Grundläggande granskning 3/2022 

Patientnämnden år 2022 

 

Februari 2023 
Eva Moe 
Revisionskontoret 
Diarienummer: REV 22-2022 

 

 

 

 

 

Innehåll 

1.  Sammanfattande analys 

3 

Resultat 

Styrning och kontroll 

Våra rekommendationer 

2.  Bakgrund och genomförande 

4 

Iakttagelser i 2021 års granskning 

Patientnämndens yttrande över 2021 års granskning 

Syfte och revisionsfrågor 

Revisionskriterier 

Granskningens genomförande 

3.  Patientnämndens uppdrag 

6 

Patientnämndens ansvar enligt lag 

Fullmäktiges uppdrag till patientnämnden 

4.  Patientnämndens verksamhet år 2022 

6 

Patientnämndens styrning av verksamheten 

Patientnämndens ekonomistyrning 

Patientnämndens kontroll över beslut 

Patientnämndens följsamhet till reglemente för intern kontroll 

Patientnämndens uppföljning av verksamhetsmål 

10 

5.  Uppföljning av rekommendationer år 2021 

11 

6.  Svar på revisionsfrågor 

11 

Rekommendationer 

12 

7.  Bilaga 1 

13 

Genomgång av nämndens styrdokument 

13 

8.  Bilaga 2 

14 

Följsamhet till reglementet för intern kontroll 

14 

 

 

 

 

 

1.

 

Sammanfattande analys 

Resultat 

Avsaknad av mätbara mål och indikatorer gör att det inte går att bedöma verksam-
hetens resultat.  

Nämnden redovisade ett överskott vid årets slut på drygt 767 000 kronor. Över-
skottet berodde enligt nämnden på effekter av pandemin och att en tjänst varit va-
kant under våren 2022. Under år 2022 genomförde nämnden såväl kompetensut-
veckling som möten på distans vilket sparade både tid och resekostnader. 

Styrning och kontroll 

Patientnämnden hade inte en tillräcklig styrning och kontroll. Till skillnad från år 
2021 saknade nämnden år 2022 mätbara mål och indikatorer. Nämndens intern-
kontrollplan saknade kontroller och redovisningen av resultatet av den interna kon-
trollen var otydlig. 

Positivt var att nämnden hade beslutat om styrdokument och arbetat med att ut-
veckla protokollen. Nämnden höll sig löpande informerad om förvaltningens upp-
drag och ekonomi. 

Våra rekommendationer 

Vi rekommenderar patientnämnden att arbeta med följande områden:  

 

Säkerställ att nämndens mål i verksamhetsplanen är mätbara och möjliga 
att följa upp. 

 

Utveckla nämndens internkontrollarbete. 

Rekommendationerna kommer att följas upp i nästa års granskning.  

 

 

 

 

2.

 

Bakgrund och genomförande 

Revisorerna ska enligt kommunallagen årligen granska styrelser, nämnder och full-
mäktigeberedningar. Revisorerna ska pröva om styrelser och nämnder säkerställt 
att verksamheten är genomförd på ett ändamålsenligt och från ekonomisk syn-
punkt tillfredsställande sätt. I granskningen ingår också att pröva om räkenskaper 
är rättvisande och om den interna kontrollen är tillräcklig. I sin revisionsplan för år 
2022

 

beslutade revisorerna att genomföra en grundläggande granskning av pati-

entnämnden.  

Iakttagelser i 2021 års granskning 

Nämndens måluppfyllelse år 2021 var i huvudsak tillräcklig. Nämnden uppfyllde sju 
av sina nio mål. Exempelvis klarade nämnden sina mål gällande handläggningstider 
av patientärenden och tillsättande av stödpersoner. Vid årets slut redovisade 
nämnden ett ekonomiskt överskott på knappt en miljon kronor vilket till stor del 
var en effekt av pandemin. 

Nämnden hade i huvudsak en tillfredsställande styrning och kontroll över sitt an-
svarsområde. Målen var mätbara och redovisningen i huvudsak tydlig. Nämnden 
beslutade i hög grad om grundläggande styrdokument och följde löpande sin eko-
nomi. Nämnden utvecklade också sitt arbete med den interna kontrollen. 

Under år 2021 vidtog nämnden åtgärder med anledning av 2020 års granskning. 
Rekommendationerna nedan visar på några av nämndens utvecklingsområden. 

Rekommendationer 

Revisorerna rekommenderade patientnämnden att: 

 

Ha en kontrollrutin som säkerställer att väsentliga styrdokument revideras 
vid behov. 

 

Utveckla protokollens beslutsformuleringar. 

 

Tydliggöra processerna för kommunikation av exempelvis ärenden, ana-
lyser och rapporter till vården. 

 

Fortsätta det påbörjade arbetet med att utveckla nämndens internkontroll. 

Patientnämndens yttrande över 2021 års granskning 

Patientnämnden delade i allt väsentligt revisorernas syn på nämndens måluppfyl-
lelse och styrning och avsåg att vidta åtgärder med anledning av rekommendation-
erna. 

Syfte och revisionsfrågor  

Syftet med granskningen är att ge underlag till revisorerna för deras ansvarspröv-
ning av patientnämnden. För detta har följande revisionsfrågor besvarats i gransk-
ningen:  

 

Har patientnämnden tillräckliga resultat? 

 

Har patientnämnden haft en tillräcklig styrning och kontroll över verksam-
heten inom sitt ansvarsområde? 

 

 

 

Har patientnämnden haft en tillräckligt utvecklad redovisning av resultaten 
för verksamhetsmålen? 

 

Har patientnämnden agerat tillräckligt med anledning av rekommendation-
erna i föregående års granskning? 

Granskningen omfattar inte om patientnämnden säkerställt att räkenskaperna är 
rättvisande. Denna del granskas i samband med regionens delårs- och årsbokslut 
och redovisas i separata rapporter.  

Revisionskriterier 

Vår bedömning av patientnämndens

 

ansvarsutövande utgår från:  

 

Kommunallagen (2017:725) 6 kap. 6, 37-41 §§ samt 7 kap. 5-8 §§  

 

Fullmäktiges reglemente för patientnämnden 

 

Fullmäktiges regionplan 

 

Fullmäktiges reglemente för intern kontroll 

 

Regionstyrelsens tillämpningsanvisningar för den interna kontrollen 

Granskningens genomförande 

Den grundläggande granskningen av patientnämnden

 

är översiktlig. Granskningen 

har genomförts av Eva Moe

 

som varit projektledare och Ingrid Lindberg

 

har varit 

kvalitetssäkrare.  

Revisionskontorets program för grundläggande granskning av nämnd omfattar ex-
empelvis granskning av patientnämndens verksamhetsplan, protokoll, delårsrap-
porter, årsrapport, ekonomistyrning, följsamhet till fullmäktiges reglemente för in-
tern kontroll och följsamhet till regler och rutiner. Dessutom har vi följt upp tidi-
gare års granskning. 

Rapporten är kvalitetssäkrad 

Rapporten har kvalitetssäkrats internt genom att den granskats av sakkunnig på re-
visionskontoret. Patientnämndens förvaltningschef har fått möjlighet att lämna 
synpunkter på rapportens innehåll. 

 

 

 

 

3.

 

Patientnämndens uppdrag 

Patientnämndens ansvar enligt lag 

Enligt kommunallagen ansvarar styrelser och nämnder för att verksamheten bed-
rivs i enlighet med mål, beslut, riktlinjer och föreskrifter som gäller för verksam-
heten. Styrelserna och nämnderna ansvarar också för återrapporteringen till full-
mäktige. 

Patientnämndens uppdrag regleras i lag (2017:372) om stöd vid klagomål mot 
hälso- och sjukvården samt i regionfullmäktiges reglemente till nämnden. 

Fullmäktiges uppdrag till patientnämnden 

Patientnämndens uppdrag är att stödja och hjälpa enskilda patienter, samt bidra 
till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården genom att 
hjälpa patienter att få klagomål besvarade av vårdgivarna.  

Patientnämnden har även i uppgift att rekrytera, utbilda och handleda stödperso-
ner till personer som vårdas med tvång enligt lagstiftning om psykiatrisk tvångs-
vård, rättspsykiatrisk vård och smittskyddslagen. 

I fullmäktiges regionplan finns 3 målområden med 12 underliggande mål. Fullmäk-
tige riktar 8 av de underliggande målen till patientnämnden.  

Fullmäktige anvisade för år 2022 en budgetram på 6,09 miljoner kronor till patient-
nämndens verksamhet. 

4.

 

Patientnämndens verksamhet år 2022 

Patientnämndens styrning av verksamheten 

Patientnämndens verksamhetsplan 

Patientnämnden beslutade om sin verksamhetsplan den 25 november 2021. I verk-
samhetsplanen fanns 15 indikatorer för att följa de åtta mål fullmäktige hade riktat 
till nämnden. Alla indikatorer utom en saknade beskrivning av nuläge och mål-
värde.  

Vår kommentar 

Vi bedömer att indikatorerna inte är utformade på ett sådant sätt att de förklarar 
vad nämnden avser att mäta. Såväl nulägesanalys som målvärden saknas. 

Grundläggande styr- och uppföljningsdokument 

Granskningen visar att nämnden i hög grad beslutade om grundläggande styr- och 
uppföljningsdokument (se tabell i bilaga 1). Dokumenthanteringsplanen och ruti-
nen för ärendeberedning innehöll dock uppgifter som var inaktuella.  

Patientnämndens sammanträden 

Nämnden hade år 2022 fem protokollförda sammanträden. Av nämndens protokoll 
framgår att nämnden löpande följt upp sin verksamhet och ekonomi. Enligt proto-
kollen beslutade nämnden att notera den ekonomiska informationen. När nämn-
den fick information om patientärenden eller andra ärenden som också berörde 

 

 

andra parter beslutade nämnden att skicka vidare informationen till de som var be-
rörda.  

I ett principärende från februari 2022 begärde patientnämnden att hälso- och sjuk-
vårdsnämnden senast den 29 april 2022 skulle komma in med ett yttrande. Proto-
kollgranskning visar att patientnämnden aldrig fick in något svar från hälso- och 
sjukvårdsnämnden under år 2022. Patientnämnden följde under år 2022 inte heller 
upp varför hälso- och sjukvårdsnämnden inte lämnade något yttrande.  

Specifika områden som översiktligt följts upp under granskningen år 2022 

Enligt projektplanen ska vår grundläggande granskning särskilt uppmärksamma föl-
jande områden: 

 

Utvecklingen av arbetet med patientnämndens återföringsmodell 

 

Handledning och uppföljning av stödpersoner 

 

Hantering av personuppgifter 

 

Nämndens arbetsmiljöarbete 

Utvecklingsarbetet med patientnämndens återföringsmodell 

I maj 2022 genomförde revisorerna att seminarium där patientnämndens förvalt-
ningschef och presidium informerade revisorerna om sitt utvecklingsarbete med 
nämndens återföringsmodell. Nedan återges en sammanfattning av återföringsmo-
dellen: 

Patientnämndens återföringsmodell bygger på direkt och indirekt återföring.  

Den indirekta återföringen består av de sammanställningar eller analyser på ag-
gregerad nivå som patientnämndens förvaltning överlämnar tertialvis till patient-
nämnden. Patientnämnden skickar i sin tur vidare dessa sammanställningar och 
analyser för kännedom till exempelvis hälso- och sjukvårdsnämnden, regionsty-
relsens beställarenhet eller kontaktpersoner hos kommunerna. 

Den direkta återföringen består av de årliga sammanställningar av ärenden som 
patientnämndens förvaltning överlämnar direkt till exempelvis hälso- och sjuk-
vårdsförvaltningens ledningsgrupp, områdesledningsgrupper, större verksam-
heter (exempelvis psykiatrin), mindre enheter vid behov samt beställarenheten 
för primärvård och kontakter hos kommunerna. 

Under seminariet informerade nämndens förvaltningschef att han gett i uppdrag till 
sin förvaltning att utvärdera återföringsmodellen och att utreda om det är en bra 
modell att återföra ärenden årsvis eller om det finns andra alternativ. I samband 
med att denna granskning avslutades (februari 2022) uppgav patientnämndens för-
valtningschef att utvärderingen av nämndens återföringsmodell ännu inte var helt 
klar. 

Handledning och uppföljning av stödpersoner 

Patientnämnden har i genomsnitt cirka 40 pågående stödpersonsuppdrag och ett 
50-tal aktiva stödpersoner i sin verksamhet. 

Under det första tertialet 2022 arrangerade patientnämndens förvaltning två stöd-
personskvällar. Under det andra tertialet arrangerade förvaltningen en utbildnings-
helg där 22 stödpersoner deltog. 

År 2021 deltog patientnämndens förvaltning i ett nationellt arbete med att ut-
veckla en digital stödpersonsutbildning. Den digitala utbildningen handlade om 
olika delar av stödpersonsuppdraget. Efter att den digitala utbildningen var färdig-
ställd har patientnämndens förvaltning löpande uppmanat stödpersonerna att gå 

 

 

utbildningen för att utvecklas i sin roll som stödperson. Enligt förvaltningens rap-
port om stödpersonsverksamheten till nämnden hade i september 2022 ett 15-tal 
av de ca 50 aktiva stödpersonerna genomgått den digitala utbildningen.  

Av rapporten om stödpersonsverksamheten som nämnden tog del av i februari 
2023 framgår att det varit lågt intresse bland stödpersoner att delta i förvaltning-
ens arrangerade kvällsmöten. Av rapporteringen framgår också att det är under-
skott på manliga stödpersoner i Skellefteå. Förvaltningen hade med stöd av en 
kommunikationsbyrå påbörjat planeringen för framtida rekryteringar. Nämnden 
hade ännu inte påbörjat någon rekryteringskampanj. 

Hantering av personuppgifter 

Nämnden uppmärksammade i sin internkontrollplan för år 2022 att det fanns en 
hög risk för bristande kunskap om dataskyddsförordningen hos förvaltningens per-
sonal. Nämndens åtgärdsplan var att genomföra en utbildningsinsats för förvalt-
ningen i början av september 2022. I nämndens rapportering av den interna kon-
trollen i februari 2023 framgår att någon utbildningsinsats inte genomförts. 

Nämndens arbetsmiljöarbete 

Nämnden fick för år 2022 tre rapporter som vardera omfattade; förvaltningens 
verksamhet, personal och arbetsmiljö. Verksamhetsavsnitten beskrev exempelvis 
antalet registrerade och avslutade patientärenden samt stödpersonsverksam-
heten. Personalavsnitten omfattade i huvudsak personalsituation och frånvaro. I 
avsnitten om arbetsmiljö framgick att arbetsmiljön i huvudsak varit god och att för-
valtningen vidtagit åtgärder för att förbättra den fysiska arbetsmiljön. 

Patientnämndens ekonomistyrning  

Tillbakablick på nämndens ekonomistyrning år 2021 

År 2021 redovisade patientnämnden ett positivt resultat på 976 000 kr, vilket inne-
bar en budgetavvikelse på 16 procent. Nämnden konstaterade att pandemin haft 
stora effekter på ekonomin. Kostnaderna för stödpersonsverksamheten blev lägre 
än budgeterat, vilket var ett resultat av det generella besöksförbud som infördes 
på sjukhusen under pandemin. Distansmöten bidrog också till minskade resekost-
nader och lägre mötesarvoden.  

Nämndens beredning av 2022 års budget 

I mars 2021 beslutade patientnämnden om sitt budgetunderlag.

 

I underlaget be-

skrev nämnden sitt uppdrag samt gav exempel på olika områden i nämndens verk-
samhet som behövde utvecklas. Exempelvis att övergå till digital arkivering av ären-
den och att öka användandet av digitala hjälpmedel för att effektivisera arbetet 
och anpassa verksamheten utifrån vårdens och medborgarnas behov. Patient-
nämnden bedömde att verksamheten skulle kunna bedrivas inom givna ramar.  

Nämndens agerande under år 2022 

Under år 2022 följde nämnden upp sin ekonomi vid samtliga sammanträden. 
Nämndens resultat var positivt i förhållande till budget vid samtliga avstämningstill-
fällen. Överskottet i nämndens delårsrapport per april 2022 var 483 000 kr, en po-
sitiv avvikelse på 21 procent. Nämndens analys var att förvaltningen haft en vakant 
tjänst och att en planerad utbildningsinsats för nämndens stödpersoner hade flyt-
tats fram från februari till juni på grund av pandemin. Nämnden hade inte heller 
genomfört några resor under perioden. 

 

 

I delårsrapporten per augusti 2022 var nämndens överskott 668 000 kr, en positiv 
avvikelse på 15 procent. Nämndens prognos var att verksamheten skulle kunna be-
drivas inom budget under år 2022. 

Vid årets slut redovisade patientnämnden ett överskott på 767 000 kr, en positiv 
avvikelse på 12 procent. Detta kan jämföras med överskottet år 2021 som slutade 
på 976 000 kr, en budgetavvikelse på 16 procent. 

Av nämndens årsrapport framgick att inledningen av år 2022 till viss del präglades 
av pandemin vilket innebar något lägre kostnader. En vakans under våren samt 
tjänstledighet bidrog också till nämndens överskott. Nämnden har under år 2022 
strävat efter att bedriva såväl kompetensutveckling som möten på distans vilket 
sparat både tid och resekostnader. 

Vår kommentar 

Nämnden genomförde sin verksamhet år 2022 med överskott. Av nämndens års-
rapport framgår vad som orsakat överskottet. 

Patientnämndens

 

kontroll över beslut 

Patientnämnden har beslutat om en delegationsordning och förvaltningschefen om 
en vidaredelegationsordning. Båda dokumenten reviderades under år 2022. Pati-
entnämnden har en stående punkt på sina sammanträden för återrapportering av 
delegationsbeslut. Till dessa ärenden fanns diarieförda underlag med förklaring av 
vilka beslut som fattats och hänvisning till delegationsordningen.  

Nämnden har en diarieförd beslutslogg i form av en matris som innehåller uppdrag 
som patientnämnden i samband med sina sammanträden överlämnat till förvalt-
ningschefen. Förvaltningschefen uppdaterar beslutsloggen efter varje möte. Av log-
gen framgår vilka uppdrag som är slutförda, men inte när förvaltningschefen slut-
fört uppdragen eller när uppdragen redovisats till nämnden. 

Vår kommentar 

Nämnden hade i huvudsak kontroll över de beslut och uppdrag som nämnden 
överlämnat till förvaltningen. För att underlätta uppföljningen skulle matrisen med 
fördel kunna kompletteras med datum för när uppdragen blivit genomförda och 
när nämnden informerats om detta. 

Patientnämndens

 

följsamhet till reglemente för intern kontroll 

Vi har granskat patientnämndens följsamhet till fullmäktiges reglemente för intern 
kontroll. I bilaga 2

 

redovisar vi våra samlade iakttagelser.  

Patientnämndens internkontrollplan innehöll fyra risker som nämnden skulle han-
tera genom olika aktiviteter under året samt sju risker som nämnden skulle bevaka. 
I planen fanns inga risker som nämnden beslutat att följa upp genom kontroller. De 
fyra riskerna som nämnden skulle hantera var: 

 

Risk för att budgetavvikelse inte leder till att åtgärd vidtas 

 

Risk för att mål och indikatorer inte är mätbara/utvärderingsbara 

 

Risk för ledningsvacuum vid förvaltningschefs frånvaro 

 

Risk för bristande kunskap om dataskyddsförordningen 

 

10 

 

Nämnden har följt upp sin internkontrollplan för år 2022 vid tre tillfällen. I den 
tredje uppföljningsrapporten som summerar året 2022 framgår att: 

 

Risken för budgetavvikelse varit så låg att nämnden inte vidtagit någon åt-
gärd.  

 

Risken att mål och indikatorer inte är mätbara har nämnden hanterat ge-
nom tre planerade utvärderingsseminarier. Av redovisningen framgår 
ingen ytterligare information om seminariernas innehåll. 

 

Risken för ledningsvacuum vid förvaltningschefs frånvaro kommer åtgär-
dats genom att förvaltningschefen utser en ersättare.

 

 

Risken för bristande kunskap om dataskyddsförordningen åtgärdades inte 
under år 2022.

 

Gällande de sju risker nämnden beslutade om att bevaka under året finns kom-
mentarer i nämndens uppföljningsrapport. Några av kommentarerna indikerar att 
kontroller i vissa fall har genomförts men inte hur och med vilket resultat. 

I uppföljningen vid årets slut bedömde förvaltningschefen att patientnämndens in-
terna kontroll varit acceptabel men att arbetet med den interna kontrollen be-
hövde fortsätta att utvecklas. Förvaltningschefen uppgav i rapporten att nämndens 
förvaltning inte haft tillräckligt med tid och resurser för internkontrollarbetet under 
året. 

Vår kommentar 

Vi bedömer att patientnämndens uppföljning av den interna kontrollen inte utgör 
ett tillräckligt underlag för att bedöma om nämndens interna kontroll varit tillräck-
lig. 

Patientnämndens

 

uppföljning av verksamhetsmål 

Revisorerna ska enligt kommunallagen bedöma om nämnden har tillräckligt resul-
tat i förhållande till fullmäktiges övergripande mål. Revisorerna ska också bedöma 
om nämndens redovisning av resultatet är tillräckligt utvecklad.  

Delårsrapporten per augusti 2022 

Patientnämnden har beslutat om två delårsrapporter för år 2022. Vår granskning är 
inriktad mot den delårsrapport som nämnden beslutat om per augusti 2022.  

I delårsrapporten bedömde patientnämnden att sju av åtta verksamhetsmål var 
uppfyllda. Nämnden lämnade ingen prognos för måluppfyllelsen vid året slut.

 

Däre-

mot bedömde nämnde att verksamheten för år 2022 skulle bedrivas inom tilldelad 
budgetram.  

Årsrapporten 

Patientnämnden bedömde i sin årsrapport att sju av åtta verksamhetsmål var upp-
fyllda och att ett mål var delvis uppfyllt.  

I årsrapporten skriver nämnden att man för år 2022 haft mål och indikatorer som 
inte varit mätbara och att bedömningen av måluppfyllelse till stor del bygger på be-
dömningar gjorda av förvaltningens personal. 

 

11 

 

Vår kommentar 

Eftersom nämnden inte har några mätbara mål går det inte att värdera någon 
måluppfyllelse i förhållande till fullmäktiges mål. 

5.

 

Uppföljning av rekommendationer år 2021 

I tabellen nedan har vi sammanställt i vilken grad patientnämnden

 

vidtog tillräck-

liga åtgärder med anledning av rekommendationer i 2021 års granskning.  

Rekommendationer  
2021

 

års granskning 

Tillräckliga  

åtgärder 

Vår kommentar 

Ha en kontrollrutin som säker-
ställer att väsentliga styrdoku-
ment revideras vid behov. 

Delvis 

Enligt yttrandet skulle rutinen ha 
redovisats till nämnden i september 
2022. Rutinen presenterades för 
nämnden den 14 februari 2023. 

Utveckla protokollens besluts-
formuleringar. 

Ja 

Nämndens protokoll har blivit mer 
informativa. 

Tydliggöra processerna för kom-
munikation av exempelvis ären-
den, analyser och rapporter till 
vården. 

Nej 

Nämndens förvaltning arbetar med 
en översyn av hur ärenden återförs 
till vården men den är ännu inte 
helt klar. 

Fortsätta det påbörjade arbetet 
med att utveckla nämndens in-
ternkontroll. 

Nej 

Nämnden saknar kontroller i sin in-
ternkontrollplan. Vår bedömning är 
att nämndens uppföljning av den 
interna kontrollen inte utgör ett till-
räckligt underlag för bedömning om 
nämndens interna kontroll varit till-
räcklig. 

Vår kommentar 

Nämnden har inte i tillräcklig grad säkerställt att bristerna från 2021 års granskning 
blivit åtgärdade under år 2022.  

6.

 

Svar på revisionsfrågor 

Patientnämnden bedrev verksamheten inom beslutad budgetram och redovisade 
vid årets slut ett överskott på drygt 767 000 kronor. Nämnden saknade mätbara 
verksamhetsmål och indikatorer vilket gör att det inte finns underlag för att be-
döma nämndens måluppfyllelse. 

Vår samlade bedömning är att patientnämnden inte haft en tillräcklig styrning och 
kontroll över verksamheten inom nämndens ansvarsområde. 

Revisionsfråga 

Vår kommentar 

Har patientnämnden tillräckliga 
resultat? 

Nämnden redovisade ett överskott, men avsaknad av 
mätbara verksamhetsmål gör att det saknas underlag 
för att bedöma nämndens måluppfyllelse. 

Har patientnämnden haft en till-
räcklig styrning och kontroll 
över verksamheten inom sitt an-
svarsområde? 

Nej, avsaknad av uppföljningsbara verksamhetsmål 
och en internkontrollplan utan kontroller gör att 
nämnden inte haft en tillräcklig styrning och kontroll 
över verksamheten. 

 

12 

 

Revisionsfråga 

Vår kommentar 

Har patientnämnden haft en till-
räckligt utvecklad redovisning av 
resultaten för verksamhetsmå-
len? 

Nej, avsaknad av mätbara verksamhetsmål gör att det 
inte går att följa upp resultaten.  

Har patientnämnden agerat till-
räckligt med anledning av re-
kommendationerna i föregå-
ende års granskning? 

Nej, patientnämnden vidtog inte tillräckliga åtgärder 
under år 2022 med anledning av föregående års re-
kommendationer.  

Rekommendationer 

Vi rekommenderar patientnämnden att arbeta med följande områden:  

 

Säkerställ att nämndens mål i verksamhetsplanen är relevanta i förhållande 
till nämndens uppdrag samt möjliga att mäta och följa upp. 

 

Utveckla nämndens internkontrollarbete. 

 
 

Umeå den 15 februari 2023 

Eva Moe 
Certifierad kommunal revisor 
 
Revisionskontoret 
Region Västerbotten 
 

 

 

13 

 

7.

 

Bilaga 1 

Genomgång av nämndens styrdokument 

 

Styrdokument 

Beslut  Vår kommentar 

Budgetunderlag för år 2022 

Ja 

2021-03-25, § 26 Nämndens återkoppling på pla-
neringsförutsättningarna för år 2022-2025

 

Verksamhetsplan för år 2022

 

Ja 

2021-11-25, § 77 

Budget för år 2022 

Ja 

2021-11-25. § 80 

Internkontrollplan för år 2022

 

Ja 

2022-02-15, § 18 

Delegationsordning

 

Ja 

2021-11-25, § 83

 

2022-05-19, § 51 (reviderad)

 

Förvaltningschefens vidarede-
legationsordning 

Ja 

2022-02-10, § 14 (Dnr 2021-149A) 
2022-09-20, § 67 (Dnr 2022-41A) 

Rutin för att anmäla delegat-
ionsbeslut till patientnämnden 

Ja 

Framgår av delegationsordningen.

 

Attestordning och attestlista 

Ja 

2022-02-10, §15  
2022-03-31, § 31 
2022-05-19, § 47 (senast reviderade) 

Dokumenthanteringsplan 

Ja 

2021-11-25, § 82 Planen innehöll namn på perso-
ner som inte jobbade kvar i regionen under år 
2022.

 

2022-11-23, § 90 Innehåller korrekta namn 

Rutin för ärendeberedning  

Ja 

Förvaltningschefen fastställde en rutin i november 
2021. Vissa delar i rutinen innehåller inaktuella 
uppgifter.  

Delårsrapport per april 2022

 

 

2022-05-19, § 48

 

Delårsrapport per augusti 2022

 

 

2022-09-20, § 68

 

Årsrapport för år 2022 

 

2023-02-14, § 

 
 

 

 

14 

 

8.

 

Bilaga 2 

Följsamhet till reglementet för intern kontroll 

I tabellen nedan har vi sammanställt i vilken grad vi bedömer att nämnden för år 
2022 uppfyllde kraven i fullmäktiges reglemente för intern kontroll och regionsty-
relsens tillämpningsanvisningar.  

Revisionsfråga 

Bedömning 

Vår kommentar 

Riskanalys och internkontrollplan 

 

 

1. Har nämnden säkerställt att det 
finns dokumenterade riskbedöm-
ningar? 

Ja 

Framgår av tillsynsplanen. 

2. Har nämnden beslutat om en 
internkontrollplan? 

Ja 

2022-02-15, § 18 

3. Har nämnden säkerställt att in-
ternkontrollplanen motsvarar kra-
ven i regionstyrelsens tillämpning-
sanvisning för intern kontroll? 

Nej 

Planen saknar kontroller. 

Uppföljning 

 

 

4. Har nämnden följt upp arbetet 
med intern kontroll? 

Ja  

Nämnden har beslutat om tillsyns-
rapporter i samband med delårs-
rapporterna och årsrapporten. 

5. Har nämnden säkerställt att 
kontrollerna i internkontrollpla-
nen är genomförda med tillräcklig 
kvalitet? 

-  

Nämndens tillsynsplan innehåller 
inga kontroller. 

6. Har nämnden bedömt resulta-
tet av uppföljningen av intern 
kontroll? 

Se ovan. 

7. Har nämnden beslutat om till-
räckliga åtgärder i händelse av att 
den interna kontrollen visat på 
brister? 

Se ovan.