Regionens arbete med IT- och 
informationssäkerhet  

Fördjupad granskning nr 1/2022 

September 2022 
Max Wann Adebahr, EY 
Diarienummer: REV 45-2021 

 

Revisionsrapport 2022 

 

Genomförd på uppdrag av revisorerna 

 

Maj 2022 

 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Region Västerbotten 

Granskning av IT- och informationssäkerhet 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Sammanfattning 

EY har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Västerbotten granskat 
regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med IT- och 
informationssäkerhet. Riskerna inom dessa områden är inte specifikt relaterade till Region 
Västerbotten utan är generella IT- och informationssäkerhetsrisker. Granskningens syfte 
har varit att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att 
arbetet med IT- och informationssäkerhet bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den 
interna kontrollen är tillräcklig inom området. 
 
Baserat på den analys och granskning som genomförts bedöms regionstyrelsen och hälso- 
och sjukvårdsnämnden ha en lägre mognadsgrad än vad EY rekommenderar för en region 
likt Västerbotten, givet den stora mängd information, och andel av känslig karaktär, som 
hanteras. Mognadsgraden bedöms vara något högre inom förändringshantering, 
incidenthantering och nätverk. Lägst bedöms mognadsgraden vara inom formalisering 
(policy), personal, informationsklassning och kontinuitetsplanering. 
 
EY:s bedömning, att Region Västerbotten har en låg mognadsgrad, grundar sig i att 
regionen inte bedöms ha vidtagit tillräckliga åtgärder sedan föregående granskning inom 
IT- och informationssäkerhet. För närvarande har regionen inte säkerställt att det finns en 
välfungerande organisation för IT- och informationssäkerhetsarbete, det saknas tydliga 
och aktuella styrdokument, samt saknas uppföljning och kontroll av efterlevnad av 
styrdokument. Vidare bedöms Region Västerbotten inte ha en tillräcklig styrning av arbete 
med leverantörer och uppföljning av dessa. 
 
EY rekommenderar att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden främst arbetar 
vidare med att: 

–º

 

Se över organisationen av arbetet med IT- och informationssäkerhet för att 
säkerställa ändamålsenlig styrning, tydlig ansvarsfördelning samt existensen av 
relevanta styrdokument.  

–º

 

Definiera och implementera en standardiserad process för att identifiera och 
adressera risker inom informationssäkerhet. 

–º

 

Säkerställa att styrdokument förblir aktuella över tid, samt kommuniceras till 
anställda. 

–º

 

Säkerställa att anställda får tillräcklig utbildning inom IT-och informationssäkerhet 
genom att definiera en utbildningsplan, samt etablera processer för uppföljning av 
deltagande. 

–º

 

Fastställa processer och riktlinjer för granskning och rapportering, för att 
säkerställa efterlevnad av policyer, rutiner och riktlinjer kopplat till IT- och 
informationssäkerhet.  

 

 

 

 

 
 
 
 
 

 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

 

Innehåll 

 

Sammanfattning

 ................................................................................................................... 1

 

1. 

Inledning

 ...................................................................................................................... 1

 

1.1.  Bakgrund

 ................................................................................................................ 1

 

1.2.  Syfte och revisionsfrågor

 ....................................................................................... 1

 

1.3.  Avgränsning

 ............................................................................................................ 2

 

1.4.  Metod

 ...................................................................................................................... 2

 

1.5.  Revisionskriterier

 .................................................................................................... 3

 

1.6.  Definitioner

 ............................................................................................................. 3

 

2. 

Granskningsresultat

 .................................................................................................... 4

 

2.1.  Organisation

 ........................................................................................................... 4

 

2.2.  Styrdokument

 ......................................................................................................... 5

 

2.3.  Uppföljning och kontroll

 .......................................................................................... 6

 

2.4.  Tredjepartshantering och kontinuitetsplanering

 .................................................... 7

 

2.5.  Åtgärder från föregående granskning

 .................................................................... 8

 

3. 

Samlad bedömning

 .....................................................................................................10

 

3.1.  Svar på revisionsfrågor

..........................................................................................10

 

3.2.  Övergripande rekommendationer

 ..........................................................................12

 

Bilaga 1: Detaljerat granskningsresultat och rekommendationer

 .....................................15

 

Bilaga 2: Förteckning över intervjuade funktioner

 ............................................................27

 

Bilaga 3: Dokumentförteckning

 ..........................................................................................28

 

Bilaga 4: Definitioner

 ..........................................................................................................29

 

 
 
 
 
 


 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

1.

 

Inledning 

1.1.

 

Bakgrund 

Region Västerbotten hanterar stora mängder digital information. Detta ger många nya 
möjligheter i form av effektivare förvaltning, uppföljning och utökad service till 
medborgare, samtidigt som risker uppstår när informationen inte hanteras ändamålsenligt. 
För att uppnå god informationssäkerhet krävs att styrning och arbete bedrivs på ett sådant 
sätt att informationen är tillgänglig, riktig, har tillräckligt starkt skydd samt är spårbar.  
 
I tidigare granskningar (2017) har regionens revisorer identifierat risker relaterat till det 
övergripande arbete med IT- och informationssäkerhet samt sårbarheter kopplat till 
verksamhetskritiska system inom regionen. Bland annat noterades att det inte bedrevs ett 
systematiskt övergripande arbete med riskanalyser och inte heller kontroller och 
penetrationstester i verksamheterna. Vidare noterades att det inte fanns en tillräcklig 
fysisk säkerhet till serverhallar. Styrelsens och nämndens styrning, uppföljning och kontroll 
av informationssäkerhetsarbetet bedömdes inte vara tillräcklig. 
 
Revisorerna har mot bakgrund av ovanstående beslutat att genomföra en granskning för 
att bedöma regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med IT- och 
informationssäkerhet. Riskerna inom dessa områden är inte enbart relaterade till Region 
Västerbotten utan gäller hela den offentliga sektorn. 

1.2.

 

Syfte och revisionsfrågor 

Syftet är att bedöma om styrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt att arbetet 
med IT-och informationssäkerhet bedrivs på ett ändamålsenligt sätt och om den interna 
kontrollen är tillräcklig inom området. För att uppnå granskningens syfte besvaras följande 
frågor: 
 
Styrning 
 
Har styrelse och nämnd säkerställt att:  

 

Det finns en välfungerande organisation för IT- och informationssäkerhetsarbetet? 

 

Det finns tydliga, aktuella styrdokument (tex policys, riktlinjer, rutinbeskrivningar) för 
arbetet med IT- och informationssäkerhet? 

 

Det finns en tillräcklig styrning av arbetet med leverantörer av IT-tjänster (tex via 
riktlinjer och avtal)? 

 

Tillräckliga åtgärder har vidtagits med anledning av revisionens tidigare granskningar 
och väsentliga iakttagelser inom IT- och informationssäkerhet (3/2017)? 
 

Uppföljning och kontroll 
 
Har styrelse och nämnd säkerställt en tillräcklig uppföljning och kontroll av:  

 

Efterlevnad av styrdokument?  

 

Kontinuitetshantering samt leverantörer av IT-tjänster? 

 
 
 
 
 


 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

1.3.

 

Avgränsning 

De iakttagelser och rekommendationer som presenteras i denna rapport baseras enbart på 
den information som inhämtats under intervjuer och genom granskning av erhållna 
dokument, så som riktlinjer, rutiner, tidigare granskningsrapporter samt protokoll. 
Granskningen har avgränsats till regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnden.   

1.4.

 

Metod 

Granskningen bygger på EY:s ramverk för granskning av IT- och informationssäkerhet, 
särskilt framtagen för svensk offentlig sektor. Ramverket omfattar flera områden vilka 
täcker in de domäner som är väsentliga utifrån ett internkontrollperspektiv för att bedöma 
eventuella avvikelser och risker kopplat till brister i IT- och informationssäkerhet. 
Information kring områdena har samlats in både genom granskning av relevanta 
dokument, samt genom att EY:s specialister genomfört intervjuer med relevanta 
personalkategorier.  
  
Inledningsvis granskades relevant dokumentation kring regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden rutiner och processer av EY. Därefter hölls intervjuer med 
representanter för att gå igenom de områden som är inkluderade i EY:s ramverk för 
granskning av IT- och informationssäkerhet. Under granskningen gjordes en djupdykning 
genom stickprovstester inom utvalda områden i hälso- och sjukvårdsnämndens mest 
centrala system, journalsystemet NCS Cross, för att få en uppfattning om efterlevnaden av 
regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden rutiner och kontroller. Slutligen 
analyserades och bedömdes den samlade bilden av dokumentation samt information 
inhämtad via intervjuer. 
 
Under granskningen har följande personer intervjuats:  

 

Dataskyddombudsman och informationssäkerhetsombud 

 

Verksamhetschef IT 

 

Avdelningschef IT (Infrastruktur, nätverk) 

 

Avdelningschef IT (Systemutveckling) 

 

IT-infrastruktursansvarig  

 

Behörighetsadministratör 

 
De intervjuade personerna har givits möjlighet att sakgranska rapporten i syfte att 
säkerställa att slutsatser grundar sig i korrekt fakta. Fullständig källförteckning framgår av 
bilaga 2. 
 
Under uppdraget har EY granskat 4 huvudområden som brutits ner på 12 underområden 
enligt nedan: 
 
Styrning:  

 

Ledningssystem  

 

Policy  

 

Strategi och rutiner  

 

Organisation  

 

 
 
 
 
 


 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

 
Personal och behörighet:  

 

Personal  

 

Behörighetshantering 

Drift:  

 

Incidenthantering 

 

Informationsklassning  

 

Nätverk 

 

Brandväggar  

 

Kontinuitetsplanering 

Programförändringar:  

 

Förändringshantering 

1.5.

 

Revisionskriterier  

Följande revisionskriterier användes:  

 

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB:s) ramverk Ledningssystem för 
Informationssäkerhet (LIS), är ett etablerat ramverk som används i ett stort antal 
kommuner och inom offentlig förvaltning.

 

Ledningssystemet innebär att 

informationssäkerhetsarbetet ska ske på ett systematiskt och standardiserat sätt, 
där organisation följer ett årshjul för att planera, följa upp och utvärdera 
informationssäkerhetsarbetet. Ledningssystemet innebär att organisationen har en 
policy för informationssäkerhet med kompletterande riktlinjer, samt att medarbetare 
ska få utbildning i informationssäkerhet årligen. Ramverket bygger på den svenska 
och internationella standarden för informationssäkerhet, ISO/IEC 27000.  

 

Kommunlagen kap 6 paragraf 6. 

 

God praxis och EY:s erfarenhet inom IT-, Cyber - och informationssäkerhet i offentlig 
sektor. 

1.6.

 

Definitioner 

 
Se Bilaga 4. 

 
 
 
 
 


 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

2.

 

Granskningsresultat 

I detta kapitel presenteras de övergripande resultaten från genomförd granskning med 
utgångspunkt från revisionsfrågorna. Mognadsbedömningarna för regionstyrelsen och 
hälso- och sjukvårdsnämnden (hädanefter benämnt de granskade nämnderna) återfinns i 
bilaga 1. Iakttagelserna och bedömningarna i detta kapitel utgår från informationen som 
inhämtats för regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden. 

2.1.

 

Organisation 

I detta delkapitel besvaras huruvida styrelse och nämnd har säkerställt att det finns en 
välfungerande organisation för IT- och informationssäkerhetsarbetet? 

2.1.1.

 

Iakttagelser 

Styrelse och nämnder ansvarar för att arbetet med informationssäkerhet sker på ett 
ändamålsenligt sätt och i enlighet med fastställda riktlinjer. Detta arbete inkluderar att 
definiera och implementera en organisation för arbetet, samt att säkerställa att 
nödvändiga resurser avsätts. I dagsläget har vissa roller kopplat till arbetet med 
informationssäkerheten definierats, exempelvis dataskyddsombud och informationsägare. 
De definierade rollerna finns dock dokumenterade på olika platser utan en tydlig 
systematik. Rollen informationssäkerhetssamordnaren (hädanefter benämnt IS-
samordnare) är central inom arbetet med informationssäkerhet. Rollen har dock inte 
dokumenterats med tydliga ansvarsområden och kravställningar.  
 
Under granskningen framgick det att det varit en hög personalomsättning i rollen som IS-
samordnare. Detta då tre olika personer innehaft rollen sedan år 2020. Vid tidpunkten för 
granskningen arbetade den befintliga IS-samordnaren även som Dataskyddsombud (DSO) 
på 50%. Vidare framgick det att resurserna inom arbetet med informationssäkerhet 
upplevs vara begränsade. 
 
Det framkom under granskningen att ansvarsfördelningen mellan styrelse och nämnd 
ibland upplevs vara otydlig, exempelvis, kopplat till arbetet med uppföljning av centralt 
framtagna rutiner och kravställningar, samt rapportering. Vidare saknas det ett 
strukturerat och regelbundet utbyte och koordinering mellan de olika verksamheterna 
kopplat till informationssäkerhetsfrågor.  

2.1.2.

 

Bedömning 

Det är EY:s bedömning att det i dagsläget saknas tydligt definierade rollbeskrivningar för 
centrala roller inom arbetet med IT- och informationssäkerhet, exempelvis rollen IS-
samordnare. Vidare anser EY att nuvarande rollbeskrivningar inte är fullständigt 
implementerade i praktiken, vilket kan bero på otydlighet i ansvarsfördelning, 
kravställningar, samt kommunikation. EY anser också att ökad koordinering och utbyte 
mellan de olika verksamheterna kan motverka eventuella oklarheter i ansvarsfördelning 
och kravställningar.  
 
Under granskningen framkom det att rollen IS-samordnare haft stor omsättning under de 
senaste åren, samt att samma person även arbetar som dataskyddsombud. Vidare 
framkom det även att det upplevs finnas en resursbrist för att utföra ett önskvärt arbete 

 
 
 
 
 


 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

med IT- och informationssäkerhet. Baserat på detta bedömer EY att de granskade 
nämnderna inte har säkerställt att tillräckliga resurser har avsatts för att bedriva ett 
önskvärt arbete med IT- och informationssäkerhet. 
 
Baserat på ovan är EY:s övergripande bedömning att de granskade nämnderna inte har 
säkerställt att arbetet med informationssäkerhet är organiserat på ett ändamålsenligt sätt. 

2.2.

 

Styrdokument 

I detta delkapitel besvaras huruvida det finns tydliga, aktuella styrdokument (tex policys, 
riktlinjer, rutinbeskrivningar) för arbetet med IT- och informationssäkerhet? 

2.2.1.

 

Iakttagelser 

Arbetet med IT- och informationssäkerhet beskrivs på en övergripande nivå i den 
nuvarande informationssäkerhetspolicyn. Policyn fastställdes av landstingsfullmäktige 
oktober 2018 och finns tillgänglig för samtliga anställda på intranätet. Tillhörande policyn 
finns två riktlinjer för informationssäkerhet, en för användare och en förvaltning och drift. 
IT Västerbotten har i november 2019 upprättat en IT-säkerhetsstrategi. I dagsläget sker 
det dock inget aktivt arbete för att sprida styrdokumenten eller IT-säkerhetsstrategin till de 
anställda. För styrdokument saknas det bestämmelser kring frekvens för uppdatering och 
revidering, samt tydlig ansvarsfördelning. I dagsläget ska intervallet till nästa uppdatering 
bestämmas i samband med en uppdatering. I de aktuella riktlinjerna framgår det däremot 
inte när de är skapade, giltighetstid eller datum för granskning och uppdatering. 
 
Processen för tilldelning, borttag och ändring av medarbetares behörigheter finns 
definierad på regionens interna sida för styrprocesser, kallad Akvariet. I dagsläget ligger 
det på varje verksamhet att genomföra periodiska genomgångar av användare. Det finns 
inga centrala riktlinjer gällande hur dessa genomgångar ska genomföras eller definierade 
krav på dokumentation och frekvens. Vad gäller lösenordshantering framgår det att varje 
objektägare ansvarar för att upprätta rutiner för lösenord. Det finns således ingen central 
policy eller riktlinjer som definierar vilka lösenordskrav som ska uppfyllas för samtliga 
system.  

2.2.2.

 

Bedömning 

Ett arbete har påbörjats för att etablera ett grundläggande ramverk i form av policy, 
riktlinjer, samt övriga dokument för sitt informationssäkerhetsarbete. Enligt EY:s 
bedömning saknas däremot vissa centrala styrdokument och rutinbeskrivningar, 
exempelvis kopplat till behörighetshantering, utbildning och granskning. Vidare bedömer 
EY att de granskade nämnderna inte har säkerställt att styrdokument granskas och 
revideras i en tillräckligt hög frekvens. Det saknas även en tydlig versionshantering och 
ägarskap av styrdokument. Vidare saknas tydliga och dokumenterade rutiner för att 
säkerställa att nya, befintliga, samt ändrade styrdokument kommuniceras ut till de 
anställda. 
 
Under granskningen noterades det att en stor del av ansvar för behörighetshanteringen 
har fördelats ut i organisationen till respektive verksamhet. Baserat på detta bedömer EY 
att det saknas centralt framtagna kravställningar och rutinbeskrivningar för arbetet med 

 
 
 
 
 


 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

behörigheter. Detta för att säkerställa adekvata och standardiserade kontroller av 
behörigheter, exempelvis kopplat till periodiska genomgångar och arbetet med lösenord.  
 
Baserat på ovan är EY:s övergripande bedömning att de granskade nämnderna inte har 
säkerställt att det finns tydliga och aktuella styrdokument för arbetet med IT- och 
informationssäkerhet. 

2.3.

 

Uppföljning och kontroll 

I detta delkapitel besvaras huruvida styrelse och nämnd har säkerställt en tillräcklig 
uppföljning och kontroll av efterlevnad av styrdokument? 

2.3.1.

 

Iakttagelser 

Under granskningen framkom det att de granskade nämnderna inte har upprättat en 
definierad plan eller metodik för hur arbetet med uppföljning och kontroll ska struktureras 
och genomföras. Vidare finns inget systematiskt och regelbundet arbete med att granska 
och kontrollera efterlevnad av styrdokument och kravställningar. Exempelvis noterades 
det under granskningen att ingen uppföljning har genomförts kring utförandet av 
behörighetskontroller i regionens IT-system. Under stickprovstestning på journalsystemet 
NCS Cross framkom det exempelvis att ingen periodisk genomgång av användare har 
gjorts under de senaste 10 åren. Det har inte heller genomförts någon uppföljning på att 
den definierade processen för incidenthantering efterlevs i praktiken, samt att alla 
incidenter loggas och kategoriseras enligt rutin. 
 
Internkontrollplanen för 2021 från regionstyrelsen inkluderar två kontrollpunkter 
avseende informationssäkerhet, risken att verksamhetens informationstillgångar inte ges 
ett tillräckligt skydd, samt att avbrottsplaner/reservrutiner inte implementeras och förblir 
aktuella. Bedömningen av förstnämnda kontroll var att rutinen följs och fungerar. 
Bedömningen av genomförd kontroll för avbrotts- och reservplaner var att det finns brister 
och risken bedöms kvarstå efter genomförd kontroll. I internkontrollplanen för hälso- och 
sjukvårdsnämnden finns ingen kontroll avseende informationssäkerhet. I 
internkontrollplanen för 2022 för regionstyrelsen finns ingen kontroll kopplat till 
informationssäkerhet.  
 

2.3.2.

 

Bedömning 

Under granskningen framkom det att de granskade nämnderna inte arbetar på ett 
systematiskt och regelbundet sätt med att följa upp och granska efterlevnad av 
styrdokument. Vidare saknas det även definierade uppföljnings- samt rapporteringskrav. 
Det säkerställs inte heller att behörigheter hanteras på ett ändamålsenligt sätt, med 
regelbundna kontroller och uppföljning. Detta gäller exempelvis periodiska genomgångar 
av behörigheter till IT-system, servrar och databas. 
 
Det är vår bedömning att det inte genomförs tillräcklig löpande kontroll och uppföljning av 
regionstyrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med informationssäkerhet. 
Detta då arbetet med informationssäkerhet inte nämnts i regionstyrelsens mötesprotokoll 
under 2021 utöver den årliga internkontrollplanen. Informationssäkerhet är dessutom inte 
inkluderat i internkontrollplanen 2022 för regionstyrelsen. Vidare behandlas inte arbetet 

 
 
 
 
 


 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

med informationssäkerhet inom hälso- och sjukvårdsnämndens internkontrollplan för 
2021.  
 
Baserat på ovan är EY:s övergripande bedömning att de granskade nämnderna inte har 
säkerställt tillräcklig uppföljning och kontroll av styrdokumentens efterlevnad. 

2.4.

 

Tredjepartshantering och kontinuitetsplanering 

I detta delkapitel besvaras följande två revisionsfrågor:   

 

Har styrelse och nämnd säkerställt att det finns en tillräcklig styrning av arbetet 
leverantörer av IT-tjänster (tex via riktlinjer och avtal)? 

 

Har styrelse och nämnd säkerställt en tillräcklig uppföljning och kontroll av 
kontinuitetshantering samt leverantörer av IT-tjänster? 

2.4.1.

 

Iakttagelser 

Vid upphandling av informationssystem bär avdelningen för Digitalisering och Innovation 
det huvudsakliga ansvaret. Processen som följs vid upphandling av tredjeparter finns inte 
formellt dokumenterad. Objektägaren är tidigt involverad i processen för att kravställa IT- 
och informationssäkerheten. Det finns dock ingen etablerad process eller kravställning 
över hur detta arbete ska bedrivas. I upphandlingsprocessen används verktyget KLASSA 
för att genomföra kombinerad informationsklassning, riskanalys och åtgärdsplan. Det 
saknar dock en processbeskrivning över hur detta arbete ska genomföras. För befintliga 
tredjepartsleverantörer finns det inte några centralt definierade SLA:er (Service Level 
Agreement) eller krav på uppföljning. Således genomförs ingen strukturerad uppföljning av 
tredjeparter och att de agerar i enighet med kravställningar och rådande lagstiftning.  
 
I dagsläget har 21 system identifierat som verksamhetskritiska och baserat på dessa har 
en prioriteringslista upprättats. Denna lista anger ordningen som respektive system ska 
återställas i vid ett potentiellt avbrott eller en kris. I dagsläget ligger ansvaret på 
respektive objektägare att upprätta en kontinuitetsplan som säkerställer att kravet på 
tillgänglighet kontinuerligt uppfylls. Det framgick däremot att samtliga IT-system inte har 
en kontinuitetsplan.  

2.4.2.

 

Bedömning 

EY bedömer att det saknas systematik och standardisering i arbetet med tredjeparter. 
Exempelvis noterades det att det saknas centralt framtagna kravställningar för hur 
informationssäkerhet ska beaktas i upphandlingsprocessen. Vidare genomförs det inte 
heller någon regelbunden uppföljning av tredjeparters ställning kopplat till 
informationssäkerhet. Baserat på detta bedömer EY att de granskade nämnderna inte har 
säkerställt att det finns en tillräcklig styrning av arbetet med leverantörer av IT-tjänster 
(tex via riktlinjer och avtal).  
 
Under granskningen framkom det att arbetet med att definiera kontinuitetsplaner för 
kritiska system har påbörjats. Det saknas dock dedikerade kontinuitetsplaner för ett antal 
av de verksamhetskritiska systemen. Vidare saknas det också etablerade rutiner för hur 

 
 
 
 
 


 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

dessa planer ska hållas uppdaterade och riktiga över tid, exempelvis genom kontinuerlig 
testning och revidering.  
 
Baserat på ovan är EY:s övergripande bedömning att styrelse och nämnd inte har 
säkerställt en tillräcklig uppföljning och kontroll av kontinuitetshantering samt leverantörer 
av IT-tjänster. 

2.5.

 

Åtgärder från föregående granskning  

I detta delkapitel besvaras huruvida tillräckliga åtgärder har vidtagits med anledning av 
revisionens tidigare granskningar och väsentliga iakttagelser inom IT- och 
informationssäkerhet (3/2017)? 

2.5.1.

 

Iakttagelser 

I granskningen som genomfördes under 2017 noterades ett antal olika iakttagelser och 
rekommendationer. Majoriteten av dessa har redan berörts under tidigare delkapitel i 
denna rapport, exempelvis uppföljning och kontroll, kontinuitetsplanering, samt styrning 
och styrdokument. Utöver detta noterades det även att arbetet med riskanalyser och 
klassificering behövde förbättras. I dagsläget baseras det övergripande arbetet med 
informationssäkerhet på ett Ledningssystem för informationssäkerhet (LIS) inspirerat av 
ISO/IEC 27001. Med grund i detta har en mappning gjorts över de mest kritiska områdena 
inom hälso- och sjukvårdsnämnden, samt vilka system som används inom dessa. 
Mappningen identifierade 21 verksamhetskritiska systemen som enligt rutin ska 
klassificeras årligen med hjälp av verktyget KLASSA. Under granskningen noterades det 
dock att samtliga system ej har klassificerats enligt förutbestämd frekvens, dvs. årligen. 
Det saknas även en dokumenterad process och metodik för att kontinuerligt genomföra 
riskanalyser och klassificering.

 

 
Ett annat område som berördes i granskningen som genomfördes 2017 var utbildning. 
Arbetet som bedrivs idag inom utbildning och medvetenhet är fortsatt ostrukturerat. Det 
finns exempelvis inga krav på att anställda och IT-personal ska genomföra utbildning inom 
IT- och informationssäkerhet, utan medarbetare hänvisas till intranätet för att hitta 
information gällande informationssäkerhet. Vidare saknas det även en utbildningsplan som 
säkerställer att anställda får den utbildning de behöver kopplat till deras roll. I dagsläget 
finns det däremot ett antal kortare filmer inom bland annat nätfiske och 
lösenordshantering som kan användas i utbildningssyfte.  

2.5.2.

 

Bedömning 

EY bedömer att de granskade nämnderna inte har säkerställt att det bedrivs ett 
systematiskt arbete med att identifiera och adressera samtliga risker relaterade till 
informationssäkerhet. Lokala initiativ till riskanalyser och klassificering, såsom vid 
systemförändringar, har tagits fram inom IT Västerbotten. Det saknas däremot centrala 
riktlinjer för riskhantering och klassificering inom organisationen.  
 
Under granskningen framkom det att de granskade nämnderna saknar en utbildningsplan 
för IT- och informationssäkerhet, och att det inte genomförs planerade utbildningsinsatser 
på regelbunden basis. Baserat på detta bedömer EY att de granskade nämnderna inte 

 
 
 
 
 


 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

tillsett att utbildning av anställda sker systematiskt och i nödvändig utsträckning. För 
närvarande finns det inte heller några krav på att medarbetare ska genomgå utbildning 
inom informationssäkerhet, och följer inte upp på deltagande i de frivilliga utbildningar som 
erbjuds.  
 
Baserat på ovan, och tidigare delkapitel, är EY:s övergripande bedömning att de granskade 
nämnderna inte har vidtagit tillräckligt med åtgärder sedan tidigare granskning av IT- och 
informationssäkerhet.   
 

 
 
 
 
 

10 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

3.

 

Samlad bedömning 

De granskade nämnderna bedöms ha en förhållandevis låg mognadsgrad inom 
informationssäkerhet jämfört med vad EY rekommenderar, givet den stora mängd 
information, och andel av känslig karaktär, som hanteras. Mognadsgraden bedöms vara 
något högre inom förändringshantering, incidenthantering och nätverk. Lägst anses 
mognadsgraden vara inom policy, utbildning, informationsklassning och 
kontinuitetsplanering. För mer detaljerad information avseende bedömning av 
mognadsgrad, se bilaga 1. 

3.1.

 

Svar på revisionsfrågor 

I tabellen nedan besvaras revisionsfrågorna. Utförligare svar på regionstyrelsen och hälso- 
och sjukvårdsnämndens informationssäkerhetsarbete ges tillsammans med 
mognadsbedömning enligt EY:s modell i bilaga 1.  

3.1.1.

 

Styrning 

Tabell 2: Svar på revisionsfrågor kopplat till styrning. 

Revisionsfråga 

Bedömning 

Har styrelse och nämnd 
säkerställt att det finns en 
välfungerande organisation 
för IT- och informations-
säkerhetsarbetet? 

Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd bedöms 
inte ha säkerställt att det finns en välfungerad 
organisation för IT- och informationssäkerhetsarbetet.  

Granskningen påvisade att det saknas en tydlig och 
definierad ansvars- och rollfördelning inom organisation 
kopplat till informationssäkerhet. Det finns vissa roller och 
ansvar, men dessa är inte tillräckligt tydligt definierade 
och etablerade för att säkerställa en välfungerande 
organisation. Bland annat har regionen inte säkerställt att 
ansvaret för att implementera och granska arbetet med 
informationssäkerhet är separerat mellan 
informationssäkerhetssamordnare och dataskyddsombud. 
Vidare är ansvarsfördelningen mellan regionstyrelsen 
respektive hälso- och sjukvårdsnämnden inte tydlig 
gällande hur informationssäkerhetsarbetet ska hanteras.  

Har styrelse och nämnd 
säkerställt att det finns 
tydliga, aktuella 
styrdokument (tex policys, 
riktlinjer, rutin-
beskrivningar) för arbetet 
med IT- och 
informationssäkerhet? 

Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd bedöms 
inte ha säkerställt att det finns tydliga och aktuella 
styrdokument för arbetet med IT- och 
informationssäkerhet. 

Ett antal styrande dokument gällande IT- och 
informationssäkerhet som leder arbetet har etablerats, så 
som informationssäkerhetspolicy. Granskningen visade 
dock att det saknades formaliserade riktlinjer för 
exempelvis leverantörshantering och lösenordshantering. 
För de styrande dokuments som finns på plats, framgick 
det att flera var utdaterade och inte ha uppdaterats enligt 

 
 
 
 
 

11 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

förutbestämd frekvens. Det saknas också etablerade 
rutiner för att säkerställa att styrdokument uppdateras för 
att upprätthålla relevans, samt vem som ansvarar för 
uppdatering och godkännande av justeringar.  

I dagsläget sker det inget aktivt arbete med att sprida 
styrdokument till medarbetare inom organisationen.  

Har styrelse och nämnd 
säkerställt att det finns en 
tillräcklig styrning av 
arbetet med leverantörer 
av IT-tjänster (tex via 
riktlinjer och avtal)? 

Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd bedöms 
inte ha säkerställt att det finns tillräckligt styrning av 
arbetet av leverantörer av IT-tjänster. 

Granskningen påvisade att de granskade nämnderna 
använder sig av SKR:s metod KLASSA som hjälpmedel vid 
upphandling av leverantörer. Dock framgick det att det 
saknas formella rutiner och definierade riktlinjer över hur 
styrning av leverantörer ska göras, både vad gäller 
informationssäkerhetsrelaterade kravställningar i 
upphandlingsprocessen samt konsekvent uppföljning av 
leverantörens efterlevnad av definierade säkerhetskrav.  

Har styrelse och nämnd 
säkerställt att tillräckliga 
åtgärder har vidtagits med 
anledning av revisionens 
tidigare granskningar och 
väsentliga iakttagelser 
inom IT- och 
informationssäkerhet 
(3/2017)? 

Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnd bedöms 
inte ha säkerställt att tillräckliga åtgärder har vidtagits 
med anledning av revisionens tidigare granskningar och 
väsentliga iakttagelser inom IT- och informationssäkerhet. 

Regionen har påbörjat ett arbete för att åtgärda delar av 
de brister som noterades under 
informationssäkerhetsgranskningen 2017, så som 
upprättat förteckning över informationssystemen och en 
regionövergripande informationssäkerhetspolicy. Däremot 
har inte tillräckliga åtgärder tagits för att säkerställa 
ändamålsenligt informationssäkerhetsarbete, och 
majoriteten av iakttagelser från granskningen 2017 
kvarstår. Exempelvis rekommenderades det i 
granskningen 2017 att en informationsklassning bör göras 
på samtliga system som anses som verksamhetskritiska 
och den iakttagelsen kvarstår och det finns ingen definitiv 
plan som tydliggör när det ska genomföras.  

De granskade nämnderna har påvisat en ambition om att 
fortsätta förbättra informationssäkerhetsarbetet framåt, 
men det framgick under granskningen att resurser varit 
begränsande. Det finns ett fortsatt behov av att åtgärda 
de områden som identifierats för att säkerställa adekvat 
IT- och informationssäkerhet. Därför anses inte tillräckliga 
åtgärder ha vidtagits. 

 
 
 
 
 

12 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

3.1.2.

 

Uppföljning och kontroll 

Tabell 3: Svar på revisionsfrågor kopplat till uppföljning och kontroll. 

Revisionsfråga 

Bedömning 

Har styrelse och nämnd 
säkerställt en tillräcklig 
uppföljning och kontroll av 
efterlevnad av 
styrdokumenten? 

Styrelse och nämnd bedöms inte ha säkerställt en 
tillräcklig uppföljning och kontroll av styrdokumentens 
efterlevnad.  

I dagsläget saknas det en central, strukturerad och 
kontinuerlig uppföljning och kontroll av arbetet kopplat till 
informationssäkerhet i syfte att säkerställa efterlevnad 
runt om i regionens verksamheter. Det genomförs inte 
tillräcklig löpande kontroll och uppföljning av 
regionstyrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämndens arbete 
med informationssäkerhet, då det inte nämns i 
mötesprotokoll utöver den årliga internkontrollplanen för 
2021. För internkontroll planen för 2022 behandlas inte 
arbetet med informationssäkerhet för regionstyrelse. 

Bland annat saknas det övergripande systematiskt arbete 
för att säkerställa att verksamheterna genomför 
regelbundna kontroller i form av periodiska genomgångar 
av behörigheter, både vad gäller till applikationer, servrar 
och databaser. Vidare saknas det rutiner för att granska 
efterlevnaden av incidenthanteringsprocessen.  

Har styrelse och nämnd 
säkerställt en tillräcklig 
uppföljning och kontroll av 
kontinuitetshantering samt 
leverantörer av IT-tjänster? 

Regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämndens 
bedöms inte ha säkerställt tillräcklig uppföljning och 
kontroll av kontinuitetshantering samt leverantörer av IT-
tjänster.  

De granskade nämnderna har genomfört ett arbete med 
syfte att identifiera de mest kritiska områden och 
identifierat 50 system som verksamhetskritiska. Dock 
saknas kontinuitetsplaner för samtliga av dessa system. 
Vidare ligger ett stort ansvar på objektägare men det finns 
inga krav, rutiner eller riktlinjer för uppföljning och 
kontroll av arbetet. Det finns idag inget strukturerat 
arbete kring uppföljning av leverantörer av IT-tjänster. 

3.2.

 

Övergripande rekommendationer 

I detta avsnitt presenteras rekommendationerna baserat på genomförd granskning. 
Rekommendationerna presenteras övergripande för regionstyrelsen och hälso- och 
sjukvårdsnämnden. Våra rekommendationer kategoriseras efter vilka som bör prioriteras i 
ett inledande skede och vilka som därefter bör genomföras. För mer information om 
respektive rekommendation, se bilaga 1.   
 

 
 
 
 
 

13 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Regionstyrelse och hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:  
Inledningsvis:  

 

Säkerställa att en välfungerande organisation för informationssäkerhetsarbetet med 
tydlig roll- och ansvarsfördelning är implementerad.  

 

Säkerställa att arbetet med IT- och informationssäkerhet grundar sig i en systematisk 
och riskbaserad metodik. 

 

Säkerställa att relevanta styrdokument och rutinbeskrivningar finns på plats, samt 
att de förblir riktiga och uppdaterade över tid genom att implementera en process för 
att regelbundet granska och uppdatera styrdokument. 

 

Upprätta en utbildningsplan som inkluderar regelbundna och obligatoriska 
utbildningar för medarbetare och som tydliggör ansvaret för uppföljning av 
utbildningsinitiativ. 

Därefter:  

 

Etablera processer och instruktioner för uppföljning och rapportering av 
verksamheternas informationssäkerhetsarbete. 

 

Definiera en granskningsplan för att kontinuerligt kunna säkerställa att definierade 
styrdokument och processer efterlevs i praktiken. 

 
Regionstyrelsen rekommenderas att:  

Inledningsvis:  

 

Etablera tydligt ägarskap och versionshantering över styrdokument och rutiner.  

 

Definiera tydliga krav som tredjeparter bör uppfylla samt en definierad process för 
upphandling och uppföljning av tredjeparters arbete. 

 

Säkerställa att centrala och användarvänliga processbeskrivningar definieras kopplat 
till exempelvis behörighetshantering. 

 

Säkerställa att styrdokumenten aktivt kommuniceras ut till användare på en bestämd 
frekvens, där fokus bör vara på att kommunicera styrdokument som påverkar det 
dagliga arbetet. 

Därefter:  

 

Kontinuerligt säkerställa att definierade rutiner och processer efterlevs i praktiken.  

 

Säkerställa att medarbetare kontinuerligt får den utbildning de behöver kopplat till 
deras roll. 

 
Hälso- och sjukvårdsnämnden rekommenderas att:  
Inledningsvis:  

 

Säkerställer att klassificering genomförs på samtliga system och att 
kontinuitetsplaner upprättas för samtliga verksamhetskritiska system. 

Därefter:  

 

Säkerställa att utbildning inom IT- och informationssäkerhet genomförs samt följa 
upp på deltagande och effekt.  

 
 
 
 
 

14 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

 

Arbeta med kontinuerliga riskanalyser baserat på en dokumenterad och 
standardiserad process, samt prioritera och implementera skyddsåtgärder baserat på 
genomförda riskanalyser. 

 
 
Ort den xx 20xx 

 
Namn  

 

EY 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

15 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Bilaga 1: Detaljerat granskningsresultat 

Baserat på den analys och granskning som genomförts bedöms regionstyrelsen och hälso- 
och sjukvårdsnämnden, härefter benämnt ”regionen”, ha en genomsnittlig mognadsgrad 
på 1,95. Detta är en något lägre mognadsgrad än vad EY rekommenderar för en region likt 
Västerbotten, givet den stora mängd information, och andel av känslig karaktär, som 
hanteras. Mognadsgraden bedöms vara något högre inom förändringshantering, 
incidenthantering och nätverk. Lägst anses mognadsgraden vara inom policy, utbildning, 
informationsklassning och kontinuitetsplanering. 

 

Regionens största förbättringsbehov består i att säkerställa att styrdokument och 
tillhörande riktlinjer gällande informationssäkerhet förblir aktuella över tid. Ett annat 
förbättringsbehov gäller utbildning inom IT- och informationssäkerhet samt säkerställa att 
policyer, riktlinjer och strategier kommuniceras till medarbetarna. Regionen 
rekommenderas att analysera behovet av utbildningar samt säkerställa att dessa erbjuds 
enligt plan. 

 

 
Under granskningen har EY gjort en sammanfattande betygsättning på samtliga 12 
underområden på en skala 1-5. Skalans definition presenteras nedan: 

Tabell 4: Skala för bedömning av Region Västerbottens mognadsgrad inom informationssäkerhetsområden. 

Saknas helt / fungerar mycket bristfälligt utan rutiner 

Existerar men har inte formellt definierats / fungerar bristfälligt utifrån 
begränsade rutiner 

Har definierats med delvis efterlevnad / fungerar godtagbart utifrån definierade 
rutiner 

Har definierats och förvaltas med god efterlevnad / fungerar väl utifrån 
definierade rutiner 

Har definierats och förvaltas med mycket god efterlevnad / fungerar optimalt 
utifrån mycket väl definierade rutiner 

 
Ett områdes färgkod visar en genomsnittlig mognadsgrad som beräknas över alla krav som 
ingår i området. Respektive krav har inte viktats. Mognadsgraden per område indikerar 
vilka områden som har störst förbättringsbehov, men på grund av genomsnittsberäkningen 
kan till exempel ett område med grön färgkod ändå sakna viktiga delar. Granskningens 
huvudsakliga värde ligger i dess observationer och rekommendationer som beskrivs i en 
bredare kontext i själva granskningsrapporten. 
 

 
 
 
 
 

16 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

 

Figur 1 - Överblick över regionens mognadsgrad för de fyra huvudområden som granskats. 

 

Figur 1 - Överblick över regionens mognadsgrad för de fyra huvudområden som granskats nedbrutet på 12 
underområden. 

Nuläge och iakttagelser 

 
Nedan följer en beskrivning av den övergripande nulägesbild och iakttagelser per område 
som har identifierats under granskningens utförande. 
 
 
 
 

0

0,5

1

1,5

2

2,5

Styrning

Personal & Behörighet

Drift

Programförändringar

Mognadsgrad per huvudområde

0,0

0,5

1,0

1,5

2,0

2,5

3,0

3,5

Mognadsgrad per underområde

 
 
 
 
 

17 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Tabell 5: Nuläge och iakttagelser inom huvudområdet Styrning. 

Område 

Nuläge 

Iakttagelser 

Mognad 

Ledningssyste

Enligt intervjuade nyckelpersoner etablerade Region 
Västerbotten 2018 ett Ledningssystem för 
informationssäkerhet (LIS) som är baserat på ISO/IEC 
27001 - Ledningssystem för informationssäkerhet, 
ISO/IEC 27005 - Riskhantering och MSB:s metodstöd. 
Ledningssystemet innebär att informations-
säkerhetsarbetet ska ske på ett systematiskt och 
standardiserat sätt, där Region Västerbotten följer ett 
årshjul för att planera, följa upp och utvärdera 
informationssäkerhetsarbetet. Ledningssystemet 
innebär att regionen har en policy för 
informationssäkerhet med kompletterande riktlinjer, 
samt att regionens medarbetare ska få utbildning i 
informationssäkerhet årligen.  
 

Regionen har inte 
systematiskt och fullständigt 
arbetat utefter ett LIS.

 

2,0 

 

 
 
 
 

Policy  

Region Västerbottens arbete med IT- och 
informationssäkerhet beskrivs på en övergripande nivå 
i den nuvarande informationssäkerhetspolicyn 
Informationssäkerhet. Policyn finns tillgänglig för 
samtliga anställda inom regionen på intranätet och 
täcker det generella 
informationssäkerhetsperspektivet. Detta genom att 
poängtera att ansvar och befogenheter ska vara tydligt 
uppsatta, att risker ska förebyggas för att minimera 
skador och att informationssäkerheten ska vara 
integrerat i alla verksamhetsområden. 
Informationssäkerhetspolicyn tar upp förhållningssätt 
för informationssäkerhet och fungerar således som det 
överordnade och styrande dokumentet. 
 
Tillhörande policyn finns två riktlinjer för 
informationssäkerhet, Riktlinjer för informations-
säkerhet - användare
 och Riktlinjer för informations-
säkerhet - förvaltning och drift
. Enligt intervjuade 
nyckelpersoner finns det idag ingen ändamålsenlig 
kommunikation för att förankra riktlinjerna i 
verksamheten. 
 
Riktlinjer för informationssäkerhet - användare riktar 
sig till all personal i regionen och syftar till att 
förtydliga ansvar och befogenheter vid användning av 
regionens IT-miljö. Riktlinjen inkluderar regler hur 
medarbetare ska använda regionens digitala 
utrustning, internet, e-post, lösenord, behandling av 
patientinformation, försändning av sekretessbelagd 
information, osv.  
 
Riktlinjen för informationssäkerhet - förvaltning och 
drift
 vänder sig till regionens ledning och 
förvaltningsorganisation för att säkra hantering och 
bearbetning av information för att uppnå önskad nivå 
av konfidentialitet, tillgänglighet, riktighet och 
spårbarhet. Riktlinjen ämnar definiera informations-
säkerhetsorganisationen och ge stöd i utformandet av 
rutiner för informationssäkerhetsområdet. Den 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Regionen saknar 
formaliserade riktlinjer för 
exempelvis 
leverantörshantering, 
lösenordshantering.  
 
 
 
Regionen saknar en tydlig och 
dokumenterad rutin för att 
säkerställa att nya, befintliga 
samt ändrade styrdokument 
inom informationssäkerhet 
kommuniceras ut till relevanta 
användare. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1,3 

 
 
 
 
 

18 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

inkluderar riktlinjer hur personaladministration ska 
skötas, fysisk behörighet och krav på system, drift av 
IT-system och krav på nätverk och internetanvändning.  
 
Regionen har inte beslutat om hur ofta policyer och 
riktlinjer ska granskas eller revideras, utan intervallet 
tills nästa uppdatering bestäms i samband med en 
uppdatering. Informationssäkerhetpolicyn 
uppdaterades senast år 2020 och enligt intervjuade 
nyckelpersoner är en ny version i processen för 
godkännande. Intervallet för giltighet för informations-
säkerhetspolicyn var satt till 22 månader från senaste 
version. Informationssäkerhetspolicyn fastställs av 
landstingsfullmäktige. I de aktuella riktlinjerna framgår 
det däremot inte när de är skapade, giltighetstid och 
datum för granskning och uppdatering eller vem som 
är ägare av dokumentet. Det framgick enligt 
intervjuade nyckelpersoner att det saknas rutiner kring 
processen för uppdatering och revidering av policyn, 
riktlinjer och tydligt ansvar.  Efterlevnad av 
standarder, principer och riktlinjer granskas inte i 
dagsläget och det finns inte heller någon formell 
process för detta.  
 

 
 
 
 
Regionen saknar tydlig och 
dokumenterad rutin för att på 
regelbunden basis granska 
och uppdatera 
informationssäkerhetspolicyn 
samt tillhörande riktlinjer. 
Vidare är ansvaret för 
granskning, uppdatering och 
godkännanden ej definierat.  
 
Regionen saknar etablerade 
rutiner som säkerställer att 
styrdokument granskats och 
uppdaterats enligt 
förutbestämd frekvens. 
 
Regionen saknar en formell 
process för att granska 
efterlevnad av styrande 
dokument. 

Strategi och 
rutiner 

Regionen har upprättat en IT-säkerhetsstrategi som 
verksamhetschefen inom IT ansvarat för och som 
enligt intervjuade nyckelpersoner ska uppdateras 
vartannat år. Syftet med strategin är att leda till en 
höjning av de grundläggande skyddsnivåerna av IT-
miljön. Strategin inkluderar sex områden som regionen 
har behov att utveckla och förbättra för att öka IT-
säkerheten; Utbildning och information till regionens 
användare, upphandling och inköp, identitetshantering 
och behörigheter, kontroll över nätverk, teknisk 
säkerhet och regelverk gällande outsourcing. Enligt 
intervjuade nyckelpersoner finns strategin uppladdad 
på Intranätet för alla anställda att ta del av, och för 
närvarande håller filmer på att spelas in i utbildande 
syfte gällande säkerhet. Däremot framgick det under 
intervjuer att inget aktivt arbete sker för att sprida IT-
säkerhetsstrategin inom regionen.  

 

På regionens intranät kan medarbetarna komma åt en 
sida kallad Akvariet, som visar regionens gemensamma 
styrprocesser inom IT. Akvariet är uppbyggt i form av 
processkartor som representerar de olika processerna, 
såsom behörighetsprocessen, incidenter, 
systemutveckling, osv. I processkartan kan användare 
klicka in på varje steg för att se en beskrivning av vad 
som ska utföras i det specifika steget.  
 

Regionens IT-
säkerhetsstrategi som 
definierar riktningen för IT har 
inte uppdaterats sedan 2019 
eller enligt förutbestämd 
frekvens. 
 
Regionen genomför inget 
aktivt arbete med att sprida 
IT-säkerhetsstrategin i 
organisationen.  

 

2,3 

 
 
 
 
 

19 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Organisation 

Inom Region Västerbotten finns det ett stort antal 
system, närmare 700 stycken. Samtliga system ska 
finnas dokumenterade i en systemförteckning som 
specificerar vilket område systemet används inom, och 
vem som ansvarar för systemet. Av dessa 700 system 
har cirka 50 identifierats som samhällsviktiga. 
 
Enligt intervjuade nyckelpersoner finns det idag ingen 
tydlig budget för de finansiella medel som ska avsättas 
för informationssäkerhet. Det medel som dedikerats till 
informationssäkerhet i dagsläget är för rollen 
informationssäkerhetssamordnare, utöver det framgår 
det att nyckelpersoner inte känner till någon budget 
specifikt för informationssäkerhet. 
 
Ansvarsfördelning inom regionen 
I dokumentet Riktlinjer för informationssäkerhet - 
Förvaltning och drift
 framgår det att regionfullmäktige 
har det övergripande ansvaret för 
informationssäkerhetsarbetet i regionen och ska 
fastställa policyn för informationssäkerhet. 
Regionstyrelsen har utifrån reglementet i uppgift att 
styra och samordna förvaltningen av regionens 
angelägenheter. Enligt riktlinjen ska styrelsen ta 
initiativ till utveckling av arbetsformer, system och 
rutiner samt ha övergripande ansvar att verksamheten 
arbetar i enlighet med de av fullmäktige beslutade 
dokument. Styrelse och nämnder ansvarar för att 
regionens arbete med informationssäkerhet sker på ett 
ändamålsenligt sätt och i enlighet med fastställda 
riktlinjer, att nödvändiga resurser avsätts för 
samordning av informationssäkerhetsarbetet samt att 
fastställa regler och riktlinjer för 
informationssäkerhetsarbetet.  
 
Det framgår i riktlinjen för förvaltning och drift att 
verksamhetschefen ansvarar för informations-
säkerheten inom sin verksamhet och därmed att det 
finns rutiner för regelbunden granskning av 
verksamhetens informationssäkerhet som går i linje 
med regionens krav. Verksamhetschefen ska vidare 
tillse att medarbetarna får nödvändigt information och 
utbildning gällande regler för informationssäkerhet. 
Varje verksamhetschef är inom sitt 
verksamhetsområde informationsägare. 
 
Enligt riktlinjen ansvarar Informationsägare för att 
fatta beslut om krav och prioriteringar avseende 
informationssäkerheten i sin verksamhet. Det omfattar 
i huvudsak klassificering av information, 
riskbedömningar och beslut om användares 
åtkomsträttigheter och att dessa överensstämmer med 
faktiskt behörigheter. 
 
Riktlinjer för informationssäkerhet - förvaltning och 
drift
 framgår det att regionen har en 
förvaltningsmodell som förvaltningen av IT-system 
sker enligt. Enligt förvaltningsmodellen är 

 
 
 
 
 
 
 
Regionen har inte kunnat 
uppnå önskade interna 
målsättningar inom IT- och 
informationssäkerhet då 
resurser varit begränsade.  

 
 
 
Regionen saknar en tydlig och 
definierad ansvarsfördelning 
kopplat till 
informationssäkerhet.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1,7 

 
 
 
 
 

20 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

objektägaren beställaren av informationssystemet och 
har det yttersta ansvaret för att förvaltningsobjektet 
fungerar på avsett sätt. Objektägaren ansvarar för 
informationssäkerheten i det informationssystem det 
gäller, vilket i huvudsak omfattar att ansvara för att 
tillämpa riktlinjer, samt kravställa 
informationssäkerhet i samband med anskaffning, 
utveckling, avveckling och migrering av 
informationssystem. Objektägaren har således 
befogenhet att fatta avgörande beslut om 
förvaltningsobjektet vid nyutveckling, 
vidareutveckling, förvaltning och avveckling. Vidare 
ansvarar objektägaren för framtagande av 
kontinuitetsplaner.  
 
Regionens dataskyddsombud ansvarar för att 
samordna regionens gemensamma 
informationsarbete. 
 
Upphandling av leverantörer 
Vid upphandling av informationssystem bär 
avdelningen för Digitalisering och Innovation det 
huvudsakliga ansvaret. Enligt intervjuade 
nyckelpersoner arbetar avdelningen utefter ett 
standardiserat arbetssätt, däremot framkom det att 
processen inte finns formellt dokumenterad. Tidigt i 
processen involveras en objektägare från regionen 
som ansvarar för att utvärdera tekniken och hjälpa till 
med kravspecifikationen för IT- och informations-
säkerhet. Under intervjuerna framgick det att 
avdelningen Digitalisering och Innovation initialt tar 
fram en kostnadsbild som ligger till grund för 
upphandlingen. Vid upphandlingen av informations-
system används verktyget KLASSA som hjälpmedel för 
att genomföra kombinerad informationsklassning, 
riskanalys och åtgärdsplan. Genom att använda 
KLASSA kan regionen tydliggöra vilka krav den ställer 
på leverantören. Däremot framgår det i IT-
säkerhetsstrategin att regionen innehar många system 
och annan utrustning som inte uppfyller 
grundläggande IT-säkerhet och gällande regelverk. 
Enligt intervjuade personer finns det i dagsläget ingen 
etablerad process för att beakta IT- och 
informationssäkerhet i upphandlingen, utöver 
informationsklassningen som görs med hjälp av 
verktyget KLASSA. Vidare finns det inga 
dokumenterade och definierade processbeskrivningar 
över hur informationsklassningar i KLASSA ska 
genomföras. För leverantörer som används i dag, finns 
det enligt intervjuade nyckelpersoner inte några 
centralt definierade SLA:er (Service Level Agreement) 
eller krav på uppföljning. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det finns ingen strukturerad 
process för att säkerställa att 
informationssäkerhet är 
tillräckligt inkluderat i 
upphandlingsprocessen.  
 
 
Regionen genomför ingen 
konsekvent uppföljning av 
tredjeparters arbete med 
informationssäkerhet.  
 
 
Regionen saknar definierade 
riktlinjer och rutiner för 
arbetet kopplat till 
tredjeparter. 
 

 

Tabell 6: Nuläge och iakttagelser inom huvudområdet Personal och behörigheter. 

Område 

Nuläge 

Iakttagelser 

Mognad 

 
 
 
 
 

21 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Personal 

Region Västerbotten har en 
informationssäkerhetssamordnare som arbetar på 
halvtid. Enligt intervjuade nyckelpersoner har Region 
Västerbotten haft en hög personalomsättning i rollen 
som informationssäkerhetssamordnare, vilket har 
inneburit att det varit tre olika personer som varit 
informationssäkerhetssamordnare sedan år 2020. 
Nuvarande informationssamordnare innehar både 
rollen som informationssäkerhetssamordnare och 
dataskyddombud, där varje roll utgör ungefär 50 
procent. Framledes planerar regionen ha en 
informationssäkerhetssamordnare på heltid. Under 
intervjuer framgick det att det idag finns begränsade 
resurser inom informationssäkerhetsarbetet.

 

 
Det framgick under intervjuer att det i dag finns olika 
sätt för medarbetare att samla kunskap om 
informationssäkerhet. Det finns sedan tidigare, samt 
att det för närvarande håller på att spelas in, ett antal 
kortare filmer inom bland annat nätfiske och 
lösenordshantering som ska kunna användas i 
utbildningssyfte och vid nyanställning. I dagsläget blir 
nya medarbetare hänvisade till intranätet för att hitta 
information gällande informationssäkerhet. Däremot 
finns det inga krav på att genomföra utbildning inom 
IT- och informationssäkerhet, på varken IT-personal 
eller andra medarbetare inom regionen. Vidare saknas 
det en utbildningsplan för anställda inom regionen, och 
ingen uppföljning på deltagande genomförs varken för 
nyanställda eller övriga medarbetare.  
 

Regionen har inte säkerställt 
att ansvaret för att 
implementera och granska 
arbetet med 
informationssäkerhet är 
separerat mellan 
informationssäkerhetssamord
nare och dataskyddsombud.  
 
 
 
 
 
 
 
 
Regionen saknar en definierad 
utbildningsplan för 
utbildningar inom IT- och 
informationssäkerhet. Vidare 
genomförs inga planerade 
utbildningsinsatser på 
regelbunden basis.  
 
 
Regionen har inte tillsett att 
nyanställda och övriga 
medarbetare har tillräcklig 
utbildning och således 
adekvat kunskapsnivå inom 
IT- och informationssäkerhet. 

1,5 

Behörighetsha
ntering 

Processen för tilldelning, borttag och ändring av 
behörighet finns dokumenterad i regionens interna 
sida för styrprocesser kallad Akvariet. Enligt 
intervjuade nyckelpersoner är mer än majoriteten av 
regionens system synkroniserade med Active Directory 
(AD). Samtliga medarbetare inom Region Västerbotten 
får ett Active Directory (AD)-konto vid nyanställning. 
När den nyanställde registreras i HR-systemet skapas 
automatiskt ett AD-konto som därefter inaktiveras per 
automatik under den anställdes registrerade sista 
anställningsdag i HR-systemet. Det är närmaste chef 
som är ansvarig för att meddela HR om den anställdes 
sista arbetsdag.  
 
Beställning av behörighet, oavsett roll eller system, 
sker genom ett gemensamt ärendehanteringssystem. 
Varje behörighetsbeställning måste godkännas av 
verksamhetsansvarig. Beställningen, både tillägg och 
borttag, hanteras av en grupp inom IT som får 
beställningar via ärendehanteringssystemet. När 
behörigheten har lagts till, ändrats eller tagits bort 
stängs ärendet. För journalsystemet gjordes ett 
stickprov på tillägg och borttag av behörighet, där EY 
kunde följa den beskrivna behörighetsprocessen. 
Ärenden började enligt ovan process med att ett 
ärende registrerades i ärendehanteringssystemet, som 
hamnar hos Information. Ärendet innehåller 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2,0 

 
 
 
 
 

22 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

information om vem behörigheten önskas läggas 
till/tas bort för, vem som har begärd beställningen, 
vilken användarprofil personen ska tilldelas, osv. 
 
Behörighetsprocessen ser likadan ut för server och 
databaser. Om behörighet ska skapas till en person 
som inte är anställd, exempelvis en konsult, hanteras 
ärendet manuellt av servicedeskpersonal. 
 
Ansökan om fysisk behörighet till serverhallar 
inkommer, bedöms och hanteras av säkerhetsansvarig 
på IT. Sedan granskningen kring IT-systemens 
robusthet 2017 har regionen genomfört en rensning 
av användare med fysisk behörighet och där många 
behörigheter har tagits bort, enligt intervjuade 
nyckelpersoner. I dagsläget har IT-driftpersonal, 
konsulter och fastighetspersonal fysisk behörighet till 
serverhallarna, vilket motsvarar cirka 50 personer. 
Vidare framkom det under intervjuer att regionen har 
begränsat antalet anställda med fysisk behörighet, 
genom att begränsa vilka roller som får behörighet. 
 
Det finns inga centrala riktlinjer hur periodiska 
genomgångar av behörigheter i regionens system ska 
genomföras, enligt intervjuade nyckelpersoner är det 
verksamhetens ansvar att genomföra det. Det finns 
inga gemensamma instruktioner för hur detta ska 
genomföras, vilka krav som behöver uppfyllas eller 
dokumentationskrav. Vidare genomförs ingen central 
uppföljning om den periodiska genomgången 
genomförs inom respektive verksamhet.  
 
Under intervjuer framgick det att aktivitet i servrar och 
databaser loggas. Loggarna skickas till regionens 
Configuration Management verktyg, och granskas var 
6:e månad av IT-avdelningen genom stickprov för att 
säkerställa att inga olämpliga aktiviteter genomförts. 
Enligt nyckelpersoner sparas ingen dokumentation 
från granskningen. 
 
Riktlinjer för informationssäkerhet - förvaltning och 
drift
 framgår det att varje objektägare är ansvarig för 
att upprätta rutiner för lösenord och säkerställa att 
lösenorden är kvalitativa och byts ut regelbundet. 
Utöver riktlinjen har regionen en artikel, Artikel 
Lösenord
, som innehåller tips på hur användaren ska 
tänk på vid val av lösenord. Artikeln är däremot inte 
formellt beslutad. Det finns således ingen policy eller 
riktlinjer som definierar vilka lösenordskrav som ska 
uppfyllas för samtliga system. Enligt intervjuade 
nyckelpersoner saknas rutin för att på en regelbunden 
basis granska lösenordsinställningarna, både för AD-
synkroniserade system och övriga. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det saknas ett övergripande 
systematiskt arbete för att 
säkerställa att 
verksamheterna genomför 
regelbundna kontroller i form 
av periodiska genomgångar 
av behörigheter. 
 
 
 
Det genomförs inga 
periodiska genomgångar av 
användare med behörighet till 
server och databas.  
 
 
 
 
Region Västerbotten saknar 
en definierad lösenordspolicy.  
 

 

Tabell 7: Nuläge och iakttagelser inom huvudområdet Drift. 

Område 

Nuläge 

Iakttagelser 

Mognad 

 
 
 
 
 

23 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Incidenthanteri
ng 

IT Västerbotten innehar ansvaret för att hantera 
incidenter, där de processer och rutiner som följs 
bygger på ramverket för Information Technology 
Infrastructure Library (ITIL). ITIL-ramverket är 
vedertagen internationell praxis och beskriver 
processer och rutiner för bland annat 
incidenthantering.  
 
Hantering av IT- och informationssäkerhetsincidenter 
beskrivs i regionens rutin Incidentrapportering - 
Störning av kontinuiteten i hälso- och sjukvårdstjänsten 
(NIS-incidenter).
 Denna rutin riktar sig endast till NIS-
incidenter och inte andra typer av incidenter. Alla 
incidentprocesser, oavsett typ av incident, finns 
däremot beskrivet på intranätet för styrprocesser 
Akvariet, samt hur dessa ska hanteras. Samtliga 
incidenter loggas i regionens ärendehanteringssystem 
för incidenter. När incidenten registreras kategoriseras 
ärendet i en felklass, som bestäms beroende på hur 
kritisk incident är (Kritisk, Hög, Medel och Låg). Dessa 
kategorier definiera hur snabbt Servicedesk måste 
påbörjade felsökningen. Kritiska incidenter hanteras 
enligt ITIL’s Major Incident Management process. 
Incidenten hanteras i första hand av 
beredskapstekniker på IT, som ansvarar för att felsöka, 
avhjälpa och eskalera. Om beredskapstekniker befarar 
en NIS-incident, involveras Sektionschef IT. 
Informationssäkerhetssamordnaren är ansvarig för att 
upprätta anmälan till MSB (skede 1) samt följa upp and 
rapportera till MSB (skede 2 och 3).

 

 
Rutinen Incidentrapportering - Störning av kontinuitet i 
hälso- och sjukvårdstjänst (NIS-incidenter)
 beskriver 
hur regionen ska agera i samband med störningar som 
orsakat betydande inverkan på kontinuiteten. Rutinen 
definierar ansvar och befogenheter för olika roller i 
organisationen och att hur dessa ska rapporteras. 
Vidare framgår det ett Tjänsteperson i beredskap (TiB) 
och Informationssäkerhetssamordnare ska kontaktas 
av sektionschef IT när incidenten klassas som en NIS-
incident. 
 
Under intervjuer med nyckelpersoner gavs ett exempel 
på en NIS-incident som inträffat under 2021. 
Incidenten registrerades i regionens 
ärendehanteringssystem efter att en användare 
upplevt problem. Enligt rapporterade dokument 
framgick det att hantering av ärendet påbörjades 
direkt vid rapporterad incident. Då problemet pågick i 
mer än två timmar rapporterades incident enligt NIS till 
MSB, vilket EY fick se dokumentation på. Under 
intervjun framgick det att TiB involverades när 
incidenten klassats som NIS. I regionens rutin för 
incidenthantering framgår det att rapportering till MSB 
ska ske i tre skeden, en övergripande bild av 
problemet, en fördjupad bild samt en utvärdering och 
vidtagna åtgärder. När incidenten var avhjälp 
rapporterade regionen till MSB för utvärdering och 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Regionen saknar rutin för att 
granska efterlevnaden av 
incidenthanteringsprocessen.  

2,7 

 
 
 
 
 

24 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

förebyggande åtgärder. EY kunde däremot inte 
säkerställa att rapporteringen till MSB för skede 3 var 
genomförd.  
 
Region Västerbotten genomför i dagsläget ingen 
strukturerad intern rapportering uppåt i 
organisationen kring incidenter. Intervjuade 
nyckelpersoner har däremot en ambition om att från 
och med februari 2022 på månatlig basis rapportera 
antalet ärenden och incidenter kategoriserade med 1 
och 2 till styrelsen.  
 

Informations-
klassning  

Enligt intervjuade nyckelpersoner har en övergripande 
klassning genomförts för att identifiera 
verksamhetskritiska system. Detta har gjorts genom 
att bestämma vilka områden inom regionen som är 
kritiska och därefter identifierat systemet som är 
kopplade till dessa områden. Med hjälp av denna 
klassning identifierades 50 system som 
verksamhetskritiska. Under intervju fick EY se hur 
denna identifiering och mappning var illustrerad och de 
system som ansågs vara mest kritiska. Baserat på 
denna klassning har 21 system inkluderats i en 
prioriteringslista som anger vilket system som ska 
startas först för att kunna hålla igång den samhälls-
viktiga tjänsten. Enligt Patientsäkerhetsberättelsen 
framgår det att informationstillgångarna klassas i 
samband med upphandling och vid större 
systemutvecklingar. 
 
Informationsklassning av dessa 21 verksamhetskritiska 
system ska enligt intervjuade nyckelpersoner ske 
årligen, med hjälp av verktyget KLASSA. Klassningen 
är ett pågående arbete som sker löpande, dock har 
inte samtliga system klassats på årlig basis enligt 
förutbestämd frekvens enligt intervjuade 
nyckelpersoner. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I dagsläget har ingen 
informationsklassning gjorts 
på samtliga system som anses 
som verksamhetskritiska och 
det finns ingen definitiv plan 
som tydliggör när det ska 
genomföras.  
 

1,7 

Nätverk 

Enligt intervjuade nyckelpersoner har Region 
Västerbotten segregerat nätverk både logiskt och 
fysiskt. De har även ”intrusion prevention system” 
(IPS) för att analysera och identifiera 
nätverksaktiviteter. 
 

 

3,0 

Brandväggar 

Enligt intervjuade nyckelpersoner granskar Region 
Västerbotten brandväggarnas konfiguration 
sporadiskt. Regionen har däremot för nuvarande ingen 
dokumenterad brandväggspolicy för att styra 
underhåll och dokumentation av brandväggsrelaterade 
aktiviteter samt ingen regelbunden uppföljning av 
konfigurationen. 
 

Regionen har ingen 
brandväggspolicy eller 
dokumenterade rutiner för att 
på regelbunden basis granska 
och testa brandväggarnas 
konfiguration. 
 

1,5 

Kontinuitetspla
nering 

Enligt riktlinjerna för informationssäkerhet som 
upprättats av före detta landstingsstyrelsen ska varje 
IT-system inom regionen ha en kontinuitetsplan som 
säkerställer att kravet på tillgänglighet uppfylls även 
om systemet ligger nere, och ansvaret för att tillse att 

I dagsläget finns det inte 
kontinuitetsplan för samtliga 
IT-system, vilket inte går i 
linje med riktlinjerna från före 
detta landstingsstyrelsen. 

1,4 

 
 
 
 
 

25 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

sådana finns och efterlevs ligger på respektive 
objektägare. Enligt intervjuade nyckelpersoner 
framgick det dock att samtliga IT-system inte har en 
kontinuitetsplanering. 
 
Regionen har tagit fram ett systemlandskap, som har 
delats in i olika områden, såsom journalsystem, 
labbsystem, integrationsplattformar, ekonomi, osv. 
Detta systemlandskap har använts för att identifiera de 
mest verksamhetskritiska systemen och för att skapa 
en prioriteringsordning för vilka systemen som ska 
återställas först efter ett avbrott. 21 system 
identifierades som verksamhetskritiska och samtliga av 
dessa har en reservrutin om ett avbrott skulle inträffa. 
Regionen jobbar även med redundans på servrar, 
energi, osv. för att säkerställa att verksamhetskritiska 
system är tillgängliga i så stor utsträckning som 
möjligt.  
 
För regionens databaser och servrar görs 
säkerhetskopieringar en gång per dag. Om någon 
misslyckas vid en säkerhetskopiering får 
dagberedskapen en notis om detta. 
Säkerhetskopieringarna på journalsystemet sparas i 14 
dagar. Utöver dessa sparas även en 
säkerhetskopiering per månad, som lagras i minst 2 år.  
 

 

Tabell 8: Nuläge och iakttagelser inom huvudområdet Programförändringar. 

Område 

Nuläge 

Iakttagelser 

Mognad 

Förändrings-
hantering 

Regionens programförändringsprocess finns 
dokumenterad i Akvariet. Processen startar när ett 
behov har identifierats. Behovet utvärderas och 
resurser tilldelas för att kunna utvecklas. Majoriteten 
av förändringar som sker inom IT-miljön är 
systemintegrationer och endast en mindre andel rör 
systemutveckling. För systemutvecklingar är det 
objektägaren som avgör om det finns budget för att 
genomföra ändringarna.  
 
Programförändringar delas in i två kategorier; 
standardändringar och större ändringar. För 
standardändringar är det systemets förvaltningsledare 
som godkänner förändringen, medan större ändringar 
går igenom ett ändringsråd. I ändringsrådet ingår en 
ändringsledare, personer som äger förändringen (både 
verksamhetsansvarig och teknik ansvarig) samt de två 
avdelningscheferna inom IT (infrastruktur respektive 
systemutveckling). Vid ändringsrådet används en mall 
för att bedöma förändringens påverkan på tekniken, 
verksamheten, när förändring ska implementeras, vem 
informationen ska kommuniceras till, med mera. Innan 
produktionssättning testas lösningen i testmiljö för att 
säkerställa att förändringen går i linje med efterfrågad 
ändring från verksamheten. Enligt process-

 

2,3 

 
 
 
 
 

26 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

dokumentationen får en och samma person inte 
efterfråga, utveckla och implementera en ändring. 
 

 
 

 

 
 
 
 
 

27 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Bilaga 2: Förteckning över intervjuade funktioner 

 
Intervjuade funktioner: 
 

 

Dataskyddombudsman och informationssäkerhetsombud, 2022-02-09, 2022-02-21 

 

Verksamhetschef IT, 2022-02-09, 2022-02-21 

 

Avdelningschef IT (Infrastruktur, nätverk), 2022-02-09, 2022-02-21 

 

Avdelningschef IT (Systemutveckling), 2022-02-09, 2022-02-21 

 

IT-infrastruktursansvarig, 2022-02-09, 2022-02-21 

 

Behörighetsadministratör, 2022-02-24 

 
 

 

 
 
 
 
 

28 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Bilaga 3: Dokumentförteckning 

 
Dokument: 
 

 

Hälso- och sjukvårdsnämndens nämndprotokoll för 2021 (10 stycken) 

 

Hälso- och sjukvårdsnämndens internkontrollplan 2021 

 

Incidentrapportering - Störningar av kontinuiteten i hälso- och sjukvårdstjänsten (NIS-
incidenter) 

 

Informationssäkerhetspolicy 

 

Ledning- och styrmodell för informationssäkerhet 

 

Processbeskrivningar Akvariet - Incidentprocess  

 

Processbeskrivning Akvariet - Behörighetshantering 

 

Riktlinje informationssäkerhe

t - 

förvaltning och drift 

 

Riktlinje informationssäkerhet - användare 

 

Regionstyrelsens nämndprotokoll för 2021 (9 stycken) 

 

Regionstyrelsens internkontrollplan 2021 & 2022 

 

Regionstyrelsens tillsynsrapport 2021 

 

IT-säkerhetsstrategi Region Västerbotten 

 

Patientssäkerhetsberättelse 

 

 

 
 
 
 
 

29 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Bilaga 4: Definitioner 

Active Directory (AD): Katalogtjänst vilken lagrar information om resurser (såsom 
användare). Separata IT-system kan kopplas till Active Directory och både inloggning och 
behörighetsroller i systemen kan således styras genom inställningar och rolluppsättning i 
Active Directory. Detta möjliggör för central användarhantering och automatisk 
inloggning. 

Applikation: Datorprogram med olika typer av funktionalitet beroende på applikationens 
syfte. Applikationen finns lagrad på en dator eller en server. 

Backup: Säkerhetskopia av den information som finns i en databas eller på en server. 

Databas: En databas är en katalogtjänst med indexerad information om resurser (såsom 
tex. användare).  

Dataskyddsombud (DSO): Särskilt utsedd person vilken tillser att personuppgifter 
behandlas på korrekt och lagenligt sätt inom organisationen, genom att till exempel utföra 
kontroller och utbildningsinsatser. 

Förvaltningsobjekt: Styrande enhet inom vilken ett antal olika informationssystem för en 
viss typ av kommunens verksamhet innefattas. Förvaltningsenheten styrs av en styrgrupp 
som beslutar om förvaltningsplan och budget. System är uppdelade på olika 
förvaltningsgrupper inom ett förvaltningsobjekt. 

Informationsklassning: Klassning av informationstillgångar enligt i riktlinjer 
dokumenterade regler med avseende på informationens sekretess, riktighet, tillgänglighet 
och konfidentialitet. 

Informationssäkerhet: Säkerhetsfrågor som berör information, oberoende av system och 
plattformar. 

Informationssäkerhetssamordnare: Särskilt utsedd person som innehar det övergripande 
ansvaret att leda och samordna utvecklingen av kommunens informationssäkerhet. 

IT-säkerhet: Säkerhet som huvudsakligen relaterar till IT-infrastruktur, systemfrågor och 
konfigurering. 

Kontinuitetsplanering: Planering och åtgärder med syfte att motverka avbrott i 
verksamheten och skydda kritiska verksamhetsprocesser mot konsekvenser av allvarliga 
fel i system eller katastrofer.  

Ledningssystem: Definierat verktyg eller system för att leda, planera, kontrollera, följa 
upp och utvärdera den egna verksamhetens arbete med informationssäkerhet. 

Nätverk: Ett nätverk administrerar koppling mellan olika resurser såsom olika program. 

Penetrationstester: Test av informationssystem, nätverk eller webbapplikationer för att 
identifiera sårbarheter vilka kan utnyttjas av angripare. 

 
 
 
 
 

30 
 

Ernst & Young AB

 

Box 7850

 

103 99 Stockholm

 

Besöksadress:

 

Hamngatan 26

 

 

 

Tel: +46 (0) 8-5205 90 00

 

Fax: +00 123 4567 8901

 

ey.com

 

Org nr 556053-5873

 

Riskanalys: Redovisning av de samlade kraven på ett informationssystem avseende 
tillgänglighet, riktighet och sekretess. Systemsäkerhetsanalysen ska redogöra för vidtagna 
samt ytterligare nödvändiga säkerhetsåtgärder vilka är nödvändiga för att kraven på 
informationssystemet ska uppfyllas. 

Server: En server är ett datorprogram som bidrar med funktionalitet till ett annat program 
via en nätverksuppkoppling. 

SLA (Service Level Agreement): Servicenivåavtal mellan beställare och tjänsteleverantör 
där överenskomna krav som ställs på tjänsten definierats, tex drift, support och förvaltning 
av systemet.  

Systemförvaltare: Ansvarar för att operativt sköta ett systems förvaltning inom givna 
ekonomiska ramar.  

Systemleverantör: Leverantör av IT-system som agerar supporterande vid incidenter med 
systemet och i vissa fall tillhandahåller drift av systemet. Leverantören tillhandahåller 
uppdateringar av systemversioner samt löpande rättningar av identifierade systemfel. 

Systemägare: Verksamhetens chef eller särskilt utsedd person med ansvar för 
administration och drift av ett eller flera informationssystem inom ramen för antagna mål, 
vilken agerar ledningsfunktion över systemets förvaltning. 

Säkerhetskopiering: Kopia av den information som finns i en databas eller på en server.