Granskning av löneutbetalningar 

Fördjupad granskning nr 14/2020 

Mars 2021 
Joakim Åström och Jonas Wiberg, EY 
Diarienummer: REV 44-2020 

 

 

Revisionsrapport 2020

 

Genomförd på uppdrag av revisorerna 
December 2020 - Januari 2021 

 
 

 
 

Region Västerbotten 

Granskning av regionens lönesystem och 
process för lönehantering  

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

 
 

 

 
 
 
 

Innehållsförteckning 

Sammanfattning .................................................................................................................. 2

 

1

 

Inledning ....................................................................................................................... 3

 

1.1

 

Bakgrund ................................................................................................................. 3

 

1.2

 

Syfte, revisionsfrågor och avgränsning .................................................................... 3

 

1.3

 

Revisionskriterier ..................................................................................................... 4

 

1.4

 

Ansvarig nämnd ...................................................................................................... 4

 

1.5

 

Metod och genomförande........................................................................................ 4

 

2

 

Granskningens resultat ............................................................................................... 6

 

2.1

 

Organisation och roller ............................................................................................ 6

 

2.2

 

Dokument och rutinbeskrivningar ............................................................................ 7

 

2.3

 

Systemdefinitioner och behörigheter ....................................................................... 8

 

2.4

 

Kartläggning och riskbedömning av lönehanteringen .............................................. 9

 

2.5

 

Hantering av anställningsregister ...........................................................................10

 

2.6

 

Rutiner och kontroller i löneprocessen....................................................................11

 

2.7

 

Resultat från registeranalys (löneutbetalningarnas korrekthet) ...............................18

 

3

 

Sammanfattande bedömning och rekommendationer .............................................20

 

Bilaga 1: Begrepp som används i löneprocessen............................................................21

 

 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

Sammanfattning

 

 
EY har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Västerbotten genomfört en 
granskning med syfte att bedöma om regionstyrelsen och nämnderna har säkerställt en 
tillräcklig styrning och kontroll över löneutbetalningarna.  
 

Vår sammanfattande bedömning efter genomförd granskning är att styrelsen och nämnderna 
i allt väsentligt säkerställt en tillräcklig styrning och kontroll över löneutbetalningar. Vi baserar 
bedömningen på att det i allt väsentligt finns:  

 

Tillförlitliga rutiner för behörighet och attest 

 

En tillräcklig intern kontroll i löneprocessen (manuella och automatiska kontroller) 

 

Tillförlitliga rutiner för hantering av anställningsregister och löneutbetalningar som i 
huvudsak följs. 

 

En riskanalys avseende löneutbetalningsprocessen 

 

Tillräckliga och dokumenterade kontroller av genomförda löneutbetalningar.  

 
Vi har i samband med granskningen genomfört en analys av samtliga lönetransaktioner 
under 2020. Syftet med analysen av alla lönetransaktioner är att ur en mycket stor mängd 
data fånga upp enskilda transaktioner som avviker från det förväntade mönstret för att sedan 
via stickprov följa upp de avvikande transaktionerna. Utfallet från vår granskning och 
uppföljning av stickprov har inte påvisat några okända fel. Vi har inte funnit några avvikelser 

vad gäller själva löneadministrationens rutiner. I samtliga våra stickprov på ”avvikande” löner 

har det funnits förklaringar och korrekta beslut.  
 
Efter genomförd granskning rekommenderar vi att: 
 

 

rutinen med behörighetsavsluten i samband med att personer avslutar sin anställning 
automatiseras.  

 

det införs ett systemstöd för attesterande chefer så att de kan kontrollera underlagen 
samt rapportera in eventuella avvikelser innan lönekörning och sedan attestera 
lönekostnaderna.  

 

ett systemstöd införs för att följa upp att attest av lönelistor sker i rätt tid. 

 

en rutin, baserat på en övergripande riskanalys, för att kontrollera händelseloggar 
införs inklusive en rutin för hur de kontrollen skall dokumenterats. 

 

det tas fram ett regelverk som reglerar när anställd har rätt till lönekorrigering via den 
manuella extrakörningen.  

 

möjligheterna till att kunna använda skrivskyddade filer vid överföring av filer till 
huvudboken undersöks.  

 

en systematisk uppföljning utförs på hur många korrigeringar av löner som görs samt 

att detta kopplas till vem som ”borde” ha upptäckt felet. Vår bedömning är att en 

sådan uppföljning, när den fungerar, förstärker uppföljningen avsevärt. 

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

Inledning

 

1.1 

Bakgrund 

Löner är den största posten i regionens resultaträkning och är således en väsentlig del av 
regionens kostnader. Lönekostnader, inkl sociala avgifter, uppgick till ca 7,1 miljarder kronor 
för år 2020. Det motsvarade cirka 60 procent av verksamheternas totala kostnader. Totalt 
hanterades ca 147 000 unika löneutbetalningar under 2020. Då lönekostnaderna uppgår till 
väsentliga belopp ställer det stora krav på att löneprocessen säkerställer att rätt lön betalas 
ut. Eventuella brister kan medföra både ekonomiska konsekvenser och förtroendeskada.  

 

Revisorerna har i sina tidigare granskningar (år 2011 och 2013) bla konstaterat att det fanns 
förklaringar till samtliga avvikelser i genomförda löneutbetalningar. Revisorerna 
uppmärksammade dock att det inte fanns några dokumenterade regler eller riktlinjer för 
kontroller av löner i ledningssystemet. Däremot fanns det riktlinjer på landstingets intranät, 
men dessa hade inte reviderade på flera år. Det fanns även brister i hur attestanter 
kontrollerade, signerade och sparade lönelistorna.  
 
Revisorerna i Region Västerbotten har mot bakgrund av ovanstående bedömning av risk och 
väsentlighet beslutat att granska styrningen och kontrollen över löneutbetalningar. 

1.2 

Syfte, revisionsfrågor och avgränsning 

Syftet med granskningen är att bedöma om regionstyrelsen och nämnderna har säkerställt 
en tillräcklig styrning och kontroll över löneutbetalningar. Nedanstående revisionsfrågor ska 
besvaras.  
 

Har styrelse och nämnder säkerställt att:  

 

Det finns tillförlitliga rutiner för behörighet och attest? 

 

Det finns en tillräcklig intern kontroll i löneprocessen (manuella och automatiska 
kontroller)? Tex kontroller som;  

 

Förhindrar att felaktig ersättning utbetalas? 

 

Upptäcker felaktiga ersättningar? 

 

Rapporterar upptäckta fel? 

 

Det finns tillförlitliga rutiner för hantering av anställningsregister och 
löneutbetalningar? Följs i så fall rutinerna? 

 

Det finns en riskanalys avseende löneutbetalningsprocessen?  

 

Det finns tillräckliga och dokumenterade kontroller av genomförda löneutbetalningar.  

Granskningen är avgränsad till de rutiner och system som hanteras centralt av löneavdel-
ningen/ HR-staben samt ekonomiavdelningen vad avser bokföring och avstämning 
löneutbetalningar. 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

1.3 

Revisionskriterier 

Med revisionskriterier avses bedömningsgrunder som används i granskningen för analyser, 
slutsatser och bedömningar. Revisionskriterierna kan hämtas från lagar och förarbeten eller 
interna regelverk, policyer beslutade av fullmäktige. Kriterier kan också ha sin grund i jämför-
bar praxis eller erkänd teoribildning. I denna granskning utgörs de huvudsakliga 
revisionskriterierna av: 
 

 

Kommunallagen 6 kap § 6 och § 13 

 

Fullmäktiges reglemente till regionstyrelsen 

 

Attestreglemente och tillämpningsanvisningar till attestreglemente 

Revisionskriterierna utgår från begreppet god intern kontroll. 

 

Ett bra system för intern kontroll ska minska risken för att fel i det dagliga arbetet, såväl 
avsiktliga som oavsiktliga, leder till fel i redovisningen. Den interna kontrollen kan dock inte 
fånga upp alla fel, och dessutom är intern kontroll kostsamt. Kostnaden för kontrollen måste 
alltid vägas mot den fördel i form av minskad risk som den genererar. Till intern kontroll hör 
att ansvars- och arbetsfördelningen är genomtänkt och fungerar. Attest- och 
rapportsystemen måste vara ändamålsenliga. En bra ansvars- och arbetsfördelning innebär 
bland annat att ingen person ensam ska kunna hantera en transaktion i alla led.  

1.4 

Ansvarig nämnd 

Regionstyrelsen har ansvaret för HR-staben och ekonomistaben. Styrelsen har också hand 
om regionens personaladministrativa system. Inom sina ansvarsområden har regionstyrelsen 
och övriga nämnder ansvar för att styrningen och kontrollen är tillräcklig.

 

1.5 

Metod och genomförande 

Granskningen har genomförts genom:  
 

 

Dokumentanalys 

 

Registeranalys 

 

Intervjuer  

Dokumentanalys 
 

 

Vi har att granskat styr- och uppföljningsdokument, rutinbeskrivningar och 
internkontrollplaner. Detta i syfte att kartlägga kontrollmoment. 

Intervjuer/avstämningar 
 
Intervjuer/avstämning har genomförts med ett urval av företrädare för HR-staben, 
ekonomiavdelningen och systemförvaltningen för lönesystemet.  
 
Registeranalys och stickprov 
 
Stickprov utförs för att i erforderlig omfattning verifiera gjorda utsagor samt för att kontrollera 
att system och rutiner fungerar på avsett vis. 
 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

Vidare har en databaserad registeranalys genomförts av regionens samtliga 
lönetransaktioner för perioden 1 januari till och med 31 december 2020. Registeranalysen 
omfattar ca 5 miljoner rader med lönetransaktioner. Denna registeranalys har även legat till 
grund för vårt urval av stickprov vid granskning av enskilda lönetransaktioner. Syftet med en 
registeranalys av alla lönetransaktioner är att ur en mycket stor mängd data fånga upp 
enskilda transaktioner som avviker från det förväntade mönstret, tex att en enskild individ 
har en ovanligt stor utbetalning en enskild månad i jämförelse med övriga månader.  
 
Utifrån det material som framkommit från registeranalysen har stickprov tagits för att 
verifiera och förstå orsaken till den i registeranalysen avvikande transaktionen.   
 
Antalet stickprov är beroende på avvikelsernas omfattning och orsak. Vi bedömer att vi gjort 
tillräckligt många stickprov för att en säker revisionell bedömning ska kunna lämnas.  
 
 
 

 

 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

Granskningens resultat

 

2.1 

Organisation och roller 

Lönehanteringen i region Västerbotten är i stort sett en centraliserad rutin. De stora 
grundtjänsterna såsom upplägg av nyanställda, lönekörningar, rapporter mm utförs av 
löneadministrationen (HR-staben). Vissa kontrollmoment ligger ute på enheterna men 
instruktionerna för hur kontrollerna ska utföras är gemensamma och det är 
löneadministrationen som utformat riktlinjerna för hur kontrollerna ska utföras.  
 
Det finns en rad olika roller som är involverade i kedjan från upplägg av nyanställning till en 
faktisk löneutbetalning. För att bilda oss en uppfattning om hur den interna kontrollen 
fungerar har en genomgång gjorts av vilka roller som finns och vad dessa olika roller kan 
göra. Syftet är att analysera om systemåtkomst, antal användare och arbetsrutiner har en 
bra mix för att säkerställa god intern kontroll. Huvudsyftet är att säkerställa att det inte finns 
roller som på egen hand kan genomföra och dölja en otillåten löneutbetalning.  
 
Nedan följer en kort beskrivning av de olika rollerna.  
 
HR Partner  
HR Partner stöttar i huvudsak chefer i HR-arbetet, men registrerar även i vissa fall 
fortfarande in anställningar i systemet. HR Partner anger grundlön mm som den anställda 
har. HR Partner ansvarar även för utskrift av anställningsavtal som sedan skickas till 
anställande chef och medarbetare för kontroll och påskrift.  

 

Lönepartner 
Lönepartner arbetar på lönenheten och är centralt placerad i organisationen. De fungerar likt 
HR partner som verksamhetsstöd till enheterna. Lönepartner verifierar och färdigställer 
anställningar som chefer initierat. Lönepartners främsta syssla är att genomföra rättningar 
och ombokningar samt att utföra kontroller. 
 
Maskinister 
Även de tillhör löneenheten och kan till viss del sägas vara lönepartners. Skillnaden är att det 
är maskinisterna som initierar lönekörningen samt verkställer löneutbetalningen, skapar 
ekonomifilen

1

 och SPADAB-filen

2

. Maskinisterna har högre behörighet i applikationen än 

lönepartner.  
 
Tekniker 
Tekniker är de som arbetar med underhåll/drift av databas och teknisk support. Tidigare 
arbetade samtliga tekniker inom regionen i beredskapsstyrkan vilket innebar att samtliga 
tekniker hade tillgång till alla system. Nu är det sex beredskapstekniker som ingår i 
beredskapslinjen för hela regionen och dessa sex har också tillgång till alla system.  
 
 
 

 

1

 

Ekonomifilen är den information som lönesystemet genererar vad gäller konteringar på olika kostnadsställen och 

som sedan ska läsas in i Unit4.

 

2

 

SPADAB-fil är den fil som skickas till banken och det som ligger till grund för utbetalningen. Den innehåller bl.a. 

personnummer och belopp. Kopplingen mellan personnummer och kontonummer sköts av banken 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

Digitaliseringsspecialister 
Det finns två digitaliseringsspecialister, vilka ansvarar för den dagliga driften, uppdateringar 
av programmet, felsökning mm. De har den högsta behörigheten som finns i systemet. 
Digitaliseringsspecialister sköter uppdateringar och andra ändringar i lönesystemet utifrån 
anvisning från systemleverantören.  
  
Handledare (personalsystemet) 
Handledare ansvarar bland annat för handledning/utbildning gällande anställningsregistre-
ringar, hantering av frånvaro, schema, flex mm i personalsystemet. Handledaren registrerar 
rollbehörighet för tillgång till personalsystemet i programmet Neptune.  
 
Systemägare 
Den som har totalansvaret för personalsystemet. Utgörs av en person som har behörighet 
utifrån sitt uppdrag som chef respektive medarbetare. 
 
Förvaltningsledare och Förvaltningsledare teknik 
De som har delegerats att genomföra uppgifterna inom fastställd förvaltningsplan, organisera 
och fördela arbetet inom förvaltningen samt fatta inriktningsbeslut som faller inom 
förvaltningsplanen.  

  

Redovisningsfunktionen 
Ekonomiavdelningen omfattar bland annat funktionen för redovisning. Redovisningsenhetens 
huvuduppgift är att svara för Regionens redovisningsinriktade verksamhet och för central 
rapportering.   

 

Arbetsrotation

 

Ur ett internkontrollperspektiv är det viktigt att samma enskilda individ inte alltid utför en viss 
kontroll eller att det finns arbetsmoment som bara en person bemästrar. Arbetsrotation 
bedöms också positivt ur ett internkontrollperspektiv då det minskar sårbarheten vid t.ex. 
frånvaro. Det är därför viktigt att det förekommer arbetsrotationer.  
 
Enligt våra intervjuer finns det ingen som ensam besitter någon unik kunskap och inte heller 
någon arbetsuppgift som bara en person kan utföra. Däremot förekommer det 
arbetsuppgifter som enbart ett fåtal personer kan utföra. Det är en svår avvägning mellan att 
ha tillräckligt många som kan utföra en uppgift och samtidigt säkerställa att det inte finns allt 
för vida accesser. Löneadministrationen har identifierat en rad olika kritiska moment inom 
lönekörningen där arbetsrotation därför tillämpas.

  

2.2 

Dokument och rutinbeskrivningar 

I revisorernas granskning av lönerutinen som genomfördes 2013 uppmärksammades att det i 
ledningssystemet inte fanns någon dokumentation kring hur granskningen och kontroll av 
löner skulle ske. Däremot fanns riktlinjer på landstingets intranät, men dessa riktlinjer hade 
inte reviderats på flera år.  
 
Vi har vid denna granskning kontrollerat om det finns styrdokument och rutinbeskrivningar för 
hantering och kontroll av löneprocessen.  

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

2.2.1  Iakttagelser 

Idag finns rutinen för kontroller av löner främst i ledningssystemet LITA. Det finns flera rutiner 
som chefer har fått utbildning i och manualer för att utföra. Manualer och instruktioner finns 
också tillgängligt via intranätet vid behov. Detsamma gäller för verksamhetsstöd HR och lön, 
vilka har gemensamma riktlinjer i LITA. Utöver de kontroller som chefer förväntas göra utifrån 
instruktionerna i LITA finns även kontrollmoment i själva lönekörningen. En mer detaljerad 
beskrivning av dessa kontroller finns under stycket 2.6

 

 

2.2.2  Bedömning 

Vår bedömning är att det finns tillförlitliga (dokumenterade, aktuella, kända) rutiner för 
hantering av anställningsregister och löneutbetalningar (löneprocessen som helhet).  

2.3 

Systemdefinitioner och behörigheter 

2.3.5  Iakttagelser 

Region Västerbotten använder lönesystemet Visma Personec P vilket är ett stordatorsystem 
för personal- och löneadministration som används av flera andra kommuner och regioner.

 

 
Själva systemet Personec bör ses som en bottenplatta, inom systemet finns t.ex. Personec P 
(löner), Personec F (förhandling), Personec U (utdata). Självservice är också en del av 
Personec och kan ses som ett 

webbparaply för samtliga delar, ”en webbspegling”.

 

 
Lönerapporteringen sker elektroniskt via Självservice. Huvuddelen av regionens arbetstagare 
har flex vilket innebär att avvikelser från grundschemat i Personec självservice uppdateras 
per automatik utifrån in-/utpasseringar som inte stämmer med inlagt schema. Även många 
administratörer använder in-/utpasseringsklockan i normala fall, under pandemin blir det 
dock dator eller mobilvalet pga hemmajobb.  
 
Ovanstående innebär att medarbetaren aktivt måste logga in respektive ut för dagen. Detta 
innebär att närvarorapporteringen blir mer pålitlig då tidsrapporteringen inte bygger på att 
den enskilde kommer ihåg att rapportera en avvikelse. Cheferna har genom PS Självservice 
tillgång till statistik och uppföljning för respektive avdelning.  
 
Förutom ovan nämnda system finns även behörighetsmodulen Neptun samt styrregistret.  
I behörighetsmodulen Neptun läggs behörigheterna i Personec P,F,U upp.  
I styrregistret anges bl.a. hur olika lönearter ska konteras, vilket konto i huvudboken som 
aktuell löneart ska kopplas till m.m.  
 
Systemen är fullt ut integrerade med varandra och står därmed i förbindelse med varandra 
genom filöverföringar. Personalkostnaderna från Personec integreras efter lönekörning i 
Regionens ekonomisystem Unit4 (fd Agresso) där den ekonomiska styrningen för budget, 
prognos och uppföljning sker. Ärenden registreras i Regionens ärendehanteringssystem 
vilket är en webbaserad portal. 
 
Alla system hanteras via en databas på en server som finns hos Region Västerbotten. 
Endast personal vid IT inom Regionen samt systemleverantören Visma har åtkomst till 
databasen. Visma får endast tillträde till servern efter förfrågan till Regionens IT avdelning.  

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

 
Den normala användaren av Personec P arbetar i själva applikationen. Applikationen gör 
gränssnittet ut mot användaren mer lättarbetat. Ett fåtal personer har dock access till själva 
databasen. Åtgärder som utförs direkt mot PA-systemet via SQL-verktyget loggas på 
individnivå. 

 

Behörigheterna i Personec P är för alla anställda kopplade till anställningsavtal. Efter att 
anställning registrerats får den anställde behörigheter tilldelat sig utifrån dennes roll. I 
Personec P får den nyanställde per automatik medarbetarbehörighet. Behörighet till 
lönesystemet och därmed en roll i organisationen kräver godkännande av medarbetarens 
enhetschef då upplägg av nyanställd alltid föregås av att chef lägger ett ärende i 
ärendehanteringssystemet. För att få behörighet till lönesystemet krävs också genomgången 
utbildning med Handledare. Handledaren lägger upp behörigheten i samband med 
utbildningens slut. 
 
Alla beställningar av behörigheter ska ske skriftligt. Det finns ett särskilt ärendesystem på 
regionen där detta hanteras. Årligen kontrolleras befintliga behörigheter med hjälp av 
verksamhetschef och HR Partner. Detta för att fånga upp förändringar som gjorts och för att 
minimera risken att något ärende fallit mellan stolarna. Kontrollen är manuell.  
 
Alla roller kommer genomlysas i den behörighetsöversyn som löneadministrationen har 
planerad för 2021. Avseende behörigheter har löneadministrationen också ett 
utvecklingsprojekt som syftar till att ta bort behörigheter automatiskt vartefter personer 
avslutar sina anställningar.  

2.3.6 Bedömning 

Vår bedömning är att det finns tillförlitliga rutiner för behörighet. Rutinen för 
behörighetstilldelning fungerar bra men att det vore önskvärt med ett bättre systemstöd som 
låser ute inaktiva användare.  

2.4 

Kartläggning och riskbedömning av lönehanteringen  

Vi har kontrollerat om det finns en riskanalys avseende löneutbetalningsprocessen. Dvs om 
det h

ar gjorts någon kartläggning och riskbedömning av ”hela” lönehanteringen, manuella 

rutiner, datasystem och dess samband mot ekonomi. 

2.4.1 Iakttagelser 

Processkartläggning och riskanalyser har genomförts. Löneprocessen har nyligen gåtts 
igenom och uppdaterats avseende roller, ansvarsfördelning, kontroller, risker och relation till 
ekonomi. Analysen belyste ett antal punkter för åtgärd, vilket påbörjats.  

2.4.2 Bedömning 

Vår bedömning är att det finns en tillräcklig riskanalys avseende löneutbetalningsprocessen 
utifrån den dokumentation som löneadministrationen uppvisat.  

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

10 

2.5 

Hantering av anställningsregister 

Vi har kontrollerat att det finns tillförlitliga rutiner för hantering av anställningsregistret, dvs att 
rätt uppgifter ligger inne i lönesystemet, om anställningar registreras och avslutas av annan 
än den/de som verkställer löneutbetalning och om det finns spärrar och/eller kontroller av att 

”tvåhandsprincipen” följs

2.5.1 Iakttagelser  

Nyanställningar och avslut 
 
Idag registreras anställningar via anställningsguiden/självservice. Chef (eller av denne 
delegerad via systemet) kan initiera en anställning. Den person som initierar anställningen 
fyller i de grundläggande uppgifterna för anställningen så som personnummer, befattning, lön 
mm. Folkbokföringsuppgifter hämtas idag automatiskt från befolkningsregistret redan vid 
initiering av anställning.  
 
Anställningen går sedan vidare till lönepartner som kontrollerar innehållet och tillför 
ytterligare uppgifter innan anställningen är verifierad och klar. Anställande chef får sedan 
anställningsavtal utskrivet som chef och medarbetare tillsammans undertecknar.  
 
Regionen hanterar inga kontouppgifter. Grunden för att en anställd ska få lön utbetald till sitt 
bankkonto är upplagt personnummer.  

 

All nyregistrering av anställda ska som regel alltid involvera två personer. Det finns dock 
några undantag från denna rutin. I teorin kan även ett fåtal personer på egen hand lägga upp 
en nyanställning, dock är man alltid tvingad att koppla en anställning till ett kostnadsställe 
och därmed i förlängningen till en chef. Alla måste tillhöra en gren inom det organisatoriska 
trädet, och alla grenar har en chef kopplad till sig. Därmed hamnar alla anställda på någons 
lönelista. Lönelistan är central vad gäller uppföljning av hur anställda har jobbat och att lönen 
är rätt.  
 
Varje ansvarig chef ska kontrollera och signera att kostnaderna stämmer. Detta är dock en 
uppföljande kontroll och ingen kontroll som förhindrar fel. Någon uppföljning av attesten sker 
inte. Arkivering av manuellt attesterade listor sker hos respektive enhet. Löneadministra-
tionen är medveten om att den manuella hanteringen inte är optimal och de arbetar nu med 
att ta fram en digital lösning. Den digitala lösningen kommer även möjliggöra uppföljning av 
att kontrollen efterlevs. 
 
Som beskrivet ovan är normalrutinen att chef alltid ska initiera anställning. Förfarandet är 
detsamma när en anställning avslutas. Information om att någon slutar ska hanteras genom 
ärendehanteringssystemet. Ingen på löneenheten har möjlighet/behörighet att ta bort en 
anställning som varit aktiverad, den registreringen finns alltså alltid kvar. Alla avslut 
kontrolleras av löneenheten enligt en av de kontrollrutiner som Lönepartner utför varje 
månad. 
 
Förändringar av uppgifter i lönesystemet 
 
Vi har kontrollerat om dokumentation sker av förändringar och uppdateringar av 
registeruppgifter i lönesystemet och om det är säkerställt att dessa förändringar alltid 
attesteras/kontrolleras av någon annan än den som har registrerat/infört uppgifterna.  

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

11 

 
Den vanligaste typen av uppdateringar är förändring av lön. Lönerevision sker på årsbasis. 
Vid den stora löneöversynen skapas förhandlingsunderlag i personalsystemet av en 
personalkonsult vid förhandlingsenheten. Respektive chef har ansvaret att sätta löner för 
sina anställda inom bestämt löneutrymme. Detta görs inom en modul inom Personec F som 

heter ”Förhandlingsmodulen” och registreras via filöverföring. 

 

 
Vid andra typer av förändringar av lön (mellan lönerevisionsförhandlingarna) lägger ansvarig 
chef in det via anställningsguiden i lönesystemet, som lönepartner sedan kontrollerar, skriver 
en anteckning om orsak till ny lön och godkänner. Nytt anställningsavtal skrivs ut och skickas 
för påskrift av chef och medarbetare, vilket sedan returneras och arkiveras enligt rutin.  
 
Alla beslut ska vara skriftliga och det görs en anteckning i systemet avseende datum och 
orsaken till den nya lönen. Samtliga ingrepp eller förändringar i systemet loggas och kan 
därigenom kontrolleras genom loggar i personalsystemet.   

 

Samtliga förändringar i fasta lönedata registreras automatiskt av systemet i så kallade 
loggar. Dock utförs inga rutinmässiga kontroller av loggarna med avsikt att kontrollera om 
något otillbörligt gjorts. 

2.5.2  Bedömning 

Vår bedömning är att det finns tillförlitliga rutiner för hantering av anställningsregister och att 
tillräcklig ansvarsfördelning finns.  
 
Den tillämpade rutinen uppfyller kravet på god intern kontroll. Även om ett fåtal personer med 

”rätt” behörighet i teorin kan på egen hand lägga upp personer i lönesystemet är det 

ofrånkomligt att ytterligare en person kommer se upplägget på sin lönelista. Vad gäller 
rutinen och eventuella risker för omedvetna fel i samband med nyregistrering bedömer vi den 
som liten. I och med att allt från anställningsavtal till utbetalning av lön sköts i samma 
system, Personec kommer avtalet initialt alltid återspegla den lön som registrerats.  

2.6 

Rutiner och kontroller i löneprocessen 

2.6.1  Iakttagelser 

Kontrollerna i löneprocessen är uppdelade enligt följande  

 

2.6.1.1  Registrering och kontroll av avvikelser 

 
Kontroll av korrekt närvaro  
 
Vi har granskat ifall kontroller av närvaro är organiserade på ett ändamålsenligt sätt.  

Registrering och 

kontroll av 

avvikelser

Kontroller innan 

löneutbetalning

Löneutbetalning

Kontroller efter 

löneutbetalning

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

12 

Det vanligaste systemstödet som chefer har för att följa upp närvaro på sina anställda är 
systemet Flex. Huvuddelen av regionens arbetstagare har använder Flex vilket innebär att 
avvikelser från grundschemat i Personec självservice uppdateras per automatik utifrån in-
/utpasseringar som inte stämmer med inlagt schema. Alla anställda syns på ansvarig chefs 
bemanningsblad så fort en anställd lagts upp.  
 
Chefens bemanningsblad visar ordinarie schema, frånvaro m.m. på individnivå. Chefens 
bemanningsblad kan ses som ett stödverktyg som påkallar chefens uppmärksamhet. På 
chefsvyns startsida syns oattesterade poster som ska attesteras före lönekörningen. 
 
I självservice rapporterar anställd in sina avvikelser (som både kan vara frånvaro eller 
övertid) vilket sedan dyker upp i lista till chef för attest. Attesterande chef måste attestera 
avvikelserapporteringen i tid, innan lönekörningen, för att eventuella justeringar ska komma 
med då lön verkställs. Om den attesterande chefen inte gör något går vanlig lön ut till den 
anställde. Det finns ingen aktiv uppföljning för att följa upp chefer som har många 
oattesterade poster. Lönepartners gör dock ibland riktade insatser för att manuellt följa upp 
tex ej beviljad frånvaro. 
 
Vad gäller den anställdes roll när det gäller att redovisa extraarbete i form av jour mm har 
denne enligt regionen i teorin tio år på sig att komma in med sina uppgifter. I vår 
registeranalys påträffade vi exempel på jour som redovisats upp till ett år efter utförande.         
 
Andra stöd som finns för cheferna är en meddelanderuta för saker som är på väg att 
aktualiseras och därmed behöver följas upp, t.ex. anställningar som tar slut, frånvaro som 
bör förlängas eller inte. Attesterande chef kan även se oattesterade poster på sin startsida.   

2.6.1.2  Automatiska kontroller/begränsningar innan löneutbetalning 

Möjlighet till styrning av kontering  
 
Vi har kontrollerat om det i löneprogrammet går att styra om mot vilka konton konteringen ska 
ske för att se om det exempelvis går att styra en löneart till vilket konto som helst i huvudboken.  

 

Det finns ett styrregister där all uppsättning sker. Utifrån styrregistret går det att ändra hur 
olika lönearter ska konteras. Vidare går det att ändra kostnadsställen. Två digitaliserings-
specialister har access till detta styrregister och vid tabelluppdatering, när nya 
orsaker/lönearter levereras läggs konteringen in i samråd med ekonomicontroller. En 
eventuell ändring av registret syns dock i loggen. En eventuell ändring av en lönearts 
styrning kan ej ske för en specifik transaktion utan påverkar samtliga transaktioner på den 
lönearten. Detta går sedan över till ekonomi, och eftersom de förväntar sig vissa siffror på 
respektive löneart (utifrån förändringar som överenskommits) bör eventuella avvikelser 
snabbt uppmärksammas. 
 
Vår kommentar: Möjligheten för digitaliseringsspecialister att ändra kostnadsställen ses inte 
som någon egentlig risk då eventuella fel snabbt kommer uppdagas när filen läses in i Unit4.  
 
Begränsningar av åtkomst till egen lön  
 
Vi har kontrollerat om behörigheter begränsas i lönesystemet så att löneadministratörer inte 
kan behandla och/eller manipulera sin egen lön  

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

13 

 
Vid granskningen har vi noterat att Personec P har en inbyggd spärr, en så kallad 
applikationskontroll, som hindrar användaren från att kunna göra förändringar i sin egen lön. 
Detta styrs genom accesstilldelningen i systemet Neptune. Alla som ska ha någon form av 
access in i personalsystemet måste läggas upp i Neptune. I Neptune väljs vilken typ av roll 
som den nya användaren ska ha i personalsystemet. Dessa roller är fördefinierade utifrån 
färdiga rollbeskrivningar. De som har administratörsbehörighet i Neptune kan dock inte 
komma åt sin egen användare i Neptune. Därmed kan de inte heller ändra så att de får 
åtkomst till sin egen lön. I teorin skulle en tekniker möjligen kunna via andra ingångar ta sig 
in bakom kontrollen och ändra sina egna uppgifter direkt i databasen. Access till databasen 
är dock inte tillräckligt för att genomföra en fullständig lönekörning med tillhörande 
utbetalning. 
 
Vår kommentar: Enligt våra observationer av den inbyggda applikationskontrollen i Personec 
P bedöms kontrollen vara effektiv. Den säkerställer att administratörerna inte har möjlighet 
att hantera sina egna löner. Vad gäller teknikernas eventuella möjlighet att kringgå 
applikationskontrollerna och arbeta direkt mot databasen bör det påpekas att access till 
databasen inte är tillräckligt för att genomföra en fullständig lönekörning med tillhörande 
utbetalning. Det krävs synnerligen god applikationskunskap och kunnande om regionens 
specifika systemuppsättning för att klara av att genomföra en hel lönekörning. Därtill skall 
sägas att alla körningar registreras i logg och syns tydligt i driftkalendariet, både planerade 
och genomförda körningar, vilket innebär att övriga personer snabbt skulle upptäcka om 
någon systemkörning genomförts utan deras vetskap. 

2.6.1.3  Lönekörning 

Avstämning av överförda uppgifter till ekonomisystem 
 
Vi har kontrollerat om  det  görs  en ändamålsenlig avstämning av överförda uppgifter mellan 
lönesystem och ekonomisystem.  

 

Lönemaskinisten i personalsystemet generar en ekonomifil. Denna fil läggs i en EDI-mapp 
som därefter töms och läses in i Agresso av ekonomiavdelningen. Uppgifterna i ekonomifilen 
är viktiga eftersom de ligger till grund för den kontroll som ansvarig för kostnadsstället 
genomför. Det är informationen i ekonomifilen som följer med in i rapporteringsverktyget 
Diver och det är i Diver som ansvarig för kostnadsstället gör sin granskning av 
lönekostnaden. Avstämning görs automatiskt men fel kan ändå uppstå. Exempel på fel är att 
lön bokas på ett stängt kostnadsställe, eller ej korrekta kostnadsställen. I dessa fall hamnar 
dessa fel i ekonomis felhanteringslista, som måste gås igenom och rättas innan det är möjligt 
att bokföra i huvudboken. Ekonomifunktionen skickar varje månad en fil med dessa fel som 
maskinister får i uppdrag att boka om på ett korrekt sätt. Ekonomifilen som maskinister 
skapar med en ekonomikörning är öppen för redigering. Orsaken är att maskinisten ibland är 
tvungna att justera datum i filen. Löneadministrationen är medvetna om att hanteringen inte 
är optimal ur säkerhetssynpunkt och utreder vilka möjligheter som finns för att kunna 
generera datum i filen utan att lämna öppet för editering av användare.  

 

Vår kommentar: Eftersom kontrollen av lönelistan bygger på informationen som kommit in via 
ekonomi-filen är det viktigt att informationen i ekonomi-filen är korrekt. Går filen att ändra 
innebär det teoretisk full tillgång till huvudboken. Det är dock väldigt få personer som kan 
ändra i ekonomifilen och för att ändringar ska läsas in i huvudboken måste existerande 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

14 

konton och kostnadsställen användas vilket innebär att den faktiska risken för fel bedöms 
vara liten.   
 
Löneadministrationens kontroller av lönebelopp 
 
Vi har kontrollerat om det finns tillräckliga kontroller för onormala belopp för nettolön per 
anställd och onormala belopp på enskilda lönearter/ersättningar samt om det utförs specifika 
kontroller på personer med höga behörigheter. 

 

I personalsystemet finns en rad automatiska kontroller som används. Exempel på detta är 
höga belopp och andra orimliga avvikelser mot schema mm. Avvikelserna kommer upp som 
stjärnor på löneadministratörens skärm. Rutinen är att dessa varningar ska granskas post för 
post för att se om det finns en rimlig orsak till att lönesystemet påkallat uppmärksamhet. En 
annan kontroll som genomförs vid behov är granskning Swedbanks lönespecifikation i 
förhållande till utbetalningar. Tjänsten är webbaserad och sköts av Swedbank och visar 
lönespecifikation per anställd. Regionen har idag en automatisk kontrollfunktion från bank 
som stoppar utbetalningar över 300 000 kr netto om den kommer med i bankfilen. På dessa 
måste ansvarig på löneadministrationen manuellt gå in och skicka in bekräftelse på att det är 
korrekt för att de skall utbetala beloppet till anställd. När lön skickar in en sådan bekräftelse 

-

är rutinen så att Swedbank alltid ringer upp för att få även en muntlig bekräftelse på att 
summan stämmer. 
 
Det utförs idag inga särskilda och individuella kontroller på enskilda personer med hög 
behörighet/tekniker.  
 
Vår kommentar: Vi har sett exempel på de beskrivna kontrollerna och bedömer dem som bra 
och relevanta. Löner som i samband med en lönekörning dykt upp på signallistan ska 
granskas men det är inte tvingande. Vissa signaler är varningar som ska kontrolleras och 
behöver inte innebära att något är fel. Signallistan ligger kvar efter verkställd lön 

-

 så de går 

att följa upp vid senare tillfälle. 

2.6.1.4  Rutiner och kontroller av genomförda utbetalningar 

Kontroll av korrekta lönekostnader 
 
Vi har granskat att kontroll av lönekostnader är organiserad på ett ändamålsenligt sätt.  
 
Den kontroll och uppföljning som görs idag avser de uppgifter om lönekostnader per 
kostnadsställe som månatligen läggs in i Diver. Det åligger den som ansvarar för 
kostnadsstället att granska denna information och följa upp om något verkar fel. Enligt 
attestreglementet ska beslutsattestanten (chef) kontrollera följande: 
 

  Att den anställde lämnat korrekta uppgifter. 

  Att gällande beloppsgräns för utlägg inte överskrids (5 000 kronor per tillfälle). 

  Att enheten ska betala. 

  Att beslut, budget eller andra beslutade planer följs.  

  Godkänna att utbetalningen får ske. 

 
Beslutsattestanten ska även kontrollera den lönelista som skapas i samband med 
lönebearbetningen:  
 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

15 

  Arbetar personen vid enheten. 

  Är beloppen rimliga, exempelvis grundlön och övertid. 

  Är kostnadsstället korrekt. 

  Är alla anställda med.  

 
De uppgifter som den ansvarige kan utläsa i rapporteringssystemet är bl.a. utbetalda löner, 
frånvaro, anställda mm. För att lönelistan inte ska bli orimligt lång har regionen ett mål om att 
ha max 35 medarbetare per chef med ambitionen att nå 25 eller färre. 

 

 
Vid utbildning av nya chefer får de information och instruktioner kring hur de skall kontrollera 
och hantera lönelistorna som ansvariga chefer. Idag är varje kostnadsställe kopplat till en 
basenhet, vilket gör att samtliga kostnadsställen ska stämmas av enligt gällande rutin. Varje 
ansvarig bör då ganska snabbt kunna identifiera ifall kostnaderna avvikande från det 
normala. Vidare ska ansvarig kontrollera om det finns med personer på kostnadsstället som 
inte hör hemma där.  
 
Enligt regionens dokumenthanteringsplan ska attestansvarig underteckna lönelistor och 
därefter spara dessa i två års tid. Det finns idag ingen uppföljning att denna rutin efterlevs. 
Vid granskningen 2013 fann man att ca 50% av de utvalda lönelistorna inte var utskrivna och 
attesterade i rätt tid. I samband med denna uppföljande granskning har vi noterat att av 
kontrollerade lönelistor var 30% inte utskrivna och attesterade i rätt tid.  
 
Utveckling pågår dock enligt uppgift för att inkludera kontroll och uppföljning av 
lönekostnader i personalsystemet, så att chef redan där kan kontrollera underlaget samt 
rapportera in eventuella avvikelser innan lönekörning. Målsättningen är enligt uppgift att 
också bygga in en kontroll på att lönelistan faktiskt signeras av chef i rätt tid.  
 
Våra kommentarer: Att avvikelserapporteringen är korrekt är en grundförutsättning för ej 
felaktiga löneutbetalningar på individnivå. Grundstenen i avvikelserapportering bygger i sin 
tur på att den enskilde medarbeten själv rapporterar sina avvikelser och att avvikelse-
rapportering görs i tid. I många verksamheter finns dock chefsstöd eller annan administrativ 
personal som håller reda på och kontrollerar att de anställdas avvikelser kommer in i 
lönesystemet. Detta är dels en hjälp för chefen men också för medarbetare som ibland 
glömmer eller inte kan registrera informationen i närtid (exempelvis vid ea-dagar, akut 
sjukdom etc).  
 
För många verksamheter innebär också frånvaro/mertid en direkt påverkan på utförandet 
(tex möjlighet att ta emot patient, inställd eller omplanerad operation etc), vilket innebär att 
frånvaro/mertid inte kan gå obemärkt förbi. Dessa avvikelser följs alltså av flera andra 
moment, exempelvis ombokning av patienter, ta in vikarie eller be någon att arbeta mertid. 
Dessa åtgärder signalerar således också att en avvikelse behöver registreras (en person 
begär övertid pga en annan persons frånvaro).      
 
Den kontroll som idag finns för att förhindra felaktiga löneutbetalningar utgörs i huvudsak av 
den avvikelseattest där chef för sina anställda attesterar den anställdes rapporterade 
avvikelser.  
 
Det är också upp till varje chef att följa upp kostnaden för de utbetalda lönerna som belastat 
deras respektive kostnadsställe utifrån den månatliga lönelistan. Denna kontroll är inte en 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

16 

förhindrande kontroll eftersom den visar vad som betalats ut. Kontrollens syfte är att 
upptäcka fel och sedan får korrigeras i nästa lönekörning.    
 
Slarvar chefen i sin uppföljning eller har bristande kontroll över vilka anställda denne har och 
i vilken omfattning de anställda under en månad av olika anledningar varit frånvarande från 
arbetet uppstår risk för felaktiga utbetalningar. Chefens kontroller är enligt vår bedömning 
den viktigaste när det kommer till att förhindra felaktiga utbetalning på individnivå. De 
kontroller som görs på förvaltningsnivå har svårt att identifiera mindre avvikelser på enskilda 
personer.  
 
Vid vår granskning av huruvida lönelistan skrivits ut och attesterats i tid kunde vi konstatera 
att 30% inte var attesterade i tid. Det bör dock påpekas att kontrollen ändå kan vara utförd 
och att det är utskriften och attesteringen som inte gjorts enligt gällande rutin. Det finns ingen 
rutinmässig uppföljning avseende detta kontrollmoment.  

2.6.1.5  Avstämningar  

Vi har kontrollerat om utbetalningar avstäms mellan lönekontoret och banken på ett 
tillfredsställande sätt och om avstämningarna dokumenteras. 

 

En bekräftelse i form av en skärmutskrift utifrån vad personalsystemet skickar iväg som 
betalning skapas. Detta stäms sedan av mot det banken dragit från kontot. Lönecontroller 
erhåller även kvittens från banken på vad som kommer dras från kontot. Idag utförs det 
momentet av lönecontroller, en person, som skickar det vidare till Ekonomi. Däremot görs 
den andra avstämningen av konton inom lön av andra personer. Personalsystemet skickas 
därefter till ekonomiavdelningen där bokning i huvudboken sker samt att kontroll sker av vad 
som faktiskt dragits från kontot.  

 

Vår kommentar: Avstämning av utbetalda löner mot ekonomifil har förbättrats jämfört med 
tidigare granskningar. Avstämningsarbetet av inskickad fil och debiterat belopp är en mycket 
kritisk punkt vad gäller internkontroll kring löneutbetalningen. Vår bedömning är att denna 
avstämning fungerar. 

 

Avstämning av personalrelaterade skuldkonton 
 
Vi har kontrollerat ifall det görs en ändamålsenlig avstämning av skuldkonton i 
ekonomisystemet utifrån de poster som genereras i lönesystemet. 
 
Avstämningen av de lönerelaterade skulderna, semesterlöner och komptidsskulder sker 
genom att tjänsteperson på Informatik tar fram aktuella rapporter ur Personec. Avstämningen 
av de lönerelaterade skulderna, semesterlöner, jour- och övertidsskulder, sker varje tertial. I 
samband med att underlaget för bokningen av skulderna görs rimlighetsbedömningar för att 
identifiera fel. I samband med skuldavstämning mellan Personec och huvudboken uppstår 
alltid en differens. Differensen beror på att det i de vanliga månadsöverföringarna från 
Personec till huvudboken endast överförs uppgifter om intjänat och uttaget (tex semester, 
övertid etc) aktuell månad till aktuell lön. Information som inte följer med är uppgifter om hur 
förändrad lön och sysselsättningsgrad påverkar historiskt intjänade semesterdagar. Sparade 
semesterdagar ökar i värde när lönen höjs men den typen av förändring följer inte med i 
månadskörningen. Den informationen kan bara Personec räkna fram varför huvudboken 
måste rättas så den stämmer med Personec. Skillnaden, vilket som regel blir en kostnad, 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

17 

läggs på ett för regionen gemensamt kostnadsställe. Orsaken är att arbetet med att fördela 
ut mellanskillnaden på rätt kostnadsställe skulle bli alltför betungande. Kontroll görs av att det 
inte förekommer andra typer av bokningar på dessa gemensamma kostnadskonton.  
 
Vår kommentar: Avstämning av skuldkonton genomförs regelbundet och med en separation 
av uppgifter mellan den som genererar skuldlistan och den som stämmer av, vilket är 
positivt. Den risk som finns är kopplad till det huvudbokskonto som justeringen bokas mot. 
Justeringens storlek, dvs för att huvudboken ska stämma med skuldlistan i Personec, är svår 
att bedöma rimligheten på. Vidare finns inget riktigt kostnadsställesansvar till förändrings-
posten. Det skulle kunna innebära en brist i den interna kontrollen eftersom det teoretiskt 
innebär att det skulle gå att styra om konteringar mot dessa konton i huvudboken med liten 
risk för att fel skulle uppmärksammas. Det ska dock understrykas att det idag finns en rutin 
för att gå igenom dessa konton och identifiera transaktionstyper som inte borde vara där. Det 
är förhållandevis lätt att identifiera fel från manuella transaktioner och transaktioner från 
andra system

  

 

Händelseloggar och kontroller av loggar 
 
Vi har kontrollerat om de händelseloggar som finns är tillräckliga, om tillräckliga kontroller av 
loggarna görs samt om de går att radera.  

 

Vissa uppgifter från personalsystemet samlas i en händelselogg och samtliga uppgifter finns 
i SQL-databasen. Uppgifterna som loggas i händelseloggen är allt som rör förändring av 
exempelvis fast lönedata, lönesumma, adressuppgifter mm. I princip loggas allt som sker i 
systemet. Denna händelselogg sparas i en skrivskyddad fil. Ingen på löneadministrationen 
har möjlighet att förändra något i filen. Behörighet till loggarna har teknikerna och 

digitaliseringsspecialister. Loggarna används främst när ”något blivit fel” för att dels se vad 

som gjorts, dels tillrättavisa om någon gjort handhavandefel. I loggen syns vem som gjort 
vad och i vilken tid det gjordes. Det som kopplar ihop loggen med en specifik användare är 
ett användar-ID. En saknad logg går att identifiera i och med att det då blir ett glapp i 
nummerserien i loggen 

 

Enligt genomförda intervjuer har Regionens medarbetare inte möjlighet att radera eller 
förändra loggarna. Syftet med loggarna är att med hjälp av dessa kunna identifiera 
eventuella fel som måste utredas. Regelbunden kontroll av loggarna utförs enligt uppgift inte.  
 
Avvikelser från den normala rutinen 
 
Vi  har  kontrollerat  om  det  förekommer  extra  löneutbetalningar  vid  sidan  av  de  månadsvisa 
utbetalningarna och om rutinerna i så fall uppfyller kraven på god intern kontroll. 

 

Det förekommer mer än en löneutbetalning varje månad då det förutom den stora månatliga 
utbetalningen även görs en extra lönekörning under månaden. Denna extrakörning görs i 
samma system och följer samma rutiner som en den vanliga lönekörningen.  
Utöver dessa två lönekörningar finns även en manuell rutin. Den manuella rutinen används 
för en handfull utbetalningar varje månad och det är lönepartner som registrerar in dessa 
regleringar av lön i Lönesystemet. Ofta handlar det om utbetalningar som måste göras 
snabbt. Namn, belopp och personnummer fylls i på en lista som scannas in och mailas till 
ansvarig på Swedbank av lönecontroller. Listan attesteras sedan av någon av fyra godkända 
attestanter (dock aldrig med lönecontroller som huvudattestant). Samtidiga tomma fält på 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

18 

listan stryks för att ingen ska kunna ändra listan efter attesteringen. Bekräftelse kommer från 
banken på utbetalat belopp. Detta belopp kontrolleras och avstäms sedan av lönecontroller 
tillsammans med en lönepartner. Utbetalningarna syns även i webbtjänsten från Swedbank.  

 

Vår kommentar: Rutinen för extra lönekörningar följer samma rutiner som den ordinarie 
lönekörningen. Därmed täcks den in av de kontroller vi redan nämnt och de bedömningar vi 
redan gjort. Den manuella rutinen är något som vi helst önskar inte fanns. Den manuella rutin 
som tillämpas idag är dock bra.  

2.6.1.6  Uppföljning av lönekostnader 

Uppföljning av lönekostnader, likt andra kostnader, sker genom månadsuppföljning. Dels på 
aggregerad nivå för regionen som helhet, samt att respektive förvaltning/område/basenhet 
har sin uppföljning. Analys görs normalt mot budget. Uppföljning är samtliga månader per år 
utom januari (mht årsbokslut) och juni (sommar). Analys görs dels av ekonomistaben på 
aggregerad nivå som skickar frågor via controllers till verksamheten om det är någon större 
avvikelse. Controller tillsammans med ansvarig chef för basenheten gör uppföljningar 
månadsvis. 

2.6.2  Bedömning 

Vår bedömning är att det i huvudsak finns en god intern kontroll i löneprocessen då det finns 
både förhindrande och upptäckande kontroller för att förhindra och upptäcka både oavsiktliga 
och avsiktliga fel i löneprocessen.  Vi bedömer även att det i huvudsak finns tillräckliga och 
dokumenterade kontroller av genomförda löneutbetalningar.  

2.7 

Resultat från registeranalys (löneutbetalningarnas korrekthet) 

Vi har genomfört en databaserad registeranalys av regionens samtliga lönetransaktioner för 
perioden 1 januari till och med 31 december 2020. Antal rader med information om 
lönetransaktioner är ca 5 miljoner. Totalt rör det sig om ca 147 000 utbetalda löner om totalt 
3,3 miljarder kronor efter skatt. Denna registeranalys har även legat till grund för vårt 
stickprovsurval av granskning av enskilda lönetransaktioner. Syftet med en registeranalys 
av alla lönetransaktioner är att ur en mycket stor mängd data fånga upp enskilda 
transaktioner som avviker från det förväntade mönstret, tex att en enskild individ har en 
ovanligt stor utbetalning en enskild månad i jämförelse med övriga månader.  
 
Fokuspunkter har vid registeranalysen varit: 
 

 

Utbetalningar av stora belopp 

 

Utbetalningar av höga arvoden 

 

Utbetalningar av avvikande nettoutbetalningar  

 

Uppföljning avseende stora tillägg (ej ordinarie lön) 

 

Återtag av felaktigt utbetalda löner 

 

Utbetalningar av avgångsvederlag 

 

Utbetalningar av avvikande månadslöner (retroaktiva lönejusteringar etc.) 

 
Utifrån det material som framkommit från registeranalysen har stickprov tagits för att 
verifiera och förstå orsaken till den i registeranalysen avvikande transaktionen.   

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

19 

Utfallet från vår granskning har inte påvisat några okända fel. Vi har inte funnit några 
avvikelser vad gäller själva löneadministrationens rutiner. I samtliga våra stickprov på 

”avvikande” löner har det funnits förklaringar och korrekta beslut. 

 

 
Det vi kan konstatera från registeranalysen är att retroaktiva justeringar och i vissa fall 
återtag av felaktig utbetalda löner förekommer. Retroaktiva ändringar har olika orsaker. En 
typ som redan nämnts är lång handläggningstid vid tjänsteförändringar bland läkare. Detta är 
dock inget som lönerutinen kan påverka.  
 
En mer vanlig typ är sena justeringar av frånvaro, sent inkomna uppgifter om jourtjänstgöring 
eller andra justeringar från ordinarie schema. Grundorsaken här är att den anställde inte 
inkommit i tid med de avvikelser denne har alternativt att chefen inte attesterat i tid. I vår 
analys kan vi inte se vilken av dessa brister är den vanligaste orsaken, vi ser bara att 
justering gjort och justeringen i sig kan ha två orsaker.  
 
När det gäller felaktiga löner som lett till ett återtag är den vanligaste orsaken sent inkommen 
frånvaro. Återtag innebär att regionen genom fullmakt har rätt att ta tillbaka utbetalad lön. 
Detta görs antingen genom faktura eller Swish. Eftersom regionen har en fullmakt att 
inhämta löneskulder är den ekonomiska risken för regionen mycket liten när det kommer till 
att få tillbaka felaktigt utbetalda belopp. Totalt under 2020 har återtag gjort på 164 personer.  
 
I samband med vår registeranalys har vi följt upp personer där månadslönerna kraftigt 
förändras under året. Syftet med analysen har varit att identifiera förändring som gått utanför 
den årliga centrala förhandlingsrutinen. Från vårt urval av personer med stora förändringar 
har vi i steg två verifierat att beslut om förändring gjorts enligt de fastlagda rutinerna.  
Utfallet på stickproven indikerade inga avvikelser från gällande rutin.  
 
Analysen visade även att förändringar av lön ibland sker med ganska lång retroaktivitet. 
Orsaken till lång retroaktiv justering var uteslutande läkare som övergått från ST-läkare till 
specialist. Dessa beslut har lång handläggningstid och när läkaren bedöms uppfylla kravet 
på specialist har hen rätt till retroaktiv löneökning från tidpunkten när ansökan skickade in. 
Därmed finns det teoretisk alltid en dold löneskuld som regionen har gällande denna typ av 
tjänsteförändringar.      

 
 
 
 

 

 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

20 

Sammanfattande bedömning och rekommendationer

 

Vår sammanfattande bedömning är att styrelsen och nämnderna i allt väsentligt säkerställt 
en tillräcklig styrning och kontroll över löneutbetalningar. 
 
Det finns i allt väsentligt tillförlitliga rutiner för behörighet och attest samt en tillräcklig intern 
kontroll i löneprocessen (manuella och automatiska kontroller). Vidare bedömer vi att det 
finns tillräckliga och dokumenterade kontroller av genomförda löneutbetalningar. 
 
Vi bedömer även att det finns tillförlitliga rutiner för hantering av anställningsregister och 
löneutbetalningar och att dessa rutiner i huvudsak följs. 
 
Vi konstaterar dessutom att det genomförts riskanalys avseende löneutbetalningsprocessen. 
 
Efter genomförd granskning har vi dock följande rekommendationer: 
  
 

 

att rutinen med behörighetsavsluten i samband med att personer avslutar sin 
anställning automatiseras.  

 

att det införs ett systemstöd för attesterande chefer så att de kan kontrollera 
underlagen samt rapportera in eventuella avvikelser innan lönekörning och sedan 
attestera lönekostnaderna.  

 

att ett systemstöd införs för att följa upp att attest av lönelistor sker i rätt tid. 

 

att en rutin, baserat på en övergripande riskanalys, för att kontrollera händelseloggar 
införs inklusive en rutin för hur de kontrollen skall dokumenterats. 

 

att det tas fram ett regelverk som reglerar när anställd har rätt till lönekorrigering via 
den manuella extrakörningen.  

 

att möjligheterna till att kunna använda skrivskyddade filer vid överföring filer till 
huvudboken undersöks.  

 

att en systematisk uppföljning utförs på hur många korrigeringar av löner som görs 

samt att detta kopplas till vem som ”borde” ha upptäckt felet. Vår bedömning är att en 

sådan uppföljning, när den fungerar, förstärker uppföljningen avsevärt. 

 
 
 
 
Umeå 2021-03-14 
 
 
Joakim Åström 

 

Jonas Wiberg 

Auktoriserad revisor, EY   

Auktoriserad revisor, EY 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 

Granskning av Region Västerbottens lönesystem och process för lönehantering

 

 

21 

 

Bilaga 1: Begrepp som används i löneprocessen 

 

Självservice  
En webbaserad portal där den anställde eller chefen tar del av uppgifter gällande löner och 
lönekörningar. Här samlas kontrollistor, lönebesked och underlag. Självserviceportalen 
brukas av alla anställda som skall rapportera avvikelser från sin ordinarie arbetstid. Cheferna 
har genom portalen tillgång till statistik och uppföljning för respektive avdelning.   

 

Signallista

 

I Personec finns en rad automatiska kontroller. Exempel på dessa är hög bruttolön, nettolön 
högre än bruttolön, ej godkända stämplingar m.m. Ett samlingsnamn för dessa inbyggda 
kontroller är signallista. Signallistan kontrolleras månatligen av lönehandläggare, post för 
post i syfte att hitta en rimlig orsak till att löneprogrammet påkallat uppmärksamhet.  
 
Lönelista 
När lönekörningen är färdig för utbetalning kan chef se månadens utbetalda löner via en 
lönelista som finns i Diver. Varje ansvarig chef ska kontrollera och signera att kostnaderna 
stämmer. Attesten är inte tvingande innan utbetalning och någon uppföljning av attesten sker 
inte. Arkivering av manuellt attesterade listor sker hos respektive enhet.