling eller behöver mera stöd.
Att skapa variation i undervisningen så att alla elever får möjlighet att känna 
sig utmanade och stimulerade är en av skolans största egna utmaningar.” 

/Ann-Marie Begler & Lene Persson Weiss, 
Skolinspektionen, DN 6 dec 2013/

Stora, men 

osynliga

 kostnader, ligger i:

1. Att vi inte synliggör och hanterar variation i våra processer
2. Förekomsten av icke värdearbete i våra processer 
3. Bristen på helhetssyn i tid och rum 
4. Förekomsten av s.k. ”onödig efterfrågan” 
5. Mål och mätetal styr inte mot uppdraget/syftet med   
    verksamheten
6. Personalens outnyttjade motivation och engagemang
 

….”huvudmännens krav på god resurs-
användning.”

Styrdiagram handläggningstid                         

skatte­ och avgiftsanmälan 

Mars 2005

Före förbättring

SOA Eskilstuna mars 2005

0

20

40

60

80

1

21

41

61

81

Antal mätningar (98)

A

n

ta

d

a

g

a

h

a

n

d

ll

ä

g

g

n

in

g

Mätpunkter
Medelvärde (25)
Övre kontrollvärde (62)
Undre kontrollvärde (0)

Stora, men osynliga kostnader, ligger i

- att vi inte synliggör och hanterar variation i våra processer

Styrdiagram handläggningstid           

skatte­ och avgiftsanmälan 

Oktober 2005

Efter förbättring

SOA Eskilstuna oktober 2005

0

20

40

60

80

1

21

41

61

81

Antal mätningar (86)

A

n

ta

d

a

g

a

h

a

n

d

g

g

n

in

g

Mätpunkter
Medelvärde (10)
Övre kontrollvärde (16)
Undre kontrollvärde (4)

Systems thinking 

(Systemsyn)

Lean som verksamhets-

strategi

Lean som metod och verktyg

Toyota Production System 

(TPS)

1

Specificera produktens/tjänstens värde ur kundens perspektiv.

2. Identifiera värdeflödet. Skilj på värdehöjande resp. icke-värdehöjande
arbete (”slöseri”) ur ett kundperspektiv. 

3. Skapa maximalt flöde genom processen, genom att eliminera
olika typer av slöserier och hinder i processen.

4. Skapa ett dragande system, dvs. ett system där kundens efterfrågan
styr produktionen.

5. Sträva efter perfektion dvs. en process med noll fel och inga slöserier.

Womack & Jones 5 principer som kännetecknar lean

Arbete = Värdearbete + Slöseri

Arbete = Värdearbete + Slöseri

Ökad kapacitet i verksamheten 

Ökad kapacitet i verksamheten 

Stora, men osynliga kostnader, ligger i

förekomsten av icke-värdearbete i våra processer 

Exempel på slöserier i tjänsteverksamhet

Fel beteende som genereras av felaktigt utformade mått

Suboptimering - styrning av delar istället för helhet

Felaktiga prioriteringar - bl.a. att göra det som är bråttom och inte 
det som är viktigt

Undersysselsättning (som även generar onödigt arbete)

Överbelastning (som bl.a. skapar balanser)

Väntan - på beslut, på information, på tidigare led i processen

Onödig efterfrågan

Misstag, fel, bristande kunskap och kompetens (som bl.a. genererar 
omarbetningar och korrigeringar)

Att sortera och leta information 

/Bicheno  2008/

Funktionsindelade processer   

 och massproduktion

 

 

En samlad process och      

              ”en-stycks-flöde”

  

Ansökan

Process A

Process B

Process C

 

Lager

 

Lager

Ansökan

Komplett ärende

Kontinuerligt flöde

Komplett ärende

Lean som verksamhetsstrategi                       - 
flödeseffektivitet

Lagen om variationens inverkan på processen    

- sambandet variation, resurseffektivitet och genomloppstid

G

E

N

O

M

LO

P

P

S

T

ID

RESURSEFFEKTIVITET

Hög variation

Låg variation

KORT

LÅNG

0 %

100 %

Systems thinking 

(Systemsyn)

Lean som verksamhets-

strategi

Lean som metod och verktyg

Toyota Production System 

(TPS)

Två sätt att tänka - två modeller för att styra:

Weber/Taylorismen

Deming, m.fl.

   ”Command and 

”Systems thinking”

    Control”

Två sätt att tänka - två modeller för att styra

         

Command & Control

Systemsynsättet

Utgångspunkt

       

Hierarki (organisation)

Flöde (produktion) 

Strategi 

   Resurseffektivitet

             Flödeseffektivitet

Vad styrs?

            

Funktioner 

(= delar)

      

Processer, system

(= helheter)

Perspektiv

   

Uppifrån och ned 

(Top-down)

Utifrån och in

   

   Inifrån och ut 

(Prestationer)

(Värde för kund)

Syn på styrning

    Styrning =  kontroll    

Styrning = skapa 

förutsättningar        

Ledningens roll    

Hantera budget och   

Agera på systemet

                leda/styra medarbetare

           

(Undanröja hinder)

Tillämpning

  

Traditionell” ekonomistyrning  Modern verksamhetsstyrning 

            

   (Resultatstyrning) 

(Processbaserad 

styrning)

Ekonomistyrningens          Systemsynsättets 
syn på styrning

     syn på styrning

Optimeras delarna optimeras 

helheten

Man behöver inte förstå 

verksamheten för att styra 

effektivt (= Mål- och resultat-

styrning)

Resultaten kan förbättras 

genom att t.ex. sätta högre 

mål. 

Optimeras delarna 

suboptimeras helheten

Man måste förstå den 

operativa verksamheten för att 

styra effektivt

Ett system producerar alltid 

(med en normal variation) ett 

givet utfall.
Bättre resultat kräver ändringar 

i systemet

Ca 2 av 3 har gått ut och in i åtgärder i 8 år 
eller mer. Vilket värde skapas i processen?

Rehabilitering till arbete av långtidssjukskrivna arbetslösa

Sjuk-
vården

F-kassan

Rehab/ 
Lan

Styrning: Mål och mått för helheten

80 år

Fastställt 
stödbehov 
244 pers. 

Beviljat 
stöd:     
85 pers.

Ej beviljat 
stöd: 
159 pers.

   Åtgärd

Snittålder för flytt
till äldreboende

 84 år

Snittkostnad för 
stöd: 7.000 £ 

Snittkostnad i 
äldreboende:
19.780 £/år

Merkostnad:     
159 x 4 x 19 780 £ 
= 12.750.000 £

Alternativkostnad: 
159 x 7 000 £ = 
1.113.000 £

Effekt på 
kostnad

Kommunal satsning på hjälpmedel i hemmet 
respektive äldreboende

Stora, men osynliga kostnader, ligger i

bristen på helhetssyn i tid och rum

Helhetssyn ”i rummet”

 

Att mäta processer snarare än funktioner. 

         

 

Gäller såväl inom som mellan myndigheter.

 

Att mäta totala kostnaden i en process istället för att 
fokusera på olika kostnadsslag

Helhetssyn ”i tiden” 

 

Att ha kontroll på kostnader i ett tidsperspektiv     
och göra rätt från början

Ekonomistyrningens          Systemsynsättets 
syn på styrning

     syn på styrning

Optimeras delarna optimeras 

helheten

Man behöver inte förstå 

verksamheten för att styra 

effektivt (= Mål- och resultat-

styrning)

Resultaten kan förbättras 

genom att t.ex. sätta högre 

mål. 

Optimeras delarna 

suboptimeras helheten

Man måste förstå den 

operativa verksamheten för att 

styra effektivt

Ett system producerar alltid 

(med en normal variation) ett 

givet utfall.
Bättre resultat kräver ändringar 

i systemet

34

34

”Kopplingen mellan mål och mått är 
mycket otydlig, för att inte säga 
obefintlig i vissa delar. 

Det går inte 

att med dagens uppföljning utläsa 
huruvida vi styr verksamheten mot 
de uppsatta målen eller inte”.

Ekonomistyrningens          Systemsynsättets 
syn på styrning

     syn på styrning

Optimeras delarna optimeras 

helheten

Man behöver inte förstå 

verksamheten för att styra 

effektivt (= Mål- och resultat-

styrning)

Resultaten kan förbättras 

genom att t.ex. sätta högre 

mål. 

Optimeras delarna 

suboptimeras helheten

Man måste förstå den 

operativa verksamheten för att 

styra effektivt

Ett system producerar alltid 

(med en normal variation) ett 

givet utfall.
Bättre resultat kräver ändringar 

i systemet

Eller …..

Förbättra systemet?

Förvanska resultaten?

Förvanska systemet?

Kvalitet

Resurser

 

 

Tid

 

 

Öka resurserna? 

  

Sänka kvaliteten?

Ta längre tid?

Ett system åstadkommer ett givet utfall med viss variation

Förvanskning av systemet:

”Patienter som kommer akut i ambulans till sjukhus ska inte 
behöva vänta mer än 4 timmar på operation.” 

1. Vad är syftet ur 
kundens perspektiv?

2. Efterfrågan

        

3. Hur svarar systemet på 

efterfrågan? 

4. Processens 
effektivitet

                         

5. Systemfaktorer

 Struktur/  Regler/      Mål/mät-   IT-stöd     Kompetens
Arbetsorg. Procedurer   system

              

och kultur                      

   

6. Ledningens 

styrfilosofi och sätt att 

tänka

Att förbättra ett system

Vad är viktigt för brukarna?

Behov

        

Subjektiva mätningar ïƒ¨ enkäter, intervjuer

Efterfrågan

       

Objektiva mätningar   ïƒ¨ vad de faktiskt gör/frågar om

…”brukarnas önskemål om hög kvalitet i de 
offentliga tjänsterna” 

Efterfrågan (demand) består av allt arbete som 
kommer in till organisationen:

Ansökningar, frågor etc som är uttryck för uttalade 
behov, krav och anspråk. 

Förfrågningar, synpunkter och klagomål etc.

Efterfrågan

Verklig och onödig efterfrågan

Det finns två typer av efterfrågan:

Verklig efterfrågan (value demand)

Onödig efterfrågan (failure demand)

Synen på efterfrågan:

All efterfrågan ses som ” arbete att utföra”  

men

Verklig

efterfrågan 

Onödig 

efterfrågan 

Slöseri

Icke värdearbete 
 samt Slöseri

 Värdearbete

 

Utgående
volym (t ex
handlagda 
ärenden)

 

Utgående
volym (t ex
handlagda 
ärenden)

Efterfrågan

(inkommande volymer)

Stora, men osynliga kostnader, ligger i

förekomsten av onödig efterfrågan 

”80 % av ärendena ska handläggas inom 20 dagar”

Ärenden som inte klaras inom 20 dagar kan bli liggande

Ofta blir ärenden inte handlagda förrän dag 15-19 även 
om det skulle kunna gå fortare

Ett krav på verksamheten blir de facto syftet för 
verksamheten. Fel fokus. 

Vi vet inte vad systemet klarar av att prestera. Målet kan 
påverka kvaliteten negativt.

Det leder till störningar i processen - motverkar 
flödeseffektivitet

Stora, men osynliga kostnader, ligger i att

mål och mätetal styr inte mot uppdraget/syftet

Perspektivskifte 

- Vilket är problemet vi ska lösa? 

Effektivare utrednings-
arbete så vi alltid klarar 
6- veckorsgränsen?

Fokus: förbättra vår 
ärendehandläggning
(ärendefokus)

Bryta ungdomars 
kriminella livsstil?

Fokus: ändrad situation 
för målgruppen
(kundfokus)

”När ska ledningen förstå att en god arbetsmiljö och ett bra 
bemötande hänger ihop. Var får vi energi? Vi bekräftar kunderna, men 
vem bekräftar oss när vi pustar ut efter ett svårt samtal?”

 ”Vi vill känna att våra chefer litar på oss men idag känner vi i stället 
att  
 vi kontrolleras, loggas och analyseras”.

”Det är demotiverande att inte bli behandlad som en tänkande vuxen 
person. Blir omotiverad när andra talar om för mig vad jag ska göra. 
Varför ska jag engagera mig när jag ändå blir tillsagd…om någon hela 
tiden säger till vad man ska göra så slutar man tänka.”

Stora, men osynliga kostnader, ligger i

personalens outnyttjade motivation och engagemang

Mening

Skapar sammanhang ïƒ¨

Förstå syftet med det vi gör
Dialog

Självstyrning

Ger egen kontroll, leder till engagemang ïƒ¨

Ge verktyg för att mäta och följa 
upp den egna prestationen ex. 
styrdiagram, visuell styrning

Mästerskap 

Ger en personlig utmaning ïƒ¨

Arbeta utifrån principen Perfektion 
Avstå från ”medelmåttiga” mål.  

Faktorer som förstärker vår inre motivation

/Utvecklat från Pink, 2010/

Perspektivskifte 

- hur ska vi se på kostnader? 

Från fokus på

Kostnader

Minska kostnader

De kostnader vi ser

Till fokus på 

Värde för kund

Undvika kostnader

De kostnader vi inte ser

När värdet ökar, sjunker kostnaderna.          
Detta är budskapet från Deming, Toyota,  
Feigenbaum, Seddon och många andra.

      

/Bicheno, 2008/

Från fokus på kostnader till värde för kund

Productivity 
increases

Costs decrease because of less reword, 
fewer mistakes, fewer delays, snags; 
better use of machine-time and materials

Improve 
quality 

/Deming, 1986/

Beräknad kostnad för 4 ungdomar

Från att minska till att undvika kostnader 

Stora, men 

osynliga

 kostnader, ligger i:

1. Att vi inte synliggör och hanterar variation i våra processer
2. Förekomsten av icke värdearbete i våra processer 
3. Bristen på helhetssyn i tid och rum 
4. Förekomsten av s.k. ”onödig efterfrågan” 
5. Mål och mätetal styr inte mot uppdraget/syftet med   
    verksamheten
6. Personalens outnyttjade motivation och  engagemang
 

Från fokus på kostnader vi ser till de vi inte ser

Skönsmons hemtjänst - Sundsvall

Information

Vad är viktigt?

Att jag 

upplever 

kontinuitet

Att jag får 

samma 

personal

Tiderna jag 

får stöd

I det 

praktiska 

stödet

Att jag 

upplever 

socialt 

sammanhang

Möte med 

andra 

människor

Jag får 

höra en 

röst

Möjlighet för 

mötesplatser

Att jag vet 

hur mycket 

stödet kostar

Att jag har råd

Att jag får 

kostnads-

information 

direkt

Larm

Kommer 

snabbt

Ger trygghet

Att det är lätt 

att förstå

Det är enkelt 

att hitta

“Jag vill ha 
hjälp”

Mottagningsgruppen

Områdechef (x19)

Utredningsgruppen

ROP - Resurs och planering (vikarier)

Hjälp i hemmet

“Bifall eller 
avslag”

Schema Planering

48% Icke-värdeskapanda

52% Värdeskapande

20% av personalkostnader är 
en kostnad för vikarier 

TES Planering

Kundtjänst - Galant 
Mat och städ

Landstingets 
primärvård

Larmcentralen

Avgiftshandläggere

46% Icke-värdeskapande

54% Värdeskapande

0.09% Avslag

26% Tekniska orsaker
24% Toabesök
16% Väntar på personal
….
2% Sjukdom
1% Ramlat

Antal olika personer
Gnm = 26 p/mån
UCL = 58 p/mån

E2E utredningar
Gnm= 2.1 dagar
UCL = 9.8 dagar

TES tid vs. Verkställt tid
Gnm = -10.9 
timmar/mån
LCL = -74 timmar/mån

Den verkliga tiden stämmer ALDRIG 
överens med den planerade tiden

Typ av slöseri

 Vi utför mycket dubbelarbete

 Vi kopierar information i system och mellan system

 Många olika personer kontakter kund innan hjälpen/  

       stödet kommer igång

 Vi använder väldigt mycket tid på att definiera tid, 

       vilket resulterat i “8 tider”

 Vi använder många vikarier

 Vi sänder ofullständig information

 Vi har många överlämnanden inom samma ärende

Förorsakat 
av system- 
begräns-
ningar

           

Vi har  

   funktionaliserat
        arbetet

  Vi planlägger hjälp i 
   standardtider 

    Vi vill ha lägre 
    enhetskostnader
    - Hålla budget

      Ledningen 
kontrollerar arbetet

  Tillsyn och revision  
- Hålla anställda
   ansvariga

Syfte: Ge mig det stöd jag behöver så att jag kan 
klara mig själv och uppnå livskvalité

Nya arbetsprinciper

Vi förstår och jobbar efter syftet

Vi använder mått relaterade till syftet

Vi designar utifrån efterfrågan

Vi förstår vad som är viktigt för kunden

Vi designar hjälpen utifrån vad som är viktigt

Vi har inga överlämningar

Vi ger fullständig information

Vi följer lagstiftningen

Vi utför bara värdeskapande arbete

Skönsmon, några resultat

Personalkontinuitet:

 

Från 26 i snitt (och 58 som mest) till 

    10.5 i snitt (och 25,5 som mest) per månad

 Förbättring: 65 %

Tid hos kund: 25 % fler timmar

Kundnöjdhet: 9,7 på 10-gradig skala

Antal larm: Från 534 till 320 per månad

Antal sjukdagar: 

Från 81 till 5 (10 veckor)

Förbättring: 82 %

Kommunal äldreomsorg i Storbritannien       
- stora brister i servicen

King´s Fund inquiry 

(juni 2005):

bl.a. dåligt utbildad och okvalificerad personal

samt otillräcklig finansiering

Systemanalys 

(dec 2005):

problemet är inte dåligt utbildad och okvalificerad 
personal, inte heller underfinansiering

Problemet är att systemet var dåligt designat

Onödig  

57-86 % 

0 %

efterfrågan

Kapabilitet

20 dagar i snitt, men

3 dagar i snitt, och

upp till 80 dagar, exkl.

upp till 10 dagar

2-3 veckors väntetid 

Processen

81 steg 

11 steg

5 % tillförde värde  

50 % värdearbete

   Införande av call-center ökade handläggningstiden 
   från 53 till 110 dagar!

Kommunal äldreomsorg i Storbritannien

     

FÖRE

EFTER

Att läsa

-

Innovationsrådet (2012): Lean och systemsyn i stat och kommun. 
Sekretariatsrapport

-

Innovationsrådet (2013): Att tänka nytt för att göra nytta. SOU 2013:40.

-

Modig, N & Åhlström, P (2012): Detta är lean. Stockholm School of 
Economics 

-

Lindgren, L. (2008); Utvärderingsmonstret. Kvalitets- och resultatmätning i 
den offentliga sektorn. Studentlitteratur.

-

Pink, D. (2010): Drivkraft. Den överraskande sanningen om vad som 
motiverar oss. Bookhouse.

-

Quist, J & Fransson, M (2014): Tjänstelogik för offentlig förvaltning. Liber.

-

Sandberg, J. & Targama, A. (1998 och 2013): Ledning och förståelse. Ett 
kompetensperspektiv på organisationer. Studentlitteratur.

-

Stigendal, L. (2010): Effektiv styrning. Pdf-fil. 

-

Swan, Å. & Blusi, M. Hemtjänst - införandet av ett nytt arbetssätt med 
kunden i centrum. Kommunförbundet FoU Västernorrland. Rapport 2013:5.


Document Outline