Slutrapport 

Projekt Arkinera 

(Sorkinera -arbete i 

Sorsele kommun) 

 

Version 1.0 

 

Projektet finansierades av Region Västerbotten och Regionala 

utvecklingsfonden  

 

 

 

 

 

 

1. Sammanfattning ................................................................................................................................ 1

 

2. Övergripande reflektioner ................................................................................................................. 3

 

3. Webbinarier och Workshops ............................................................................................................. 5

 

4. Arkitekturartefakter från arbetet i Sorsele ........................................................................................ 6

 

4.1 Strategiskiktet ............................................................................................................................. 10

 

4.1.1 Kommunens mål (nivå1) ...................................................................................................... 20

 

4.1.2 Exempel på ett specifikt verksamhetsmål (nivå 2) .............................................................. 24

 

4.1.3. Erfarenheter (E), nytta (N), effekt(e)  Arkitektens erfarenheter av arbetet med 
strategiskiktet/målen är dessa: .................................................................................................... 24

 

4.1.4 Kompetens/roller involverade i strategiskt arbete  Följande roller deltog i de olika delarna 
av målarbetet: ............................................................................................................................... 26

 

4.2 Verksamhetsskiktet ..................................................................................................................... 26

 

3.2.1 Översiktlig heatmap för förmågor ....................................................................................... 28

 

3.2.2 Heatmap förmågor kopplade till ”on-/offboarding” (Kompetensförsörjning förmåga) ...... 29

 

4.2.3 Processbeskrivning ”on-/offboarding” ................................................................................ 31

 

4.2.4. Erfarenheter, nytta, effekt .................................................................................................. 32

 

4.3 Informationsskiktet ..................................................................................................................... 32

 

4.4 Tekniska skiktet ........................................................................................................................... 33

 

4.4.1 System .................................................................................................................................. 34

 

4.4.2 Databaser och integrationer ................................................................................................ 37

 

4.4.3. Erfarenheter, nytta, effekt .................................................................................................. 39

 

5. AG ramverket i en mindre kommun ................................................................................................ 41

 

5.1 Lite om projektet ........................................................................................................................ 41

 

5.2 Nyttor och utmaningar i en mindre kommun ............................................................................. 42

 

Bilagor .................................................................................................................................................. 43

 

Bilaga 1 - Målbeskrivningar ................................................................................................................. 43

 

Bilaga 2 - Matris mål/delmål <-> förmågor .......................................................................................... 52

 

Bilaga 3 - Ett utvald delmål - Nöjda och friska medarbetare ............................................................... 54

 

Bilaga 4 - Matris Processer (on-offboarding) <-> system ..................................................................... 76

 

Bilaga 5 - Lista system .......................................................................................................................... 78

 

 

 

 

1. Sammanfattning 

Detta dokument redovisar utfallet av det arbete som inom ramen för projekt Arkinera 
utfördes i Sorsele kommun under 2022. En slutrapport som omfattar hela projektet finns 

som ett separat dokument.  

Projekt Arkinera finansierades av Region Västerbotten och EU:s regionala utvecklingsfond.  

Alla dokument är inte kompletta utifrån ett arkitekturperspektiv då att det inte var möjligt 
att göra allt med den tid och de resurser som fanns att tillgå. Vissa dokument innehåller 
därför endast rubriker för vissa delar.

 

 

Projektet bestod i tre huvudsakliga delar.  

Den första delen inleddes med en enkätundersökning kring statusen/intresset för 
arkitekturarbete i länets kommuner. Utifrån enkätsvaren och erfarenheter från Inera samt 
Umeå och Skellefteå kommuner utformades inbjudningar till kompetenshöjande insatser 
avseende teori. Insatserna utgjordes pga coronaläget av webbinarier utvecklade av Inera 
och följde logik och artefakter som tagits fram i den s k Arkitekturgemenskap som Inera 
håller i. 

Den andra delen bestod av workshops där de teoretiska kunskaperna tillämpades på 
användningsfallet “Digitala Nationella Prov” under handledning av arkitekter från Inera, 
Umeå kommun, Uppsala kommun, Göteborgs stad samt Huddinge kommun. Dessa hölls 
fysiskt av pedagogiska skäl men även för att detta var unika tillfällen för deltagarna att 
bygga nätverk över kommungränserna kring arkitekturfrågor. Ett sådant nätverk underlättar 
fortsatt samarbete kommunerna emellan även efter projektslut. 

Den tredje delen bestod i att tillämpa kunskaperna på generella behov som finns hos en 
mindre kommun. Det är resultat från denna del som finns i detta dokument. Sorsele 
kommun blev den kommun som valdes ut. Övriga delar i projektet redovisas i en separat 
rapport. 

I denna aktivitet, benämnd “Sorkinera”, gjordes analyser över nuläget i Sorsele kommun för 
samtliga arkitekturskikt så långt detta var möjligt med tillgängliga resurser och tillgänglig tid. 
Tanken var att skapa nytta för Sorsele kommun men också att skörda erfarenheter kring hur 
rekommendationer/ramverk från Inera måste anpassas för att hålla arbetsinsatsen på en 
rimlig nivå för en mindre kommun. Tanken är också att de dokument som tas fram kan 
utgöra en bas för andra mindre kommuner som vill genomföra ett liknande arbete. Man kan 
utgå från materialet från Sorsele och ändra i detta i stället för att starta med ett vitt 
pappersark.  
 
Vår upplevelse är att insatsen uppskattades både av kommunledning, IT-chef och annan 
personal på Sorsele kommun. Arkitekten uppskattade de korta kontaktvägarna i en mindre 

 

 

 

kommun då detta i många fall förenklar arkitekturarbetet jämfört med arbetssituationen i 
en större kommun. På minussidan finns förstås bristen på ekonomiska och personella 
resurser. 

Utan den kunskapshöjning som genomförts i projektet (seminarier och workshops) samt 

kommunchefens deltagande i projektets styrgrupp hade arbetet i Sorsele förmodligen 

försvårats en hel del.  

  

Det faktum att arbetet kunde göras utan ekonomisk belastning för Sorsele var positivt. 

Belastningen i form av olika personers deltagande i arbetet är en tillräckligt tung belastning 
för en mindre kommun. En ekonomisk belastning ovanpå det kan innebära att ett arbete 

som detta är alltför betungande att genomföra.  

 

Sammanfattningsvis tycks projektet ha uppskattats av både arkitekten och Sorsele kommun. 
Vissa artefakter har skapats men minst lika värdefullt är nog de insikter som deltagarna i 
Sorsele gjort under arbetet. 

 

 

 

2. Övergripande reflektioner 

 

Projektet har använt Arkitekturgemenskapens ramverk, bl a metamodellen för strategi. 

Denna har använts som stöd i diskussioner om varför vissa artefakter behövs och för att 

förklara relationer och beroenden mellan dessa.   

  

Metamodellen har inte använts i sin helhet, utan enbart komponenter som utgör kärnan av 

modellen (vision, mål, indikatorer, intressent mm) för att sätta fokus på frågeställning som 

man borde hantera i stundens arbete. Utifrån metamodellen har vi identifierat artefakter 

som existerar/saknas i Sorsele kommun och använt metamodellen att förklara huruvida 

dessa borde relatera till varandra och vad som krävs för att den relationen ska vara 
tydlig.  Ett exempel är att metamodellen tydliggjorde att nästan alla mål saknade 

identifikation av en intressent.  

 

Valet att inte använda hela metamodellen har gjorts för att modellen i sin helhet kan vara 

överväldigande. Med tiden bör dock Sorsele kommun kunna använda hela metamodellen 

för att ytterligare förbättra strategiskiktet. 

 

Det faktum att arbetet kunde göras utan ekonomisk belastning för Sorsele var positivt. 

Belastningen i form av olika personers deltagande i arbetet är en tillräckligt tung belastning 

för en mindre kommun. En ekonomisk belastning ovanpå det kan innebära att ett arbete 

som detta är alltför betungande att genomföra.  

 

Det var också positivt att kommunchefen deltog i projektets styrgrupp. 

 

I en kommun som är mindre, vilket ju Sorsele är, är det lättare att få tillgång till 

nyckelpersoner och högre befattningshavare i kommunen än det är i en större kommun. Det 

underlättar arbetet en hel del. 

 

Det finns ett tydligt behov av en moderator/arkitekt som styr arkitekturarbetet oavsett om 

den rollen har kunskap/insikt i specifika kommuns verksamhet eller inte. Personen behöver 

ha kunskap om Arkitekturgemenskapens ramverk/ metamodell och ha kännedom förväntat 

resultat av arbetet. I situationer där moderator saknas, kan resultatet bli obalanserat vilket 

kan leda till problem. 

 

När ett uppdrag liknande detta startar är det viktigt att arkitekten får all dokumentation i ett 

tidigt skede för att kunna utvärdera om detta håller en kvalitetsnivå som gör att 

dokumenten kan användas som utgångspunkt för arbetet eller om det första steget är att 

skapa/vidareförädla dokumenten. Måldokumenten kan t ex variera i kvalitet, vara på olika 
abstraktionsnivå och var mer eller mindre mätbara. 

 

Det är problematiskt att verksamheten ibland inte har tillräckligt med tid för att kunna aktivt 

delta i processanalysarbetet. Detta innebär att det blir långa väntetider då arkitekten måste 

kunna kommunicera/komma överens om huruvida arbetet som görs beskriver nuläge och 

önskat läge på ett korrekt sätt. 

 

 

 

 

Det är viktigt med att tidigt involvera politiken/kommunledning vid strategiskt arbete.  

Trade-offs (att göra analys på det strategiska skiktet, enbart med projektmedlemmar och 

utan nyckelpersoner från verksamheten) har ibland gjorts på grund av pressad 

tidsschema/kort projekttid. Här måste en avvägning göras mellan framåtskridande i 
projektet och kvalitet/förankring av det som tas fram. 

 

Effekten av arbetet med det strategiska skiktet är att Sorsele kommun nu har börjat med 

arkitekturarbete. Och det första steget är alltid svåraste. Dessutom har man sett att 

metamodellen för strategiskiktet har, trots att den används i begränsad omfattning, 

genererat nytta i förståelse av relationerna i det strategiska skiktet samt hjälpt till att 

identifiera var det kommunspecifika strategiska arbetet behövs förbättras.   

 

En annan effekt är att det nu diskuteras om att öka kompetensen inom målarbete hos 

ledningsskiktet i kommunen, att sprida förståelse för vad arkitekturarbete är och värdet av 

arkitektur som verktyg för att både definiera och mäta uppsatta mål gentemot visionen för 

kommunen.  

 

Det är tydligt att strategi-/målarbete med metamodellen som grund gör det lättare för 

verksamheterna att veta vad förväntas och för ledningen att se värdet i att ha mätetal för 

att utvärdera huruvida målen är uppfyllda eller inte.  

 

Systemlistor och listor över vilka databaser och register man har i det tekniska skiktet är 

viktigt att ta fram då objekten i dessa listor kan matchas mot förmågor, processer mm i de 

icke-teknisk skikten. På så viss kan man konstatera överlappningar, avsaknad av systemstöd 

mm. Man kan m a o bedöma om och hur de icke-tekniska och tekniska skikten hänger ihop 

och stödjer varandra. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Webbinarier och Workshops 

 
Aktiviteterna i Sorsele är sammankopplade med de webbinarier och workshops som 
genomförts i projektet. 
 
Projektets första fas under 2021 var nämligen att utbilda deltagare som utgjordes av 
anställda i länets kommuner med uppdrag inom verksamhetsutveckling (notera att ingen 
var arkitekt). Detta gjordes i 10 distansutbildningar (om ca 1 tim 45 min vardera) med 
hemuppgifter och frågeformulär efter varje utbildningstillfälle. Projektets andra fas 
genomfördes 2022 och bestod av tre workshops där deltagarna fick öva på att ta fram en 
komplett arkitektur som ska stödja deras kommuns anslutning till Digitala Nationella Prov 
(DNP). 

En viktig del i projektet har varit att förändra mindset hos personer i kommunernas 
verksamheter så att arkitektur-relaterade tankar ingår när man funderar på 
verksamhetsutveckling.  Utbildningen avser att stödja “icke-arkitekter” i deras förståelse och 
användande av bra beskrivningar som är framtagna av andra personer/organisationer och 
sätta dem i ett sammanhang som ger större värde än en enskild “bild”. I utbildningsserien så 
har vi försökt att undvika svårt språk och arkitekturtermer så långt som det är 
möjligt/rimligt för att sänka tröskeln för deltagarnas möjlighet att kunna tolka och förstå 
andras beskrivningar. 

Utan den kunskapshöjning som genomförts enligt ovan (webbinarier och workshops) skulle 

arbetet i Sorsele försvårats.  

  

 

 

 

  

 

 

 

4. Arkitekturartefakter från arbetet i Sorsele 

För att testa om arkitekturarbete är möjligt i/relevant för en mindre kommun genomfördes 
ett praktiskt arbete i Sorsele kommun. 

Målet med arkitekturarbetet i Sorsele kommun var: 

•  Att revidera det strategiska skiktet, förtydliga mål- och delmåldefinitioner, identifiera 

berörda förmågor (avgränsat till Verksamhetsstöd) och definiera strategi och 
strategifaser. 
 

•  Att jobba med resterande arkitekturskikt (verksamhet, information, teknik och 

säkerhet) genom praktiskt arbete på en specifik förmåga. Förmågan som valdes var 
Kompetensförsörjningsprocessens ”on- /Offboarding”-förmåga  
 

•  Inventera applikationer/system som finns i Sorsele kommun 

 

•  Testa lämpligheten hos AG ramverket i en mindre kommun  

 

Vi utgick från de arkitekturskiken i nedanstående bild. 

 

Figur 1 Arkitekturskikten

 

 

Den övergripande arkitekturprocess som användes såg ut enligt nedanstående bilder. 

 

 

 

 

 

 

Figur 2 Arkitekturprocessen - utsnitt 1 

 

 

 

 

Figur 3 Arkitekturprocessen - utsnitt 2 

 

 

 

 

 

Figur 4 Arkitekturprocessen - utsnitt 3

 

 

 

10 

4.1 Strategiskiktet 

Under arbete med strategiskiktet, har man använt sig av strategi-metamodellen som 
definierats av Arkitekturgemenskapen. Själva metamodellen har inte använts i sin helhet, 
utan enbart komponenter som utgör kärnan i modellen (vision, mål, indikatorer, intressent 
mm.) för att sätta fokus på frågeställningar som man bör hantera i stundens arbete, delvis 
för att modellen i sin helhet kan vara överväldigande för aktörer/roller som möter denna för 
första gången.  

Med tiden ska Sorsele kommun kunna använda hela metamodellen för att ytterligare 
förbättra strategiskiktet, omfattningen av detta beror på resurser/tid som avsätts för 
arkitekturarbete. 

I arbetet har man identifierat artefakter (olika dokument, matriser, grafer mm) som 
existerar/saknas i Sorsele kommun och använt metamodellen att förklara huruvida dessa 
borde relatera till varandra och vad krävs för att de relationen ska vara tydlig. 

Bilden visar vilka objekt i metamodellen har använts (inramade i rött): 

 

 

Figur 5 Metamodell för mål 

Sorsele kommun har en rad strategiska dokument samt visioner som beskriver vilken 
inriktning kommunen ska ha i sitt arbete och vilka mål som ska uppnås. Problemet med 
dessa dokument är att, det i vissa fall, inte finns tydlig relation till andra artefakter och att 
relationer som är beskrivna i metamodellen är inte definierade. Ett exempel är, att nästan 
alla mål saknar identifikation av en intressent. 

Måldefinitioner har varit av varierande abstraktions- och kvalitetsnivå och en del av dessa 
mål var inte mätbara. 

Strategiarbetet har utförts på följande sätt: 

 

 

 

11 

Det initiala arbetssättet (steg 1) var att exponera vision och målbild genom att sammanställa 
och visualisera alla existerande mål i en bild för att få se dagens situation/nuläge. Här 
användes målgruppens definitioner/uppdelningar för att sortera målen tematiskt.

 

 

 

12 

Arkitekten har försökt att gruppera dessa mål tematiskt eller som med målgruppens definition, i ett antal fokusområden (samhälle, ekonomi, 
verksamhet mm.). Bilden nedan visar resultat av steg 1. 

 

 

 

13 

 

Figur 6 Gruppering av befintliga mål i kommunen - utsnitt 1 

 

 

 

14 

 

 

Figur 7 Gruppering av befintliga mål i kommunen - utsnitt 2

 

 

 

15 

Steg 2: Arbete var att identifiera mål som är duplicerade eller har nästan samma formulering, därefter, en av dessa mål har tagits bort från 
målbilden eller integrerats i den andra målet. Resultatet blev detta: 

 

Figur 8 Mål efter rensning av dubbletter etc 

 

 

 

16 

 

Steg 3: Under steg 2 har man upptäckt att det fans mål som egentligen inte var mål, utan en 
del av det kommunala uppdraget, eller utgörs av lagkrav - dessa har tagits bort från 
målbilden helt och hållet och anses vara grunduppdrag för kommunen.  

Steg 4: handlar om att identifiera indikatorer för varje mål. Resultat av detta arbete var en 
insikt om att man har mål som är inte mätbara. Efter detta har målarbete kommit till en 
sådan nivå att vi blev nöjda med målbilden, vi har identifierat indikatorer och sammanställt 
en övergripande strategisk målbild för Sorsele kommun. Resultatet av steg 4 är: 

 

Figur 9 Mål utformade/beskrivna enligt metamodellen för mål 

 

 

 

17 

Steg 4a: Kommunchef och KSO (Kommunstyrelsens ordförande) samt KS (Kommunstyrelsen) 
fick i uppdrag att verifiera definierade mål/delmål, bidra med text som motiverade val av 
fokusområden, mål och att synkronisera delmål med dessa - eller lägga till delmål som 
saknas. Därefter har dessa dokumenterats i ett mål- och strategidokument. 

Steg 5: handlar om att utvärdera Verksamhetsstödets förmågor (en preliminär utvärdering - 
mer om detta senare i texten) och vilken status dessa förmågor har i dag, för att kunna 
fortsätta med nästa steg (steg 6).  

 

Figur 10 Metamodell för förmågor 

 

 

 

18 

 

Figur 11 Förmågekarta för en kommun (högsta nivån) 

Steg 6: För att ytterligare förstärka/förstå behovet av arkitekturarbete och nyttan med 
Arkitekturgemenskapens ramverk har en workshop har genomförts med temat 
Mognadsmätning - digitalisering och digital samverkan.  
 
Workshopen baserades på DIGG’s ramverk för digital samverkan och resulterar i att 
ledningen/verksamheterna får en bedömning av sin samverkansförmåga, vilken 
kvalitetsnivå som alla arkitekturskikt måste ha för att kunna samverka samt värde som visar 
var respektive verksamhet finns på den resan. Reflektioner kring resultaten av workshopen 
har gjorts på KLG (kommunledningsgruppen) mötes efter rapporten var klar. Därefter har 
ett antal rekommendationer skickats till kommunchefen för vidare diskussion inom KLG. 

 

 

 

19 

 

Figur 12 Värdering av respektive förmåga i Sorsele kommun 

Steg 7: Identifiera förmågor avgörande för ett specifikt delmål (Fokusområde 
Verksamhet/Nöjda och friska medarbetare), utvärdera dessa och definiera en plan för 
förflyttning av dessa förmågor i syfte att uppnå definierade delmål/mål. För detta användes 
Arkitekturgemenskapens metod för analys av förmågor. Bilden nedan visualiserar 
mekanismen för strategisk förflyttning av förmågor för att kunna stödja uppfyllelse av 
definierade delmål/mål. 

 

Figur 13 Process för förbättring av förmågor 

 

 

 

 

20 

4.1.1 Kommunens mål (nivå1)

 

 
Målen i Sorsele kommun är fördelat i 4 fokusområden: Invånare, Verksamhet, Hållbarhet 
och Ekonomi. Bilden nedan visualiserar hur fokusområde Ekonomi stödjer Verksamhet och 
Hållbarhet som i sin tur möjliggör realisering av mål i fokusområdet Invånare. 
 

 

 

Figur 14 Beskrivning av mål - variant 1

 

 

 

 

21 

För olika presentationssyften, har man också skapat en ”populär-version” av vision och 
målbilden. 

 

Figur 15 Beskrivning av mål - variant 2 

 
 

Här är beskrivningar i text av respektive mål: 

3000 år 2040

 

Sorsele kommuns målsättning är att de boende ska uppleva att kommunen genomsyras av 
livskraft och är en hållbar och attraktiv plats att bo, leva och verka i. Här är kvinnors 
uppfattning om platsen och hur bra vi lyckas stärka upplevelsen av attraktiv miljö av 
avgörande betydelse för hur väl målsättningarna blir nådda. Vi ska arbeta för att fler 
människor i barnafödande ålder bosätter sig och väljer att stanna kvar i Kommunen. Vi ska 
arbeta tydligt med att stärka bilden av oss som varumärke, för att öka intresset hos 
kommunens barn och unga att vilja återvända till Sorsele efter avslutade studier.  Vår 
målsättning är att arbeta med att skapa attraktiva miljöer där människor vill bo, verka och 
driva företag. 

 

 

 

 

22 

Främja näringsliv

 

Företagslivet i Sorsele kommun har en betoning på småskalighet och bredd. Här ryms 
företag inom alltifrån mineralprospektering till högteknologi. Basnäringar som skogsbruk är 
fortfarande en viktig del för kommunens sysselsättning men det småskaliga företagandet är 
lika viktigt. 

Kommunens målsättning med sin verksamhet är att bidra till goda förutsättningar för en 
bred och diversifierad arbetsmarknad, där utbud och efterfrågan möts utifrån de behov som 
finns. Kommunen vill också fungera som ett stöd vid etablering och utveckling av företag. 
Beslutsvägarna ska vara så korta som möjligt oavsett om det rör lokaler, industrimark, 
utbildningar, olika typer av samarbetsinsatser eller rådgivning i finansieringsfrågor. 

 

90% nöjda invånare

 

Kommunens vision pekar ut kommunens önskade riktning och början på en lokal berättelse: 
”Ett livskraftigt Sorsele, där vi tillsammans skapar ett hållbart och generöst samhälle för 
alla”. 

Detta handlar om att arbeta externt mot medborgare, men även internt mot den 
kommunala organisationen i exempelvis informationskampanjer och dialogprocesser. För 
att göra den gemensamma värdegrunden och visionen känd bland medarbetare inom den 
kommunala organisationen är det viktigt att: Känna till kommunens värdegrund Skapa 
förståelse för värdegrunden Få organisationen att agera utifrån den värdegrund som finns. 

 

Nöjda och friska medarbetare

 

Vår viktigaste tillgång är våra medarbetare och därför är det viktigt att vi systematiskt 
arbetar för att de ska trivas och må bra på jobbet. Friska och nöjda medarbetare har en 
högre kreativitet, större engagemang och problemlösningsförmåga. Medarbetare som trivs 
på sitt arbete klarar av motgångar och utmaningar på ett bättre sätt än de som inte trivs.  

Nöjda medarbetare är också mindre stressade. Stress kan ge upphov till många 
känslomässiga och fysiska problem som kan leda till högre frånvaro. Om medarbetarna är 
nöjda har de högre närvaro på arbetet och den positiva arbetskulturen förstärks.  

Medarbetare som känner sig behövda, uppskattade och trivs med vad de gör kommer 
automatiskt att göra ett bättre jobb och känna arbetsglädje.  

En god arbetsmiljö är en förutsättning för friska medarbetare. Vi behöver ta tillvara våra 
medarbetares kompetens och skapa förutsättningar till utveckling i arbetet. Arbetsmiljön är 
dessutom en viktig grund för att attrahera och rekrytera nya medarbetare.  

Det är på många sätt idag det man kallar för ”arbetstagarens marknad”. Det i kombination 
med att det ställs högre krav på arbetsgivare än tidigare, gör att organisationer aktivt 
behöver jobba för att vara en attraktiv arbetsgivare. De medarbetare som känner sig nöjda, 

 

 

 

23 

uppskattade och trivs på sin arbetsplats kommer automatiskt bli bra ambassadörer för vår 
organisation och prata gott om oss till andra. Idag, när rekommendationer från de man 
känner väger tungt, måste vi se vikten av goda ambassadörer.  

Vi ska arbeta långsiktigt, systematiskt och målmedvetet för att uppnå en god fysisk, psykisk, 
organisatorisk och social arbetsmiljö. 

 

Öka kvalitén och effektivitet i verksamheterna

 

Fossilfri kommun 2030

 

Sorsele Ekokommun vill skapa förutsättningar för att ligga i framkant vad gäller samhällets 
anpassningsarbete inför förändrat klimat. I kommunens vision uttrycks tydligt inriktningen 
mot livskraft och hållbarhet 

Vi ser över möjligheterna att: Stödja satsningar som syftar på att ta tillvara outnyttjad 
potential kopplat till förändrat klimat, samt hållbar näringslivsutveckling och certifieringar.  
Möjliggöra och gynna hållbart resande (gång-, cykel och kollektivtrafik samt bilism). Planera 
för en infrastruktur av förnybara drivmedel (el, biogas, biodiesel etc.). Främja 
energieffektivisering och förnybara energikällor (smarta nät, tillvarata spillvärme, småskalig 
elproduktion, energilagring och vindkraft).  Skapa förutsättningar för cirkulär ekonomi 
(enkelt att källsortera, tillvarata biprodukter) 

 

Miljökvalitetsmål

 

VA-verksamheten i Sorsele kommun ska vara effektiv, framtids- och serviceinriktad. Sorsele 
som ekokommun ska avspegla sig i verksamhetens karaktär och planering för att uppnå 
social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Kommunens övergripande målsättning för 
arbetet med dricksvatten och avloppshantering är att inom givna ekonomiska ramar 
bibehålla dagens goda status på det kommunala dricksvattnet, att viktiga 
dricksvattentillgångar inte påverkas negativt samt att förbättra kretsloppsanpassningen i 
avlopps- och slamhanteringen. Den fysiska planeringen ska bidra till att detta klaras. 

 

Fokusområde - Ekonomi

 

Sorsele kommun har en stor ekonomisk utmaning i sin lilla befolkning, låga 
befolkningstillväxt och på så vis låga skattekraft. Marknadsförutsättningarna spelar en viktig 
roll i att kunna få lån och utveckla kommunens näringar. Möjligheten till finansiering är i 
stort en avgörande framtidsfråga för kommunens överlevnad. De medel som kommunen får 
in måste användas effektivt och det är viktigt att det finns en förståelse för de ekonomiska 
prioriteringar som görs. Kommunen får enligt kommunallagen inte stötta enskilda parter om 
det inte finns väldigt goda skäl för det. Lyckas Sorsele fortsätta på den inslagna vägen om 
ökad kostnadseffektivitet kombinerat med effektiviseringar kommer vår skuldsättning att 
markant minska fram till år 2030. Det egna kapitalet, som är möjligt att nyttja för utveckling.

 

 

 

 

 

24 

Allt ovanstående leder fram till att en dialogmodell med både medarbetare och invånare blir 
viktig. Alla som verkar inom vår kommun bör känna till de faktiska förutsättningar som råder 
i dagsläget 

 

4.1.2 Exempel på ett specifikt verksamhetsmål (nivå 2) 

 

Nöjda och friska medarbetare 
 

Delmål

 

Mätparameter

 

Måluppfyllelse

 

HME (Nöjdhetsindex)

 

Medarbetarenkät

 

¥80

 

Våld som 
arbetsgivarfråga

 

Alla medarbetare skall ha 
RUS samtal med sin 
närmaste chef Årlig 
uppföljning av SAM

 

1gång/år 
Om våldsutsatthet 
förekommer ska 
medarbetaren erbjudas stöd

 

Sjukfrånvaro

 

Sjukfrånvaro statistik

 

<6% 

 

Projektet har jobbat med strategi för realisering av ”Nöjda och friska medarbetare”-målet 
genom att välja ett specifikt delmål (Våld som arbetsgivarfråga) och skapat dokument med 
analys av förmågor samt vilka arbetspaket finns för realisering av delmål. Dokumentet finn 
bland bilagorna 

 
4.1.3. Erfarenheter (E), nytta (N), effekt(e) 
 

Arkitektens erfarenheter av arbetet med strategiskiktet/målen är dessa: 

 

•  (E) Introducera begreppskatalogen före arbete börjar - helst på internwebben, där 

kan alla läsa själv och få insyn/förståelse i respektive begrepp. 

•  (E) Använd SMART (https://formell.se/smart-modellen/) enkelt och tydlig metod för 

att utvärdera mål.  

•  (E) Pedagogiskt arbete är viktig! Metamodeller kan vara svåra att förstå, och stegvis 

introduktion till metamodellen hjälper.  

 

 

 

25 

•  (E) Exponera artefakter! Arbetsrum med utskrifter ger möjlighet till alla att ta del av 

kunskap och bearbeta den utan tidsbegränsning. 

 

•  (E) Kommunledningen borde kunna jobba med definition av mål/delmål med hjälp 

av SMART-metoden före arkitekturarbetet påbörjas - i nuläget har detta tagit tid från 
resten av arkitekturskikt. 

•  (e/N) Strategiskt arbete har introducerat ett antal nya synvinklar/perspektiv för 

kommunledningen, som har berikat kommunens dialog kring strategiska frågor. 

•  (e/N) Verksamhetschefer har börjat efterfråga utbildningar kring målarbete/SMART -

metoden i syftet att kvalitetssäkra arbetet med verksamhetsplaner. 

•  (N) Under det strategiska arbetet har begreppen ”Digitalisering” och ”Digital 

transformation” fått en ny innebörd i Sorsele kommun (stöd till realisering av mål, 
inte som ett mål)   

•  (N) Allmänna känslan är att den strategiska inriktningen är tydligare och mer 

realistisk än tidigare.  

•  (E) Det är mycket kortare beslutskedjor i en mindre kommun jämfört med större 

kommuner. Under period av 2 månader projektet fått möjlighet att arbeta med 
kommunstyrelsen, kommunledningsgruppen, kommunchef och 
kommunstyrelseordförande! En sällsynt möjlighet i större kommuner. 

 

Sorsele kommuns erfarenheter av arbetet med strategiskiktet/målen är dessa: 
 

När vi första gången träffade Alexander på plats i vårt lilla konferensrum på kommunhuset i 
Sorsele klargjorde han direkt vilket spännande uppdrag detta var, att vi hade mycket att 
göra på en begränsad tid och att han inte skulle linda in saker under arbetets gång utan vara 
rak på sak och utmana oss. Det är inte storleken på kommunen som bestämmer storleken 
på visioner och mål. När den första sammanställningen över våra strategiska dokument 
presenterades slog det mig verkligen hur lätt vi bygger på och lägger till mål som vi sedan 
har svårt att mäta, jobba vidare med och följa upp. Det underlättade enormt i allt 
efterkommande arbete att visuellt kunna se en övergripande bild och känslan av att ha “allt 
samlat”.  

 

 

 

26 

Jag tror att alla som varit inblandade i arbetet fortsättningsvis kommer att jobba mer utifrån 
att sätta smarta mål och många av vardagens diskussioner präglas av de erfarenheter vi fått 
genom projektet. 

 

 

 4.1.4 Kompetens/roller involverade i strategiskt arbete 
 

Följande roller deltog i de olika delarna av målarbetet:

 

 

Roll/Uppdrag

 

Vision

 

Mål

 

Förmåga

 

Indikatorer

 

Princip

 

Mognad

 

Kommunchef

 

x

 

x

 

 

x

 

x

 

x

 

KS

 

x

 

x

 

 

x

 

x

 

 

KLG

 

x

 

x

 

 

x

 

 

x

 

Avdelningsche

f

 

 

 

x

 

 

 

 

  

 
4.2 Verksamhetsskiktet  

Arbetet med verksamhetsskiktet i Sorsele kommun har avgränsats till följande objekt: 
process, roll och organisation, och har varit kraftigt förenklat. Målet var att dokumentera 
”on-/offboarding”- processen och relatera denna till andra skikt, men på grund av tidsbrist 
från processägaren (aktören besitter 5 olika roller i Sorsele kommun) har tillgängligheten till 
HR-rollen varit begränsad. Projektgruppen har kommit med processförslag för 
”onboarding”, och dokumenterat den övergripande processen, men för analysen av 
delprocesser fanns inte tid. Relationen mellan processen och systemen har identifierats 
(kap. 3.2.3) och analysen av förmågan som processen är en del av är klar - resten saknas. 

 

 

 

27 

De inramade röda delarna användes när vi arbetade med verksamhetsskiktet. 

 

Figur 16 Metamodell för verksamhetsskiktet 

 

 

 

 

28 

3.2.1 Översiktlig heatmap för förmågor

 

Heatmaps av förmågor har gjorts i samband med arbetet i de strategiska skikten för att 

kunna fortsätta med att planera realisering av delmål.  

Bilden nedan visar den första analysen som har gjorts av projektmedlemmar utan någon 
specifik metod - snarare baserat på deras uppfattning av förmågestatus (vilken kan variera 
beroende vem man ställer fråga till). Senare i arbetet, med förmågan 
”Målrealiseringsstrategi mål Nöjda och friska medarbetare.docx” och ”Analys av förmågor 
Verksamhetsstöd.docx”, har vi börjat använda Arkitekturgemenskapets metod för 
förmågeanalys. Metodens fokus är att mäta 5 olika dimensioner som förmågan består av 
(Styrning, Process, Information, Teknik, Ledning) från ett nuläges- och börlägesperspektiv. 
Bilden nedan visar utvärderingsresultat av en specifik förmåga baserat på denna metod: 

 

 

 

 

 

29 

Ett första estimat av nivån på förmågorna ser ut enligt nedan. Observera att denna 
bedömning inte är fastställd utan ska ses som en första uppskattning.  

 

•  Rött - förmågan har kritiska brister/ inte fungerande 
•  Gul - förmågan är delvis fungerande 
•  Grön - Förmågan är fullt fungerande 

För att utföra förmågeanalysarbete behövs kunskap om analysmetoden samt sammanställd 
kompetens från olika delar/olika nivåer av verksamheten: 

•  Organiseringsroller 
•  Verksamhets (process) roller 
•  Informationsroller 
•  Teknikroller 
•  Ledningsroller  

Arbetet har utförts för en del av förmågorna (främst förmågor relaterade till målet ”Nöjda 
och friska medarbetare”) enligt ovan nämnd metod, men även där har vissa roller inte 
deltagit. 

3.2.2 Heatmap förmågor kopplade till ”on-/offboarding” 
(Kompetensförsörjning förmåga)

 

•  ”on-/offboarding” processen är en del av Kompetensförsörjningsförmågan. Bilden 

nedan visar förmågans beroende på andra förmågor inom Verksamhetsstöd 
området.   

 

 

 

30 

 

 

Figur 17 Förmågor som behövs för ”on-/offboarding” 

 
 

•  Grön - Förmåga som innehåller ”on-/offboarding”-processen 
•  Orange - Förmågor som ”on-/offboarding” är beroende på 

 

 

 

31 

 

4.2.3 Processbeskrivning ”on-/offboarding” 

 

Arbetet med ”on-/offboarding” ledde fram till denna bild: 
 

 

 

Figur 18 Processbeskrivning ”on-/offboarding” 

 

 

 

32 

4.2.4. Erfarenheter, nytta, effekt 

Sorsele kommuns erfarenheter av arbetet är dessa: 
 
Att ta pulsen på verksamheten gällande ”on-/offboarding” var utmanande. Vi visste redan 
innan att det fanns förbättringsområden och att de nyckelpersoner som behövdes för att 
kunna jobba med denna del av verksamhetsskiktet är få och har begränsat med tid.  

Att utvärdera en kommuns förmåga. En förmåga innebär krasst en del av vad kommunen 
behöver kunna för att fullgöra sitt uppdrag. Att generellt ta tempen på vad vi kan leverera 
idag och hur önskat nyläge ser ut för en förmåga är minst sagt svårt. Ändå har de arbete vi 
hunnit göra kopplat till förmågorna gett viss tydlighet och visat på de fortsatta behoven av 
att arbeta med våra förmågor.  

Vid flertalet tillfällen har medarbetare kommenterat de beskrivningar som hängt inne i 
Sorkinarummet: “Så tydligt”, “Man förstår ju precis hur det hänger ihop” och “Varför kan vi 
inte göra så här för...”. Det är förlösande när arkitekturarbetet visualiseras på ett sådant sätt 
att “alla i rummet” ges möjlighet att prata samma språk (nyheter i klartext).  

 

  

4.3 Informationsskiktet 

 

På grund av tidsbrist har informationsskiktet blivit ett orört område. Tanken var att 
identifiera informationskällor som är berörda av delmål, knyta dessa till process- och 
teknikskiktet, men i dagsläget finns inte tilldelade resurser/ tillgängliga kataloger som är 
relaterade till informationsskiktet i Sorsele kommun. Tiden fanns inte för att utföra detta 
arbete under projekttiden.  

Under arbete med ”on-/offboarding”-processen, har projektet försökt jobba med 
informationsarkitektur (definiera begrepp och informationsmodell), men detta är snarare 

 

 

 

33 

standardiserat informationsarkitekturarbete än arbete med faktiskt Sorsele kommunens 
informationsstruktur/ informationstillgångar. 

4.4 Tekniska skiktet 

Det tekniska skiktet inkluderar system, tjänster, applikationer, databaser och integrationer 
mellan system som behövs för att uppfylla kommunens förmågor. En applikation är i detta 
avseende en fullständigt exekverbar mjukvara som användare interagerar med (t ex på en 
arbetsdator eller via webben. Ofta från tredjepart, då Sorsele Kommun producerar få eller 
inga egna applikationer), medan ett system kan vara en sammansättning av flera 
komponenter (t ex en skrivbordsapplikation med tillhörande databas, som körs på en server 
som understöds av utrustning för nätverkskommunikation). 

 

 

Figur 19 Metamodell för beskrivning av applikationer

 

Det är primärt de rödmarkerade delarna som inventerats. 

De gula delarna ingår delvis (t ex applikationsfunktioner får motsvara moduler i ett visst 
verksamhetssystem som fångas i vissa systembeskrivningar och systemprogramvara ingår i 
teknisk driftinfo) 

Den systeminventering som utförts inkluderar därför såväl interna IT-system (även kallat 
stödsystem - t ex hantering av användare och lösenord) som verksamhetsspecifika system (t 
ex system som används för hantering av individ- och familjeomsorg), tjänster och 
applikationer.  

 

 

 

34 

Under arbetets gång skedde en generationsväxling på IT-enheten, där flera seniora 
medarbetare slutade och nya kollegor tillträdde. Mycket av, men inte all, associerad 
information rörande databaserna täcks därför enbart av tidigare kollegors goda minne - då 
tillbörlig dokumentation i stort saknats. 

Arbetet utfördes på deltid under två månader, där tidsåtgången per verksamhet (per 
nyckelperson) uppskattas till ca 2 timmar - och för IT-enheten ca 20 timmar. Allteftersom 
merparten av systemen fångats har arbetet övergått till att fylla i detaljer och 
mejlkommunikation för bekräftelser och förtydliganden.  

Resultatet av inventeringen garanteras inte vara fullständigt - men så omfattande som 
kunskap och inom kommunen samt den, för projektet, utsatta tidsramen möjliggjort. Med 
helt saknad, eller åtminstone bristfällig, dokumentation i utgångsläget får resultatet ändå 
ses som ett stort steg framåt. 

4.4.1 System 

System och tjänster redovisas separat från databaser och integrationer; dels för att renodla 
informationen, dels för att det, tyvärr, saknas en hel del information kring databaserna.  

Generellt sett så ser driftsformen för systemen (de som driftas av kommunen) ut så att 
externa applikationer installeras på och körs via lokala klienter (skrivbordsapplikation 
och/eller webbapplikation), med en lokal databas. Detta dels för att begränsa oönskad 
åtkomst mellan system eller användare (t ex system, eller användare av system, för 
omsorgen ska inte dela data eller åtkomst med utbildningsenheten), dels för att uppfylla 
riktlinjer, krav och lagar på datalagring och behandling (både för leverantören och 
kommunen). 

4.4.1.1 Typer av system som inkluderades  

•  Interna IT-system (stödsystem) som t ex applikations-, databas-, integrations- och 

loggservrar, telefoni/växel, skrivare, nätverk, mm.  

•  Verksamhetssystem inom de olika förvaltningarna och verksamheterna. 
•  Administrativa system (t ex lön, HR, etc.) 

Vissa känsliga system som identifierats exkluderas explicit från rapporten då de behandlar 
känslig eller säkerhetsklassad information. 

 

Vissa externa integrationer (t ex kopplingar mot diverse betal- och importflöden från t ex 
statliga myndigheter och funktioner) utelämnas.  

 

4.4.1.2 Information som eftersöks  

För respektive system / tjänst så har följande information eftersökts; 

 

•  Unikt namn på systemet (eventuella interna benämningar kan inkluderas).  
•  Generell information om systemet för att beskriva vad systemet gör, används till och 

av vilka. I de fall där systemet består av moduler eller delar så inkluderas det också - 
så gott som information går att få fram.  

 

 

 

35 

•  Beskrivning av ägande förvaltning eller verksamhet. Många system används av flera 

förvaltningar/verksamheter, men här har fokus legat på att identifiera, eller i vissa 
fall klargöra, systemägandeskap eller personer med förvaltningsansvar.  

•  Koppling till kommunens förmågor (som bygger på Klassa). Ett system kan stödja en 

eller flera förmågor. Mappningen mellan system och förmågor används inte bara för 
att tydliggöra / existensberättiga ett system, utan även för att hjälpa kommunen 
bedöma och associera system till processer - och processer till (del)mål och 
förändrings-/digitaliseringsarbete.  

•  Driftsform och teknisk info. Då det finns en blandning av system som levereras av 

extern part och internt driftade system är det viktigt, ur ett tekniskt 
hygienperspektiv, att åtminstone klargöra vilka servrar och ev. databaser som 
associeras till ett visst system. Vissa servrar hanterar flera system/tjänster. Den extra 
tekniska driftinformationen (t ex information om serverns hård- och mjukvara, 
operativsystem och versioner) är kanske främst till nytta för IT-avdelningen; men har 
som syfte att belysa och skapa underlag för renodling av server- och 
infrastrukturbehoven.  

•  Avtalsform och längd. En kategori av information som, förutom att det är bra att ha 

koll och ha den samlad, hjälper i dialog mellan IT och verksamhet - i förändrings-, 
förlängnings-, avvecklings- eller uppgraderingssyften. Informationen blir även viktig 
då den förenklar gemensamma upphandlingar.  

•  Övrig information. Information som kan vara till nytta i ett framtida fortsatt arbete 

med att färdigställa eller vidareutveckla denna inventering. 

Totalt har 75 system och tjänster identifierats.  

4.4.1.3 Systeminventeringens utförande  

I ett scenario där fullständig och korrekt dokumentation kring system och infrastruktur 
saknas, är kopplat till medarbetares personliga erfarenhet/kunnande eller i en miljö där det 
är svårt att få tiden att räcka till, även till daglig verksamhet, kan det kännas svårt att 
strukturera eller utföra en systeminventering. Här beskrivs i grova steg den process som 
använts tillsammans med Sorsele Kommun, för att ge stöd och inspiration till liknande 
arbeten. 

 

Så här har arbetet strukturerats och genomförts: 

 

 

 

 

 

 

36 

Planera aktiviteter och identifiera nyckelpersoner  

Utgå från en organisationsbeskrivning eller liknande (verksamheter, förvaltningar, uppdrag, 
organisationskarta). Detta för att identifiera olika nyckelpersoner som behöver delta (från IT 
och från verksamheten). 

 

Intervjua nyckelpersoner - inom IT 

 

Då det ofta är svårt att få ut full effekt med frågan  

 

“Kan du berätta allt om alla system som ni använder?” 

 

Inled med IT-verksamheten. Dokumentera de system, databaser, servrar och den interna 
infrastruktur som faktiskt finns på plats. Det är bekvämt; dels för att IT-avdelningen vet vilka 
system som existerar (som de förvaltar, driftar, supportar), men kanske inte praktisk 
information om vad systemen gör, vilka som använder det eller till vilka syften.  Ur ett 
psykologiskt perspektiv blir det kanske också enklare att senare intervjua nyckelpersoner 
från verksamheten, då det redan finns en lista på plats - sannolikt med frågor och/eller 
kommentarer som behöver bekräftas. 

 

Skjut brett. Satsa på att fånga alla system som existerar, fastna inte i detaljer (i detta steg). 
Notera osäkerhet, otydlighet, behov av förtydligande eller bekräftelse - men fokusera på 
bredden. 

 

Uteslut ingenting (nu). Det spelar ingen roll om det är telefoni-, växel-, skrivar-, logg-, 
applikations-, verksamhets- eller något annat typ av system. Om det existerar, eller om 
någon hört talas om något - skriv upp det. Det är alltid enklare att förhålla sig till existerande 
(även felaktig) information än att bidra med (komma på) nytt. 

 

Genom ett antal kortare sessioner lyckades merparten av de interna IT-systemen fångas. 
Behov av detaljspecifikation kvarstod, men kunde enkelt kompletteras vid senare tillfällen.

 

En stor del av verksamhetens system fångades också upp direkt av IT-enheten, dock med en 
hel del frågor och behov av bekräftelse till efterkommande intervjuer med nyckelpersoner 
inom verksamheterna. 

Intervjua nyckelpersoner - inom verksamheterna  

Med den lista som redan tagits fram kunde nu detaljer bekräftas och läggas till. Fler system 
kunde fångas, som inte IT kände till. Många av de system som tillkommer kommer hanteras 
och driftas av extern part (SaaS - Software as a Service) och är därför, naturligt, inte med på 
IT-avdelningens lista (då de inte driftar/supportar systemet i sig). 

Mappning mot förmågor och nyttjande  

Genom att utgå från Klassa mappas sedan system och tjänster mot kommunens förmågor. 
Ett system kan stödja en eller flera förmågor. Vissa system kanske inte stödjer någon (det 
behöver inte vara ett fel i sig). 

 

 

 

37 

Identifiera (system)ansvariga för respektive system, samt för vilka verksamheter som 
systemet är aktuellt. Det viktigaste är att det finns (åtminstone) en person med ansvar, för 
att förenkla kommunikation vid frågor eller support. 

Datahantering och exkludering av system  

Känsliga system exkluderades. Beslut om lagringsplats och format för framtagen systemlista.  

Görs naturligt med IT-avdelningen. Syftet är att identifiera var, hur, för vilka och på vilket 
sätt resultatet görs tillgängligt för vidare bearbetning. 

Avslut / sammanfattning  

Arbetet avslutades gemensamt med en sammanfattning av arbetet och resultatet. En initial 
diskussion / planering av framtida åtgärder och hur fortsatt arbete integreras i befintliga 
processer genomfördes. Frågor som: 

•  Hur försäkrar vi att arbetet (och resultatet) vävs in i dagliga processer? 
•  Hur balanserar vi säkerhet med tillgänglighet - för att förenkla och främja nyttjande 

och vidareutveckling? 

 

4.4.2 Databaser och integrationer 

Det finns totalt 50 olika databaser (kopplade antingen till interna system eller externa 
applikationer, som beskrivits tidigare, eller för test-/analysarbete). Enbart grundläggande 
data har i de flesta fall kunnat fångas, då informationen tyvärr försvunnit i den aktuella 
generationsväxlingen på IT-enheten.  

Ambitionen var att fånga följande information för respektive databas:  

•  Unikt namn på databasen 
•  Beskrivning (vad används databasen till, av vilka system, till vilket syfte)  
•  Teknisk driftmiljö (databasmotor, ev. manageringsmjukvara, hårdvara och övrig OS-

relaterad information)  

•  Övrig information (t ex DBMS-system, backup-rutiner, mm).  

Med den ökade kunskapen om vilka verksamhetssystem som finns (tack vare denna 
systeminventering), ges dock möjligheter för IT-avdelningen att uppdatera och färdigställa 
denna inventarielista i framtiden. 

Klart är dock att vissa databaser verkar vara inaktiva eller utdaterade.  

Klart är dock att vissa databaser verkar vara kopplade till moduler som inte längre körs.  

Det blir upp till Sorsele Kommun (IT-avdelningen) att fortsätta inventeringen och säkerställa 
att kunskap fångas och finns för de databaser som hanteras inom avdelningen, samt mappa 
dess kopplingar mot befintliga system.  

 

 

 

38 

För att identifiera databaser som inte längre används finns det, beroende på databasmotor 
och programvara, olika stödsystem för att identifiera trafik, analysera statistik, mm. för att 
utreda (åtminstone) hur och när åtkomst sker. För databaser där åtkomst inte skett på flera 
år, kan de således markeras som kandidat för (vidare utredning och) avveckling, om lagar 
och regler så tillåter.  

Det är också i Sorsele Kommuns intresse att säkerställa lämpliga rutiner (krav på leverantör) 
för nya system, som i många fall kräver en databasintegration. Säkerställa att tillräcklig 
information och dokumentation görs tillgänglig, samt att denna lista (naturligtvis) hålls 
uppdaterad. 

Vissa system/databaser visar tecken på ett arbete (antingen integration via 
tillverkare/leverantör eller via konsult som utfört integration) som saknar nödvändig 
dokumentation - om hur det fungerar, hur det är integrerat, hur det skall förvaltas och 
supporteras i framtiden. Viktigt är att identifiera vilka krav som skall ställas för att skapa 
goda förutsättningar för lyckade integrationer och smidig förvaltning.  

Genom systemet integrationsplattformen har (delar av) befintliga integrationer fångats. Det 
handlar främst om ekonomi, import och export av filer samt övriga externa tjänster för 
hantering av betalningar. En integrationsöversyn kompletterar en lista med system och 
tjänster med information om vilken data som flödar in och ut - samt vilka beroenden som 
finns mellan system och databaser. Den visuella aspekten är ofta enklare att ta till sig för 
människor än bara en lista med isolerade system. 

Här är ett exempelutdrag över de integrationer som fångats i integrationsplattformen. 
Specifikt data och tjänst för en integration har maskerats, då det inte är detaljerna i Sorseles 
uppsättning som är intressant, utan visa hur en visuell representation av integrationerna 
kan ge en snabb överblick över system- och tjänstekopplingar, samt följa processer och 
flöden i dagligt arbete.  

 

 

 

 

39 

 

 

 

 

4.4.3. Erfarenheter, nytta, effekt 

Den systeminventering som utförts ger Kommunen flertalet positiva effekter.  

Gemensamt (projektets utförare och Sorsele Kommun) 

Nedan är en sammanställning av de fördelar som identifierats gemensamt: 

•  Förenklad dialog (genom såväl unika systemnamn som bättre förståelse för de olika 

systemen, dess delar och funktioner) vilket underlättar vid frågor kring support, 
förändringar och förvaltning.  

•  Snabbare on- och offboarding av personal.  
•  Minskat personberoende (då personspecifik kunskap lyfts till dokument och process) 

•  Delad kunskapsbank (mellan IT och verksamheterna) för informerade beslut i ett 

löpande digitaliseringsarbete (t ex upphandlingar och stöd för digital nationell 

 

 

 

40 

infrastruktur) samt möjligheten att “återanvända system” för digitalisering. Dvs; 
systemstöd finns, men har inte använts. Kan vara ett alternativ i stället för 
upphandling av nytt. 

•  Kunskap om områden / verksamheter som saknar relevant IT-stöd. 

•  Bättre möjligheter att ge stöd och vara delaktig i införande av nya system, 

förändringar av system, kravställning system och säkerställa tillräcklig överlämning 
för att kunna förvalta.  

•  Bättre förutsättningar till ökad kostnadseffektivitet, genom säkerställande av att 

medborgarnas skattepengar används effektivt och att tekniken blir framtidssäker. 

•  Konkreta (redan under projektets gång) fall där medarbetare på IT refererar till 

systeminventeringslistan för dagliga operativa frågor och åtgärder.  
 

Sorseles egna tankar 

Det arbete vi gjort har gett oss en nödvändig bas som behövs för att kunna bygga vidare. 
Kartläggningen ger oss möjligheter till fler former av samarbeten, som i framtiden kan vara 
aktuella rörande till exempel samarbeten mellan kommuner och gemensamma 
upphandlingar.  

Att ha koll och kunskaper när det gäller våra egna system ger direkta möjligheter att utreda 
samarbetspotentialen med andra. Kommuner skulle kunna dra nytta av varandras styrkor 
och expertområden, minska sårbarheter genom ökat samarbete och tillsammans skapa 
förutsättningar för utveckling och kompetenshöjning.  

Arbetet har engagerat kommunchefen och ledningen - vilket skapat större förståelse av 
vikten på att ha koll på alla system, processer och tjänster. Det finns en samsyn och 
förståelse kring syfte och behov. Detta kommer vara direkt applicerbart i arbetet med 
kontinuitet och informationssäkerhet.  

Det är en grundförutsättning för att vi ska kunna fortsätta arbeta med dessa frågor, och 
något som IT-avdelningen skall underhålla och förbättra med hjälp av verksamheterna. IT vill 
och kommer fortsätta äga systemkunskaperna, medan resten av organisationen ska förstå 
syftet med det fortsatta inventerings- och förändringsarbetet.  

Det höjer vår förmåga att förbättra verksamhetsplanering; vilka system och behov har vi 
framåt? Vilka system behöver bytas ut eller förändras? Det säkerställer att IT kan vara en 
naturlig part i dessa frågor - att få vara med från början. Verksamheterna äger frågorna och 
ger sig själva förutsättningar att ta informerade beslut, med IT som stöd. 

Utförarens reflektioner 

Det är både positivt och negativt att som helt utomstående utföra systeminventeringen.  

En nackdel är den uppenbara bristen på domänkunskap. 

Fördelen, utan associerade förväntningar på domänkunskap, är att det skapas en naturlig 
inställning att ställa många och, sannolikt, oväntade frågor - för att skapa förståelse och 

 

 

 

41 

bekräftelse. Något som upplevts som en fördel från såväl utförare som från Kommunen. Det 
är nämligen svårt att utreda och ifrågasätta sin egen verksamhet inifrån. 

 

Slutligen vill utföraren understryka vikten av att:

  

1.  arbetet fortsätter och fullföljs (av Sorsele kommun). Det måste skapas plats och 

format för hanteringen av resultatet. 

2.  integrera det arbete och resultat som här initialt bedrivits i projektform, i dagliga 

processer och arbetssätt. Effekterna kommer genom att kontinuerligt vårda och 
förvalta information rörande den infrastruktur och de system som möjliggör dagliga 
processer och förmågor. 

3.  undersök möjligheter att nyttja något slags record management-system för att 

digitalt förvalta och kontinuerligt hålla resultatet av systeminventeringen aktuellt 
och fullständigt. Här finns specifikt vinning om det är kopplat mot AD eller liknande. 
Beakta även säkerhetsaspekter (åtkomst, behörighet) - dvs alla kanske ska kunna 
läsa / ta del av information, men endast vissa ska kunna redigera. 

4.  säkerställa att arbetet kring databaser och integrationer fullföljs, då det här finns 

kunskapsluckor som kan leda till förvirring och otydlighet i bästa fall och bryta mot 
lagar och regler i värsta fall. 

5.  hitta tid för att avveckla inaktuella databaser och system, för att säkerställa krav 

(PUL, GDPR, etc). 

6.  se över verksamheter som saknar (tillräckligt) systemstöd. 

 

5. AG ramverket i en mindre kommun 

Den ordinarie IT-driften och verksamhetsutvecklingen i en kommun kan understödjas på ett 
bra sätt om man har god koll på vad man har, vad som ska göras och vad som är målet med 
insatsen. Om man då kan luta sig emot bra beskrivningar av sitt nuläge och har vetskap om 
metoder för att genomföra utvecklingen på ett strukturerat sätt, så ökar förutsättningarna 
markant för ett bra genomförande och resultat. Här kan IT- och verksamhetsarkitektur vara 
ett utmärkt stöd. 

Det är dock ett faktum att de flesta av landets kommuner inte har en egen arkitekt som kan 
vara detta stöd.  Man är således beroende av konsulter, samverkan med andra kommuner 
eller helt enkelt får klara sig utan och göra så gott man kan. 

5.1 Lite om projektet 

I Arkinera projektet så valde vi att använda redan framtagen arkitektur inom 
Arkitekturgemenskapen som grund för utbildning och workshops för Västerbottens 
kommuner. Vi har även använt metoder och mallar från Arkitekturgemenskapens ramverk. 
Allt material inom Arkitekturgemenskapen är framtagen av arkitekter och annat klokt folk i 
kommuner och regioner vilket gör att det mesta är återanvändbart i andra kommuner.  

 

 

 

42 

Utmaningen var att förmedla värdet av att använda dessa arkitekturer på ett bra sätt till 
personer som inte är vana att använda sig av liknande beskrivningar. Man behövde få 
kunskap att tolka och förstå olika arkitekturer och även förstå att de kan hänga ihop och 
tillsammans ge ett ännu större värde i exempelvis förståelsen av organisationens nuläge 
inför en verksamhetsutveckling. Det blir därmed tydligare inom vilket område som ens 
organisation är bra och har god koll samt inom vilka områden där förbättringspotentialen är 
större. För att hantera denna förbättringspotential så finns det tillgängligt ett antal förslag 
på metoder som man kan använda för att utvecklas åt rätt håll. 

Alla dessa åtgärder har till syfte att successivt öka den ordning och reda som organisationen 
behöver och därigenom skapa bättre kvalitet i de beslutsunderlag som organisationens 
ledning så väl behöver. En annan positiv effekt är att man samtidigt ger organisationen en 
bättre förutsättning att öka takten i sin digitalisering. 

5.2 Nyttor och utmaningar i en mindre kommun 

Alla kommuner har en eskalerande utmaning i att få tag på utbildad personal och speciellt 
när det gäller olika nyckelkompetenser. För många mindre kommuner med lite större 
avstånd till en större stad så är denna utmaning mycket tydlig. 

Det är dock inte självklart att en mindre kommun har sämre förutsättningar än en större 
kommun att använda arkitektur i sin verksamhetsutveckling. Det som oftast avgör om man 
ska bli bättre inom detta område är att man har vilja och engagemang. I projekt Arkinera så 
blev det tydligt att man får ledningens stöd så kan medarbetarna utbilda sig och öva för att 
sedan praktisera på hemmaplan. 

En mindre kommun har färre medarbetare än en större samtidigt som en mindre kommun 
utför samma uppdrag utifrån kommunallagen. Ofta har en medarbetare i en mindre 
kommun flera roller och blir därmed bredare i sin personliga kompetens… 

 

 

  

 

 

 

 

 

43 

Bilagor

 

Bilaga 1 - Målbeskrivningar 

 

Inledning 

Sorsele kommun arbetar med mål- och resultatstyrning. Det betyder att politiker styr utifrån de mål 
de sätter upp och de resultat som kommunens verksamheter ska uppnå. Genom att planera, följa 
upp och jämföra våra resultat med andra kommuner identifierar vi framgångar och 
utvecklingsområden för ökad kvalitet på service och tjänster till invånare och företag. 

Kommunfullmäktiges övergripande mål styr den kommunala verksamheten och strävar mot att 
skapa en gemensam riktning och förändring i hela den kommunala verksamheten. 

Varje övergripande mål förstärks med en politisk text och uppdrag som kan vara för alla eller nämnd- 
och styrelsespecifika. 

Bilden nedan representerar sammanställda fokusområden/mål baserat på vision, med stöd av 
värdegrund, princip och digitaliseringsstöd för Sorsele kommun. 

 

 

 

 

44 

 

Relation till andra styrdokument 

•  Strategisk plan Agenda 2030 samt åtgärdsprogram med miljömålen i sikte 
•  Program för bostadsförsörjning 2020-2022 
•  Digitaliseringsstrategi Sorsele kommun 

 

 

 

45 

•  Handlingsplan Våld, Jämlikhet och jämställdhet 
•  Reglemente för kommunstyrelsen 
•  Mål och riktlinjer i arbetet som samisk förvaltningskommun 
•  Sorsele kommun - bredbandsstrategi 2021-2025 

Övergripande princip 

Principer kan med fördel användas för att vägleda vid ställningstaganden och i förändringsarbeten 
med avsikt att uppnå önskad effekt eller riktning. Förankring och acceptans för en princip är en bra 
grund för att den ska kunna tillämpas i en organisation med bra resultat. Återanvändning av 
principer som kommer från andra källor kan öka takten i förändringsarbete och ge ökad möjlighet 
att uppnå önskad effekt eller riktning. Sorsele kommun har följande övergripande principer: 
 

Princip 

Beskrivning 

Resonemang 

Resultat 

Helhet och 

prioritering 

 

Det är viktigt att ta 

hänsyn till helheten 

i prioritering 

För att nyttja 

resurser på mest 

optimala sett borde 

man ta hänsyn till 

helheten när man 

prioriterar. 

Prioriteringsmetod 

borde flöda top-

down riktning 

Alla resurser nyttjas 

på mest optimal sett, 

hela organisationen 

strävar i samma 

riktning, ökad 

kostnadseffektivitet 

Tänk brett-jobba 

med spets 

När du jobbar med 

specifikt uppdrag ta 

hänsyn till 

helhetsbilden 

För att skapa en 

lösning som passar i 

hela kommunal 

struktur, borde man 

ta till hänsyn alla 

övergripande 

parametrar som kan 

påverka den 

specifika uppdraget. 

Den utföra uppdraget 

passar bra i helheten 

och skapar nytta för 

medborgare samt 

orsakar inte 

ineffektivitet 

Mod att tänka nytt 

 

 

 

En del av ordinarie 

styrmodell 

 

 

 

Tillsammans gör vi 

större skillnad 

 

 

 

Gör det lätt att göra 

rätt 

 

 

 

Med fakta och 

kunskap som bas 

 

 

 

 

Sorsele kommun värdegrund 

I en verksamhet som blir alltmer komplex är det viktigt att ha en gemensam grund att utgå från. 
Värdegrunden ska vägleda oss till önskat förhållningssätt i interna och externa kontakter och möten, 
och hjälpa till att nå kommunens visioner och mål. Värdegrunden ger oss trygghet i hur vi agerar i 
vårt dagliga arbete. Den tjänar också som en kompass som pekar ut riktningen för vår fortsatta 
utveckling. 

 

 

 

46 

Vår värdegrund 

Mod: 

•  Ta ansvar 
•  Fatta beslut 
•  Prova Nytt 
•  Agera 

Glädje: 

•  Positiv inställning till de vi möter 
•  Bidra till att det blir roligt på arbetet 
•  Se varandra 

Respekt: 

•  Känna stolthet och respekt för uppdraget 
•  Ta alla på allvar 
•  Respektera fattade beslut. 

Digital transformation 

Att etablera förmågor som ger stöd till digital transformation är viktigt för uppfyllelse av vision och 
mål. Huvuduppgifter för digitaliseringsstöd borde vara:  

•  Vara drivande i den strategiska utvecklingen med stöd av IT och digitalisering utifrån 

definierade mål i Sorsele kommun.   

•  Jobba strukturerat med beskrivning och utveckling av process-, informations-, säkerhets- och 

teknik skikt.  

 

•  Stödja kommunens verksamheter i dess verksamhetsutveckling med hjälp av digital 

teknik/digitala tjänster, med fokus på effekthemtagning. 

 

•  Bidra till ett ökat samarbete lokalt, regionalt och nationellt för utveckling av gemensam 

digital infrastruktur och digitala lösningar. 

Realisering av digitaliseringsförmågor kan ske t ex i form av forum med representanter från 
respektive verksamhet, med uppdrag att vara drivande i frågor som är relaterade till punkter ovan, 
med stöd av kompetenser inom aktuellt område. Gruppen ska vara ambassadörer i egna verksamhet 
för att höja förståelse för digital transformation och vikten av detta arbete. 

 

 

 

47 

Mål 

 

Fokusområde - Invånare 

 

3000 år 2040 

Sorsele kommuns målsättning är att de boende ska uppleva att kommunen genomsyras av livskraft 
och är en hållbar och attraktiv plats att bo, leva och verka i. Här är kvinnors uppfattning om platsen 
och hur bra vi lyckas stärka upplevelsen av attraktiv miljö av avgörande betydelse för hur väl 
målsättningarna blir nådda. Vi ska arbeta för att fler människor i barnafödande ålder bosätter sig och 
väljer att stanna kvar i Kommunen Vi ska arbeta tydligt med att stärka bilden av oss som varumärke, 
för att öka intresset hos kommunens barn och unga att vilja återvända till Sorsele efter avslutade 
studier.  Vår målsättning är att arbeta med att skapa attraktiva miljöer där människor vill bo, verka 
och driva företag. 

 

Delmål 

Mätparameter 

Måluppfyllelse 

Utöka samhällsservicen i 
noderna 

Kommunal 
närvaro/medborgardialog 

En gång/månad och alla 
verksamheter skall ha varit ute 
minst en gång /år 
 

Öka invånarantalet genom 
att främja näringsliv och 
attraktivitet 

Folkbokföringsstatistik - jämför 
med föregående år 

Större än föregående år. 

 

Främja näringslivet 

Företagslivet i Sorsele kommun har en betoning på småskalighet och bredd. Här ryms företag inom 
alltifrån mineralprospektering till högteknologi. Basnäringar som skogsbruk är fortfarande en viktig 
del för kommunens sysselsättning men det småskaliga företagandet är lika viktigt. 

Kommunens målsättning med sin verksamhet är att bidra till goda förutsättningar för en bred och 
diversifierad arbetsmarknad, där utbud och efterfrågan möts utifrån de behov som finns. 
Kommunen vill också fungera som ett stöd vid etablering och utveckling av företag. Beslutsvägarna 
ska vara så korta som möjligt oavsett om det rör lokaler, industrimark, utbildningar, olika typer av 
samarbetsinsatser eller rådgivning i finansieringsfrågor. 

 

Delmål 

Mätparameter 

Måluppfyllelse 

Forum Sorsele 

Återkommande reserverade 

tider för nyckelpersoner 

inom verksamheten 

2ggr/månad 

Unga och kvinnor som driver 

företag. 

Antal nystartade 

Större antal än föregående år 

Kommunikationsinfrastruktur  Total antal företag med 

fiberanslutning eller 

liknande lösning (%) 

Större än föregående år. 

 

 

 

48 

Nätverk, mötesplatser och 

företagsbesök 

Antal aktiviteter 

Minst 20 stycken/år 

Näringslivsrådet 

Antal träffar 

Minst 5 stycken/år 

Företagscoaching 

Antal företag 

Fler än föregående år 

Stärka företagsklimatet ex. 

Samverka med skolan 

Svenskt näringslivs ranking 

Bättre än föregående år 

 

90% nöjda invånare 

Kommunens vision pekar ut kommunens önskade riktning och början på en lokal berättelse: ”Ett 
livskraftigt Sorsele, där vi tillsammans skapar ett hållbart och generöst samhälle för alla”. 

Detta handlar om att arbeta externt mot medborgare, men även internt mot den kommunala 
organisationen i exempelvis informationskampanjer och dialogprocesser. För att göra den 
gemensamma värdegrunden och visionen känd bland medarbetare inom den kommunala 
organisationen är det viktigt att: Känna till kommunens värdegrund Skapa förståelse för 
värdegrunden Få organisationen att agera utifrån den värdegrund som finns. 

 

Delmål 

Mätparameter 

Måluppfyllelse 

Förbättrad kommunal 
service (genom att öka 
kvalitet/effektivitet inom 
verksamheten)
 

Brukarundersökning 

Bättre än föregående år 

Samverkan mot hot och 

våld med polisen 

Antalet samverkanstillfällen 

antal /år 

Demokrati 

Medborgardialoger 

2 gånger/år 

Barnrätt 

Medborgardialog 

2 gånger/år 

Suicidprevention

 

Antalet utbildade medarbetare  100% 

 
Fokusområde - Verksamhet  

 

Nöjda och friska medarbetare 

Vår viktigaste tillgång är våra medarbetare och därför är det viktigt att vi systematiskt arbetar för att 
de ska trivas och må bra på jobbet. Friska och nöjda medarbetare har en högre kreativitet, större 
engagemang och problemlösningsförmåga. Medarbetare som trivs på sitt arbete klarar av 
motgångar och utmaningar på ett bättre sätt än de som inte trivs.  

Nöjda medarbetare är också mindre stressade. Stress kan ge upphov till många känslomässiga och 
fysiska problem som kan leda till högre frånvaro. Om medarbetarna är nöjda har de högre närvaro 
på arbetet och den positiva arbetskulturen förstärks.  

Medarbetare som känner sig behövda, uppskattade och trivs med vad de gör kommer automatiskt 
att göra ett bättre jobb och känna arbetsglädje.  

En god arbetsmiljö är en förutsättning för friska medarbetare. Vi behöver ta tillvara våra 
medarbetares kompetens och skapa förutsättningar till utveckling i arbetet. Arbetsmiljön är 
dessutom en viktig grund för att attrahera och rekrytera nya medarbetare.