2020-06-05 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 

 

 

HJÄLPMEDEL VÄSTERBOTTEN 
 

 

Användarmanual webSesam 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

 

 

 2020-06-05 

Om webSesam ....................................................................................................................................... 1

 

Beställning ...................................................................................................................................... 1

 

Leverans ......................................................................................................................................... 1

 

Artiklar ............................................................................................................................................. 1

 

Övrigt............................................................................................................................................... 1

 

Användarstöd......................................................................................................................................... 2

 

Behörighet - ansvar ............................................................................................................................... 2

 

Inloggning .............................................................................................................................................. 2

 

Startsida ................................................................................................................................................. 3

 

Meny Hjälpmedel ................................................................................................................................... 4

 

Beställa hjälpmedel ............................................................................................................................... 5

 

Sök artikel och lägg till den på beställning ...................................................................................... 9

 

Sök artikel i sortiment.................................................................................................................... 10

 

Sök artikel utanför sortiment och andra alternativ ........................................................................ 11

 

Visa mera information om sökt artikel ........................................................................................... 11

 

Ta bort orderrad ............................................................................................................................ 12

 

Makulera registrerad kundorder ........................................................................................................ 13

 

Utgående produkt som alternativ ...................................................................................................... 14

 

Byta mottagare/betalare - BMB .......................................................................................................... 16

 

Hämtorder ............................................................................................................................................. 17

 

Registrera ..................................................................................................................................... 17

 

Se att hämtorder finns registrerad ................................................................................................ 18

 

Läsa och bifoga dokument ................................................................................................................. 19

 

Bifoga dokument ........................................................................................................................... 19

 

Läsa bifogat dokument.................................................................................................................. 19

 

Arbetsrutin för förrådet NUS i Umeå och Lycksele lasarett ............................................................ 20

 

Lämna ut/låna hjälpmedel ............................................................................................................. 20

 

Lån av hjälpmedel från förråd NUS och Lycksele lasarett............................................................ 22

 

Öppna varukorgsbeställningar ...................................................................................................... 23

 

Egenavgift 

-

 varukorg ................................................................................................................... 25

 

Se och vid behov åtgärda andras öppna varukorgar .................................................................... 25

 

Arbetsorder 

-

 beställa reparation, anpassning och specialanpassning ....................................... 26

 

A) Skapa arbetsorder kopplad till ny kundorder ........................................................................... 26

 

B) Meny Hjälpmedel 

-

 när du vill skapa arbetsorder kopplad till ett redan levererat hjälpmedel . 26

 

Hjälpmedel 

-

 övriga funktioner .......................................................................................................... 28

 

Individkort ............................................................................................................................................ 29

 

Varukatalog .......................................................................................................................................... 29

 

 

 

 

 2020-06-05 

Kundorder ............................................................................................................................................ 29

 

CFR ....................................................................................................................................................... 30

 

E-faktura ............................................................................................................................................... 30

 

Avvikelse 

-

 reklamation ...................................................................................................................... 30

 

Dina uppgifter ...................................................................................................................................... 31

 

Ändra dina uppgifter...................................................................................................................... 31

 

Tidigare/pågående kundorder ....................................................................................................... 31

 

Tidigare/pågående arbetsorder .................................................................................................... 32

 

Sök hämtorder .............................................................................................................................. 32

 

Beställningsmallar ......................................................................................................................... 33

 

Beställning efter beställningsmall ................................................................................................. 34

 

Borttagning av beställningsmall .................................................................................................... 35

 

Mallar eFaktura ............................................................................................................................. 35

 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 1(35)

 

2020-06-05 

Om webSesam 

Beställning 

Det är viktigt att din beställning är komplett. Till din hjälp finns beställningsunderlag, på vår 
hemsida, med de artikelnummer du ska ange vid beställning. Standardutförande för respektive 
huvudhjälpmedel framgår. Även tillbehör ska läggas som orderrader. 

 

 
I vissa fall ska även andra underlag skickas in för att komplettera ordern. Underlagen skickas 
in via e-post: hmv.kundtjanst@regionvasterbotten.se eller Fax nr: 090-13 26 93. 

Leverans 

Leveransdatum som visar i webSesam är den dag då hjälpmedlet beräknas skickas från 
Hjälpmedel Västerbottens huvudlager. 
 
Brådskande leverans 
Har du behov att få hjälpmedel snabbare levererat, kontakta kundtjänst, tfn 090-785 93 65. 

Artiklar 

När du söker artiklar visas de som ingår i sortiment Du kan även söka på artiklar utanför 
sortiment, se avsnitt ”Sök artikel utanför sortiment och andra alternativ”. Kontakta 
hjälpmedelskonsulent för rådgivning och beställning av artiklar utanför sortiment. 
 

Övrigt

 

 

Personnummer anges med sekelsiffra, dvs 12 siffror 

 

Det finns en grundkoppling mellan kund och betalare. Annan betalare behöver du 

endast ange om den avviker från ditt kundid. I webSesam finns länk till en förteckning 
över vilken betalarid som gäller för respektive kundid.

1

 Listan finns även på vår 

hemsida. 

 

Leverans görs normalt till vårdenhet. 

 

1

 Kundid och betalarid är en femsiffrig kod. 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 2(35)

 

2020-06-05 

Användarstöd 

Behöver du hjälp eller har frågor/synpunkter på Sesam kontaktas kundtjänst 
E-post  

 

hmv.kundtjanst@regionvasterbotten.se  

Telefon 

 

090-785 93 65 

 

Behörighet - ansvar 

Verksamhetschef eller motsvarande har ansvar för att bestämma vem som ska kunna beställa 
i webSesam. Blankett för behörighetsansökan finns på Hjälpmedel Västerbottens hemsida. 
För Region-anställda används webfasit för behörighetsansökan. 
 
När din behörighet är klar får du inloggningsuppgifterna via e-post.  
När du varit inaktiv i 6 månader inaktiveras du i sesam och ny ansökan behövs. 
 
Som användare har du ett ansvar att skydda din behörighet. Därför ska du inte låna ut ditt 
användarnamn och lösenord.  
 
I Sesam hanteras bl.a. personuppgifter. Logga ut från Sesam när du lämnar datorn.  
Allt som registreras i Sesam av respektive användare loggas. 
 

Inloggning 

Länk till webSesam finns på Hjälpmedel Västerbottens hemsida, 

www.regionvasterbotten.se/hjalpmedel

        

 

 

Observera att det är olika inloggningsvägar för förskrivare inom kommun respektive 
landsting. 
 
Så här ser inloggningsbilden ut 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om du inte får något e-postmeddelande, kontakta 
kundtjänst. 

 

Logga in med ditt användarnamn och lösenord. 
Första gången du loggar in får du ett 
standardlösen som du sedan byter till ett eget, 
minst 7 tecken - bokstäver och siffror blandat. 
 
Har du glömt ditt lösenord klickar du på länken. 
Lösenordet sänds då till din e-postadress 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 3(35)

 

2020-06-05 

 

Startsida 

 

 
1.

 

Längst upp finns information om vem som är inloggad. Kom ihåg att inloggningen är 
personlig och att du ska logga ut när du är klar med ditt arbete. 
 
Här finns också några funktioner som även visas i andra bilder 

 

Skriv ut 

Du kan skriva ut den information som finns på skärmen  

 

Hjälp  

Hjälpfil för den sida eller funktion du befinner dig i 

 

Avsluta 

Logga ut från webSesam  

 

Manualer 

Länk till användarmanual, manual för e-faktura, BMB m.m.  

 

2.

 

Meddelanden från Hjälpmedel Västerbotten  
Här hittar du allmän information, t ex nyheter, meddelanden om planerade avbrott samt 
kontaktvägar för att få hjälp. 
 
Länk visas om du har öppna varukorgsbeställningar (NUS-förrådet och förråd Lycksele 
lasarett). 
  

3.

 

Personligt meddelande till dig om t ex förändrat leveransdatum på kundorder, avslutade 
arbetsordar mm. Meddelanden visas efter ankomstdatum, visas ett kuvert har du inte läst 
meddelandet. För att läsa meddelandet Klicka du på ”datumlänken”, klicka sedan på 
ordernumret för att se detaljer. Här kan du ta bort specifikt meddelande.  
 

4.

 

Till höger finns menyn där du kan välja olika funktioner  
 
 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 4(35)

 

2020-06-05 

Meny Hjälpmedel 

Alla hjälpmedel som en patient/vårdenhet har eller har haft visas i denna bild.  
 

 

 
1.

 

Välj om mottagaren är en patient eller vårdenhet genom att klicka på nedåtpilen och välj 
patient eller vårdenhet. 
Patienten: ange personnummer med 12 siffror, utan bindestreck 
Vårdenhet: ange kod med 5 siffror  
 
Vill du bara se de hjälpmedel som är individmärkta markerar du i rutan för  
Endast I-märkta” 
 
Klicka sedan på SÖK för att se vilka hjälpmedel mottagaren har. 
 
Länk med mottagarens namn: 
Klicka på länken och du kan uppdatera mottagarens telefonnummer, portkod eller 
instruktioner. Det du angett sparas och visas på alla order du registrerar 
 

2.

 

Länkar till olika funktioner, t ex Beställ, BMB, beroende på vad du ska göra. 
 

3.

 

Lista med uppgift om hjälpmedel som är levererade eller beställda till angiven mottagare. 
Bl a visa artikelnummer, artikelbenämning, ev individnummer, orderdatum, antal, 
leveransdatum och levererat antal. 
 
 

Mer information finns i avsnittet Meny Hjälpmedel - övriga funktioner. 

 

 

                                                          2 

2

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 5(35)

 

2020-06-05 

Beställa hjälpmedel  

Gå till menyn Hjälpmedel  
Sök fram uppgifterna enligt anvisningarna på föregående sida. 
Klicka på länken Beställ, därefter kommer du till bilden som visas nedan 
 
a) Välj om mottagaren är en patient eller vårdenhet genom att klicka på pilen 

b) Ange kod för vårdenhet, 5 siffror  
eller 
patientens personnummer med 12 siffror 

c) Klicka på Sök och du kommer till den här bilden 

 

 

Kund/leveransadress 

Här visas vilken/vilka arbetsplatser du har behörighet att beställa 
hjälpmedel till. Välj det aktuella arbetsstället och du får då 
automatiskt rätt betalare och leveransadress. 

 
Klicka sedan på Fortsätt och du kommer till den här bilden. Standardbetalare är den betalare 
som att anges på orderraderna per automatik 

 

 
Artikelnummer 

Ange HMV artikelnummer, se även avsnitt Sök artikel 

 
Antal 

 

1 föreslås, var uppmärksam på att du beställt rätt antal. 

                                            Oftast levereras en artikel styckevis men även par och sats  
                                            förekommer. 
 

 

 

Betalare 

Ange annan betalare än standardbetalare (annars behöver du inte 
skriva något i den här rutan). Rätt betalarid söker du fram i 
förteckning över kundid/betalarid som finns som länk längst upp i 
bilden. 
 

 

 

 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 6(35)

 

2020-06-05 

 
Tryck Enter eller klicka på Spara ändringar för att lägga till artikel. Observera att betalare 
inte angetts utan är den standardbetalare som visas under mottagarens namn. 
 

 

 
Om det ska vara annan betalare än kundens anges betalarkoden

2

 i fältet Betalare.  

 

 

Du kan även ändra betalarkoden per orderrad 

 

Lägg till ytterligare orderrader 

 

Klicka på Fortsätt när din order är klar. 

 

 

2

 

Se förteckning på Hjälpmedel Västerbottens hemsida 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 7(35)

 

2020-06-05 

 
I sista beställningsbilden ser du hela din beställning och uppgifter om mottagaren. 

 

 

 
1 MOTTAGARE 
Telefon
 

 

Du kan registrera ett nytt telefonnummer som då blir sparat  

 

 

i Sesam 

 
2 LEVERANSADRESS mm 
Leveransadress 

Kundens adress föreslås. Du kan ändra till någon av de andra  
 adresserna som finns i listan. Du kan även skriva in adress i de 
öppna fälten. Den adressen gäller enbart aktuell kundorder 
 och sparas inte. 

Telefon 

 

Ange telefonnummer gäller enbart aktuell kundorder 

Portkod 

 

Ange ev. portkod till mottagarens bostad 

Instruktioner 

Övrig instruktion till transportör.  

Samleverans 

Rutan är för samleverans är alltid markerad vilket innebär att allt 
du beställer levereras vid samma tillfälle. Avmarkera samleverans 
om du vill ha delleveranser. 

Kontaktperson 

Ange uppgifter i de fall Hjälpmedel Västerbotten ska kontakta 
annan person innan leverans.  

Övrig information 

Ange kompletterande information som har betydelse för leverans. 
OBS! Beställning av artikel eller anpassning får INTE göras 
här. 
Beställning av anpassning eller montering av tillbehör görs 
via ”Arbetsorder kopplad till kundorder” 

 

Bifoga filer: En eller flera filer kan bifogas ordern, läs mer i 
avsnittet Läsa och bifoga dokument 

 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 8(35)

 

2020-06-05 

 
3 TILL JOURNAL 
Kopiera till journal-
 

Klicka på länken ”visa beställningsrader formaterade 

system 

 

för kopiering till journalsystem”. Markera raderna, kopiera och 

 

 

klistra in. 

 

4 SKICKA ORDER/LEVERANSDATUM 
Verkställ
 

 

När alla uppgifter är riktiga klickar du på Verkställ 

 

 

eller trycker Enter 

 

 

Du kan också avbryta hela ordern med knappen Avbryt. 

 
Din beställning är nu registrerad och har fått ett ordernummer. Leveransdatum är den dag då 
hjälpmedlet skickas från Hjälpmedel Västerbottens huvudlager. 
Vanligtvis så anländer hjälpmedlet en dag efter att det skickats. 
 

 

 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 9(35)

 

2020-06-05 

 

Sök artikel och lägg till den på beställning 

 

 
Du kommer då till den här bilden  

 

Sökbegreppen benämning, leverantör och artikeltyp kan kombineras för att ge ett mera exakt 
sökresultat. 
 
Leverantörens artikelnummer 

Du kan söka på hela eller delar av leverantörens 

 

 

 

artikelnummer 

 
Benämning   

 

Här anger du hela eller delar av den artikelbe-

 

 

 

nämning du söker. Det spelar ingen roll i 

 

 

 

vilken ordning du anger sökvillkoren 

 
Produktnamn 

 

Är en grupp artiklar med många gemensamma  

 

 

 

egenskaper, t ex Carl-Oskar, Cross, Rebel m fl 

 
Leverantör   

 

Välj leverantör från rullisten 

 
Artikeltyp   

 

Välj artikeltyp från rullisten 

 
Klicka på SÖK  
 
 
Tips! 

Använd beställningsunderlagen på Hjälpmedel 
Västerbottens hemsida som hjälp för att hitta HMV 
artikelnummer samt för att se vad som ingår i 
standardutförande.  

Från beställningsbilden gör du ett ”uthopp” 
till menyn Sök artikel, t ex när du inte vet 
HMV artikelnummer 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 10(35)

 

2020-06-05 

Sök artikel i sortiment 

De artiklar som uppfyller dina sökvillkor och ingår i sortimentet visas. 

 

Sökresultatet visar alla artiklar som passar till Cross,         Sökresultatet visar armstöd som passar till Cross 
max 200 rader. 
 

Den här bilden visar sökresultatet för armstöd Cross 

 

 

1.

 

Alla armstöd som ingår i sortiment visas 
 

2.

 

För varje artikel visas vilken enhet den levereras i, leverantör och dennes artikelnummer. 
Lagerstatus visas med färgkoder.  
Markera vilka artiklar du vill beställa och klicka på knappen Beställ, då läggs artiklarna in 
på din order. 
 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 11(35)

 

2020-06-05 

Sök artikel utanför sortiment och andra alternativ 

 

 
Sökt på armst Cross och valt Utanför sortiment 
 
1

 

Välj alternativ ur lista 

2

 

Genom att Cross angetts som produktnamn visas även armstöd som passar till Crossen 
men som ”hör till” Minicrosser.  
 
Artiklar utanför sortiment kan du inte beställa i webSesam, kontakta 
hjälpmedelskonsulent. 

Visa mera information om sökt artikel 

Klicka på ett artikelnummer, då visas den information leverantören har valt att visa i Sesam. 
Det kan vara bruksanvisningar, bilder mm.  
 
Bilden visar delar av den information som finns för artikel 17940 

 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 12(35)

 

2020-06-05 

Ta bort orderrad 

Ojdå det blev visst en rollator för mycket. 
 

 

 

Ta bort en orderrad, markera rutan 

 

För att ta bort samtliga orderrader, markera rutan i det grå fältet. 

 

Klicka på Spara ändringarna 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 13(35)

 

2020-06-05 

Makulera registrerad kundorder  

En kundorder kan, under vissa förutsättningar, makuleras i sin helhet.  

Kontakta kundtjänst om 

 

enstaka orderrad ska makuleras 

 

”makuleraknappen” saknas 

 
Sök fram kundordern via Dina uppgifter/Öppna kundorder eller Sök kundorder. Om ordern 
kan makuleras finns en knapp Makulera order.  

 

 

Klicka på Makulera order 

 

När ordern är makulerad visas bilden utan orderrader. 

Länken Tillbaka används för att gå tillbaks till föregående bild, t ex när du måste kontakta 
kundtjänst för att få ordern makulerad eller att du valt fel order

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 14(35)

 

2020-06-05 

 

Utgående produkt som alternativ  

I samband med in-/utfasning av sortiment får du som förslag att beställa likvärdiga äldre 
utgående produkter först, förutsatt att lagersaldo finns. Du avgör själv om det fungerar att 
välja den förslagna produkten. 

I bilden visas den artikel du beställt och under rubriken Alternativ de artiklar du kan välja på. 
Du ändrar markering i rutorna för att välja annan artikel än den som föreslås. 
 
Bilden visar att du beställt artikel 32733 och att artikel 18387 föreslås. 

 

När du markerat vilken artikel du vill beställa, klickar du på knappen Verkställ för att ”ta med 
dig” artikeln tillbaka till orderraderna. 
 
Exempel finns på följande sidor. 

Exempel 1 

Lagersaldo finns både på äldre (11411) och ny artikel (11418). 

 

 

Du beställer artikel 11418. TRYCK ENTER och du kommer till bilden ovan. 
Artikel 11411 är markerad för beställning. 

 

Klicka på Verkställ om du accepterar att få artikel 11411 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 15(35)

 

2020-06-05 

 
Du vill ha artikel 11418 

 

 

Under rubriken alternativ bockar du i rutan för artikel 11418 och bockar ur rutan för 
artikel 11411. 

 

Klicka på Verkställ för att lägga till orderraden 

 
Exempel 2 
Lagersaldo finns på äldre (10968) artikel men inte den nya artikeln (34305) 
 

 

Du beställer artikel 34305. TRYCK ENTER och du kommer till den här bilden. 

 

Du vill ha artikel 34305 i stället för 10968 som föreslås. 

 

 

Under rubriken alternativ bockar du i rutan för artikel 34305 och bockar ur rutan för 
artikel 10968. 

 

Klicka på Verkställ för att lägga till orderraden 

Ditt val innebär ett nyinköp samt ett senare leveransdatum än om du hade valt artikel 
11410.

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 16(35)

 

2020-06-05 

Exempel 3 
Det finns två äldre artiklar (16988 och 18387) samt en ny artikel (32733). Saldo finns på de 
båda äldre artiklarna men inte för den nya. 
 

 

Du beställer artikel 32733 och TRYCKER ENTER. Du kommer till den här bilden 

 

 
Artikel 16988 föreslås men du vill ha artikel 18387. 
 

 

Under rubriken alternativ bockar du i rutan för artikel 18387 och bockar ur rutan för 
artikel 16988 

 

 

 

Klicka på Verkställ för att lägga till orderraden 

 

Byta mottagare/betalare - BMB 

Funktionen används för att 
a)

 

byta betalare genom att överlåta uppföljnings-/betalningsansvar för hjälpmedel  

b)

 

lämna ut/återta hjälpmedel från brukare till eget förråd och vice versa 

 
Anvisningar finns i egen manual. 
 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 17(35)

 

2020-06-05 

Hämtorder 

Registrera 

Hämtorder registreras i webSesam när hämtning ska göras i brukarens hem (skrymmande 
hjälpmedel). 
 
Välj meny Hjälpmedel, ange patient och klicka på länk Hämtorder 

 

Du kommer då till den här bilden. 

 

1.

 

Kund/leveransadress 
Är du förskrivare för flera kunder kan du välja vilken kund/leveransadress hämtordern 
avser. 

2.

 

Hämtadress mm 
-

 

Mottagarens adress föreslås. Har mottagaren flera adresser registrerade väljer du från  

  lista under rubriken ”Hämta adress från”. Andra adressuppgifter kan skrivas in manuellt i   
  fälten. 
- Telefonnummer/mobiltelefon måste alltid anges 
- Porttelefon anges i förekommande fall 
- Instruktioner t ex trång hiss, pratar inte svenska

 

- Hämtorderinformation Valfri text kan anges, t ex vilka hjälpmedel som inte finns i  
  listan som ska hämtas 
- Orsak till hämtningen väljs från lista 

3.

 

Vad ska hämtas 
Markera vilka hjälpmedel som ska hämtas i rutorna till höger. Markerar du i rubrikraden  
blir alla hjälpmedel markerade.  

Om hjälpmedlet inte finns i listan kontakta kundtjänst. 

1+4 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 18(35)

 

2020-06-05 

4.

 

Verkställ och du får ett hämtordernummer 
 

 

Se att hämtorder finns registrerad 

I vyn Hjälpmedel finns en kolumn där du kan se för vilka hjälpmedel en hämtorder 
finns.

 

 
Via Dina uppgifter kan du också söka på hämtorder. Där kan du även se de hämtorder som är 
stängda eller makulerade. Läs mera under rubrik Dina uppgifter. 

 

 

 
 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 19(35)

 

2020-06-05 

Läsa och bifoga dokument 

Dokument(filer) kan bifogas till kund- och arbetsorder. Du kan även läsa de dokument som 
finns sparade på respektive order. 
 
De dokument som i första hand är lämpliga att bifoga är 

 

i Kundorder: Beställningsunderlag för pictogram 

 

i Arbetsorder - Specialanpassning: Anvisning för arbetet. 

Dokumenten bifogas i den sista beställningsbilden. 

Bifoga dokument 

 

 

Klicka på knappen Bläddra  

 

Sök fram dokumentet du vill bifoga (där 
du har det sparat).  

 

Klicka på Öppna för att överföra filen 

 

Klicka på "Lägg till" för att bifoga filen 
 

 
 

 

Läsa bifogat dokument 

Du kan se och läsa de dokument som är sparade på respektive kund-/arbetsorder. Gäller även 
de dokument som Hjälpmedel Västerbotten lagt till. 
 

 

 

Sök fram order via menyn Dina uppgifter 

 

Klicka på länken för bilaga för att öppna dokumentet 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 20(35)

 

2020-06-05 

Arbetsrutin för förrådet NUS i Umeå och Lycksele lasarett 

Förskrivning ska göras direkt till brukare. Gäller även inneliggande patienter. Möjlighet till 
lån under max 5 dagar finns via funktionen ”Varukorg” 
 
Lagerpåfyllnad görs dagligen om behov finns utifrån det säkerhetslager som angetts på 
respektive artikel.  
 
Det är viktigt att alla följer de här riktlinjerna. 
 

1.

 

Uttag ur eget förråd, dvs Umeå Lager NUS (402) respektive Lycksele lager lasarettet 
(602), görs när du vet att hjälpmedlet passar till brukaren 

 

2.

 

Artiklar i varukorg, görs när du inte vet vilket hjälpmedel som passar till brukaren 
 
Genom varukorgen ges möjlighet att låna hjälpmedel, max 5 arbetsdagar, och därefter 
förskriva det som passar. Övriga hjälpmedel återlämnas till NUS-förrådet respektive 
Lycksele lager lasarettet. 

 

3.

 

Beställning, de hjälpmedel som inte lagerhålls på lager 402 respektive 602 beställs 
från Hjälpmedel Västerbotten. 
 

Lämna ut/låna hjälpmedel  

Välj Meny Kundorder  
I den här bilden kan du beställa hjälpmedel från Hjälpmedel Västerbotten, göra 
direktförskrivning till brukare från NUS-förrådet (402) eller Lycksele lager lasarettet (602), 
respektive låna hjälpmedel till din varukorg. Du väljer alternativ genom att markera 
Beställning, uttag ur eget förråd respektive Artiklar i varukorg (se anvisningar under lån av 
hjälpmedel).  
 

 

 

Välj patient och ange dennes personnummer 

 

Välj alternativ  
a) Beställning 
b) Uttag ur eget förråd  
c) Artiklar i varukorg 

 

Klicka på Fortsätt 
 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 21(35)

 

2020-06-05 

 

 

Ange artikelnummer  

 

Ange betalare, 5 siffrig kod 

 

Ange antal (för individmärkta hjälpmedel alltid 1) 

 

Ange individnummer i förekommande fall 

 

Spara ändringarna och kontrollera dem 

 

När du markerat beställning är 500 lager,  
När du markerat uttag ur eget förråd är lager 402 eller 602. 
 

 

Klicka på Fortsätt när du är klar med ordern 

 

OBS: Du kan registrera ett nytt telefonnummer i bilden som sparas i Sesam 

 

 

 

 

Klicka på Verkställ och du får en orderbekräftelse med ordernummer  
 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 22(35)

 

2020-06-05 

Lån av hjälpmedel från förråd NUS och Lycksele lasarett 

Då du är osäker på vilket hjälpmedel som passar brukaren kan du under max 5 dagar låna ett 
hjälpmedel. Lånet kan du registrera via menyn Varukorg eller Kundorder, Artiklar i varukorg. 
Under låneperioden är hjälpmedlen registrerade på dig som förskrivare.  
 
När du vet vilka hjälpmedel som ska förskrivas görs markering för Leverans. De hjälpmedel 
som ska återlämnas till förrådet markeras med Ta bort. Se mera under Öppna 
varukorgsbeställningar. 
 
Det är möjligt att i en och samma order låna hjälpmedel till olika patienter även om 
hjälpmedeln ska betalas av olika enheter. 

OBS: Om egenavgifter registrerats i varukorgen måste den orderraden hanteras särskilt. Se 
under rubrik egenavgift i varukorg. 
 
Välj meny Varukorg 
Det är möjligt att i en och samma order låna hjälpmedel till olika patienter även om 
hjälpmedeln ska betalas av olika enheter. 

 

 

Markera rutan Artiklar i varukorg 

 

Tryck Fortsätt utan att fylla i personnummer 

 

 

Registrera orderrader utan att ange betalare 

 

Spara ändringarna och kontrollera dem 

 

Klicka på Fortsätt 
 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 23(35)

 

2020-06-05 

 

 

Klicka på Verkställ 

 

 

Du får ett ordernummer och samtidig blir hjälpmedlen reserverade på dig som 
förskrivare vilket innebär att lagersaldot ”tillfälligt minskar”. 

Öppna varukorgsbeställningar 

De lån du registrerat återfinns i Öppna varukorgsbeställningar. Härifrån kan du sedan välja att 
förskriva respektive återlämna hjälpmedel till NUS-förrådet eller Lycksele lager lasarettet. 
 
Dina öppna varukorgsbeställningar återfinns på första sidan som en länk eller  

 

… via menyn Dina uppgifter/Öppna varukorgsbeställningar 

 

 
 
 
 
 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 24(35)

 

2020-06-05 

Nu visas de kundordrar du har i din varukorg. 

 

 

Klicka på den kundorder du ska åtgärda 

 

 

 

Ange personnummer med 12 siffror 

 

Tryck Visa mottagare 

 

Ange betalare (visas i klartext under orderraden), markera leverans för de hjälpmedel 
denne ska ha och tryck Verkställ 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
På den här ordern har du lånat två rollatorer avsedda för brukare 1 samt i duschpall + avgift 
avsedd för brukare 2.  

 

 

Ange personnummer för brukare 1 med 12 siffror 

 

Tryck Visa mottagare 

 

Ange betalare (visas i klartext under orderraden) för brukare 2, markera Leverans för de 
hjälpmedel denna ska ha 

 

Markera Ta bort för det eller de hjälpmedel som ska återlämnas till förrådet 

 

Tryck  Verkställ  
 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 25(35)

 

2020-06-05 

För att beställa duschpallen till brukare 2 går du in på ordern igen 

 

 

Ange personnummer för brukare 2 med 12 siffror 

 

Tryck Visa mottagare 

 

Ange betalare (visas i klartext under orderraden) för brukare 2, markera LEVERANS för 
de hjälpmedel denna ska ha 

 

Tryck  Verkställ  

Egenavgift 

-

 varukorg 

Brukaren ska betala egenavgiften. Gå in på ordern igen 

 

 

Fyll i personnummer  

 

Tryck Visa Mottagare - nu ändras betalare på orderraden till brukaren 

 

Markera i rutan för leverans 

 

Tryck Verkställ 

Se och vid behov åtgärda andras öppna varukorgar 

Du kan söka och åtgärda annan förskrivares öppna varukorg, t ex om denne är ledig. 

 

Via menyn Dina uppgifter väljer du öppna varukorgsbeställningar. 

 

Ange förskrivare eller kundordernummer (hela eller delar av) 

 

Klicka på Sök 

 

Åtgärda enligt beskrivning på tidigare sidor 
 
 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 26(35)

 

2020-06-05 

Arbetsorder 

-

 beställa reparation, anpassning och 

specialanpassning 

Arbetsorder kan registreras på olika sätt 

A) direkt när kundorder Verkställts 

B) från meny Hjälpmedel för redan levererat hjälpmedel 

 

A)

 

Skapa arbetsorder kopplad till ny kundorder 

 

 

 

Gör en kundorder på vanligt sätt och verkställ den. 

 

Klicka på artikelnumret för det hjälpmedel som arbetsordern ska kopplas till. 

 

Klicka på länken Arbetsorder  

 

Välj Typ av åtgärd ”Arbetsorder kopplad till kundorder” (se även nästa sida). 

 

B) Meny Hjälpmedel 

-

 när du vill skapa arbetsorder kopplad till ett redan 

levererat hjälpmedel  

 

Ange patientens personnummer, 12 siffror och klicka på SÖK 

 

Klicka på det artikelnummer som arbetsordern ska kopplas till  

 

Klicka på länken Arbetsorder. Patientuppgifter och individnummer/artikelnummer 

följer automatiskt med till arbetsordern. 

 

Välj Typ av åtgärd: Anpassning, Reparation AU

 

eller Specialanpassning beroende på 

vad det gäller. Se även nästa sida.  

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 27(35)

 

2020-06-05 

 

Registrera arbetsorder - så här ska du fylla i 

 
 
  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

1. Typ av åtgärd 

Så här väljer du rätt typ av åtgärd: 

 

Arbetsorder kopplad till kundorder: 
För att justera, montera eller installera ett hjälpmedel i samband 
med kundorder.

  

 

Anpassning: 
För att justera, montera eller installera ett hjälpmedel som 
levererats tidigare.  

 

Reparation AU:  
För att avhjälpa fel eller driftstörning på levererat hjälpmedel. 

 

Specialanpassning: 
För att modifiera, kombinera eller tillverka huvudhjälpmedel 
eller tillbehör på ett sätt som inte omfattas av tillverkarens/ 
leverantörens anvisningar eller kombinationsavtal. 

2. Adress 

Mottagarens adress visas direkt när arbetsorder skapas via menyn 
Hjälpmedel. Du kan välja annan adress från listan ”Hämta adresser 
från” eller skriva in annan adress, t.ex. om hjälpmedlet finns på en 
skola. 

3. Felbeskrivning 

Beskriv felet eller önskad åtgärd så tydligt som möjligt.  

Specialanpassning: Behovet kan beskrivas i fältet "Felbeskrivning" 
om det går att göra kortfattat. Omfattande beskrivningar, ritningar, 
foton och skisser bifogas som filer

 

4. Bifoga fil 

 En eller flera filer kan bifogas.  

5. Skicka order 

Klicka på Verkställ, du får ett arbetsordernummer som bekräftar 
att ordern mottagits. 

4

 

5

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 28(35)

 

2020-06-05 

Hjälpmedel 

-

 övriga funktioner 

 

1 Ändra uppgifter för mottagare 
Klicka på mottagarens namn och du kommer till den här bilden 

 

 

 

Ange aktuella uppgifter  

 

Klicka på Verkställ för att spara ändringarna 

 

2 LÄNKAR 
Klicka på någon av länkarna 

 

Återlämnade hjälpmedel    

Du kan se vilka hjälpmedel som patienten haft.  

 
Beställ 

 

      

Beställa hjälpmedel från Hjälpmedel Västerbotten 

 
Registrerade AO 

       

De arbetsorder som finns registrerade för patienten

 

 

 

visas. Den senaste arbetsordern visas först. 

                                                                 Klicka sedan på arbetsordernumret för att se  
                                                                 orderdetaljer. 
 
BMB 

 

                     För att byta mottagare/betalare eller förskrivare 

 

3 INDIVID 

Individ 

 Klicka på individnumret för att se detaljerad 
information om individen 

4 ARTIKELNUMMER 
Klicka på artikelnumret och du kan för varje hjälpmedel få uppgift om 
 
Artikelinformation 

Se bild, bruksanvisning på det aktuella hjälpmedlet 
länk till leverantörens hemsida mm  

 

 

Ordinationsöversikt 

Se information från den ursprungliga beställningen, 
T ex förskrivare, betalare 
 

Beställ 

 

Beställ ett likadant hjälpmedel 

 

Arbetsorder 

 

Skapa arbetsorder 

1

 

2

 

4

 

3

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 29(35)

 

2020-06-05 

Individkort 

Bilden visar information om specifikt individmärkt hjälpmedel. 
 

 

 
Ange individnummer och klicka på Sök 
 
Via de olika länkarna hittar du ytterligare information och funktioner. 

Varukatalog 

Du kan söka hjälpmedel per ISO-kod. Genom att följa länkarna kommer du ner på den 
sexsiffriga ISO-koden och kan där klicka på benämning för att sedan beställa specifikt 
artikelnummer.  
 
Vi rekommenderar att du använder Sök artikel istället. 
 

 

Kundorder 

Används i första hand av förskrivare vid uttag från lagren på NUS och Lycksele lasarett. 
 
För att beställa hjälpmedel från Hjälpmedel Västerbotten kan både meny Hjälpmedel och 
kundorder användas 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 30(35)

 

2020-06-05 

CFR 

Här kan du söka efter personer i Centrala folkbokföringsregistret, CFR. Med sökfunktionen 
kan du leta utifrån olika sökbegrepp och kombinationer av sökbegrepp. Ju mer du preciserar 
dina sökbegrepp, desto fortare går sökningen. Är personen avliden visas det efter namnet. 
 

 

 
När du klickar på ett namn finns det länkar till Hjälpmedel och Beställ. 
 

 

 

E-faktura 

Anvisningar finns i egen manual. 
 

Avvikelse 

-

 reklamation 

Anvisningar finns i egen manual. 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 31(35)

 

2020-06-05 

Dina uppgifter 

 

Här kan du se och ändra dina användaruppgifter.  

 

Du kan även se information om öppna och levererade order genom att klicka på 
respektive länk. 

 

Egna mallar för eFaktura och beställningsmall skapas härifrån. 
 

 

Ändra dina uppgifter 

Klicka på ditt namn för att visa och lägga in aktuella uppgifter 
Klicka på Verkställ för att uppdatera gjorda ändringar 
 

Tidigare/pågående kundorder  

Information kan du hitta antingen via menyn Dina uppgifter eller via menyn Hjälpmedel (om 
du vet patientens personnummer). 
 
Kundorder och arbetsorder får ett ordernummer som består av årtal+vecka+löpnummer, t ex 
17200078. 
 
Genom att klicka på de olika länkarna får du information om kundorder och arbetsorder. Du 
kan söka på hela eller delar av ett ordernummer för kundorder eller arbetsorder. 
 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 32(35)

 

2020-06-05 

 
Rekvirerat per förskrivare 
Här kan du söka fram alla kundorder som förskrivare kopplade till samma kund som du själv 
har registrerat under en viss tidsperiod. 
 

 

 

Sökningen kan begränsas genom att ange specifik mottagare, artikel eller kundorder. 

 

Via status kan du välj om de vill se enbart levererade, ej levererade eller samtliga. 

 

Sökresultatet kan sorteras efter artikel, datum eller mottagare. 

 

Du kan titta på ordern genom att klicka på ordernumret. Ordern kan även skrivas ut. 
 

Tidigare/pågående arbetsorder  

Öppna arbetsorder 

 

Dina arbetsorder som inte är slutförda visas 
Du kan även söka på arbetsorder som andra förskrivare gjort genom att ange 
arbetsordernummer eller deras förskrivarnamn 
 
Sök arbetsorder
 

 

Du kan söka bland befintliga arbetsorder (för förskrivare som tillhör samma kund som du). 
Sök genom att ange förskrivare och ordernummer och därefter klicka på "Sök". Du behöver 
inte ange hela ordernumret utan kan ange så många inledande siffror du känner till. 

Du kan titta på en order genom att klicka på ordernumret. 

Sök hämtorder

 

 

Markerar du rutan  Inkludera stängda visas även stängda och makulerade hämtorder. 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 33(35)

 

2020-06-05 

 

Beställningsmallar 

Du kan skapa nya beställningsmallar för att förenkla beställning till eget förråd. Du ser 
samtliga beställningsmallar som är skapade.  
Befintliga mallar 

 

 
Skapa och använda beställningsmallar 
Beställningsmall används för att förenkla beställning till eget förråd. I mallen registrerar du de 
vanligaste artiklarna som beställs. 

 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 34(35)

 

2020-06-05 

 

 

Klicka på Ny beställningsmall 

 

 

Namnge mallen 

 

Ditt levererande lager visas 

 

Klicka på Skapa beställningsmall 

 

 

 

Registrera de artiklar du beställer regelbundet, ange antal och Lägg till 

 

Klicka på Verkställ för att spara innehållet i mallen 

Beställning efter beställningsmall 

Gör en beställning till ditt förråd. När du kommer till beställningsbilden visas en knapp 
Beställningsmall. Klicka på knappen och sedan den mall du vill använda. 
 

 

 

 

 

Användarmanual webSesam 

 

Sid 35(35)

 

2020-06-05 

 

 

Du kan ändra till annat antal 

 

Du kan välja vilka artiklar som ska beställas genom att bocka i rutorna till höger 

 

Klicka på knappen Beställ 

 

Orderraderna läggs till din beställning 

 

 

Borttagning av beställningsmall 

Så här gör du för att ta bort hela mallen: 
 

 

 

Gå in på mallen och ta bort samtliga rader 

 

Knappen ”Ta bort beställningsmall” visas 

 

Klicka på knappen 

Mallar eFaktura 

 

Se särskild manual