Uppdaterad 

Sammanställt av  

Version 

2020-05-20 

Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se) 

1.0 

 
ANVÄNDARHANDBOK FÖR  
kvalitetsregistret SveATTR  
PÅ INCA 

 
 

 

 

 

 

 

 

Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA   

Version 1.0 

 

 

 

Uppdaterad 

Sammanställt av 

2020-05-20 

Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se) 

 

Innehåll 

1

 

Inledning ......................................................................................................................................................... 3

 

1.1

 

Vad är INCA? .......................................................................................................................................... 3

 

2

 

Innan du börjar ................................................................................................................................................ 3

 

2.1

 

Systemkrav ............................................................................................................................................ 3

 

2.2

 

Autentisering ......................................................................................................................................... 3

 

2.3

 

Nytt användarkonto............................................................................................................................... 3

 

3

 

Inloggning ........................................................................................................................................................ 3

 

3.1

 

Inloggning med SITHS-kort .................................................................................................................... 3

 

3.2

 

Inloggning med Yubikey ......................................................................................................................... 3

 

4

 

Inrapportering ................................................................................................................................................. 4

 

4.1

 

Hitta patienten ...................................................................................................................................... 4

 

4.2

 

Skapa nytt eller Öppna ett befintligt  ärende ........................................................................................ 5

 

4.3

 

Fyll i formulär ......................................................................................................................................... 5

 

4.4

 

Spara ...................................................................................................................................................... 6

 

4.4.1

 

Spara delvis (behåll ett ärende pågående) ........................................................................................ 6

 

4.4.2

 

Spara i registret (avsluta ett ärende) ................................................................................................ 6

 

5

 

Support ............................................................................................................................................................ 7

 

5.1

 

När det blir fel ........................................................................................................................................ 7

 

5.1.1

 

Radera pågående ärende .................................................................................................................. 7

 

5.1.2

 

Ändra avslutade ärenden .................................................................................................................. 7

 

5.1.3

 

Övriga frågor ..................................................................................................................................... 7

 

6

 

Menyval förklaring .......................................................................................................................................... 8

 

 

 

 

 

Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA   

Version 1.0 

 

 

 

Uppdaterad 

Sammanställt av 

2020-05-20 

Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se) 

 

1  Inledning 

Denna användarhandbok riktar sig till sjukvårdspersonal som registrerar patienter i kvalitetsregistret SveATTR. 

1.1  Vad är INCA? 

INCA - Informationsnätverk för cancervården - är en nationell IT-plattform för hantering av Nationella 
kvalitetsregister avseende kvalitetsförbättring och forskning. INCA drivs och utvecklas gemensamt av landets 
Regionala cancercentrum samt Registercentrum norr och väst. 

2  Innan du börjar 

2.1  Systemkrav 

Se systemkrav via följande länk 

http://www.cancercentrum.se/samverkan/vara-uppdrag/kunskapsstyrning/kvalitetsregister/stod-for-
kvalitetsregister/systemkrav/

 

2.2  Autentisering  

Inloggning sker med SITHS-kort. Har du inget SITHS-kort kan du kontakta SITHS-kort ansvarig på ditt landsting 
(gäller även kortläsare samt programvara). INCA använder sig av SITHS-autentisering eftersom det är en av 
Datainspektionen godkänd inloggning. Alternativet till SITHS-kort är för närvarande Yubikey. För information 
angående ansökan om Yubikey, kontakta 

support.rcnorr@regionvasterbotten.se

 . 

2.3  Nytt användarkonto 

För att kunna logga in i INCA behövs ett användarkonto som erhålls av er utvald administratör. Har ni ingen 
sådan, kontakta 

support.rcnorr@regionvasterbotten.se

 

och lämna följande information: 

3  Inloggning 

3.1  Inloggning med SITHS-kort  

a)  Sätt SITHS-kortet i kortläsaren.  
b)  Öppna din webbläsare (Chrome rekommenderas) och ange i adressfönstret:

 https://rcn.incanet.se

c)  Ange PIN-koden för ditt SITHS-kort för autentisering. 
d)  Du kommer nu till inloggningssidan för INCA där du får välja roll och vilken klinik du vill logga in på. Har 

du bara en roll och behörighet till en klinik kommer du att loggas in direkt. 

3.2  Inloggning med Yubikey 

a)  Sätt i Yubikey-stickan i en USB-port med USB-kontakten och Yubikey-cirkeln uppåt. 
b)  Öppna din webbläsare och ange i adressfönstret: 

https://rcn.incanet.se

 

Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA   

Version 1.0 

 

 

 

Uppdaterad 

Sammanställt av 

2020-05-20 

Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se) 

 

c)  Klicka på ”Logga in med Yubikey” 

 

d)  Ange ditt användarnamn och det lösenord du valde när du aktiverade Yubikey-inloggning 
e)  Sätt musmarkören i fältet under rubriken ”Yubikey”. Generera sedan ett engångslösenord genom att 

sätta fingret på den cirkulära kontaktytan med lysande diod på din Yubikey. 

 

f)  Du slussas automatiskt vidare till nästa sida där du får välja vilken roll och vilken klinik du vill logga in på. 

Har du bara en roll och behörighet till en klinik kommer du att loggas in direkt. 

4  Inrapportering 

4.1  Hitta patienten  

a)  Under rubriken Inrapportering välj Sök/registrera: 

 

 
 

 

 

Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA   

Version 1.0 

 

 

 

Uppdaterad 

Sammanställt av 

2020-05-20 

Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se) 

 

b)  Mata in patientens personnummer (ÅÅÅÅMMDD-XXXX) och tryck på knappen Sök.  

 

 

4.2  Skapa nytt eller Öppna ett befintligt  ärende 

 

a)  För att skapa ett nytt ärende klickar du på knappen Nytt ärende: 

 

 

 

b)  En ny post skapas nu under rubriken Ärenden för åtgärd: 

 

 

c)  Om du önskar fortsätta på ett tidigare ärende som tillfälligt sparats i en inkorg för senare åtgärd  

(se 4.4.1) då återfinns ärendet på samma vis som ovan under rubriken ”Ärenden för åtgärd”:  
 
 

4.3  Fyll i formulär 

Fyll nu i formuläret fullständigt. 

 

 

Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA   

Version 1.0 

 

 

 

Uppdaterad 

Sammanställt av 

2020-05-20 

Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se) 

 

4.4  Spara 

4.4.1  Spara delvis (behåll ett ärende pågående) 

Om du av någon anledning behöver pausa inmatningen, navigera då till sidans topp och välj Åtgärd: Ej klar, 
kvar i inkorg (se figur nedan). Samtliga ifyllda fällt sparas nu temporärt i en s.k. inkorg tills dess att man väljer 
att spara till registret. För att bibehålla formulärdata i inkorg, tryck Utför.  

 

4.4.2  Spara i registret (avsluta ett ärende) 

När formuläret är fullständigt ifyllt navigera då till sidans topp och välj åtgärd Spara i register enligt figuren 
nedan. Klicka Utför. 

 

Om obligatoriska fält inte fyllts i då dyker följande meddelande upp:  

 

Tryck ”Stäng” och rätta till felen som i formuläret 

markerats i rött 

(OBS, felen kan finnas i samtliga flikar)  

Gör sedan om åtgärden Spara i register. 

 

Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA   

Version 1.0 

 

 

 

Uppdaterad 

Sammanställt av 

2020-05-20 

Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se) 

 

5  Support 

5.1  När det blir fel 

När det blir en felregistrering är det viktigt att rätta till denna, annars används felaktiga data för kvalitetssäkring 
och forskning.  

5.1.1  Radera pågående ärende 

Välj Åtgärd : Avbryt och Radera, tryck sedan Utför. Det pågående ärendet raderas. Det enda som blir kvar är 
det som sparats i registret (enligt 4.4.2) sedan tidigare. 

 

5.1.2  Ändra avslutade ärenden 

a)  Om ett ärende blivit sparat med felaktigheter i låsta fält, kontakta supporten.  
b)  Om ett ärende blivit sparat med felaktiga eller inkompletta värden i editerbara fält rättas det lättast till 

genom att följa manualen från punkt 4 (dvs se till att värdena är korrekta när du sparar ärendet nästa 
gång). 

5.1.3  Övriga frågor 

Kontakta 

support.rcnorr@regionvasterbotten.se

 när det gäller andra frågor. 

OBS!

 Kom ihåg: 

Det är inte tillåtet att skicka patientuppgifter via e-post

, beskriv ärendet I korthet och lämna 

telefonnummer så blir du kontaktad snarast möjligen. 

 

 

 

Användarhandbok, kvalitetsregistret SveATTR på INCA   

Version 1.0 

 

 

 

Uppdaterad 

Sammanställt av 

2020-05-20 

Markus Widholm (support.rcnorr@regionvasterbotten.se) 

 

6  Menyval förklaring 

 

Inrapportering 

 

Inkorg 

Här kan olika filtreringar visas. Används ej i SveATTR för tillfället 

Sök i Inca 

Här söker du efter personer som finns registrerade sedan tidigare. 

Sök i befolknings-register 

Här gör du en slagning mot Navet för att få grunduppgifter om en patient. 

Används om du vill göra en nyregistrering. OBS, om patienten redan finns 
i registret är det bättre att göra en sökning i Inca (se ovanstående 
menyval). 

Sök/registrera 

Via Sök/registrera får du en samlad bild av den information som finns 

lagrad i INCA om en vald patient. Här visas patientuppgifter från 
befolkningsregistret och INCA, pågående ärenden för patienten och 
registerposter. 

 

 

Sammanställning 

 

Sök med taggar 

Här kan du söka efter mallar och rapporter som taggats med speciella 
sökord. 

Skapa ny mall 

Här kan du skapa egna mallar för datauttag på den egna klinikens 
patienter.  

Välj befintlig mall 

Används för att hämta ut data på den egna klinikens patienter.  

Visa exporterade filer 

Här hittar du dina tidigare exporterade filer. 

Välj rapport 

Här kan du välja att visa upp rapporter som delats ut till dig eller som du 
skapat själv. 

 

 

Mina Sidor 

 

Personuppgifter 

Här kan du se de personuppgifter som finns sparade på ditt konto, du kan 

även korrigera och uppdatera dessa 

Inloggningsalternativ 

Här byter du lösenordet om du använder Yubikey-inloggning. 

Associera konto med SITHS 

Här kan du associera ditt konto (användarnamn) till SITHS-kortet för att 
kunna logga in med SITHS-kortet i Inca. 

Senaste kontoaktivitet 

Senaste kontoaktivitet visar information om aktuell aktivitet i ditt konto. 

Byt roll och placering 

Här kan du snabbt byta roll/placering om du har behörighet till flera 

roller/placeringar. Ex inrapportör/administratör 

INCA-hjälpen 

Här kan du få information och hjälp med bland annat inkorgen och 
sammanställning av data. 

Om INCA 

Här kan du få information om den användare du loggat in som samt 
systeminformation om Inca. 

 

 

Logga ut 

Här loggar du ut från INCA