Fördjupad granskning nr 20/2023 

Regionens hantering av skyd-
dade personuppgifter

 

 

 
 
 

Mars 2024 
David Leinsköld och Daniel Larsson, EY 
Diarienummer: REV 59-2023 

0

 
 

 
 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 

 

Region Västerbotten

 

 

Granskning av regionens hantering av 
skyddade personuppgifter

 

1

 
 

Innehåll

 

1.

 

Sammanfattande bedömning och rekommendationer .............................................................................. 2

 

2.

 

Inledning ..................................................................................................................................................... 4

 

2.1

 

Bakgrund.............................................................................................................................................. 4

 

2.2

 

Syfte och revisionsfrågor ..................................................................................................................... 4

 

2.3

 

Ansvariga nämnder och avgränsningar ................................................................................................ 5

 

2.4

 

Metod och genomförande ................................................................................................................... 5

 

2.5

 

Revisionskriterier ................................................................................................................................. 5

 

3.

 

Kontrollmiljö ............................................................................................................................................... 6

 

3.1

 

Det saknas ett regionövergripande styrdokument för hanteringen av skyddade personuppgifter..... 6

 

3.2

 

Skyddade personuppgifter ska hanteras utifrån särskilda rutiner ....................................................... 9

 

3.3

 

Det finns behov av ytterligare kompetensutveckling ........................................................................ 10

 

3.4

 

Bedömning ........................................................................................................................................ 11

 

4.

 

Riskbedömningar ...................................................................................................................................... 13

 

4.1

 

Risken för och konsekvensen av röjning av skyddade personuppgifter har inte analyserats inom ramen 

för internkontrollarbetet................................................................................................................................... 13

 

4.2

 

Bedömning ........................................................................................................................................ 13

 

5.

 

Kontrollaktiviteter - Rutiner och arbetssätt inom regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens 

verksamhetsområden ........................................................................................................................................... 14

 

5.1

 

Det pågår ett arbete med att informationsklassa regionens system ................................................. 14

 

5.2

 

Behandling av skyddade personuppgifter i regionens IT- och verksamhetssystem samt tillhörande 

processer .......................................................................................................................................................... 15

 

5.3

 

Hantering av skyddade personuppgifter i regionens HR-processer................................................... 16

 

5.4

 

Bedömning ........................................................................................................................................ 17

 

6.

 

Uppföljning och kontroll ........................................................................................................................... 19

 

6.1

 

Det görs inga egenkontroller av följsamhet till rutiner och regelverk ............................................... 19

 

6.2

 

Det går inte att särmarkera personuppgiftsincidenter som rör hanteringen av skyddade personuppgifter

 

19

 

6.3

 

Bedömning ........................................................................................................................................ 21

 

7.

 

Svar på revisionsfrågor .............................................................................................................................. 22

 

Bilaga 1. Källförteckning ........................................................................................................................................ 24

 

Bilaga 2. Revisionskriterier .................................................................................................................................... 26

 

Bilaga 3. Om begreppet skyddade personuppgifter ............................................................................................... 0

 

 

2

 
 

1.

 

Sammanfattande bedömning och rekommendationer  

EY har på uppdrag av revisorerna i Region Västerbotten genomfört en granskning av regionens hantering 
av skyddade personuppgifter. Granskningen har syftat till att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden  säkerställt  en  tillräcklig  styrning  och  kontroll  avseende  hanteringen  av  skyddade 
personuppgifter så att dessa uppgifter inte riskerar att röjas till obehöriga.  Vår samlade bedömning är att 
regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte har säkerställt detta.  
 
Granskningens huvudsakliga iakttagelser är: 

 

Det  finns  inga  politiskt  beslutade  styrdokument  som  är  specifikt  inriktade  på  hanteringen  av 
skyddade personuppgifter. Politiskt beslutade styrdokument finns för informationssäkerhets- och 
dataskyddsarbetet.  Dessa  kan  indirekt  beröra  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter,  men 
området nämns inte uttryckligen i dessa styrdokument. 

 

 

Det  finns  på  tjänstepersonsnivå  en  regionövergripande  rutinbeskrivning  för  hanteringen  av 
patienter  med  skyddade  personuppgifter.  Verksamheter  som  ingått  i  granskningen  har  i  olika 
utsträckning beslutat om egna lokala rutinbeskrivningar inom området. De vi har tagit del av kan 
ytterligare utvecklas för att stärka hanteringen av skyddade personuppgifter. 

 

 

Det  finns  ingen  regiongemensam  utbildning  för  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter.  De 
verksamheter  som  har  ingått  i  granskningen  har  inte  heller  säkerställt  att  en  tillräcklig 
kompetensutveckling inom området genomförs.  

 

 

Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har inte berört skyddade personuppgifter i sina 
internkontrollplaner, vare sig som kontrollmoment eller som bevakad risk. 

 

 

Det finns ingen egen process för avvikelser gällande skyddade personuppgifter och det genomförs 
ingen särskild uppföljning av avvikelser avseende skyddade personuppgifter. Det riskerar dels få 
allvarlig skada för patienten eller medarbetaren vars personuppgifter röjts, dels att erfarenheter 
från avvikelser inte tillvaratas. 

 

 

Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har inte genomfört några uppföljningar inom 
området. 

 
Utifrån granskningens iakttagelser rekommenderas regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden att: 

 

Upprätta  ett  regionövergripande  styrdokument  som  är  specifikt  inriktat  på  hanteringen  av 
skyddade personuppgifter. Ett sådant styrdokument, exempelvis i form av en riktlinje, bör omfatta 
inriktningen för arbetet av både regionens vårdtagare och dess medarbetare på en strategisk nivå.   

 

 

Säkerställa att verksamheterna genomför risk- och konsekvensanalyser avseende hanteringen av 
skyddade personuppgifter. Vid behov inkludera området i internkontrollplanerna. 

 

 

Säkerställa att verksamheterna utifrån ovanstående analys upprättar egna rutiner för hanteringen 
av  skyddade  personuppgifter  inom  det  egna  ansvarsområdet.  Säkerställ  också  att 
verksamheternas  arbetsrutiner  för  hantering  av  skyddade  personuppgifter  är  förankrade  hos 
medarbetarna, exempelvis som en del av årshjul. 

 

3

 
 

 

Säkerställa  att  verksamheterna  genomför  obligatoriska  utbildningar  för  samtlig  personal  i 
tillämpning av styrande dokument och arbetsrutiner regelbundet.  

 

 

Säkerställa  att  verksamheterna  genomför  kontroller  av  användarloggar  som  en  organisatorisk 
säkerhetsåtgärd för att minska riskerna för röjning av skyddade personuppgifter.  

 

 

Säkerställa möjligheten att systematiskt följa upp avvikelser avseende skyddade personuppgifter.  

4

 
 

2.

 

Inledning 

2.1

 

Bakgrund

 

Den  som  är  utsatt  för  hot  kan  i  vissa  fall  få  skyddade  personuppgifter.  Antalet  personer  i  Sverige  med 
skyddade personuppgifter har de senaste åren ökat. Mellan åren 2011 och 2023 har antalet personer med 
skyddade personuppgifter mer än fördubblats, från drygt 12 000 personer till knappt 27 000 personer. Den 
1 januari 2019 trädde lagändringar i kraft med syfte att öka skyddet för hotade och förföljda personer.  
 
Riksrevisionen konstaterar att regeringen inte har tagit tillräckliga initiativ för att motverka att skyddade 
personuppgifter  röjs  (RiR  2024:1).  Jämställdhetsmyndigheten  publicerade  under  år  2022  en  rapport 
(2022:10) där flera våldsutsatta kvinnor intervjuades. 86 kvinnor ingick i urvalet. Av dessa uppgav tre av 
fyra att de någon gång fått sina skyddade personuppgifter röjda. Hälften av de intervjuade kvinnorna har 
flyttat  minst  en  gång  på  grund  av  röjda  uppgifter.  Flera  kvinnor  berättar  att  de  röjts  på  grund  av  att 
information om personuppgifter röjts från myndigheter.  
 
Personer med skyddade personuppgifter kan drabbas av mycket allvarliga risker och problem om regioners 
verksamheter  inte  har  en  ändamålsenlig  kontroll  över  uppgifterna.  Regioner  måste  därför  ha  tydliga 
rutiner, riktlinjer och kontroller för att hantera skyddade personuppgifter. Det är av väsentlighet att sådana 
rutiner är välkända bland samtliga medarbetare då i princip samtliga kan komma i kontakt med en person 
som  har  skyddade  personuppgifter.  Riksrevisionen  bekräftar  den  bilden  och  konstaterar  att  röjningen 
bland annat beror på bristande kunskap om skyddade personuppgifter.  
 
Mot  bakgrund  av  detta  har  revisorerna  beslutat  att  genomföra  en  fördjupad  granskning  av  Region 
Västerbottens hantering av skyddade personuppgifter. 

2.2

 

Syfte och revisionsfrågor 

 

Granskningen syftar till att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt en 
tillräcklig  styrning och  kontroll  av  hanteringen  av skyddade  personuppgifter  så att  dessa  uppgifter  inte 
riskerar att röjas till obehöriga.  
 
I granskningen besvaras följande revisionsfrågor: 

 

Har regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt en god kontrollmiljö avseende 
risken för röjning av skyddade personuppgifter? 

 

Har  regionstyrelsen  och  hälso-  och  sjukvårdsnämnden  säkerställt  att  adekvata  riskanalyser 
genomförts på rätt nivå för att minska riskerna för att skyddade personuppgifter röjs? 

 

Har  regionstyrelsen  och  hälso-  och  sjukvårdsnämnden  säkerställt  att  ändamålsenliga  åtgärder 
vidtagits för att minska risken för röjning av skyddade personuppgifter? 

 

Har regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att information om regelverk, 
riskanalyser och kontroller sprids till medarbetare på ett ändamålsenligt sätt? 

 

Har regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt tillräcklig uppföljning och 
kontroll av styrdokumentens och rutinbeskrivningarnas efterlevnad? 

5

 
 

2.3

 

Ansvariga nämnder och avgränsningar

 

Granskningen avser regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden med målgrupperna anställda och 
vårdtagare.   
 

2.4

 

Metod och genomförande

 

Granskningen har skett genom dokumentstudier och intervjuer med ett urval av tjänstepersoner. Samtliga 
intervjuade funktioner och granskade underlag framgår av källförteckningen. 
 
Granskningen har följt god revisionssed och har kvalitetssäkrats internt, bland annat genom avstämning 
mot revisionsfrågor, faktagranskning och strukturerad dokumentation. Utöver intern kvalitetssäkring har 
samtliga intervjuade haft möjlighet att komma med synpunkter på rapportutkastet för att säkerställa att 
revisionsrapporten bygger på korrekta uttalanden.  
 

2.5

 

Revisionskriterier 

 

Med revisionskriterier avses bedömningsgrunder som används i granskningen för analyser, slutsatser och 
bedömningar. Revisionskriterierna kan hämtas från lagar och förarbeten eller interna regelverk beslutade 
av  fullmäktige/bolagsstämmor.  Kriterier  kan  också  ha  sin  grund  i  jämförbar  praxis  eller  erkänd 
teoribildning.  
 
I denna granskning utgörs de huvudsakliga revisionskriterierna av: 

 

Kommunallagen (2017:725) 6 kap. 1 § avseende styrelsens ledande funktion. 6 kap. 6 § om 
nämndernas ansvar för att bedriva verksamheten på ett ändamålsenligt sätt och med tillräcklig 
intern kontroll.  

 

Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). 

 

Folkbokföringslagen (1991:481). 

 

Folkbokföringsförordning (1991:749). 

 

SFS 2018:684 Lag om ändring i folkbokföringslagen (1991:481). 

 

COSO-modellen för intern kontroll. 

 

Fullmäktiges beslut och styrdokument inom granskningsområdet. 

 

Dessa beskrivs närmare i bilaga samt löpande i rapporten. 

 

6

 
 

3.

 

Kontrollmiljö 

Kontrollmiljö  består  exempelvis  av  etiska  värderingar,  ledarskapsresurser  och  ansvarsfördelning  inom 
organisationen.  Kontrollmiljö  utgör  en  betydande  del  av  den  kultur  som  finns  i  organisationen:  Är  de 
anställda medvetna om det interna regelverket? Kan de lyfta etiska frågor? Hur agerar de i avsaknad av 
regler?  Här  är  ledningens  riskhanteringsfilosofi,  styrprinciper,  integritet  och  etiska  värderingar  viktiga. 
Utöver organisationskultur består kontrollmiljön även av styrdokument. En ändamålsenlig kontrollmiljö är 
avgörande för att minska riskerna vid hantering av skyddade personuppgifter. 

3.1

 

Det saknas ett regionövergripande styrdokument för hanteringen av skyddade 
personuppgifter 

Regionstyrelsen  och  övriga  nämnder  är  personuppgiftsansvariga  inom  respektive  verksamhetsområde. 
Varken regionfullmäktige eller regionstyrelsen har beslutat om ett regionövergripande styrdokument som 
är specifikt inriktade på hantering av skyddade personuppgifter. Hälso- och sjukvårdsnämnden har inte 
heller beslutat om ett styrdokument specifikt inriktade på hanteringen av skyddade personuppgifter inom 
nämndens verksamheter.  
 
Frågor  som  är  relevanta  för  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter  berörs  i  regionens 
informationssäkerhetsarbete.  Informationssäkerhet

1

  är  en  policy  som  omfattar  Region  Västerbottens 

samtliga ansvarsområden och syftar till att beskriva regionens gemensamma förhållningssätt för en trygg 
och 

säker 

informationsmiljö. 

Policyn 

beskriver 

övergripande 

regionens 

inriktning 

för 

informationssäkerhetsarbetet vilket samlas under rubrikerna: 
 

 

Ansvar och befogenheter är tydliga i vårt säkerhetsarbete. 

 

Vi förebygger kända risker och minimerar skador vid säkerhetshändelser. 

 

Informationssäkerhet är integrerat i all vår verksamhet. 
 

Policyn  innehåller  ingen  information  om  hanteringen  av  extra  skyddsvärda  personuppgifter  så  som 
skyddade personuppgifter.  
 
Dokumenten  Struktur  för  dataskyddsarbete  inom  Region  Västerbotten

2

  och  Informationssäkerhet  - 

förvaltning 

och 

drift

3

 

beskriver 

ansvarsfördelningen 

för 

regionens 

dataskydd- 

och 

informationssäkerhetsarbete.  Hanteringen  av  skyddade  personuppgifter  överlappar  delvis  regionens 
dataskydd- och informationssäkerhetsarbete, varför denna ansvarsfördelning även har en viss relevans för 
hanteringen av skyddade personuppgifter. Exempelvis är verksamhetschefen informationsansvarig vilket 
även har relevans för skyddade personuppgifter.  
 
 
 
 
Roll- och ansvarsfördelningen framgår av tabellen nedan: 

 

1

 Fastställd av regionfullmäktige 2022-02-22 § 18. Giltig fr.o.m. 2022-05-09 t.o.m. 2024-05-09. 

2

 Fastställd av regiondirektör. Giltigt fr.o.m. 2022-10-27 t.o.m. 2024-10-27. 

3

 Fastställd av regionstyrelsen. Giltig fr.om. 2022-02-11 t.o.m. 2024-02-11. 

7

 
 

Roll 

Ansvar 

Nämnderna 

regionen, 

Personuppgiftsansvarig 

Har 

det 

yttersta 

ansvaret 

för 

personuppgiftsbehandlingar 

på 

nämndens/styrelsens  område.  Detta  innefattar  att  genomföra  lämpliga 
tekniska  och  organisatoriska  åtgärder  för  att  säkerställa  att  behandlingen 
utförs 

enlighet 

med 

dataskyddsförordningen. 

Utser 

även 

dataskyddsombud. Regionstyrelsen ska därutöver även årligen säkerställa att 
en  årsrapport  om  informationssäkerhet  upprättas  samt  att  det  utifrån 
rapporten vidtas nödvändiga åtgärder.  

Dataskyddsombud (DSO) 

I Region Västerbotten finns ett dataskyddsombud för samtliga nämnder. DSO 
kontrollerar  och  ger  råd.  DSO  rapporterar  direkt  till  den  högsta 
förvaltningsnivån 

organisationen 

beträffande 

frågor 

som 

rör 

organisationens  regelverksefterlevnad  genom  en  årlig  granskningsrapport. 
DSO leder Personuppgiftsnätverket för Personuppgiftshandläggare. 

Informationssäkerhets- 
samordnare (CISO) 

Bedriver  ett  långsiktigt  och  riskbaserat  informationssäkerhetsarbete  på  en 
strategisk 

nivå. 

Samordnar 

Region 

Västerbottens 

gemensamma 

informationssäkerhetsarbete. 

Regionens högsta ledning

4

 

Arbetet  med  dataskydd  och  informationssäkerhet  enligt  styrdokumenten 
behöver vara tydligt förankrat i ledningen. Regionens ledning ska involvera 
DSO i frågor som påverkar dataskyddet i Regionen.  

Verksamhetschef 

Ansvarar för den information som hanteras i sin verksamhet. För information 
som  hanteras  i  gemensamma  IT-system  har  informationsägaren  ansvaret 
genom  att  tillse  att  informationen  som  tillförs  systemet  uppfyller 
informationssäkerhetskraven.  Utser  en  personuppgiftshandläggare  för 
verksamheten. Ansvarar för att det finns rutiner för regelbunden granskning 
av  verksamhetens  informationssäkerhet.  Rutinerna  ska  säkerställa  att 
verksamheten uppfyller regionens krav.  

Personuppgiftshandläggare 

Ska  fungera  som  verksamhetschefens  ”förlängda  arm”  i  dataskyddsfrågor 
och  vara  en  tydlig  kanal  in  till  det  DSO  som  är  utsett  på  nämndens 
verksamhetsområde.  Utöver  att  samråda  med  DSO  i  dataskyddsfrågor  vid 
enheten ska personuppgiftshandläggaren även: 

 

Ta fram de rutiner som behövs vid enheten i dataskyddsfrågor 

 

Kontakta  DSO  i  frågor  som  gäller  dataskydd  och  laglighet  i 
behandlingar 

 

Ingå i det närverk som DSO leder 

 

Utreda personuppgiftsincidenter som inträffar på enheten 

 

Bistå 

verksamheten 

att 

registerförteckna 

personuppgiftsbehandlingar som verksamheten utför. 

Medarbetare 

Samtliga  anställda  inom  regionen  är  informationsanvändare.  Varje 
informationsanvändare ansvarar för att följa fastställda riktlinjer och rutiner 
samt  att  genast  rapportera  avvikelser,  incidenter  samt  risker  kopplade  till 
informationssäkerhet och dataskydd. 

Objektägare 

Ansvarar för att registerförteckna systemet. Ansvarar för att systemet följer 
GDPR samt att de riskanalyser eller konsekvensbedömningar som behövs har 
genomförts.  Ska  också  säkerställa  att  det  finns  rutiner  för  att  hantera 
personuppgiftsincidenter gällande systemet. 

 

Vidare  beskriver  dokumenten  två  nätverk  inom  området,  nätverket  för  dataskydd-  och 
informationssäkerhet och personuppgiftsnätverket.  
 

 

4

 Syftar på regionens tjänstemannaledning. 

8

 
 

Nätverket för dataskydd- och informationssäkerhet syftar till att i första hand utgöra en expertgrupp för 
dataskydd- och informationssäkerhetsfrågor och ska utgöras av representanter från åtminstone följande 
kompetenser: 
 

 

Dataskydd 

 

Juridik 

 

IT-säkerhet 

 

Informationssäkerhet 

 

Cybersäkerhet 
 

Personuppgiftsnätverket utgörs av alla personuppgiftshandläggare och leds av DSO. Syftet är att utgöra 
ett forum för dataskyddsfrågor. Hanteringen av skyddade personuppgifter har inte berörts i nätverken men 
kan enligt intervjuade utgöra stöd om det skulle behövas.  
 
Därutöver  finns  ett  antal  riktlinjer/rutiner  som  indirekt  behandlar  hanteringen  av  skyddade 
personuppgifter.  Vi  noterar  återigen  att  skyddade  personuppgifter  inte  behandlas  specifikt  i 
dokumentationen. Dessa sammanfattas kort nedan.  
 
Riktlinjen Digital Informationshantering

5

 omfattar hela Region Västerbotten och riktar sig till all personal 

som  arbetar  för  Region  Västerbotten  vid  hantering  av  digital  information.  Syftet  med  riktlinjen  är  att 
säkerställa att Region Västerbotten hanterar information på ett sätt som är lagligt, informationssäkert och 
som  säkerställer  bevarande  av  allmänna  handlingar.  Av  riktlinjen  framgår  bland  annat  att  känslig 
information  om  patienter,  ekonomisk  information  och  personalinformation  enbart  ska  hanteras  i  de 
system  som  är  avsedda  för  att  hantera  dessa  uppgifter  -  exempelvis  journalsystem,  HR-system  och 
ekonomisystem.  
 
Tröskelanalys  avseende dataskydd

6

  är en rutinbeskrivning som riktar sig till alla som ska påbörja en ny 

personuppgiftsbehandling  eller  göra  förändringar  i  en  befintlig  personuppgifts-behandling. 
Rutinbeskrivningen ger stöd för genomförande av tröskelanalys. Rutinbeskrivningen innehåller ett antal 
frågor som ska besvaras antingen ja eller nej i genomförande av en tröskelanalys.  
 
Konsekvensbedömning avseende dataskydd

7

 är en rutinbeskrivning som riktar sig till alla som ska påbörja 

en  ny  personuppgiftsbehandling  eller  göra  förändringar  i  en  befintlig  personuppgiftsbehandling.  Av 
rutinbeskrivningen framgår syftet med konsekvensbedömningar, ansvar och befogenheter inom området, 
vad en konsekvensbedömning ska innehålla samt vad en konsekvensbedömning ska resultera i. 
 
Rutinbeskrivningen  Enskildas  rättigheter  enligt  GDPR

8

  syftar  till  att  ge  vägledning  i  hur  regionen  ska 

hantera den enskildes rättigheter. Följande ansvar och befogenheter framgår av rutinbeskrivningen: 
 

 

Verksamhetschefen ansvarar för att skapa de rutiner som behövs i verksamheten för att 
säkerställa att den enskildes rättigheter enligt riktlinjen efterlevs. 

 

5

 Fastställd av enhetschef juridik och säkerhet. Giltig fr.o.m. 2023-02-22 t.o.m. 2025-02-23. 

6

 Fastställd av enhetschef juridik och säkerhet. Giltig fr.o.m. 2023-02-06 t.o.m. 2025-02-06. 

7

 Fastställd av enhetschef juridik och säkerhet. Giltig fr.o.m. 2023-06-15 t.o.m. 2025-06-15. 

8

 Fastställd av enhetschef juridik och säkerhet. Giltig fr.o.m. 2022-03-22 t.o.m. 2024-03-22. 

9

 
 

 

Varje medarbetare ansvarar för att ta emot den enskildes begäran om utövande av sina 
rättigheter. 

 

Regionjurist ansvarar för att fatta beslut om avslag på den enskildes rättigheter. 

 

DSO ansvarar för vägledning gällande den enskildes rättigheter. 
 

Vidare beskrivs vilka rättigheter den enskilde har enligt dataskyddsförordningen som exempelvis rätten 
att få bli raderad. 

Riktlinjen  Informationssäkerhet  -  Användare

9

  innehåller  information  om  hanteringen  av  skyddade 

personuppgifter. Den riktar sig till alla personal i regionen och omfattar alla informationstillgångar. Syftet 
med riktlinjen är att säkerställa att regionens informationstillgångar skyddas så att: 
 

 

Endast behöriga personer får ta del av dem (konfidentialitet). 

 

Alltid finns när regionen behöver dem (tillgänglighet). 

 

Tillgångarna är korrekta, inte manipulerade eller förstörda (riktighet och spårbarhet). 
 

Av  riktlinjen  framgår  ett  antal  regler  avseende  informationssäkerhet.  Alla  försändelser  ska  sändas  till 
patientens aktuella bokföringsdress och det ska finnas särskilda rutiner vid kontakt med patienter som har 
skyddade personuppgifter. 
 
Regionen har ett antal ytterligare rutinbeskrivningar och riktlinjer för informationssäkerhet. 

3.2

 

Skyddade personuppgifter ska hanteras utifrån särskilda rutiner 

Som vi tidigare konstaterat finns inga politiskt beslutade styrande dokument i regionen som är specifikt 
inriktade på hanteringen av personer med skyddade personuppgifter. Rutinbeskrivningen Vårdsystem - 
Patienter med skyddade personuppgifter, sekretesskydd

10

 är en övergripande rutinbeskrivning som riktar 

sig  till  all  personal  inom  Region  Västerbotten  som  kommer  i  kontakt  med  patienter  med  skyddade 
personuppgifter.  Syftet  är  att  uppnå  hög  patientsäkerhet  och  undvika  att  patientens  skyddade 
personuppgifter röjs.  
 
Av rutinbeskrivningen framgår bland annat information om personer med skyddade personuppgifter och 
hur dessa ska kontaktas genom Skatteverkets förmedlingstjänst. Därutöver framgår information om vilka 
uppgifter som ska föras in i vårdsystem samt ett särskilt tillvägagångssätt för personer som har skyddade 
personuppgifter och inte anser sig kunna besöka vården om de inte får vara totalt anonyma.  
 
Rutinbeskrivningen utgör grunden för regionens hantering av personer med skyddade personuppgifter. 
Rutinbeskrivningen har inte upprättats utifrån genomförd riskanalys eller på uppdrag av regionstyrelsen 
eller hälso- och sjukvårdsnämnden. Vi noterar därtill att det saknas information om hur vårdtagare med 
skyddade personuppgifter ska kontakta regionen på hemsidan. 
 
Enheten för Juridik och säkerhet samt relevanta objektsägare för en diskussion om att vidareutveckla den 
övergripande  styrningen  av  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter.  Det  finns  enligt  intervjuade  ett 
behov av tydligare regiongemensamma förhållningsätt avseende behörighetsstyrning, loggkontroller och 

 

9

 Fastställd av regionstyrelsen. Giltig fr.o.m. 2022-02-11 t.o.m. 2024-02-11. 

10

 Fastställd av CMIO medicinskt informationsansvarig överläkare, objektägare vårdsystem. Giltig fr.o.m. 2023-01-01 t.o.m. 

2024-12-31. 

10

 
 

andra liknande frågor. Det är inte beslutat vilket format en sådan styrning skulle ta - om den skulle beslutas 
av regionfullmäktige eller regionstyrelsen och vilken detaljnivå informationen i ett sådant styrdokument 
skulle ha. Den övergripande styrningen har inte förtydligats ytterligare.  
 
Det  övergripande  stödet  för  hanteringen  av  informationssäkerhet  och  dataskydd  hanteras  av  enheten 
Juridik  och  säkerhet  inom  regionstyrelsens  förvaltning.  Det  involverar  även  stöd  för  hanteringen  av 
skyddade  personuppgifter.  Verksamhetschefer  ansvarar  för  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter 
inom  sina  respektive  verksamheter  i  egenskap  av  informationsägare.  Objektägare  ansvarar  för  att 
systemstöden  som  används  i  respektive  verksamhet  har  ett  ändamålsenligt  stöd  för  hanteringen  av 
skyddade personuppgifter. Dataskyddsombudet stöttar verksamheterna avseende dataskyddsfrågor vilket 
kan inkludera hanteringen av skyddade personuppgifter. Därutöver har personuppgiftshandläggarna en 
roll i att stödja på lokal nivå i arbetet med hanteringen av skyddade personuppgifter. 
 
Av  den  regiongemensamma  rutinbeskrivningen  framgår  att  verksamhetschef  på  respektive  enhet  är 
ansvarig  för  lokala  rutiner  i  verksamheter.  Regionens  olika  verksamheter  har  i  många  fall  upprättat 
rutinbeskrivningar  för  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter.  De  innehåller  verksamhetsspecifik 
information om hanteringen av patienter och  medarbetare  som har skyddade personuppgifter. De  kan 
exempelvis  bestå  av  detaljerad  information  om  kommunicering  med  vårdtagare  som  har  skyddade 
personuppgifter,  hantering  av  skyddade  personuppgifter  i  regionens  journalsystem  eller  hur  annan 
administration av skyddade personuppgifter ska hanteras. Vissa rutinbeskrivningar är mindre detaljerade. 
 
Vi noterar att ingen av de rutinbeskrivningar vi har tagit del av har upprättats utifrån genomförd riskanalys 
eller  på  uppdrag  av  hälso-  och  sjukvårdsnämnden.  Vi  noterar  också  att  vissa  verksamheter  inte  har 
upprättat lokala rutiner. Intervjuade uppger i dessa fall att den regiongemensamma rutinen upplevs vara 
tillräcklig för hanteringen av skyddade personuppgifter.  

3.3

 

Det finns behov av ytterligare kompetensutveckling 

Regionen  har  inga  interna  utbildningar  eller  andra  kompetenshöjande  insatser  som  specifikt  avser 
hanteringen av skyddade personuppgifter. 
 
Av Informationssäkerhet - förvaltning och drift

11

 framgår att all personal ska ha regelbunden utbildning i 

informationssäkerhet  och  i  de  informationssystem  som  de  ska  använda  i  sin  tjänsteutövning.  Av 
Informationssäkerhet - Användare

12

 framgår att nyanställd i samband med anställning ska få kunskap om 

informationssäkerhet  och  sin  roll  i  informationssäkerhetsarbetet.  Nyanställda  ska  få  utbildning  i 
informationssäkerhet och i de informationssystem som de ska använda i sin tjänsteutövning.  
 
Enheten för Juridik och säkerhet har genomfört utbildningar avseende informationssäkerhet. Det finns en 
regiongemensam  grundutbildning  inom  informationssäkerhet  samt  en  mikroutbildning  avseende  IT-
säkerhet som är obligatorisk för alla medarbetare. Utbildningarna fokuserar på att stärka medarbetarnas 
säkerhetsmedvetenhet  och  påverka  deras  beteende.  Skyddade  personuppgifter  har  inte  behandlats 
specifikt i dessa utbildningar. 
 
Dataskyddsombudet har även genomfört utbildningar för personer med särskilt ansvar för personuppgifter 
samt personuppgiftshandläggare - dessa har dock inte specifikt avsett skyddade personuppgifter. Under 

 

11

 Fastställt av regionstyrelsen. Giltig fr.o.m. 2022-02-11 t.o.m. 2024-02-11. 

12

 Fastställt av regionstyrelsen. Giltig fr.o.m. 2022-02-11 t.o.m. 2024-02-11. 

11

 
 

intervjuer  lyfts  att  en  regiongemensam  och  övergripande  utbildning  för  hanteringen  av  skyddade 
personuppgifter skulle behöva vara allmänt hållen då många medarbetare inte behöver hantera skyddade 
personuppgifter i sin yrkesutövning. Intervjuade hänvisar också till den inbyggda medvetenheten av säker 
hantering av personuppgifter i allmänhet till följd av den starka sekretessen som finns bland regionens 
medarbetare då det minskar risken för röjning av skyddade personuppgifter.  
 
Verksamhetschefer ansvarar för utbildningar avseende rutiner inom sina verksamheter och objektägare 
ansvarar för utbildningar avseende specifika systemstöd. Det är ovanligt med utbildningar som fokuserar 
på  skyddade  personuppgifter.  Vissa  verksamheter  har  utbildningar  som  specifikt  avser  skyddade 
personuppgifter med fokus på journalföring och det ingår i vissa utbildningar för nyanställda.  
 
Förankringen av nya rutiner avseende skyddade personuppgifter såväl som andra områden sker till stor 
del i olika forum. Det finns exempelvis forum för verksamhetschefer och för objektsägare där eventuella 
nya rutiner avseende skyddade personuppgifter kan meddelas och förankras. Hanteringen av skyddade 
personuppgifter kan vid behov diskuteras på arbetsplatsträffar och i liknande forum. Detta beskrivs också 
som en central del av förankringen av nya rutiner. Rutiner för skyddade personuppgifter ingår dock inte i 
något årshjul inom de intervjuades olika verksamheter. 

3.4

 

Bedömning 

Vår  bedömning  är  att  det  saknas  ändamålsenliga  styrande  dokument  för  hantering  av  skyddade 
personuppgifter. Det finns regionövergripande styrande dokument för arbetet med informationssäkerhet 
och  dataskyddsförordningen,  men  då  dessa  saknar  skrivningar  om  hanteringen  av  skyddade 
personuppgifter i kombination med att det inte finns ett beslutat regionövergripande styrande dokument 
specifikt för hanteringen av skyddade personuppgifter, bedömer vi det inte vara tillräckligt.  
 
Det finns en regiongemensam rutinbeskrivning. Denna har inte beslutats politiskt och beskriver i huvudsak 
det  praktiska  tillvägagångssättet  för  hanteringen  av  vårdtagare  med  skyddade  personuppgifter.  Vi  gör 
bedömningen  att  avsaknaden  av  ett  styrande  dokument  som  anger  den  övergripande  inriktningen  på 
arbetet med hanteringen av personer med skyddade personuppgifter utgör en svaghet i arbetet.  Givet att 
det är ett område som kräver stor varsamhet och att det inte alltid finns en tillräcklig insyn i frågan på 
verksamhetsnivå  är  vår  bedömning  att  det  bör  beslutas  om  ett  övergripande  styrande  dokument  för 
hanteringen  av  skyddade  personuppgifter  på  en  generell  nivå,  exempelvis  som  en  policy  fastställd  av 
regionfullmäktige eller som en riktlinje fastställd av regionstyrelsen.   
 
Ansvaret för hanteringen av skyddade personuppgifter är till stor del decentraliserat. Verksamhetschefer 
ansvarar för att sina respektive verksamheter hanterar skyddade personuppgifter på ett tillräckligt sätt. Då 
området är verksamhetsnära bedömer vi att det är rimligt att verksamheterna i stor utsträckning utformar 
sina egna rutiner. Samtidigt finns det en risk att arbetet kan bli personberoende, särskilt med hänsyn till 
avsaknaden av regionövergripande styrande dokument. Vi noterar att vissa verksamheter inte har några 
egna  rutinbeskrivningar  för  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter,  utan  endast  utgår  från  den 
regiongemensamma  rutinbeskrivningen.  Verksamheternas  egna  rutinbeskrivningar  har  också  ett 
varierande innehåll - vissa är relativt utförliga men andra är mycket begränsade. Vissa verksamheter har 
ett antal olika rutinbeskrivningar, vilket kan innebära en risk för förvirring och motsägelse.  
 
Utöver rutinförankring genom interna diskussioner genomförs inte någon övergripande och systematisk 
kompetensutveckling  specifikt  för  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter.  Enheten  för  juridik  och 
säkerhet har genomfört regionövergripande utbildningar inom informationssäkerhet men dessa omfattar 
inte  skyddade  personuppgifter.  Även  andra  riktade  utbildningar  har  genomförts,  exempelvis  har 

12

 
 

dataskyddsombudet genomfört utbildningar om personuppgiftshantering för personuppgiftshandläggare 
men dessa  har inte  heller omfattat  skyddare  personuppgifter  specifikt.  Verksamheterna  har inte  heller 
genomfört några egna utbildningar som specifikt avser hanteringen av skyddade personuppgifter.  
 
Baserat på den begränsade kompetensutvecklingen som finns och utvecklingsområdena i styrdokument 
och  rutinbeskrivningarna  bedömer  vi  att  regionstyrelsen  och  hälso-  och  sjukvårdsnämnden  inte  har 
säkerställt  att  information  om  regelverk,  riskanalyser  och  kontroller  sprids  till  medarbetare  på  ett 
ändamålsenligt sätt. Då fel orsakat av den mänskliga faktorn är den största risken för röjning av skyddade 
personuppgifter  bedömer  vi  det  vara  särskilt  angeläget  att  stärka  kontrollmiljön  inom  området.  Vår 
bedömning  är  att  det  är  väsentligt  att  samtliga  medarbetare  får  åtminstone  övergripande 
utbildningsinsatser  med  mer  riktad  kompetensutveckling  för  medarbetare  som  i  större  utsträckning 
hanterar skyddade personuppgifter.  
 

13

 
 

4.

 

Riskbedömningar 

Riskanalys handlar om att identifiera interna och externa risker som en organisation riskerar att utsättas 
för. Till analysen hör också att kvantifiera hur stor sannolikhet det är att identifierad risk inträffar samt vilka 
konsekvenserna skulle bli för organisationen. Utifrån verksamhetens behov kan det finnas anledningar att 
göra  riskanalyser  på  olika  nivåer  och  i  olika  omfattning  i  organisationen  för  att  hantera  risker  på  ett 
ändamålsenligt sätt. 

4.1

 

Risken för och konsekvensen av röjning av skyddade personuppgifter har inte 
analyserats inom ramen för internkontrollarbetet 

Hanteringen av skyddade personuppgifter ingår inte som kontrollmoment i regionstyrelsens eller hälso- 
och sjukvårdsnämndens tillsynsplaner för internkontroll 2023 eller 2024. Området ingår inte heller som en 
bevakad  risk  i  någon  av  tillsynsplanerna.  Anledningen  till  detta  är  att  riskerna  för  röjning  av  skyddade 
personuppgifter inte har bedömts vara tillräckligt sannolikt. Intervjuade menar att riskerna inom området 
framför allt avser specifika verksamheter och att riskerna därmed i huvudsak bör hanteras vid riskanalyser 
för enskilda objekt och verksamheter.  
 
En  övergripande  riskanalys  genomförs  varje  år  för  informationssäkerhetsarbetet  kopplat  till 
dataskyddsombudets tillsynsplan. Denna berör inte skyddade personuppgifter specifikt men intervjuade 
betonar att ett stärkt arbete inom informationssäkerhet och hantering av dataskyddsförordningen även 
gynnar hanteringen av skyddade personuppgifter. Dataskyddsombudets tillsynsplan beslutas dock inte av 
styrelse eller nämnder. 
 
Verksamheterna  har  inte  heller  genomfört  några  riskanalyser  kring  hanteringen  av  skyddade 
personuppgifter.  Rutiner  har  i  många  fall  upprättats  utifrån  identifierade  behov  och  inte  utifrån 
genomförda  riskanalyser.  Intervjuade  uppger  dock  att  verksamheterna  genomför  informella  eller  mer 
riktade  riskanalyser  för  det  löpande  arbetet.  Detta  kan  exempelvis  innefatta  att  perspektivet  skyddade 
personuppgifter  ingår  i  hanteringen  av  risker  kopplat  till  utrop  av  patienters  namn  i  väntrummet  på 
psykiatrisk klinik. 

4.2

 

Bedömning 

Vi bedömer  det  vara en  brist  att  regionstyrelsen och hälso-  och sjukvårdsnämnden inte  har  analyserat 
risken för att skyddade personuppgifter röjs i internkontrollarbetet. Området ingår inte i regionstyrelsens 
eller hälso- och sjukvårdsnämndens tillsynsplaner för internkontroll för 2023 eller 2024. Vi noterar också 
att området inte heller ingår som en bevakad risk. Då konsekvenserna av att skyddade personuppgifter 
röjs kan vara mycket allvarliga, både för den drabbade och för regionen i stort, gör vi bedömningen att 
detta  område  löpande  bör  bevakas  i  regionstyrelsens  och  hälso-  och  sjukvårdsnämndens  formella 
internkontrollarbete.  
 
Verksamheterna  genomför  i  olika  sammanhang  informella  riskanalyser.  Med  hänsyn  till  de  allvarliga 
konsekvenser  som  en  röjning  av  skyddade  personuppgifter  kan  få  ser  vi  dock  att  hela  processen  kring 
hanteringen  av  skyddade  personuppgifter  åtminstone  bör  utvärderas  i  risk-  och  väsentlighetsanalysen. 
Detta  kan  också  stärka  regionstyrelsens  och  hälso-  och  sjukvårdsnämnden  insyn  och  uppföljning  inom 
området. 

 

14

 
 

5.

 

Kontrollaktiviteter - Rutiner och arbetssätt inom 
regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens 
verksamhetsområden 

Åtgärder eller ”kontrollaktiviteter” utgörs av de aktiviteter som en organisation företar för att minska eller 
eliminera  risker.  Kontrollaktiviteter  anges  ofta  i  en  internkontrollplan  och  syftar  då  till  att  följa  upp  att 
verksamhetens  kontroller  fungerar  ändamålsenligt  (se  avsnitt  4.1).  Verksamhetens  åtgärder/kontroller 
finns  ofta  integrerade  i  processer  och  kan  se  olika  ut,  till  exempel  inom  ramen  för 
dataskyddsarbetet/informationssäkerhetsarbetet,  stöd  och  behörighet  i  IT-  och  verksamhetssystem, 
interna  och  externa  kommunikationskanaler  samt  hanteringen  av  medarbetare  med  skyddade 
personuppgifter. Gemensamt är att aktiviteterna syftar till att reducera risker. 

5.1

 

Det pågår ett arbete med att informationsklassa regionens system 

Rutinbeskrivningen Anskaffning, utveckling och förändring av informationssystem

13

 vänder sig till anställda 

inom  regionen  som  ska  driva  och  genomföra  ett  utvecklings-  eller  förändringsarbete  kopplat  till 
informationssystem  i  projekt/uppdrag  och  objektorganisationer.  Syftet  med  rutinbeskrivningen  är  att 
skapa  en  tydlighet  och  standardisering  av  utvecklings-  och  förändringsarbeten  avseende 
informationssystem. Av rutinbeskrivningen framgår att: 
 

 

Objektägaren  ansvarar  för  säkerheten  i  respektive  systemstöd  och  att  de  skyddsåtgärder  som 
behövs vidtas. Informationssäkerhetsklassning utgör stöd för detta. 

 

Informationsägare ansvarar för informationssäkerheten för information som informationsägaren 
är ägare för och att de berörda informationstillgångarna är informationssäkerhetsklassade. 

 

Behovsägaren 

ansvarar 

vid 

anskaffning 

av 

nytt 

informationssystem 

för 

att 

informationssäkerhetsklassning genomförs.  

 

Projektägaren  ansvarar  för  att  informationssäkerhet  integreras  i  projektledningen  för  att 
säkerställa att informationssäkerhetsrisker som rör projektet och dess leveranser beaktas, bedöms 
och hanteras under projektets livscykel. 
 

Vidare  framgår  anledningar  till  att  informationssäkerhetsklassning  är  användbart,  vad  som  ska  klassas, 
samt  när  och  hur  klassning  ska  genomföras.  Region  Västerbotten  använder  verktyget  KLASSA

14

  för  att 

genomföra  informationssäkerhetsklassningar.  Objektspecialist  för  KLASSA  kan  bidra  med  stöd  och 
vägledning för informationssäkerhetsklassning.  
 
Därutöver framgår av rutinbeskrivningen att införandet av nyanskaffat informationssystem, förändringar 
av informationssystem och utveckling av informationssystem ska planeras och föregås av riskanalyser av 
berörda informationstillgångar.  
Miniriskmetoden

15

 finns som stöd för riskanalysen. Informationssäkerhetssamordnare finns som stöd och 

vägledning kring informationssäkerhetsrisker.   
 

 

13

 Fastställd av enhetschef juridik och säkerhet. Giltig fr.o.m. 2023-09-10 t.o.m. 2025-09-10 

14

 För att förenkla kommuners och regioners genomförande av informationsklassningen har SKR tagit fram verktyget KLASSA. 

KLASSA består av tre delar: informationsklassning, handlingsplan och upphandlingskrav. 

15

 Miniriskmetoden är en metod för att identifiera och prioritera risker inom projekt.  

15

 
 

Arbetet med informationsklassning av regionens system pågår. Informationsklassning genomförs inför alla 
nyanskaffningar  men  vissa  befintliga  system  har  ännu  inte  informationsklassats.  I  samband  med 
informationsklassning  upprättas  handlingsplaner  där  skyddade  personuppgifter  ingår  som  ett  särskilt 
område. Enheten för juridik och säkerhet stöttar i arbetet med informationsklassning och objektägaren 
ansvarar för att den genomförs. Intervjuade uppger att informationsklassning när den är utförd också ska 
kunna användas som grund för exempelvis kravställning i nya upphandlingar.  
 
Merparten av systemstöd som hanterar personuppgifter innehåller möjlighet till särmarkering. Det finns 
äldre system som inte gör det och i dessa hanteras inte skyddade personuppgifter. 

5.2

 

Behandling av skyddade personuppgifter i regionens IT- och verksamhetssystem 
samt tillhörande processer 

Grunden för  hanteringen av skyddade personuppgifter i regionens system och tillhörande  processer är 
den regiongemensamma rutinbeskrivningen (se avsnitt 3.2). Den innehåller information om exempelvis 
hantering  av  kontaktuppgifter,  kontaktvägar,  bokning  och  dokumentation.  Intervjuade  inom 
verksamheterna  beskriver  att  rutinbeskrivningen  till  stora  delar  beskriver  hur  de  arbetar  avseende 
personer  med  skyddade  personuppgifter.  Detta  medför  att  exempelvis  journaler  för  personer  med 
skyddade  personuppgifter  inte  är  behörighetsbegränsade  men  att  kontaktuppgifter  inte  ska  förvaras  i 
journaler.  Det  finns  en  funktion  i  systemet  som  dagligen  rensar  journaler  för  personer  med  skyddade 
personuppgifter  från  eventuella  kontaktuppgifter  som  har  förts  in.  Vissa  verksamheter  för  i  stället 
pappersjournaler specifikt för patienter med skyddade personuppgifter. Dessa förvaras i låsta kassaskåp 
vilket ställer stora krav på en säker hantering.  
 
Vissa intervjuade menar att en mer framträdande övergripande styrning, i form av exempelvis ett politiskt 
beslutat  dokument,  skulle  vara  gynnsamt  för  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter.  Som  exempel 
anges att det skulle ge tydligare instruktioner avseende om skyddade personuppgifter ska hanteras av ett 
fåtal  eller  om  det  är  bättre  att  personer  med  skyddade  personuppgifter  hanteras  i  en  ordinarie 
verksamheten med särskilda rutiner.  
 
Av Informationssäkerhet - Förvaltning och drift framgår att systemägare ansvarar för rutin för loggkontroll. 
Av  rutinen  ska  det  framgå  på  vilket  sätt  och  hur  ofta  loggarna  ska  granskas,  vem  som  ska  utföra 
granskningen, vad som är att betraktas som en överträdelse samt hur överträdelser ska hanteras. Det finns 
en regiongemensam rutinbeskrivning för loggkontroller NCS Cross - Loggkontroller

16

 på regionens intranät. 

Rutinbeskrivningen  beskriver  tillvägagångsättet  för  att  genomföra  loggkontroller,  samt  hur 
granskningsresultat ska omhändertas. Av dokumentet framgår också att verksamhetschefer på respektive 
enhet ansvarar för att det finns lokala rutiner för loggkontroller och att dessa följs. Enligt dokumentet ska 
loggkontroller  genomföras  varje  kalendermånad  där  ”ett  antal”  användare  med  läsbehörighet  på 
vårdenheten  slumpmässigt  väljs  ut.    Närsjukvårdsområde  Skellefteå  har  en  rutinbeskrivning  för 
loggkontroll  NCS  cross  Loggkontroll  -  lokal  rutin

17

.  Loggkontroll  sker  varje  månad  och  utförs  av  lokalt 

systemansvarig.  Avdelningschef  granskar  loggkontrollerna.  Loggkontrollerna  genomförs  inte  specifikt 
avseende personer med skyddade personuppgifter utan görs utifrån ett slumpmässigt urval. Därutöver 
kan loggkontroller även komma att  genomföras på förekommen anledning.  Övriga verksamheter av de 
som ingått i granskningen har inte en specifik rutinbeskrivning för loggkontroller.  

 

16

 Det framgår inte av dokumentet om det har fastställts och i sådana fall av vem. CMIO medicinskt informationsansvarig 

överläkare, objektägare vårdsystem står som dokumentansvarig. Giltigt fr.o.m. 2018-08-17 tills vidare.  

17

 Fastställd av avdelningschef. Giltig fr.o.m. 2021-07-19 tills vidare.  

16

 
 

 
Verksamheterna genomför i regel systematiska loggkontroller. Dessa genomförs i varierande former men 
vanligast förekommande är att en loggkontroll genomförs månatligen på ett slumpmässigt urval av loggar 
samt på förekommen anledning vid exempelvis misstanke om oegentligheter. Ingen verksamhet genomför 
loggkontroller specifikt avseende personer med skyddade personuppgifter.  
 
I övrigt ger intervjuade en relativt enhällig bild av vilka rutiner, tillvägagångssätt och processer som gäller 
inom  verksamheterna.  Många  arbetssätt  härstammar  från  ett  allmänt  sekretessperspektiv  och 
personuppgifter ska aldrig lämnas ut till utomstående oavsett om det rör skyddade personuppgifter eller 
ej. Arbetsrutinen är att motringa vid telefonkontakt med andra myndigheter. Åtgärder vidtas även i form 
av  att  bland  annat  undvika  namn  eller  personuppgifter  vid  utrop  i  väntrum.  Fax  används  i  vissa 
verksamheter, särskilt i kontakt med exempelvis polisen och i vissa fall kommuner. Samtliga verksamheter 
som använder fax har som rutin att ringa för att bekräfta att faxat underlag mottagits och omhändertagits 
- men det finns en osäkerhet kring efterlevnaden av denna rutin. Samtliga verksamheter har rutinen att 
personuppgifter inte ska skickas med e-post men regionen har system som möjliggör krypterade mejl. Om 
personuppgifter behöver skickas till annan myndighet används i huvudsak telefon.  

5.3

 

Hantering av skyddade personuppgifter i regionens HR-processer 

Av  Informationssäkerhet  -  förvaltning  och  drift  framgår  att  vid  rekrytering  får  endast  sådana 
personuppgifter som är nödvändiga för rekryteringen behandlas. Det är möjligt att markera en person som 
anonym i systemstödet som används för rekrytering.  
 
För  hantering  av  anställda  med  skyddade  personuppgifter  finns  Rutin  för  hantering  av  anställda  eller 
liknande  med  skyddade  personuppgifter

18

.  Detta  är  en  regiongemensam

19

  rutin  som  gäller  för  alla 

regionens verksamheter och samtliga anställda, konsulter, studenter, förtroendevalda och övergripande 
uppdragstagare som verkar eller har verkat i regionens verksamheter. Av rutinen framgår att person med 
skyddad identitet ansvarar för att informera närmaste chef och uppvisa Skatteverkets beslut om skyddade 
personuppgifter samt ta ställning till om att vara synlig i HSA-katalog

20

. Detta innefattar både om en person 

med  skyddade  personuppgifter  anställs  och  om  en  anställd  får  skyddade  personuppgifter.  Personens 
närmaste  chef  ansvarar  för  att  informera  personen  med  skyddad  identitet  om  hur  och  i  vilka  system 
regionen  hanterar  personuppgifter  samt  informera  HR-systemförvaltning  och  HSA-förvaltning  via 
beställning i webfacit

21

. Vidare framgår bland att: 

 

 

Kretsen av personer som har behörighet att ta del av skyddade personuppgifter ska begränsas så 
mycket som möjligt. 

 

När en person fått skyddade personuppgifter döljs dennes uppgifter i HSA-katalogen. Vill 
personen ha sina uppgifter synliga i katalogen ska denne uttryckligen meddela det till HSA-
förvaltningen. 
 

 

18

 Dokumentet är inte daterat och det framgår inte vem som har beslutat om rutinen. I dokumentet hänvisas till Västerbottens 

Läns Landsting, vilket tyder på att dokumentet är upprättat innan 2019. 

19

 I dokumentet kallat landstinget.  

20

 Nationell katalog för hälso- och sjukvårdsaktörer. 

21

 Webfacit har upphört och ersatts av serviceportalen, där motsvarande ärenden kan skapas. 

17

 
 

Rutinen  beskriver  därutöver  bland  annat  hur  personer  med  skyddade  personuppgifter  ska  hanteras  i 
regionens HR-system. I rutinen uppges att namn loggas i samtliga vårdsystem och att om en patient begär 
loggutdrag måste regionen lämna logguppgifter där anställdas namn syns.  
Rutinen Hantering av person med Skyddad identitet HR system

22

 innehåller information om hanteringen 

av personer med skyddade personuppgifter i regionens HR-system Personec P.  
 
Möjligheten att komma åt uppgifter om en anställd med skyddade personuppgifter i regionens HR-system 
är begränsad till den anställdes chef samt en begränsad mängd personer inom regionens HR-avdelning. 
Intervjuade uppger att en chef måste genomgå en utbildning om dess ansvar i personalfrågor för att få 
behörighet  i  HR-systemet.  Denna  utbildning  inkluderar  bland  annat  förhållningssätt  kring 
anonymitetsfrågor.  
 
Anställningsavtal hanteras på papper och förvaras inlåsta i kassaskåp. Ett begränsat antal medarbetare har 
tillgång till nycklarna. Alla personuppgifter undantaget personnummer tas bort från anställningsavtal med 
personer med skyddade personuppgifter.  
 
Verksamhetschef beslutar i samråd med den anställde  som har skyddade  personuppgifter  vilka rutiner 
som  ska  gälla  för  den  anställde  i  det  ordinarie  arbetet.  Det  finns  inga  regiongemensamma  regler  eller 
beslutade förhållningssätt för detta.  

5.4

 

Bedömning 

Vår sammantagna bedömning är att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte har säkerställt 
att  ändamålsenliga  åtgärder  vidtagits  för  att  minska  risken  för  röjning  av  skyddade  personuppgifter. 
Verksamhetscheferna  har  enligt  regionens  ansvarsfördelning  ett  stort  ansvar  för  att  de  egna 
verksamheterna  vidtar  de  åtgärder  som  krävs  för  att  säkerställa  en  god  hantering  av  skyddade 
personuppgifter.  Risken  för  att  skyddade  personuppgifter  avslöjas  minskas  genom  olika  arbetsrutiner  i 
verksamheterna.  Dessa  har  beslutats  av  verksamhetscheferna,  inte  av  regionstyrelsen  och  hälso-  och 
sjukvårdsnämnden.  Vår  bedömning  är  att  det  är  positivt  att  verksamhetschefer  har  beslutat  om 
rutinbeskrivningar och bidrar till att minska risken för röjning av skyddade personuppgifter men att detta 
inte är tillräckligt för att bedöma att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt att 
åtgärder vidtagits. Avsaknaden av övergripande politisk styrning bedömer vi vara en stor brist i arbetet 
med hanteringen av skyddade personuppgifter. 
 
Vi är positiva till att det finns loggkontroller, men gör bedömningen att rutinerna för dessa kan utvecklas. 
Vi  noterar  att  det  finns  olika  förhållningssätt  till  loggkontroller  inom  verksamheterna,  vissa  genomför 
loggkontroller  mer  frekvent  än  andra.  Ingen  verksamhet  genomför  loggkontroller  som  specifikt  avser 
personer  med  skyddade  personuppgifter  -  loggkontroller  sker  slumpmässigt  månatligen  samt  på 
förekommen anledning. Vår bedömning är att, givet de möjliga konsekvenserna av att obehöriga tar del 
av  uppgifter  om  personer  med  skyddade  personuppgifter,  regionstyrelsen  och  hälso-  och 
sjukvårdsnämnden bör säkerställa att verksamheterna genomför systematiska loggkontroller som specifikt 
avser personer med skyddade personuppgifter.  
 
Vi ser vidare  förbättringspotential avseende  bland annat  användning av fax. Vissa verksamheter  måste 
använda fax på grund av krav från extern myndighet. I dessa fall gör vi bedömningen att det är väsentligt 
att telefonrutiner finns för att bekräfta att rätt personer har mottagit faxet. I övrigt gör vi bedömningen att 

 

22

 Senast reviderad 2023-11-01. Rutinen följer inte samma mall som övriga rutiner i regionen. 

18

 
 

användandet av fax bör minimeras. Vi gör bedömningen att regionen bör utforska möjligheten att nyttja 
säker och krypterad e-post om information om personer med skyddade personuppgifter behöver skickas 
snabbt och inte kan kommuniceras via telefon.  
 
Vissa  arbetsrutiner  som  har  upprättats  av  verksamhetschefer  är  mycket  sparsamma  och  täcker  inte 
nödvändigtvis in alla relevanta risker och arbetssätt avseende personer med skyddade personuppgifter. 
Vår  bedömning  är  att  regionstyrelsen  och  hälso-  och  sjukvårdsnämnden  bör  säkerställa  att 
verksamheterna har ändamålsenliga arbetsrutiner, exempelvis genom att tydliggöra i politiskt beslutade 
övergripande  styrande  dokument  hur  verksamheterna  ska  förhålla  sig  till  personer  med  skyddade 
personuppgifter.  
 
Vi  noterar  att  regionen  har  ett  pågående  arbete  med  att  informationsklassa  sina  systemstöd.  Vår 
bedömning  är  att  detta  bidrar  till  att  stärka  kontrollmiljön,  även  för  hanteringen  av  skyddade 
personuppgifter. Vi bedömer att det är viktigt att detta arbete slutförs skyndsamt. 

 

19

 
 

6.

 

Uppföljning och kontroll 

Övervakande aktiviteter har till ändamål att utvärdera och följa upp kontrollen i organisationen. Tillsynen 
bör  ske  kontinuerligt  med  kontroller  och  utvärdering.  Tillsyn  kan  till  exempel  bestå  av  internrevision, 
självutvärdering, oberoende externa utredningar och genom att löpande föra statistik och aktiviteter till 
ändamål att utvärdera och följa upp kontrollen i organisationen och analysera den egna verksamheten. 

6.1

 

Det görs inga egenkontroller av följsamhet till rutiner och regelverk 

Många intervjuade beskriver att det är svårt att avgöra hur god efterlevnaden är kring rutiner för en säker 
hantering av personer med skyddade personuppgifter. Verksamheterna som har ingått i granskningen har 
inte genomfört en enkätundersökning eller liknande bland medarbetarna för att undersöka kunskapsnivån 
om hanteringen av skyddade personuppgifter, om de vet var arbetsrutinerna finns, om arbetsrutinerna 
saknar  nödvändig  information  eller  liknande.  En  enhet  har  till  följd  av  att  denna  granskning  skulle 
genomföras  gjort  en  uppföljning  bland  medarbetarna.  Resultatet  visade  att  många  medarbetare  inte 
känner  sig  trygga  i  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter,  däribland  finns  bristande  kännedom  om 
rutinen som finns i verksamheten.  
 
I  och  med  att  skyddade  personuppgifter  inte  har  hanterats  i  regionstyrelsens  eller  hälso-  och 
sjukvårdsnämndens internkontrollarbete sker ingen uppföljning till styrelsen och nämnden. Vi noterar att 
skyddade personuppgifter inte berörts i något protokoll under 2023 och intervjuade påtalar att styrelsen 
och nämnden inte ställt frågor om hanteringen av skyddade personuppgifter.  
 
Dataskyddsombudets  årsrapport  2022

23

  innehåller  uppföljning  av  dataskyddsombudets  tillsyn  enligt 

dataskyddsförordningen.  Denna  berör  inte  specifikt  skyddade  personuppgifter  men  aspekter  av 
dataskyddsarbetet  som  även  har  relevans  för  hanteringen  av  skyddade  personuppgifter.  Exempelvis 
innehåller  årsrapporten  information  om  hur  många  personuppgiftshandläggare  det  finns  inom 
regionstyrelsen  och  de  olika  nämndernas  verksamheter,  om  dessa  har  deltagit  i  utbildningar  samt 
information om antal personuppgiftsincidenter som har registrerats under året.  
 

6.2

 

Det går inte att särmarkera personuppgiftsincidenter som rör hanteringen av 
skyddade personuppgifter   

Rapportering  och  utredning  av  personuppgiftsincidenter

24

  är  en  instruktion  som  riktar  sig  till  samtliga 

anställda som misstänker, observerar eller får kännedom om händelse som riskerar säker behandling av 
personuppgifter. Av instruktionen framgår att personuppgiftsincident ska dokumenteras och anmälas till 
Integritetskyddsmyndigheten (IMY) inom 72 timmar. Vidare framgår att verksamheten också kan behöva 
informera de  registrerade till exempel om det  finns risk för id-stöld eller bedrägeri.  Därutöver framgår 
ansvar och befogenheter.  
 
Verksamhetschef eller avdelningschef ansvarar för att: 

 

Alla medarbetare informeras om hur incidenter ska rapporteras och utredas på enheten. Nya 
medarbetare och studenter ska informeras, information ska ske minst en gång per år både 
skriftligt och muntligt. 

 

23

 Regionstyrelsen besvarar 2023-03-07 § 49. HSN informerad 2023-02-15 § 38. 

24

 Fastställd av enhetschef juridik och säkerhet. Giltig fr.o.m. 2022-03-22 t.o.m. 2024-03-22 

20

 
 

 

Vidta omedelbara åtgärder vid upptäckten av incident. 

 

Det finns rutiner som behövs för att personuppgiftsincidenter anmäls och utreds på enheten. 

 

Ta ställning till om en anmälas till IMY ska göras samt i förekommande fall informera de 
registrerade. 

 

Utse personuppgiftshandläggare. 
 

Personuppgiftshandläggare ansvarar för att: 
 

 

Starta utredningen av en inrapporterad personuppgiftsincident. 

 

Vid misstanke om en allvarlig personuppgiftsincident omedelbart kontakta 
verksamhetschefen/avdelningschef. 

 

Lämna över ej avslutade personuppgiftsincidenter vid byte av personuppgiftshandläggare. 

 

Meddela de verksamheter som drabbats av en personuppgiftsincident som upptäckts inom den 
egna verksamheten. 
 

DSO ansvarar för att: 
 

 

Ge råd och stöd till verksamhetschefer och personuppgiftshandläggare. 
 

Alla medarbetare ansvarar för att: 
 

 

Rapportera personuppgiftsincidenter som observeras eller kommer denne till kännedom. 
 

I  instruktionen  definieras  begreppet  personuppgiftsincident  där  det  även  framgår  exempel  på 
personuppgiftsincidenter.  Vidare  definieras  allvarliga  personuppgiftsincidenter  särskilt.  Detta  begrepp 
exemplifieras  också.  I  instruktionen  betonas  att  allvarliga  incidenter  ska  rapporteras  till  IMY  inom  72 
timmar  samt  att  de  registrerade  utan  dröjsmål  ska  informeras  om  incidenten  om  det  är  sannolikt  att 
incidenten leder till en hög risk för fysiska personers rättigheter och friheter. Det framgår av instruktionen 
vilken information som ska lämnas till de registrerade vid incident. Av instruktionen framgår inte någon 
särskild information om incidenter avseende skyddade personuppgifter. Vi noterar att en allvarlig incident 
således inte exemplifieras av en röjning av skyddade personuppgifter. Regionen har också en Mall - för 
utredning  av  personuppgiftsincidenter

25

.  För  varje  rubrik  och  underrubrik  framgår  information  om  vad 

rubriken ska innehålla. Den innehåller inte heller information om skyddade personuppgifter.  
 
Dataskyddsombud  utbildar  handläggare  om  hanteringen  av  personuppgiftsincidenter.  Detta  avser  inte 
skyddade personuppgifter specifikt utan personuppgifter generellt.  
 
Det  har  förekommit  att  dataskyddsombudet  fått  frågor  avseende  skyddade  personuppgifter  och 
personuppgiftsincidenter och då betonat vikten av skyndsamhet och återkoppling till drabbade.  
 
I  regionens  avvikelsehanteringssystem  går  inte  att  särskilja  en  incident  som  avser  skyddade 
personuppgifter från andra personuppgiftsincidenter. Av Dataskyddsombudets årsrapport 2022 framgår 
att  21  personuppgiftsincidenter  rapporterades  under  2022.  Viss  uppföljning  av  antalet  incidenter  som 
avser skyddade personuppgifter är möjlig men kräver en betydande manuell handpåläggning och det sker 
ingen systematisk uppföljning av avvikelser inom detta område. Det har inte rapporterats någon avvikelse 
avseende skyddade personuppgifter i regionen.  

 

25

 Fastställd av enhetschef juridik och säkerhet. Giltig fr.o.m. 2023-06-07 t.o.m. 2025-06-07 

21

 
 

 

6.3

 

Bedömning 

Vi  bedömer  att  det  inte  finns  ett  ändamålsenligt  avvikelsehanteringssystem  som  omfattar  skyddade 
personuppgifter.  I  regionen  finns  en  central  process  för  hanteringen  av  personuppgiftsincidenter  och 
avvikelser  avseende  skyddade  personuppgifter  hanteras  i  denna  process.  Av  upprättade  riktlinjer  och 
rutiner  för  personuppgiftsincidenter  framgår  inte  någon  särskild  information  om  skyddade 
personuppgifter.  Vår  bedömning  är  att  det  behöver  tydliggöras  att  incidenter  med  skyddade 
personuppgifter måste hanteras särskilt varsamt och skyndsamt, givet de möjliga konsekvenserna av en 
röjning.  Det  bör  även  inkluderas  i  styrande  dokumentation  som  rör  hanteringen  av  skyddade 
personuppgifter. Då incidenter avseende skyddade personuppgifter inte på något sätt särskiljs från övriga 
personuppgiftsincidenter  är  vår  bedömning  även  att  det  endast  finns  begränsade  förutsättningar  för 
uppföljning inom området, vilket riskerar få konsekvensen att erfarenheter från avvikelser inte tillvaratas 
och allvarlig skada för patienten eller medarbetaren vars personuppgifter röjts.  
 
Ingen  av  verksamheterna  som  har  omfattats  av  granskningen  har  genomfört  några  egna  kontroller 
avseende följsamhet till rutiner och regelverk avseende skyddade personuppgifter, undantaget en enkät 
som genomförts med anledning av denna granskning. Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden 
har  inte  heller  genomfört  några  särskilda  uppföljningar  avseende  hanteringen  av  skyddade 
personuppgifter. Vår sammantagna bedömning utifrån den begränsade möjligheten till uppföljningen av 
iakttagelser, avsaknaden av egenkontroller samt att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte 
beslutat om några styrande dokument är att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte har 
säkerställt  en  tillräcklig  uppföljning  och  kontroll  av  styrdokumentens  och  rutinbeskrivningarnas 
efterlevnad.  

22

 
 

7.

 

Svar på revisionsfrågor 

Fråga 

Svar 

Har regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden säkerställt en god 
kontrollmiljö avseende risken för röjning av 
skyddade personuppgifter? 

Nej. Det saknas en ändamålsenlig politisk styrning inom området. 
Det finns inga politiskt beslutade styrande dokument som specifikt 
handlar om hantering av skyddade personuppgifter. Den finns en 
regiongemensam  rutinbeskrivning  som  inte  är  politiskt  beslutat 
och  rutinbeskrivningar  på  lokal  nivå  som  har  fastställts  av 
verksamhetschefer.  Därutöver  saknas  utbildningar  om  skyddade 
personuppgifter.  

Har regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden säkerställt att 
information om regelverk, riskanalyser och 
kontroller sprids till medarbetare på ett 
ändamålsenligt sätt? 
 

Nej.  Det  finns  inga  regiongemensamma  utbildningar  avseende 
hanteringen av skyddade personuppgifter. Enheten för juridik och 
säkerhet  har  genomfört  regionövergripande  utbildningar  inom 
informationssäkerhet,  men  dessa  omfattar  inte  skyddade 
personuppgifter. 

Regionstyrelsen 

och 

hälso- 

och 

sjukvårdsnämnden har därför inte säkerställt att information om 
regelverk, riskanalyser och kontroller sprids till medarbetare på ett 
ändamålsenligt sätt. 

 

Har regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden säkerställt att adekvata 
riskanalyser genomförts på rätt nivå för att 
minska riskerna för att skyddade 
personuppgifter röjs? 
 

Nej.  Området  ingår  inte  i  regionstyrelsens  eller  hälso-  och 
sjukvårdsnämndens tillsynsplaner för internkontroll för 2023 eller 
2024.  Vi  noterar  också  att  området  inte  heller  ingår  som  en 
bevakad risk. Under arbetet med granskningen har vi heller inte 
funnit  riskanalyser  på  tjänstepersonsnivå  med  inriktning  på 
hantering av skyddade identiteter.

 

Har regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden säkerställt att 
ändamålsenliga åtgärder vidtagits för att 
minska risken för röjning av skyddade 
personuppgifter?
 

Nej. Verksamhetscheferna har enligt regionens ansvarsfördelning 
ett stort ansvar för att de egna verksamheterna vidtar de åtgärder 
som  krävs  för  att  säkerställa  en  god  hantering  av  skyddade 
personuppgifter. Risken för att skyddade personuppgifter avslöjas 
minimeras genom olika arbetsrutiner i verksamheterna. Dessa har 
beslutats  av  verksamhetscheferna  -  regionstyrelsen  och  hälso- 
och sjukvårdsnämnden har inte beslutat om några egna styrande 
dokument eller kontroller.  

Har regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden säkerställt tillräcklig 
uppföljning och kontroll av styrdokumentens 
och rutinbeskrivningarnas efterlevnad? 
 

Nej.  I  regionen  finns  en  central  process  för  hanteringen  av 
personuppgiftsincidenter  och  avvikelser  avseende  skyddade 
personuppgifter hanteras i denna process. Av upprättade riktlinjer 
och  rutiner  för  personuppgiftsincidenter  framgår  inte  någon 
särskild  information  om  skyddade  personuppgifter.  Det  finns 
därför begränsade förutsättningar för uppföljning inom området, 
vilket riskerar få konsekvensen att erfarenheter från avvikelser inte 
tillvaratas  och  allvarlig  skada  för  patienten  eller  medarbetaren 
vars  personuppgifter  röjts.  Ingen  av  verksamheterna  som  har 
omfattats  av  granskningen  har  genomfört  några  egna  kontroller 
avseende följsamhet till rutiner och regelverk avseende skyddade 
personuppgifter,  undantaget  en  enkät  som  genomförts  med 
anledning  av  denna  granskning.  Regionstyrelsen  och  hälso-  och 
sjukvårdsnämnden  har  inte  heller  genomfört  några  särskilda 
uppföljningar avseende hanteringen av skyddade personuppgifter. 

 
 

23

 
 

Stockholm den 25 mars 2024 
 
 
David Leinsköld 

 

Daniel Larsson 

Verksamhetsrevisor, EY 

 

Verksamhetsrevisor, EY 

 

24

 
 

Bilaga 1. Källförteckning 

Intervjuade funktioner  

 

Informationssäkerhetssmordnare 

 

Enhetschef, enheten för juridik och säkerhet 

 

Regionjurist och dataskyddsombud 

 

Verksamhetschef, psykiatriska kliniken Umeå 

 

Verksamhetsutvecklare, primärvårdsområde syd 

 

Kanslichef 

 

Registrator 

 

Regionarkivarie 

 

Objektägare, HR-system 

 

Verksamhetschef, löneenheten 

 

Chefsläkare 

 

Biträdande verksamhetschef, psykiatriska kliniken Skellefteå 

 

Verksamhetschef, psykiatriska kliniken Södra Lappland 

 

Verksamhetschef, medicinskt centrum Lycksele lasarett 

 

Områdeschef, folktandvården 

 

Avdelningschef  

 

Objektspecialist, T4 

 

Tandvårdsstrateg 
 

Granskad dokumentation 

 

Dataskyddsombudets årsrapport 2022 

 

Tillsynsplan för intern kontroll 2023, regionstyrelsen 

 

Tillsynsplan för intern kontroll 2024, regionstyrelsen 

 

Tillsynsplan för intern kontroll 2023, hälso- och sjukvårdsnämnden 

 

Tillsynsplan för intern kontroll 2024, hälso- och sjukvårdsnämnden 

 

Hantering av person med Skyddad identitet HR system 

 

Rutin för hantering av anställda eller liknande med skyddade personuppgifter 

 

Ändringshantering och test 

 

Anskaffning, utveckling och förändring av informationssystem 

 

Användarklienter 

 

Vårdsystem - Patienter med skyddade personuppgifter, sekretesskyddad 

 

Utveckling, kod och arkitektur 

 

Tröskelanalys avseende dataskydd 

 

Struktur för dataskyddsarbete inom Region Västerbotten 

 

Rapportering och utredning av personuppgiftsincidenter 

 

Objektsarkitektur-OA Modell för Objektstyrning Region Västerbotten 

 

Nätverkssäkerhet 

 

Åtkomsträttigheter och säker autentisering 

 

Mall för utredning av personuppgiftincident 

 

Loggning, övervakning och synkronisering av tid 

 

Kryptering, redundans, radering och läckage 

 

Konsekvensbedömning avseende dataskydd 

 

Konfiguration, tekniska sårbarheter och webbfiltrering 

 

Informationssäkerhet 

25

 
 

 

Informationssäkerhet - tekniska säkerhetsåtgärder 

 

Informationssäkerhet - användare 

 

Informationssäkerhet - förvaltning och drift 

 

Enskildas rättigheter enligt GDPR 

 

Digital informationshantering 

 

Vårdprogram Våld i nära relationer Västerbottens läns landsting 2015 

 

Interna flöden slutenvård - pågående och nya patienter som blir inlagda 

 

NCS cross Loggkontroll - lokal rutin 

 

Våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och sexuellt våld 

 

Rapportering och uppföljning av händelser i samverkan mellan primärvård, sluten vård, 
kommunens hälso- och sjukvård och socialtjänst  

 

Brevkontakt till person med skyddade personuppgifter 

 

Kontaktuppgifter för patienter med skyddade personuppgifter, lokal rutin

26

 

 

Identifiering, bemötande, stöd och behandling till våldsutsatta vuxna 

 

Instruktion för hjälpmedel till person med skyddad identitet 

 

Hantering av skyddade personuppgifter, lokal rutin

27

 

 

26

 Psykiatrisk klinik Skellefteå 

27

 Psykiatrisk klinik Södra Lappland 

26

 
 

Bilaga 2. Revisionskriterier 

COSO-modellen för intern kontroll 

Det finns varken för kommuner, kommunala bolag, företag eller andra organisationer en formellt fastställd 
standard för hur den interna kontrollen ska hanteras. I praktiken har dock en amerikansk standard blivit 
dominerande: The Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO). Målet 
med COSO och intern kontroll är att säkerställa att risker undviks och ge en trygghet i att organisationens 
mål  uppfylls.  COSO-modellens  huvudmål  är  att  garantera  en  ändamålsenlig  och  kostnadseffektiv 
verksamhet, tillförlitlig finansiell rapportering och information om verksamheten samt att lagar följs.  
 
COSO-modellen  består  av  fem  huvudkomponenter:  kontrollmiljö,  riskanalys,  kontrollaktiviteter, 
information  och  kommunikation  samt  uppföljning.  Dessa  perspektiv  beaktas  i  revisionsfrågorna  samt 
rapportens analys och bedömningar.   
 
Kommunallagen (2017:725) 

Det  är  enligt  6  kap.  1  §  styrelsens  uppgift  att  leda  och  samordna  förvaltningen  av  kommunens 
angelägenheter  och  ha  uppsikt  över  övriga  nämnders  och  eventuella  gemensamma  nämnder. 
Regionstyrelsen  ska,  enligt  6  kap.  2  §,  uppmärksammat  följa  de  frågor  som  kan  inverka  på  regionens 
utveckling och ekonomiska ställning.  
 
Kommunallagens 6 kap. 6 § anger att nämnderna var och en inom sitt område ska se till att verksamheten 
bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som beslutats av regionfullmäktige samt de föreskrifter som 
gäller  för  verksamheten.  Nämnderna  ska  även  tillse  att  den  interna  kontrollen  är  tillräcklig  samt  att 
verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. 

0

 
 

Bilaga 3. Om begreppet skyddade personuppgifter 

Det har blivit vanligare att människor lever med skyddade personuppgifter. Mellan åren 2011 och 2023 
har antalet personer med skyddade personuppgifter mer än fördubblats, från drygt 12 000 personer till 
knappt  27  000  personer.  Enligt  Skatteverket  utgörs  dessa  till  59  procent  av  kvinnor.  Vanligast 
förekommande är sekretessmarkering, som är den minst ingripande formen av skydd, med 82 procent av 
ärendena medan skyddad folkbokföring, som är ett starkare skydd, utgör 18 procent.  
 
Antalet  personer  med  skyddade  personuppgifter  motsvarar  ca  0,26  procent  av  befolkningen  och 
matematiskt motsvarar det ca 723 invånare och knappt 25 anställda i Region Västerbotten. Siffrorna är 
inte exakta men visar att det statistiskt handlar om ett fåtal individer. Konsekvensen vid felaktig röjning av 
dessa personuppgifter kan emellertid vara mycket allvarlig för var och en.    
Jämställdhetsmyndigheten  har  på  regeringsuppdrag  genomfört  kunskapshöjande  insatser  gällande 
våldsutsatta  personer  som  lever  med  skyddade  personuppgifter  med  fokus  på  kvinnor  och  barn.  I  en 
delrapport

28

  intervjuas  86  kvinnor  och  15  barn  om  deras  erfarenheter.  Närmare  tre  fjärdedelar  av  de 

intervjuade uppger att deras identitet har röjts.  
 
I rapporten konstateras att det i många fall handlar om kvinnor och barn som tvingats flytta på grund av 
våld och hot från närstående man och att målgruppen är extra utsatt.  
I princip samtliga kvinnor i Jämställdhetsmyndighetens intervjustudie har fått skyddade personuppgifter 
röjda av myndigheter. 
 
Det finns omfattande lagstiftning som skyddar individen 

Skyddade personuppgifter är ett samlingsbegrepp för olika åtgärder som kan vidtas för att skydda personer 
som riskerar att utsättas för hot, våld eller förföljelse. Beroende på hotets allvarlighetsgrad finns tre grader 
av skydd av personuppgifter; sekretessmarkering, skyddad folkbokföring och fingerade personuppgifter. 
Därutöver  finns  ytterligare  bestämmelser  om  sekretess  som  kan  aktualiseras  för  hotade  och  förföljda 
personer, bland annat inom offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).  
 
Sekretessmarkering är den vanligaste och minst ingripande formen av skydd 

Sekretessmarkering  är  den  minst  ingripande  formen  av  skydd  av  personuppgifter  som  innebär  att 
Skatteverket  gör  en  sekretessmarkering  av  enskild  persons  uppgifter  i  folkbokföringen  (se  5  kap.  5  § 
offentlighets-  och  sekretesslagen  [2009:400],  OSL).  Syftet  är  att  förhindra  att  hotande  eller  förföljande 
person med hjälp av personuppgifter kan hitta och utsätta person för brott, förföljelse eller trakasserier.  
 
Sekretessmarkeringen  är  dock  inte  ett  bindande  beslut,  endast  en  indikation  på  att 
folkbokföringssekretess  enligt  22  kap.  1  §  OSL  kan  gälla  för  uppgifterna.  Den  fungerar  alltså  som  en 
påminnelse  eller  varningssignal  hos  alla  myndigheter  om  att  det  finns  behov  att  göra  en  noggrann 
sekretessprövning innan personuppgifter lämnas ut.  
 
I  praktiken  registrerar  Skatteverket  en  sekretessmarkering  som  aviseras  tillsammans  med 
personuppgifterna  till  alla  myndigheter  som  får  grundläggande  personuppgifter  från  Skatteverkets 
folkbokföringsverksamhet. Det är den enskilde som ansöker om sekretessmarkering hos Skatteverket. Det 
finns inga formella krav för att beviljas skyddsåtgärden men den enskilde behöver motivera varför den 

 

28

 Skyddade personuppgifter - oskyddade personer (Jämställdhetsmyndigheten 2022:10).  

1

 
 

behöver sekretessmarkering med någon form av handling som stödjer att det föreligger ett aktuellt och 
konkret  hot.  Det  kan  till  exempel  vara  en  utredning  eller  ett  utlåtande  från  Polismyndigheten  eller 
socialtjänsten. Sekretessmarkeringen gäller ofta i två år och kan förlängas. 
 
Skyddad folkbokföring ger starkare skydd än sekretessmarkering 

Skyddad  folkbokföring  ger  starkare  skydd  än  sekretessmarkering  och  innebär  att  en  person  kan  vara 
folkbokförd på sin gamla folkbokföringsort efter att ha flyttat. De gamla adressuppgifterna tas bort och 
den  nya  adressen  registreras  inte  i  folkbokföringen  och  sprids  därmed  aldrig  till  andra  myndigheter. 
Uppgifterna  om  skyddad  folkbokföring  skickas  till  andra  myndigheter  och  annan  samhällsservice  som 
personen har kontakt med, till exempel sjukvården, Försäkringskassan och kommunen. Det betyder att 
dessa instanser kan se att personen har skyddad folkbokföring. 
 
Skyddad folkbokföring medges för person som av särskilda skäl kan antas bli utsatt för brott, förföljelser 
eller allvarliga trakasserier på annat sätt, om åtgärden med hänsyn till den enskildes förmåga och övriga 
förutsättningar kan antas tillgodose behovet av skydd. Skyddad folkbokföring kan kombineras med andra 
skyddsåtgärder  som exempelvis kontaktförbud om det  bedöms lämpligt  utifrån den enskildes  specifika 
situation.  
Skyddad folkbokföring medges efter ansökan från den enskilde. För barn under 18 år får ansökan enbart 
göras av den ena vårdnadshavaren i det fall syftet är att skydda från den andra vårdnadshavaren.  
 

Fingerade personuppgifter är den starkaste och mest ingripande formen av skydd 

År 2015 fanns i Sverige ungefär 160 personer med fingerade personuppgifter. Fingerade uppgifter betyder 
att  personen  använder  andra  personuppgifter  än  de  verkliga.  Detta  medför  dock  inte  någon  rättslig 
förändring av personens namn eller andra förhållanden. Kopplingen mellan den verkliga och den fingerade 
identiteten  är  sekretessbelagd.  Med  den  nya  identiteten  kan  personen  vara  öppen  med  sina 
personuppgifter utan risk att bli hittad. Fingerade personuppgifter har inget skydd i de systemstöd som 
används i en region eller kommun eftersom de hanteras som vilken person som helst.  
 
Offentlighets- och sekretesslagen reglerar utlämning av allmänna handlingar 

Offentlighets-  och  sekretesslagen  (OSL)  innehåller  bestämmelser  för  hur  myndigheter  ska  registrera, 
lämna ut och hantera allmänna handlingar. Det finns också regler om tystnadsplikt och förbud att lämna 
ut allmänna handlingar. 
 
Utöver de tre skyddsformerna (sekretessmarkering, skyddad folkbokföring och fingerade personuppgifter) 
finns en särskild generell sekretessbestämmelse som gäller för vissa personuppgifter om det av särskild 
anledning kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne kan komma att utsättas för hot eller 
våld eller lida annat allvarligt men om uppgiften röjs (21 kap. 3 § första stycket OSL).  
 
Sekretessen gäller uppgift om en enskilds 

–º

 

bostadsadress eller annan jämförbar uppgift som kan lämna upplysning om var den enskilde 
stadigvarande eller tillfälligt bor, 

–º

 

telefonnummer, 

–º

 

e-postadress eller annan jämförbar uppgift som kan användas för att komma i kontakt med 
personen. 
 

2

 
 

Sekretessen gäller även för motsvarande uppgifter om personens anhöriga. Bestämmelsen gäller oavsett 
sammanhang som uppgiften förekommer i.