Rutin vid driftstopp i Prator 

2023-04-03

 

 

Driftstoppsrutinen är framtagen av: 

Helen Hellström-Johansson  sköterska SVU processen,  Huvudadministratör 
Prator förvaltning NUS  

Margareta Mannberg sköterska Huvudadministratör Prator förvaltning Region 
Västerbotten, Expertgrupp Link. 

Åsa Forsman sköterska Vårdplaneringsteamet Skellefteå lasarett 

Anita Lundberg Vårdkoordinator Skellefteå kommun  

Eva Björklund Biståndshandläggare Skellefteå kommun 

Karolin Brännström Enhetschef inom vård och omsorg Skellefteå kommun  

Monica Olsson Biståndshandläggare Skellefteå kommun 

 Jenny Lantto Systemförvaltare Skellefteå kommun 

Annica Holmgren Enhetschef HSL Hemsjukvård Centrum/Väst 

Äldreomsorg Umeå kommun 

Marie Rönnberg Biståndshandläggare Umeå kommun 

Mia Wikman Systemförvaltare Socialtjänstens IT-stöd, Umeå kommun 

Pernilla Larsson Systemförvaltare Socialtjänstens IT-stöd, Umeå kommun 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Bilaga till Länsrutin för samverkan mellan Regionen och kommunerna i Västerbotten vid 
utskrivning från sluten hälso- och sjukvård 

Rutin vid driftstopp i PRATOR

                  

20230403 

Vid ett driftstopp är det viktigt att kontakta den egna supporten så information om 

avbrottet kommuniceras ut bland användarna och att felsökning påbörjas. 

Regionen meddelar Servicedesk Tel 59090     

  

Kommunerna meddelar sin egen IT-Support. 

 

Denna rutin används vid driftstopp i PRATOR.  

Rutinen är uppdelad utifrån slutenvårdens, kommunens och öppenvårdens 

(primärvårds och psykiatrisk öppenvårds) perspektiv 

Vid stopp i Prator för enbart kommunerna.  

Endast regionen kan då se översiktsbilden i Prator. Kommunens inloggning i Prator sker då 

via internetlänk vilket innebär att kommunen får tillgång till informationen i Prator. 

Åtkomst till internetlänken finns angiven i respektive kommuns lokala avbrottsrutin. 

 

Vid stopp i Prator för båda huvudmännen  

 

All kommunikation sker via telefon och dokumenteras inom den egna verksamheten. 
Korta avbrott (upp till ett par timmar) bedöms försumbart påverka verksamheten. 

Undantag är om avbrottet sker i nära anslutning till kl. 12.00 - som är en brytpunktstid i 

Prator.  

Vid utskrivning från sjukhus måste man alltid förvissa sig om att mottagande enheter är 

underrättade, avbrottsrutinen ska då användas. 
Längre avbrott (upp till en arbetsdag eller mer) medför att avbrottsrutinen ska användas 

för information som rör samverkan vid utskrivning/samordnad individuell plan. 

 

Vid ett driftstopp i PRATOR sker informationsöverföring via telefon mellan slutenvård, 

öppenvård och kommun. (Information om viktiga telefonnummer finns längst ner i 

rutinen). 

För regionens anställda kan telefonkatalogen nås via Linda  

Regionen nås via växeln eller direktnummer till aktuell enhet. Det är viktigt att alla 

samverkansparter i vårdkedjan kontaktas.  

Alla berörda parter: slutenvård, öppenvård och kommun har ansvar för att 

informationsöverföring sker.

 

Samtliga vårdkedjor/händelser som påbörjats eller avslutats under stoppet ska 

dokumenteras inom respektive enhet.  Under driftstoppet kan notering av händelser i 

förloppet även skrivas på blankett som stöd för efterregistrering. Blanketten används 

för att veta vilken information som hämtats/lämnats. Blankett kan användas av såväl 

region som kommun.  

Notera datum och signatur för när du meddelar eller mottar information. Skriv namnet 

på den person du talar med i kommentarsfältet. Blanketten kan skannas in som en del i 

verksamhetens dokumentation. Förstörs sedan.

 

Ta hjälp av de checklistor som finns för de olika processerna. 

https://www.regionvasterbotten.se/for-vardgivare/samverkan/regional-samverkan-for-

Halsa-vard-och-omsorg/omraden-for-samverkan/avtal-overenskommelser-och-rutiner

 

 

 

Slutenvårdens ansvar vid driftstopp 

Denna rutin gäller både för somatisk och psykiatrisk slutenvård. 

Kontakta aktuella parter i vårdkedjan  

Alla berörda parter: slutenvård, öppenvård och kommun har ansvar för att 

informationsöverföring sker. 

 

Slutenvården: Delger kommun och öppenvård/primärvård inskrivning och preliminärt 

utskrivningsklar, utskrivningsrapport, utskrivningsklar, utskrivningsmeddelande.  

Vid ett driftstopp i PRATOR sker informationsöverföring via telefon mellan slutenvård, 

öppenvård och kommun. Det är viktigt att alla samverkansparter kontaktas, d.v.s. ring 

både kommun och hälsocentral (psykiatrisk öppenvård om patienten är inskriven på 

psykiatrisk avdelning).  

Samtliga händelser som påbörjats eller avslutats under stoppet ska dokumenteras i 

patientens journal. 

Under driftstoppet kan notering av händelser i förloppet även skrivas på blankett som 

stöd för efterregistrering. Blanketten används för att veta vilken information som 

hämtats/lämnats. Blankett kan användas av såväl region som kommun.  

Notera datum och signatur för när du meddelar eller mottar information. Skriv namnet 

på den person du talar med i kommentarsfältet. Blanketten kan scannas in som en del i 

patientjournal Förstörs sedan. 

 

 

 

När PRATOR åter är i drift 

 

  Inskrivning: Patienter som lagts in under avbrottet skrivs in för att fullfölja processen i 

Prator. Övrig sedan tidigare kommunicerad information skrivs ej in i efterhand. 

Patienter som både skrivits in och ut under avbrottet registreras inte. 

 

  Utskrivning: Patienter som skrivs ut från sjukhuset under avbrottet, skrivs även ut i Prator. 

 

   Kvittera meddelanden 

 

  

 

 

 

 

Kommunens ansvar vid driftstopp 

Denna reservrutin gäller för kommunens alla enheter vid ett driftstopp i PRATOR. 

Kontakta aktuella parter i vårdkedjan 

Alla berörda parter: slutenvård, öppenvård och kommun har ansvar för att

 

informationsöverföring sker. 

 

Kommunerna: Svarar på inskrivning med aktuella insatser. Besvaras via direktnummer till 

enhet/avd eller Region Västerbottens växel. Kommunklar meddelas till slutenvård och 

öppenvård/primärvård. 

Vid ett driftstopp i PRATOR sker informationsöverföring via telefon mellan slutenvård, 

öppenvård och kommun. Det är viktigt att alla samverkansparter kontaktas, d.v.s. ring 

både slutenvården och vårdcentralen (psykiatrisk öppenvård om patienten är inskriven 

på psykiatrisk avdelning).  

Samtliga händelser som påbörjats eller avslutats under stoppet ska dokumenteras 

enligt den egna enhetens rutin.   

Under driftstoppet kan notering av händelser i förloppet skrivas på blankett som stöd 

för efterregistrering. Blanketten används för att veta vilken information som 

hämtats/lämnats. Blankett kan användas av såväl region som kommun.  

Notera datum och signatur för när du meddelar eller mottar information. Skriv namnet 

på den person du talar med i kommentarsfältet. Blanketten kan skannas in som en del i 

verksamhetens dokumentation. Förstörs sedan. 

 

När PRATOR åter är i drift 

  Inskrivning: Slutenvården skriver in patienter som lagts in under avbrottet, skrivs in för att 

fullfölja processen i Prator. Övrig sedan tidigare kommunicerad information skrivs ej in i 

efterhand. 

Patienter som både skrivits in och ut under avbrottet registreras inte. 

 

  Utskrivning: Patienter som skrivs ut från sjukhuset under avbrottet, skrivs även ut i Prator. 

 

  Kvittera meddelanden 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Öppenvårdens ansvar vid driftstopp 

Denna reservrutin gäller både för primärvården och den psykiatriska öppenvården vid 

ett driftstopp i PRATOR. 

 

Kontakta aktuella parter i vårdkedjan. 

Alla berörda parter: slutenvård, öppenvård och kommun har ansvar för 

informationsöverföringen sker. 

 

Öppenvård/Primärvård: Svarar på inskrivning, anger fast vårdkontakt samt aktuella 

insatser.  

Besvaras via direktnummer eller Region Västerbotens växel.  

Iniav och kallelse ll SIP meddelas ll kommunen, se kontaktuppgier.   

 

Vid ett driftstopp i PRATOR sker informationsöverföring via telefon mellan slutenvård, 

öppenvård och kommun. Det är viktigt att alla samverkansparter kontaktas, d.v.s. ring 

både kommun och slutenvård. 

 

Samtliga händelser som påbörjats eller avslutats under stoppet ska dokumenteras i 

patientens journal. 

Under driftstoppet kan notering av händelser i förloppet även skrivas på blankett som 

stöd för efterregistrering. Blanketten används för att veta vilken information som 

hämtats/lämnats. Blankett kan användas av såväl region som kommun.  

Notera datum och signatur för när du meddelar eller mottar information. Skriv namnet 

på den person du talar med i kommentarsfältet. Blanketten kan scannas in som en del i 

verksamhetens dokumentation. Förstörs sedan. 

 

Om du behöver kalla till en SIP under driftstoppet gäller också kontakt via telefon. Det 

är öppenvårdens ansvar att ringa alla som ska vara med på SIP'en.  

SIP dokumenteras på papper så patienten kan få en kopia. 

https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/Blankett%20f%C3%B6r%20st%C3%B6ddo

kumentation%20vid%20faktiskt%20SIP%20m%C3%B6te.docx

   

 

När PRATOR åter är i drift 

  Inskrivning: Slutenvården skriver in patienter som lagts in under avbrottet för att fullfölja 

processen i Prator. Övrig sedan tidigare kommunicerad information skrivs ej in i efterhand. 

Patienter som skrivits in och ut under avbrottet registreras inte. 

 

 

Utskrivning: Patienter som skrivs ut från sjukhuset under avbrottet, skrivs även ut i Prator. 

 

  Skicka kallelser till SIP där man kommit överens om datum per telefon Kvittera 

meddelanden 

 

  Kvittera meddelanden 

Viktiga telefonnummer vid driftstopp 

 

Telefonnummer till Region Västerbotten 

Växel telefonnummer: 090-7850000 eller direktnummer till avdelning 

Eller 

https://telefonkatalog.regionvasterbotten.se/guest/c_startpage.asp

 

 

Hälsocentraler 

Avancerad sökning 

Hälsocentralens namn  

Sök  

”interntelefon”

 

 

eller via regionens växel. 

  

Telefonnummer till kommunerna 

För kontakt med biståndshandläggare, samordnare eller enhetschef ring 

kommunernas 

växel dagtid vardagar

 

Klicka på blå informationsknapp för att se telefonnummer. 

Man kan också nå kommunen på helgen via hemsjukvården i respektive kommun, de 

vidarebefordrar information. 

 
 
 
 

Kontakt med 

kommunernas hemsjukvård Telefonnummer finns i regionens 

telefonkatalog. 

https://telefonkatalog.regionvasterbotten.se/guest/c_startpage.asp 

Avancerad sökning 

 

Skriv in kommunens namn 

hemsjukvård 

Sök 

 

 

Klicka på blå informaonsknapp för at se telefonnummer 
 
 
 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Document Outline