Rapport nr 6/2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Uppföljande granskning av landstingets 
ledningssystem 2018 

December 2018 
Eva Röste Moe och Malin Hedlund, revisionskontoret 
Diarienummer: REV 33:2-2018 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 2 av 25 

Innehåll 
 

1.

 

SAMMANFATTANDE ANALYS ............................................................................ 3

 

1.1.

 

R

EKOMMENDATIONER

 ........................................................................................ 3

 

2.

 

BAKGRUND .............................................................................................................. 5

 

2.1.

 

R

EVISIONSFRÅGOR

 .............................................................................................. 5

 

2.2.

 

A

VGRÄNSNING

 .................................................................................................... 6

 

2.3.

 

R

EVISIONSKRITERIER

 .......................................................................................... 6

 

2.4.

 

M

ETOD

 ................................................................................................................ 6

 

3.

 

TILLBAKABLICK OCH UPPFÖLJNING AV TIDIGARE GRANSKNING .... 6

 

3.1.

 

T

ILLBAKABLICK AV ARBETET MED ATT INFÖRA LEDNINGSSYSTEM

 ..................... 6

 

3.2.

 

T

JÄNSTEMANNAUTREDNING OM KVALITETSLEDNING I REGIONEN

 ...................... 8

 

3.3.

 

Å

TGÄRDER SEDAN TIDIGARE GRANSKNING

 ......................................................... 9

 

3.3.1.

 

Uppföljning av landstingsstyrelsens svar i yttrandet ..................................... 9

 

3.3.2.

 

Förvaltningen av ledningssystemet .............................................................. 11

 

3.3.3.

 

Vår sammanfattande kommentar om vidtagna åtgärder ............................. 12

 

4.

 

LEDNINGSSYSTEMET LITA .............................................................................. 12

 

4.1.

 

K

ONTROLL AV STYRDOKUMENT I 

LITA ............................................................ 13

 

4.1.1.

 

Finns dokumenten i LITA?........................................................................... 13

 

4.1.2.

 

Är dokumenten i LITA reviderade enligt uppföljningsdatum? ..................... 14

 

4.1.3.

 

Har dokumenten beslutats av behöriga personer? ...................................... 15

 

5.

 

SVAR PÅ REVISIONSFRÅGORNA .................................................................... 16

 

5.1.

 

R

EKOMMENDATIONER

 ...................................................................................... 17

 

 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 3 av 25 

1.  Sammanfattande analys 

På landstingets intranät finns ledningssystemet ”LITA”. Under de senaste 
åren har ett arbete pågått med att fylla på LITA med styrande dokument som 
exempelvis regler, riktlinjer och rutiner.  

Granskningen visar att det ännu saknas en stor andel styrdokument i LITA. 
Granskningen visar även att det finns osäkerhet om dokumentens giltighet 
till följd av otydligheter i reglering om vem som får besluta om landstingsö-
vergripande regler, rutiner m.m. En slutsats vi gör är att LITA inte utgör ett 
tillräckligt stöd i styrningen och uppföljningen av verksamheterna. 

Vår bedömning är att landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden 
inte haft en tillräcklig styrning och uppföljning över arbetet med att bygga 
upp ett ledningssystem i landstinget. Varken styrelsen eller nämnden har 
vidtagit

 

tillräckliga åtgärder för att säkerställa att ledningssystemet utveck-

las och används. Under granskningen har vi bland annat gjort följande iakt-
tagelser:  

–ª

 

Våra kontroller av styrdokument, regler m.m. i LITA visade på brister. 
Styrdokument m.m. var endast i begränsad utsträckning publicerade i 
LITA. 

–ª

 

Otydlig reglering om vilka som får besluta om styrdokument medför att 
det är osäkert i vilken grad landstingsövergripande regler, riktlinjer ruti-
ner m.m. är bindande för medarbetare i landstinget. 

–ª

 

Våra kontroller visade att det fanns styrdokument m.m. som inte hade 
blivit reviderade i tid. Det var för vissa styrdokument också otydligt från 
vilket datum dokumenten börjat gälla. 

–ª

 

Det saknas i landstinget en tillräcklig organisation som kan ge stöd till 
chefer m.fl. i arbetet med att utveckla ledningssystemet samt följa upp 
kvaliteten i ledningssystemet. Under år 2018 har arbetet med att bygga 
upp ledningssystemet till viss del stannat. Enligt intervjuade i gransk-
ningen har sammanslagningen mellan landstinget och regionförbundet 
Västerbotten bidragit till att arbetet med att utveckla ledningssystemet 
har stannat upp.  

–ª

 

Landstingsstyrelsen har under år 2018 inte följt upp arbetet med led-
ningssystemet eller vidtagit åtgärder för att lösa problemen med det out-
vecklade ledningssystemet. Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid ett 
tillfälle fått information om arbetet med LITA. Hälso- och sjukvårds-
nämnden vidtog inga åtgärder med anledning av informationen. 

1.1.  Rekommendationer 

Vi vill uppmärksamma landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämn-
den om att arbetet med att bygga upp ett ledningssystem i landstinget har 
pågått i cirka 10 år. Granskningar vi genomfört under denna period har visat 
på en rad brister i styrelsens och nämndens kontroll över detta arbete. Vid 
flera tillfällen under perioden har arbetet med att utveckla ledningssystemet 
stannat upp. Avsaknad av ledarskap, kunskap om vad ett ledningssystem är 
och otillräckliga prioriteringar har bidragit till att arbetet med led-
ningssystemet försvårats. Av denna uppföljande granskning framgår att pro-

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 4 av 25 

blemen med ledningssystemet i huvudsak kvarstår. Med anledning av våra 
iakttagelser i denna granskning och de iakttagelser vi gjort de senaste 10 
åren lämnar vi följande rekommendationer till landstingsstyrelsen och 
hälso- och sjukvårdsnämnden:  

–ª

 

Utred vad som behövs för att få ett ledningssystem som utgör ett till-
räckligt stöd för styrning, uppföljning och kontroll.  

–ª

 

Besluta om nödvändiga åtgärder för att utveckla ledningssystemet. 

–ª

 

Säkerställ att det finns en tillräcklig organisation för utveckling, upp-
följning och kontroll av ledningssystemet.  

–ª

 

Säkerställ att det finns tydliga regler om vilka som har befogenheter 
att besluta om landstingsövergripande styrdokument. 

–ª

 

Säkerställ att ni håller er informerade om arbetet med att ta fram 
ledningssystemet. Ställ krav på återrapportering. Besluta om nöd-
vändiga åtgärder i händelse av att uppföljningen visar på avvikelser 
eller andra brister. 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 5 av 25 

2.  Bakgrund 

Landstingets styrelser och nämnder har enligt kommunallagen ansvar att se 
till att deras verksamheter bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som 
fullmäktige har bestämt och de lagar och regler som gäller för verksamhet-
erna. Ansvaret omfattar även att säkerställa att den interna kontrollen är till-
räcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.  

För att styra, leda och följa upp verksamheterna finns i landstinget regler 
och rutiner. Reglerna och rutinerna behöver vara kända bland berörda med-
arbetare som måste kunna hitta vilka regler och rutiner som är beslutade och 
aktuella.  

I Socialstyrelsens föreskrift (2011:9) om ledningssystem för systematiskt 
kvalitetsarbete framgår att landstinget i egenskap av vårdgivare har ansvar 
för att det finns ett ledningssystem för verksamheten. 

Landstinget har idag ett webbaserat ledningssystem (LITA) som finns på 
landstingets intranät. Ledningssystemet har varit under utveckling i flera år 
och kan beskrivas som en dokumentbank med styrande dokument.  

Under flera år har revisorernas granskningar visat på brister i styrelsers och 
nämnders styrning, uppföljning och kontroll. Landstingsstyrelsen och hälso- 
och sjukvårdsnämnden har ansvaret för stora och komplexa organisationer.  
Att inte ha kontroll på styrning och uppföljning av verksamheterna innebär 
risker. Det är därför viktigt att landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårds-
nämnden har kontroll över att det finns ett fungerande ledningssystem och 
att viktiga styrdokument finns tillgängliga i LITA. Revisorerna beslutade 
efter genomförd riskanalys att under år 2018 genomföra en uppföljande 
granskning av landstingsstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens led-
ningssystem LITA. 

2.1.  Revisionsfrågor 

Den övergripande revisionsfrågan som granskningen ska besvara är om 
landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har en tillräcklig styr-
ning, uppföljning och kontroll över arbetet med ledningssystemet? 

För att besvara den övergripande revisionsfrågan har vi formulerat följande 
underliggande revisionsfrågor: 

–ª

 

Har landstingsstyrelsen följt upp att åtgärder blivit genomförda med 
anledning av revisorernas granskning år 2016 av ledningssystemet? 

–ª

 

Har landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att 
styrande dokument finns tillgängliga i LITA? 

–ª

 

Har landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att 
styrande dokument är reviderade enligt dokumentens uppföljningsda-
tum? 

–ª

 

Har landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att 
styrande dokument är beslutade på behörig nivå? 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 6 av 25 

2.2.  Avgränsning 

Granskningen är avgränsad till landstingsstyrelsens och hälso- och sjuk-
vårdsnämndens styrning och uppföljning av arbetet med att införa ett led-
ningssystem i landstinget. Kontroller av dokument i ledningssystemet har 
omfattat övergripande styrdokument inom områden som exempelvis eko-
nomi, personal och administration. Kontrollen har även omfattat övergri-
pande styrdokument inom verksamhetsområde sjukhusvård. Vi har inte 
granskat i vilken utsträckning det funnits specifika regler och rutiner m.m. 
för enskilda basenheter. I denna granskning har inte ingått att kontrollera om 
landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har ett ledningssystem 
som uppfyller SOSFS 2009:11.  

2.3.  Revisionskriterier 

Med revisionskriterier avses de bedömningsgrunder som bildar underlag för 
revisionens analyser, slutsatser och bedömningar. Vi har utgått från nedan-
stående revisionskriterier: 

–ª

 

Kommunallagen 6 kap 6 § 

–ª

 

Fullmäktiges reglemente för landstingsstyrelsen och hälso- och sjuk-
vårdsnämnden 

2.4.  Metod 

Granskningen har genomförts med hjälp av dokumentstudier och kontroller 
av styrande dokument i ledningssystemet LITA. Kontrollerna är genom-
förda utifrån följande kriterier: 

 

–ª

 

Om dokumenten fanns tillgängliga i LITA. 

–ª

 

Om dokumenten i LITA var beslutade på behörig nivå. 

–ª

 

Om dokumenten i LITA var reviderade enligt uppföljningsdatum. 

Vi har kontrollerat ett urval om 250 dokument (se bilaga 1). I urvalet har vi 
utgått från politiska beslut, riktlinjer eller rutiner från intranätet samt doku-
ment som finns namngivna i biträdande hälso- och sjukvårdsdirektörens 
beskrivning av ledningssystemets uppbyggnad för verksamhetsområde 
sjukhusvård. 

Vi har också genomfört intervjuer med biträdande hälso- och sjukvårdsdi-
rektör, kvalitetsansvarig för ledningssystemet samt en medarbetare vid me-
meologen. I samband med kvalitetssäkringen har vi förutom de vi intervjuat 
under granskningen även stämt av granskningen med chefen för lednings-
staben, före detta och nuvarande landstingsdirektör samt nuvarande hälso- 
och sjukvårdsdirektör.  

3.  Tillbakablick och uppföljning av tidigare granskning 

3.1.  Tillbakablick av arbetet med att införa ledningssystem 

Fram till och med år 2009 beslutade landstingsstyrelsen årligen om ett re-
gelverk för landstinget. Regelverket publicerades i form av en regelbok. 
Efter år 2009 har landstingsstyrelsen inte beslutat om något samlat regelverk 
för landstinget. Istället för att revidera regelverket beslutade landstingssty-

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 7 av 25 

relsen om att regler, rutiner m.m. skulle ingå i det ledningssystem som 
skulle utvecklas i landstinget. Arbetet med att införa ett ledningssystem har 
pågått sedan år 2009 i Västerbottens läns landsting. Nedan redogörs för de-
lar av arbetet och de omstarter som har genomförts.   

Starten för framtagandet av ett digitalt ledningssystem 
Våren 2009 genomförde Socialstyrelsen en tillsyn av landstingets patientsä-
kerhetsarbete (44-9744/2008). Socialstyrelsen konstaterade att landstinget 
inte hade ett ledningssystem som uppfyllde kraven enligt föreskrifterna 
SOSFS 2005:12. I april samma år fastställde landstingsstyrelsen riktlinjer 
för ledningssystemet (VLL 607:1-2009). I mars 2010 beslutade landstings-
direktören om en projektplan för införandet av ett ledningssystem innan 
utgången av år 2010 (VLL 607:2-2009).   

I en riskanalys för projektet bedömde dåvarande landstingsdirektören att 
otillräckligt IT-stöd var den största risken för att ledningssystemet inte 
skulle bli infört i tid. En granskning av revisorerna visade att ledningssy-
stemet inte blev infört enligt tidplanen.  

Första omstarten år 2011 
I juni 2011 beslutade landstingsdirektören om nya direktiv och ny projektle-
dare för arbetet med att införa ett ledningssystem. Målet var att i mars 2012 
ha ett system som uppfyllde Socialstyrelsens krav. Vid en överläggning i 
juni 2011 fick revisorerna information från projektledningen om identifie-
rade risker med projektet. Risker som nämndes var bristande engagemang 
för projektet från landstingsdirektör och avsaknad av beslut om resurser för 
projektdeltagande. Vidare lyfte projektledaren risker kring hur ledningssy-
stemet skulle förvaltas samt att IT-stödet inte skulle vara tillräckligt använ-
darvänligt.  

I september år 2012 beslutade landstingsstyrelsens ordförande att lands-
tinget senast den 30 september 2012 skulle ha infört ett ledningssystem i 
enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter. 

Senare under hösten 2012 avstannade projektet till följd av att både projekt-
ledare och projektägare lämnade sina uppdrag. Projektledaren och projektä-
garen uppgav att en orsak till avhoppen var att det saknats styrning och in-
tresse från landstingsdirektören att driva på arbetet med att utveckla ett led-
ningssystem.  

Andra omstarten år 2012 
I december 2012 tillsatte nytillträdde landstingsdirektören ny projektledare 
och ny projektägare för arbetet med att utveckla ett ledningssystem. Våren 
2013 meddelade projektägaren att projektet i sin helhet beräknades vara 
genomfört 2014/2015. En granskning hösten 2013 visade att det saknades en 
uppdaterad projektplan för projektet. I december 2014 beslutade landstings-
styrelsen om en ny projektplan med målsättning att ett ledningssystem 
skulle vara infört den sista december 2015. 

Den sista december 2015 avslutade projektägaren projektet och IT-stödet 
LITA publicerades på intranätet. Projektledaren lämnade i juni 2016 en slut-
rapportering till landstingsstyrelsen. I slutrapporten uppgav projektledaren 
att tjänstemannaledningens deltagande varit lågt under projekttiden. Reviso-
rernas granskning av ledningssystemet under år 2016 visade att landstings-
styrelsen inte hade säkerställt att landstinget hade ett fungerande ledningssy-

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 8 av 25 

stem. Av granskningen framgick bland annat att styrelsen inte hade säker-
ställt att projektet som beställdes år 2014 blivit genomfört i sin helhet. Sty-
relsen hade inte heller säkerställt att det fanns resurser för den strategiska 
förvaltningen av ledningssystemet.  

3.2.  Tjänstemannautredning om kvalitetsledning i regionen 

Vi har tagit del av en utredning från januari år 2018, framtagen på uppdrag 
av landstingsdirektören och direktören för Region Västerbotten. Utredning-
en hade till syfte att skapa en målbild för kvalitetsledning och det strategiska 
och systematiska kvalitetsarbetet i den nya regionkommunen år 2019. 

Av utredningen framgick att det i landstinget inte fanns något tydligt uttalat 
ansvar för vare sig kvalitetsledning eller ledningssystem hos någon enskild 
inom den högsta tjänstemannaledningen. I utredningen fanns en GAP-analys 
som visade på risker och utvecklingsområden. Exempel på områden som 
omnämndes i rapporten: 

–ª

 

Det saknades kunskap om förändringsledning, vilket innebar att för-
bättringsarbete varken efterfrågades eller visualiserades på ett struk-
turerat och systematiskt sätt. 

–ª

 

Medarbetare i organisationen hade olika syn på kvalitet, vem man fanns 
till för och varför. Man visste inte vem som definierade kvaliteten eller 
vilka aspekter av kvaliteten som skulle bedömas och definieras. 

–ª

 

Organisationen behövde bli bättre på att bestämma, mäta och aktivt följa 
upp nyckeltal för att påvisa organisationens prestation och resultat. 

–ª

 

Det fanns ingen utsedd kvalitetsansvarig på ledningsnivå med ansvar för 
att driva, utveckla och följa upp det övergripande strategiska kvalitetsar-
betet. 

–ª

 

Det fanns inte en tydlig röd tråd i styrningen från politiken till verksam-
heterna. 

–ª

 

Landstinget saknade ett gemensamt integrerat ledningssystem för kvali-
tet, ekonomi, miljö, arbetsmiljö och informationssäkerhet. Landstinget 
behövde bli bättre på att tillämpa helhetsperspektiv och utöva en mer 
samordnad strategisk planering och uppföljning där man tog hänsyn till 
ovan nämnda perspektiv. Avsaknad av en övergripande helhetsbild fick i 
sin tur till följd att landstinget inte heller beaktade helhetsperspektivet 
vid planering och uppföljning. 

–ª

 

Det pågick arbete med att etablera ett ledningssystem för kvalitet och 
patientsäkerhet i landstinget. För landstingets gemensamma ledningssy-
stem, LITA, fanns en central förvaltning som bestod av en strateg och en 
handläggare. Enligt utredningen saknades helt koppling mellan den cen-
trala förvaltningen och landstingets patientsäkerhetsarbete. 

–ª

 

Kunskapen om processer varierade i landstingets verksamheter. Det 
saknades en övergripande strategisk planering och styrning mot en pro-
cessorienterad verksamhet. 

Vår kommentar 
En jämförelse mellan den historiska tillbakablicken och den utredning som 
genomförts på uppdrag av landstings- och regiondirektör inför regionbild-

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 9 av 25 

ningen visade att problembilden till stor del varit densamma. I början av år 
2018 saknades det fortfarande viktiga beslut och direktiv för att komma vi-
dare i arbetet med att implementera ett fungerande ledningssystem. 

3.3.  Åtgärder sedan tidigare granskning 

Efter revisorernas senaste granskning år 2016 av landstingets ledningssy-
stem lämnade revisorerna en skrivelse till landstingsstyrelsen. I skrivelsen 
fanns två rekommendationer: 

1.

 

Att landstingsstyrelsen skulle vidta åtgärder för att säkerställa att 
ledningssystemet färdigställdes och användes. 

2.

 

Att landstingsstyrelsen skulle säkerställa en tillräcklig förvaltnings-
organisation för att underhålla och utveckla ledningssystemet. 

Landstingsstyrelsen lämnade ett svar till revisorerna angående skrivelsen i 
april år 2017. Nedan följer en sammanfattning av landstingsstyrelsens svar 
samt en uppföljning av vilka åtgärder som vidtagits. 

3.3.1.  Uppföljning av landstingsstyrelsens svar i yttrandet  

Landstingsstyrelsen uppgav att ett råd för kvalitetsledning hade inrättats i 
syfte att bidra till den strategiska planeringen. 

Vår granskning visar att landstingsdirektören inrättade ett råd för kvalitets-
ledning i december 2016. Rådet har sedan det startades haft 11 möten. I rå-
det sitter landstingsdirektör, biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör, chefen 
för ledningsstaben, ekonomidirektör samt strateg för kvalitetsleding. Rådet 
ska enligt uppdragsbeskrivningen i ledningssystemet bidra till den strate-
giska planeringen med att etablera ett levande ledningssystem. Rådet ska 
även bevaka arbetet med implementering och förvaltning av led-
ningssystemet. Enligt sitt uppdrag skulle rådet dokumentera sina möten i 
minnesanteckningar och rapportera till landstingsdirektörens ledningsgrupp. 
I rådets senaste sammanträdesanteckningar från den 8 oktober 2018 fanns 
en presentation av förslag till prioritering av det fortsatta utvecklingsarbetet 
med ledningssystemet. Av anteckningarna framgick också att rådet skulle ha 
ett avlämningsmöte till den nya regiondirektören i december 2018. Fram till 
granskningens färdigställande hade rådet under år 2018 träffats vid fyra till-
fällen. 

Vår kommentar 
Av rådets minnesanteckningar framgick inte på vilket sätt rådet hade beva-
kat arbetet med att publicera styrande dokument i ledningssystemet eller hur 
långt verksamheterna kommit i arbetet med att utveckla lokala led-
ningssystem i LITA. Av anteckningarna framgick inte heller hur eller vem 
som skulle driva arbetet med att utveckla ledningssystemet i den nya reg-
ionen.  

Av landstingsstyrelsens yttrande framgick att arbetet skulle fortsätta med 
att kartlägga ledningsprocesserna och att tydliggöra styrning och ledning i 
landstinget.
 

Enligt de intervjuer vi genomfört med kvalitetsledningsstrategen har kvali-
tetsledningsrådet under år 2018 diskuterat vad som behöver göras och i vil-
ken ordning. Enligt strategen har endast ett fåtal processer blivit kartlagda.  

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 10 av 25 

En orsak till att man inte kommit igång med kartläggningen av fler led-
ningsprocesser har enligt kvalitetsledningsstrategen varit att man valt att 
avvakta i väntan på regionbildningen år 2019. 

Vår kommentar 
Vi konstaterar att arbetet med att kartlägga ledningsprocesserna endast 
kommit igång i begränsad utsträckning. Arbetet har med anledning av reg-
ionbildningen stannat av.

 

Landstingsstyrelsen uppgav att arbetet skulle fortsätta med att kartlägga 
landstingets huvud- och stödprocesser. 

Efter intervju med kvalitetsledningsstrategen samt efter att ha tagit del av 
dokumentet ”Förberedelse för bildande av regionkommun 2019” (VLL 
2135-2017) konstaterar vi att det i landstinget ännu inte finns några tydliga 
direktiv för arbetet med kartläggningen av huvud- och stödprocesserna.  

För verksamhetsområde sjukhusvård har biträdande hälso- och sjukvårdsdi-
rektör dokumenterat fyra huvudprocesser (hälsoprocessen, sjukvårdsproces-
sen, utbildningsprocessen och forskningsprocessen) i dokumentet ”Process-
karta VO sjukhusvård”.  

Vår kommentar 
Det är svårt att följa upp hur långt tjänstemannaledning och staber har 
kommit i arbetet med att kartlägga landstingets huvud- och stödprocesser. 
Det finns inga mål för arbetet och därmed inget att stämma av mot. Det har 
dock pågått ett arbete med att strukturera styrdokument inom verksamhets-
område sjukhusvård. Granskningen visar att arbetet med kartläggningen av 
processer har stannat upp i avvaktan på sammanslagningen med Regionför-
bundet i Västerbotten. 

Enligt yttrandet hade en operativ arbetsgrupp inrättats för att bereda och 
utreda specifika frågeställningar och utvecklingsfrågor kring led-
ningssystemet. 

I januari 2017 hade arbetsgruppen ett första uppstartsmöte. Enligt minnesan-
teckningar från kvalitetsledningsrådet kallades gruppen för LITA arbets-
grupp. Enligt kvalitetsledningsstrategen hade gruppen delats upp i ett antal 
mindre arbetsgrupper. Arbetsgrupperna har enligt rådets minnesanteckning-
ar från år 2017 och 2018 bland annat arbetat med: 

–ª

 

Att utreda vilka IT-verktyg det finns för att rita upp processer. 

–ª

 

Att göra en förstudie av behovet av ett IT-system för ledningssystemet 
som helhet. 

–ª

 

Att utreda metod och system för uppföljning. 

Varken av kvalitetsledningsrådets eller landstingsdirektörens lednings-
grupps minnesanteckningar framgår vilka åtgärder eller beslut som LITA 
arbetsgruppens utredningar har resulterat i. 

Enligt kvalitetsledningsstrategen har den operativa arbetsgruppen slutfört 
sina uppdrag under år 2018. 

Vår kommentar 
I vår uppföljning av landstingsstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens 
protokoll kan vi konstatera att varken styrelsen eller hälso- och sjukvårds-

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 11 av 25 

nämnden fått information om resultatet av den operativa arbetsgruppens 
arbete. 

Verksamheterna skulle få stöd i sitt arbete med att etablera ledningssyste-
met genom en resursförstärkning från landstingets utvecklingsenhet me-
meologen under hösten 2017. 

En medarbetare på landstingets utvecklingsenhet memeologen (nedan kallad 
memeolog) har fått i uppdrag att stödja verksamheterna i arbetet med att 
utveckla deras ledningssystem. Medarbetaren på memeologen har inget tyd-
ligt definierat uppdrag i förhållande till ledningssystemet. Kvalitetslednings-
strategen har gett i uppdrag till memeologen att identifiera memeologens 
roll i arbetet med ledningssystemet. 

Av intervju med memeologen framkom att hen bland annat arbetar med att 
ta fram ett formulär som ska kunna användas av verksamhetschefer för att 
göra en självskattning av hur deras ledningssystem kan utvecklas. Med hjälp 
av formuläret ska chefer kunna ta fram en handlingsplan för sitt arbete med 
att utveckla lokala ledningssystem. Memeologen hjälper chefer att identifi-
era vad cheferna behöver utveckla och vilket stöd cheferna behöver. Alla 
chefer har enligt memeologen någon form av system för ledningen av sin 
verksamhet men många inte är tydligt dokumenterade eller har tillräckligt 
systemstöd. Enligt memeologen är det viktigt att vidga arbetet med led-
ningssystem till något mer än enbart dokumenthantering. 

Memeologen uppger att det inte varit någon stor efterfrågan från verksam-
heterna på memeologens stöd för utveckling av ledningssystem. Hittills har 
en handfull verksamheter efterfrågat metodstöd för utvecklingen av deras 
ledningssystem.    

Vår kommentar 
Vår bedömning är att memeologens roll är otydlig när det gäller arbetet med 
att utveckla ledningssystem i landstinget. Varken landstingsstyrelsen, någon 
nämnd eller någon från tjänstemannaledningen har styrt eller följt upp hur 
memeologen bidrar i arbetet med att utveckla ledningssystemet.  

Staberna skulle fortsätta sitt arbete med att upprätta och publicera sty-
rande dokument i ledningssystemet.  

Landstingsdirektören hade gett staberna i uppdrag att senast den 31 mars år 
2017 ha uppdaterat ledningssystemet med de styrande dokument som fortfa-
rande saknades. Vår granskning visar att det inte finns någon dokumenterad 
uppföljning av om staberna genomfört uppdraget enligt tidplanen.  

Vår kommentar 
Som framgått har varken landstingsstyrelsen eller landstingsdirektören följt 
upp i vilken grad staberna uppfyllt sitt uppdrag. Längre fram i rapporten 
redovisar vi våra kontroller av styrdokument som vi genomfört i syfte att 
bedöma i vilken grad det finns styrdokument i LITA.  

3.3.2.  Förvaltningen av ledningssystemet 

Enligt kvalitetsledningsstrategen finns idag en förvaltningsorganisation för 
landstingets dokumenthanteringssystem platina (inte enbart för LITA). För-
valtningsorganisationen består av: 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 12 av 25 

–ª

 

Objektsägare (landstingets kanslichef) 

–ª

 

Objektsägare IT (en IT-strateg) 

–ª

 

Förvaltningsledare (kvalitetsledningsstrategen) 

–ª

 

Förvaltningsledare IT (en systemförvaltare vid IT Västerbotten) 

På central nivå arbetar idag två personer med ledningssystemet. Det är en 
kvalitetsledningsstrateg och en handledare (utredare). Förutom dessa två 
tjänster finns som tidigare nämnts också en person på memeologen som ger 
stöd till chefer i deras arbete med att utveckla lokala ledningssystem. 

3.3.3.  Vår sammanfattande kommentar om vidtagna åtgärder  

Sammanfattningsvis visar vår uppföljning att varken landstingsstyrelsen 
eller landstingsdirektören följt upp uppdraget att uppdatera styrande doku-
ment i ledningssystemet. Granskningen visar även att det saknas direktiv för 
arbetet med att ta fram och analysera processer. Vi ser även att förvalt-
ningsorganisationen för ledningssystemet på central nivå är ytterst begrän-
sad. 

Vår bedömning efter genomförd granskning är att varken landstingsstyrel-
sen eller hälso- och sjukvårdsnämnden vidtagit tillräckliga åtgärder för att 
informera sig om hur ledningssystemet utvecklas och underhålls.  

Landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har inte heller gjort 
någon analys av om förvaltningsorganisationen kring landstingets lednings-
system varit tillräcklig eller hur kvalitetsledningsrådet bidragit till den stra-
tegiska planeringen. 

4.  Ledningssystemet LITA 

På landstingets intranät finns information om att LITA innehåller styrande 
och vägledande dokument. I LITA definieras ledningssystemet som ett 
verktyg som tydliggör hur verksamheten styrs, leds, utvecklas och följs upp. 
Där framgår att de rutiner och riktlinjer som finns i LITA både bygger på 
krav som finns internt i landstinget och externa krav i form av lagar och 
föreskrifter. Vidare framgår att de dokument som finns i ledningssystemet 
alltid ska vara aktuella vilket ska öka patientsäkerheten och spara tid och 
pengar. På startsidan i LITA finns en översikt över senast fastställda doku-
ment och processer. 

Sedan i juli 2018 finns ett dokument i LITA som beskriver ledningssyste-
mets uppbyggnad inom verksamhetsområdet sjukhusvård. Biträdande hälso- 
och sjukvårdsdirektör har i dokumentet angivit att ledningssystemet för 
sjukhusvården är uppbyggt för att svara mot kraven i Socialstyrelsens för-
fattningssamling SOSFS 2011:9. Dokumentet hänvisar även till ISO 15224, 
som är en standard för certifiering av ledningssystem för kvalitet i hälso- 
och sjukvården. Enligt dokumentet är ledningssystemet för verksamhetsom-
rådet sjukhusvård uppbyggt utifrån huvudrubrikerna i ISO 15224.   

Vår kommentar 
Vår bedömning är att LITA inte är ett ledningssystem utan en dokument-
bank. LITA saknar funktioner för att styra, leda, utveckla och följa upp 
landstingets verksamheter. En brist vi identifierat i hanteringen av styrdo-
kument är att det saknas rutiner för hur chefer m.fl. ska kommunicera ut 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 13 av 25 

styrdokument, regler och rutiner till berörda medarbetare. En annan brist är 
att det i LITA saknas systemstöd för chefer att följa upp och utvärdera om 
verksamheterna följer regler, genomför uppdrag, når mål m.m. 

För verksamhetsområde sjukhusvård har biträdande sjukvårdsdirektör arbe-
tat med att hitta en struktur för sina styrande dokument i ledningssystemet. 
Strukturen följer en standard för certifiering av hälso- och sjukvård. Vi är 
positiva till att biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör för verksamhetsom-
råde sjukhusvård har genomfört ett arbete med att bygga en struktur för att 
få översikt över de olika styrdokumenten. Enligt vår bedömning kan en 
strukturerad dokumentation utgöra en del av ett ledningssystem. I bilden 
nedan illustreras vår bedömning att LITA inte är ett integrerat IT-verktyg 
som kuggar in och stödjer ledningsprocesserna planera, genomföra, utvär-
dera och förbättra utan ligger som en dokumentbank frikopplad från verk-
samheterna. 

 

Bild av att LITA inte är ett integrerat IT-verktyg som stödjer ledningsprocesserna.  

4.1.  Kontroll av styrdokument i LITA  

Nedan redovisas resultatet av kontrollerna som vi genomfört av styrdoku-
ment i LITA. 

4.1.1.  Finns dokumenten i LITA? 

I vårt urval om 250 dokument fanns 154 dokument (62 procent) tillgängliga 
i LITA (antingen som ett publicerat dokument eller som en länk till ett do-
kument). I urvalet har vi utgått från antaganden om vilka dokument som 
borde finnas i ett ledningssystem. När vi gjort detta har vi bland annat utgått 
från revisionskontorets granskningsprogram, tidigare granskningar och re-
gister på styrdokument framtaget av biträdande hälso- och sjukvårdsdirek-
tör.  

Några exempel på styrdokument som inte fanns i LITA var: 

 

Landstingsfullmäktiges miljöpolitiska program  

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 14 av 25 

 

Landstingsfullmäktiges reglemente för intern kontroll  

 

Landstingsstyrelsens attestreglemente för Västerbottens läns lands-
ting 

 

Landstingsstyrelsens tillämpningsanvisningar till attestreglemente 

 

Landstingsstyrelsens verksamhetsplan 2018 

 

Hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhetsplan 2018 

 

Landstingsstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens kompetens-
försörjningsplan 2018-2019 

 

Inköpspolicy VLL 

 

Definitioner och beslutsnivå för styrande dokument i Västerbottens 
läns landsting. Revidering 

 

Introduktion av nyanställda  

Vår kommentar 
Granskningen visar att det återstår en hel del arbete med att registrera sty-
rande dokument i LITA. I vårt urval fanns 62 procent av de styrdokument 
som vi bedömt borde funnits med i landstingets ledningssystem publicerade 
i LITA. En risk när det saknas styrdokument i LITA är att medarbetare inte 
känner till gällande regler och rutiner.  

4.1.2.  Är dokumenten i LITA reviderade enligt uppföljningsdatum? 

Samtliga dokument i LITA innehåller uppgifter om hur länge dokumenten 
är giltiga. De allra flesta dokument gäller ”tills vidare”. Alla dokument har 
ett uppföljningsdatum. Med uppföljningsdatum avses det datum när doku-
mentet senast ska ses över av den handläggare som är ansvarig för framta-
gandet av dokumentet. 

Innan ett uppföljningsdatum passerats får den ansvarige handläggaren en 
påminnelse via e-post från systemet. Påminnelser skickas löpande med 
automatik tills handläggaren sett över dokumentet. Skulle handläggaren ha 
slutat arbeta i landstinget går påminnelse istället till den som beslutat om 
dokumentet.   

Som ovan nämnt fanns 154 av 250 kontrollerade dokument i LITA. Av 
dessa 154 hade uppföljningsdatumet passerat för 20 dokument (13 procent).  

Övriga iakttagelser 
I samband med kontrollen av uppföljningsdatum har vi även uppmärksam-
mat oklarheter kring dokumentens giltighetsdatum. De flesta dokumenten 
hade fått giltighetsdatum från och med den dag de publicerats i LITA. Det 
fanns dock ett drygt 10-tal dokument (7 procent) som hade giltighetsdatum 
1900-01-01. En annan iakttagelse var att politiskt beslutade dokument inte 
alltid fanns publicerade som dokument i LITA. I dessa fall fanns dokument-
länkar i LITA till det beslutade dokumentet i diariet. Datumet i LITA stäm-
de dock inte överens med det datum styrelse eller nämnd hade beslutat om 
dokumentet. 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 15 av 25 

 

Vår kommentar 
Av kontrollen framgick att cirka 13 procent av dokumenten i LITA inte 
hade blivit reviderade i tid. Att dokument inte reviderats i tid innebär en risk 
att medarbetare inte får tillgång till korrekt information. Det fanns ingen 
samlad uppföljning av vilka handläggare som inte reviderat sina dokument i 
tid.

 

När en medarbetare slutar sin anställning ska behörigheter i landstingets IT-
systemen avslutas. Om behörigheten i platina inte blivit avslutad för en 
handläggare fortsätter systemet ändå att skicka ut påminnelser till handläg-
garen. Systemet känner inte av att personen inte längre finns kvar i organi-
sationen. Här finns en risk att systemet för revidering av dokument sätts ur 
spel.  

4.1.3.  Har dokumenten beslutats av behöriga personer? 

Av landstingsdirektörens riktlinje för att ta fram och besluta om styrande 
och vägledande dokument (nr 188192) framgår att landstingsövergripande 
dokument, dvs. dokument som gäller för alla landstingets verksamheter 
”kan” beslutas av: 

–ª

 

Landstingsfullmäktige 

–ª

 

Landstingsstyrelsen 

–ª

 

Landstingsdirektör eller 

–ª

 

Utsedd huvudansvarig för det ämnesområde som dokumentet be-
handlar (exempelvis som en befogenhet i en chefsroll eller en offici-
ell expertroll). 

Av riktlinjen framgår att om en chef fördelat ansvaret att besluta om sty-
rande dokument till någon annan t.ex. till utsedda processägare eller ex-
perter ska det fördelade ansvaret dokumenteras.  

Chefen för ledningsstaben har beslutat om en landstingsövergripande rutin 
för hur styrande dokument ska hanteras. Av rutinen framgår hur chefer och 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 16 av 25 

huvudansvariga ska granska och fastställa styrande och vägledande doku-
ment inom sina ansvarsområden (nr 183752).  

Av de 250 styrdokument som ingick i vårt urval fanns 154 i LITA. För 
dessa 154 dokument har vi även kontrollerat vem som har beslutat om doku-
menten. Bland dokumenten i LITA var beslutsfattare bland annat fullmäk-
tige, landstingsstyrelsen och namngivna tjänstemän. I tabellen framgår be-
slutsfattarna för de 154 dokumenten:   

Dokument 

Antal 

Politiskt beslutade 

34 

Beslutade av tjänstemän 

114 

Övriga (exempelvis lagar eller hän-
visningar till andra myndigheter) 

Summa: 

154 

Vi kan konstatera att det av styrdokumenten i LITA inte framgick med vilka 
befogenheter tjänstemän hade beslutat om dokumenten. Flera styrdokument 
som tjänstemän hade beslutat om var landstingsövergripande. 

Vår kommentar

 

Vi anser att landstingsdirektörens riktlinjer för framtagande av och beslut 
om styrande dokument och den rutin som är beslutad av chefen för led-
ningsstaben inte ger tillräcklig vägledning för att man ska kunna bedöma 
vem som har rätt i landstinget att besluta om regler, rutiner och andra sty-
rande dokument. Inte heller av landstingsstyrelsens eller hälso- och sjuk-
vårdsnämndens delegationsordningar framgår hur befogenheter att besluta 
om regler m.m. är fördelade.  

5.  Svar på revisionsfrågorna 

Vår bedömning är att landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden 
inte haft en tillräcklig styrning och uppföljning över arbetet med att bygga 
upp ett ledningssystem i landstinget. Varken styrelsen eller nämnden har 
vidtagit

 

tillräckliga åtgärder för att säkerställa att ledningssystemet utveck-

las och används.  

Granskningen visar att det ännu saknas en stor andel styrdokument i LITA. 
Det finns även osäkerheter om styrdokuments giltighet till följd av att det 
saknas tydlig reglering om vilka som får besluta om landstingsövergripande 
regler, rutiner m.m.  

En slutsats vi gör är att LITA inte utgör ett tillräckligt stöd i styrningen och 
uppföljningen av verksamheterna.  

Våra bedömningar bygger på svaren på våra revisionsfrågor som vi sam-
manställt i tabellen på nästa sida: 

 

 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 17 av 25 

Revisionsfråga 

Bedömning  Kommentar 

Har landstingsstyrelsen följt 
upp att åtgärder blivit genom-
förda med anledning av revi-
sorernas granskning år 2016 
av ledningssystemet? 

Nej 

Landstingsstyrelsen har under år 2018 inte 
följt upp om åtgärderna blivit genom-
förda. 

Har landstingsstyrelsen och 
hälso- och sjukvårdsnämnden 
säkerställt att styrande doku-
ment finns tillgängliga i 
LITA? 

Nej 

Drygt 60 procent av de styrande doku-
ment som ingått i vårt urval fanns till-
gängliga i LITA. 

 

Har landstingsstyrelsen och 
hälso- och sjukvårdsnämnden 
säkerställt att styrande doku-
ment är reviderade enligt do-
kumentens uppföljningsda-
tum? 

Nej 

Landstingsstyrelsen och hälso- och sjuk-
vårdsnämnden hade inte säkerställt att det 
fanns rutiner för att kontrollera om doku-
menten i LITA blivit reviderade i enlighet 
med uppföljningsdatum. Granskningen 
visade att det fanns dokument där upp-
följningsdatumet hade passerat. 

Har landstingsstyrelsen och 
hälso- och sjukvårdsnämnden 
säkerställt att styrande doku-
ment är beslutade på behörig 
nivå? 

Nej 

De riktlinjer och rutiner som finns i LITA 
om beslutsnivåer för styrande dokument 
är otydliga. Av de dokument vi kontrolle-
rat i LITA framgick inte vilka befogen-
heter beslutsfattare hade för att besluta om 
styrdokumenten. I landstinget är det otyd-
ligt vilka som har befogenheter att besluta 
om landstingsövergripande regler, rutiner 
m.m.  

5.1.  Rekommendationer 

Vi vill uppmärksamma landstingsstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämn-
den om att arbetet med att bygga upp ett ledningssystem i landstinget har 
pågått i cirka 10 år. Granskningar vi genomfört under denna perioden har 
visat på en rad brister i styrelsens och nämndens kontroll över detta arbete. 
Vid flera tillfällen under perioden har arbetet med att utveckla ledningssy-
stemet stannat upp. Avsaknad av ledarskap, kunskap om vad ett ledningssy-
stem är och otillräckliga prioriteringar har bidragit till att arbetet med led-
ningssystemet försvårats. Av denna uppföljande granskning framgår att pro-
blemen med ledningssystemet i huvudsak kvarstår. Med anledning av våra 
iakttagelser i denna granskning och de iakttagelser vi gjort de senaste 10 
åren lämnar vi följande rekommendationer till landstingsstyrelsen och 
hälso- och sjukvårdsnämnden:  

–ª

 

Utred vad som behövs för att få ett ledningssystem som utgör ett till-
räckligt stöd för styrning, uppföljning och kontroll.  

–ª

 

Besluta om nödvändiga åtgärder för att utveckla ledningssystemet. 

–ª

 

Säkerställ att det finns en tillräcklig organisation för utveckling, upp-
följning och kontroll av ledningssystemet.  

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 18 av 25 

–ª

 

Säkerställ att det finns tydliga regler om vilka som har befogenheter 
att besluta om landstingsövergripande styrdokument. 

–ª

 

Säkerställ att ni håller er informerade om arbetet med att ta fram 
ledningssystemet. Ställ krav på återrapportering. Besluta om nöd-
vändiga åtgärder i händelse av att uppföljningen visar på avvikelser 
eller andra brister. 

 

 

Umeå den 19 december 2018 

 

Eva Röste Moe 

 

Malin Hedlund 

Certifierad kommunal revisor 

Sakkunnig 

Västerbottens läns landsting 

Västerbottens läns landsting 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 19 av 25 

Bilaga 1: Dokumenturval  
 

Dokument  

Finns 
i LITA 

Kommentar

1

 

Alkohol- och drogfria arbetsplatser inom Västerbottens läns landsting - 
med hälsa och säkerhet i fokus 

Ja 

 

Anpassade riktlinjer för intern kontroll inom hälso- och sjukvårds-
nämndens ansvarsområde  

Nej 

Platina 

Anpassade riktlinjer för intern kontroll inom landstingsstyrelsens an-
svarsområde  

Nej 

Platina 

Anpassade riktlinjer för intern kontroll inom nämnden för funktions-
hinder och habiliterings ansvarsområde  

Nej 

Platina 

Ansvars- och rollfördelning i ärendeberedningsprocessen i Västerbot-
tens läns landsting 

Ja 

 

Ansvarsfördelning vid läkares allmäntjänstgöring AT inom VLL  

Ja 

 

Ansvarsfördelning vid läkares specialisttjänstgöring, ST inom VLL  

Ja 

 

Användning av Internet 

Ja 

 

Användning och hantering av medicintekniska produkter VLL 

Ja 

 

Arbete med kvalitetsmål VO SHV  

Ja 

 

Arbetsmiljö 

Ja 

 

Arbetsmiljöproblem i inomhusmiljön inom VLL  

Ja 

 

Arbetstidsmodeller 

Nej 

LINDA 

AT-råd  

Ja 

 

Att tänka på innan e-post skrivs och skickas 

Ja 

 

Att upprätta brandskyddsinformation på den egna verksamheten  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA.  

Att upprätta brandskyddsrutiner på den egna verksamheten  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

Attestreglemente för Västerbottens läns landsting 

Ja 

Platina 

Avtalsförvaltning VLL  

Nej 

Register VO SHV 

Avvikelsehantering 

Ja 

 

Barn som anhöriga - dokumentation  

Ja 

 

Beredning av underlag till delårs- och årsredovisning 

Ja 

 

Beredning av underlag till landstingsplan och verksamhetsplaner för 
styrelser och nämnder 

Ja 

 

Berednings- och beslutsprocess för ordnat införande av särskilt re-
surskrävande medicinska metoder i VLL 

Nej 

Register VO SHV 

Beskrivning av ledningssystemets uppbyggnad VO SHV 

Ja 

 

Beslutsmall VO sjukhusvård 

Ja 

 

Beställarfunktion för hälsoval Västerbotten 

Ja 

 

Beställning av läkemedel VLL 

Ja 

 

Bestämmelser kring bisyssla 

Ja 

 

Bild av sjukskrivningsprocessen  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

Brandskydd för verksamhetschefer  

Ja 

 

                                                 

1

 

I kommentaren framgår var dokumenten som inte finns i LITA återfinns

 

 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 20 av 25 

Dokument  

Finns 
i LITA 

Kommentar

1

 

Brandskyddsintroduktion för nyanställda  

Ja 

 

Budgetprocess 

Nej 

Register VO SHV 

Budgetprocessen VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Checklista APT 

Nej 

Platina 

Checklista för verksamhetschef vid basenhet  

Ja 

 

Checklista vid avslut 

Nej 

LINDA 

Chefförsörjningsprocessen 

Ja 

 

Definitioner och beslutsnivå för styrande dokument i Västerbottens 
läns landsting. Revidering 

Nej 

Platina 

Definitioner vårdplatsbegrepp VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Definitioner vårdplatsnivåer VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Delegationsordning för landstingsstyrelsen 

Ja 

 

Delegationsordning inom hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhets-
område 

Ja 

 

Delegationsordning inom Nämnd för funktionshinder och habilitering 

Ja 

 

Delårsrapport HSN 2018 april 

Nej 

Platina 

Delårsrapport HSN 2018 augusti 

Nej 

Platina 

Delårsrapport LTS 2018 april 

Nej 

Platina 

Delårsrapport LTS 2018 augusti 

Nej 

Platina 

Delårsrapport NFH 2018 april 

Nej 

Platina 

Delårsrapport NFH 2018 augusti 

Nej 

Platina 

Delårsrapport per april 2017 HSN 

Ja 

 

Delårsrapport per april 2017 NFH 

Nej 

Platina 

Delårsrapport per augusti 2017 HSN 

Ja 

 

Delårsrapport per augusti 2017 NFH 

Nej 

Platina 

Dimensionering av heldygnsvård vid ledighetsperioder VO SHV  

Ja 

 

Dimensionering av heldygnsvård VO SHV  

Ja 

 

Dimensionering av operationsresurser VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Dokumentation av det systematiska brandskyddsarbetet  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

Dokumentation av konsultationer i NCS Cross  

Ja 

 

Dokumentation av telefonåterbesök  

Nej 

Register VO SHV 

Dokumenthanteringsplan för landstingsstyrelsen, hälso- och sjukvårds-
nämnden, nämnden för funktionshinder och habilitering  

Nej 

Platina 

Dokumenthanteringsplan för forskningsverksamhet/forskningsprojekt  

Ja 

 

Dokumenthanteringsplan för personal, löner samt ekonomi, redovis-
ning 

Nej 

Register VO SHV 

Dokumenthanteringsplan för VO SHV 

Ja 

 

Egenkontroll av det systematiska säkerhetsarbetet 

Ja 

 

Egenkontroll av verksamhetens brandskydd 

Ja 

 

Egenkontroll VO SHV (SOSFS 2011:9 5 kap 2 §)  

Ja 

 

Ekonomi och förvaltning 

Ja 

 

Fakturering av patientavgifter i öppen och sluten vård  

Ja 

 

Fakturering av vård och medicinsk service  

Ja 

 

Fastighetsförvaltning VLL  

Ja 

 

Fastighetsinvesteringar, Investeringsprocessen inom VLL  

Nej 

Register VO SHV 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 21 av 25 

Dokument  

Finns 
i LITA 

Kommentar

1

 

Fastställande av rutiner VO SHV (SOSFS 2011:9 4 kap 4 §) 

Ja 

 

Finanspolicy 

Ja 

 

Folkhälsopolitiskt program 

Nej 

Platina 

Forskningsbokslut VLL 

Nej 

Register VO SHV 

FoU-policy för VLL  

Ja 

 

Funktionshinderspolitisk strategi 

Nej 

Platina 

Fördelning av utbildningsplatser läkare VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Fördelning av VUB-bidrag VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Förmånsbilar 

Ja 

 

Försegling, bryta försegling, undantag från direktåtkomst samt dela 
journal i e-hälsotjänsten ”Journalen” 

Ja 

 

Grunder för beslutsfattande 

Ja 

 

Gränsdragningslista/brandskyddet mellan fastighetsägare och verk-
samhetsägare  

Ja 

 

Handbok för systematiskt brandskyddsarbete inom Västerbottens läns 
landsting 

Ja 

 

Handbok Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete 2012 

Ja 

 

Handlingsplan vid brand 

Ja 

 

Hantering av Egen vårdbegäran i NCS Cross  

Ja 

 

Hantering av klagomål 

Ja 

 

Hanteringsrutiner vid anställning av personal inom legitimationsyrken 

Nej 

LINDA 

Hälso- och sjukvårdsdirektörens vidaredelegation  

Ja 

 

Hälso- och sjukvårdslag 2017:30 

Ja 

 

Identitetskontroll - rutiner och dokumentation  

Nej 

Register VO SHV 

Implementering av nya lagar och krav  

Nej 

Register VO SHV 

Informationssäkerhet, policy 

Ja 

 

Informationsunderlag - Hantering av brandfarlig vara, gas och vätska 

Ja 

 

Införande av nya läkemedel i norra sjukvårdsregionen  

Ja 

 

Inhyrning av läkare och sjuksköterskor från bemanningsföretag  

Ja 

 

Inköpspolicy VLL  

Nej 

Register VO SHV 

Internkontrollplan 2017 HSN 

Nej 

Platina 

Internutbildning VO SHV (SOSFS 2011:9 6 kap 1 §) 

Nej 

Register VO SHV 

Introduktion av nyanställda 

Nej 

LINDA (central) 

Journalförstöring/felaktigt införda uppgifter  

Ja 

 

Jämställdhet och jämlikhet 

Ja 

 

Kliniska prövningar och kvalitetsregister - dokumentation  

Ja 

 

Kommunikation 

Ja 

 

Kompetensförsörjningsplan 2018-2019 

Nej 

Platina 

Kompetensförsörjningsprocessen 

Nej 

Register VO SHV 

Kontakter med nyhetsmedia  

Ja 

 

Kunskapsstyrning VLL  

Nej 

Register VO SHV 

Kvalitet och säkerhet 

Ja 

 

Kvalitetsmanual - utvärderingsprinciper (SOSFS 2011:9 2 kap 1 §) 

Nej 

Register VO SHV 

Kvalitetsmanual VLL - beskrivning av ledningssystemet (SOSFS 
2011:9 3 kap 1,2 3 §) 

Nej 

Register VO SHV 

Kvalitetsmanual VLL - förändringar  

Nej 

Register VO SHV 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 22 av 25 

Dokument  

Finns 
i LITA 

Kommentar

1

 

Landstingets strategi för säkerhet och beredskap 

Ja 

 

Landstingets stiftelser och fonder. Förvaltningspolicy 

Nej 

Platina 

Landstingsdirektörens vidaredelegation 

Ja 

 

Landstingsplan 2016-2019 inklusive årlig plan 2018 

Ja 

 

Landstingsstyrelsens riktlinjer för intern kontroll  

Nej 

Platina 

Ledningsstruktur VO SHV  

Ja 

 

Ledningssystem för kvalitet - Hälso- och sjukvården. ISO standard 
15224 (2017)  

Ja 

Som extern länk i 
ett dokument  

Ledningssystem för kvalitet - Krav. ISO standard 9001 (2015)  

Ja 

Som extern länk i 
ett dokument 

Ledningssystem för kvalitet - Principer och terminologi. ISO standard 
9000 (2015) 

Ja 

Som extern länk i 
ett dokument 

Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete SOSFS 2011:9  

Ja 

 

Loggkontroller  

Ja 

 

Lokalbehov VO SHV  

Ja 

 

Läkemedelsförsörjning VLL - Läkemedelsenheten  

Ja 

 

Lönepolitisk plattform 

Ja 

 

Lönerevision VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Mall lokal dokumenthantering basenhet  

Nej 

Register VO SHV 

Mall lokal processbeskrivning basenhet (SOSFS 2011:9 4 kap 3 §) 

Nej 

Register VO SHV 

Mall lokal processkartläggning basenhet (SOSFS 2011:9 4 kap 2 §)  

Nej 

Register VO SHV 

Mall lokal riskhantering basenhet  

Nej 

Register VO SHV 

Mall lokal verksamhetsplanering basenhet  

Ja 

 

Mall lokalt fastställande av rutiner basenhet (SOSFS 2011:9 4 kap 3 §)   Nej 

Register VO SHV 

Mall lokalt kris- och katastrofarbete basenhet  

Nej 

Register VO SHV 

Mall lokalt patientsäkerhetsarbete basenhet  

Nej 

Register VO SHV 

Medarbetarsamtal 

Nej 

LINDA 

Miljöpolicy  

Ja 

 

Miljöpolitiskt program  

Nej 

Platina 

Månads-, delårs- och årsrapportering VO SHV  

Ja 

 

Nationellt ALF-avtal  

Ja 

 

NCS Cross - Centrala receptfavoriter  

Ja 

 

NCS Cross - Patienter med skyddade personuppgifter, sekretesskyddad   Ja 

 

Organisation för länssamordning av operationsresurser  

Ja 

 

Organisationsbeskrivning VO SHV 

Ja 

 

Patientlag 2014:821  

Ja 

 

Patientsäkerhetslag 2010:659  

Ja 

 

Plan för landstingsstyrelsens uppsiktsplikt 2018 

Nej 

Platina 

Plan för intern kontroll inklusive riskanalys (LTS 2018) 

Nej 

Platina 

Plan för intern kontroll inklusive riskanalys (NFH 2018) 

Ja 

 

Plan för internkontroll inklusive riskanalys (HSN 2018) 

Ja 

 

Planering och uppföljning av sjukskrivningsprocessen  

Ja 

 

Policy till stöd för arbetet med horisontell prioritering i VLL  

Nej 

Register VO SHV 

Processkarta VO SHV 

Ja 

 

Processkartläggning VO SHV (SOSFS 2011:9 4 kap 2 §) 

Ja 

 

Produktions- och kapacitetsplanering av operationsresurser  

Ja 

 

Produktions- och kapacitetsplanering VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 23 av 25 

Dokument  

Finns 
i LITA 

Kommentar

1

 

Regionalt ALF-avtal  

Ja 

 

Reglemente för Folkhögskolestyrelsen 

Ja 

 

Reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden 

Ja 

 

Reglemente för intern kontroll 

Nej 

Platina 

Reglemente för landstingsstyrelsen 

Ja 

 

Reglemente för nämnden för funktionshinder och habilitering 

Ja 

 

Regler angående filminspelning, fotografering och ljudupptagning 

Ja 

 

Rehabilitering i arbetet 

Ja 

 

Riktlinje för informationssäkerhet - Användare 

Ja 

 

Riktlinje för informationssäkerhet - förvaltning och drift 

Ja 

 

Riktlinjer för inköp 

Nej 

Register VO SHV 

Riktlinjer för lönetillägg 

Ja 

 

Riktlinjer för telefon och mobil 

Nej 

LINDA 

Riktlinjer för upphandling VLL  

Nej 

Register VO SHV 

Riktlinjer mot korruption och mutor 

Ja 

 

Risk- och konsekvensanalyser VO SHV (SOSFS 2011:9 5 kap 1 §)  

Ja 

 

Riskanalys inom patientsäkerhetsarbetet 

Ja 

 

Rutin för avvikelsehantering inom stab sjukhusvård  

Nej 

Register VO SHV 

Rutin för ledigheter exempelvis semester eller föräldraledighet 

Nej 

 

Rutin för lönesamtal 

Nej 

 

Rutin för placering av patienter vid ansträngt vårdplatsläge på Nus  

Ja 

 

Rutin för ärendeberedning 2017 HSN 

Nej 

Register VO SHV 

Samtycke/Nödöppning SJF - dokumentation  

Ja 

 

Samverkan med region VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Samverkan medprimärvård och kommuner VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Samverkan nationellt VO SHV  

Nej 

Register VO SHV 

Samverkan UmU VO SHV 

Nej 

Register VO SHV 

Samverkansavtal 

Nej 

Register VO SHV 

Scanning  

Nej 

Register VO SHV 

Sekretessförbindelse 

Ja 

 

Signeringsrutiner i vårdinformationssystem  

Nej 

Register VO SHV 

Sjukskrivningsprocessen mall för aktivitetsplanering och uppföljning  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

Sociala medier - riktlinje  

Ja 

 

Strategier för styrning av operationsresurser  

Ja 

 

Struktur uppmärksamhetsinformation i NCS Cross  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

Styrande och vägledande dokument 

Ja 

 

Större nyinvesteringar IT/MT VLL  

Ja 

 

SYSteam Cross - Dokumentation av brytpunktssamtal  

Nej 

Register VO SHV 

SYSteam Cross - Dokumentation av telefonkonsulter  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

SYSteam Cross - Dokumentation av telemedicinbesök  

Nej 

Register VO SHV 

SYSteam Cross - Dokumentation av vårdskada 

Ja 

 

SYSteam Cross - OBS-funktion  

Ja 

Register VO SHV 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 24 av 25 

Dokument  

Finns 
i LITA 

Kommentar

1

 

finns under annan 
titel i LITA. 

SYSteam Cross - Remiss eller brev  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

SYSteam Cross - Remisshantering  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

SYSteam Cross - Remissinnehåll  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

SYSteam Cross - Säkerhetsdator/minibackup  

Ja 

 

SYSteam Cross - Utskrift patientjournal  

Ja 

 

Systematiskt arbetsmiljöarbete i Västerbottens läns landsting. Riktlin-
jer 

Ja 

 

Systematiskt förbättringsarbete VO SHV (SOSFS 2011:9 7 kap 1 §) 

Ja 

 

Systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete i VLL  

Ja 

 

Systembeskrivning intern styrning och kontroll VLL  

Nej 

Register VO SHV 

Tidplan för planerings- och uppföljningsprocessen  

Ja 

 

Tids- och aktivitetsplan för planerings- och budgetprocessen 2019 

Nej 

Platina 

Tillämpningsanvisningar till attestreglemente 

Nej 

Platina 

Tjänsteresor 

Ja 

 

Tobaksfritt landsting 

Ja 

 

Uppföljning av arbetsmiljöarbetet VO sjukhusvård  

Nej 

Register VO SHV 

Uppföljning av fördelade arbetsmiljöuppgifter och arbetsmiljö VC VO 
sjukhusvård  

Nej 

Register VO SHV 

Uppföljning av nyttjandet av operationsresurser  

Ja 

 

Uppföljningsplan Hälsoval Västerbotten 2018 

Nej 

Platina 

Uppföljningsplan för styrelser och nämnder 2018 

Nej 

LINDA 

Upphandlingspolicy VLL  

Nej 

Register VO SHV 

Uppsägning på egen begäran, mall 

Nej 

LINDA 

Utlämnande av data från kvalitetsregister  

Ja 

 

Utvärdering av kundnöjdhet NPE VLL  

Ja 

 

Verksamhetens organisation av brandskyddsarbetet  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

Verksamhetens organisation vid hantering av brandfarlig vara, gas och 
vätska  

Ja 

 

Verksamhetens utbildningsplanering gällande brandskydd  

Ja 

Register VO SHV 
finns under annan 
titel i LITA. 

Verksamhetens årliga brandskyddsinformation  

Ja 

 

Verksamhetsplan HSN 2017 

Ja 

 

Verksamhetsplan hälso- och sjukvårdsnämnden 2018 

Nej 

Platina 

Verksamhetsplan landstingsstyrelsen 2018 

Nej 

Platina 

Verksamhetsplan mål HSN 2017 

Ja 

 

Verksamhetsplan NFH 2017 

Ja 

 

Verksamhetsplan nämnden för funktionshinder och habilitering 2018 

Ja 

 

Verksamhetsplanering med budget och uppföljning 

Ja 

 

Verksamhetsplanering och årsrapport på basenhet 

Ja 

 

Diarienummer: REV 33:2-2018 

LANDSTINGSREVISIONEN 

Sidan 25 av 25 

Dokument  

Finns 
i LITA 

Kommentar

1

 

Verksamhetsuppföljning VO SHV  

Ja 

 

Vidaredelegation från landstingsdirektören inom hälso- och sjukvårds-
nämndens ansvarsområde 

Nej 

Register VO SHV 

VLL Checklista inför avtal  

Nej 

 

Vård enligt LPT eller LRV - rutiner vid överflyttning - dokumentation  

Ja 

 

Vård till gömda flyktingar, papperslösa m fl. Anvisningar.  

Nej 

Register VO SHV 

Vårdbehov VO SHV 

Nej 

Register VO SHV 

Vägledning till det systematiska arbetsmiljöarbetet 

Ja 

 

Vävnadssamordnare i VLL  

Ja 

 

Årsredovisning 2017 

Nej 

Platina 

Åter- och kompletteringsinvesteringar IT/MT VLL  

Ja 

 

Återanmälan av beslut fattade med stöd av delegation eller vidaredele-
gation inom Hälso- och sjukvårdsnämndens ansvarsområde 

Ja 

 

Återanmälan delegation/vidaredelegation LTS 

Nej 

 

Ärendeberedning VLL 

Nej 

Register VO SHV 

Ärendeberedning VO SHV 

Ja 

 

Överläkarkriterier vid NUS  

Ja