Efterlevnad av dataskyddsför-
ordningen (GDPR)  

Fördjupad granskning nr 2/2022 

September 2022 
Max Wann Adebahr, EY 
Diarienummer: REV 46-2021 

 

Revisionsrapport 2022 

 

Genomförd på uppdrag av revisorerna 

 

Juni 2022 

 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Region Västerbotten 

Granskning efterlevnad av 
dataskyddsförordningen (GDPR) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - juni 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

Sammanfattning 

EY har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Västerbotten granskat 
regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden, hädanefter benämnt ”de granskade 
nämnderna”, i syfte att bedöma och kartlägga arbetet med personuppgiftshantering enligt 
dataskyddsförordningen (GDPR). Granskningens syfte har varit att bedöma om de 
granskade nämnderna har säkerställt att GDPR efterlevs på ett ändamålsenligt sätt samt 
om den interna kontrollen är tillräcklig inom området. 
 
Baserat på den analys och granskning som genomförts bedöms mognadsgraden för 
regionstyrelsen samt hälso- och sjukvårdsnämnden vara förhållandevis låg på 1,80 av 
maximalt 5,00. Mognadsgrad 1 innebär begynnande, 3 bedöms vara god praxis (i relation 
till motsvarande organisationer), och 5 optimerad. Mognadsgraden bedöms vara något 
högre inom områdena riskhantering, incidenthantering och hantering av 
leverantörsrelationer. Lägst är mognadsgraden inom information till registrerade, inbyggt 
dataskydd och intern kontroll. 
 
Den sammanfattade bedömningen är att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden 
inte har säkerställt att GDPR efterlevs på ett ändamålsenligt sätt samt att den interna 
kontrollen inom området ej är tillräcklig. Vidare bedömer vi att tillräckliga åtgärder ej har 
vidtagits med anledning av revisionens tidigare granskningar och väsentliga iakttagelser 
inom GDPR (3/2018). Detta då det inte har verkställts en välfungerande 
dataskyddsorganisation, samt att nödvändiga styrande dokument inte har upprättats till en 
tillräcklig grad. För mer detaljerad information avseende bedömning av mognadsgrad, se 
bilaga 1.  
 
De främsta förbättringspunkterna ligger i att: 

–º

 

Definiera och implementera en tydlig och specifik organisation kopplat till arbetet 
med dataskydd inom de granskade nämnderna. Organisationen bör utgå från 
dokumenterade rollbeskrivningar, en tydlig ansvarsfördelning samt ett 
övergripande styrdokument för GDPR. 

–º

 

Säkerställa att anställda besitter adekvat kunskap inom dataskyddsarbetet genom 
att fastställa en utbildningsplan med regelbundna och obligatoriska 
utbildningsinsatser.   

–º

 

Formalisera arbetet med granskning och uppföljning genom att definiera och 
implementera en granskningsplan. Detta för att säkerställa efterlevnad av policyer, 
rutiner och riktlinjer kring personuppgiftshantering. 

 

 

 
 

 
 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - juni 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

Innehåll 

Sammanfattning

 ................................................................................................................... 1

 

1 

Inledning

 ...................................................................................................................... 3

 

1.1 

Bakgrund

 ................................................................................................................ 3

 

1.2 

Syfte och revisionsfrågor

 ....................................................................................... 3

 

1.3 

Avgränsningar

 ........................................................................................................ 4

 

1.4 

Metod

 ...................................................................................................................... 4

 

1.5 

Revisionskriterier

 .................................................................................................... 5

 

1.6 

Definitioner

 ............................................................................................................. 5

 

2 

Granskningsresultat

 .................................................................................................... 6

 

2.1 

Organisation

 ........................................................................................................... 6

 

2.2 

Styrning

 .................................................................................................................. 7

 

2.3 

Åtgärder

 ................................................................................................................. 8

 

2.4 

Tredjepartshantering/leverantörsrelationer

 .......................................................... 8

 

2.5 

Uppföljning och kontroll

 .......................................................................................... 9

 

3 

Samlad bedömning

 .....................................................................................................12

 

3.1 

Svar på revisionsfrågor

..........................................................................................12

 

3.2 

Övergripande rekommendationer

 ..........................................................................15

 

4 

Bilaga 1: Detaljerade granskningsresultat och rekommendationer

 .........................17

 

4.1 

Nuläge och iakttagelser

 ........................................... Error! Bookmark not defined.

 

5 

Bilaga 2: Förteckning över intervjuade funktioner

 ...................................................25

 

6 

Bilaga 3: Dokumentförteckning

 .................................................................................26

 

7 

Bilaga 4: Definitioner

 .................................................................................................27

 

 
 
 
 
 
 

 
 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

1

 

Inledning 

1.1

 

Bakgrund 

Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Västerbotten, härefter 
benämnt ”de granskade nämnderna”, hanterar stora mängder personuppgifter i många 
olika delar av verksamheten. Dataskyddsförordningen (GDPR, The General Data Protection 
Regulation) trädde i kraft den 25 maj 2018 och ställer stora och ökade krav på företag och 
organisationers interna kontroll kopplat till hanteringen av personuppgifter. Avvikelser kan 
leda till sanktioner i form av bl.a. viten. 
 
Ett av syftena med GDPR är att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, 
särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter. Rätten till privatliv uttrycks i den 
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande 
friheterna (EKMR). Förordningen baserat på Europaparlamentets och rådets förordning 
(EU) 2016/679 som gäller i hela EU.   
 
Revisorerna har i tidigare granskningar (2018) identifierat brister i de granskade 
nämnderna arbete med GDPR. Bl.a. noterades att det inte fanns en fungerande 
dataskyddsorganisation eller tillräckliga styrdokument för arbetet. Vidare hade inte heller 
riskanalyser och inventering av personuppgifter genomförts på ett tillräckligt sätt. 
Regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens kontroll inom området bedömdes vara 
låg.  
 
Mot bakgrund av ovanstående har revisorerna beslutat att genomföra en granskning av 
hur GDPR efterlevs.  

1.2

 

Syfte och revisionsfrågor 

Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden 
har säkerställt att GDPR efterlevs på ett ändamålsenligt sätt samt om den interna 
kontrollen är tillräcklig inom området. Granskningen ska svara på följande revisionsfrågor: 
 
Styrning  
Har styrelsen/nämnden säkerställt att: 

–º

 

Det finns en välfungerande organisation för arbetet med GDPR? Med välfungerande 
avses bl.a. att nödvändiga roller och ansvar (inklusive DSO-rollen) är tydliga. 

–º

 

Det finns ändamålsenliga styrdokument (tex policyer, riktlinjer, planer) och 
fungerande processer för att uppnå regelefterlevnad med avseende på GDPR? Tex;  

o

 

Finns registerförteckning som uppfyller förordningens krav? 

o

 

Finns en fungerande process för registervård? 

o

 

Finns processer för hantering av dataöverträdelser inklusive 
handlingsplan, rutiner, rapportering och uppföljning av överträdelser? 

o

 

Finns en dokumenthanteringsplan inklusive rutiner för bedömning av 
personuppgifter, identifiering av redundant data och radering av data?  

o

 

Är det definierat när en konsekvensbedömning ska utföras och är dess 
process definierad? 

 
 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

o

 

Finns rutiner för personuppgiftsbiträdesavtal (PUB) inklusive register 
över avtal och vilken data som personuppgiftsbiträden hanterar/har 
åtkomst till?  

–º

 

Tillräckliga åtgärder har vidtagits med anledning av revisionens tidigare 
granskningar och väsentliga iakttagelser inom GDPR (3/2018)? 

 
I granskningen ingår även en kartläggning av i vilken grad de granskade nämnderna 
använder sig av molntjänster samt en kontroll av om styrelse och nämnd har säkerställt att 
hanteringen av dessa molntjänster är förenliga med GDPR. 
 
Uppföljning och kontroll 
Har styrelsen/nämnden säkerställt att: 

–º

 

Det finns fungerande kontroller och rutiner för personuppgiftsbiträdesavtal (PUB) 
inklusive register över avtal, vilken data som personuppgiftsbiträden hanterar/har 
åtkomst till? 

–º

 

Det sker en tillräcklig uppföljning och kontroll av arbetet med 
dataskyddsförordningen (GDPR)? 

1.3

 

Avgränsningar 

De iakttagelser och rekommendationer som presenteras i denna rapport baseras enbart på 
den information som inhämtats under intervjuer och genom granskning av erhållna 
dokument, såsom riktlinjer, rutiner och policyer. Granskningen utgår från arbetet som 
regionstyrelsen bedriver samt arbetet som bedrivs inom hälso- och sjukvårdsnämnden. 
Ingen teknisk analys har genomförts, exempelvis penetrationtest/sårbarhetsanalys. 

1.4

 

Metod 

Granskningen har byggt på EY:s ramverk för granskning av personuppgiftshantering, 
särskilt framtagen för svensk offentlig sektor. Ramverket omfattar 12 områden, 
exempelvis personuppgiftsbehandling, incidenthantering och registrerades rättigheter, 
vilka täcker in de domäner som är väsentliga utifrån ett internkontrollperspektiv för att 
bedöma eventuella avvikelser och risker kopplat till brister i personuppgiftshanteringen. 
Information kring de 12 områdena har insamlats både genom granskning av relevanta 
dokument, samt genom att EY:s specialister har genomfört intervjuer med relevanta 
personalkategorier i regionen. Vidare har de 12 områdena delats in i 2 huvudområden 
inom vilka iakttagelser och bedömningar har noterats. 
 
Inledningsvis granskades relevant dokumentation kring rutiner och processer av EY. 
Därefter hölls intervjuer med de granskade nämndernas representanter kring arbetet med 
GDPR för att gå igenom de områden som är inkluderade i EY:s ramverk för granskning av 
dataskyddsförordningen i regioner. Slutligen analyserades och bedömdes den samlade 
bilden av dokumentation samt information inhämtad via intervjuer. 
 
Under granskningen intervjuades följande funktioner: 

–º

 

Dataskyddombud och informationssäkerhetsombud 

–º

 

Verksamhetschef IT 

–º

 

Dataskyddsombud 

–º

 

Arkivarie 

–º

 

Specialist Digitalisering 

 
 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

–º

 

Systemutvecklare 

De intervjuade personerna har givits möjlighet att sakgranska rapporten i syfte att 
säkerställa att slutsatser grundar sig i korrekt fakta. Fullständig förteckning över 
intervjuade funktioner framgår av bilaga 2. Dokumentförteckning framgår av bilaga 3.  
 
De 12 områdena som granskats inom uppdraget är: 
 

1.

 

Styrande dokument/styrning 

2.

 

Riskhantering 

3.

 

Kontroll 

4.

 

Organisation och ansvar 

5.

 

Behandling av personuppgifter 

6.

 

Val av skyddsåtgärder 

7.

 

Inbyggt dataskydd 

8.

 

Hantering av leverantörsrelationer 

9.

 

Hantering av incidenter 

10.

 

Information till registrerade 

11.

 

Begäran från registrerade 

12.

 

Profilering 

1.5

 

Revisionskriterier 

–º

 

Dataskyddsförordningen GDPR 

–º

 

Regionsinterna policyer och riktlinjer på området 

–º

 

Kommunallagen (kapitel 6) 

1.6

 

Definitioner 

Se Bilaga 4 
 

 
 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

2

 

Granskningsresultat 

I detta kapitel presenteras de övergripande resultaten från genomförd granskning med 
utgångspunkt från revisionsfrågorna. Mognadsbedömningar och detaljerade 
granskningsresultat återfinns i bilaga 1.  

2.1

 

Organisation 

I detta delkapitel besvaras följande revisionsfråga: 
 

–º

 

Har regionstyrelsen/hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att det finns en 
välfungerande organisation för arbetet med GDPR? Med välfungerande avses bl.a. 
att nödvändiga roller och ansvar (inklusive DSO-rollen) är tydliga. 

 
2.1.1

 

Iakttagelser

 

De granskade nämnderna ansvarar för att kraven avseende GDPR uppfylls inom respektive 
nämnd och för att resurser och kompetens är tillräcklig för att uppfylla kraven i 
dataskyddsförordningen. Enligt dokumenterade rollbeskrivningar utser granskade 
nämnderna dataskyddsombud för sin verksamhet medan verksamhetschefen för 
respektive verksamhet utser personuppgiftshandläggare. Rollbeskrivningar för 
Dataskyddsombud och Personuppgiftshandläggare finns dokumenterade och uppdaterades 
i januari 2021. Det saknas däremot en övergripande dataskyddsorganisation med 
ytterligare definierade roller och ansvarsbeskrivningar kopplade till dataskyddsarbetet, 
samt en tydlig beskrivning av hur dataskyddsarbetet koordineras. Enligt uppgift bedrivs det 
i dagsläget ett arbete för att ta fram en dataskyddsorganisation där rollbeskrivningar och 
ansvarsområden kopplade till dataskydd och personuppgiftshantering ska vara tydligt 
definierade.  
 
De granskade nämnderna ställer krav vid rekryteringstillfället att dataskyddsombudet 
besitter relevant och tillräcklig kunskap för att leva upp till kraven i 
dataskyddsförordningen. Däremot finns det ingen rutin för att kontinuerligt säkerställa att 
dataskyddsombudets kunskap förblir riktig och aktuell över tid. Det har inte heller 
säkerställts att dataskyddsombudet får allt stöd som krävs för att kunna utföra sina 
uppgifter enligt dataskyddsförordningen. Vid tid för granskning, vinter/vår 2022, är 
dataskyddsombudet och informationssäkerhetssamordnaren för de granskade nämnderna 
samma person.

 

Det har inte genomförts en dokumenterad analys för att säkerställa att det 

inte finns några intressekonflikter mellan dataskyddsombud och övriga arbetsuppgifter. 

2.1.2

 

Bedömning

 

Vår bedömning är att de granskade nämnderna inte har säkerställt att det finns en 
välfungerande organisation för arbetet med GDPR. Detta då det vid tid för granskning 
saknas en upprättad dataskyddsorganisation med tydligt definierad koordinering och roll- 
och ansvarsfördelning avseende arbetet med GDPR. Därtill anser vi att de granskade 
nämnderna inte har säkerställt att dataskyddsombudet ges det stöd som krävs och besitter 
en tillräcklig kompetens för att leva upp till kraven i dataskyddsförordningen. Vidare anser 
vi att de granskade nämnderna inte har säkerställt att dataskyddsombudet tillåts arbeta 
utan intressekonflikter då dataskyddsombudet och informationssäkerhetssamordnaren vid 
tid för granskning är samma person.  

 
 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

2.2

 

Styrning 

I detta delkapitel besvaras följande revisionsfrågor: 

 

–º

 

Har regionstyrelsen/hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att det finns 
ändamålsenliga styrdokument (tex policyer, riktlinjer, planer) och fungerande 
processer för att uppnå regelefterlevnad med avseende på GDPR?   

–º

 

Har regionstyrelsen/hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att hanteringen av 
personuppgifter i molntjänster är förenliga med GDPR? 

 

2.2.1

 

Iakttagelser

 

De granskade nämndernas dataskyddsarbete grundar sig främst i 
Informationssäkerhetspolicyn som är fastställd av landstingsfullmäktige under 2018 och 
uppföljd under 2020. Till informationssäkerhetspolicyn finns övergripande styrdokument 
beslutade av regionstyrelsen. I vissa fall förekommer också lokala riktlinjer för 
nämnder/verksamheter inom regionen. I dagsläget saknas ett styrdokument som på 
övergripande nivå beskriver hur de granskade nämndernas dataskyddsarbete ska 
organiseras, styras samt genomföras för att uppfylla kraven i dataskyddsförordningen. Det 
finns en dokumenterad riktlinje avseende hur ofta styrdokument ska granskas eller 
revideras, men flertalet styrande dokument har inte uppdaterats i enlighet med riktlinjen.  
 
De gemensamma styrdokumenten avseende GDPR inkluderar bland annat 
samtyckeshantering, incidenthantering, arkivering av allmänna handlingar och 
informationslagring i molntjänsten Microsoft Office 365. I styrdokument för Microsoft 
Office 365 är det beskrivet att känsliga personuppgifter eller information som omfattas av 
offentlighets- och sekretesslagen inte får hanteras i Microsoft Office 365. 
 
I dagsläget finns det ingen dokumenterad process avseende vilken information som ska 
lämnas till registrerade vid insamling av personuppgifter. Det finns inte heller en 
dokumenterad rutin för hantering av registrerade som begär ut personuppgifter. Det 
saknas även ett dokumenterat dataflöde av personuppgifter mellan de granskade 
nämndernas IT-system. Vidare har en rutin för att säkerställa att ostrukturerad 
information blir klassificerad inte implementerats. 
 
Vid tid för granskning finns ingen dokumenterad process för utbildning avseende 
personuppgiftsbehandling. I samband med införandet av dataskyddsförordningen 2018 
genomfördes GDPR-utbildningar, men dessa har inte följts upp sedan 2018. Utbildningar 
sker i dagsläget på efterfrågan. Viss utbildning gällande dataskydd finns på regionens 
intranät som är tillgängligt för samtliga anställda. Det pågår i nuläget ett arbete med att ta 
fram en utbildningsplan inom GDPR för att kontinuerligt säkerställa anställdas kunskap 
inom området.  
 
De granskade nämnderna har i enlighet med kraven i dataskyddsförordningen ett 
dokumenterat register över alla personuppgiftsbehandlingar. Det har dock inte säkerställts 
att registerförteckningen är, samt förblir, komplett och riktig över tid. Vidare har de 
granskade nämnderna inte kontrollerat och säkerställt att personuppgifter endast används 
till de ändamål de var insamlade för. 
 

2.2.2

 

Bedömning

 

 
 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

Det är vår bedömning att de granskade nämnderna delvis har säkerställt att det finns 
ändamålsenliga styrdokument och fungerande processer avseende GDPR. Bedömningen 
grundar sig i att det finns flertalet ändamålsenliga styrdokument kopplat till GDPR. Dock 
saknas exempelvis ett styrdokument som på övergripande nivå beskriver hur 
dataskyddsarbetet ska organiseras, styras samt genomföras. Därtill anser vi att de 
granskade nämnderna saknar vissa centrala styrdokument och processer kopplat till 
dataskyddsarbetet. Bland annat saknas rutiner och riktlinjer för hur anställda ska hantera 
registrerade som begär ut personuppgifter och hur anställda ska informera registrerade 
vid insamling av personuppgifter. Det är därtill vår bedömning att de granskade 
nämndernas styrdokument inte är uppdaterade med tillräckligt hög frekvens för att 
säkerställa att dokumenten förhåller sig till aktuella lagar och krav. De granskade 
nämnderna anses inte heller ha tillsett att utbildning av samtliga anställda sker 
systematiskt och i nödvändig utsträckning. För att kunna säkerställa nödvändig kunskap 
enligt krav i dataskyddsförordningen ser vi ett behov av en strukturerad utbildningsplan 
med regelbundna insatser. 

 

Det är vår bedömning att de granskade nämndernas riktlinjer avseende hantering av 
molntjänster är ändamålsenliga. Styrelsen och nämnden har dock inte säkerställt genom 
kontroll eller uppföljning att riktlinjerna efterlevs i praktiken.  

2.3

 

Åtgärder 

I detta delkapitel besvaras följande revisionsfråga: 
 

–º

 

Har regionstyrelsen/hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att tillräckliga 
åtgärder har vidtagits med anledning av revisionens tidigare granskningar och 
väsentliga iakttagelser inom GDPR (3/2018)? 

 

2.3.1

 

Iakttagelser

 

Tidigare granskning år 2018 visade att styrelsen och nämnden inte hade en ändamålsenlig 
dataskyddsorganisation samt att styrdokument avseende personuppgiftshantering 
saknades. Revisorerna rekommenderade då att regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden bör verkställa en välfungerande dataskyddsorganisation, samt upprätta 
nödvändiga styrdokument. Se avsnitt 2.1 och 2.2 för iakttagelser och nulägesbedömning 
avseende organisation och styrning.  

2.3.2

 

Bedömning

 

Med grund i de granskade nämndernas nuvarande arbete avseende organisation och 
styrning anser vi att det inte har vidtagits tillräckliga åtgärder med anledning av 
revisionens tidigare granskningar inom GDPR (3/2018). Det saknas ännu en definierad och 
välfungerande dataskyddsorganisation samt vissa styrande dokument avseende arbetet 
med GPDR.  

2.4

 

Tredjepartshantering/leverantörsrelationer 

I detta delkapitel besvaras följande revisionsfråga: 
 

–º

 

Har regionstyrelsen/hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att det finns 
fungerande kontroller och rutiner för personuppgiftsbiträdesavtal (PUB) inklusive 

 
 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

register över avtal, vilken data som personuppgiftsbiträden hanterar/har åtkomst 
till? 

 
2.4.1

 

Iakttagelser

 

Enligt dokumenterade riktlinjer ska personuppgiftsbiträdesavtal som bygger på SKR:s 
avtalsmall tecknas med samtliga leverantörer, och kraven på biträden följer därefter. De 
granskade nämnderna har däremot inte någon dokumenterad rutin på plats för att bedöma 
hur leverantörer förhåller sig till krav och förväntningar. Granskningen visar att det inte 
finns ett register över leverantörer med PUB-avtal, vilket betyder att det inte går att 
säkerställa att avtal är tecknade för samtliga leverantörer. Intervjuade uppger att det 
pågår ett arbete kring utveckling och förbättring av leverantörsbedömning.  
 
Dataöverföring av personuppgifter utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet 
(EES) och Europeiska Unionen (EU) förekommer inom de granskade nämnderna, och det 
finns en dokumenterad vägledning för tredjelandsöverföring. Däremot finns ingen rutin för 
att säkerställa att vägledningen efterlevs. 

2.4.2

 

Bedömning

 

Det är vår bedömning att de granskade nämnderna devis har säkerställt att det finns 
fungerande kontroller och rutiner för personuppgiftsbiträdesavtal. Detta då 
personuppgiftsbiträdesavtal, enligt SKR:s avtalsmall, ska tecknas med samtliga 
personuppgiftsbiträden. Vi bedömer dock att det inte har säkerställts att 
personuppgiftsavtal har tecknats för samtliga leverantörer i enlighet med dokumenterad 
riktlinje. Vi bedömer även att det inte säkerställts att pub-avtal med leverantörer 
uppdateras vid behov, exempelvis vid förändringar i regelverk, samt att leverantörer och 
tredjeparter följer dataskyddsförordningen över tid. Därtill är det vår bedömning att de 
granskade nämnderna inte har säkerställt att dataöverföring utanför Europeiska 
ekonomiska samarbetsområdet (EES) och Europeiska Unionen (EU) sker enligt 
dokumenterad rutin. 

2.5

 

Uppföljning och kontroll 

I detta delkapitel besvaras följande revisionsfråga: 
 

–º

 

Har regionstyrelsen/hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att det sker en 
tillräcklig uppföljning och kontroll av arbetet med dataskyddsförordningen (GDPR)? 

 
2.5.1

 

Iakttagelser

 

De granskade nämnderna har i dagsläget ingen rutin för att kontrollera och säkerställa 
efterlevnad av riktlinjer och policyer. Efterlevnadsrapportering har förekommit sporadiskt, 
men det finns ingen dokumenterad process eller rutin för hur efterlevnad av riktlinjer och 
regelverk ska granskas och rapporteras. Vidare finns det i nuläget ingen naturlig 
rapporteringsväg för dataskyddsarbetet från verksamheterna till regionstyrelsen, och det 
saknas dokumenterade krav på rapportering mellan dataskyddsombud och regionstyrelse. 
 
Det finns vid tid för granskning inte någon fastslagen granskningsplan eller 
internkontrollfunktion med fokus på att säkerställa att dataskyddsarbetet är i enlighet med 

 
 

10 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

dataskyddsförordningens krav. Det bedrivs inte heller något strukturerat arbete med 
inbyggt dataskydd för att ta hänsyn till integritetsskyddsreglerna i utvecklingsfasen av 
internutvecklade IT-system. Det genomförs riskanalys, och vid behov 
konsekvensbedömning, av system i samband med ändringsbegäran. En sådan riskanalys 
görs på en övergripande nivå och GDPR är en del av denna. En dokumenterad riskanalys 
har däremot inte genomförts för samtliga system. Vid tid för granskning kan det således 
inte säkerställas att riskanalyser och konsekvensbedömningar har genomförts enligt 
dokumenterad rutin för alla relevanta system som hanterar personuppgifter.  
 
De granskade nämnderna har definierad ett antal olika behörighets- och loggkontroller för 
att förbättra dataskyddet inom verksamheternas IT-system. Exempelvis finns det riktlinjer 
kring loggkontroller som beskriver att en systematisk stickprovskontroll av loggverktyget 
ska genomföras. De granskade nämnderna har däremot inte följt upp och säkerställt att 
riktlinjerna för behörighets- och loggkontroller efterlevs i praktiken. Vidare finns det inte 
heller någon dokumenterad process som säkerställer att integritetsrisker inkluderas i 
utformningen av behörighetskontroller.  
 
Internkontrollplanen för 2021 från regionstyrelsen inkluderar en kontrollpunkt avseende 
GDPR som kontrollerar risken att personuppgifter behandlas i strid med 
dataskyddsförordningen. Bedömningen av kontrollpunkten var att det finns fortsatt behov 
av att utveckla dataskyddsarbetet. Internkontrollplanen för 2022 från regionstyrelsen 
inkluderar inga kontrollpunkter avseende GDPR.  
 
Internkontrollplanen för 2021 från hälso- och sjukvårdsnämnden inkluderar en kontroll 
avseende GDPR som kontrollerar risken att personuppgifter behandlas i strid med 
dataskyddsförordningen. Kontrollen består av kontrollpunkter kring organisation, 
samordning och styrning av dataskyddsarbetet. Bedömningen av kontrollen var att 
kontrollpunkterna delvis uppfylldes. Kontrollen identifierade behov av åtgärder avseende 
GDPR, såsom att fastställa den framtagna dataskyddsorganisationen och att förbättra 
samordningen av dataskyddsarbetet.  
 

2.5.2

 

Bedömning

 

Det är vår bedömning att de granskade nämnderna inte har säkerställt att det sker en 
tillräcklig uppföljning och kontroll av arbetet med dataskyddsförordningen. Detta då det 
saknas rutiner för att regelbundet kontrollera och säkerställa att riktlinjer, 
processbeskrivningar och kontroller efterlevs i praktiken. Vi bedömer att de granskade 
nämnderna inte har säkerställt att riktlinjer avseende samtyckeshantering, 
incidenthantering och informationslagring i Microsoft Office 365 efterlevs i praktiken. 
Därtill bedömer vi att det inte har säkerställts att personuppgifter gallras enligt aktuella 
gallringsfrister. 
 
De granskade nämnderna saknar gransknings- och rapporteringskrav, vilket är nödvändigt 
för att kontrollera att verksamheterna förhåller sig till kraven i dataskyddsförordningen. 
Kontroll och uppföljning sker i dagsläget sporadiskt och utan grund i dokumenterad plan. 
Det saknas således en dedikerad granskningsplan för GDPR som säkerställer att 
efterlevnad, utförande och kunskap om relevanta styrdokument, processbeskrivningar och 
kontroller regelbundet granskas och kontrollers. 
 

 
 

11 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

Det är vår bedömning att det inte genomförs tillräcklig löpande kontroll och uppföljning av 
regionstyrelsens eller hälso- och sjukvårdsnämndens dataskyddsarbete. Detta då att 
internkontrollplanen för 2022 från regionstyrelsen inte innefattar kontroll av 
dataskyddsarbetet.  
 

 
 

12 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

3

 

Samlad bedömning 

Granskningen syfte har varit att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden har säkerställt att GDPR efterlevs på ett ändamålsenligt sätt samt om 
interna kontroller är tillräckligt inom området. Den sammanfattade bedömningen är att 
regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte har säkerställt att GDPR efterlevs 
på ett ändamålsenligt sätt samt att den interna kontrollen inom området ej är tillräcklig. 
Det är vår bedömning att de granskade nämnderna har något högre mognadsgrad inom: 

 

Riskhantering 

 

Incidenthantering 

 

Hantering av leverantörsrelationer 

 
Lägst bedöms mognadsgraden vara inom: 

 

Information till registrerade 

 

Inbyggt dataskydd 

 

Intern kontroll  

 
Vidare bedömer vi att tillräckliga åtgärder ej har vidtagits med anledning av revisionens 
tidigare granskningar och väsentliga iakttagelser inom GDPR (3/2018). Detta då det inte 
har verkställts en välfungerande dataskyddsorganisation, samt att nödvändiga styrande 
dokument inte har upprättats till en tillräcklig grad. För mer detaljerad information 
avseende bedömning av mognadsgrad, se bilaga 1.  

3.1

 

Svar på revisionsfrågor 

Revisionsfrågorna besvaras utifrån granskningen som helhet, det vill säga regionstyrelsen 
och hälso- och sjukvårdsnämnden, i en sammanvägd bedömning. 
 

3.1.1

 

Styrning 

Tabell 2: Svar på revisionsfrågor avseende styrning. 

Revisionsfråga 

Svar

 

Har styrelsen/nämnden säkerställt att det 
finns en välfungerande organisation för 
arbetet med GDPR? Med välfungerande 
avses bl.a. att nödvändiga roller och 
ansvar (inklusive DSO-rollen) är tydliga.

 

De granskade nämnderna bedöms inte ha 
säkerställt en välfungerande organisation för 
arbetet med GDPR. 
 

Svaret grundar sig i att det saknas en 
övergripande dokumenterad roll- och 
ansvarsfördelning kring arbetet med GDPR. 
Det saknas även en rutin för att kontinuerligt 
säkerställa att dataskyddsombudets kunskap 
förblir riktig och aktuell över tid. Därtill är

 

de 

granskade nämndernas dataskyddsombud 
och informationssäkerhetssamordnare 
samma person, vilket innebär en risk för 
intressekonflikt och avsaknad av objektivitet.  

 

Har styrelsen/nämnden säkerställt att 
det finns ändamålsenliga styrdokument 
(tex policyer, riktlinjer, planer) och 

De granskade nämnderna bedöms delvis ha 
säkerställt att det finns ändamålsenliga 
styrdokument och fungerande processer för 

 
 

13 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

fungerande processer för att uppnå 
regelefterlevnad med avseende på 
GDPR? Tex;  

–º

 

Finns registerförteckning som 
uppfyller förordningens krav? 

–º

 

Finns en fungerande process för 
registervård? 

–º

 

Finns processer för hantering av 
dataöverträdelser inklusive 
handlingsplan, rutiner, 
rapportering och uppföljning av 
överträdelser? 

–º

 

Finns en dokumenthanteringsplan 
inklusive rutiner för bedömning av 
personuppgifter, identifiering av 
redundant data och radering av 
data?  

–º

 

Är det definierat när en 
konsekvensbedömning ska utföras 
och är dess process definierad? 

–º

 

Finns rutiner för 
personuppgiftsbiträdesavtal (PUB) 
inklusive register över avtal och 
vilken data som 
personuppgiftsbiträden 
hanterar/har åtkomst till?  

 

att uppnå regelefterlevnad med avseende på 
GDPR. 
 
Svaret grundar sig i att det finns flertalet 
ändamålsenliga styrdokument för delar av 
dataskyddsarbetet bl.a. registerförteckning, 
dokumenthanteringsplan och enskildas 
rättigheter enligt GDPR. Det finns även 
styrdokument för hantering av 
personuppgiftsincidenter samt riskanalys 
och konsekvensbedömning av 
personuppgiftsbehandling.  
 
Revisionsfrågan bedöms inte ha uppfyllts 
fullständigt då det saknas ett styrdokument 
för GDPR-arbetet som på övergripande nivå 
beskriver de riktlinjer som arbetas utefter för 
att förhålla sig till kraven i 
dataskyddsförordningen, exempelvis en 
policy för dataskydd. Vidare saknas riktlinje 
för bland annat utbildning kring dataskydd, 
hantering av registrerade vid begäran av 
uppgifter, samt hur information ska lämnas 
till registrerade vid insamling av data. Det 
saknas genomgående dokumenterade 
rutiner och processer för uppföljning och 
kontroll av samtliga områden, och därmed 
säkerställs inte efterlevnad av riktlinjerna. 

Har styrelsen/nämnden säkerställt att 
hanteringen av personuppgifter i 
molntjänster är förenliga med GDPR? 

 

De granskade nämnderna bedöms delvis ha 
säkerställt att hanteringen av 
personuppgifter i molntjänster är förenliga 
med GDPR. 
 
Svaret grundar sig i att det finns ett 
upprättat styrdokument kring hantering av 
personuppgifter i molntjänsten Microsoft 
Office 365.  
 
Revisionsfrågan bedöms inte ha uppfyllts 
fullständigt då det inte finns någon 
granskningsplan eller rutin för att kontrollera 
och säkerställa att riktlinjen kring 
personuppgiftshantering i Microsoft Office 
365 efterlevs. 

 

Har styrelsen/nämnden säkerställt att 
tillräckliga åtgärder har vidtagits med 
anledning av revisionens tidigare 
granskningar och väsentliga iakttagelser 
inom GDPR (3/2018)?

 

De granskade nämnderna bedöms inte ha 
säkerställt att tillräckliga åtgärder har 
vidtagits med anledning av revisionens 
tidigare granskningar och väsentliga 
iakttagelser inom GDPR (3/2018).  

 
 

14 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

 

Svaret grundar sig i att det inte har 
verkställts en välfungerande 
dataskyddsorganisation som ger 
verksamheterna tillräckligt stöd i 
anpassningsarbetet och ser till att 
dataskyddsarbetet samordnas och följs upp. 
Svaret grundar sig också i att nödvändiga 
styrande dokument inte har upprättats till en 
tillräcklig grad, då det saknas styrande 
dokument som på övergripande nivå 
beskriver dataskyddsarbetet, samt att det 
saknas rutiner för säkerställande av 
efterlevnad. 

 

 

3.1.2

 

Uppföljning och kontroll 

Tabell 3: Svar på revisionsfrågor avseende uppföljning och kontroll. 

Revisionsfråga 

Svar

 

Har styrelsen/nämnden säkerställt att det 
finns fungerande kontroller och rutiner 
för personuppgiftsbiträdesavtal (PUB) 
inklusive register över avtal, vilken data 
som personuppgiftsbiträden hanterar/har 
åtkomst till?

 

De granskade nämnderna bedöms delvis ha 
säkerställt att det finns fungerande 
kontroller och rutiner för 
personuppgiftsbiträdesavtal.  
 
Svaret grundar sig i att regionen har 
dokumenterade riktlinjer som beskriver att 
personuppgiftsbiträdesavtal ska tecknas för 
samtliga personuppgiftsbiträden, med grund 
i SKR:s avtalsmall. Ur SKR:s avtalsmall följer 
krav på biträden att efterleva relevant 
lagstiftning gällande GDPR.  
 
Revisionsfrågan bedöms inte ha uppfyllts 
fullständigt då det saknas kontroll eller en 
rutin för att säkerställa att 
personuppgiftsbiträden lever upp till krav 
ställda i personuppgiftsbiträdesavtal. Därtill 
har de granskade nämnderna inte fört 
register över personuppgiftsbiträdesavtal 
med leverantörer, varvid det inte har 
säkerställts att personuppgiftsbiträdesavtal 
enligt SKR:s mall har tecknats för samtliga 
personuppgiftsbiträden.  

Har styrelsen/nämnden säkerställt att det 
sker en tillräcklig uppföljning och kontroll 
av arbetet med dataskyddsförordningen 
(GDPR)? 

De granskade nämnderna bedöms inte ha 
säkerställt en tillräcklig kontroll och 
uppföljning av arbetet med 
dataskyddsförordningen (GDPR). 
 

 
 

15 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

Svaret grundar sig i att internkontrollplanen 
för 2022 från regionstyrelsen inte innefattar 
kontroll av dataskyddsarbetet. Därtill saknas 
en dedikerad granskningsplan för 
dataskyddsarbetet. De granskade 
nämnderna har inte heller upprättat 
dokumenterade rutiner för uppföljning på 
verksamhetsnivå och således sker ingen 
strukturerad rapportering kring uppföljning 
och efterlevnad av riktlinjer kring 
dataskyddsarbetet.  

3.2

 

Övergripande rekommendationer 

Då flertalet iakttagelser har identifierats inom olika delar av ramverket, har EY valt att 
presentera de mest relevanta övergripande rekommendationer och förslag på åtgärder för 
de främsta riskerna avseende personuppgiftshantering. För mer information om respektive 
rekommendation, se bilaga 1.   
 
Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:  
 
Inledningsvis: 

–º

 

Säkerställa att en välfungerande dataskyddsorganisation, med tydlig roll- och 
ansvarsfördelning kring dataskyddsarbete, är implementerad. 

–º

 

Säkerställa att relevanta styrdokument och rutinbeskrivningar finns på plats, samt 
att de förblir riktiga och uppdaterade över tid genom att implementera en process 
för att regelbundet granska och uppdatera styrdokument. 

–º

 

Säkerställa att medarbetare som behandlar personuppgifter får relevant utbildning 
utifrån roll och ansvar samt att utbildning genomförs, och följs upp, utefter en 
dokumenterad utbildningsplan. 

–º

 

Utarbeta och dokumentera riktlinjer för uppföljning av registerförteckningens 
riktighet och fullständighet över tid. 
 

Därefter: 

–º

 

Implementera en granskningsplan för att utvärdera och säkerställa att relevanta 
krav på hantering av personlig information uppfylls av chefer, medarbetare och 
leverantörer. 

–º

 

Utarbeta dokumenterade rutiner för att säkerställa att personuppgiftsbiträden och 
leverantörer uppfyller och agerar i enlighet med regionens krav och 
dataskyddsförordningen över tid. 
 

Regionstyrelsen rekommenderas att:  
 
Inledningsvis: 

–º

 

Upprätta ett övergripande styrdokument för GDPR som på en hög nivå beskriver 
regionens riktlinjer kopplat till arbetet med personuppgiftshantering. 

–º

 

Definiera rapporteringskrav och rapporteringsvägar för dataskyddsarbetet inom 
regionens nämnder och förvaltningar. 

 

Därefter: 

 
 

16 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

–º

 

Implementera en formell rutin för att dokumentera och rapportera 
granskningsresultat till ledningsnivå.

 

 
Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:  
 
Inledningsvis: 

–º

 

Tillse att policyer, rutiner och riktlinjer kommuniceras aktivt till nämndens 
medarbetare med en bestämd frekvens. 

–º

 

Säkerställa att centralt framtagna styrdokument kontinuerligt anpassas utefter den 
egna verksamheten. 
 

Därefter:  

–º

 

Säkerställa att obligatorisk utbildning genomförs för samtliga anställda inom 
verksamheten samt införa uppföljning av deltagande och effekt. 

–º

 

Definiera och dokumentera riktlinjer som över tid säkerställer att personuppgifter 
endast behandlas för det eller de ändamål som de samlades in för. 
 

 
 

17 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

4

 

Bilaga 1: Detaljerade granskningsresultat  

Baserat på den analys och granskning som genomförts bedöms regionstyrelsen och hälso- 
och sjukvårdsnämnden i Region Västerbotten, hädanefter benämnt ”regionen”, ha en 
genomsnittlig mognadsgrad på 1,80 av maximalt 5,00 inom de 12 granskningsområdena. 
Detta är en lägre mognadsgrad än vad EY rekommenderar för en region som Västerbotten, 
givet den mängd personuppgifter, och andel av känslig karaktär, som hanteras. 
 
Regionen saknar övergripande styrdokument kring GDPR som på en hög nivå beskriver 
samtliga regionens riktlinjer kopplat till arbetet med personuppgiftshantering. I nuläget 
bedöms strategier såsom processer och instruktioner för personuppgiftshantering vara 
bristfälliga jämfört med kraven i dataskyddsförordningen. Regionen saknar i nuläget även 
en tydlig dataskyddsorganisation och ansvarsfördelning gällande personuppgiftshantering. 
Det finns ett behov av en behovsanpassad organisation med tillräckliga resurser för att 
lösa de uppgifter som krävs för att öka mognadsgraden och därmed adekvat hantera 
dagens risker. Regionens största förbättringsområden ligger i att definiera policyer, rutiner 
och riktlinjer i övergripande styrdokument samt att fastställa en tydlig organisation kring 
arbetet med GDPR.  
 
Översiktsbilden nedan (Figur 1. Mognadsgrad per område) redovisar regionens 
mognadsgrad för de 12 områden som granskats.  
  
Nivå 5 representerar hög mognadsgrad medan nivå 1 representerar låg mognadsgrad. 
Mognadsgrad beskrivs på en standardiserad skala enligt nedan: 

 

Tabell 4: Skala för bedömning av regionens mognadsgrad inom dataskyddsområden 

Saknas helt / fungerar mycket bristfälligt utan rutiner 

Existerar men har inte formellt definierats / fungerar bristfälligt utifrån 
begränsade rutiner 

Har definierats med delvis efterlevnad / fungerar godtagbart utifrån definierade 
rutiner 

Har definierats och förvaltas med god efterlevnad / fungerar väl utifrån 
definierade rutiner 

Har definierats och förvaltas med mycket god efterlevnad / fungerar optimalt 
utifrån mycket väl definierade rutiner 

 
Ett områdes färgkod visar en genomsnittlig mognadsgrad som beräknas över alla krav som 
ingår i området. Respektive krav har inte viktats. Mognadsgraden per område indikerar 
vilka områden som har störst förbättringsbehov, men på grund av genomsnittsberäkningen 
kan t.ex. ett område med grön färgkod ändå sakna viktiga kontroller. Granskningens 
huvudsakliga värde ligger i dess observationer och rekommendationer som beskrivs i en 
bredare kontext i själva granskningsrapporten. 
 
 
 
 
 

Figur 1: Mognadsgrad per område. 

 
 

18 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

 

Nedan följer en beskrivning av den övergripande nulägesbild och iakttagelser per område 
som har identifierats under granskningens utförande. 
 

Tabell 5: Detaljerad nulägesanalys och iakttagelser. 

Område 

Nuläge 

Iakttagelser 

Mognad 

Styrande 
dokument/Styr
ning 

Region Västerbottens styrande dokument är samlade i 
regionens ledningssystem. Styrdokumenten gäller för 
samtliga verksamheter men det förekommer också 
lokala riktlinjer. En policy som på övergripande nivå 
beskriver regionens arbete med GDPR finns inte i 
dagsläget.  
 
Regionen har en dokumenterad riktlinje avseende 
styrande dokument som beskriver att uppföljning ska 
ske enligt tidsperioden vartannat år om inget annat 
angivits. Det framgår även ur riktlinjen att styrande 
dokument ska granskas och godkännas av bäst 
lämpade avseende innehåll och format innan de 
upprättas eller uppdateras i ledningssystemet. EY har 
vid tid för granskning noterat att flertalet 
styrdokument inte har uppdaterats under de senaste 
två åren, och kan därmed inte säkerställa att riktlinjen 
för styrande dokument har efterlevts i praktiken.  
 
Det framkom i intervjuer med sakkunniga att regionen i 
dagsläget inte har en rutin för att kontrollera och 
säkerställa efterlevnad av riktlinjer och policyer. 
Efterlevnadsrapportering har förekommit sporadiskt, 
men det finns ingen dokumenterad process eller rutin 
för att säkerställa efterlevnad av riktlinjer och 
regelverk. Det framgick vidare att det inte finns en 
rutin för genomförande av gap-analyser för GDPR, 
men det har genomförts visst arbete i regionen för att 
undersöka hur arbetet kring GDPR kan utvecklas. 

Det saknas ett övergripande 
styrdokument som definierar 
hur arbetet med 
dataskyddsförordningen ska 
organiseras, styras samt 
genomföras. 
 
 
 
Styrande dokument har inte 
uppdaterats i enlighet med 
regionens riktlinje.  
 
 
 
Regionen saknar en rutin för 
att säkerställa efterlevnad av 
rutiner och regelverk.  

1,71 

 
 

19 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

Riskhantering 
 

Regionen har dokumenterade riktlinjer kring 
konsekvensbedömning avseende dataskydd. Vid ny 
eller förändring av personuppgiftsbehandling ska en 
tröskelanalys genomföras för att bedöma risk och 
avgöra ifall en konsekvensbedömning bör genomföras. 
Tröskelanalysen utgår från Integritetsskydds-
myndighetens förteckning som fastställts i enlighet 
med artikel 35.4 i dataskyddsförordningen. Enligt 
styrdokumentet för konsekvensbedömning avseende 
dataskydd framgår det att dataskyddssamordnare ska 
ha rådfrågats eller medverkat vid genomförande av 
konsekvensbedömning. Styrdokumentet för 
konsekvensbedömning avseende dataskydd 
uppdaterades senast i januari 2022. Regionen har 
ingen rutin på plats för att säkerställa efterlevnad av 
riskanalys och konsekvensbedömning i praktiken. 
 
Enligt intervjuade nyckelpersoner har flera av 
regionens system använts sedan innan GDPR-kraven 
infördes i maj 2018. Regionen genomför i nuläget 
riskanalys och vid behov konsekvensbedömning av 
system i samband med ändringsbegäran. En sådan 
riskanalys görs på en övergripande nivå och GDPR är 
en del av denna. En dokumenterad riskanalys har 
däremot inte genomförts för samtliga system. Vid tid 
för granskning kan EY därmed inte säkerställa att 
riskanalyser och konsekvensbedömningar har 
genomförts för alla relevanta system som hanterar 
personuppgifter. 

Regionen har inte säkerställt 
att riskanalyser och 
konsekvensbedömningar har 
genomförts enligt 
dokumenterad rutin. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det har ej säkerställts att 
riskanalys och 
konsekvensbedömning 
genomförts för alla relevanta 
system som hanterar 
personuppgifter.  

2,40 

Kontroll 

Enligt intervjuade nyckelpersoner för regionens 
personuppgiftshantering ska dataskyddsarbetet i 
verksamheterna rapporteras till regionstyrelsen 
årligen. Däremot har årliga dataskyddsrapporter inte 
presenterats. Regionen har i nuläget ingen naturlig 
rapporteringsväg för dataskyddsarbetet från 
verksamheterna till regionstyrelsen.  
 
Regionens dataskyddsombud är utsedd kontaktperson 
för förfrågningar från Integritetsskyddsmyndigheten 
(IMY) och förväntas därmed hantera och bistå IMY med 
den information som begärs.  
 
Regionen har i nuläget ingen fastslagen 
granskningsplan eller internkontrollfunktion med fokus 
på att regionens dataskyddsarbete är i enlighet med 
dataskyddsförordningens krav. Enligt intervjuande 
nyckelpersoner kring regionens dataskyddsarbete 
genomfördes en intern kontroll under 2021, men 
kontrollen hanterade inte specifikt personuppgifter.   

Det saknas dokumenterade 
krav på rapportering mellan 
dataskyddsombud och 
regionstyrelse. 
 
 
 
 
 
 
 
Det saknas en 
granskningsplan för att 
säkerställa att regionen 
uppfyller krav kring 
personuppgiftshantering 
enligt 
dataskyddsförordningen. 

1,50 

Organisation 
och ansvar 

Regionen har tydligt definierade roller för 
Dataskyddsombud och Personuppgiftshandläggare, 
varvid rollbeskrivningarna uppdaterades i januari 
2021. Övriga roller kopplade till dataskyddsarbetet 
saknar däremot roll- och ansvarsbeskrivning. Enligt 
intervjuade personer specifikt kopplade till 
dataskyddsarbetet pågår det ett arbete från regionens 
sida att ta fram en dataskyddsorganisation där 

Övergripande beskrivning av 
roller och ansvarsområden 
kopplade till dataskydd och 
personuppgiftshantering har 
inte definierats.  
 
 

1,80 

 

 
 

20 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

rollbeskrivningar och ansvarsområden kopplade till 
dataskydd och personuppgiftshantering ska vara 
tydligt definierade. Dataskyddsorganisationen är ännu 
inte fastställd och har därmed inte blivit 
implementerad.  
 
Enligt intervjuade nyckelpersoner inom regionens 
dataskyddsarbete ställer regionen krav vid 
rekryteringstillfället att dataskyddsombudet besitter 
relevant och tillräcklig kunskap för att leva upp till 
kraven i dataskyddsförordningen. Däremot har 
regionen ingen rutin för att kontinuerligt säkerställa 
att dataskyddsombudets kunskap förblir riktig och 
aktuell över tid. Regionen har inte heller någon rutin 
för att säkerställa att dataskyddsombudet får allt stöd 
som krävs för att kunna utföra sina uppgifter enligt 
dataskyddsförordningen. I nuläget är regionens 
dataskyddsombud och informationssäkerhets-
samordnare samma person, vilket innebär en risk för 
intressekonflikt och avsaknad av objektivitet. 

 
 
 
 
 
 
Regionen har ingen rutin för 
att kontinuerligt säkerställa 
att dataskyddsombudets 
kunskap förblir riktig och 
aktuell över tid. 
 
Det har inte genomförts en 
dokumenterad analys för att 
säkerställa att det inte finns 
några intressekonflikter 
mellan dataskyddsombud och 
övriga arbetsuppgifter.   

Behandling av 
personuppgifte

Det framgick under intervjuer att både regionstyrelsen 
och hälso- och sjukvårdsnämnden hanterar känsliga 
personuppgifter. Vidare framkom det att insamlande 
av samtycke inte är vanligt förekommande eftersom en 
majoritet av behandlade personuppgifter är av 
allmänintresse. Exempelvis är regionen skyldig att 
dokumentera personuppgifter inom sjukvården. 
Regionen har dock en dokumenterad riktlinje för hur 
insamlande av samtycke ska ske, bl.a. att den 
registrerade måste ha samtyckt aktivt. Riktlinjen för 
samtyckeshantering är inte uppdaterad sedan 2018 
och det har inte säkerställts att den förhåller sig till 
krav i dataskyddsförordningen. Efterlevnad av rutin 
kring samtyckesinsamling säkerställs genom att laglig 
grund för personuppgiftsbehandling registreras i 
registerförteckning av personuppgiftsbehandlingar.  
 
Både regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden har i enlighet med kraven i 
dataskyddsförordningen ett dokumenterat register 
över alla personuppgiftsbehandlingar. Det finns även 
en dokumenterad riktlinje som beskriver hur registret 
ska föras. Enligt riktlinjen skall respektive 
verksamhetschef inventera samtliga personuppgifts-
behandlingar som verksamheten utför och registerföra 
dessa. Verksamheten skall kvalitetsgranska 
registerförteckningen årligen. Det saknas dock 
dokumenterad uppföljning avseende efterlevnad av 
riktlinjen avseende registerförteckning över 
personuppgiftsbehandlingar. Riktlinjen beskriver även 
att samtliga personuppgiftsbehandlingar är 
ändamålsbegränsade och att inga ändringar ska ske 
utan den registrerades vetskap. Enligt intervjuade 
nyckelperson i arbetet med GDPR skapas en incident 
ifall personuppgifter används till inkorrekt ändamål. I 
nuläget saknar regionen dock en process för att 
säkerställa att riktlinjerna kring ändamålsbegränsning 

Regionen har inte säkerställt 
att riktlinjen för 
samtyckeshantering förhåller 
sig till uppdaterade krav i 
dataskyddsförordningen.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Regionen har inte kontrollerat 
och säkerställt att 
personuppgifter endast 
används till de ändamål de var 
insamlade för.  
 
 
 
 
Regionen har inte säkerställt 
att registerförteckningen är, 
samt förblir, komplett och 
riktig över tid.  
 
 
Det har inte säkerställts att 
regionen förhåller sig till 
uppdaterade sektorspecifika 

1,83 

 
 

21 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

efterlevs. Vidare saknas dokumenterad riktlinje för att 
hålla sig kontinuerligt uppdaterad kring sektorspecifika 
lagar avseende personuppgifter. 
 
Enligt dokumenterad riktlinje avseende arkivering sker 
gallring av personuppgifter enligt 
dokumenthanteringsplaner för den enskilda 
verksamheten. I dokumenthanteringsplanen ska 
tidsgräns för arkivering och gallring av olika typer av 
personuppgifter framgå. I vissa fall krävs ett särskilt 
beslut angående gallring. Dokumenthanteringsplaner 
för regionstyrelsen samt hälso- och sjukvårdsnämnden 
har ej blivit uppdaterade i enlighet med regionens 
dagliga rutiner och informationen är i vissa fall felaktig 
och utdaterad.  Vidare har regionen inte säkerställt att 
dokumenthanteringsplaner förhåller sig till aktuella 
gallringsfrister.  
 
Enligt intervjuad nyckelperson har regionen kontroller 
på plats för att säkerställa att anställda har korrekta 
behörigheter, såsom upplägg av ny behörighet och 
periodisk genomgång av behörigheter. Däremot finns 
inga dokumenterade riktlinjer för behörighetskontroll 
kopplat till riskbedömning utifrån 
personuppgiftsbehandling för respektive system och 
behörighet. Regionen har även dokumenterade 
riktlinjer kring loggkontroller där det i riktlinjen 
framgår att verksamhetscheferna ansvarar för att 
sätta upp lokala rutiner för loggkontroller, samt rutiner 
för att säkerställa efterlevnad. Riktlinjen beskriver 
även att en systematisk stickprovskontroll av 
loggverktyget ska genomföras, i syfte att kontrollera 
efterlevnad. Regionen har däremot inte följt upp och 
kontrollerat att riktlinjerna efterlevs för samtliga 
behörighets- och loggkontroller.  
 
EY har tagit del av en överblick av regionens 
systemlandskap som beskriver vilka typer av system 
som hanterar personuppgifter. Däremot framgår inte 
regionens samtliga system som hanterar 
personuppgifter. Regionen har inte heller 
dokumenterat hur personuppgifter flödar mellan 
system som hanterar personuppgifter.  

lagar avseende 
personuppgifter.  
 
 
Det har inte säkerställts att 
personuppgifter gallras enligt 
aktuella gallringsfrister.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Behörighetskontroller är inte 
anpassade utefter 
riskbedömning av 
personuppgiftshantering. 
 
Regionen har inte säkerställt 
att behörighet- och 
loggkontroller genomförs i 
praktiken enligt riktlinjer. 
 
 
 
 
 
 
 
Det saknas dokumenterat 
dataflöde av personuppgifter 
mellan systemen. 
  

Val av 
skyddsåtgärder 

Enligt intervjuade nyckelpersoner inom regionens 
arbete med GDPR sker klassificering av strukturerad 
information i KLASSA enligt SKR:s verktyg för 
klassificering. Däremot har regionen i nuläget ingen 
rutin för klassificering av ostrukturerad information. 
Vidare har regionen definierat vad som klassas som 
känslig personuppgift, och dessa klassningar 
överensstämmer med definitioner i 
dataskyddsförordningen.  
 
I samband med införandet av dataskyddsförordningen 
2018 genomförde regionen GDPR-utbildningar. Enligt 
intervjuade nyckelpersoner är denna utbildning inte 
något som strukturerat har följts upp och utbildningar 

En rutin för att säkerställa att 
ostrukturerad information blir 
klassificerad har inte 
implementerats.  
 
 
 
 
 
Regionen har inte etablerat en 
process som säkerställer att 
utbildningar om 
dataskyddsförordningen 

1,88 

 
 

22 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

sker just nu på efterfrågan. Även om det pågår ett 
arbete för att ta fram en strukturerad utbildningsplan 
så har regionen i dagsläget ingen kontinuerlig 
uppföljning av utbildning för att säkerställa anställdas 
kunskap inom området. Viss utbildning gällande 
dataskydd finns på regionens intranät vilket är 
tillgängligt för samtliga medarbetare inom regionen. 

uppdateras och genomförs 
regelbundet av nyanställda 
såväl som av befintliga 
anställda. 
 

Inbyggt 
dataskydd 

Regionen har genomfört vissa åtgärder för att minska 
risken att regionen tar del av information som inte är 
nödvändig för definierat ändamål. Vidare arbetar 
regionen utefter riktlinjer och arbetssätt för säker 
hantering av patientuppgifter. Däremot har regionen i 
nuläget ingen rutin eller strukturerat arbete på plats 
för att ta specifik hänsyn till integritetsskyddsreglerna 
redan vid utvecklande av interna system. Därmed är 
inte inbyggt dataskydd en metod som regionen 
systematiskt använder för att säkerställa att man lever 
upp till dataskyddsförordningens krav i sin 
databehandling. Vidare har regionen ingen rutin på 
plats för att uppfylla kravet på lagrings- och 
uppgiftsminimering. 

Regionen tar inte hänsyn till 
integritetsskyddsreglerna 
angående dataskydd i 
utvecklingsfasen av 
internutvecklade IT-system. 
 
 

1,33 

Hantering av 
leverantörsrela
tioner 

Enligt dokumenterad riktlinje ska biträdesavtal som 
bygger på SKR:s avtalsmall tecknas med samtliga 
leverantörer, och kraven på personuppgiftsbiträden 
följer därefter. Ur SKR:s mall för biträdesavtal följer 
krav på att personuppgiftsbiträden ska följa 
patientdatalagen och relevant lagstiftning gällande 
GDPR. Det finns däremot ingen rutin på plats för att 
säkerställa att detta efterlevs för samtliga 
leverantörer.  
 
Regionen har inte någon dokumenterad rutin på plats 
för att bedöma om leverantörer lever upp till regionens 
krav och förväntningar, men enligt intervju med 
nyckelperson inom regionens dataskyddsarbete sker 
det i nuläget ett arbete kring utveckling och förbättring 
av regionens leverantörsbedömning. 
 
Personuppgifter som är tillgängliga för leverantörer är 
registerförda. Enligt biträdesavtal tecknade med 
leverantören ska incidenter kopplade till 
personuppgifter hanteras enligt regionens interna 
incidenthanteringsriktlinjer. Eventuella 
underleverantörer framkommer vid upphandling av 
biträde. Vid förändring av underleverantör ska 
regionen enligt biträdesavtalet meddelas. 
 
Dataöverföring av personuppgifter utanför Europeiska 
ekonomiska samarbetsområdet (EES) och Europeiska 
Unionen (EU) förekommer inom regionen. Inventering 
och konsekvensbedömning har genomförts för 
tredjelandsöverföring för att säkerställa att kraven i 
dataskyddsförordningen följs, samt för att bedöma 
risk. Det finns även dokumenterad vägledning för 
tredjelandsöverföring. Däremot finns ingen rutin för 
att säkerställa att vägledningen efterlevs.  
 

Regionen har inte säkerställt 
att pub-avtal med 
leverantörer uppdateras vid 
behov, exempelvis vid 
förändringar i regelverk. 
 
 
 
 
Regionen har inte säkerställt 
att leverantörer och 
tredjeparter följer 
dataskyddsförordningen över 
tid. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Regionen har inte säkerställt 
att dataöverföring utanför 
Europeiska ekonomiska 
samarbetsområdet (EES) och 
Europeiska Unionen (EU) sker 
enligt dokumenterad rutin. 
 
 
 

2,10 

 
 

23 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

Enligt intervjuade nyckelpersoner inom regionens 
arbete med dataskydd hanteras personuppgifter i 
mindre utsträckning i molntjänsten Microsoft Office 
365. I en dokumenterad riktlinje har regionen beskrivit 
att känsliga personuppgifter eller information som 
omfattas av offentlighets- och sekretesslagen inte får 
hanteras i Microsoft Office 365. Ur riktlinjen 
framkommer även att det ska genomföras 
riskbedömning vid osäkerhet kring vilken information 
som får lov att lagras i molntjänsten Microsoft Office 
365. I nuläget finns det däremot ingen rutin på plats 
för att kontrollera och säkerställa att personuppgifter i 
molnet hanteras enligt riktlinjer.  

 
Regionen har inte säkerställt 
att riktlinje kring 
personuppgiftshantering i 
molntjänster efterlevs. 
 
  

Hantering av 
incidenter 

Regionen har en dokumenterad riktlinje för 
rapportering och utredning av 
personuppgiftsincidenter. Riktlinjen beskriver hur varje 
säkerhetsincident som rör personuppgifter ska 
dokumenteras och att alla allvarliga 
personuppgiftsincidenter ska anmälas till IMY samt att 
de registrerade ska informeras vid allvarlig 
personuppgiftsincident. Riktlinjerna för hantering av 
personuppgiftsincidenter avseende den information 
som ska lämnas till de registrerade vid incident 
uppfyller kraven enligt dataskyddsförordningen. 
 
Regionen registrerar samtliga 
personuppgiftsincidenter som rapporteras, med en 
efterföljande utredning. Enligt riktlinjen bedöms 
allvarlighet av incidenten samt att det genomförs 
uppföljning av varje personuppgiftsincident för att 
bedöma om ytterligare åtgärder behöver vidtas. 
Regionen har däremot ingen dokumenterad rutin som 
säkerställer att ledning, anställda och leverantörer är 
medvetna om lagar och förpliktelser i samband med 
personuppgiftsincidenter, samt ifall samtliga 
personuppgiftsincidenter rapporteras enligt riktlinjer. 
Det finns i nuläget ingen formell process för att följa 
förändringar i lagkrav gällande 
personuppgiftsincidenter.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Regionen har inte säkerställt 
att rutinen kring 
incidenthantering efterlevs i 
praktiken.   
 

2,36 

 
 
 
 
 
 

Information till 
registrerade 

Information kring hur den registrerades personuppgift 
kommer användas samt hur den registrerade kommer 
åt sin personuppgift finns på regionens hemsida, vilket 
innebär att den registrerade på eget initiativ behöver 
uppsöka informationen. Regionen har i nuläget ingen 
strukturerad process avseende vilken information som 
ska lämnas till registrerade vid insamling av 
personuppgifter.  
 
För information till allmänheten så har regionen en 
utsedd kommunikatör är kopplad till regionens 
ledningsstab. Dock är det inte formaliserat att denne 
specifikt ansvarar för information gällande 
personuppgiftsincidenter. 

Regionen saknar generell 
rutin för vilken information 
som ska lämnas till den 
registrerade vid insamling av 
personuppgifter.  
 
 
 
 
Ansvarig för information till 
allmänhet gällande 
personuppgifter har inte 
formaliserats. 

1,38 

 

Begäran från 
registrerade 

Regionen har en dokumenterad riktlinje för enskildas 
rättigheter enligt GDPR i vilket det beskrivs vilka 
rättigheter den registrerade har samt att information 
ska skickas inom en månad av mottagen begäran i ett 

Det har inte säkerställts att 
verksamheterna har utvecklat 
rutiner för att efterleva den 

1,56 

 
 

24 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

format som den registrerade kan tillgodogöra sig. 
Respektive verksamhetschef ansvarar för att skapa 
rutiner för att efterleva den enskildas rättigheter enligt 
GDPR. Dessa rutiner har dock inte kunnat uppvisats vid 
tiden för granskning. 
 
Registrerade kommer i kontakt med regionen genom 
dataskyddsmejlen (vilken hänvisas till på regionens 
hemsida), men det finns ingen rutin på plats för att 
hantera begäran av personuppgifter från registrerade.  

enskildas rättigheter enligt 
GDPR. 
 
 
 
 
Regionen saknar rutin för hur 
verksamheten hanterar 
registrerade som begär ut 
personuppgifter.  

Profilering 

Profilering förekommer inte i regionen. 

 
 

25 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

5

 

Bilaga 2: Förteckning över intervjuade funktioner 

–º

 

Dataskyddombud och informationssäkerhetssamordnare, 2022-02-07 

–º

 

Dataskyddsombud, 2022-02-07 

–º

 

Arkivarie, 2022-02-07 

–º

 

Verksamhetschef IT, 2022-02-22 

–º

 

Specialist Digitalisering, 2022-02-24 

–º

 

Systemutvecklare, 2022-02-25 

 
 

26 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

6

 

Bilaga 3: Dokumentförteckning 

–º

 

Arkivering av allmänna handlingar(163750) 

–º

 

Att lämna ut allmän handling(423630) 

–º

 

Behörighetsflöde NCS Cross 1.0 

–º

 

Dataskyddsombud(304761) 

–º

 

Diarieföring av allmänna handlingar(165680) 

–º

 

Dokumenthanteringsplan för forskningsverksamhet_forskningsprojekt(370552) 

–º

 

Dokumenthanteringsplan för hälso- och sjukvårdförvaltningens stab(247683) 

–º

 

Dokumenthanteringsplan för patientinformation och övrig medicinsk 
dokumentation(370559) 

–º

 

Dokumenthanteringsplan för personal- och lönehantering(380274) 

–º

 

Dokumenthanteringsplan för sociala medier(194696) 

–º

 

Dokumenthanteringsplan Hälso- och sjukvårdsnämnden 

–º

 

Dokumenthanteringsplan Regionstyrelsen 

–º

 

Enskildas rättigheter enligt GDPR(348203) 

–º

 

Hälso- och sjukvårdsnämndens nämndprotokoll för 2021 (10 stycken) 

–º

 

Hälso- och sjukvårdsnämndens internkontrollplan 2021 

–º

 

Implementationsbeskrivning - BizTalk X-Ray Referrals - SCN-0075 

–º

 

Informationssäkerhet(288601) 

–º

 

Integrationsöverenskommelse - BizTalk X-Ray Referrals - SCN-0075 

–º

 

IT-säkerhetsstrategi Region Västerbotten(356724) 

–º

 

Kartläggning personuppgiftsöverföring tredje land 

–º

 

Konsekvensbedömning avseende dataskydd 

–º

 

Lagring av information i Microsoft Office 365(295593) 

–º

 

Manual Journallogg reviderad 220202(442653) 

–º

 

NCS Cross - Loggkontroller(236461) 

–º

 

NCS Cross - Patienter med skyddade personuppgifter, sekretesskyddad(237649) 

–º

 

Personuppgiftsbiträdesavtal med leverantörer, vägledning(315221) 

–º

 

Personuppgiftshandläggare(292852) 

–º

 

Personuppgiftsincidenter 2018 

–º

 

Personuppgiftsincidenter 2019-2022 

–º

 

Rapportering och utredning av personuppgiftsincidenter(289408) 

–º

 

Regionstyrelsens nämndprotokoll för 2021 (9 stycken) 

–º

 

Regionstyrelsens internkontrollplan 2021 & 2022 

–º

 

Regionstyrelsens tillsynsrapport 2021 

–º

 

Registerförteckning 2022 

–º

 

Registerförteckning över personuppgiftsbehandlingar(286796) 

–º

 

Samtyckesformulär_2021 

–º

 

Samtyckeshantering 

–º

 

Styrande dokument(188192) 

–º

 

Superanvändare i ledningssystemet(414534) 

–º

 

Systemberoenden Region Västerbotten 

–º

 

Systemlandskap Region Västerbotten 

–º

 

Systemutveckling där personuppgifter förekommer(286579) 

–º

 

Uppdrag för att utveckla leverantörsbedömningen 

–º

 

Vägledning tredjelandsöverföringar(441969) 

 
 

27 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

7

 

Bilaga 4: Definitioner 

Behandling: Med behandling menas varje åtgärd eller serie av åtgärder som vidtas i fråga 
om personuppgifter, vare sig det sker på automatisk väg eller inte, t.ex. insamling, 
registrering, organisering, lagring, bearbetning eller ändring, återvinning, inhämtande, 
användning, utlämnande genom översändande, spridning eller annat tillhandahållande av 
uppgifter, sammanställning eller samkörning, blockering, utplåning eller förstöring. 
 
Dataskyddsombud (DSO): Myndigheter och offentliga organ är skyldiga att utse 
dataskyddsombud. Dataskyddsombudets uppgifter är bland annat att informera och ge råd 
inom den egna organisationen om vilka skyldigheter som gäller enligt såväl förordningen 
som nationella bestämmelser. Ombudet ska också bevaka att dessa regler följs och ge råd 
om den konsekvensbedömning avseende dataskydd som ska göras enligt förordningen. 
Slutligen ska ombudet fungera som kontaktpunkt för dataskyddsmyndigheten och 
samarbeta med denna. 
EU/EES: 
EU står för den Europeiska unionen och EES för Europeiska Ekonomiska 
Samarbetsområdet. I EU ingår följande länder Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, 
Estland, Finland, Frankrike, Förenade Kungariket, Grekland, Irland, Italien, Lettland, 
Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, 
Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike. I EES ingår utöver 
länderna i EU även Island, Liechtenstein och Norge. 
Förhandssamråd:
 Om man vid en konsekvensbedömning bedömer att behandlingen skulle 
leda till en hög risk om inte den personuppgiftsansvarige vidtar åtgärder för att minska 
risken måste man samråda med Integritetsskyddsmyndigheten. 
Informationsklassning: Klassning av organisationens informationstillgångar enligt i 
riktlinjer dokumenterade regler med avseende på informationens sekretess, riktighet och 
tillgänglighet.  
Informationssäkerhet: Berör i huvudsak säkerhetsfrågor som berör information, 
oberoende av system, eller plattformar. 
Konsekvensanalys: Innan man inleder en behandling av personuppgifter som kan leda till 
en hög risk för integritetsintrång till exempel ett omfattande register med känsliga 
personuppgifter, måste man bedöma konsekvenserna för de registrerade 
(konsekvensbedömning). 

Känslig personuppgift: Exempel på känsliga personuppgifter är ras och etniskt ursprung, 
politisk åsikt, religiös eller filosofisk övertygelse, biometriska och genetiska data, 
medlemskap i fackförening, hälsa eller uppgifter om fysisk persons sexualliv eller sexuell 
läggning. 
Personuppgift: Med personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan 
hänföras till en fysisk levande person, d.v.s. medborgare, anställda m.fl.  Exempel på 
personuppgifter är namn, personnummer, telefonnummer, bank- och kontouppgifter, IP-
adress, försäkringsnummer m.m. 
Personuppgiftsansvarig: Med personuppgiftsansvarig avses en fysisk eller juridisk person, 
offentlig myndighet, institution eller annat organ som ensamt eller tillsammans med andra 
bestämmer ändamålen och medlen för behandlingen av personuppgifter. 

 
 

28 

 

Granskning av Region Västerbottens efterlevnad av dataskyddsförordningen - maj 2022 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org. nr 556053-5873

 

Personuppgiftsbiträde: Med personuppgiftsbiträde avses en fysisk eller juridisk person, 
offentlig myndighet, institution eller annat organ som behandlar personuppgifter för 
personuppgiftsansvarigs räkning. 
Personuppgiftsincident: En säkerhetsincident som leder till oavsiktlig eller olaglig 
förstöring, förlust eller ändring eller till obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till de 
personuppgifter som överförts, lagrats eller på annat sätt behandlats. 
Policy och instruktion: Avser dokumentation av rutiner på ett eller annat sätt. I denna 
rapporten görs ingen skillnad på om dokumentationen är antagen på politisk eller 
tjänstemannanivå. 

Profilering: Varje form av automatisk behandling av personuppgifter som består i att dessa 
personuppgifter används för att bedöma vissa personliga egenskaper hos en fysisk person, 
i synnerhet för att analysera eller förutsäga denna fysiska persons arbetsprestationer, 
ekonomiska situation, hälsa, personliga preferenser, intressen, pålitlighet, beteende, 
vistelseort eller förflyttningar. 

Pseudonymisering: Behandling av personuppgifter på ett sätt som innebär att 
personuppgifterna inte längre kan tillskrivas en specifik registrerad utan att 
kompletterande uppgifter används. De kompletterande uppgifterna ska förvaras separat 
och vara föremål för tekniska och organisatoriska åtgärder som säkerställer att 
personuppgifterna inte tillskrivs en identifierad eller identifierbar fysisk person. 
Register: En strukturerad samling av samtliga personuppgiftsbehandlingar som företas 
inom verksamheten. 
Registrerad: Med registrerad avses den enskilde vars personuppgifter behandlas. 
Samtycke: Med samtycke avses varje slag av frivillig, specifik, informerad och otvetydig 
viljeyttring från den registrerade, antingen genom ett uttalande eller genom en entydig 
bekräftande handling, godtar behandling av personuppgifter som rör honom eller henne. 
Tillsynsmyndighet: En oberoende offentlig myndighet som är utsedd av en medlemsstat. I 
Sverige är Integritetsskyddsmyndigheten tillsynsmyndighet. 
Tredje land: Med tredje land avses ett land som inte är medlem i EU eller EES. En 
överföring till tredje land är när personuppgifter som behandlas i ett EU- eller EES-land 
görs tillgängliga i ett land utanför EU/EES-området. Exempelvis när personuppgifter i ett 
datoriserat register skrivs ut och skickas i pappersform eller när personuppgifter skickas 
via e-post. Personuppgifter får föras över endast om det finns en adekvat skyddsnivå i 
mottagarlandet eller om det finns särskilda garantier för att uppgifterna och de 
registrerades rättigheter skyddas. 
Tredje part: Med tredje part avses en fysisk eller juridisk person, offentlig myndighet, 
institution eller organ som inte är den registrerade, den personuppgiftsansvarige, 
personuppgiftsbiträdet eller de personer som under den personuppgiftsansvariges eller 
personuppgiftsbiträdets direkta ansvar är behöriga att behandla personuppgifterna.