Fördjupad granskning nr 9/2023

 

Följsamhet till administrativa 
regler - Kirurgcentrum Region 
Västerbotten år 2023

 

Januari 2024 
Hannelore Sundström 
Revisionskontoret  
Diarienummer: REV 54-2023

 

 

 

 

 

Innehåll 

1.  Sammanfattande analys 

3 

Rekommendation 

2.  Bakgrund 

4 

3.  Granskningens genomförande 

4 

Syfte, avgränsning och revisionsfrågor 

Ansvarig nämnd och avgränsningar 

Granskningens revisionskriterier 

Metod 

Rapporten är kvalitetssäkrad 

4.  Granskningens resultat 

8 

Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning 

Ekonomiadministrativa rutiner 

Patientsäkerhet 

11 

Arbetsmiljö 

12 

5.  Svar på revisionsfrågor 

13 

6.  Rekommendationer 

13 

 

 

 

 

 

 

1.

 

Sammanfattande analys 

Granskningen visar på brister i följsamhet till administrativa regler hos Kirurgcent-
rum Västerbotten. Inom området för ekonomiadministration och patientsäkerhet 
identifieras brister inom flera delområden. Basenheten följer i huvudsak regler 
inom verksamhets- och ekonomistyrning samt inom området arbetsmiljö, men 
vissa brister har påvisats.  

I granskningen har vi bland annat identifierat följande brister inom områdena eko-
nomiadministration och patientsäkerhet: 

 

Behörigheter till regionens journalsystem var inte avslutade för 9 av 30 an-
ställda som inte längre arbetade kvar på basenheten. 

 

Behörigheter att attestera i personal- och lönesystem var inte avslutade för 
3 tidigare anställda personer. 

 

43 av 149 lönelistor saknade signatur av behörig chef. 

 

57 procent av fakturorna saknade korrekt underlag i form av syfte eller del-
tagare. 

 

7,82 procent av verksamhetens leverantörsfakturor var betalda efter för-
fallodatum. 

 

43 procent av basenhetens resor var inte beställda med upphandlad rese-
byrå. 

 

Månatliga loggkontroller för att kontrollera att obehöriga inte läste i jour-
naler var inte genomförda. 

 

Under granskningsperioden hade basenheten i snitt 4,1 procent osigne-
rade anteckningar som översteg tidsgränsen på 14 dagar. Under samma 
tidsperiod var snittet för regionens sjukvårdsverksamheters 3,07 procent.  

Rekommendation 

Vi rekommenderar hälso- och sjukvårdsnämnden att: 

 

Säkerställa att Kirurgcentrum åtgärdar identifierade brister. 

 

Stärk den interna kontrollen inom områden där vi identifierat brister i 
denna granskning. 

 

 

 

 

 

 

2.

 

Bakgrund 

I sin riskanalys för år 2023 identifierade revisorerna att det fanns ett behov att kon-
tinuerligt granska enskilda basenheters följsamhet till administrativa regler. Under 
våren 2023 utformade revisionskontoret ett granskningsprogram som användes i 
en granskning av barn-och ungdomscentrum (REV 10-2023). Granskningen visade 
att det fanns flera brister i följsamhet till regler inom det administrativa området. 
Revisorerna beslutade i november 2023 att ytterligare en basenhet skulle granskas. 

3.

 

Granskningens genomförande 

Syfte, avgränsning och revisionsfrågor 

Syftet med granskningen är att bedöma om nämnden säkerställt att nämndens 
verksamheter följer regler och rutiner inom det administrativa området. Vi har valt 
att granska kirurgcentrum Västerbotten som är en stor basenhet inom hälso- och 
sjukvårdsförvaltningen.  

Kirurgcentrum Västerbotten är en regionklinik med ansvar över kirurgin i den norra 
sjukvårdsregionen. Kliniken bedriver sin verksamhet vid Norrlands universitetssjuk-
hus och Skellefteå lasarett. Verksamheten har ca 400 anställda och en årsbudget 
på drygt 249 miljoner kronor. I verksamhetens uppdrag ingår att bedriva vård, 
forskning och att utbilda vårdpersonal. 

För att svara på syftet ska vi besvara följande revisionsfrågor:  

 

Har Kirurgcentrum följt regler som gäller verksamhets- och ekonomistyr-
ning? 

 

Har Kirurgcentrum följt ekonomiadministrativa regler? 

 

Har Kirurgcentrum följt regler som gäller patientsäkerhetsarbetet? 

 

Har Kirurgcentrum följt regler som gäller arbetsmiljö? 

Revisionsfrågorna har brutits ned till delfrågor i ett granskningsprogram. 

Ansvarig nämnd och avgränsningar 

Granskningen är avgränsad till år 2023. Det finns en stor mängd regler i form av an-
visningar, riktlinjer och rutiner etc. inom regionen. Vi har avgränsat oss till ett urval 
regler som alla verksamheter inom regionen ska följa. De regler vi kontrollerar är 
avgränsade till följande områden:  

 

Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning. 

 

Ekonomiadministration. 

 

Arbetsmiljö.  

 

Patientsäkerhet.  

Granskningen avser inte att mäta vårdens kvalitet.  

 

 

 

 

 

Granskningens revisionskriterier 

Revisionskriterierna utgör de bedömningsgrunder som bildar underlag för gransk-
ningens analyser, slutsatser och bedömningar. Revisionskriterier för denna gransk-
ning är:  

 

Kommunallagen 6 kap. 6 § 

som anger att nämnderna ska bedriva sin verk-

samhet enligt lagstiftning, fullmäktiges beslut och på ett i övrigt tillfreds-
ställande sätt. Nämnderna ska också ha en tillräcklig intern kontroll.  

 

Regionfullmäktiges reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden 

som fast-

ställer nämndens ansvarsområden och att nämnden ska säkerställa att 
verksamheten bedrivs i enlighet med lag och av fullmäktige beslutade mål 
och riktlinjer. Nämnden ska även se till att det finns ändamålsenliga intern-
kontrollsystem.   

 

Regionstyrelsens planeringsansvisningar för verksamhetsplanering och 
budgetarbete 

som utformar nämndens berednings- och beslutsprocess för 

planering, budget och uppföljning. 

 

Hälso- och sjukvårdsnämndens budget 

som fastställer de ekonomiska ra-

marna för verksamheten.   

 

Regionens regler och rutiner 

för verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, 

administration och patientsäkerhet.  

 

Den 

delegations- och vidaredelegationsordning 

som hälso- och sjukvårds-

nämnden respektive förvaltningschef beslutat om och som anger vilka be-
slut som har delegerats.  

Metod 

Granskningen är genomförd med stöd av revisionskontorets granskningsprogram 
för granskning av enskild basenhet. I granskningsprogrammet har de övergripande 
revisionsfrågorna brutits ner i ett antal kontrollfrågor. Vi redovisar svaren på kon-
trollfrågorna i avsnittet granskningens resultat. 

Granskningen är genomförd av Hannelore Sundström, praktikant på revisionskon-
toret. Petra Segerbrant, sakkunnig vid revisionskontoret, har varit handledare. 

De metoder som vi har använt i granskningen är dokumentanalys och stickprov. I 
samband med insamling av underlag har vi fortlöpande haft avstämningar med 
verksamhetschef och chefsassistent. Vi har även besökt basenheten och utfört 
kontroller på plats för att besvara några av revisionsfrågorna. 

De delområden som har granskats med hjälp av stickprov är: Signering av lönelis-
tor, hantering av fakturor, hantering av reseräkningar, hantering av friskvårdsbi-
drag och signering av journaler.  

Dokumentanalys av planer och rutiner 

Granskningen bygger på dokumentanalys av följande dokument:  

-

 

Basenhetens verksamhetsplan. 

-

 

Basenhetens arbetsmiljöplan. 

-

 

Basenhetens patientsäkerhetsberättelse och patientsäkerhetsplan. 

 

 

 

 

-

 

Basenhetens månads- och delårsrapporter. 

-

 

Basenhetens skriftliga fördelning av arbetsmiljöuppgifter. 

-

 

Protokoll från sammanträde med kirurgcentrums samverkansgrupp, date-
rat 2022-12-20. 

-

 

Protokoll från sammanträde med kirurgcentrums ledningsgrupp, daterade 
2023-01-24, 2023-05-30, 2023-09-19. 

-

 

Protokoll över basenhetens loggkontroller år 2023. 

-

 

Checklista för verksamhetschef vid basenhet inom hälso- och sjukvårdsför-
valtningen (dokument nr 264471). I checklistan finns exempelvis uppfölj-
ningsindikatorer för signering av journalanteckningar. 

Stickprovskontroll inom vissa delområden 

Vi har genomfört stickprovskontroller i syfte att kontrollera efterlevnaden av ruti-
ner inom områdena nedan.  

Kontroll av hantering av anställdas reseräkningar 

Under perioden 2023-01-01 - 2023-11-20 fanns utlägg för 180 reseräkningar, 40 
av dessa ingick i vårt stickprov. Vi har gjort en del av urvalet manuellt och en del 
slumpmässigt. Det manuella urvalet gjordes baserat på de månader som haft 
många och beloppsmässigt höga reseräkningar. Berörda månader var januari, april, 
september och oktober. Den resterande delen av stickprovet är utvald med hjälp 
av en slumpgenerator. Vi har granskat underlag för att säkerställa att underlagen 
verifierar utlägget och att de är i enlighet med regionens rutiner.  

Kontroll av hantering av friskvårdsbidrag 

Vi har i ett stickprov kontrollerat 20 friskvårdsbidrag. Urvalet baserade vi delvis på 
upprepade ansökningar om friskvårdsbidrag från samma medarbetare. Övriga frisk-
vårdsbidrag är utvalda med hjälp av en slumpgenerator. Vi har granskat underlag 
för att säkerställa att underlagen verifierar utlägget och att de är i enlighet med 
regionens rutiner. Vi har även kontrollerat att friskvårdsbidrag inte beviljats medar-
betare som redan nyttjat friskvårdstimme under år 2023. 

Kontroll av hantering och kontering av fakturor 

Vi har kontrollerat fakturor konterade som resekostnad under perioden 2023-01-
2023-10. Stickprovet bestod av 49 fakturor varav 5 är utvalda baserat på de högsta 
beloppen, resterande fakturor valdes genom slumpgenerator. Vi har kontrollerat 
att fakturor är korrekt konterade, att verifikaten uppfyller kraven enligt regionens 
kontoplan samt att fakturor har beslutattesterats av behörig chef. 

Kontroll av betalning av fakturor 

Vi har kontrollerat om basenheten betalat sina leverantörsfakturor i tid. Vi har be-
gärt ut en sammanställning över basenhetens samtliga leverantörsfakturor för peri-
oden 2023-01 - 2023-10. Sammanställningen redovisar betaldatum och förfallo-
datum för samtliga fakturor. Vid beräkning av medelantalet dagar mellan förfallo-
datum och betaldatum har vi använt ett viktat medelvärde. Detta för att ta hänsyn 
till att majoriteten av fakturorna betalats inom 1-2 dagar efter förfallodatum me-
dan det finns ett fåtal fakturor som är flera år sena. 

 

 

 

 

Kontroll av signering av lönelistor. 

Fullständig kontroll av 131 lönelistor genomfördes på kliniken i Umeå. Skellefteå 
skickade ett urval av 18 lönelistor som var fördelade på olika kostnadsställen och 
månader. Vi har kontrollerat om lönelistorna var korrekt signerade. 

Kontroll av signering av journaler. 

Vi har kontrollerat antalet journalanteckningar som inte klarade regionens tids-
gräns på 14 dagar. Under perioden 2023-11 - 2023-12 har vi utfört fem stickprov-
skontroller av journalanteckningar. 

Stickprovskontroll av behörigheter i Visma och NCS Cross 

Vi har kontrollerat om basenhetens chefer hade säkerställt att behörigheter i per-
sonalsystemet Visma och journalsystemet NCS Cross blivit avslutade för anställ-
ningar som upphört under år 2023. 

Personalsystemet Visma hanterar bland annat anställningar och löner. Vi begärde 
ut en lista från IT-ansvarig med namn på de personer som hade attestbehörighet 
för kirurgcentrum Västerbotten i Visma 2023-12-21. Därefter har vi kontrollerat om 
personerna med attestbehörighet i Visma var anställda hos kirurgcentrum vid tid-
punkten som listan skrevs ut. 

NCS Cross är regionens patientjournalsystem. Vi har med hjälp av en rapport i 
Visma sammanställt vilka personer som helt avslutat sin anställning på basenheten. 
Ett stickprov på 30 avslutade anställningar skickades till IT-handledare för NCS 
Cross för att kontrollera om de personer som inte längre hade anställning på bas-
enheten fortfarande hade behörigheter i journalsystemet. 

Rapporten är kvalitetssäkrad 

Rapporten är kvalitetssäkrad genom att den granskats av sakkunnig på revisions-
kontoret samt av revisionsdirektören. Företrädare för kirurgcentrum har fått möj-
lighet att lämna synpunkter på rapportens innehåll. 

 

 

 

 

 

4.

 

Granskningens resultat 

Verksamhetsstyrning och ekonomistyrning 

Tabellen nedan visar kirurgcentrum Västerbottens följsamhet till regler för verk-
samhets- och ekonomistyrning. Granskningen har utgått från sju

 

kontrollfrågor 

som framgår av tabell 1.  

Tabell 1. Följsamhet till regler som gäller verksamhets- och ekonomistyrning 

Kontrollfråga

 

Bedömning

 

Resultat av kontroll

 

Har verksamheten en beslutad 
verksamhetsplan? 

Ja 

Finns i det digitala ledningsverkty-
get Stratsys. 

Innehåller verksamhetsplanen 
aktiviteter som utgår från nämn-
dens riktade mål och indikato-
rer? 

Ja 

Verksamhetsplanens aktiviteter ut-
går från nämndens mål och indika-
torer. 

Är det tydligt i verksamhetspla-
nen vem som har ansvar för att 
genomföra aktiviteter? 

Ja 

Ansvar över aktiviteter har fördelats 
mellan verksamhets- och avdel-
ningschefer.  

Har verksamhetsplan och bud-
get samverkats i VSG? 

Ja 

Protokoll från sammanträde med 
kirurgcentrums samverkansgrupp i 
december 2022.  
 

Har verksamheten rapporterat i 
Stratsys enligt tidsplan? 

Nej 

Verksamheten har inte färdigställt 
månadsrapporten för oktober enligt 
tidsplan. 

Har verksamhetschefen med 
hjälp av månadsrapporter följt 
upp verksamhetens ekonomiska 
resultat? 

Ja 

I systemet Stratsys följs ekonomiskt 
resultat via månads- och delårsrap-
porter. 

Har verksamhetschefen tillsam-
mans med ledningsgruppen följt 
upp verksamhetens ekonomiska 
resultat? 

Ja 

Ekonomisk uppföljning rapportera-
des i basenhetens ledningsgrupp 
vid tre tillfällen under 2023. 

Vår kommentar 

Kirurgcentrum följer till stor del regionens regler för verksamhetsstyrning och eko-
nomistyrning. Basenheten följer regionens anvisningar för upprättande av verk-
samhetsplan som ska utgå från nämndens delmål och indikatorer. Ansvarsfördel-
ning och uppföljning av aktiviteter dokumenterar basenheten i systemet Stratsys. 
Den ekonomiska uppföljningen har gjorts via ledningsgruppen och i Stratsys. Det är 
en brist att rapporten för oktober månad inte blivit färdig inom tidsfristen. Övriga 
delårsrapporter och månadsrapporten för februari var upprättade enligt tidsplan 
och innehåller uppföljning av de ekonomiska resultaten. 

 

 

 

 

 

 

Ekonomiadministrativa rutiner 

Tabellen nedan visar kirurgcentrum Västerbottens följsamhet till ekonomiadminist-
rativa regler. Granskningen har utgått från fjorton kontrollfrågor som framgår av 
tabell 2.   

Tabell 2. Följsamhet till regler som gäller ekonomiadministration 

Kontrollfråga

 

Bedömning

 

Resultat av kontroll

 

Har verksamhetschefen säker-
ställt att medarbetare som slu-
tat sin anställning vid basen-
heten inte har behörighet till 
regionens journalsystem?  

Nej

 

I ett stickprov av 30 personer som 
slutat hos Kirurgcentrum hade 9 per-
soner kvar sina behörigheter till jour-
nalsystemet NCS Cross.  
 

 

Har attestbehörigheter i perso-
nal- och lönesystemet Visma av-
slutats för personer som inte 
längre är anställda på basen-
heten? 

Nej

 

3 av 31 personer med attestbehörig-
heter för kirurgcentrum Västerbotten 
i Visma arbetade inte kvar på basen-
heten.  

 

Överensstämmer verksamhets-
chefens beslutade attesträttig-
heter med registrerade attest-
rätter i systemet för fakturahan-
tering? 

Ja 

Samtliga attestanter i systemet för 
fakturahantering fanns med på listan 
över registrerade attesträtter. 

Är lönelistor korrekt signerade?  

Nej 

106 av 149 lönelistor var signerade 
varav 14 signaturer inte kunde tydas. 
Kliniken i Umeå hade signerat 76% av 
lönelistorna, för stickprovet från Skel-
lefteå var motsvarande andel 33%.  

Är fakturor korrekt hanterade i 
Agresso? 

Nej 

27 av 47 fakturor (57%) saknade kor-
rekt underlag där antingen syfte eller 
namn på deltagare fattades. Två fak-
turor avsåg länsresor och har exklu-
derats i uträkningen. 

Har fakturor attesterats av be-
hörig chef? 

Nej 

En faktura hade attesterats av obehö-
rig chef. 

Har fakturor konterats korrekt? 

Ja 

 

Har verksamheten betalat leve-
rantörsfakturor i tid? 

Nej 

1135 av 14 510 (7,82%) leverantörs-
fakturor var betalda efter förfallo-
datum. För hela regionen var andelen 
försenade fakturor 7,49 procent un-
der samma period. Det viktade me-
delvärdet för antal dagar som betal-
ningarna var försenade med var 
14,07 dagar för basenheten och 
16,79 dagar för regionen. 

Är resor beställda med upp-
handlad resebyrå, för närva-
rande Big travel? 

Nej 

20 av 47 (43%) resefakturor var inte 
beställd med regionens upphandlade 
resebyrå. Två resor har exkluderats 
då de hanterats korrekt avseende 
hantering av länsresor enligt region-
ens kontoplan. 

 

 

 

10 

 

Kontrollfråga

 

Bedömning

 

Resultat av kontroll

 

Är reseräkningar korrekt hante-
rade? Har korrekt underlag bifo-
gats reseräkningar? 

Nej 

2 av 40 granskade reseräkningar sak-
nade underlag. För samtliga reseräk-
ningar framgick ändamål, i enlighet 
med regionens kontoplan. 

Har korrekt underlag bifogats 
vid ansökan av friskvårdsbidrag? 

Nej 

6 av 20 (30%) granskade friskvårdsbi-
drag saknade underlag.  

Har friskvårdsbidrag hanterats 
korrekt? 

Nej 

Två personer beviljades under 2023 
friskvårdsbidrag som ackumulerat 
överstiger regionens årliga belopps-
gräns. Två anställda hade även an-
vänt friskvårdstid under samma år 
som friskvårdsbidrag beviljats. 

Har verksamhetschefen utsett 
ansvarig för verksamhets arkiv? 

Ja 

Basenheten har en utsedd arkivredo-
görare i Umeå och Skellefteå. 

Finns en aktuell registerförteck-
ning på basenheten? 

Ja 

Aktuell registerförteckning finns till-
gänglig via regionens intranät. 

Vår kommentar 

Det förekommer brister i basenhetens följsamhet till regionens regler inom det 
ekonomiadministrativa området. Vårt stickprov visade att behörigheter i olika IT-
system inte blivit avslutade när medarbetare slutat sin anställning på basenheten. 
Enligt uppgift från basenheten framgick det att behörigheter i journalsystemet NCS 
cross inte kan avslutas om den anställde har osignerade anteckningar. Majoriteten 
av de behörigheter som inte avslutats i NCS cross beror på att användaren har kvar 
osignerade anteckningar.  

Det saknas underlag för reseräkningar och friskvårdsbidrag. Det förekom beviljade 
friskvårdsbidrag som ackumulerat översteg regionens beloppsgräns på 2000 kr per 
anställd och år. Det fanns även anställda som erhållit friskvårdsbidrag och använt 
friskvårdstid. I tillämpningsanvisningarna riktlinje för personalförmån, motion och 
friskvård inom Region Västerbotten framgår det att friskvårdstid och friskvårdsbi-
drag inte får nyttjas under samma kalenderår.  

Lönelistor var inte korrekt signerade av beslutsattestant och vi noterade att 55 av 
149 lönelistor var utskrivna mer än en månad efter den månad som lönelistan av-
såg. Registrerade attesträttigheter överensstämmer med verksamhetschefens be-
slutade attesträttigheter. Vid avstämning med chefer inom verksamheten gjordes 
en iakttagelse att attesträtter inte har fördelats till avdelningschefer i Skellefteå. 
Kontrollen av resor visade att 43 procent av basenhetens resor inte var beställda 
via upphandlad resebyrå. Positivt är att basenheten i sin verksamhetsplan för 2023 
har identifierat att tjänsteresor inte beställs enligt policy. Det är även en brist att 
fakturor var betalda efter förfallodatum och att andelen försenade leverantörsfak-
turor var något högre än andelen hos övriga regionen.  

 

 

 

 

 

11 

 

Patientsäkerhet 

Tabellen nedan visar kirurgcentrum Västerbottens följsamhet till regler som gäller 
patientsäkerhetsarbetet. Granskningen har utgått från sex kontrollfrågor som 
framgår av tabell 3.  

Tabell 3. Följsamhet till regler som gäller patientsäkerhetsarbetet 

Kontrollfråga

 

Bedömning

 

Resultat av kontroll

 

Har verksamheten upprättat en 
patientsäkerhetsplan? 

Ja

 

Finns i Stratsys. 

Har basenheten genomfört må-
natliga loggkontroller? 
 

Nej 

Protokoll till och med november 
2023 visade att loggkontroller i 
Skellefteå utförts 1 månad av 11, då 
för utskick till annan klinik och logg-
utdrag till patient. I Umeå hade 10 
loggkontroller utförts under 8 må-
nader, 30 användare granskades då 
vid varje kontroll.  

 

Klarar basenheten regionens 
tidsgräns för när alla journaler 
ska vara signerade? 

Nej 

Kirurgcentrum hade i snitt 12 190 
osignerade anteckningar som över-
steg tidsgränsen för signering inom 
14 dagar, vilket motsvarade 4,1 
procent. Regionens övriga sjuk-
vårdsverksamheter hade under 
samma tidsperiod ett snitt på 3,07 
procent, med en spridning mellan 
0,05-8,14 procent. 

Har basenheten minst en lokal 
patientsäkerhetssamordnare? 

Ja 

Lokal patientsäkerhetssamordnare 
finns i Umeå och Skellefteå. I Umeå 
är tjänsten nytillsatt och utbildning 
planeras. 

Har basenheten upprättade åt-
gärdskort för olika beredskaps-
nivåer? 

Nej 

Det saknas åtgärdskort för region-
ens olika beredskapsnivåer hos en 
av verksamhetens mottagningar. 

Har basenheten utsedd avvikel-
seutredare? 

Ja 

Avvikelseutredare finns i Umeå och 
Skellefteå. 

Vår kommentar 

kirurgcentrum Västerbotten följer delvis regionens regler inom patientsäkerhets-
området. Basenheten har inte utfört månatliga loggkontroller för att säkerställa att 
obehöriga inte läser journaler. Under granskningsperioden hade basenheten över 
12 000 osignerade journalanteckningar som var äldre än 14 dagar. Snittet för bas-
enhetens andel osignerade anteckningar var något högre än snittet för regionens 
samtliga sjukvårdsverksamheter. Åtgärdskort för beredskapsnivåer saknades hos 
en av verksamhetens mottagningar men fanns inom övriga sektioner. 

 

 

 

 

 

12 

 

Arbetsmiljö 

Tabellen nedan visar kirurgcentrum Västerbottens följsamhet till regler som gäller 
arbetsmiljö. Granskningen har utgått från fem kontrollfrågor som framgår av tabell 
4.  

Tabell 4. Följsamhet till regler som gäller arbetsmiljö 

Kontrollfråga

 

Bedömning

 

Resultat av kontroll

 

Har verksamheten en arbetsmil-
jöplan? 

Ja

 

Finns i Stratsys. 

Finns skriftlig fördelning av ar-
betsmiljöuppgifter? 

Ja 

Skriftlig fördelning finns i Skellefteå. 
Enligt uppgift finns det även en 
skriftlig fördelning i Umeå. 

Har verksamheten en pärm för 
strategiskt brandskyddsarbete 
(SBA)? 

Ja 

Tre pärmar har kontrollerats på 
plats. Enligt uppgift från Skellefteå 
finns brandskyddspärm tillgänglig 
för medarbetarna. 

Har egenkontroll av brandskyd-
det utförts under de senaste 12 
månaderna? 

Nej 

I Umeå har egenkontroller inte ut-
förts de senaste 12 månaderna. I 
Skellefteå har två egenkontroller ut-
förts. 

Finns skyddsombud på basen-
heten? 

Ja 

Ja, uppgift om aktuella skyddsom-
bud i Umeå och Skellefteå inhäm-
tad från verksamhetschef och 
chefsassistent. 

Vår kommentar 

Kirurgcentrum följer i huvudsak regionens regler inom arbetsmiljöområdet. Skriftlig 
fördelning över arbetsmiljöuppgifter finns för kliniken i Skellefteå. I Umeå har av-
delningschefernas arbetsmiljöuppgifter returnerats till verksamhetschef inom slu-
tenvården. Revisionskontoret har inte tagit del av den skriftliga fördelningen i 
Umeå.

 

 Det är en brist att egenkontroll av brandskydd inte utförts under de senaste 

12 månaderna i Umeå. Pärmarna för det strategiska brandskyddsarbetet som kon-
trollerats på plats hos kliniken hade en tydlig struktur och innehåller relevanta do-
kument.  

 

 

 

 

13 

 

5.

 

Svar på revisionsfrågor 

Hälso- och sjukvårdsnämnden har inte i tillräcklig säkerställt att kirurgcentrum Väs-
terbotten följt regler inom det administrativa området. 

Revisionsfråga

 

Vår kommentar

 

Har Kirurgcentrum följt regler 
som gäller verksamhets- och 
ekonomistyrning? 

Delvis. Kirurgcentrum uppfyller i huvudsak regionens 
regler för verksamhetsstyrning och ekonomistyrning. 
Det är dock en brist att månadsrapport för oktober 
inte var klar i tid. 

Har Kirurgcentrum följt ekono-
miadministrativa regler? 

Nej. Granskningen visar på brister inom flera områ-
den gällande ekonomiadministrativa rutiner. Brister 
finns exempelvis inom kontroll av behörigheter i reg-
ionens IT-system, fakturahantering, hantering av 
friskvårdsbidrag och följsamhet till regionens rutin för 
bokning av resor med upphandlad resebyrå. 

Har Kirurgcentrum följt regler 
som gäller patientsäkerhetsar-
betet? 

Nej. Basenheten har inte utfört månatliga loggkon-
troller och det saknas åtgärdskort för beredskapsni-
våer för en av Kirurgcentrums mottagningar. Region-
ens tidsgräns för signering av journal efterlevs inte. 

Har Kirurgcentrum följt regler 
som gäller arbetsmiljö? 

Delvis. Kirurgcentrum följer huvudsakligen regionens 
regler för arbetsmiljö. Egenkontroll av brandskydd 
har dock inte utförts de senaste 12 månaderna. 

6.

 

Rekommendationer 

Vi rekommenderar hälso- och sjukvårdsnämnden att:  

 

Säkerställa att Kirurgcentrum åtgärdar identifierade brister. 

 

Stärk den interna kontrollen inom områden där vi identifierat brister i 
denna granskning. 

Umeå den 11 januari 2024 

Hannelore Sundström 
Praktikant 

Revisionskontoret  
Region Västerbotten