Fördjupad granskning nr 9/2022 

Granskning av ekonomistyrning, 

FVIS-programmet år 2022

 

 

 

 

 

Mars 2023 

Jan Darrell och Lina Hedlund, EY 

Diarienummer: REV 36-2022 

 

 

 

Granskning av ekonomistyrning 

inom FVIS-programmet 

 

Region Västerbotten 

 

 

Innehåll 

Sammanfattning och rekommendationer ............................................................................................................... 2

 

1.

 

Inledning ..................................................................................................................................................... 5

 

1.1

 

Bakgrund.............................................................................................................................................. 5

 

1.2

 

Syfte och revisionsfrågor ..................................................................................................................... 5

 

1.3

 

Revisionskriterier ................................................................................................................................. 6

 

1.4

 

Metod och avgränsning ....................................................................................................................... 6

 

2.

 

Programorganisation .................................................................................................................................. 7

 

2.1

 

Programdirektiv anger målen för programmet ................................................................................... 8

 

2.2

 

Bedömning - organisation.................................................................................................................... 9

 

3.

 

Risker identifieras och hanteras löpande .................................................................................................... 9

 

3.1

 

Bedömning - risker ............................................................................................................................. 10

 

4.

 

FVIS har nominell driftbudget för hela programperioden och tillsvidare, investeringsbudgeten är hemlig 

och effekthemtagningen oklar .............................................................................................................................. 10

 

4.1

 

Driftbudget ........................................................................................................................................ 10

 

4.2

 

Investeringsbudget ............................................................................................................................ 12

 

4.3

 

Business case ..................................................................................................................................... 13

 

4.3.1

 

Inom programmet förvandlas prognoser till budget .................................................................... 13

 

4.4

 

Bedömning - budget ......................................................................................................................... 13

 

5.

 

Det finns ersättningsmodell och kontroller genomförs ............................................................................ 14

 

5.1

 

Hantering av fakturor......................................................................................................................... 15

 

5.2

 

Stickprov ............................................................................................................................................ 15

 

5.3

 

Upphandling av konsulter .................................................................................................................. 16

 

5.4

 

Bedömning - ersättningsmodell och kontroller ................................................................................ 16

 

6.

 

Det finns fastställda principer för uppföljning av programmet ................................................................. 16

 

6.1

 

Uppföljning av resurser ...................................................................................................................... 17

 

6.2

 

Uppföljning av program, projekt och uppdrag sker i ”Antura”, ett projektstyrningsverktyg .............. 17

 

6.3

 

Rapportering av uppföljning .............................................................................................................. 17

 

6.4

 

Uppföljning och kontroll av efterlevnad av rutiner och riktlinjer saknas ........................................... 18

 

6.5

 

Bedömning - uppföljning .................................................................................................................. 19

 

7.

 

Regiondirektören har en långtgående delegation .................................................................................... 19

 

7.1

 

Bedömning - delegationsbeslut ........................................................................................................ 20

 

8.

 

Ekonomistyrning ....................................................................................................................................... 21

 

8.1

 

Bedömning - ekonomistyrning........................................................................................................... 21

 

9.

 

Samlad bedömning ................................................................................................................................... 21

 

10.

 

Sammanfattande bedömning och svar på revisionsfrågor ....................................................................... 23

 

Bilaga 1 Källförteckning ......................................................................................................................................... 26

 

Bilaga 2 - Stickprov ............................................................................................................................................... 27

 

 

 

 

 

 

 

Sammanfattning och rekommendationer 

Granskningen  syftar till att bedöma  huruvida regionstyrelsen och hälso-  och sjukvårdsnämnden 

säkerställt tillräcklig styrning, uppföljning och intern kontroll över kostnaderna för FVIS programmet. 

Granskningen ger svar på om kostnaderna hanteras på korrekt sätt på program- och projektnivå.  

 

Den sammanfattande bedömningen är att regionstyrelsen och hälso-  och sjukvårdsnämnden inte 

säkerställt tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över kostnaderna för FVIS programmet. 

Bedömningen baseras på följande: 

 

 

FVIS-programmet har en tydlig och dokumenterad program-  och projektorganisation men 

granskningen bedömer att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte tar en aktiv roll i 

uppföljning och styrning. 

 

Regionstyrelsens reglemente fastställer: ”Regionstyrelsen ansvarar för regionkommunens 

processer inom digitalisering och medicinsk teknik … Regionstyrelsen ansvarar även för 

portföljstyrning inom digitalisering samt regionens digitaliseringsstrategi.” En bärande del av 

portföljsstyrning är att tillse så program och projekt genomförs på rätt sätt, och när de är pågående, 

kontinuerligt bevaka hur de genomförs, ha kontroll över resursbehov kontra tillgängliga resurser, 

tidplaner, förseningar m m.  Portföljstyrning inkluderar även hemtagning av de nyttor programmet 

avser att skapa. Hur detta är tänkt att gå till erfar granskningen inte är helt klarlagt för de funktioner 

som arbetar med programmet.  Kritiken i denna del avser bristen på spårbarhet över huruvida 

regionstyrelsen portföljstyr program och projekt. 

 

FVIS-programmet finns inte med i regionstyrelsen  eller  hälso-  och sjukvårdsnämndens 

internkontrollplaner. Detta trots att programmet är flerårigt, försenats samt har stor betydelse för 

regionen som helhet och i samverkan med åtta andra regioner. Det finns ingen spårbarhet av att 

styrelse eller nämnd har informerat sig genom att ta del av styrgruppens riskanalyser och åtgärder. 

Risker som identifierats i granskningen avser att det finns sårbarheter i fråga om personberoenden 

i viktiga funktioner samt vid nyttjande av kompetenser från linjeorganisationen/vården där behov 

ställs mot varandra. Då vården är prioriterad finns risk för kompetensbrist inom programmet. Det 

saknas spårbarhet avseende om detta riskbedömts av styrelse och nämnd.  

 

Granskningen kan inte finna att någon årlig budgetprocess genomförs eller att årliga budgetar för 

program och projekt antas  av regionstyrelsen (driftbudget 50 mnkr) eller av hälso-  och 

sjukvårdsnämnden (driftbudget  25 mnkr). För FVIS  investeringsbudget saknas uppgifter i 

regionplan och verksamhetsplaner. Utan budgetprocess och årlig budget (såväl drift som 

investering) saknar regionstyrelsen  och hälso-  och sjukvårdsnämnden  tillräckliga  redskap för 

uppföljning och styrning. Av texten i regionstyrelsens verksamhetsplan 2022 framgår att styrelsens 

och hälso- och sjukvårdsnämndens driftanslag för FVIS är nominella belopp år 2022 som för åren 

2021 och 2020. Denna text är det enda som anger att styrelse och nämnd har tillgång till medel i 

driftbudgeten och anslagen är angivna exempelvis på viktigare kostnadsslag. Nämnden saknar både 

kommentar och belopp i sin verksamhetsplan 2022. 

 

 

Enligt uppgift från programorganisationen omfattas  FVIS investeringsbudget  av sekretess  som 

regleras i avtal mellan Region Västerbotten och leverantören Cambio. Av den anledningen återges 

inte FVIS i investeringsplan, delårsrapport eller årsbokslut.  

 

Hela programinvesteringen har lagts in under rubriker där även andra anslag för digitalisering finns, 

och görs på så sätt inte synligt.  

 

 

 

Granskningen bedömer inte huruvida sekretesskyddet är relevant men kritiserar att  det inte 

framgår av protokoll om regionstyrelsen med beaktande av sekretess tagit del av investeringens 

anslag, prognoser och årliga utfall samt i övrigt portföljstyrt investeringen. 

 

 

Programorganisationen ser driftbudgetar som överförbara medel mellan åren där överskott  får 

kompensera underskott. Så är emellertid inte regionens ekonomiska styrmodell utformat. Där är 

varje år avslutat och eventuella överskott inte längre tillgängliga. 

 

Hälso-  och sjukvårdsnämnden ska under programperioden följa utvecklingen  i  syfte att främja 

sjukvårdens medverkan och kommande implementering av FVIS i vården. Mot bakgrund av den 

mycket ringa uppföljning som framgår av nämndens protokoll kan det ifrågasättas om nämnden i 

tillräcklig omfattning följer program och projekt.  

 

Regionstyrelsen mottar endast muntlig och sporadisk uppföljning av program- och projekt och kan 

inte bedömas ha kontroll över kostnadernas fördelning och utveckling. Det är regionstyrelsen som 

utgör politisk ledning för FVS men det saknas styrning och uppföljning av FVIS samt vilka beslut som 

styrelsen  ska fatta  eftersom regionstyrelsen delegerat samtliga beslut avseende programmets 

genomförande till regiondirektören.  

 

Det är omfattande och ospecificerad delegationsrätt till regiondirektören som utmärker sig från 

delegationer som vanligtvis ges inom tydligt avgränsade ärenden av rutinartad betydelse så att den 

politiska församlingen kan avlastas löpande ärenden. Denna delegation är så omfattande att den i 

praktiken kan beskrivas som att regionstyrelsen frånsagt sig sin beslutskapacitet för FVIS. Det finns 

ingen kontroll över fattade delegationsbeslut, det går inte att avgöra vilka beslut som är fattade på 

delegation och återrapporteringen är bristfällig, vilket innebär att regler och rutiner inte efterlevs.  

 

I FVIS-programmet finns framtagna styrdokument som bland annat reglerar genomförandet av 

riskanalyser, finansiering och uppföljning. Antagande av styrdokument är delegerat och det kan 

ifrågasättas huruvida dessa är lämpliga att delegera. Dessutom är återrapporteringen bristfällig. 

Granskningen  noterar avsteg från riktlinjen från januari 2023 som  inte innehåller strategi för 

åtgärder. 

 

Den definition av ekonomistyrning som denna granskning använder motsvarar inte hur 

regionstyrelsen  och hälso-  och sjukvårdsnämnden  styr, exempelvis saknas egentlig  budget  (det 

finns ramhöjande medel som inte utvecklats i förhållande till FVIS), uppföljning, beslut för att uppnå 

ekonomiska mål, mätning, kontroll samt planering av väntade och oväntade händelser. Det saknas 

även budgetprocess, prestationsmätning och av styrelsen fastställda styrande dokument. Dessa 

signifikanta inslag i ekonomistyrning tillämpas inom program- och projektorganisation men inte hos 

regionstyrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämnden. Granskningen kan inte styrka att styrelse och 

nämnd följer upp användningen av budgetanslagen. 

 

Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att 

 

 

Uppta FVIS i årlig internkontrollplan och anpassa kontrollerna av ekonomiska transaktioner, 

bokföring och redovisning till bedömda risker. Genomförda kontroller ska vara spårbara. 

 

Årligen i samband med ordinarie budgetberedning inkludera FVIS samt fastställa årsbudget gärna 

synliggjord på väsentliga intäkts- och kostnadsslag. 

 

I samband med årsbokslut överväga att föreslå regionfullmäktige justeringar eller resultatöverfäring 

av drift-  och/eller investeringsmedel avseende FVIS. I annat fall tydliggöra för program-  och 

projektorganisation att resultatöverföring inte medges. 

 

Fastställa de styrdokument vilka avser att reglera budgetprocess, styrning och uppföljning av FVIS. 

 

 

 

Tillse att program och projekt återrapporteras på ett sätt som möjliggör aktiv politisk styrning. 

Regionstyrelsen rekommenderas att 

 

 

Överväga att aktivera den politiska styrgrupp som enligt organisationsskissen ska finnas för FVIS, 

fastställ dess uppdrag och mandat och uppdra åt denna att rapportera till regionstyrelsen samt 

hälso-  och sjukvårdsnämnden.  Alternativt  rekommenderas styrelsen att tydliggöra dess egna 

former för styrning, uppföljning och beslutsmandat avseende FVIS. 

 

Återta lämnad delegation till regiondirektören och utforma ny mer tydliggjord och avgränsad 

delegation. 

 

Tillse att samtliga delegationsbeslut dokumenteras, återrapporteras och protokollförs på sätt som 

överensstämmer med kommunallagen. 

 

Informera regionfullmäktige om FVIS-programmets utveckling och prognoser på sådant sätt att 

fullmäktige ges möjlighet att bedöma relevans i fastställd driftbudget och vid behov justera mellan 

åren. 

 

Bereda och besluta om investeringsbudgeten för FVIS så att det möjliggör politisk prövning med 

beaktande av gällande sekretessbestämmelser. 

Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att 

 

 

Säkerställa uppföljning och styrning så att dess verksamhetsområden i tillräcklig omfattning 

medverkar i FVIS utan att ordinarie verksamhet negativt påverkas.  

 

Säkerställa att implementeringen av FVIS sker ändamålsenligt. 

 

Säkerställa effekthemtagning av de nyttor FVS avser att möjliggöra.  

 

 

1.

 

Inledning 

1.1

 

Bakgrund 

 

Sedan år 2015 samverkar Region Västerbotten med flera andra regioner om upphandling och införande 

av nytt vårdinformationsstöd för hälso-  och sjukvården. År 2019 tecknade regionerna avtal med 

leverantören Cambio Healthcare Systems AB. Tillsammans med Cambio arbetar regionerna med att 

utveckla vårdinformationsstödet. Arbetet pågår dels gemensamt mellan regionerna dels internt inom 

Region Västerbotten. Arbetet inom regionen är organiserat i FVIS-programmet som kan liknas vid ett 

paraply som samlar flera olika projekt och uppdrag.  
Regionrevisorerna har under flera år identifierat risker förknippat med FVIS-programmet och 

införandet av vårdinformationsstödet. Då projektet är omfattande, och pågår under flera år, beslutade 

revisorerna om en förstudie hösten 2021 (nr 5/2021). I denna identifierades följande risker kopplade 

till regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens ekonomistyrning:  

 

Risk för ökade kostnader i och med försening  

 

Risk för dolda kostnader  

 

Risk att beslut med ekonomiska konsekvenser inte är finansierade  

 

Risk för felaktig redovisning av projektmedel  

 

I revisionsplan år 2022 beslutade regionrevisorerna genomföra två fördjupade granskningar av FVIS-

programmet varav en avser regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens ekonomistyrning av 

programmet.   
Ekonomistyrning definieras av granskarnas best practice som att vidta åtgärder för att uppnå 

ekonomiska mål och styrningen behöver därför vara transparent, ärlig och accepterad. 

Ekonomistyrning behöver mätning, kontroll och undersökning av intäkter och kostnader, planering av 

väntade och oväntade händelser, kalkyler, budgetering och uppföljning. För att klara detta behövs 

styrinstrument som kan kategoriseras som formell styrning, informell styrning samt 

organisationsstruktur.  
De formella instrumenten kan omfatta kalkylering, budgetering, internredovisning, internprissättning, 

prestationsmätning, styrande dokument samt jämförelser ex av standardkostnader eller best practice. 

Med informella instrument menas exempelvis organisationskultur, medarbetarskap, ledningsstöd, 

kompetens och lärande.  Begreppet organisationsstruktur innefattar organisationsform, 

ansvarsindelning, belöningssystem, beslutsprocess och bemanningsstruktur.  
Då granskningen avser uppgifter som utförs i projektform är granskningen att anpassad till den 

arbetsformen men även hur projektet ansluter till regionens ordinarie ekonomistyrningsstruktur.   
Granskning fokuserar främst på de formella instrumenten men berör där så bedöms relevant även 

informella styrinstrument och organisationsstruktur.   
 

1.2

 

Syfte och revisionsfrågor  

 

Granskningen syftar till att utgöra underlag för revisorernas bedömning av om Regionstyrelsen och 

Hälso-  och sjukvårdsnämnden säkerställt en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över 

kostnaderna för FVIS programmet. Granskningen ska ge svar på om kostnaderna hanteras på korrekt 

sätt på program- och projektnivå. 

 

Syftet ska uppnås via följande revisionsfrågor:    

 

 

 

 

Är beredningen av budgeten för FVIS-programmet, dess projekt och uppdrag ändamålsenlig? 

 

Finns beslutade riktlinjer och rutiner för ekonomistyrningen av programmet och projekten? 

 

Följs regler och rutiner? 

 

Är den ekonomiska uppföljningen tillräckligt utvecklad? 

För att besvara revisionsfrågorna har dessa brutits ned i ett antal delfrågor. Delfrågorna presenteras 

och besvaras i tabellen i kapitel 10.  

 

1.3

 

Revisionskriterier  

 

Revisionskriterierna utgör de bedömningsgrunder som bildar underlag för granskningens analyser, 

slutsatser och bedömningar. Revisionskriterier för denna granskning är:   

 

 

Regionplan 2022 med plan 2023 och 2024  

 

Årsredovisning 2021 

 

Attestreglemente  

 

Upphandlingsregler  

 

Delegationsordning  

 

Styrmodell  

 

Budgetdirektiv  

 

Kommunallagen (2017:725) 6 kap. 6 § om styrelsens och nämndens ansvar att se till att 

verksamheten bedrivs enligt de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de 

bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Styrelsen och nämnden 

ska också se till att kontrollen är tillräcklig.    

 

Regionens projektmodell Projektil som  anger hur projekt och uppdragsarbete i regionen ska 

bedrivas, styras och följas upp.

1

 

 

Övriga relevanta styrdokument och underlag  

1.4

 

Metod och avgränsning  

 

Granskningen genomförs genom dokumentgranskning av styrdokument, delårs-  och årsrapporter, 

protokoll med underlag samt projektdokumentation, stickprovskontroll av verifikationer samt övrig 

under granskningen identifierad relevant dokumentation. Intervjuer har genomförts med bland annat 

ekonomidirektör, regiondirektör, controllers samt program-  och projektledare. För samtliga 

intervjuade funktioner se bilaga 1. 

 

I granskningen har ett stickprov genomförts avseende kontering, attestering och underlag till fakturor. 

Urvalet av verifikationer bygger på granskarnas professionella erfarenheter och omfattar 20 utvalda 

underlag får år 2022. Stickprovet syftar främst till att besvara om relevanta kostnader särredovisas på 

 

1

 Projektmodellen förvaltas gemensamt av de regioner som nyttjar modellen och medverkar i projektnätverket PROJSAM. 

Förvaltningsuppdraget utförs i samverkan och roterar mellan dessa regioner. Inom Region Västerbotten förvaltas modellen 

inom Projekt och porföljkontoret inom E-hälsa Västerbotten. 

 

 

korrekt konto inklusive projektkod samt om samtliga fakturor attesterade på korrekt sätt. Iakttagelser 

och bedömningar görs i kapitel 5.2 och 5.4. Stickprovet i sin helhet återfinns i Bilaga 2.  
 

2.

 

Programorganisation 

FVIS-programmet styrs genom regionens projektmodell Projektil. Programmet omfattar ett antal 

projekt och ska tillse att rätt saker görs för att uppnå det övergripande syftet och de övergripande 

målen medan projekten ska tillse att det görs på rätt sätt.  

 

Nedanstående bild visar programmets organisationskarta från politisk ledning till projektledare. Bilden 

är hämtad från en delgiven presentation. 

 

 

 

Den högsta nivån utgörs av 

”Politisk ledning” d v s regionstyrelsen som visar färdriktningen genom att 

ange vision, mål och ekonomiska ramar.  

 

Programstyrgruppen  har ett strategiskt fokus med syfte att säkerställa effekten och förändringen. 

Programstyrgruppen stödjer programägaren i styrningen av programmet och rekommenderar beslut 

om åtgärder för att målen ska uppfyllas och för att den förväntade förändringen i verksamheten ska 

ske. 

 

Det finns ett kliniskt 

rekommendationsråd som kan ge råd, stöd och rekommendationer inför beslut, 

prioriteringar och vägval inom FVIS ur ett hälso-och sjukvårdsperspektiv 

 

 

 

Programledningen  är en stödjande och rådgivande funktion till programledaren i arbetet att leda 

programmet åt rätt håll utifrån fastställda effektmål och programplan på en strategisk nivå. 

 

Programledningen ansvarar tillsammans med 

programledare och programägare  för FVIS-

programmets strategiska planering, styrning, uppföljning och rapportering. Programledningen ska 

föreslå nya initiativ/projekt för att möjliggöra realisering av FVIS effektmål och tillse att gjorda 

prioriteringar hålls. 

 

FVIS Programkontor ska möjliggöra ett effektivt genomförande genom att stötta program och projekt. 

Ansvarig för FVIS Programkontor rapporterar till programledaren och ansvarar för att hålla ihop arbetet 

som innebär råd och stöd till styrgrupper samt till program- och projektledare inom de områden som 

programkontoret omfattar. 

2.1

 

Programdirektiv anger målen för programmet 

I programdirektivet daterat 2020-11-06 anges att FVIS stödjer arbetet med regionens värdegrund 

”Ständigt bättre -  patienten alltid först”. Programmet utgör en del av arbetet för att realisera 

digitaliseringsstrategin inom Region Västerbotten och ska leda till att nå det önskade läge som 

fastställts av regionstyrelsen. Vidare finns fem angivna effektmål.  

 

1.

  Invånare och patienter får tillgång till ett systemstöd som ger möjligheter till ett aktivt 

partnerskap med hälso- och sjukvården där man som patient kan vara delaktiga i planering, 

genomförande och uppföljning av sin vård med en säker tillgång till relevant vårdinformation.  

2.

  Medarbetare inom den kliniska verksamheten får tillgång till ett vårdinformationsstöd som 

möjliggör en (1) strukturerad journal per patient och uppfattas som ett effektivt och säkert 

verktyg i det dagliga arbetet och som möjliggör en effektiv kommunikation mellan olika 

professioner och vårdgivare.  

3.

  Medarbetare inom drift och förvaltningsorganisationer uppfattar att de arbetar med ett 

tekniskt modernt system som kontinuerligt anpassas efter nationella och internationella 

standards samt aktuell lagstiftning och möjliggör interoperabilitet på olika nivåer.  

4.

  Det nya vårdinformationsstödet möjliggör en effektiv uppföljning av kvalitet och produktion 

och ger möjlighet till flexibla utdata i realtid som stöd till ledning och styrning på olika nivåer i 

organisationen.  

5.

  Det nya vårdinformationsstödet utgör också ett underlag av hög kvalitet för forskning och 

innovation. 

 

Det finns en ambition att sträva mot ökad samverkan mellan de regioner som ingår i Sussa samverkan 

(Strategisk Utveckling av Sjukvårdsstödjande Applikationer). Syftet med samarbetet är att skapa bättre 

förutsättningar för nya effektivare arbetssätt i vården och bidra till att regioner kan erbjuda en god och 

jämlik vård. 

 

I programplanen 2020-11-06 anges utgångspunkter för arbetet samt framgångsfaktorer. Vidare 

definieras nyttoobjekt d v s verksamhetsnyttor.   

 

Ansvar och befogenheter inom programmet följer delegationer fastställda för FVIS-programmet. 

Ärenden utanför projektens eller programmets beslutsmandat eskaleras enligt ”FVIS rutin för 

ärendehantering”. 

 

 

 

2.2

 

Bedömning - organisation 

Program med tillhörande projekt bedöms ha en relevant organisation på tjänstepersonsidan. Överst i 

skissen finns ”Politisk ledning” vars uppgift beskrivs vara att ange vision, mål och ekonomiska ramar. 

Granskningen har emellertid svårt att se att denna grupp, som utgörs av regionstyrelsen, på ett tydligt 

och spårbart sätt följer upp och styr över program och projekt.  

 

Programmets vision och mål är ursprungligen fastställda vid startpunkten men det saknas årliga mål, 

indikatorer samt redovisning över programmets kostnader och prognoser i relation till årlig budget. Av 

regionstyrelsens verksamhetsplan och delårsrapporter framgår ingen sådan uppföljning och styrning. 

Granskningen kan inte av styrelsens protokoll styrka att någon uppföljning och styrning sker. Intervjuer 

bekräftar den uppfattningen. Det går därför inte att bekräfta att organisationsmodellen ger en helt 

korrekt beskrivning av programmets organisation. I organisationsmodellen saknas representation från 

hälso- och sjukvårdsnämnden. Nämnden har inget direkt ansvar för program och projekt men ett stort 

intresse av att det genomförs på avsett sätt  och nämnden har även riktade driftanslag för sin 

medverkan. Det bör övervägas på vilket sätt nämnden ska representeras i programorganisationen. 

 

3.

 

Risker identifieras och hanteras löpande 

I programdirektivet identifierades ett antal risker kopplat till programmets genomförande. 

 

 

Ej etablerade eskalerings- och beslutsvägar kan leda till brist på beslut, vilket utgör en risk för att 

tidsplaner inte kan hållas. Viktigt att kommunicera och förankra beslutsvägar.  

 

Regionens ekonomiska situation innebär en risk för finansieringen av programmet.  

 

Om vårdverksamheten inte får tillräcklig information om hur resursbehovet till FVIS ser ut över tid 

kan det leda till prioriteringar som leder till resurs- och kompetensbrist inom FVIS.  

 

Om vårdverksamheten inte får tydlig information om vad som kommer att ingå i 

grundkonfigurationen finns det risk för låg acceptans för det nya systemet.  

 

Om organisation och styrning på SUSSA-nivå är otydlig kan den samordning som krävs för att lyckas 

bli svår att uppnå och vi blir en sämre kravställare gentemot leverantörer.  

 

Om regionala program och programmet inom SUSSA inte är koordinerade och det tydligt framgår 

hur de ska samspela finns det risk för att förväntade resultat och leveranser inte uppnås. 

I ”FVIS riktlinje för riskhantering” fastställd av programägare beskrivs hur risker inom programmet ska 

hanteras. Riktlinjen omfattar även hantering av risker som FVIS genererar men inte själv kan hantera. 

I riktlinjen anges ansvar och befogenheter för riskhanteringen.  

 

Riskhantering som den beskrivs i riktlinjen  består av riskidentifiering, riskvärdering, 

riskåtgärdsplanering, och riskbemötande. Det innebär att göra analyser för att identifiera risker och 

åtgärder, att planera in och genomföra åtgärderna samt kontinuerligt följa upp åtgärderna och 

omvärdera riskernas status.  

 

Riskanalysen genomförs i stegen:  

 

Identifiera risker  

 

Värdera risker  

 

Planera åtgärder  

 

Övervaka och rapportera  

 

 

10 

 

Riskanalysen initieras genom att ansvarig ägare av riskanalysen beskriver frågeställning och/eller vilket 

område som ska analyseras samt utser deltagare med rätt kompetens för att kunna göra en komplett 

bedömning. Vid riskanalyser på program- och projektnivå ska Sussa-perspektivet ingå antingen som 

ett eget område eller på annat sätt som en del i helheten. 

 

I riktlinjen för riskhantering anges fyra strategier som används för att planera åtgärder: 

 

Undvika  risker helt genom att välja en annan riktning eller arbetsprocess för 

programmet/projektet.  

 

Reducera risker genom att vidta åtgärder för att minska riskens sannolikhet och/eller påverkan på 

projektet.  

 

Acceptera risker genom att inte vidta åtgärder.  

 

Förflytta risken genom att eskalera risken till en högra nivå av beslutsmandat eller att risken övertas 

av ett annat projekt, programmet eller annan verksamhet. Det kan ske om risken avser ett område 

som en annan del i organisationen har ansvar eller beslutsmandat för.  

Ovan beskrivna arbetssätt sker löpande  och rapporteringen består av övergripande 

statusrapporteringar till styrgruppen. Rapporteringen sker i en presentation.  Samtliga risker 

sammanställs i en Excelfil som finns tillgänglig via Sharepont. Vid granskning av riskanalyser framgår 

att rutinerna enbart delvis efterlevs, det noteras att riskanalysen från januari 2023 inte innehåller 

angiven strategi för åtgärder (se listan ovan). I riskanalysen från maj 2021 anges aktuell strategi för 

åtgärder i raden ”riskbemötande”. Identifierade risker avser bland annat införandet, uppföljning och 

ekonomi samt programövergripande.  

 

Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har i sina internkontrollplaner inte tagit med något 

kring FVIS. 

3.1

 

Bedömning - risker 

Det är väsentligt att samtliga moment som ska ingå i riskanalysen också gör det och att efterlevnaden 

av styrdokumentet kontrolleras av styrgruppen.  

 

Regionstyrelsen har som ansvariga för program och projekt i sin egen internkontrollplan inte upptagit 

något kring FVIS-program eller projekt trots att dessa av olika skäl försenats samt att programperioden 

är lång. Detta menar granskningen är en brist.  Det finns därtill  ingen spårbarhet av att styrelsen 

informerat sig genom att ta del av styrgruppens riskanalyser och åtgärder. 

4.

 

FVIS har nominell driftbudget för hela programperioden och tillsvidare, 

investeringsbudgeten är hemlig och effekthemtagningen oklar 

Budgetprocessen i programmet ska följa Region Västerbottens budgetprocess. Programmet finansieras 

av driftmedel samt investeringsmedel avsatta i investeringsplanen, den senaste avser perioden 2023 - 

2026.  

 

4.1

 

Driftbudget 

Finansieringen i driftbudgeten består av omprioriterade resurser 15 mnkr (ospecificerade) samt av 

tillskjutna medel 75 mnkr  beslutade av regionfullmäktige.  Av dessa är 50 mnkr riktade till 

regionstyrelsen och 25 mnkr till hälso-  och sjukvårdsnämnden. Driftanslagen är ramhöjande  för 

regionstyrelsen och hälso-  och sjukvårdsnämnden och  eftersom de ingår i respektive budgetram 

justeras de med årliga ramförändringar i procent dock utan att FVIS-driftbudgetarna ska påverkas, de 

 

11 

 

anses vara nominella under hela perioden. Det finns ingen beslutad avveckling av dessa ramhöjande 

anslag vilket medför att medlen finns kvar i budgetramarna tillsvidare fram till att nytt beslut fattas.  

 

Program- och projektkalkyler ligger till grund för prognostisering och budgetering.  
Den budget som ursprungligen antogs för hela programperioden ligger fortfarande till grund för 

perioden fram till programmets  slut och det görs inga  revideringar av den budgeten. Prognoser 

används för fortlöpande budgetering men den sker inom programorganisationen,  inte  till 

regionstyrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämnden. Det finns sålunda ingen årlig budgetberedning av 

FVIS.  
Av  regionstyrelsens  verksamhetsplan  2022  framgår helt kortfattat att FVIS drivs i projektform, att 

projektets budget (drift) består av 75 mnkr per år samt att 25 av dessa avser  hälso-  och 

sjukvårdsnämnden.  Regionstyrelsens 50 mnkr klassas  som ”digitalisering” men det går av 

verksamhetsplanen inte att utläsa hur dessa medel fördelas på olika kostnadsslag.  

 

Av hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhetsplan 2022 framgår ingenting om FVIS.  

 

I regionstyrelsens delårsrapport 2022 finns en kort kommentar om att FVIS tidigare år givit överskott 

mot budget men att kommande år, men även 2022, kommer att ge underskott. Inga siffror presenteras. 

Åtgärderna för att hantera avvikelserna beskrivs vara löpande uppföljning och återrapportering och att 

”frigöra utrymme” inom förvaltningen för att finansiera insatserna, alltså olika former av besparingar. 

Inga belopp anges och inga riktade beslut fattas. Av texten att döma anser regionstyrelsen att varje 

budgetår ska bära sina kostnader och att tidigare överskott inte går att nyttja som balans av kommande 

underskott. Detta synsätt stämmer överens med regionens ekonomistyrning  men motsägs av 

programorganisationens synsätt, att plus och minus jämnar ut sig över tid och att ackumulerade 

kostnader ska jämföras med ackumulerade budgeten när programperioden är slut. 

 

Hälso- och sjukvårdsnämnden saknar helt kommentarer kring hur deras 25 mnkr har använts under 

2022 och hur utfall prognostiseras.  

 

Nedanstående tabell har upprättats av programorganisationen och visar på övergripande nivå utfall 

och prognos för åren 2022 till 2025.  Tabellen åskådliggör att driftbudgeten  inte  ändrats från den 

ursprungligt beslutade och att  programmet  fram till 2022  redovisat överskott, totalt 44 mnkr. 

Granskningen erfar att det beror på förseningar som uppstått bland annat mot bakgrund av pandemin.  

 

Prognosen för hela programperioden t o m 2025 uppges vara överskott på 22 mnkr, d v s ackumulerade 

kostnader på 428 mnkr jämfört med ackumulerad driftbudget på 450 mnkr. Så länge prognosen håller 

är programorganisationen nöjd. Att enskilda år (i tabellen 2022 och 2023) avviker mot årlig budget 

upplevs inte relevant. 

 

 

 

12 

 

 

 

Intervjuade beskriver att tidigare överskott flyttas till kommande år men granskningen kan inte finna 

att regionfullmäktige eller regionstyrelsen fattat motsvarande beslut. De årliga regionplanerna har inte 

korrigerats med tilläggsbudgetar för FVIS.   

  

Hanteringen av ekonomiska principer för resurskostnader, övriga kostnader, budget-  och 

prognoshantering är fastställt i ”FVIS riktlinje för uppföljning och rapportering”. Riktlinjen är fastställd 

av programägare. Det framgår ej om fastställandet har skett via delegation- eller verkställighetsbeslut. 

Beslutet har inte återrapporterats till styrelsen. 

4.2

 

Investeringsbudget 

I regionfullmäktiges investeringsplaner omnämns FVIS men det saknas detaljerad information.  I 

regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhetsplaner 2022 finns ingen information 

om FVIS.  
Det årliga beloppet för FVIS är enligt uppgift inbäddat i en större summa investeringsmedel och går 

inte att identifiera. Det  investeringsrubriker  FVIS har ingått i har bytts  mellan olika rubriker i 

investeringsplanen för att ytterligare göra beloppet oidentifierbart.  
 
Uppgifter om FVIS investeringsbudget beskrivs vara sekretesskyddad. Granskningen har undersökt och 

erfar  enligt muntlig källa att det i avtal med Cambio överenskommits om sekretess avseende 

anskaffningen (investering) men inte för implementering (drift). Granskningen har inte gått djupare i 

frågan om denna sekretess eller om avtalets konstruktion men i intervjuer framkommer en otydlig bild 

och frågan om sekretess är därför inte helt klarlagd. I praktiken har investeringen hanterats som vore 

den sekretesskyddad, även för regionstyrelsen.  Intervjuade uppger att investeringen har nämnts 

muntligen. Vi kan inte bekräfta detta.   
Enligt uppgift ska det i investeringsplan för 2022-2025 inkluderats två delbetalningar för åren 2022 

och 2023. För år 2022 uppges det finnas en bokförd utgift för FVIS men för 2023 bedöms det enligt 

uppgift vara mer osäkert, det kan bli så att sista delbetalningen görs i början av 2024. De belopp som 

ingår i budget och hur mycket som betalats ut respektive år omfattas enligt uppgift av sekretess.  

 

13 

 

I regionstyrelsens verksamhetsplan 2022 anges att för perioden 2022-2025 planerar regionen 

investeringar för totalt 3 541 miljoner. År 2022 uppgår investeringsbudgeten till 917 miljoner kronor 

varav IT-investeringar utgör 66 mnkr. Det nämns ingenting i regionstyrelsens delårsrapport om 

investeringsbudgeten eller FVS-programmets utgifter under perioden. 

4.3

 

Business case 

För att identifiera nyttorna med införandet av FVIS har ett s k ”business case” tagits fram efter att 

programmets budget var fastställd. Det beskrivs som en mycket stor utmaning att genomföra dessa 

effekthemtagningar och det finns ingen fastställd metod som ska användas. Denna granskning går inte 

djupare i business case Ansvaret för effekthemtagningen, och därmed programmets ”lönsamhet” och 

syfte, åvila regionstyrelsen troligen i nära samarbete med hälso- och sjukvårdsnämnden. Granskningen 

kan inte styrka hur detta är tänkt att ske. 

 

4.3.1

 

Inom programmet förvandlas prognoser till budget 

Inom programmet och projekten upprättas prognoser för att följa den ekonomiska utvecklingen. 

Prognos och utfall följs upp månadsvis vid styrgruppsmöten. En controller ansvarar för hantering av 

den excelfil som  utgör själva prognosdokumentet. Prognoserna uppges sedan användas som 

detaljbudget för kommande period. Det upprättas ingen annan form av budgetdokument. 

Granskningen har tagit del av denna excelfil och bedömer den olämplig som budgetdokument på mer 

övergripande och politisk nivå, den är framtagen för operativa syften. 

 

Intervjuade menar att den största utmaningen i program och projekt har varit att kostnaderna hittills 

varit lägre än prognostiserade och de är eniga om att större kostnader kommer 2023. Eftersom det 

finns ett ackumulerat överskott upplevs detta dock inte som ett bekymmer.  

 

Granskningen har efterfrågat detaljbudgetar för respektive projekt men erfar att sådana inte görs. 

Programmets totala årsbudget fördelas på respektive projekt men summorna är inte låsta i budgetar. 

Enligt uppgift från programorganisationen har strukturen av projekten ändrats över tid och av denna 

anledning  är det gynnande att inte ha låsta projektbudgetar.  Som exempel ändrades projektets 

struktur från fyra till tre projekt hösten 2022. Budgetar fastställs på programnivå av styrgruppen.  

4.4

 

Bedömning - budget 

Som ansvariga för FVIS har regionstyrelsen en intetsägande verksamhetsplan 2022 som helt saknar 

uppgifter om programmets intäkter och kostnader samt budget på kostnadsslag. Verksamhetsplanens 

information kring FVIS bedöms inte vara en budget i den meningen att den ger styrelsen möjlighet att 

följa upp och styra programmet och dess projekt. Budgeten är i den meningen verkningslös trots att 

medel finns i regionstyrelsens budget. 

 

Då det i realiteten saknas en årlig budget  (endast ett ramhöjande anslag)  saknas också en årlig 

budgetberedning och möjlighet att ta ställning till behov av tilläggsbudgetering, justeringar i 

programmets innehåll eller anpassning av andra budgetposter i syfte att frigöra resurser. Styrelsen har 

dessutom ingen riskanalys kopplad till den ekonomiska utvecklingen eller omvärldsfaktorer som kan 

påverka kostnaderna.  

 

Allt budgetarbete sker inom programorganisationen och  den roll som  regionstyrelsen har i 

organisationen (kapitel 2) omfattar inte att följa och styra program eller projekt, det sker helt inom 

ramen för förvaltningsorganisationen och dessa ser budgeten som möjlig att ackumulera över åren. 

Granskningen menar att detta är formellt felaktigt samt att regionstyrelsen i praktiken överlämnat hela 

FVIS-programmet inklusive projekt till övrig programorganisation att sköta. 

 

 

14 

 

Hälso- och sjukvårdsnämnden har helt utelämnat FVIS i verksamhetsplan och delårsrapport vilket ur 

perspektivet  ”verksamhet” är anmärkningsvärt, främst är det ju nämnden som ska få nyttor av 

införandet av FVS och de förfogar årligen över 25 mnkr som sin del av program och projekt  och 

resurssätter program och projekt med egen verksamhetspersonal.  

 

Då FVIS-organisationen lyfter svårigheter att alltid ha  tillgång till kompetenser från nämndens 

ansvarsområden torde det finnas utmaningar såväl för programmet som  för ordinarie verksamhet 

värda för nämnden att följa och vid behov åtgärda. Granskningen kan inte styrka att nämnden gör 

detta. 

 

Granskningen har inte gått på djupet i  fråga om investeringsbudgetens sekretess men oavsett  så 

bedöms det som bristfälligt att regionstyrelsen inte har berett, beslutat, följt upp och vid behov styrt 

investeringarna i FVIS. Sekretess är inget hinder och all sådan information går att skydda, men det ska 

framgå av protokoll att så skett.  

 

Regionstyrelsens reglemente fastställer: ”Regionstyrelsen ansvarar för regionkommunens processer 

inom digitalisering och medicinsk teknik … Regionstyrelsen ansvarar även för portföljstyrning inom 

digitalisering samt regionens digitaliseringsstrategi.” En bärande del av portföljsstyrning är att tillse så 

program och projekt genomförs på rätt sätt, och när de är pågående, kontinuerligt bevaka hur de 

genomförs, ha kontroll över resursbehov kontra tillgängliga resurser, tidplaner, förseningar m m.  

Portföljstyrning inkluderar även hemtagning av de nyttor programmet avser att skapa. Hur detta är 

tänkt att gå till erfar granskningen inte är helt klarlagt för de funktioner som arbetar med programmet.  

Kritiken i denna del avser bristen på spårbarhet över huruvida regionstyrelsen portföljstyr program och 

projekt. 

 

 

5.

 

Det finns ersättningsmodell och kontroller genomförs 

Regiondirektören har fastställt en ersättningsmodell för olika verksamheters medverkan i programmet. 

Modellen anger det timpris som respektive verksamhet ersätts med vid medverkan.  I modellen 

ersätter den faktiska arbetstid som utförs i aktiviteter inom FVIS-programmet, dess projekt eller 

uppdrag. Eget utvecklingsarbete som behöver genomföras i verksamheterna med anledning av FVIS 

ersätts dock inte.  

 

En väsentlig utgångspunkt är att vårdproduktionen inte ska påverkas av programmet. Enheter som 

behöver tillsätta vikarier, rekrytera tillfällig personal eller tillhandahålla resurser som inte omfattas av 

anslagsfinansieringen ersätts från FVIS-programmet utifrån nedlagd tid. Personal från 

ersättningsberättigade verksamheter måste tidrapporter för att verksamheten ska får sådan ersättning 

och som utgår från schablonkostnad per arbetad timme. Schablonen ska täcka lön, sociala avgifter 

samt eventuell restidsersättning. Schablonerna fastställs årsvis av regiondirektören. Det framgår inte 

var regiondirektören ska återrapportera beslut om nya schablonkostnader. Inför regiondirektörens 

beslut sker utvärdering  gentemot kostnader och det nya beloppet är  ett genomsnitt av verkliga 

kostnader.  Det är oklart om dessa beslut sker på delegation eller är att betrakta som 

verkställighetsbeslut.  

 

För utfall av övriga kostnader inklusive resor används de faktiska kostnaderna som belastat 

programmet.   

 

Det föreligger en upplevd osäkerhet kopplat till hur arbetstid som kan avse såväl program som 

ordinarie vårdverksamhet ska redovisas. Det finns en ”lathund” men den bedöms av intervjuade som 

otillräcklig. Osäkerheten riskerar att leda till felredovisad arbetstid och det sker ingen kvalitetssäkring 

 

15 

 

av hur arbetstid redovisas i de fall osäkerhet råder, det är även oklart om denna osäkerhet har stor 

eller liten påverkan på tidredovisningen. 

 

Kostnad för externa konsulter ska anges i avtal, vilket bekräftas av stickprovet med undantag från ett 

avtal. Intervjuade som ansvarar för betalning av fakturor avseende externa konsulter uppger att nya 

prisuppgifter för konsultkostnader uppdateras i fakturorna.    

5.1

 

Hantering av fakturor 

Inom programmet är det programägare som attesterar fakturor. Vid eventuell frånvaro ska närmaste 

chef ersätta som attestant vilket följer ordinarie attestordning, det finns ingen specifik för program 

eller projekt. 

 

Fakturahanteringen inom programmet sker framför allt genom manuella kontroller. Enligt uppgift finns 

ambitionen att automatisera mer men inget konkret är genomfört. 
Fakturorna kommer till programadministratör som förkonterar samt stämmer av konsultfakturor mot 

tidredovisningen. Programadministratör skickar sedan vidare för beslutsattestering. En  controller 

genomför kontroll av fakturorna när dessa är registrerade som ett led i analysen av månadens utfall. 

Denne är en mycket viktig del av kontrollkedjan. 

 

Programägare ansvarar för programmets portfölj och har en övergripande bild över betalningarna. Det 

är programägare som ansvarar för beslutsattestering av samtliga fakturor som avser programmet. 

Denne har en ersättare från sin linjeorganisation, inte fullt lika insatt i program eller projekt. 

 

5.2

 

Stickprov 

I granskningen har ett stickprov genomförts avseende kontering, attestering och underlag till fakturor. 

20 verifikationer har valts ut för granskning. För att utföra stickprovet tillhandahöll en controller en 

excelfil över gjorda in-och utbetalningar. Av stickprovet framkommer att kontering och attestering sker 

på korrekt sätt. Granskningen noterar dock att fakturor innehållsmässigt har olika detaljeringsnivå och 

anger referens på olika sätt vilket gör det svårare att få en samstämmig bild. 

 

Erfarenheterna från stickprovet är att det i fyra fall finns olika uppgifter avseende excelfil, avtal och 

fakturor. I två fall saknas aktiva avtal

2

. Hela stickprovet återfinns i bilaga 2. 

 

Av granskningen framkommer att kontroll mot avtal inte sker varje gång en faktura attesteras. Kontroll 

sker däremot av tidrapporteringen att samma tid finns på fakturan som i tidrapporteringen. För att en 

leverantör ska läggas upp i tidrapporteringen måste den ha avtalats genom avrop. FVIS avropar inom 

det ramavtal som finns och sedan skrivs avtal med det konsultbolag som tilldelas, därefter läggs 

leverantören upp så den kan tidrapportera.  

 

Avstämning sker månadsvis av att prognos av resurser inom programmet och utfallet verkar stämma, 

annars utreds anledningar till avvikelser och projektledarna går igenom tidrapporteringen för att 

upptäcka eventuella konstigheter. En konsult kan vara inne i flera projekt inom regionen och därför är 

konteringen ibland uppdelad på fler rader. Det är tidrapporteringen som styr hur denna uppdelning 

görs.  Tidrapporterna kan vara olika  omfattande, vissa inkluderar såväl timmar, timpris, datum, 

klockslag samt utfört arbete, andra endast antal timmar och timpris. Fakturor har ibland - men inte 

alltid - hänvisning till ett referensnummer, avtal eller beställningsnummer.  

 

2

 I avtalen anges att förlängning kan ske. Vi kan dock inte spåra att en förlängning har skett.  

 

16 

 

5.3

 

Upphandling av konsulter 

Regionens avdelning för upphandling ansvarar för att genomföra upphandlingar av konsulter till FVIS-

programmet. I upphandlingar av konsulter används kontroller för att säkerställa rätt kompetens. Den 

största utmaningen uppges av intervjuade vara att hitta rätt kompetens inom rätt tid. Vanligen uppstår 

behov snabbt. Upphandling sker främst via ramavtal.  

 

Fakturabetalningssystemet gör ingen automatiserad avstämning mot avtal för att innan utbetalning, 

avstämning ska ske manuellt av beställaren vilket inte är en garanti för att leverantören är upphandlad. 

Leverantörsreskontran  kan köras mot avtalsregister men så sker enligt uppgift  normalt  inte.  Den 

manuella kontrollen sker mot tidredovisningen och beskrivs ovan. 

 

5.4

 

Bedömning - ersättningsmodell och kontroller 

Att regiondirektören fastställer schablonersättningar för nedlagd arbetstid är inget anmärkningsvärt 

men det bör fastställas om det är delegationsbeslut eller verkställighetsbeslut. Då schablonerna har 

påverkan på regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens ekonomi bedömer granskningen att 

det sannolikt är delegationsbeslut vilka ska dokumenteras, återrapporteras och protokollföras.  

 

Fakturakontroll är ett  grundläggande inslag i den interna kontrollen och rutinen  bedöms  formellt 

utföras med tillräcklig intern kontroll av programadministratör samt beslutsattestant.  

Granskningen bedömer dock  att fakturakontrollerna i högre utsträckning bör automatiseras. 

Kontrollkedjan bör analyseras utifrån risk- och konsekvens. Vidare finns en sårbarhet då det bara finns 

en beslutsattestant och dennes ersättare inte är lika insatta i vad fakturorna avser. 

 

 

Stickprovet visar att kontering och attestering skett på korrekt sätt. Granskningen noterar dock att 

fakturor innehållsmässigt har olika detaljeringsnivå och anger referens på olika sätt vilket ger olika 

förutsättningar för kontroll. Att ge fakturor en  likvärdig utformning underlättar kontroller  av 

underliggande avtal och prisvillkor. 

 

6.

 

Det finns fastställda principer för uppföljning av programmet 

FVIS riktlinje för uppföljning och rapportering, fastställd av programägare,  reglerar programmets 

principer för uppföljning.  

 

Alla i ledar-  och ägarroller inom FVIS-programmet ansvarar för att genomföra och/eller bidra till 

beslutade uppföljningar inom sitt område. FVIS programkontor ska leverera stöd till programmet vid 

olika typer av uppföljning. Omfattning av stödet, inklusive prioriteringsordning, kan variera under 

programperioden. Stödet till programmet fastställs löpande av programkontorsansvarig och 

programledare. 

 

Prognos upprättas årsvis för programövergripande områden, huvudprojekt, delprojekt och större 

uppdrag. Årsprognosen revideras innan årets ingång samt efter tertial 1 respektive tertial 2.  

 

Revidering av prognos på rollnivå avseende antal heltider med fastställda schabloner för timkostnad 

fördelas på antal månader. Revidering av prognos för övriga kostnader sker utifrån kostnadsslag och 

schabloner eller faktiskt kända kostnader. I samband med revidering av prognos vid tertial 1 och 2 

justeras prognosen utifrån utfall tidigare månader.  

 

Prognos för innevarande år görs löpande månadsvis per tertial. I samband med de löpande 

prognoserna görs även en prognos för kommande år.  Denna revideras under tertial 3 innevarande år. 

 

17 

 

 

Regionala resurser som ersätts av Sussa ingår inte i regionens uppföljning och rapportering.  

 

6.1

 

Uppföljning av resurser 

 

Inför varje år fastställs vilka roller som programmet ska planera utifrån och rapportera. Alla personer 

som arbetar inom FVIS blir tilldelade en eller flera roller beroende på arbetsuppgifter. Interna resurser 

som frångår sin linjeroll för att arbeta i programmet/projekten redovisas som kostnad i FVIS 

program/projekt utifrån fastställda schabloner för interna resurser  fastställda  av regiondirektören. 

Externa resurser redovisas utifrån avtalade timpriser. 

 

Inom program och projekt föreligger risker då tid ska prioriteras i relation till ordinarie 

linjeverksamheten.  Kompetenser från vården ska medverka i projekten och det  kan leda till 

kompetensbrist antingen i projekt eller i ordinarie verksamheter. Intervjuade beskriver en otydlighet 

kopplat till hur arbetstid som kan avse såväl program som ordinarie verksamhet ska bedömas och 

därmed råder osäkerhet avseende kostnader för programmet kontra linjeorganisationen.  

 

Bedömningen görs att det trots en tydlig organisation finns risk att regler och rutiner inte efterlevs fullt 

ut. Korrekt och relevant medverkan från sjukvården är ett ansvar som åvilar hälso-  och 

sjukvårdsnämnden. 

6.2

 

Uppföljning av program, projekt och uppdrag sker i ”Antura”, ett 

projektstyrningsverktyg 

Inför varje nytt kalenderår fastställs vilka projekt som ska följas upp i systemet Antura. Om ett projekt 

ändrar innehåll och inriktning avbryts projektet och ett nytt projekt skapas.  

 

I Antura  finns motsvarande aktiviteter som i tidsrapporteringen. De resurser som är involverade i 

uppdragsarbetet rapporterar in tid på uppdragsnivå.   Utifrån tidrapporteringen sammanställs hur 

många timmar varje roll lagt per aktivitet och läggs in i Antura.  För att få fram resultatet används 

schabloner. 

 

6.3

 

Rapportering av uppföljning 

Innehållet i FVIS rapportering beslutas av FVIS programägare i samråd med FVIS 

beställarrepresentanter. Förslag till rapporteringens innehåll läggs fram och utvärderas löpande av FVIS 

programledare, ansvarig för FVIS programkontor och ansvarig för regionens portföljkontor i samråd 

med berörda controllers. Projektledaren respektive programledare  bedömer månadsvis 

projektets/programmets status avseende tid, kostnad, resultat och resurser. Detta redovisas till 

styrgruppen. Rapporteringen sker genom presentationer. Bedömning ska lämnas enligt nedanstående 

tre nivåer: 

 

 

Grönt   

Projektet följer projektplanen.  

 

Gult  

 

Det finns avvikelser som antingen hanteras inom projektet eller  

 

 

som redan har en lösning. Beslut kan behöva fattas av projektägare.  

 

Rött 

 

Det finns avvikelser som saknar lösning och/eller kräver åtgärd eller  

 

beslut av programägare eller programstyrgrupp.  

Det som rapporteras rött ligger utanför projektledarens mandat att hantera.  

 

18 

 

Varje månad ska projektledare/programledare bedöma projektets/programmets totala riskbild. Vid 

månatlig trafikljusrapportering görs en helhetsbedömning av projektets/programmets totala riskbild. 

Vid gul eller röd rapportering måste alltid en kommentar anges. Kommentaren ska innehålla 

beskrivning av risken samt nuvarande hantering av den.  

 

Av intervjuer framgår att rapporteringen sker i programmets styrgrupp.  Detta bekräftas av 

programstyrgruppens protokoll 2022. Styrgruppen rekommenderar beslut till programägaren. 

Intervjuade uppger att en månadsrapport sätts samman över programägarens beslut och delar av 

denna rapporteras till berörda. Granskningen har av dokumentation inte kunnat vidimera 

programägarens beslut med anledningen av rekommendationerna.

 

 

Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden uppdateras muntligt om programmet. Av intervjuer 

framgår att rapportering till regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden sker på förfrågan av 

styrelsen eller nämnden, vilket ska ha hänt ett fåtal gånger. Det är regiondirektör respektive hälso- och 

sjukvårdsdirektör som redogör för programmet i styrelse och nämnd. Granskningen har tagit del av 

regionstyrelsens samt hälso- och sjukvårdsnämndens protokollförda sammanträden 2022. Av dessa 

framgår att regiondirektören vid fem tillfällen 2022 informerat regionstyrelsen om FVIS-programmet i 

sin månadsrapport. Informationen som framgår av protokollen är väldigt övergripande och det finns 

inga beslut fattade. Inom ramen för uppföljning ligger även fattade delegationsbeslut och som tidigare 

konstaterats råder stor osäkerhet kring vilka beslut som fattats på delegation.  

 

Det finns delegationsbeslut som anmälts till regionstyrelsen men inte månadsvis och 

återrapporteringen av delegationsbeslut  har  inte varit konsekvent.  Av de rapporterade 

delegationsbesluten framgår inte tydligt vilka beslut som fattats. 

 

Hälso- och sjukvårdsnämnden övergripande informerats om FVIS-programmet i februari och juni 2022.  

6.4

 

Uppföljning och kontroll av efterlevnad av rutiner och riktlinjer saknas 

Arbetet utifrån rutiner, regler och riktlinjer har beskrivits löpande i rapporten. Det noteras vissa avsteg 

från fastställda rutiner. I listan nedan sammanfattas de avsteg som granskningen iakttagit.  

 

 

Det finns en riktlinje för riskhantering vari det framgår att riskanalyser ska innehålla strategier för 

åtgärder. Detta dokumenteras inte enligt riktlinjen i riskanalys från januari 2023.  

 

Delegationsbeslut ska återrapporteras men det föreligger  endast  ett fåtal återrapporterade 

delegationsbeslut  (se  avsnitt 3.4). Den iakttagna bristen stärks av att intervjuade berättar att 

samtliga delegationsbeslut inte återrapporteras. Enligt intervjuade finns det från och med januari 

2023 en ny rutin för hantering av delegationsbeslut. Beslut som fattas inom programmet listas i en 

beslutslogg (på plattformen Sharepoint). När beslut faller under en kategori som ska 

återrapporteras  till regiondirektören notifieras detta automatiskt till Regiondirektörens 

administratör/sekreterare. Administratören/sekreteraren  kan gå till beslutet och dess underlag. 

Funktionen avser inte återrapportering till nämnd eller styrelse. 

 

Programorganisationens hantering av överskott eller underskott stämmer inte överens med hur 

regionens ekonomiska ansvar är utformat. 

Av granskningen framgår att det saknas kontroller och uppföljning av efterlevnad av rutiner och 

riktlinjer.  

 

 

19 

 

6.5

 

Bedömning - uppföljning 

Det styrande dokument som reglerar uppföljningen ”FVIS riktlinje för uppföljning och rapportering” är 

inte fastställt av regionstyrelsen och styrelsen har därmed inte beslutat på vilket sätt, hur ofta, eller 

med vilket innehåll den vill ta del av uppföljning, analys och förslag till åtgärder. Eftersom allt 

beslutsmandat är delegerat till regiondirektören (se nästa kapitel) har styrelsen medvetet begränsad 

sin  beslutskapacitet. När protokoll visar att uppföljning sker muntligt och sällan  saknar styrelsen 

möjlighet till ändamålsenlig information för att styra, om de så önskar.  

 

Sjukvården kompenseras ekonomiskt med schabloner med det medför inte att kompetenser finns att 

tillgå som kan ersätta den som övergått till projekt, detta är en sårbarhet för program och projekt 

 

Vidare noteras att avsteg sker från rutiner och riktlinjer. Det finns ingen uppföljning eller kontroll 

avseende tillämpning av rutiner och riktlinjer. Detta härleds av granskarna till att regionstyrelsen och 

hälso-  och sjukvårdsnämnden  inte fastställt styrdokument och därför inte heller följer upp 

tillämpningen. 

 

7.

 

Regiondirektören har en långtgående delegation 

Regionstyrelsen har uppdragits till regiondirektören, med rätt att vidaredelegera, ”att besluta om en 

ändamålsenlig och effektiv programorganisation, representera Region Västerbotten i Sussa samverkan 

samt fatta de beslut som behövs för att genomföra Framtidens vårdinformationsstöd regionalt och 

tillsammans med övriga regioner i Sussa samverkan”. Regiondirektören ska enligt styrelsen 

kontinuerligt återrapportera delegationsbesluten till Regionstyrelsen.

3

  

Regiondirektören har beslutat om en instruktion för programägare samt beställarrepresentanter. 

4

  

 

Programägare

 

har i uppdrag att: 

 

 

ändamålsenligt och effektivt styra det regionala FVIS-programmet i samverkan med det 

gemensamma FVIS-programmet i Sussa, 

 

verka för att det regionala FVIS-programmet aktivt bidrar i det Sussa-gemensamma arbetet,   

 

ärendeberedningen för olika typer av beslut som berör FVIS ska vara sammanhållen,  

 

Innan FVIS-beslut fattas ska beslutet vara förankrat hos berörda parter,  

 

i dialog med beställarrepresentanterna säkerställa att beslutsfattande sker på rätt nivå i 

organisationen när det gäller FVIS-frågor,   

 

som ordförande driva arbetet i FVIS programstyrgrupp,  

 

löpande föra dialog med berörda parter i FVIS-frågor som påverkar linjeorganisationen,  

 

löpande föra dialog med fackliga organisationer och bereda frågor kring FVIS, samt  

 

ansvara för löpande återrapportering till beställare. 

Programägare har vidaredelegation från regiondirektören att besluta om ändringar i redovisad 

programorganisation för FVIS samt fastställa styrande dokument för programmet.  

 

 

3

 Dnr: VLL 113-2018, Protokoll LTS 2018-01-31 § 7 

4

 Instruktion till programägare och beställarrepresentanter för Framtidens vårdinformationsstöd (FVIS) 

 

20 

 

Återrapportering ska ske till regiondirektören. Vidaredelegationen omfattar inte ändringar gällande tid, 

kostnad och omfattning, i dessa fall ska beställaren fatta beslut. 

 

För FVIS finns två beställarrepresentanter, en för Hälso-  och sjukvård och en för Digitalisering. 

Beställarrepresentanterna är utsedda av regiondirektören och ingår i Sussa samverkans styrgrupp. 

Beställarrepresentanterna fattar gemensamt följande förberedande och verkställande beslut:  

 

 

Konfigurationsbeslut för FVIS (förberedande beslut till ”Go Live” det vill säga då 

vårdinformationssystemet driftsätts)  

Förberedande och verkställande beslut i styrgrupp för Sussa samverkan. Beställarrepresentanterna 

ska:   

 

 

förankra regionalt innan konfigurationsbeslut fattas,  

 

förankra regionalt inför beslut i styrgrupp för Sussa samverkan,  

 

I dialog med programägaren säkerställa att beslut i styrgrupp för Sussa samverkan vid behov tas 

hem till regionen för beslut av behörig beslutsfattare. Det inkluderar regionalt ställningstagande vid 

avvikande mening i Sussa. 

Vid brådskande ärenden av tillfällig natur äger beställarrepresentant rätt att fatta beslut på egen hand.    

 

7.1

 

Bedömning - delegationsbeslut 

Det är bristfälligt att regionstyrelsen lämnat en så omfattande och ospecificerad delegationsrätt till 

regiondirektören att å styrelsens vägnar ” …fatta de beslut som behövs för att genomföra Framtidens 

vårdinformationsstöd regionalt och tillsammans med övriga regioner i Sussa samverkan”.  

 

Delegationsrätt ges vanligtvis inom tydligt avgränsade  ärenden av rutinartad betydelse så att den 

politiska församlingen kan avlastas löpande ärenden. Denna delegation är så omfattande att den i 

praktiken kan beskrivas som att regionstyrelsen frånsagt sig sin beslutskapacitet för FVIS.  

 

Att styrelsen beslutat att regiondirektören kontinuerligt ska återrapportera delegationsbesluten har 

tappats bort, det finns ingen kontroll över fattade delegationsbeslut och det går inte att avgöra vilka 

beslut som är fattade på delegation.  

 

Hela hanteringen är rättsosäker och kan medföra att flera beslut inte vunnit laga kraft då de aldrig 

protokollförts.  

 

Att det på vidaredelegation fattas beslut om styrande dokument är värt att följa upp avseende de 

styrkonsekvenser  dessa har. Om  de syftar på mål, inriktning, kvalitet eller omfattning är de enligt 

kommunallagen inte möjliga att delegera. Regionstyrelsen bör bedöma samtliga styrdokuments syften. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 

 

8.

 

Ekonomistyrning 

Som framgår av rapportens rubrik och inledning avser granskningen att bedöma hur regionstyrelsen 

och hälso- och sjukvårdsnämndens ekonomistyrning av FVIS är utformad utifrån styrning, uppföljning 

och kontroll över kostnaderna.  

 

De väsentligaste momenten i ekonomistyrning som är relevanta i denna granskning utgörs av:  

 

vidta åtgärder för att uppnå ekonomiska mål  

 

mätning, kontroll och undersökning av intäkter och kostnader 

 

planering av väntade och oväntade händelser 

 

kalkyler, budgetering och uppföljning 

 

styrande dokument 

 

ansvarsindelning 

 

beslutsprocess 

Granskningen ska även bedöma om FVIS genomförs i projektform med anpassning till regionens övriga 

ekonomistyrningsstruktur.  

8.1

 

Bedömning - ekonomistyrning 

Som framgår av rapportens iakttagelser och bedömningar blir slutsatsen att varken regionstyrelsen 

eller hälso- och sjukvårdsnämnden tillämpar ekonomistyrning av FVIS.  

 

Den definition av ekonomistyrning som denna granskning använder motsvarar inte hur regionstyrelsen 

och hälso- och sjukvårdsnämnden styr, exempelvis saknas egentlig budget, uppföljning, beslut för att 

uppnå ekonomiska mål, mätning, kontroll samt planering av väntade och oväntade händelser. Det 

saknas även budgetprocess, prestationsmätning  och  av styrelsen fastställda styrande dokument. 

Granskningen kan inte styrka att styrelse och nämnd följer upp användningen av budgetanslagen 

varken på drift eller investering. 

 

Program- och projektorganisationen gör dock det inom sin  program- och projektorganisation men 

avviker  i praktiken från  regionens  ekonomiska  styrmodell  där  ekonomiska  resultat  avslutas per 

kalenderår. FVIS tillämpar resultatöverföring under programperioden som ur ett formellt perspektiv 

strider mot styrmodellen. 

 

9.

 

Samlad bedömning 

Granskningen avser att bedöma huruvida regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt 

en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över kostnaderna för FVIS programmet. Granskningen 

ska även ge svar på om kostnaderna hanteras på korrekt sätt på program- och projektnivå. Den samlade 

bedömningen är att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte säkerställt en tillräcklig 

styrning, uppföljning och kontroll över kostnaderna för FVIS programmet.  

 

Bedömningen baseras på följande väsentliga iakttagelser och bedömningar. 

 

Granskningen kan inte vidimeras att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden tar en aktiv 

roll i uppföljning och strategisk styrning.  

 

22 

 

 

Det saknas spårbarhet över hur regionstyrelsen lever upp till ansvaret uttryckt i dess reglemente: 

”Regionstyrelsen ansvarar för regionkommunens processer inom digitalisering och medicinsk teknik 

… Regionstyrelsen ansvarar även för portföljstyrning inom digitalisering samt regionens 

digitaliseringsstrategi.”  

 

Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har inte i internkontrollplaner inkluderat FVIS-

program eller projekt. 

 

Granskningen kan inte finna att någon årlig budgetprocess eller årliga budgetar för program och 

projekt antagna av regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden. För investeringsbudgeten 

saknas FVIS-uppgifter i regionplaner,  verksamhetsplaner  och protokoll.  Enligt uppgift från 

programorganisationen omfattas FVIS investeringsbudget av sekretess och av den anledningen 

återges inte FVIS i investeringsplan, delårsrapport eller årsbokslut.  
Granskningen kritiserar att det inte framgår av protokoll om regionstyrelsen med beaktande av 

sekretess tagit del av investeringens anslag, prognoser och årliga utfall samt i övrigt portföljstyrt 

investeringen. 

 

De årliga driftbudgetarna ska avse samma nominella årliga belopp men programorganisationen ser 

dessa budgetar som rullande resurser mellan åren där överskott får kompensera underskott. Så är 

inte regionens ekonomiska ansvar utformat.  

 

Hälso- och sjukvårdsnämnden ska under hela programperioden följa utvecklingen I syfte att främja 

sjukvårdens medverkan och kommande implementering av FVIS i vården.  
Mot bakgrund av den mycket ringa uppföljning som framgår av nämndens protokoll kan det 

ifrågasättas om så verkligen sker.  

 

Regionstyrelsen har delegerat samtliga beslut avseende programmets genomförande  till 

regiondirektören. Det är omfattande och ospecificerad delegationsrätt till regiondirektören. Det 

finns ingen kontroll över fattade delegationsbeslut och det går inte att avgöra vilka beslut som är 

fattade på delegation och återrapporteringen är bristfällig.  

 

I FVIS-programmet finns framtagna styrdokument som bland annat reglerar genomförandet av 

riskanalyser, finansiering och uppföljning. Antagande av styrdokument är delegerat och det kan 

ifrågasättas lämpligheten i synnerhet som återrapporteringen är bristfällig.  

 

Det sker avsteg från programmets såväl som regionens regler och rutiner. Som exempel sker avsteg 

avseende riskhantering, återrapportering av delegationsbeslut och resultatöverföring.  

 

Regionstyrelsen  och hälso-  och sjukvårdsnämnden tillämpar inte ekonomistyrning av FVIS. Det 

saknas egentlig budget, uppföljning, beslut för att uppnå ekonomiska mål, mätning, kontroll samt 

planering av väntade och oväntade händelser. Det saknas även budgetprocess, prestationsmätning 

och av styrelsen fastställda styrande dokument. Granskningen kan inte styrka att styrelse och 

nämnd följer upp användningen av budgetanslagen varken på drift eller investering. 

 

 

 

 

23 

 

10.

 

Sammanfattande bedömning och svar på revisionsfrågor 

Den sammanfattande bedömningen är att regionstyrelsen och hälso-  och sjukvårdsnämnden inte 

säkerställt en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över kostnaderna för FVIS programmet. 

Bedömningen utgår från nedanstående svar på revisionsfrågorna. 

Revisionsfrågor 

Svar 

Är beredningen av budgeten för 

FVIS-programmet, dess projekt 

och uppdrag ändamålsenlig? 
 
 
 

Nej. Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnden 

fastställer inte en årlig driftsbudget för sina 

ansvarsområden inom FVIS. Budgetanslagen har av 

fullmäktige 2020-02-25 §21 tillförts som ramhöjning 

som gäller tillsvidare för styrelse och nämnd. 
Programorganisationen gör budget på prognoser men 

dessa fastställs inte av styrelse eller nämnd.  
Det finns dokumenterade risk- och konsekvensanalyser 

för programmet som uppdateras och följs upp 

kontinuerligt inom programmets styrgrupp men som 

inte beslutas eller följs upp av styrelse eller nämnd. 
Investeringsanslagen för FVIS är omgärdad av sekretess 

vilket medför att varken regionfullmäktige eller 

regionstyrelsen får del av dessa specifika anslag och det 

finns ingen spårbarhet av någon form av beredning.  

 

Finns dokumenterade risk- och 

konsekvensanalyser med 

tillhörande handlingsplaner?  
 
  
 

Nej inte upprättade av regionstyrelse och hälso- och 

sjukvårdsnämnd. Sådana finns däremot inom 

programorganisationen där samtliga identifierade risker 

samlas i ett dokument som uppdateras kontinuerligt och 

följs upp månadsvis i styrgruppen.  Dock framgår att 

rutinerna inte helt efterlevs, det noteras att riskanalysen 

från januari 2023 inte innehåller angiven strategi för 

åtgärder. 

 

Finns beslutad budget på 

övergripande nivå för 

programmet?  
 

Delvis. Fullmäktige fastställde en ramhöjning 2020-02-

25 § 21 till regionstyrelsen (50 mnkr) och hälso- och 

sjukvårdsnämnden (25 mnkr). Hur dessa fördelas inom 

FVIS-programmet framgår ej av styrelsens eller 

nämndens verksamhetsplaner för 2022.  
Investeringsbudgeten fastställs årligen men av 

sekretesskäl återges inte beloppen avseende FVIS i 

investeringsplaner och verksamhetsplaner där de är 

inbäddat i andra investeringsbelopp avseende 

digitalisering. Det går alltså inte att bedöma hur 

investeringsbudgeten för FVIS ser ut, dess utfall och 

uppföljning. 

 

24 

 

Finns beslutad detaljbudget som 

inkluderar relevanta kostnader, 

exempelvis kända kostnader för 

konsulter? 
 

Nej. Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd 

antar inga årliga budgetar avseende FVIS. Även inom 

programorganisationen saknas detaljbudgetar. 

Programmet använder sig av prognoser som en form av 

budget.  
Av prognoserna framgår detaljerade kostnader för 

exempelvis konsulter.  

Finns beslutade riktlinjer och 

rutiner för ekonomistyrningen av 

programmet och projekten? 

 

Nej. Styrelse och nämnd har inte fastställt riktlinjer och 

rutiner, det har däremot programorganisationen bland 

annat riskanalyser, finansiering och uppföljning. 

Är riktlinjer och rutiner fastställda 

av behörig instans?  

Nej, inte i tillräcklig omfattning. Rutiner och riktlinjer är 

fastställda på olika nivåer men det förekommer av 

dokument och intervjuer brister i tydlighet om vilken 

funktion som beslutat om riktlinjer samt om detta är 

delegationsbeslut. 
Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden har 

inte beslutat om styrdokument inom FVIS.  

Är riktlinjer och rutiner anpassade 

till arbetsformen ”projekt”? 

Ja med undantag för den ”politisk ledning” som det 

uttrycks i organisationsskissen. Den politiska nivån som 

ska styra programorganisationen utgörs av 

regionstyrelsen och är inte aktiv i den rollen.  
FVIS är egentligen inte ett projekt, utan flera, och de 

hålls samman i en programorganisation. Arbetssättet är 

emellertid anpassat till denna organisationsform, utöver 

att de budgeterade driftmedlen ses som anslag som kan 

användas från år till år över hela programperioden vilket 

strider mot regionens ekonomistyrningsprinciper. 

 

Följs regler och rutiner? 
 
 

Delvis. Det sker avsteg från programmets såväl som 

regionens regler och rutiner. Som exempel sker avsteg 

avseende riskhantering, återrapportering av 

delegationsbeslut och budget. Det finns dock en 

program- och projektorganisation som skapar 

förutsättningar för att efterleva regler och rutiner men 

det behövs kvalitetssäkras att så också sker. Bristerna 

utgörs av regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd 

inte fastställt styrdokument och därför inte heller följer 

upp tillämpningen. 

 

Särredovisas relevanta kostnader 

på korrekt konto inklusive 

projektkod?  
 
 

Ja. Programorganisationen kontrollerar varje verifikation 

och säkerställer att rätt konto används, vilket bekräftas 

av granskningens stickprovskontroll. Granskningen 

noterar att fakturor varierar i fråga om referenser till 

avtal. 

 

25 

 

Är samtliga fakturor attesterade 

på korrekt sätt?  
 

Ja, tillämpad rutin ger en formellt ändamålsenlig 

attestkontroll, dock föreligger sårbarhet då det bara 

finns en beslutsattestant och dennes ersättare inte är 

lika insatta i vad fakturorna avser. Rutinen bör ses över 

utifrån risk och sårbarhet. 

Följs upphandlingsregler vid 

anlitande av konsulter? 

Ja, den tillämpade rutinen bedöms ge sådan följsamhet i 

tillräcklig omfattning.

 

Är den ekonomiska 

uppföljningen tillräckligt 

utvecklad? 

 

Nej. Det sker inte en tillräcklig ekonomisk uppföljning av 

regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden. 

Ger den ekonomiska 

rapporteringen en helhetsbild 

över FVIS-programmet?   
 

Nej. Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd har 

ingen utvecklad, och till deras ansvarsnivå, anpassad 

ekonomisk uppföljning.  
Inom program och projekt finns däremot dokument för 

ekonomisk uppföljning som ger en helhetsbild över FVIS-

programmets ekonomiska status. Dessa rapporteras 

emellertid inte till regionstyrelsen eller hälso- och 

sjukvårdsnämnden varför granskningen inte kan säga att 

den politiska ledningen ges en helhetsbild över 

ekonomin i programmet. Det saknas exempelvis 

uppföljning i delårsrapport 2 2022.  

Får styrelsen och nämnden 

rapportering över kostnaderna för 

programmet som helhet och för 

respektive år?  
 

Nej. Granskningen kan inte bekräfta att regionstyrelsen 

och hälso- och sjukvårdsnämnden får rapportering av 

kostnaderna i programmet. Muntlig rapportering av 

respektive direktör lämnas men av underlag framgår 

inte tillräckligt för att kunna besvara frågan med ett ja.  

Har styrelse och nämnd överblick 

över samtliga kostnader 

förknippade med programmet?  

Nej. Då det saknas tillräcklig rapportering bedömer 

granskningen att det inte är möjligt att styrelsen och 

nämnd har överblick över samtliga kostnader 

förknippade med programmet. 

Hanteras budgetavvikelser på 

korrekt sätt över projektperioden?

 

Nej. Regionens ekonomiska styrmodell innebär att varje 

budgetår avslutas med bokslut vari över- och underskott 

avslutas och det sker ingen tilläggsbudgetering under 

åren. I program- och projektorganisationen används 

däremot resultaten som vore de överförbara mellan 

åren och överskott används som finansiering av 

underskott.

 

 

Umeå 2023-03-24 

 

 

 

Jan Darrell 

Certifierad kommunal yrkesrevisor, EY 

 

Lina Hedlund 

Verksamhetsrevisor, EY 

 

 

 

 

 

26 

 

Bilaga 1 Källförteckning 

Intervjuade funktioner 

 

Biträdande programledare 

 

Controller ekonomistaben 

 

Controller i FVIS-programmet 

 

digitalisering - teknik direktör/Beställarrepresentant 

 

Digitaliseringsarkitekt 

 

Ekonomidirektör 

 

Organisationsutvecklare 

 

Programledare 

 

Projektägare 

 

Projektägare (MIAA) 

 

Regiondirektör 

 

Upphandlingschef 

Granskade dokument  

 

Delårsrapport per april 2022 Hälso- och sjukvårdsnämnden 

 

Delårsrapport per april 2022 Regionstyrelsen 

 

Direktiv för införandefas v Framtidens vårdinformationsstöd i Västerbotten - tjänsteskrivelse 2018-

01-10 

 

Ersättningsmodell för Framtidens vårdinformationsstöd (FVIS) 

 

Framtidens vårdinformationsstöd i Sussa-samverkan RS 1406-2020 

 

Framtidens vårdinformationssystem i Västerbotten, FVIS. Direktiv för införandefas VLL 133-2018 

 

FVIS Riktlinje för riskhantering 2021-06-23 

 

FVIS riktlinje för uppföljning och rapportering 2021-06-23 

 

Hälso- och sjukvårdsdirektörens vidaredelegation 2019-01-11 

 

Hälso- och sjukvårdsnämndens delegationsordning 

 

Investeringsplan 2022 

 

Instruktion till programägare och beställarrepresentanter för Framtidens vårdinformationsstöd 

(FVIS) 

 

Organisationskarta FVIS 

 

Presentation - FVIS budget och prognos 2020-2025 

 

Prognos FVIS P0 2022 

 

Prognos FVIS P2 2022 

 

 

 

 

Programdirektiv Framtidens vårdinformationsstöd 2020-11-06 

 

Programdirektiv Framtidens vårdinformationssystem - FVIS RS 1051-2020 

 

Programplan Framtidens vårdinformationsstöd 2020-11-06 

 

Protokoll Hälso- och sjukvårdsnämnden 2022 

 

Protokoll programstyrgrupp 2022 

 

Protokoll Regionstyrelsen 2022 

 

Region Västerbottens projektmodell PROJEKTiL 3.0 

 

Regiondirektörens vidaredelegation 2019-08-21 

 

Regionplan 2022 

 

Regionstyrelsens delegationsordning 

 

Reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden 

 

Reglemente för Regionstyrelsen 

 

Tjänsteskrivelse Framtidens vårdinformationsstöd programdirektiv, programplan och delegation 

kring genomförande RS 1051-2020 

 

Verksamhetsplan hälso- och sjukvårdsnämnden 2022 

 

Verksamhetsplan regionstyrelsen 2022 

 

Årsrapport 2021 Hälso- och sjukvårdsnämnden HSN 1318-2021 

 

Årsrapport 2021 Regionstyrelsen 

 

27 

 

Bilaga 2 - Stickprov 

Stickprovet avser 20 av granskarna utvalda verifikationer 2022.  

 

Tabellen återger verifikationens  

 

belopp,  

 

intäkts- eller kostnadsslag,  

 

timpris och antal timmar som framgår av verifikation jämfört med motsvarande uppgifter i excelfil 

som granskningen erhållit 

(samtliga verifikationer nov 2022 där --- betyder att förteckningen saknar uppgift 

om timmar och timpris),  

 

granskningens bedömning om verifikationen innehåller tillräcklig information för att anses som 

relevant som underlag,  

 

om det föreligger annat kompletterande underlag till verifikationen,  

 

om verifikationen har beslutsattesterats 

(b f o avser bokföringsorder),

 

 

om verifikationen är konterad på FVIS  

 

övriga kommentarer av granskarna.  

 

Förkortningar 

i u 

Ingen uppgift 

bfo 

bokföringsorder 

 

Stick- 
Prov 
1-20 

Belopp Kr 

Intäkts-
/kostnad 
slag 

Timpris 
och 
timmar 
konsult 

 

Fakturans 
innehåll är 
tillräckligt 

Finns 
under-lag 
till 
faktura, 
ex avtal 

Besluts-
attest 

Konterad 
på FVIS 

Övrigt 

-162 832,54 

Försäljning 
övriga 
tjänster 

--- 

Ja

 

Ja

 

i u 

Ja 

 

699 180 

Omföring 
lönekostnad
er projekt 

--- 

Ja

 

B f o 

 

Ja enl 
uppg 

Ja 

 

4 123,04 

Biljetter 
övriga resor 

--- 

Resor 
specificerat. 
Det framgår 
vem som 
rest. 

Nej 

Ja 

Ja 

Av faktura framgår 
ej avtal, projekt 
eller annat 
underlag än person 
som referens. Det 
går ej att se syftet.   

1 015,1 

Biljetter 
övriga resor 

--- 

Referens- 
nummer. Det 
framgår vem 
som rest.  

Nej  

Ja 

Ja 

Av faktura framgår 
ej avtal, projekt 
eller annat 
underlag än 
referensnummer 
och person som 
referens. Det går ej 
att se syftet.   
 

1 535,86 

Biljetter 
övriga resor 

--- 

Referens- 
nummer. Det 

Nej  

Ja 

Ja 

Av faktura framgår 
ej avtal, projekt 

 

28 

 

framgår vem 
som rest.  

eller annat 
underlag  
än 
referensnummer 
och person som 
referens. Det går ej 
att se syftet.   

4 306,88 

Biljetter 
övriga resor 

--- 

Referens till 
FVIS och 
namn finns. 
Det framgår 
vem som 
rest. 

Nej  

Ja 

Ja 

   

1 898,12 

Biljetter 
övriga resor 

--- 

Ett referens- 
nummer. 
Framgår vem 
som rest.  

Nej  

Ja 

Ja 

Av faktura framgår 
ej avtal, projekt 
eller annat 
underlag än 
referensnummer 
och person som 
referens. Det går ej 
att se syftet.   

148 261 

Konsulttjäns
ter IT 

Ja 

Specificerat 
antal timmar 
och kostnad. 
Referens 
enligt avtal.

 

Avtal  

Ja 

Ja 

 

152 000 

Konsulttjäns
ter IT 

Ja 

Specificerat 
antal timmar 
och kostnad. 
Det finns 
angivet 
projekt.  

Avtal 

Ja 

Ja 

Referensnummer 
anges i avtalet men 
används ej i 
fakturan.  
 

10 

70 216 

Konsulttjäns
ter IT 

Ja 

Specificerat 
antal timma 
och 
uppgifter. 
Referens 
enligt avtal.  

Avtal   

Ja 

Ja 

Fakturan avser inte 
enbart timmar i 
FVIS men det 
framgår vilka 
timmar som avser 
FVIS. 
 
 
 
 
 
 

11 

104 085 

Konsulttjäns
ter IT 

Ja 

Specificerat 
antal timmar.  
Referens 
enligt avtal.  

Avtal   

Ja 

Ja 

Summa och timmar 
stämmer ej mellan 
faktura och excelfil.  
 
Framgår ej av 

 

29 

 

fakturan om vissa 
timmar avser annat 
än FVIS. 

12 

102 900 

Konsulttjäns
ter IT 

Ja 

Timmar och 
kostnad 
specificeras 
Referens 
enligt avtal.  

Avtal 

Ja 

Ja 

Två konsulter på 
samma faktura. 
Uppdelat per 
person i Excelfil och 
i kontering.  Avser 
samma företag. 

13 

187 866 

Konsulttjäns
ter IT 

Ja 

Timmar och 
kostnad 
specificeras 
Referens 
enligt avtal. 

Avtal  

Ja 

Ja 

Avtalet gick ut 2019 
men det anges att 
det finns möjlighet 
till förlängning. Ev 
förlängt avtal 
framgår ej. 

14 

148 952 

Konsulttjäns
ter IT 

Nej 

Timmar och 
kostnad 
specificerasR
eferens enligt 
avtal. Som 
referenspers
on anges 
programägar
e.  

Avtal 

Ja 

Ja 
 

Timpris för konsult 
är olika i excelfil, 
avtal och faktura.  
Avtalet gick ut 2020 
men möjlighet till 
förlängning finns. 
Det framgår ej om 
så skett.  

15 

108 712,87 

Konsulttjäns
ter IT 

Nej 

Timmar och 
kostnad 
specificerasEt
t namn anges 
som referens. 

Avtal 

Ja 

Ja 

Timpris för konsult 
är olika i excelfil 
och avtal/faktura.  
Referensnummer i 
avtal används ej i 
faktura.  

16 

6 748 

Konsulttjäns
ter IT 

Nej 

Timmar och 
kostnad 
specificerasR
eferens enligt 
avtal. 

Avtal  

Ja 

Ja 

I fakturan 
specificeras antal 
timmar men 
antalet stämmer ej 
med excelfil. 
Framgår ej tydligt 
vilka timmar som 
avser FVIS och inte. 

17 

420 740 

Konsulttjäns
ter IT 

--- 

Timmar och 
kostnad 
specificeras 
samt 
uppgifter.  Ej 
referens-
nummer men 
kostnadsställ
e.  

Avtal.  

Ja 

Ja 

Timmar och pris 
anges ej i excel-fil. 

18 

45 400 

Konsulttjäns
ter IT 

Ja 

Specificerat 
antal timmar.  

Avtal. 

Ja 

Ja 

Timmar och pris 
stämmer ej mellan 

 

30 

 

Referens 
finns enligt 
avtal.  

Excelfil och faktura.  
Framgår ej tydligt 
vilka timmar som 
avser FVIS och inte. 

19 

175 127,95 

Konsulttjäns
ter IT 

--- 

Specificerat 
anta l timmar 
och 
uppgifter. 
Referens 
anges. 

Avtal.  

Ja 

Ja 

Timmar och pris 
anges ej i Excelfil. 
Avser juridiska 
tjänster. 

20 

5 524 12,50 

Konsulttjäns
t IT 

--- 

 

 

i u

 

Ja

 

Avser FVIS interna 
konsult tid. 

 

 


Document Outline