TJÄNST DATORARBETSPLATS

Uppgjord

Security

Lars Nyström

Dokumentansvarig/Godkänd

Datum

Rev

Nr

2015-08-12 2.1

Sidan 1 av 6

Definition av tjänst
Datorarbetsplats

Innehållsförteckning

Grundtjänst ................................................................................................................................. 2
Kapacitet..................................................................................................................................... 2
Tillgänglighet ............................................................................................................................. 2
Utbildning................................................................................................................................... 2
Support ....................................................................................................................................... 3
Avgränsningar ............................................................................................................................ 3
Beskrivning av datorarbetsplatstjänstens innehåll ..................................................................... 4

TJÄNST DATORARBETSPLATS

Uppgjord

Security

Lars Nyström

Dokumentansvarig/Godkänd

Datum

Rev

Nr

2015-08-12 2.1

Sidan 2 av 6

Grundtjänst

Informatikenheten tillhandahåller ovanstående innehåll som en volymtjänst. Varje 
enskild dator betraktas inte som en tjänst i sig utan tjänsten avser den sammantagna 
funktionaliteten för samtliga datorarbetsplatser på enheten. Tjänsten bedöms vara 
tillgänglig om minst 75% av datorarbetsplatserna är fungerande.
Datorarbetsplats underhålls kontinuerligt med drift- och säkerhetsrelaterade 
uppdateringar.
Kontinuerligt utbyte av hårdvara (datorer) sker med ett intervall på 4 år.
Informatikenheten utför installation av programvaror enligt äskandeprocess.
Informatikenheten upprätthåller kompetens på tjänstens ingående komponenter.
Informatikenheten bevakar att datorarbetsplats fyller de behov och möter de krav som 
beslutade tillämpningar (programvaror, system, övrig utrustning) ställer.

Kapacitet

Samtliga datorarbetsplatser är under normal drift (ej planerad service/underhåll) möjliga 
att använda. 
Undantag: Service- och underhållsbehov på enskilda datorer. 
Viss kapacitet på enskild datorarbetsplats utlovas inte, eventuella problem hanteras via 
kundtjänst.

Tillgänglighet

Med datorarbetsplatsens tillgänglighet menas att den kan användas för inloggning i 
VLL-domänen. Att gemensamma resurser som G: och H: samt tillämpningar som 
programvaror och system finns tillgängliga via genvägar och att utskrifter fungerar.
Datorarbetsplatsen är tillgängligt dygnet enligt beskrivning i SLA. Undantaget är i 
förväg planerade och aviserade underhållsåtgärder såsom tekniskt underhållsarbete i 
driftmiljön mm.

Utbildning

Ingen utbildning ingår i denna tjänst. 

TJÄNST DATORARBETSPLATS

Uppgjord

Security

Lars Nyström

Dokumentansvarig/Godkänd

Datum

Rev

Nr

2015-08-12 2.1

Sidan 3 av 6

Support

Full support tillhandahålls via Servicedesk VLL vardagar 08:00-17:00.
Driftrelaterade problem kan dygnet runt rapporteras via Servicedesk VLL.
Beredskap för hantering av driftproblem av central karaktär finns tillgänglig dygnet runt 
alla dagar. Problem med enskilda datorer hanteras inte under beredskapstid.

Avgränsningar

Enbart genom den standardiserade konfigurationen tillhandahålls datorarbetsplatsen. Det 
innebär att hårdvara och mjukvara är beslutad enligt de upprättade beslutsprocesserna i 
VLL. Tjänsten innefattar inte möbler eller ergonomiprodukter som t ex armar till 
bildskärmar, sk mousetrapper mm.

TJÄNST DATORARBETSPLATS

Uppgjord

Security

Lars Nyström

Dokumentansvarig/Godkänd

Datum

Rev

Nr

2015-08-12 2.1

Sidan 4 av 6

Beskrivning av datorarbetsplatstjänstens innehåll

Ingår i standard

Basnivå (enkel)

Som tillägg

Hårdvara 
stationärt enligt 
av VL fastställd 
standard

-Dator 
-Tangentbord
-Mus
-En fast 
nätverksanslutning per 
enhet ingående i 
funktionshyra

-Dator 
-Tangentbord
-Mus

-Dokumenthanterings-
utrustning 

Val av utrustning i 
samråd med 
Informatikenheten 
baserat på 
produktstandarder och 
rekommenderade 
utskriftsvolymer.

Hårdvara  
bärbart enligt av 
VL fastställd 
standard

-Dator
-Dockningslist
-Tangentbord
-Mus
- En fast 
nätverksanslutning per 
enhet ingående i 
funktionshyra

-Dator
-Dockningslist
-Tangentbord
-Mus

-Dokumenthanterings-
utrustning 

Val av utrustning i 
samråd med 
Informatikenheten 
baserat på 
produktstandarder och 
rekommenderade 
utskriftsvolymer.

Programvara

-Operativsystem
-Antivirusprogramvara
-Säkerhetsuppdateringar 
för microsoftprodukter 
-Infrastrukturlicenser 
(åtkomst till VLLs 
system)
-Tillgång till internet
-Kontorsprogramvara 
enligt beslut och gällande 
licensavtal
-Tillgång till övriga 
programvaror enligt 
separat överenskommelse

-Operativsystem
-Antivirusprogramvara
-Säkerhetsuppdateringar 
för microsoftprodukter 
-Infrastrukturlicenser 
(åtkomst till VLLs 
system)
-Tillgång till internet

Kontorsprogramvara
Lotus Notes

Anslutna resurser -AD kontrollant -

verifiering och styrning 
via gruppregler
-Filserver - tilldelning av 
diskutrymme (hemkatalog, 
1gb/användare + 

-AD kontrollant -
verifiering och styrning 
via gruppregler
-Filserver - tilldelning 
av diskutrymme 
(hemkatalog, 

TJÄNST DATORARBETSPLATS

Uppgjord

Security

Lars Nyström

Dokumentansvarig/Godkänd

Datum

Rev

Nr

2015-08-12 2.1

Sidan 5 av 6

gemensam lagring, 50 
mb/dator med 
funktionshyra 
-Backup och restore för 
data som lagras på 
filserver

1gb/användare + 
gemensam lagring, 50 
mb/dator med 
funktionshyra 
-Backup och restore för 
data som lagras på 
filserver

Service och 
support

-Erhålls via Servicedesk 
VLL och med de 
systemstöd som 
Informatikenheten 
använder
-Erhålls helgfria vardagar 
0800-1700 för enskild 
dator
-Erhålls 0/24 alla dagar för 
infrastrukturkomponenter 
(se rubrik ”Anslutna 
resurser” ) som är 
avgörande för
datorarbetsplatstjänstens 
funktion
-Prioritering av ärenden 
sker Servicedesk VLL i 
dialog med kund. De 
nivåer för prioritering som 
finns är Driftstopp, Akut, 
Brådskande och 
Turordnat. Vilken nivå 
som används baseras på en 
kombination av ärendets 
angelägenhetsgrad och 
vilken påverkan ärendet 
har på verksamheten totalt 
sett.
Gällande tider för 
respektive 
prioriteringsnivå träffas i 
separat SLA (Service 
Level Agreeement) 
överenskommelse mellan 
Servicegivare och 
Beställare.
-Åtagandet förutsätter att 

Support 08:00-17:00 

Support jourtid

TJÄNST DATORARBETSPLATS

Uppgjord

Security

Lars Nyström

Dokumentansvarig/Godkänd

Datum

Rev

Nr

2015-08-12 2.1

Sidan 6 av 6

all installation av 
programvara sker via 
Informatikenheten. För 
programvara som 
installeras eller 
information som lagras 
lokalt på enskild dator tar 
Informatikenheten inget 
ansvar för.