Region Västerbotten 

regionvasterbotten.se 
Datum: 210625 

Rapport baserad på en kvalitativ enkät gjord i Västerbotten på uppdrag av SKR, via 

Experio Lab, för att bidra till SKRs arbete med att följa rörelsen i riktning mot Nära vård och 

omsorg 

 

 

Hanna Lönnerskog Nilsson, memeologen 

Britta Näsman Fjellborg, kommunikationsstaben  

 

Invånares tankar om 

vård och omsorg 2021 

 

 

 

 

1.

 

Bakgrund 

2

 

2.

 

Om undersökningen 

2

 

2.1

 

Genomförande 

3

 

2.2

 

Testomgång 

3

 

2.3

 

Kontaktvägar 

4

 

2.4

 

Urval  6

 

2.5

 

Bakgrundsinformation om deltagarna  7

 

2.6

 

Ålder 

7

 

2.7

 

Kön 

7

 

2.8

 

Bostadsort 

8

 

2.9

 

Kontakt med kommun, region eller både och? 

8

 

2.10

 

Anledning till kontakt med vård och omsorg 

9

 

3.

 

Resultat 

10

 

3.1

 

Erfarenhet av metoden 

10

 

3.2

 

Resultat från våra frågeställningar 

11

 

3.3

 

Mest värdefullt i kontakt med vård och omsorg 

12

 

3.4

 

Mest problematiskt i kontakt med vård och omsorg 

14

 

3.5

 

Vad får dig att känna att vård och omsorg finns nära tillhands för dig när du behöver 

den?  17

 

3.6

 

Att utvärdera vården - om invånarna själva skulle fråga 

18

 

3.7

 

Att utvärdera vården - olika utvärderingsmetoder 

19

 

3.8

 

Att utveckla vård och omsorg 

20

 

4.

 

Slutsatser och reflektioner 

23

 

4.1

 

Stort intresse av att svara och stor potential i berättelsernas kraft 

23

 

4.2

 

Kvalitativ och kvantitativ uppföljning på gruppnivå liksom individuell uppföljning av 

individers vård - ett måste för att följa utvecklingen mot god och nära vård

  24

 

4.3

 

Ansvar och möjligheter att använda materialet 

25

 

4.4

 

Kopplingen till rapporten Värde för vem? 

26

 

4.5

 

Behov av en ny organisatorisk logik samt viktiga frågor för framtiden  27

 

BILAGOR 

28

 

Bilaga 1. Frågeformulär 

1

 

Bilaga 2, invånarnas förslag på frågor för att utvärdera vård- och omsorg  5

 

Bilaga 3 Invånarnas förslag på metoder för att utvärdera vård- och omsorg 15

 

 

 

 

 

 

1. Bakgrund 

Denna rapport är resultatet av ett arbete som kom till efter en förfrågan 

från SKR till Experio Lab, där Region Västerbotten ingår. Förfrågan gällde 

att bidra till SKRs arbete med att bättre förstå hur vi som regioner och 

kommuner ska veta att vi rör oss mot en nära vård och omsorg.  

Bakgrunden är att SKR:s Nära-vård-grupp genom Lisbeth Löpare-

Johansson tillfrågade Experio Lab om att bidra i SKRs arbete med 

indikatorer för att följa rörelsen i riktning mot Nära vård utifrån 

medborgarens perspektiv. Det uppdrag som kom från Nära-vård-gruppen 

har  Experio Lab Sverige tillsammans med KaU/CTF, Linköpings 

Universitet, Helsingborgs stad och SKR. Uppdraget har tre delar, en 

forskningsöversikt, en kartläggning av initiativ för nya typer av indikatorer 

samt att kommunicera med medborgarna för att fånga deras

 

perspektiv. 

Experio Labs förhoppning och SKR:s intention är att detta blir en typ av 

förstudie som kan ligga till grund för ett vidare arbete kring indikatorer för 

att följa att vi rör oss i riktning mot god och nära vård.  

De mått och indikatorer som finns idag har i många fall ett organisatoriskt 

perspektiv och patienter, brukare och närstående har i många fall inte 

involverats i framtagandet av uppföljningsparametrar. Mot den bakgrunden 

blir ett sådant här initiativ viktigt eftersom det syftar till att finna former för 

att mäta sådant som på riktigt är viktigt för patienter och brukare och som 

skapar värde i deras liv när det gäller en nära vård och omsorg. 

Region Västerbotten har bidragit i den tredje delen av uppdraget som 

handlar om att fånga medborgarnas perspektiv. Detta genom att 

genomföra en kvalitativ enkät riktad mot invånarna.  

Förutom Region Västerbotten bidrar också fler organisationer i den tredje 

delen av uppdraget kopplat till att fånga medborgarnas perspektiv. De har 

bidragit på olika sätt och med olika målgrupper, exempelvis via workshops 

eller intervjuer.  

•  Region Kronoberg  
•  Helsingborgs stad - Socialförvaltningen  
•  Helsingborgs stad - Vård och omsorgsförvaltningen  
•  Region Västernorrland 
•  FINSAM centrala Östergötland 
•  Region Värmland  
•  Region Stockholm 
•  Västra Götalandsregionen 

 

2. Om undersökningen 

Vi har valt att genomföra en kvalitativ enkät i Västerbotten med öppna 

frågor. Syftet har varit att bidra till SKR:s arbete med att hitta sätt att följa 

nära-vård-utvecklingen men även att kunna använda materialet i annat 

utvecklingsarbete. Frågorna har rört när det fungerar väl och när det blir 

problematiskt för invånarna samt invånarnas syn på hur vård och omsorg 

skulle kunna utvärderas för att ta reda på hur nöjda invånarna är med vård 

 

 

och omsorg. Vi har även med denna undersökning velat testa ett nytt sätt 

att inhämta invånarnas tankar om vård och omsorg gentemot hur regionen 

traditionellt har arbetat. Detta genom att använda sociala medier för att nå 

ut och genom att primärt använda oss av öppna frågor. 

2.1  Genomförande  

Kriterierna när vi valde upplägg var att metoden skulle: 
 

Lab som har till syfte att bidra till SKRs arbete med att bättre förstå 
hur vi som regioner och kommuner ska veta att vi rör oss mot en nära 
vård och omsorg 

perspektiv 

omsorg 

medarbetare i regionen 

med öppna frågeställningar 

 

  

2.2  Testomgång 

Först genomfördes en testomgång med 11 personer i målgruppen mellan 

den 4 och 8 januari. Efter detta ändrades några frågor i frågeformuläret, 

bl.a. ströks frågan om vad de ansåg om frågeformuläret. (Se bilaga 

frågeformulär). De 11 personerna rekryterades via oss som skrivit 

rapporten alternativt av någon av de personer vi bett delta i testomgången. 

Deras svar är inkluderade i totalurvalet och därmed i denna rapport och de 

informerades om det i samband med att de fick frågan om att delta. 

 

 

2.3  Kontaktvägar 

Facebook har använts som huvudkälla för att sprida frågeformuläret i syfte 

att prova sociala medier som metod för att komma i kontakt med 

medborgare. Anledningen till att vi valde Facebook är att det är den 

största sociala medier kanalen. Under Q3 2020 använde 58% av 

svenskarna i åldern 16 år och uppåt Facebook dagligen.  

(Källa: Svenskarna och Internet 2020. Obs att data för 12-15 åringar är 

från Q1 då de inte var tillfrågade om sina vanor i Q3) 

Inlägget låg ute på Region Västerbottens Facebooksida från den 18 

januari tom den 27 januari och visas på följande sida: 

4%

48%

67%

65%

61%

57%

51%

42%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

12-15 år

16-25 år

26-35 år

36-45 år

46-55 år

56-65 år

66-75 år

76+ år

Andel som använder Facebook dagligen 2020 Q3

 

 

 

 

Eftersom frågorna handlar om både vård och omsorg var det viktigt att 

sprida undersökningen även i kommunernas kanaler. Alla kommuner i 

Västerbotten kontaktades och följande kommuner svarade samt la upp 

inlägget på sin Facebooksida: Bjurholm, Dorotea, Robertsfors, Skellefteå, 

Umeå, Vindeln och Vännäs. Detta motsvarar hälften av kommunerna i 

Västerbotten. 

Vi ville även gärna ha kontakt med patientföreningar för att få hjälp att 

sprida inlägget i deras kanaler. Vi valde att kontakta Funktionsrätt 

Västerbotten, en länstäckande paraplyorganisation som 

samordnar funktionshinderrörelsen i Västerbotten, och som en väldigt stor 

andel patientföreningar i Västerbotten ingår i. För att täcka in så många 

patientföreningar som möjligt gjorde vi även en sökning på nätet efter 

patientföreningar i Västerbotten och kontaktade de tre som kom upp på de 

första tre sidorna av sökresultat på Google och som inte ingick i 

Funktionsrätt Västerbotten. Vi hittade på det viset tre ytterligare 

patientföreningar som vi kontaktade direkt. Eftersom det var ganska kort 

om tid hann dock inte Funktionsrätt sprida informationen om enkäten till 

 

 

sina medlemsföreningar och i slutändan var det bara en patientförening 

som återkopplade till oss att den lagt ut informationen på sin hemsida 

(FAMY Västerbotten). Det kom också till vår kännedom att ytterligare en 

patientförening (Sköldkörtelförbundet) haft ett inlägg delat på sin 

Facebooksida eftersom en medlem delat inlägget där från Region 

Västerbottens sida.   

En länk till undersökningen lades även upp på Region Västerbottens 

väntrumsskärmar över hela regionen. 

2.4  Urval 

Undersökningen genomfördes med 225 personer varav 183 har svarat på 

alla frågor. Vem som helst har fått svara. Urvalet är därmed inte ett 

representativt sampel av befolkningen i Västerbotten. Dock tillfrågades 

deltagarna om några bakgrundsdata i form av kommunstorlek, ålder och 

kön för att kunna bedöma vilka åldersgrupper etc. som deltagit. Vi frågade 

även i vilken typ av ärende de varit i kontakt med vård och omsorg för att 

få en större förståelse för svaren. Inga nedbrytningar av resultaten har 

gjorts baserat på dessa bakgrundsdata, vilket inte heller var syftet med att 

samla in dem.  

De  största  svagheterna  med  val  av  kanal  för  att  nå  invånarna  har  varit 
följande: 
 

folk  svarar  i  farten.  Det  syns  att  en  del  svarande  har  droppat  av 
allteftersom  i  frågeformuläret.  Ett  antagande  är  att  det  beror  bland 
annat på att de blivit avbrutna av något eller inte hade mer tid. Det är 
stor skillnad mot vår testgrupp där alla hade blivit förvarnade kring 
omfattningen och tackat ja till att delta. I denna grupp har alla svarat 
på alla frågor.  

i högre grad än de som är nöjda. Den som är missnöjd talar också 
generellt med betydligt fler personer än den som är nöjd. Det är en 
svaghet som inte bara gäller vår undersökning utan undersökningar 
generellt. 

 

 

 

2.5  Bakgrundsinformation om deltagarna 

2.6  Ålder 

Diagrammet visar åldersspridningen på våra deltagare.  

 

n=178 

 

Som tidigare nämnts har det varit svårt att nå de unga och de allra äldsta 

som inte använder Facebook så frekvent.  

2.7  Kön 

Diagrammet visar könsfördelningen på våra deltagare. 

De flesta som har svarat på frågorna är kvinnor. Detta är inte så 

överraskande då vi i andra undersökningar har sett att kvinnor är mer 

benägna att svara än män. 

 

n=175 

16%

84%

0%

0,0%

10,0%

20,0%

30,0%

40,0%

50,0%

60,0%

70,0%

80,0%

90,0%

100,0%

Man

Kvinna

Annat

Kön

0%

0%

5%

34%

41%

17%

3%

0,0%

10,0%

20,0%

30,0%

40,0%

50,0%

60,0%

70,0%

80,0%

90,0%

100,0%

Under 15

år

15-18

19-30

31-47

48-64

65-76

Över 76

Hur gammal är du?

 

 

2.8  Bostadsort 

 

n=175 

 

Eftersom vi var mest intresserade av vad västerbottningarna tycker ställde 

vi en kontrollfråga om var de svarande bor någonstans och det visade sig 

att 97% bor i Västerbotten. Vi var även intresserade av om personerna bor 

nära en storstad eller i glesbygd. Umeå och Skellefteå är de största 

kommunerna i Västerbotten. Lycksele är nummer tre och de andra 

kommunerna är mindre. Vi valde därför att anpassa gränserna i 

frågeställningen till dessa tre kommuners storlek för att få en uppfattning 

om hur stor grupp av de som svarat på enkäten som bor nära en större 

stad, nära en mellanstor stad respektive i glesbygd. Vi har inte brutit ner 

materialet på dessa variabler utan ville endast kontrollera att vi fick med 

svaranden i kommuner med olika storlek. Svaren visar att knappt hälften 

av de som svarade bor i glesbygdskommuner och drygt hälften i en 

mellanstor eller stor kommun.  

2.9  Kontakt med kommun, region eller både och? 

För att förstå respondenternas svar bättre bad vi dem ange om de varit i 

kontakt med kommun, region eller både och. Nästan alla har varit i kontakt 

med regionen medan endast ca en tredjedel varit i kontakt med 

kommunen i de händelseförlopp som deras svar handlar om.  

40%

12%

43%

5%

0,0%

10,0%

20,0%

30,0%

40,0%

50,0%

60,0%

70,0%

80,0%

90,0%

100,0%

Över 50 000

(Umeå/Skellefteå)

10 000-50 000

(Lycksele)

Färre än 10 000

Vet ej

Ungefär hur många bor det i din kommun?

 

 

 

 

n=183 

2.10  Anledning till kontakt med vård och omsorg 

Vi ställde även en fråga där vi bad de som svarade att kort beskriva 

orsaken till att de var i kontakt med vård och omsorg i de situationer de 

tänkt på när de svarade på frågorna. Om de inte tänkte på någon speciell 

situation/situationer fick de instruktionen att de kunde hoppa över frågan.  

De 132 personer som har svarat på denna fråga är alltifrån individer som 

sökt vård för egen del vid ett tillfälle för ett problem till de som varit i 

kontakt med vården under lång tid för en kronisk sjukdom eller för flera 

olika symptom. Bland de som svarat finns även ett mindre antal personer 

som jobbar inom vård och omsorg som har svarat på frågorna utifrån sina 

erfarenheter som personal. Vissa som svarat på enkäten gör det främst i 

egenskap av att vara anhörig och att ha följt med sina anhöriga till vården 

några gånger. Andra har hjälpt en anhöriga med flertalet kontakter 

kopplade till kommun och/eller region.  

En del uttrycker stor tacksamhet för den hjälp de har fått inom 

vård/omsorg. Andra uttrycker besvikelse och uppgivenhet över att inte ha 

fått hjälp trots upprepade försök att få det. Många av de som inte har fått 

hjälp kan beskrivas på följande sätt. De har ofta sökt för sådant som 

påverkar livskvaliteten kraftigt men antingen inte har blivit diagnostiserat 

eller sådant som är diagnostiserat och rör besvär som påverkar 

helhetshälsan på flera olika sätt.  

Några vittnar om att ha sökt vård upprepade gånger men har blivit 

avfärdade. När de sökt på nytt på annan plats, antingen akut, hos 

specialist eller inom privat vård har det konstaterats att det var allvarligt 

och/eller något som bör åtgärdas.  

6%

66%

28%

1%

0,0%

10,0%

20,0%

30,0%

40,0%

50,0%

60,0%

70,0%

80,0%

90,0%

100,0%

Kommun

Region

Båda

Vet ej

Handlar det du har berättat för oss om kontakt med?

 

 

10 

De som har varit i kontakt med både kommun och region pratar främst om 

hemtjänst och barnomsorg på kommunsidan och vårdcentral och vård på 

sjukhus på regionsidan.  

 

3. Resultat 

Ett av våra syften var att testa Facebook som kanal för att nå invånarna 

och därför har vi valt att inkludera ett stycke om våra erfarenheter av den 

metoden under rubriken resultat. Därefter presenteras resultatet från våra 

frågeställningar.  

3.1  Erfarenhet av metoden 

Vi fick flest svar som handlade om vård, vilket antyder att Region 

Västerbottens Facebooksida fungerade bäst av de kanaler vi använde. 

Det kan också bero på vilken typ av följare respektive kanal har. 

Kommunernas kanaler följs antagligen av mer olika personer än just de 

som behöver vård och omsorg eftersom kommunerna har så bred 

verksamhet. Vår Facebook kanal är däremot väldigt vårdfokuserad trots 

att vi också har annan verksamhet inom regionen.  

Nedan följer lite statistik kring svaren. Många klickade på länken på en 

gång när inlägget kom ut på vår egen Facebooksida.  

Diagrammet ovan visar vilka dagar olika verksamheter publicerade sina 

Facebookinlägg samt hur många som klickade sig vidare till 

undersökningen per dag. Observera att de bara klickat sig vidare, detta 

betyder inte att de har svarat på frågorna i formuläret.  

 

 

11 

Vi fick flest klick den dagen som inlägget publicerades på Region 

Västerbottens Facebook. Vi ser också en uppgång när Dorotea och 

Robertsfors delade inlägget på Facebook. Möjligen har de haft draghjälp 

av väntrumsskärmarna och FAMY där inlägget publicerades dagen innan. 

Nästa topp kommer när Skellefteå kommun delar inlägget på sin 

Facebook. 

Baserat på detta bedömer vi att vår egen kanal har dragit mest klick. Men 

hur ser det då ut med svaren? 

Diagrammet ovan visar kvaliteten på klicken, definierat som andel svar per 

klick på länken. Den orangea linjen visar samma sak som föregående 

diagram, dvs hur många per dag som har klickat på länken till 

undersökningen. Den blå linjen visar hur många som har svarat. Den blå 

och den orangea linjen avläses på skalan till vänster. De grå staplarna 

visar svarsfrekvens per dag, dvs hur många av de som klickat på länken 

som har svarat på frågorna. De grå staplarna avläses på skalan till höger. 

 

3.2  Resultat från våra frågeställningar 

Här följer resultaten från de fem frågorna vi ställde: 

•  Vad har varit mest värdefullt för dig i kontakt med vård och omsorg? 

•  Vad har varit mest problematiskt för dig i kontakt med vård och 

omsorg? 

•  Vad får dig att känna att vård och omsorg finns nära tillhands för dig 

när du behöver den? 

 

 

12 

•  Tänk dig att du jobbade med att göra vård och omsorg bättre i 

Västerbotten. Du får i uppgift att ta reda på om invånarna är nöjda 
med vården och omsorgen. Vad skulle du fråga invånarna om för 
att få reda på detta? 

•  Har du andra tankar om hur vården och omsorgen kan 

utvärderas utifrån vad som är viktigt för dig när du söker hjälp 
och/eller stöd? 

Vi har analyserat svaren och de som återkommer oftast är de vi nämner 

avseende fråga ett till tre. Avseende fråga fyra och fem har vi försökt 

fånga in även förslag som inte lyftes av så många men som ändå skulle 

kunna ge uppslag att använda vid utvecklingen av vård och omsorg och 

för att ta fram nya sätt att utvärdera och utveckla desamma. 

Vi har ofta lagt in citat i texten för att göra den mer levande. Citaten 

markeras med indrag och kursiv text. Eventuella stavfel respektive 

meningsuppbyggnad i dessa citat är inte korrigerade. 

3.3  Mest värdefullt i kontakt med vård och omsorg 

Den första frågan handlar om vad som varit mest värdefullt i kontakt med 

vård och omsorg. 

Bemötande 

En majoritet talar här om bemötande och mänskliga kontakter. Ungefär två 

tredjedelar av kommentarerna handlar om bemötande på ett eller annat 

sätt. 

Att jag kan känna att vård och omsorg verkligen vill hjälpa mig 

att må bättre. 

Bra bemötande är i svaren starkt sammankopplat med att bli lyssnad på, 

trodd på och sedd.  

Hur man behandlar människor, hur man möter individen, som 

behöver hjälp. Det första mötet, är det viktigaste, att man blir 

sett och hört. Det betyder så oerhört mycket, i alla 

sammanhang!  

Att De har förmågan att lyssna och vill förstå mitt sätt att se på 

mina sjukdomar utan att förringa dem. 

Att träffa rätt människor. Dvs människor som tar sig tid att 

lyssna in och se de behov som jag/ min anhörig beskriver 

Många nämner bara ett bra bemötande utan att förklara närmare vad de 

menar att det är. På tredjeplats inom området bemötande nämns att det är 

viktigt att bli tagen på allvar och bemött med respekt. 

 

 

13 

Det mest värdefulla är när jag bemöts med respekt och känner 

att jag får behålla min integritet, trots min omfattande 

funktionsvariation.

 

 

När vårdpersonal bekräftat min sorg och mina rädslor, istället 

för att för att försöka "lätta upp stämningen" genom att t.ex. 

säga "Ja, det är förståeligt att det är jobbigt när ens barn 

krampar eller har svårt att andas, men nu mår han ju bra!". 

Träffa samma person 

Träffa samma person och ha en personlig kontakt är något annat som 

uppskattas.  

Det som har fått mig att känna att vården är nära är …att få 

träffa en o samma läkare o inte olika som man ska/måste 

berätta sin historia för. 

Viktigt att få träffa samma läkare för att känna trygghet 

Lyckas få kontakt  

Många nämner också att de är nöjda för att de lyckas komma i kontakt, 

trots att det borde vara självklart. Svaren visar att det är lätt i vissa 

verksamheter och det är väldigt uppskattat.

 

Att snabbt få svar oavsett om det är att boka tid, avboka eller 

rådfråga om något… 

Kompetens och att få snabb hjälp  

Personal med kompetens och att snabbt få hjälp är andra parametrar som 

gör medborgarna nöjda. Att få snabb hjälp handlar om att snabbt få hjälp 

med besvären inte bara att få en tid snabbt hos vården. 

 När man känner att den man träffar förstår vad man pratar om 

och har tid att sätta sig in i problemet. 

bra när jag fått kontakt snabbt via ex vårdguiden eller HC/BVC 

och relenvat och tydlig hjälp ex som separerad när jag var 

orolig över dotterns säkerhet när hon var hos sin pappa och 

BVC sköterskan både stärkte mig i min rättighet/skyldighet att 

skydda mitt barn och i att prata med och till och med tala 

pappan till rätta. Bra - när förskolan tagit hänsyn till och förstått 

hur reglerna ska tillämpas för separerade bra - att det finns 

familjerätten och familjerådgivningen 

När invånarna kommit i kontakt är de tacksamma när de har upplevt att 

systemet fungerat.  

Att få hjälp vid akut sjukdom. 

 

 

14 

…Snabb insats av adekvata åtgärder (tex röntgen, provtagning 

mm)vid misstanke om allvarlig sjukdom. 

Personcentrering 

Det upplevs som värdefullt att få en individuell behandling som utgår ifrån 

helheten som gäller för den egna personen och den personens behov 

istället för bara utifrån generella riktlinjer. 

att jag behandlas som en individ och inte efter generella 

riktlinjer. 

att få informativ och individuellt anpassad vård och omsorg som 

jag själv får vara delaktig i 

att tex läkare kan förklara skadan o ge allternativ till olika 

behandlingar 

Koordinering 

Andra uppskattar att själva slippa koordinera alla delar kopplade till de 

egna behoven

 

 

Gott samarbete mellan region och kommun… 

När man kommer till någon inom vården som tar tag i problemet 

man söker för. Inte säger att det är någon annan som ska ta tag 

i det... 

Att ta sig tid  

Flera lyfter också att de uppskattar när personen de möter när de söker 

hjälp tar sig tid att sätta sig in i deras situation.  

Att personalen har tid att prata med mig, i en lugn miljö. Utan 

stress. 

3.4  Mest problematiskt i kontakt med vård och omsorg 

Andra frågan handlar om vad som upplevts som mest problematiskt i 

kontakt med vård och omsorg. Det som har upplevts mest problematiskt 

motsvarar i stor utsträckning det som uppskattas mest när det fungerar.  

Brister i bemötande 

Även avseende frågan om vad som upplevs som mest problematiskt i 

kontakten med vård och omsorg ligger bemötande i topp. Ungefär en 

tredjedel pratar om att det är mest problematiskt att de har fått ett dåligt 

bemötande. Det är starkt sammankopplat med att inte bli lyssnad på och 

att inte bli trodd på. Även att inte bli tagen på allvar och få kämpa för sin 

sak beskrivs som problematiska aspekter. 

 

 

15 

Att inte bli tagen på allvar. Att mina problem viftas bort för att 

"proverna är normala"... Ingen vill ta reda på vad som är fel... 

Första linjen är allt- lägg krut där är mitt önskemål. Där kan det 

ta stopp snabbt eller så kommer man vidare till någon så att 

man kan få hjälp… Tar de mig på allvar eller är jag en idiot som 

ens vågade ringa? 

jag önskar att läkarna kanske skulle kunna ge sig tid att 

åtminstone lyssna på vad man har för egna tankar om den 

situation som man befinner sig i och inte automatiskt gå på det 

som dom för tillfället har i åtanke som hjälp på problemet,  för 

många gånger är det ju så att patienten har rejält med kunskap 

när det gäller sin egen sjukdom och hälsostatus. 

I övrigt har det varit mest problematiskt när jag träffat hårdhänta 

specialister som bara kan sin grej (tex operationsläkare) som 

nånstans efter vägen tappat bort det där ni frågar efter dvs 

omsorg: att se människan. De som istället bara utför och inte 

ser eller lyssnar. Känslan att bli behandlad som ett objekt på 

löpande band är läskig när det sker inom vården. 

Personal som inte tar mig på allvar, som inte tror att jag känner 

min kropp bäst. 

Varför är det så svårt att se en människa som kämpat i 20 år 

med samma sak och ändå stå still och stampa. 

Bristande kontinuitet  

Många lyfter bristande kontinuitet som ett problem. Det kan kopplas både 

till dåligt bemötande och till att ha fått fel hjälp. När de svarande får träffa 

olika personer uppstår en matthet över att behöva berätta samma sak om 

och om igen.  

Träffat så många vårdgivare runt samma ärende, känns som 

man aldrig kommer vidare . Hela historien måste upprepas och 

då finns det inte tid för nya frågeställningar. 

Att ingenting följs upp eller utreds ordentligt 

Ingen kontunitet, nya läkare varje gång 

Tid och kontakt 

Två andra stora problem handlar om tid och kontakt. Flera beskriver att de 

inte kommer fram till vård och omsorg och inte får hjälp eller får hjälp när 

det redan är för sent.  

Många har ringt till Hälsocentralen för att få höra att telefontiderna är slut 

för dagen eller har fyllt i ett formulär på nätet utan att någon återkopplar. 

Vissa kontaktvägar och rutiner upplevs som obegripliga. Andra upplever 

telefontiderna alltför snäva. 

 

 

16 

… långa väntetider och att man inte kan boka återbesök på 

vårdcentralen men måste gå hem, ringa eller boka via nätet 

Telefontiderna hos handläggare på kommunen, samt att ingen 

biståndshandläggare jobbar på lördagar och söndagar  

sol lagen om skäligt i bistånd. Måste ses över och känner mig 

sönderstressad pga tidsspannet som beviljas 

Brist på plats för de äldre. Det är trots allt inte så att alla VILL 

bo hemma i ensamhet. När det inte ens finns plats för de som 

behöver har vi problem. 

Att överhuvudtaget få komma och FÅ vård. Otroligt långa 

väntetider som i slutändan förvärrat mitt tillstånd. 

Att inte få hjälp eller att det tar för lång tid att få hjälp 

Andra problem som lyfts är att inte få någon hjälp alls eller att det tar alltför 

lång tid att få hjälp.  

Att inte "passa in i mallarna" utan ha problem med hälsan 

utanför det vården känner till och kan förklara och när vården 

blir trångsynt och inte kan vara lite nyttigt självkritisk, se sina 

egna begränsningar och inte heller försöka nå bortom dom. Att 

vården ser till och behandlar symptom men inte till helheten och 

missar grundproblem som då kvarstår. 

Att hitta läkare, som kan diagnostisera och behandla mun 

sjukdom. Att få dåligt bemötande av läkare…Fick söka mig 

utanför Västerbotten för att få diagnos och behandling. 

Ofta kopplas att inte få hjälp/att det tar för lång tid till bristande kompetens 

i vården om såväl utredning som behandling av patientens 

sjukdom/tillstånd eller till ett ensidigt fokus på de provsvar läkaren 

bedömer är viktiga i stället för att utgå ifrån hela patientens berättelse om 

hur den upplever sitt mående och sina symptom.  

läkare som sa att polyneuropatin jag just fått som diagnos 

berodde på ålder, 63år, o säkert inte var Amyloidos. Tvingade 

till mig remiss till neuro o hon hade fel. 

När man som jag har problem med sköldkörteln så funkar inte 

vården alls. För att jag skulle få den medicin jag behöver för att 

orka med vardagen och jobb så fick jag söka mig till en annan 

aktör som både var intresserad av min sjukdomshistoria men 

även intresserad av att hitta rätt medicin för att jag ska kunna få 

leva ett så normalt liv som möjligt.  

Att läkare har svårt att ta till sig nya rön och gå utanför ramarna. 

Att en del läkare bara säger ”jag vet inte vad jag ska göra” 

istället för att lera efter en lösning 

 

 

17 

Det är också vanligt att detta att inte få hjälp eller att det tar för lång tid att 

få hjälp kopplas till kategorier som nämnts ovan som bemötande, främst 

att inte bli lyssnad på eller trodd/tagen på allvar, och bristande 

kontinuitet/långa väntetider i vården.  

Har en arbetsskada då jag fick en järnställning över mig för 16 

år sedan.  Har aldrig fått en diagnos. Inget är trassigt enligt 

vården då det inte syns på röntgen. Men naturligtvis är något 

trasigt och nervsmärtorna som är omedicinerade pga att jag 

inte klarar av medicinen är outhärliga. 

 

 

3.5  Vad får dig att känna att vård och omsorg finns nära tillhands för dig när 

du behöver den? 

Den tredje frågan vi ställde handlar om vad som krävs för att en person 

ska känna att vården och omsorgen finns nära till hands. Det är mycket 

samma teman som går igen från svaren kring vad som varit bra och 

mindre bra. 

Det som får personer att känna att vården och omsorgen är nära tillhands 

är främst följande: 

1.Empatisk/välkomnande/tillmötesgående/lyssnande personal 

2.Att få ett besök/rådgivning i tid/snabbt  

 

3.Gångavstånd /geografisk närhet till vård- och omsorgsverksamheter 

4.Lätt att komma i kontakt 

5.1177 

De två första punkterna handlar om relationell närhet och tidsmässig 

närhet. Här nämns saker som: 

…Det som har fått mig att känna att vården är nära är min 

läkares bemötande o intresse av att försöka hjälpa mig trots 

kunskapsbrister av långtidscovid. 

Att man snabbt och enkelt får kontakt, och den hjälp man 

behöver 

De tre sista punkterna visar att vården kan upplevas nära digitalt eller 

geografiskt eller på telefon. Det är därför viktigt att erbjuda en rad 

alternativ eftersom inte alla har samma behov eller förutsättningar. 

Jag har turen att bo i Umeå och ha gångavstånd till en fin 

vårdcentral och NUS. Men jag tycker också att det arbete som 

tydligt lagts ner på 1177:s webb de senaste åren har gjort att 

det känns som att jag kan gå svar på ett enklare sätt. Att jag 

kan maila eller chatta med min läkare eller sjuksköterska som 

känner mina problem. 

 

 

18 

Närhet och enkelt att få kontakt den man söker 

Gillar digitala lösningar som min VC har börjat med, dock är 

den lite seg med svar och tjänsten kunde utvecklas. 

Det finns alltså ganska stor variation på vad som upplevs som en 

nära vård och omsorg. 

En del av de personer som är väldigt missnöjda med vård och/eller 

omsorg upprepar vad de är missnöjda med som svar på denna fråga eller 

säger att det inte finns något som får dem att känna att vården är nära 

idag.  

Känns inte att det är nära tillhands man gruvar sig alltid innan 

man ringer 

Jag känner inte att vården finns nära tillhands. 

 

3.6  Att utvärdera vården - om invånarna själva skulle fråga  

Vi ville ha in förslag på hur invånarna själva skulle utvärdera vården och 

omsorgen om de fick chansen. Detta för att få ännu djupare förståelse för 

hur de vill komma till tals och vad som är viktigt för dem

Vi upplever även 

att invånarna sällan tillfrågas om sådana saker och vi ville veta vad de har 

för tankar om detta. Frågan vi ställde lyder: 

Västerbotten. Du får i uppgift att ta reda på om invånarna är nöjda 
med vården och omsorgen. Vad skulle du fråga invånarna om för 
att få reda på detta? 
 

Frågan engagerade och det kom många förslag både på frågeställningar 

och utvärderingsmetoder som är annorlunda än de vi använder idag. Det 

gavs förslag på frågor kring allt ifrån bemötande och tillit till hur systemet i 

stort eller vårdtjänsternas utformning fungerar. Några exempel på frågor 

som invånarna föreslog är: 

Känner du dig trygg med den vård som erbjuds i ditt 

närområde? 

Känner du dig sedd, välkommen och hörd när du besöker 

mottagning/enhet? 

Fick du den behandling/hjälp du behövde? 

Sker någon uppföljning från vårdens sida för att utröna om 

föreslagen behandling hjälpt? 

Fler förslag på frågor som invånarna föreslog ska ställas för att utvärdera 

vård och omsorg redovisas i bilaga 2 under följande rubriker:  

 

 

19 

 

3.7  Att utvärdera vården - olika utvärderingsmetoder 

Förutom att komma med förslag på frågor att ställa vid utvärderingar av 

vård- och omsorg, föreslog flera personer också olika 

utvärderingsmetoder. Invånarna kom med flera förslag som skiljer sig från 

de metoder vi använder idag.  

De gav förslag på utvärderingsmetoder både under själva mötet med olika 

professioner och i nära anslutning till ett sådant möte. Några konkreta 

förslag som gavs var att vårdpersonal under ett besök skulle fråga om 

patienten upplevt att personalen förstått deras problem och om hen 

upplever sig ha fått hjälp, utvärdering i slutet av varje besök, utvädring via 

enkät eller telefon strax efter kontakt, brevlådor i väntrum där en kan 

skriva några rader som kan användas för förbättringar etc. Exempel på 

konkreta förslag från invånare: 

den jag möter ställer kontrollfrågor till mig som ex om jag 

upplever att personen förstått varför jag söker vård och om jag 

upplever att jag fått hjälp/svar och om det är något mer jag 

undrar över/inte fått hjälp/svar på och hur vi kan hantera/lösa 

det. 

Genom frågeformulär som denna, ev intervjuer typ att efter 

kontakt m vården få lämna utvärdering på besöket, ungefär 

som efter en konferens. Att efter tel kontakt m vården få svara 

på några frågor ungefär som försäkringsbolag el dyl gör. 

Det gavs även en del förslag på utvärderingsmetoder som inte är direkt 

knutna till ett visst besök utan omfattar längre tidsperioder. Exempel på 

sådana är egna berättelser från kontakt med vården och möjlighet att 

föreslå ett alternativt handlingsförlopp till det som skedde, berättelser om 

hur invånare under livet upplevt kontakt med vård och omsorg etc. Även 

enkäter likt den vi använde med öppna frågor föreslogs. Exempel på 

konkreta förslag från invånare: 

Eventuellt att be att personerna som skriver enkäten om en 

egen kort berättelse, om kontakten med sjukvården som kunde 

ha slutat på ett bättre sätt eller en berättelse som slutade på ett 

bra sätt på grund av att samspelet mellan vårdtagare och 

vårdgivare var bra. 

 

 

20 

Jag skulle be dem berätta om sina möten med 

vården/omsorgen. Fråga vad som varit bra och framförallt be 

dem berätta om det som inte fungerat. Sedan med mycket 

tålamod hjälpa/stötta dem i att berätta om hur de önskat att 

mötena med vården hade varit.  

I bilaga 3 redovisas fler förslag invånarna gav på olika 

utvärderingsmetoder 

3.8  Att utveckla vård och omsorg  

Vi ställde två frågor om hur vården kan utvärderas, varav den ena 

redovisats ovan och den andra var följande: 

•  Har du andra tankar om hur vården och omsorgen kan 

utvärderas utifrån vad som är viktigt för dig när du söker hjälp 
och/eller stöd? 

Många kom i denna fråga in på spåret hur vården kan utvecklas istället för 

utvärderas så vi la in detta avsnitt om att utveckla vård och omsorg i 

rapporten för att ta vara på de svar på denna fråga som inte täcks in av 

tidigare avsnitt. Vi har valt att lyfta förslagen under olika rubriker, ibland 

som referat och ibland i form av citat som ibland har kortats ner, dock inte 

ändrats, från ursprunglig formulering. Ambitionen har varit att alla typer 

förslag som kom fram här ska beröras i rapporten som helhet. Många kom 

i denna fråga in på frågor som lyfts i tidigare avsnitt och då har deras svar 

företrädesvis redovisats där, som en del av ett tema eller med citat. När 

det är specifika förslag på sätt att göra förbättringar som invånare kommit 

med som svar på denna fråga redovisas de dock här.  

Bemötande, personcentrering och tid 

Bemötande har ju varit ett genomgående tema i svaren på enkäten och 

även avseende sätt att utveckla bemötandet i vård och omsorg var 

förslagen många. Ofta handlade de om en önskan om ett mer 

personcentrerat bemötande och ett arbetssätt där vården/omsorgen och 

den/de som söker den bygger upp ett väl fungerande samspel. 

Återkommande lyfts att detta tar tid och inte kan hastas igenom. 

Några av förslagen handlar om mer tid för samtal i vårdsituationer, att det 

är risk att empatin hos personal och känslan hos patienten att bli sedd 

försvinner om det effektiviseras väldigt mycket och att det kan få väldigt 

negativa konsekvenser:

  

Det krävs tid för att bygga det förtroende som krävs för att 

vårda en person som är van att bli sviken av myndigheter  

visa engagemang och tappa inte empatin för den människan 

som inte blir tagen seriöst tappar så mycket mer än bara rätt 

vård. 

Den maktobalans som råder mellan personal och invånare lyfts 

också liksom och hur viktigt det är att ta hänsyn till och aktivt arbeta 

för att inkludera invånaren och skapa ett samarbete.  

 

 

21 

Att det alltid ges möjlighet att ställa fler frågor! och att ni alltid 

vill veta mer om oss som är i händerna på era tjänster. 

Kom ihåg att den som söker hjälp är i stark beroendeställning. 

Det är inte alla som fejkar. Ibland upplever jag den fördomen u 

första rummet. 

den som lyssnar måste försöka förstå mitt problem och inte 

bara anta och stressa igenom besöket. 

Vad beträffande barnomsorgen, att personalen hälsar på barnet 

i första hand, frågar barnet hur det mår, bekräftar barnet. 

Våga ta dialogen med anhöriga och patienter/vårdtagare. 

 

 

Samordning och uppföljning 

Samordningen upplever många är ett problem. En lösning som föreslås är 

en person eller funktion som tar hand om helheten kring en persons 

problem och även följer upp vården.  

Alla människor som söker vård behöver … en samordnare. 

Någon som ser hela människan med alla bekymren. Som ser 

alla medicinerna och vet varför personen äter dom. Och kan 

minska och höja och plocka bort medicin. Eftersom sjukvården 

vägrar att se något annat än just den punkt du fått remiss på. 

Att någon funktion inom vården, inte nödvändigtvis den 

behandlande läkaren gör uppföljning så att man kan få 

återkoppling om den första behandlingen inte funkar och att 

man då från vårdens sida kan försöka med annan behandling.  

Digitalt/teknikutveckling 

Många förslag handlar om att kunna mötas digitalt eller att kunna ta 

kontakt digitalt. Några föreslår också mer moderna hjälpmedel 

…..Tror att mycket skulle gå att lösa över telefon eller dator 

(Zoom) och vårdköerna skulle inte bli så långa. Det i stället för 

att ta hjälp med externa webbdoktorer. 

Fixa på samtliga ställen där du anmäler dig även 

folktandvården med talande kölappssystem el fixa talande 

inloggning… 

Mera onlinevård… 

Jag skulle vilja att ni såg över 1177.se  … att utveckla 

hemsidan för meddelanden, frågor, receptförnyelse mm skulle 

underlätta mycket! 

 

 

22 

Utbildning och kunskap hos personal och allmänhet 

Här handlar det främst om förslag kring att personalen behöver 

vidareutbildas och medborgarna informeras.  

Vad gäller personalen lyfts vissa sakområden och perspektiv fram såsom 

att det är viktigt att personalen har psykologisk kunskap för att kunna möta 

människor på ett bra sätt och likaså har ett normkritiskt perspektiv med 

kunskap och insikt om att alla inte följer normen vad gäller exempelvis 

sexualitet eller funktionsförmåga. Andra sakområden som lyfts är: 

Att de är mer pålästa om sköldkörteln 

Jag önskar också att forskning hade lättare att ta sig in på olika 

specialistmottagningar så att nya rön om tex kvinnosjukdomar 

började få komma till nytta. 

Borde finnas standardiserade frågor på akuten för att kunna 

upptäcka äggstockscancer. 

Det lyfts även ett generellt behov av utbildning för personal 

Omsorgen på boende och hemmen SKA ha utbildad personal. 

… Ge utbildningen mer status på skolorna. 

Att hälsocentralernas läkare får bättre information och 

vidareutbildning…

  

Vad gäller invånarna lyfts att egenvården bör stärkas och att 

invånare bör få veta sina rättigheter.  

Pat bör uppmärksammas på att man kan byta läkare om man 

inte är nöjd 

Det lyfts även att det vore bra om folk visste hur nätläkare finansieras.  

Förbättra organisering/arbetssätt 

Åsikterna är spridda här men något som går igen i flera förslag rör 

grundläggande förhållningssätt i arbetet såsom att utgå ifrån helheten, inte 

döma och att vilja och känna behov av att ta reda på mer om den egna 

kunskapen brister, alternativt att remittera vidare till någon som kan. Det 

lyfts även hur viktigt det är att utgå ifrån patienternas perspektiv. 

Utgå fr patientperspektivet! Det är för dem vården finns till. 

Det borde gå att snabba på remisser till sluten vården , får 

känslan ibland av att primärvården överjobbar för att hitta felet 

och går på standard indicier , stress , depression 

Andra förslag rör att stafettläkare borde avskaffas och att offentlig 

vård borde lära sig av den vård som erbjuds via vårdförsäkringar då 

den uppfattas av den som skrev förslaget som snabb och effektiv.  

Personalpolitik  

 

 

23 

Ett par personer nämner personalpolitiken som viktigt att utveckla: 

Tänker får att personer ska vilja arbeta inom vården så är det 

heltidstjänster och tillsvidare anställningar som måste till 

Det behövs betydligt mer resurser samt högre löner till 

vårdpersonalen. Betydligt bättre scheman 

Arbetsgivare utreda o stötta personal som inte fungerar som de 

ska. 

Få tillgång till vård 

För att få bättre tillgång till vård ser några personer ett ökat behov av vård 

i ett specifikt område, antingen stadsnära eller i glesbygd eller stöd att 

flytta mer centralt ifall vård inte finns tillgängligt där en person bor. En 

annan person lyfter behov av hälsocentraler som är öppna rimliga tider. 

Ytterligare en annan lyfter att en behandling som finns i en region inte 

finns tillgänglig i vår som ett utvecklingsområde: 

..att naprapati/kiropraktik är självklara och kostnadseffektiva 

sjukvårdsbehandlingar. Vilka inte finns i region Västerbotten, 

men i många andra regioner. 

Någon lyfter behovet av mer resurser till omsorgen om äldre och ett annat 

förslag handlar om hur vården kring de äldre sköts, att de får vänta för 

länge på boenden och att lokaler som finns inte används till detta utan till 

administration.  

Ytterligare en person lyfter vikten av samarbete med försäkringskassan 

och att saker måste kunna göras parallellt så det inte byggs in så mycket 

väntetid när prover ska tas, utredningar göras och arbetsrelaterad hjälp 

erbjudas.  

 

4. Slutsatser och reflektioner  

4.1  Stort intresse av att svara och stor potential i berättelsernas 

kraft 

Både i skrift i svar på enkäten och i kontakt med individer vi bad svara på 

pilotomgången eller som tog spontan kontakt fick vi positiv återkoppling på 

att den här typen av frågor till invånarna är välbehövliga och önskade. Det 

var heller ingen vi frågade som tackade nej till att delta i testomgången 

vilket också i sig kan säga något om den upplevda relevansen i att göra 

detta. Ett citat från enkätsvaren:  

Lycka till och tack för att ni försöker förbättra vården.  

Med ny teknik, sociala medier och ett mer kvalitativt tänk kring enkäter än 

vad som traditionellt har varit fallet i hälso- och sjukvård ser vi stor 

 

 

24 

potential i att på ett relativt enkelt och smidigt sätt kunna ta del av 

invånarnas tankar, upplevelser och berättelser mer regelbundet än 

tidigare. Att fråga efter invånarnas berättelser och upplevelser från vård- 

och omsorg ger en helt annan möjlighet än traditionella enkäter med 

skalfrågor att fånga händelseförlopp över tid. Det i sin tur ger en annan 

inblick i var det gått snett när en individ sökt hjälp länge utan att få den än 

när vi följer upp patienters senaste besök eller frågar om det senaste året. 

Berättelser som format ger också en möjlighet att på ett annat sätt gå in i 

patienternas och invånarnas upplevelser än vad traditionella enkäter ger 

och kan därmed bidra till en djupare förståelse för invånarnas perspektiv, 

vilket är en viktig del i ett personcentrerat arbetssätt och därmed en viktig 

del i arbetet med nära vård. Berättelser och upplevelser är också något 

som tenderar att skapa ett annat engagemang än statistik, vilket bara det 

är en vinst när syftet med att lyfta invånarnas perspektiv är att bidra i 

riktning mot en positiv utveckling där fler invånare får sina behov mötta 

och upplever en god och nära vård och omsorg. I de sammanhang där vi 

hittills har hunnit berätta om resultatet av den här undersökningen har vi 

också kunnat se att de väckt ett stort engagemang och intresse.  

4.2  Kvalitativ och kvantitativ uppföljning på gruppnivå liksom 

individuell uppföljning av individers vård - ett måste för att 

följa utvecklingen mot god och nära vård 

Vår bedömning är att det finns oerhört stora vinster i att regelbundet fråga 

invånarna om deras upplevelser och att använda svaren i systematisk 

kvalitetsutveckling av vården. Vi tror att det behövs kvalitativa data som 

denna för att hitta de konkreta områden vi behöver arbeta med, få förslag 

på hur vi kan arbeta med dem på ett sätt som invånarna upplever som 

positivt och inte minst för att klä statistik eller kunskap om vilka våra 

utvecklingsområden är med konkret innehåll: med berättelser att minnas 

och beröras av. Även om många som arbetar i vården och omsorgen inte 

blir förvånade av de teman som lyfts här ger berättelserna från invånarna 

en djupare förståelse än kvantitativa data och har en stark kraft att väcka 

engagemang hos många människor. Vi tror dock också att det behövs 

kvantitativa data på invånarnas upplevelser som vi följer över tid för att 

verkligen kunna se att vi blir bättre på de här områdena, sett utifrån 

invånarnas perspektiv. Vidare behöver vi bli bättre på att följa upp 

individers vård och omsorg utifrån det som är viktigt för individen, både på 

individbasis och på gruppnivå. Därefter behöver vi justera våra arbetssätt 

om vi inte hamnat helt rätt från början, följa upp igen och på så vis 

förhoppningsvis lyckas uppnå det som är viktigt för individen.   

En bättre individuell uppföljning skulle kunna kräva mer resurser initialt 

men skulle också kunna spara en hel del resurser. Möjligheten att det kan 

spara resurser kommer från att den individ som inte får hjälp eller inte är 

nöjd med den vård/omsorg hen får antingen söker hjälp igen tills hen får 

sina behov mötta eller resignerar och får leva ett liv med lägre livskvalitet 

än nödvändigt. Resignation såväl som att upprepade gånger söka vård 

utan att få hjälp skapar stort lidande för individen det är nog för att behöva 

åtgärdas. Vidare kan det även bli ett stort problem för samhället i de fall 

det leder till sjukskrivning eller andra följdeffekter som påverka samhället 

negativt.  

 

 

25 

4.3  Ansvar och möjligheter att använda materialet 

Några, om än inte många av de svarande, undrade hur vi skulle använda 

materialet. Naturligtvis ligger det ett ansvar i att be om människors tid och i 

att de delar sin historia med oss, oavsett om de som svarar efterfrågar vad 

vi gör med svaren eller inte. Vår undersökning, så väl rådata som 

sammanställning och analys, har delats med Experio Lab som i sin tur har 

sammanställt vårt material och material från flera andra organisationer till 

en rapport kring invånarnas upplevelser av framför allt vad som skapar 

värde för dem i vård och omsorg.

1

 Rapporten blir en del i SKRs arbete 

med att hitta sätt att följa att vi rör oss i riktning mot en god och nära vård, 

vilket är ett begrepp som i sig definieras av invånarnas upplevelse av vad 

som är god och nära vård. Vi känner oss glada att ha kunnat bidra med 

det här rika materialet till det arbetet som vi tror är viktigt för att underlätta 

för kommuner och regioner att kunna följa utvecklingen, fokusera på det 

som är viktigt för invånarna och utveckla de delar som behöver utvecklas 

för att invånarna ska uppleva att våra tjänster är än mer värdeskapande 

än de upplever idag. 

Även om huvudsyftet med att göra denna undersökning var att bidra till 

Experio Labs och SKRs arbete tror vi också att det finns stor potential i att 

använda den här underökningen och liknande material med kvalitativ input 

från invånarna i utvecklingsarbete i kommuner och regioner mer direkt. 

Detta för att få syn på eller förstärka behovet av att arbeta med de frågor 

invånarna lyfter, få en djupare förståelse för invånarnas upplevelser och ta 

tillvara på förslag från invånare kring hur de ser att vi skulle kunna möta de 

behov som de har.  

Villkoren som de svarande godkände i samband med undersökningen

2

 har 

utformats brett för att materialet ska kunna användas brett. Vi har varit 

tydliga gentemot de svarande med att vi kan komma att dela data med 

andra kommuner och regioner i Sverige, SKR och Experio Lab och att 

resultatet kan komma att användas för utveckling på grupp- och 

organisations- och/eller systemnivå lokalt såväl som nationellt. Därmed 

finns även möjlighet för såväl kommuner som oss i regionen att använda 

materialet i vårt utvecklingsarbete, exempelvis som ett underlag att 

förhålla oss till när vi bedriver utvecklingsarbete för att säkra att vi håller 

fokus på sådant som lyfts som viktigt och värdefullt av invånarna.  

Ett annat sätt att använda det här materialet är att hämta case, scenarion 

eller teman från det och använda det i dialoger inom lednings- eller 

arbetsgrupper. Det kan exempelvis användas i samtal kring hur vi skapar 

mer av det invånarna upplever som värdefullt och som nära vård 

respektive mindre av det invånarna upplever som problematiskt. 

Underlaget kan även användas vid förändringsarbeten. Detta exempelvis 

för en första avstämning av ifall nya föreslagna lösningar kommer åtgärda 

det invånare lyft som problematiskt och för att bygga in mer av det 

 

1

 Se avsnitt 4.4 för mer om Experio Labs rapport 

2

 

Villkor och samtycke

 

Vi kan komma att dela data med andra kommuner och regioner i Sverige, Sveriges kommuner och 
regioner, Experio lab och Netigate för analys och sammanställning.  
Om du är yngre än 15 år, fyll i detta tillsammans med din vårdnadshavare  

Klicka här om du vill veta mer om Region Västerbottens integritetspolicy 

 

 

 

26 

invånare värdesätter i våra system och arbetssätt. Självklart kan en sådan 

första avstämning behöva kompletteras med dialoger med invånarna 

och/eller med andra källor om de faktiska lösningarna, men att titta på 

dessa svar vara en bra början. Undersökningen kan också fungera som 

en inspiration till verksamheter som vill lära sig mer om just sina 

patientgrupper och exempelvis vill låna frågeställningarna för egna enkäter 

eller för intervjuer med patienter eller patientgrupper. En annan möjlighet 

är att se över sina processer utifrån det som värdesätts respektive upplevs 

som problematiskt av invånarna och att rikta in sina målsättningar och sin 

uppföljning på de områdena.  

4.4  Kopplingen till rapporten Värde för vem? 

Det arbete vi gjort i Västerbotten under vintern och våren 2021 med denna 
undersökning, resultatsammanställning och analys har som sagt utgjort ett 
bidrag till ett arbete gjort av Experio Lab för SKR. Deras rapport från 
arbetet har just publicerats när den sista handen läggs vid utformningen 
denna rapport och därför får ett avsnitt om kopplingen mellan dessa två 
rapporter avsluta denna.  
 
Experio Labs rapport Värde för vem? -  Ett tjänstelogiskt perspektiv på 
invånarens värdeskapande i hälso-, sjukvård och socialtjänst 

3

 bygger, 

förutom på det arbete från Västerbotten som redovisas i denna rapport, på 
underlag från åtta andra kommuner, regioner och samordningsförbund 
som också ställt frågor kring invånarnas upplevelser.  
 
I rapporten Värde för vem? lyfts att det finns stora likheter mellan det som 
kommit fram i vår rapport kring behov och utmaningar och vad som 
framkommit i övriga material som ingått i rapporten, både där underlaget 
kommit från kontakt med en bred allmänhet och där underlaget byggt på 
kontakt med grupper med komplexa behov. En viss skillnad i tyngdpunkt 
kan dock ses mellan det som lyfts av en bredare allmänhet, som i denna 
undersökning, jämfört med det som lyfts av grupper med komplexa behov. 
Det handlar främst om att den bredare allmänheten lägger större fokus på 
praktiska aspekter, främst kopplat till tillgänglighet än grupper med 
komplexa behov som i sin tur lägger större vikt vid kontinuitet och tillitsfulla 
relationer. Det lyfts även i Experio Labs rapport att det som kommit fram i 
denna undersökning överensstämmer väl med beskrivningar och 
definitioner av begrepp som personcentrering och patientcentrering som 
tidigare lyfts i forskning.

4

  

 
Det finns ett särskilt avsnitt i rapporten Värde för vem? som beskriver 
jämförelsen mellan olika material mer utförligt. Sammanfattningsvis 
framgår där att vår rapport inte ”bara” ger en bild av vad just de drygt 220 
Västerbottningar som svarat på våra frågor upplevt utan att dessa 

 

3

 Rapporten finns att hämta här 

https://experiolab.se/wp-content/uploads/2021/05/Varde-for-

vem.pdf

 och här 

https://skr.se/skr/halsasjukvard/utvecklingavverksamhet/naravard/uppfoljningnaravard.46736.h
tml

 

4

 Se Värde för vem? -  Ett tjänstelogiskt perspektiv på invånarens värdeskapande i hälso-, 

sjukvård och socialtjänst, 2021; Från mottagare till medskapare, vårdanalys 2018 

 

 

27 

Västerbottningars svar också speglar en bredare bild som går igen i olika 
material där invånare i olika delar av Sverige tillfrågats om deras 
upplevelser av vård och omsorg. Därmed är denna rapport såväl något 
som ligger nära Västerbottningarnas upplevelser idag som en inlaga i en 
bredare bild av vad de vi i offentlig hälso-, sjukvård och omsorg finns till för 
upplever som viktigt och värdeskapande i kontakt med vård och omsorg.  
 
I rapporten Värde för vem? ingår vårt material i analysen och det finns 
även ett särskilt avsnitt om Västerbottens bidrag. I det särskilda avsnittet 
om Västerbotten finns dock inte alla delar i den här rapporten med, 
exempelvis finns inte invånares förslag kring att utvärdera vård och 
omsorg med där, utan de svar vi fick in kring det finns endast i denna 
rapport. 
 

4.5  Behov av en ny organisatorisk logik samt viktiga frågor för 

framtiden 

Rapporten Värde för vem? beskriver omställningen till Nära vård som 
något som kräver en ny organisatorisk logik. Den beskriver vidare att 
offentlig sektor länge har fungerat utifrån ett varulogiskt perspektiv där 
värdet för invånaren definierats i termer av produkter såsom besök, 
utredningar, operationer och beslut. Omställningen till Nära vård handlar 
dock om att underlätta för invånare att själva skapa värden som 
exempelvis hälsa. Då blir det en utmaning att organisationers styrmodeller 
och indikatorer oftast tar sin utgångspunkt i det varulogiska perspektivet 
och ofta mäter det som produceras, snarare än det som skapar värde hos 
invånaren. För att kunna börja styra på ett annat sätt, mer utifrån en 
tjänstelogik och utifrån vad som är viktigt på riktigt för invånare och 
verkligen värdeskapande för dem och på så sätt kunna följa utvecklingen 
mot nära vård, behöver vi veta vad som är värdeskapande för invånare. 
Därför gjordes såväl rapporten Värde för vem? som vårt bidrag till den 
rapporten, vilket har sammanfattats här.  
 
Viktiga frågor för framtiden blir nu: 

-  hur kan vi konkret ta vara på det vi vet om vad invånare upplever 

som värdefullt respektive problematiskt när vi utvecklar och följer 
upp vår verksamhet och samverkar med andra?  

-  Hur kan vi, i samverkan med invånare och andra organisationer, 

arbeta för att skapa mer av det som upplevs som värdefullt av 
invånarna och mindre av det som upplevs som problematiskt? 

-  Hur håller vi kontinuerlig kontakt med invånarna för att veta om vi 

lyckas? 

 
 
 
 
 
 
 

 

 

28 

BILAGOR 

1.  Bilaga 1. Frågeformuläret vi använde 

2.  Bilaga 2, Invånarnas förslag på frågor för att utvärdera vård- och omsorg  

3.  Bilaga 3, Invånarnas förslag på metoder för att utvärdera vård- och omsorg

 

 

Bilaga 1. Frågeformulär 

 

 

Kan du hjälpa oss med att berätta din historia kring vård och omsorg? Vi vill bidra till att 
utveckla vård och omsorg i Västerbotten och Sverige och behöver din hjälp! Det är den 
helhet du upplever kring vård och omsorg som vi vill veta mer om. 
 
Vård vet de flesta vad det betyder men vad menar vi med omsorg? Jo vi menar den 
professionella omsorg som samhället erbjuder inom t.ex. äldreomsorg, barnomsorg eller 
funktionshinderomsorg. Denna omsorg kan utföras av både offentliga och privata aktörer. 
 
Vi har skrivit fem öppna frågor som du kan förhålla dig till när du berättar. Det som är viktigt 
för dig är precis det vi vill lära oss mer om. Det finns inga rätt eller fel här utan bara olika 
berättelser. 
 
Vård- och omsorgssystemet finns till för att du som individ ska ha ett så bra liv som möjligt. 
När du svarar, gör det utifrån helheten i ditt liv kopplat till det stöd du får/fått eller 
behöver/har behövt få från exempelvis vårdcentral, hemtjänst, sjukhus och stödboende, för 
att ha ett bra liv. Tänk in både när du är patient, brukare, anhörig eller invånare med 
synpunkter. 
 
Den här undersökningen görs inom ett samarbete mellan Region Västerbotten och 
Sveriges kommuner och regioner. Resultatet kan komma att användas för utveckling på 
grupp- och organisations- och/eller systemnivå lokalt såväl som nationellt. Undersökningen 
görs med anledning av att vi vill bli bättre på att utvärdera det som är viktigt för invånarna 
men kan även komma att användas i annat utvecklingsarbete. 
 
Din medverkan i undersökningen är helt anonym.   
 
 
 
 
 
1. 
 

 

 
Vad har varit mest värdefullt för dig i kontakt med vård och omsorg?  
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
 

 

 

 
2. 
 

 

 
Vad har varit mest problematiskt för dig i kontakt med vård och omsorg? 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
 
 
3. 
 
Vad får dig att känna att vård och omsorg finns nära tillhands för dig när du 
behöver den? 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
 
 
4. 
 
Tänk dig att du jobbade med att göra vård och omsorg bättre i Västerbotten.  
Du får i uppgift att ta reda på om invånarna är nöjda med vården och omsorgen.  
Vad skulle du fråga invånarna om för att få reda på detta? 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
 
 
5.  
 
Har du andra tankar om hur vården och omsorgen kan utvärderas utifrån vad 
som är viktigt för dig när du söker hjälp och/eller stöd? Om du inte har något att 
tillägga, hoppa över frågan. 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 

 

 

_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
 
 
Handlar det du har berättat för oss om kontakt med? 

 Kommun, t.ex. skola, barnomsorg, hemtjänst, stödboende 
 Region, t.ex. vårdcentral, sjukhus, habilitering 
 Både kommun och region 
 Vet ej 

 
Hur gammal är du? 

 Under 15 år 
 15-18 
 19-30 
 31-47 
 48-64 
 65-76 
 Över 76 

 
Kön 

 Man 
 Kvinna 
 Annat 

 
Ungefär hur många bor det i din kommun? 

 Över 50 000 
 Mellan 10 000-50 000 
 Färre än 10 000 
 Vet ej 

 
Bor du i Västerbotten? 

 Ja 
 Nej 

 

 
6. 
 
Kan du kort beskriva orsaken till att du var i kontakt med vård och omsorg i de 
situationer du tänkt på när du svarade på frågorna? 
 
Exempelvis 
- Jag hjälpte min pappa med inskrivning på ett äldreboende och att koordinera hans 

 

 

demensutredning samt hans kontakter med vårdcentralen. 
- Jag var på akuten och sen på ortopeden för jag hade brutit foten. 
 
Tänkte du inte på någon speciell situation/situationer så kan du hoppa över frågan. 
 
 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
_____________________________________________________________________ 
 
 

Tack för dina svar!

 

 
Vi kan inte ta kontakt med dig personligen efter att du svarat på detta. Har du hälsoproblem 
eller något du behöver ha åtgärdat direkt kring din personliga vård/hälsa, ta kontakt direkt 
med lämplig aktör.   
  

 

 

 

 

 

 

Bilaga 2, invånarnas förslag på frågor för att utvärdera vård- 

och omsorg 

Invånarnas förslag på frågor att ställa för att utvärdera vård och omsorg är 

insorterade under olika rubriker. I de fall där flera personer nämner samma 

fråga har dubbletter rensats bort och vissa frågor har delats upp i flera då 

flera frågor ställts i samma mening. Vår ambition har varit att återge om 

inte exakt alla frågor så de olika teman och vinklingar på frågor som 

kommit upp. Detta för att visa både på vad invånarna tycker är viktigt att 

fråga om och för att inspirera till olika sätt att ställa faktiska frågor i 

utvärderingar av vård- och omsorg.  

 

Bemötande 

Hur blir du bemött av personal inom vård. Finns värdskap?  

Får du ett respektfullt och empatiskt bemötande?  

Hur upplever du bemötandet från ditt senaste besök inom 

vården?  

…hur vårdpersonalen har mött deras behov och frågor 

”Vad får dig att känna dig trygg i dina kontakter med vården?” 

Känner du dig sedd, välkommen och hörd när du besöker 

mottagning/enhet? 

Finns tid/ork av läkaren att lyssna på er? 

Känner du att dem du möter i ditt ärende är tillräckligt lyhörda? 

Jag skulle fråga om de upplever att de lyssnas på.  

Hur möts de av i receptionen, hur är bemötandet av 

sjuksköterska, provtagning 

Blir du tagen på allvar när du söker vård? 

Hur vill du bemötas? 

Hur har du blivit bemött? 

Kan du berätta något exempel på när du har varit jättenöjd med 

bemötandet och ett tillfälle då du har varit missnöjd? 

Jag hade frågat om bemötandet - Empatiskt? Professionellt? 

Personcentrerat? …och hur allvarligt de hade tagit varje möte 

(viktigt att t.ex läkare tar varje besök viktigt och ser över allt) 

 

 

Har du någon gång känt dig förminskad när du av anledning 

tagit kontakt med vården? 

Känner du dig trygg med din vårdkontakt? 

Känner du förtroende för den du möter 

(pedagog,läkare,sjuksköterskor,psykolog,undersköterska,barn

morska etc). 

Känner du att det är tillräckligt avsatt med tid till 

besöket/kontakten, så att personalen kan vara helt närvarade 

och fokuserad på dig vid mötet? 

Pratar de tillräckligt bra svenska för att kommunikationen ska 

flyta på bra? 

 

I omsorgen skulle jag fråga vad De tycker om att så många 

olika kommer hem till dem ?" 

Känner du dig väl mottagen, får du den information som du 

önskar, fungerar uppföljande möten? 

Om oron blir tagen på allvar. 

Vad är viktigt just för dig när det gäller dina möten med vården? 

Hur vill du bli bemött? 

Om relationen till dem man har kontakt med fungerar 

tillfredställande. 

 

Vård- och omsorgstjänsternas utformning 

På vilket sätt vill du att vårdkedjan ska fungera? … 

Vilken typ av vård vill nia ha? 

Vad är kontinuitet för dig?  

Vad vill du, att det händer, den dagen du behöver hjälp? Vill du 

vara med och bestämma din vård och omsorg? Vill du ha hjälp 

hemma, eller vill du komma till ett boende? 

Hur påverkar det din livskvalitet när det gäller /  hur upplever du 

att din livskvalitet påverkas av tillgången till..... olika kontakter? 

Påverkar det ditt val av vart du bor med tillgången av olika vård 

och omsorg? Varför? 

Fick du vara delaktig i din vård? 

 

 

Jag skulle vilja veta hur många som faktiskt är nöjda med det 

nuvarande systemet med teleq och det otroligt uppdrivna 

tempot i vården.  

Är det viktigt att få sjukvård i hemmet? 

Skulle du vilja flytta in på ett vård och omsorgsboende idag om 

du fick chansen? Varför ? Varför inte? 

Vilka vill du ha inom typ hemtjänsten, boenden ! Vilka vill du ha 

som kommer och hjälper dig!  

PÅ äldreboendet skulle jag fråga om man får god och 

näringsriktig mat.  

Vad tycker du om maten? 

Fungerar det med stafettläkare? 

Kan du tänka dig att man slutar med stafett läkare. Det blir ju 

lite svårare ett tag men sedan vinner man på det  

Mäta hur många som fått/har ett patientkontrakt vid sitt besök 

Omsorg hur många olika personer har besökt er från 

Hemtjänsten under 1 Månad. 

Hur nöjda de är med HUR man får besked om svåra diagnoser 

och om tiden som avsatts var tillräcklig. 

Hur skall sjukstugorna fungera, drivas för att vara vinnande 

koncept och göra glesbygdens befolkning trygga och kunna 

leverera den vård vi har rätt till? 

-Hur ser du på att överbeläggningar inte innebär att man per 

automatik tar in mer vårdpersonal? Hur tror du att detta 

påverkar vårdpersonal som arbetat 3 år eller mer på 

vårdavdelning, att ofta ansvara för fler liv än vad som planerats 

med ursprunglig bemanning? 

Hur dom vill det ska vara när man är inlagd på sjukhuset. Ställa 

frågan till dom som varit inlagda 

 

Övergripande frågor/förbättringsförslag 

Vad är din upplevslse av vård och omsorg? 

Hur kontakten med regionen och insatserna upplevs 

 

 

Hur upplevde du ditt senaste möte med vården och omsorgen? 

Vad hade kunnat göras bättre? Vad hade du velat ändra på? 

Tycker du att sjukvården fungerar i kommunen? Om inte, 

motivera ditt svar. 

 

Vad är viktigt för dig? 

vad är det viktigaste för dig? 

Är du nöjd med den vård/omsorg du erbjudits i Västerbotten?  

Hur upplever du det stöd som kommun och region erbjuder i ditt 

närområde beträffande vård och omsorg? 

Om en är nöjd med de vårdkontakter en har 

Vad tycker du om vård och omsorg? 

Jag skulle fråga dem vad de tyckte om helheten 

Är du nöjd el missnöjd? 

Vad är du nöjd med?  

Vad är du missnöjd med? 

Vad anser du är viktigast för att du ska vara nöjd med vården 

och omsorgen i Västerbotten? Ange upp till fem konkreta saker.  

Vad är bra och vad är mindre bra? 

Vad saknar du inom vård och omsorg? 

Vad de skulle önska fanns och på vilket sätt. 

Vad vill du förbättra? 

Och på vilket sätt? 

Hur kan vården bli bättre (öppen fråga) 

Vad som också är viktigt att fråga är om dom själva har förslag 

som kan innebära en förbättring av befintlig  vård och omsorg. 

Öppen fråga om vilken vård och omsorg de tycker är viktig och 

som de skulle vara nöjda med om de har tillgång till.  

 

 

Mer preciserade frågor för att få tydliga svar vad som fungerar 

och inte, utifrån mottagning/ avdelning och vad patienten sökt 

för 

Möts dina behov på ett kompetent och respektfullt sätt? 

Har du fått den hjälp du anser dig behöva..? 

Vilket stöd behöver du för att kunna klara dig själv i så stor 

utsträckning som möjligt beträffande aktiviteter i ditt dagliga liv 

och för egenvård vid lättare sjukvårdsbehov? 

Är det något du upplever svårt/hade önskat mer stöd med om 

du tänker tillbaka på dina senaste kontakter med vården? 

Har du valt att söka vård hos nätläkare det senaste halvåret? 

Om ja, vad var anledningen till att du inte sökte vård på din 

hälsocentral? 

Vad man tycker om sin närmsta sjukvårdsinstans. 

 

Kontakt 

Hur lätt upplever du att det är att få personlig kontakt med 

vården, dvs någon att prata med som lyssnar på vad du har att 

säga.  

Jag skulle fråga hur snabbt de får svar på sina frågor. Hur 

enkelt det är att hitta rätt, dvs rätt telefonnummer, rätt person 

eller rätt e-post   

Hur länge de fått vänta på hjälp? 

Känner du att du vet vart du ska vända dig för att få rätt 

hjälp/stöd? 

Tycker du att det är lätt att komma i kontakt med  vården  

Borde det vara lättare att komma i kontakt med din 

hälsocentral? 

Öppettider, nöjd med dem? Vad tycker du om telefontider? 

När (tider på dagen) vill du komma på besök?  

Kan man få kontakt när man behöver?  

Kommer ni till rätt plats direkt?  

 

 

10 

"Hur tycker Ni att det funkar när Ni ska söka Er till vården,är 

återuppringning ett bra system iaf.för oss äldre? 

Hur kan vården göras mer lättillgänglig även i inlandet på de 

små hälsocentralerna  

Behöver du någon som hjälper dig med kontakter med vård och 

omsorg 

Förslag/idé som kan underlätta kontakten med vården för alla 

ålderskategorier. 

Kontaktform 

Hur vill ni ta kontakt med vården? 

Var och hur vill du möta vården? 

Hur vill du möta personal i vården? Digitalt? Telefonmöte? 

Fysiskt möte? Hembesök?  

Skulle du t.ex. vilja kunna ringa direkt till din distriktssköterska? 

Hur ska vården blir mer enklare att söka hjälp ? Digital utv?  

Önskar ni kunna maila med er hct/läkare?  

Var det rimligt att du behövde besöka vården eller hade det 

räckt med att kontakta en digital tjänst ? 

Man kan tex fråga om ett telefon eller videosamtal, i vissa fall, 

skulle kunna ersätta ett fysiskt besök  

Skulle ni vilja ha en app typ kry?  

Närhet till distriktsköterskemottagning och bemanning av den 

samma? 

Om det är viktigt med vård i närmiljö. 

 

Vård- omsorgskvalitet 

Får du rätt hjälp när du vill veta vad som är ditt problem? 

Blev dina problem lösta på en gång eller på sikt? 

Fick du den behandling/hjälp du behövde? 

Får du den vård du behöver när du söker den 

 

 

11 

Ger behandlingarna någon effekt? 

På vilka sätt mår du bättre efter besök inom vård och omsorg?  

Har du fått bra hjälp? 

Känner du att du får hjälp i tid? 

Om diagnos försenats på grund av långsam process.  

Sker någon uppföljning från vårdens sida för att utröna om 

föreslagen behandling hjälpt. 

Får du ta de prover som behövs? 

Jag skulle vilja fråga dem om de tycker att deras äldre 

släktingar får bra omsorg. 

Känner du att dem du möter i ditt ärende har tillräcklig kunskap 

för att förstå och hjälpa dig på bästa möjliga sätt? 

Om dom vill ha mer utbildad personal? 

Hur upplever du eftervården när du drabbars av ett trauma/en 

sjukdom? Känner du att alla delar av dig har fått vård (fysisk, 

psykisk, existentiell)? Vad hade du önskat mer? 

Tycker du att du fått den hjälp du behöver? 

 

Trygghet och tillit i förhållande till vård- och omsorgssystemet 

Känner du dig trygg med att du vet att du får den vård du 

behöver när du behöver  

Jag skulle fråga om invånarna har förtroende för vård och 

omsorgen i regionen, samt vilka utvecklingsmöjligheter som 

finns för att öka detta förtroende.  

Känner du dig trygg med den vård som erbjuds i ditt 

närområde?  

Vågar du till 100% lägga ditt liv i vårdens händer, varför/varför 

inte? 

Det ska vara tryggt att gå till vårdcentralen tror jag skulle fråga 

om det 

Vilken del av vården känner du störst trygghet med att 

kontakta? 

 

 

12 

Känner du dig trygg med att du får rätt vård? Att läkarna kollar 

igenom din journal och ser helheten och inte bara behandlar ett 

symtom i taget? 

Litar du på att om din läkare inte kan hjälpa dig skickar dig 

vidare till någon som kan? 

Vad behöver du för att känna dig trygg med eller inom hälso- o 

sjukvården? 

 

Politik, resursfördelning, prioriteringar, skattepengar 

Viktigaste frågan är hur vården lever upp till löftet om vård till de 

mest behövande. Både på regional som politiker/ riksnivå. 

Har du uppfattningen att de med störst behov får rätt hjälp? 

Om man tycker att det är lika vård för alla  

Frågor om 1177, vikten av att det inte säljs ut ? 

Föredrar ni/du privata aktörer. 

Känns det rimligt att du som boende i glesbygd är mindre värd 

än de som bor i städer? Har vi lyckats bevisa att vi tycker så 

och vill att alla ska flytta till städer? 

Tycker du att det är värt pengarna att prioritera sjukstugor, 

primärvården? 

Tycker du att ambulanstätheten skall öka? 

Tycker du som inte bor i Umeå att vi har en rättvis fördelning av 

vård och omsorg i västerbotten? 

skulle du kunna tänka dig att betala mer i skatt för en bättre 

offentlig vård och omsorg? 

hur ska vi kontrollera så att skattepengar används på rätt sätt 

och inte till att köpa in dyr utrustning som inte används i slutet 

av året för att inte få minskad budget till året därpå? 

 

Ska det finnas två huvudmän? 

 

Transporter 

Frågor om sjuktransporter 

 

 

13 

Frågor omkring ”samambulans” transporter med buss 

Hur upplever du planeringsförmågan inom Regionen när det 

kommer till samplanering av vårdbesök, åtgärd samma dag 

som specialistbesök osv?  

Fungerar transporter till och från sjukhuset/vårdcentralen. 

 

Information 

Får du den information som du önskar, svar på dina frågor? 

Finns det tydliga föfeskrifter om hur en 

utredning/mottaggningsbesök/insatser/ansökan går till och vad 

du kan förväntas få för stöd? 

Känner du att du vet vad som det finns för hjälp och stöd att få? 

Finns det tydlig, lätt åtkomlig och även direkt förmedlad 

information om vilken typ av stöd du kan få om du inte är ok 

med beslut/utredning/besök/insats det gjorts? 

Gör sjukvårdspersonalen det tydligt att alla ingrepp och 

läkemedel är frivilliga? 

Vet du vilka rättigheter du/barn/familjemedlem har inom 

barnomsorgen/bvc etc? 

 

Tillgänglighet 

Jag skulle fråga om tillgängligheten till snabb och bra vård 

När du behöver vård är den tillgänglig på ett enkelt sätt och 

utförs den proffesionellt ocjmed god kvalitet? 

Är ni nöjda med den tillgänglighet som finns på er 

vårdcentral/sjukhus? 

Får ni hjälp med det ni vill ha hjälp med inom vårdgarantins 3 

månader? 

 

Övrigt  

Har du en och samma kontakt på vårdcentralen etc? Är det 

viktigt? 

 

 

14 

"Har du någon gång undvikit att söka vård? med 

flervalsalternativen Ja, på grund av bristande kunskap hos 

vårdpersonal  

Ja på grund av svårigheten att få kontakt med VC  

Ja på grund av dåligt bemötande hos vårdpersonal 

Nej 

Jag skulle ställa frågan på sånt vis att invånarna får rangordna. 

Tex, vilket är viktigast för dig? 1. Att få hjälp i tid 2. En läkare 

som lyssnar 3. Mer tid hos läkaren 4. Helhetssyn på mig som 

person 5. Lättare att ta sig till sjukvården  

Frågor om hemsjukvård samt hemsjukvård vid livets slutskede? 

Med vilken attityd bemöter du kunden? (fråga till personal) 

Vad tror du att du själv kan bidra med för att bibehålla god 

hälsa? 

När hade du kontakt med någon verksamhet inom vård alt 

omsorg? 

Vad föranledde kontakten? 

Tog dom hänsyn till de uppgifter du framförde? 

Får du den medicin du vet finns, men inte får utskriven? 

Tror du på en trygg och värdig ålderdomm 

Vad skulle få fig att känna dig mindre ensam? 

Vad skulle du vilja göra på dagarna om det fanns någon som 

kunde organisera det/följa dig/hjälpa dig med det? 

Vad skulle du önska fanns på din gård som inte finns idag som 

skulle få dig att känna dig mer tillfreds? 

Vad saknar du mest i ditt liv?  

Vet du om att du kan ansöka om att få social samvaro från 

hemtjänsten? 

 

 

 

 

15 

Bilaga 3 Invånarnas förslag på metoder för att utvärdera vård- 

och omsorg 

Förutom att komma med förslog på frågor att ställa vid utvärderingar av 

vård- och omsorg, föreslog flera personer också olika 

utvärderingsmetoder. Här redovisas dessa i form av citat. Ibland har 

samma person föreslagit både konkreta frågor och konkreta metoder och 

då har frågorna redovisats ovan och metoderna nedan.   

Man kan be att dom beskriver ett besök hos tex en läkare, som 

för dom skulle upplevas som det perfekta mötet. Detsamma 

gäller då även övriga professioner inom vården, såsom besök 

hos fysioterapeut, arbetsterapeut m.m. och de ska då förstås 

bara svara på det som är relevant och berör den enskilde 

individen. 

 

Det skulle väl egentligen räcka med uppföljning efter vårdbesök 

för att se om man är nöjd med den vård man fått.  

 

En kort enkät som kan fyllas i digitalt direkt efter en vårdkontakt. 

Det kanske är att pasienter får utvärdera varje besök.  

Kanske att ha möjligheten att göra en snabbåterkoppling direkt i 

anslutning till mitt besök/kontakt hos/med vården. Som 

knapparna med gubbor som till exempel Elgiganten har vid sina 

utgångar. 

Snabb utvärdering efter varje bokad tid som följs upp av 

sjukhusledning, att jobba med värdskap över heeeela 

organisationen 

När man besökt en mottagning e dyl skulle man kunna få en 

fråga om man kan tänka sig göra en snabb anonym utvärdering 

angående mottagande och engagemang. Utvärderingen kan 

komma via mess eller mejl, eller för de som hellre vill, ett 

papper att fylla i och lägga i en låda. Personalen skulle kunna 

föra en dialog under senare delen av patientens besök och föra 

in svaren (anonymt?) i ett system, typ Netigate. 

T ex Enkäter (…) efter inläggning på vårdavdelning (bb, 

förlossning, kirurgavd, medicinavd). 

När det kommer till barnomsorgen så skulle ni som kommun 

kunna skicka ut enkäter till oss föräldrar för att få veta vad vi 

tycker!  

En årlig enkät till föräldrarna som har barnomsorg om hir dem 

upplever samarbetet och miljön. Och hur föräldern uppfattar att 

barnet upplever samma frågeställningar. 

Handlar det om den subjektiva upplevelsen av nöjdhet skulle 

jag fråga just det, kanske med en skalfråga med möjlighet att 

motivera svaret. Jag skulle också kanske ställa några få men 

 

 

16 

kärnfulla öppna frågor om vad som är viktigt för invånarna, vad 

som är bra med vården, vad som saknas och om det är något 

som upplevs som överflödigt, onödigt/hindra en god vård och 

omsorg. Handlar det istället/även om att ta reda på ett mer 

objektivt svar skulle jag nog ställa ett antal bakgrundsfrågor för 

att få en översikt över invånarna och utifrån det se om 

populationen går att dela in i grupper och behov och jämföra 

med vad forskningen visar att vi behöver. För att om möjligt få 

ett helhetsperspektiv så skulle jag även ställa frågor om 

kännedomen/nyttjandet/nyttan av olika typer av hälsovård som 

via hälsocentral, sjukhus, psykiatri och alternativ hälsovård 

samt jämföra med internationella upplägg av hälsovård. 

Ett alltför stort arbete skulle det bli om man bad invånarna om 

deras egna berättelser, om hur dom genom livet har upplevt 

kontakten med vård och omsorg, vad dom kan säga att dom 

har upplevt som positivt, respektive negativt. Men som sagt, det 

skulle bli ett alltför stort projekt, om man nu inte tog med ett 

mindre antal människor som fick bli representativa för 

befolkningen i Västerbotten. 

Det jag funderar på är hur återkopplingen och utvecklingen kan 

ske lokalt mellan vårdtagare och vårdgivare? …För att få till en 

förändring tror jag det är viktigt att engagera och göra dom som 

ska genomföra förändringen delaktiga i att analysera och 

kanske värdera utvärderingen (finns det ett intresse av den och 

känns den angelägen), ta ansvar för och vara en del av 

utvecklingen (sätta mål och fundera på/komma överens om 

lösningar och uppföljning som en del i det löpande arbetet att 

leda och utveckla personal). Jag tror också det är viktigt att det 

inte läggs fram som kritik utan som utvecklingsmöjligheter. 

ta hjälp av personal från varje ställe. Både fråga invånare och 

personal (som ofta hör från patienter eller kan se 

förbättringspotenial själva) 

Intervjuer med patienter. Patientorganisationer kan sannolikt 

bidra med info, synpunkter 

Utvärdering både på kort o lång sikt, tex efter ett år för att se 

om bukop resulterade i bråck. 

Ett enkelt sätt, som inte erfordrar mobil eller dator, som många 

äldre fortfarande inte äger eller har tillgång till, är att sätta upp 

typ "brevlådor" (penna och papper bör finnas tillgängligt) på 

strategiska platser på sjukhus, hälsocentraler och andra 

vårdinrättningar, så när man ändå sitter och väntar på sin tur 

kan passa på att skriva några rader, som så småningom kan 

innebära en förbättring för både patienter och dom som arbetar 

med vård och omsorg. 

Vid förändringar inom vård och omsorg följ upp och fråga om 

personer upplevt någon påverkan för dem. 

 

 

17 

Man kanske kan mäta hur snabbt man får svar efter att man 

skickat in ett ärende till 1177. Ofta får man väldigt snabbt svar 

där 

Tror det är närvaron som käns långt bort och sen tror dim flesta 

att det inte löns (att utvärdera vården, red. anm)  för det inte fins 

pengar så nån som hjälper till att göra en enkät i väntrummet 

typ gör nåt av det tex ta in praktikanter som serverar en kaffe 

skvätt och samtidigt ar en aenkät och pännor och hjälper dom 

som inte ser osv 

Viktigt att få svar från alla. Tror att det oftast är de nöjda som 

svarar på enkäter. Finns en stor andel som gett upp på 

traditionell vård (lägger stora summor på privat vård istället)och 

som inte besöker hälsocentraler, de tillfrågas aldrig om sin åsikt 

om den vården.