Digitaliserings-
strategi 2025

Innehåll

1. Bakgrund  ................................................................................ 3

1.1 Digitaliseringens nytta ........................................................... 4

2. Inledning ................................................................................. 5

2.1 Syfte och innehåll ................................................................. 5
2.2 Fyra fokusområden för att nå bättre  hälsa genom digitalisering  ... 6
2.3 Vad behövs för att vi ska lyckas? ............................................. 7
2.4 Pågående insatser och stödmaterial för kliniker och enheter ........ 7

3. Digitalisering för Målbild 2030  .................................................... 8

3.1 Digitalisering förverkligar målbilden ........................................ 8

4. Fyra strategiska fokusområden ...................................................10

4.1 Förbättrad tillgänglighet till vård ............................................11
4.2 Stärkta förutsättningar för individens  
delaktighet i vård och hälsa  .......................................................12
4.3 Mer tid till vård genom ökad  digitalisering i infrastruktur  ...........13
4.4 Bättre beslutsstöd genom en mer  effektiv hantering  
och analys av data  ...................................................................14

5. Generella utgångspunkter  .........................................................16

6. Ramverk för utveckling av digital mognad  ....................................17

6.1 Hur ska Region Västerbotten  tillgodogöra sig  
nyttorna av digitalisering? ..........................................................17
6.2 Styrande principer ..............................................................18
6.3 Konkreta åtgärder  ..............................................................19
6.4 Process för digitalisering - nuläge ...........................................19

7. Ordlista/definitioner ................................................................ 21

Omslagsfoto: Jonas Westling

ƒ 3

Digitaliseringsstrategi

1.  Bakgrund 

1  Iveroth, E., Lindvall, J., Magnusson, J. (2018) Digitalisering och styrning. Studentlitteratur, Lund.

Digitaliseringen är den enskilt största förändringsfaktorn i vår tid. Den 
 påverkar hela samhället. 

Digitalisering är ett begrepp som innefattar de olika möjligheter och 
 konsekvenser som uppstår vid datorisering. Det handlar till exempel om 
ny  infrastruktur, nya sätt att kommunicera och nya sätt att arbeta och orga-
nisera verksamheter.

1

 Ofta används begreppet för att beskriva de sociala, 

 organisatoriska och samhälleliga förändringar som har uppstått vid en ökad 
användning av informationstekniska (IT-baserade) lösningar de senaste åren.

Fo

to

:ƒK

la

sƒS

be

rg

Digitaliseringsstrategi

4

1.1  Digitaliseringens nytta

Digitalisering innebär en genomgripande verksamhetsomvandling genom:

•  ökad användning av informationsteknologi 
•  nya och ändrade arbetssätt.

Digitalisering kan till exempel göra det möjligt att anpassa vårdtjänster 
 utifrån individernas behov, förväntningar och önskemål. Andra exempel på 
 digitalisering är automatisering av sådant som idag görs manuellt. Det kan 
handla om att ta bort administrativa arbetsuppgifter och att erbjuda  förbättrad 
tillgång till information. Det kan även handla om att öka tillgängligheten 
 oberoende av tid och plats.

Region Västerbotten definierar digitalisering som verksamhetsutveckling med 
teknik. Regionen ser det som sin skyldighet att ta vara på digitaliseringens 
kraft för att skapa så stor nytta som möjligt för vården, regionen och dess 
 invånare. Inte minst med tanke på de stora samhällsutmaningar som finns  
i dag och i framtiden.  

I den här strategin används två primära begrepp: invånarnytta och 
 medarbetarnytta.  

Invånarnytta:

Till exempel ökad tillgänglighet till vård på egna villkor, 
ökad möjlighet till inflytande och kontroll över egen hälsa 
och livssituation.

Medarbetarnytta:

Till exempel bättre nyttjande av kompetens och kapacitet 
i organisationen samt bättre arbetsförhållanden. 

Med digitalisering kommer både små och stora förändringar som påverkar 
alla delar i organisationen. Förutsättningarna kring demografi, kompetens-
försörjning och ekonomi gör att utmaningarna är extra stora i ett glest befolkat 
län som Västerbotten. 

För att klara en omställning av det slag regionen står inför är det viktigt att 
kunna samarbeta prestigelöst och lösningsorienterat utifrån olika förutsätt-
ningar och yrkesroller.

Tillsammans är vi starka och kan göra skillnad!

ƒ 5

Digitaliseringsstrategi

2. Inledning

Det här är Region Västerbottens digitaliseringsstrategi.  
Den beskriver hur digitalisering ska bidra till att uppnå Region 
 Västerbottens Målbild 2030. Målbilden är framtagen av hälso- 
och sjukvården i Region Västerbotten och innebär att alla som 
bor i Västerbotten ska ha bästa möjliga förutsättningar att leva 
ett liv i god hälsa. 

2  Magnusson, J. (2020). Digital mognad. Vitbok. https://usercontent.one/wp/www.digitalforvaltning.se/
wp-content/uploads/2020/08/VITBOK-DiMiOS.pdf 

Strategin beskriver hur Region Västerbotten ska säkra och förstärka sin 
förmåga till att ställa om genom att utveckla sin digitala mognad. Med digital 
mognad menas organisationens förmåga att ta vara på digitaliseringens nyttor 
och möjligheter

2

. Digitaliseringen är alltså inte ett mål i sig utan en del i arbetet 

med att nå hälso- och sjukvårdens Målbild 2030 och Regionplanens mål. 

Region Västerbotten har också en strategi som berättar hur vi ska arbeta med 
digitalisering för regional utveckling, se Regional digital agenda på Region 
Västerbottens hemsida.

2.1  Syfte och innehåll

Syftet med digitaliseringsstrategin är att tillhandahålla en jämlik vård av hög 
kvalitet nära patienten. Detta uppnås i huvudsak genom att skapa: 

•  invånar- och medarbetarnytta
•  effektivisering för att kunna bibehålla och utveckla välfärden. 

Förutom ovanstående ska även en högspecialiserad vård i världsklass 
 säkerställas i hela norra sjukvårdsregionen. 

Strategin består av flera avsnitt som behandlar frågorna:

•  Hur ska digitaliseringen hjälpa regionen att göra nödvändiga förändringar? 
•  Vad ska regionen fokusera på fram till 2030? 
•  Hur ska regionens egen organisation ta vara på det som är bra med 

 digitalisering, alltså öka sin digitala mognad? 

I kapitel 7 finns en ordlista som definierar några av de begrepp som används  
i digitaliseringsstrategin. 

Digitaliseringsstrategi

6

2.2  Fyra fokusområden för att nå bättre 
 hälsa genom digitalisering 

Region Västerbotten har identifierat fyra fokusområden som särskilt viktiga  
i arbetet mot Målbild 2030. Dessa fokusområden är viktiga utgångspunkter 
för digitaliseringens utveckling i Region Västerbotten.

De fyra fokusområdena är: 

•  förbättrad tillgänglighet till vård
•  stärkta förutsättningar för individens delaktighet i vård och hälsa
•  mer tid till vård genom ökad digitalisering i infrastruktur och stödprocesser 
•  bättre beslutsstöd genom en mer effektiv hantering och analys av data. 

Fokusområdena beskrivs i kapitel fyra. Varje fokusområde inleds med en 
beskrivning av hur vi vill att det ska se ut i framtiden. Det kan till exempel vara 
hur digitaliseringen ska göra det bättre för regionens invånare. För varje fokus-
område beskrivs också principer för hur regionen ska arbeta inom området.

Fo

to

:ƒJo

na

sƒW

es

tling

ƒ 7

Digitaliseringsstrategi

2.3  Vad behövs för att vi ska lyckas?

I utvecklingen av strategin har Region Västerbotten uppmärksammat 
fem grundläggande förutsättningar som behöver finnas på plats för att 
 digitaliseringsarbetet ska lyckas. Dessa är:

• 

Mål och målbild för digitalisering - Mål och målbild ska vara  beslutade 
i både hälso- och sjukvårdsförvaltningens och regionförvaltningens ledning. 
De ska också vara kommunicerade och förankrade i verksamheten. 

• 

Struktur och process för prioritering och beslut - Det ska finnas 
en tydlig struktur och process för att göra prioriteringar och fatta beslut om 
olika initiativ till digitalisering. Eftersom hälso- och sjukvården är den aktör 
som är i behov av digitalisering ska de leda arbetet. 

• 

Identifierade behov - Digitaliseringen ska utgå ifrån invånarnas, 
 medarbetarnas och verksamhetens behov och förutsättningar. På det 
 sättet bidrar den till ökad delaktighet, till ett mer ändamålsenligt stöd  
och ett effektivare arbetssätt för verksamheten.

• 

Kommunikation om varför - Syftet med digitaliseringen är att skapa 
nytta för invånare och medarbetare. 

• 

Delaktighet - Digitalisering ska ske i nära samarbete mellan hälso- och 
sjukvården och verksamhetsområde digitalisering och medicinsk teknik samt 
andra stödfunktioner. Invånare, patienter och brukare ska vara del aktiga när 
nya tjänser utformas. Samverkan ska också ske mellan olika  huvudmän inom 
vård och omsorg, andra offentliga aktörer och privata företag.

Region Västerbotten har använt svenska och europeiska styr- och inriktnings-
dokument för att ta fram de fem förutsättningarna ovan. Två exempel på 
 sådana är regeringens och Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) Vision 
e-hälsa 2025 - gemensamma utgångspunkter för digitalisering i socialtjänst 
och hälso- och sjukvård

3

 och God och nära vård 2021 - en omställning av 

hälso- och sjukvården med primärvården som nav

4

2.4  Pågående insatser och stödmaterial  
för kliniker och enheter

Region Västerbotten har i arbetet med strategin utvecklat stödmaterial för 
 kliniker och basenheter. Materialet ska vara ett stöd i det praktiska arbetet 
med digitalisering. Det gäller till exempel verksamhetsplanering,  samarbeten 
med externa aktörer och processutvecklingen inom ledningssystemet. 
 Stödmaterialet kan också användas i andra sammanhang där digitalisering  
kan medföra nytta på lokal nivå. 

3  https://ehalsa2025.se/visionen/
4  https://skr.se/download/18.71a6757217b07d9b39fb939b/1629783112706/God_och_nara_vard_2021_
uppdaterad.pdf

Digitaliseringsstrategi

8

3. Digitalisering för Målbild 2030 

För att ge en riktning för kommande års utvecklings- och 
 förändringsarbete har hälso- och sjukvården i Region 
 Västerbotten tagit fram Målbild 2030. Utgångspunkten för 
 målbilden är Hälso- och sjukvårdslagen och dess mål om att  
hela befolkningen ska ha god hälsa och vård på lika villkor  
samt att de samlade resurserna ska användas effektivt.

Det här avsnittet beskriver hur digitalisering ska bidra till arbetet med att ställa 
om för att uppfylla hälso- och sjukvårdens Målbild 2030. 

3.1  Digitalisering förverkligar målbilden

Det huvudsakliga målet i Målbild 2030 är att regionens invånare ska ha bästa 
möjliga förutsättningar att leva ett liv i god hälsa. Det innebär att alla - ung 
som gammal, kvinna som man, frisk som sjuk - ska ha rätt till en jämlik hälsa. 
Målbilden är långsiktig, vilket innebär att de samlade resurserna ska användas 
på ett effektivt sätt för en hållbar hälso- och sjukvård.

Om Region Västerbotten ska kunna uppfylla målbilden behövs ett gemensamt 
ansvar. Under kommande år ska därför invånarna, hälso- och sjukvården samt 
andra regionala aktörer arbeta tillsammans. Detta samarbete ska ske utifrån tre 
viktiga utgångspunkter:  

• 

Invånarperspektivet - Invånarna fungerar som en aktiv partner till 
 hälso- och sjukvården. De tar själva ansvar för sin egen hälsa och får det 
stöd de behöver.

• 

Samverkansperspektivet - Det behövs samverkan för att helheten ska 
bli så bra som möjligt. Det gäller alla, invånare, patienter och medarbetare 
samt interna och externa samarbetspartners. 

• 

Digitalisering gör det möjligt - Satsningar och initiativ som 
 genomförs inom området digitalisering bidrar till att förverkliga målbilden. 

Invånarperspektivet 

I Västerbotten ska invånarna ta det primära ansvaret för sin hälsa. Det gäller 
både för den som är frisk och för den som lever med en eller flera sjukdomar. 
Hälso- och sjukvården ska verka för att stötta och stärka invånarna samt deras 
förmågor och självständighet utifrån olika behov och förutsättningar. 

Invånare och patienter ska ses som informerade, medvetna och aktiva partners 
i de insatser som de behöver. De allra flesta människor vill vara oberoende och 
delaktiga samt ha inflytande och kontroll över frågor och beslut som rör deras 
hälsa och sociala livssituation. Det är möjligt genom bland annat ökad informa-
tion, kommunikation och förståelse för hur hälso- och sjukvården fungerar. 

ƒ 9

Digitaliseringsstrategi

Andra faktorer som ska göra invånarna till aktiva partners är:

•  ökad tillgänglighet oberoende av plats 
•  nya arbetssätt med digitala tjänster för stöd, behandling och uppföljning.

Samverkansperspektivet 

Samverksanperspektivet innefattar en hälso- och sjukvård där alla verkar  
för att helheten ska bli så bra som möjligt. Det gäller såväl invånare och 
 patienter som medarbetare inom hälso- och sjukvården samt interna och 
externa  samarbetspartners. År 2030 ska invånarna få hälsa, vård och omsorg 
 utifrån sina behov oberoende av huvudmannaskap, verksamhetsområde  
eller  enskilda uppdrag.

En fungerande och framtidsäkrad digital infrastruktur behövs för att de nya 
digitaliseringsinitiativen ska ge önskad effekt. Med önskad effekt menas att 
vårdtagare och vårdgivare ska kunna dra nytta av de digitala lösningarna. 
 Målet är att invånarnas behov av hälsa, vård och omsorg ska mötas på rätt 
sätt, på rätt plats och i rätt tid. För att det ska bli möjligt krävs också nya sätt 
att arbeta och ny teknik som ger:

•  säkert informationsutbyte
•  god kommunikation 
•  effektiva processer och flöden inom och mellan verksamheter  

och huvudmän. 

Digitalisering gör det möjligt

Utifrån det som beskrivits här ovanför är digitaliseringen betydelsefull 
på grund av de möjligheter den medför. Det finns alltså inget syfte med 
 digitaliseringen i sig, utan de satsningar och initiativ som ska genomföras  
de kommande åren ska bidra till att förverkliga Målbild 2030. 

För att uppnå Målbild 2030 har Region Västerbotten valt att rikta in sig på  
fyra primära fokusområden inom digitalisering. De beskrivs i nästa avsnitt.

Digitaliseringsstrategi

10

4.  Fyra strategiska fokusområden

Region Västerbotten ska förverkliga Målbild 2030 genom 
 digitalisering inom fyra prioriterade strategiska fokusområden.  
I det här avsnittet beskrivs vilka nyttor digitaliseringen förväntas 
skapa inom varje fokusområde. Därefter beskrivs de styrande 
principerna för hur arbetet ska gå till.

De fokusområden som Region Västerbotten har valt att fokusera på är: 

•  förbättrad tillgänglighet till vård
•  stärkta förutsättningar för individens delaktighet i vård och hälsa
•  mer tid till vård genom ökad digitalisering i infrastruktur och stödprocesser 
•  bättre beslutsstöd genom en mer effektiv hantering och analys av data. 

Fo

to

:ƒL

in

nƒJ

oh

an

ss

on

ƒ 11

Digitaliseringsstrategi

4.1  Förbättrad tillgänglighet till vård

Önskat läge och förväntade nyttor av digitalisering

Region Västerbotten ser en framtid där invånarna upplever att det är enkelt att 
få rätt vägledning när de har symtom, oro eller frågor, oavsett var i  regionen de 
befinner sig. De får kontakt med, och hjälp av, hälso- och sjukvården  samma dag 
eller på en tid som passar individen. Det gäller både för de som vill och kan kom-
municera med vården via mobil eller dator och för de som väljer andra vägar. 

Regionen erbjuder individen olika, kompletterande, sätt att komma i  kontakt 
med vården. Den digitala vägen in är så enkel och användarvänlig att den 
 används som huvudsaklig kanal för både invånare och  medarbetare.  Förändrade 
sätt att arbeta och ökad användning av teknik, till exempel  automatiserade 
 lösningar som bygger på artificiell intelligens (AI), frigör tid som används för 
patienter med komplexa tillstånd. Till dessa räknas de som behöver mer tid  
och patienter som väljer mer traditionella sätt att kontakta vården.

En god tillgänglighet i primärvården gör att patienter i första hand söker sig  
dit vid behov av vård. 

Adminstrativa ärenden, exempelvis kallelser och vissa intyg eller underlag för 
sjukresor, är automatiserade. På så sätt får medarbetarna mer tid till vårdarbetet. 

Styrande principer för hur  arbetet  

inom  fokusområdet ska gå till:

•  1177 Vårdguiden ska fungera som startpunkt och en första väg in i vården 

via olika kanaler. Där ska det finnas en överblick över alla kontakter med 
hälso- och sjukvården.

•  Tjänsterna ska vara tillgängliga och hänga ihop på ett tydligt sätt. 

 Tjänsterna ska följa invånarens resa hela vägen från början till slut;  
med startpunkt i den enskilda individens behov.

•  Målbilden för första linjens digitala vård ska vara ”Digitalt när det går, 

fysiskt när det behövs”. Det innebär till exempel att vårdpersonalen ska 
uppmuntra och stötta invånarna att använda digitala tjänster genom att 
ställa frågan - kan vi ta det digitalt?

•  Primärvården ska arbeta för ett integrerat digitalt och fysiskt arbetssätt.
•  Vid utformning av invånartjänster ska regionen utgå från Ineras referens-

arkitektur. Inera är ett företag som ägs av regioner, kommuner och SKR 
Företag och som skapar gemensamma system.  

•  Tillgången till vård via digitala tjänster ska vara likvärdig i regionen och över 

hela landet. Regionen ska samverka i utvecklingen och nyttja gemensamma 
tjänster för en jämlik vård och kostnadseffektiv utveckling. 

•  Information som skapas i invånarens resa genom vården ska följa med hela 

vägen och vara åtkomlig för invånare och personal när behov uppstår. 

Digitaliseringsstrategi

12

•  Medicinskt innehåll ska kopplas till kunskapsstyrningssystemet. Det  

är ett system som utvecklar och sprider kunskap inom hälso- och 
 sjukvården.  Beslutsunderlagen ska vara evidensbaserade och följa  
svensk medicinsk praxis. 

•  Invånaren ska alltid ha åtkomst till sin vårdinformation via Journalen i 1177. 
•  Tjänsterna ska vara tillgängliga och det behöver göras uppföljningar  

över hur patientgrupper som inte använder digitala tjänster tar kontakt  
med vården. 

4.2  Stärkta förutsättningar för individens 
delaktighet i vård och hälsa 

Önskat läge och förväntade nyttor av digitalisering

Invånaren är en resurs som utifrån sina förutsättningar aktivt deltar och tar 
ansvar för sin egen vård och hälsa. Vården är inriktad och utformad för att 
underlätta för invånaren. 

En viktig möjliggörare är att invånare själva kan följa upp sin hälsa, genom så 
kallad egenmonitorering. Patienter med kroniska sjukdomar kan till exempel 
själva mäta viktiga värden, så kallade vitalparametrar, i eller nära hemmet på 
tider som passar dem. För många invånare skapar det en upplevelse av stärkt 
kontroll över sin egen hälsa och en ökad upplevelse av trygghet. 

Det är lätt för patienten att förstå hur de olika delarna i den tekniska infra-
strukturen för egenmonitorering fungerar och hänger ihop. Användningen 
upplevs som enkel och trygg av både patienter och medarbetare i vården. 

Gruppen av patienter med kroniska sjukdomar blir större. När patienten kan 
göra vissa moment i hemmet eller i sin närmiljö behövs färre fysiska besök på 
mottagningar. Det innebär att försämringar i ett hälsotillstånd kan upptäckas 
och förutsägas bättre och då minskar behovet av slutenvård. Det leder i sin 
tur till förbättrad resursanvändning och minskade kostnader, vilket innebär 
att  hälso- och sjukvården blir mer långsiktigt hållbar. Den frigjorda tiden kan i 
 stället  användas till traditionellt omhändertagande för till exempel  patienter med 
 nedsatt kognitiv förmåga eller i andra situationer där fysisk vård är  nödvändig. 

Invånaren registrerar regelbundet symtom, skattar sin upplevda hälsa och 
delar med sig av data till sin vårdgivare. På så sätt får invånaren ökade 
 möjligheter att vara medskapare till sin egen förbättrade hälsa. Det ska vara 
lätt att få eller dela med sig av vårdinformation och data från ny medicinsk-
teknisk utrustning, oavsett om den är ordinerad eller om invånaren har köpt 
den själv, så kallat egenköp. Informationen ska enkelt kunna överföras till 
 regionens IT-system och användas i den individbaserade uppföljningen.  
Den ska även kunna användas som källa till ny medicinsk evidens. 

ƒ 13

Digitaliseringsstrategi

Styrande principer för hur arbetet  

inom fokusområdet ska gå till: 

•  Alla invånare ska ha jämlik tillgång till tjänster och lösningar  

för egenmonitorering. 

•  Hälso- och sjukvårdens medarbetare och verksamheter ska själva delta i 

och driva arbetet. Det inkluderar behovsanalyser, införande, implemente-
ring och uppföljning av nya tekniklösningar. Detta ska ske enligt vetenskap 
och beprövad erfarenhet så att regionen kan bidra till tillämpad forskning, 
vidareutveckling  och insamling av ny evidens från arbetet i vården.  

•  Region Västerbotten ska ta fram och använda ett ramverk för den tekniska 

infrastrukturen inom området egenmonitorering. Ramverket ska framför allt 
beskriva IT-arkitektur för att kunna stödja tjänster från olika  leverantörer, 
med användarvänliga gränssnitt för både patienter och vårdgivare. 

•  Region Västerbotten ska ha ett innovativt och utvecklingsorienterat 

perspektiv och ska genomföra mer offensiva satsningar för att skapa nya 
tjänster och lösningar. 

•  Invånaren ska alltid kunna komma åt sin vårdinformation via funktionen 

Journalen i 1177 Vårdguiden. 

•  Patientsäkerhet ska prioriteras och säkerställas vid vård i hemmet. 
•  När datadelning skapar underlag för ny medicinsk evidens ska det 

 uppmuntras och underlättas.

4.3  Mer tid till vård genom ökad 
 digitalisering i infrastruktur 

Önskat läge och förväntade nyttor av digitalisering

Region Västerbotten ser en framtid där användning av nya lösningar inom 
e-tjänster, automation och AI gör att invånarnas vård hanteras på rätt  vårdnivå, 
i rätt tid och med rätt kompetens. De nya lösningarna är  utvecklade i nära 
 samverkan mellan vården och regionens stödresurser för  digitalisering. 
 Moderna digitala lösningar ingår som en naturlig del i både vården och dess 
stöd verksamheter. Tillsammans bildar de en helhetslösning som på ett  effektivt 
och förebyggande sätt säkerställer att invånaren upplever en problemfri 
 patientresa. Detta oavsett om invånaren har ett enkelt eller  komplext sjukdoms-
tillstånd. De moment som kan vara automatiserade eller  digitaliserade är det.

Medarbetare i hela organisationen använder sin arbetstid optimalt till 
 uppgifter som motsvarar deras utbildning och kompetens. De nya  digitala 
 lösningarna frigör tid som tidigare har lagts på repetitiva uppgifter som 
 inmatning eller överföring av information, på förflyttningar eller på att söka 
efter information eller saker. 

Digitaliseringsstrategi

14

Digitaliseringen skapar möjlighet för olika aktörer inom vård och omsorg att 
 arbeta bättre tillsammans för att skapa bästa möjliga förutsättningar för in-
vånarna att leva ett liv i god hälsa. Majoriteten av medarbetarna har gemen-
sam tillgång till relevant information över organisationsgränserna. Invånaren 
 upplever ett sammanhållet och sömlöst vårdsystem eftersom hinder i organi-
sationen eller arbetskulturen har identifierats och systematiskt arbetats bort.

Region Västerbottens arbete med digitalisering har bidragit till en lagstiftning 
som underlättar omställningen till nära vård på nationell nivå. 

Styrande principer för hur arbetet  

inom fokusområdet ska gå till:

•  Samverkan är regionens förstahandsval. För att möjliggöra en smidig  

och personcentrerad vård ska fokus ligga på att systematiskt stärka 
 relationerna mellan olika enheter inom organisationen samt samarbetet 
mellan  huvudmän.

•  ”Digitalt när det går, fysiskt när det behövs” ska gälla vid till exempel 

 registrering och hantering av information. 

•  Det ska införas nolltolerans mot dubbeldokumentation och inloggning. 

Uppgifter ska registreras en gång, helst automatiserat. 

•  Region Västerbotten ska arbeta för att aktivt förstå juridiken. Det innebär 

att vi ska utmana felaktiga eller gamla föreställningar om hur ”det är” vad 
gäller lagstiftning. 

•  Region Västerbotten ska alltid söka digitala lösningar för att verksamheten 

ska kunna hantera situationer utifrån den personcentrerade vården. 

•  Vid utveckling av verksamheten ska tillgänglig och relevant data användas 

för analys, planering, genomförande och uppföljning. 

•  Uppdrag som relaterar till forskning och utveckling/innovation (FOUI) ska 

upprätthållas och utvecklas. Det kan göras genom till exempel kliniska 
studier, uppföljning och kvalitetsregister, genom att ge tillgång till olika 
data eller uppföljning av nya terapier. Uppdragen kan också stärka förut-
sättningarna för regional och nationell samverkan.

4.4  Bättre beslutsstöd genom en mer 
 effektiv hantering och analys av data 

Önskat läge och förväntade nyttor av digitalisering

Region Västerbotten ser en framtid där data som genereras i hela organisa-
tionen tas tillvara och görs tillgänglig där det behövs, när det behövs. Datan 
används som beslutsunderlag för såväl klinisk personal som för beslutsfattare 
och andra vårdgivare. 

Samarbetet i organisationen fungerar så bra att det inte längre pratar om 
”stuprörsstrukturer”. Samarbetet stöds av att flöden i vården och inom 
 stödverksamheterna följs upp och justeras när det behövs. 

ƒ 15

Digitaliseringsstrategi

Data görs tillgänglig för olika syften genom gränssnitt som är lätta att  använda. 
Användningen underlättas av stödtjänster som ständigt förbättras genom 
exempelvis maskininlärning och automation. 

Flöden genom vården förbättras genom öppenhet och genom att data görs 
tillgänglig i realtid. Data är inte inlåsta i enskilda system eller organisationer 
utan är tillgängliga för vården och patienterna. Det skapar bättre förståelse 
och informationsflöden samt effektivitet. 

Välutvecklade samarbeten mellan region, kommuner och andra offentliga  
och privata aktörer inom vård och omsorg gör att hälso- och sjukvården  
kan utvecklas snabbare och vara baserad på evidens. Dessa samarbeten 
gör att både proaktiva och reaktiva åtgärder kan motiveras, utvärderas och 
 förbättras kontinuerligt.

Avancerad dataanalys ger organisationen möjlighet att arbeta proaktivt och att 
ta ett helhetsgrepp runt kända problem. Ett exempel är att sepsis kan förutspås 
baserat på tusentals datapunkter. Ett annat exempel är det är möjligt att ha 
koll på och styra om resurser i realtid. Även datakällor utanför  organisationen 
används. Till exempel används data för väder för att förutspå risken för 
 halk olyckor och på så sätt kan resurser fördelas bättre mellan olika avdelningar.  

Styrande principer för hur arbetet  

inom fokusområdet ska gå till:

•  Data ska vara en gemensam, strategisk resurs. Datan som används för  

ett huvudsyfte ska också kunna återanvändas för andra syften än vad  
den först var tänkt för. 

•  Det som kan och bör automatiseras ska vara automatiserat. 
•  Förutsättningen för framgångsrik digitalisering ska vara tillgång till,  

och effektivt utbyte av, information. 

•  Det ska finnas en helhetssyn på hantering av information. 
•  Lagar och rutiner för informationssäkerhet ska följas. 
•  Kvaliteten på data ska vara ändamålsenligt hög. Det betyder att data som 

läggs in i systemen ska vara fullständig och korrekt samt läggas in på det 
sätt som är bestämt. 

•  Det ska vara enkelt att se och rapportera avvikelser, tekniska problem  

och faror för att minimera hinder och friktion i organisationen.

•  EU:s etiska riktlinjer för tillförlitlig AI, så som exemeplvis bias i data,  

ska ligga till grund för digitaliseringsarbetet.

•  AIDA (Analytical Imaging Diagnostics Arena) datadelningspolicy ska följas 

för att osäkerheten kring delning av känslig patientdata ska minska. 

Digitaliseringsstrategi

16

5.  Generella utgångspunkter 

5  https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/jamlik-halsa-vard-och-omsorg/jamlik-vard/
6  https://www.jamstall.nu/
7  eSam - Offentlig samverkan för ökad digitalisering: https://www.esamverka.se/stod-och- vagledningar.html

Här följer ett antal utgångspunkter som regionen ska ta hänsyn till när den 
genomför digitalisering: 

•  All digitalisering ska vara jämlik och inkluderande

5 6

•  ”Digitalt när det går, fysiskt när det behövs.” Digitaliseringens möjligheter 

ska alltid nyttjas där det ger god effekt. Det ska gälla för både invånare, 
medarbetare och verksamheter. 

•  Digitalisering är ofta en verksamhetsövergripande process. Den kräver ett 

effektivt samarbete med invånarens behov i fokus. Ett samarbete där man 
tillsammans identifierar behov och fungerande lösningar.

•  God samverkan ska vara vårt förstahandsval utifrån principerna för eSam

7

Region Västerbotten ska arbeta med ett inkluderande förhållningssätt och  
ta vara på den kompetens som finns inom medicinska och tekniska  områden. 

•  Varje enhet och verksamhet behöver göra sitt eget digitaliseringsarbete 

och identifiera hur det ska införas i rutiner och praxis. 

•  Byggteknik och arkitektur ska bygga på öppen data, öppna standarder 

och öppen utveckling. Juridiska, organisatoriska, semantiska (språkliga) 
och tekniska perspektiv måste kunna fungera tillsammans. Utveckling och 
införande av AI ska utgå från EU:s etiska riktlinjer. 

•  Region Västerbotten ska lita på invånarens och medarbetarens förmåga 

och vilja att ta eget ansvar samt identifiera dem som behöver extra stöd. 

•  Forskningen ska stärkas genom att forskningsdata öppnas upp och 

delas enligt de internationella FAIR-principerna (FindableAccessible
 Interoperable och Resuable). FAIR-principerna innebär att data om 
 forskning ska gå att hitta, vara kompatibla med andra data och möjliga att 
återanvända. Regionen ska använda de egna forskningsinfrastrukturerna 
som är en gemensam resurs. 

Förutom punkterna här ovanför ska även Socialstyrelsens fyra övergripande 
principer för lämplig vård och behandling genom digitala vårdtjänster vägas in:

•  De författningar och den kunskapsstyrning som gäller för fysiska möten ska 

även gälla för digitala möten. 

•  Den digitala tjänsten ska vara anpassad till den enskilde patientens behov 

och förutsättningar att använda tjänsten. 

•  Vårdgivaren ska ha tillgång till tillräcklig information om patientens hälso-

tillstånd och sjukdomshistoria för att kunna ge en god och säker vård. 

•  Nödvändig uppföljning och samordning med andra aktörer ska vara möjlig. 

ƒ 17

Digitaliseringsstrategi

6. Ramverk för utveckling 
av digital mognad 

Det här avsnittet handlar om hur Region Västerbotten ska 
 arbeta för att uppnå digital mognad. Med digital mognad menas 
regionens förmåga att ställa om till digitala arbetssätt och att dra 
nytta av det som är bra med digitaliseringen. 

8  www.digitalforvaltning.se

6.1  Hur ska Region Västerbotten 
 tillgodogöra sig nyttorna av digitalisering?

En central utgångspunkt i arbetet med att uppnå digital mognad handlar om 
att följa upp och genomföra nödvändiga förändringar i digitaliseringsarbetet 
utifrån forskning och fakta. Forskningskonsortiet för Digital Förvaltning (FDF)

8

har identifierat att mätning och uppföljning är avgörande faktorer för att 
 organisationer ska kunna uppnå digital mognad. 

Evidensbaserade metoder och modeller är viktiga för att säkerställa att 
den  digitalisering som genomförs ger önskat resultat. Att göra detta  utifrån 
 evidensbaserad och beprövad kunskap blir inte enbart ett sätt att kvalitets-
säkra och snabba på digitaliseringen i Region Västerbotten, det ökar  också 
möjligheten till ett större intresse för frågan i vården. Detta eftersom ett 
 evidensbaserat förhållningssätt är en central utgångpunkt i all klinisk 
 verksamhet. Det kan i sin tur skapa bättre förutsättningar för att det gemen-
samma arbetet med digitalisering ska gå enklare och ge nytta snabbare.

Forskningskonsortiet för Digital Förvaltning betonar även värdet av att ha en 
så kallad emergent digitaliseringsstrategi. Det är en strategi som förändras 
över tid och där utvecklingsinsatserna utgår från resultatet av en evidens-
baserad modell. 

Utgångspunkten i modellen är att en organisations digitala mognad kan 
 beskrivas i två dimensioner: 

• 

Digital förmåga - handlar om organisationens förmåga att förstå,  
fånga och förändra baserat på digitala möjligheter.

• 

Digitalt arv - mäter om befintlig infrastruktur stärker eller motverkar 
digital handlingskraft, det vill säga förutsättningarna för digital förändring.

Modellen beskrivs i illustrationen på nästa sida.

Digitaliseringsstrategi

18

För att kunna mäta och följa upp organisationens digitala mognad bryts de två 
dimensionerna ned i olika kategorier med tillhörande mätpunkter (förmågor 
eller faktorer). Det beskrivs i figuren här nedanför.

ƒ 19

Digitaliseringsstrategi

6.2  Styrande principer

Här nedanför beskrivs de principer som ska ligga till grund för hur 
 uppföljningsarbetet av digitalisering ska utvecklas och genomföras:

•  Anpassad och uppdaterad evidensbaserad kunskap inom  området 

 digitalisering i offentlig sektor ska användas som grund i analys-, 
 implementerings- och uppföljningsarbetet. Det gäller både intern och 
extern kunskap.

•  Regionen ska sträva efter samordning med befintliga ledningssystem, 

 exempelvis i arbetet med verksamhetsplaner. 

•  Genom att involvera vårdnära resurspersoner som är medlemmar i lokala 

ledningsgrupper stöds ägandeskapet för digitaliseringen ute i organisa-
tionen. Det kan till exempel vara nätverket för utvecklingskoordinatorer 
(UK-nätverket). 

•  Ledningsfunktioner i kärnverksamheten och relevanta stödfunktioner ska 

dela ansvaret för hur digitaliseringen ska införas och följas upp. Relevanta 
stödfunktioner kan till exempel vara digitalisering, ekonomi och HR samt 
verksamhetsresurser inom samverkansmodell för förvaltning. 

•  Fokus i arbetet ska vara på att utveckla organisationens digitala mognad  

för ökad invånar-, medarbetar- och verksamhetsnytta. 

6.3  Konkreta åtgärder 

Processen för att utveckla Region Västerbottens digitala mognad behöver  
vara emergent. Det vill säga att den behöver utvecklas och förändras över tid 
(se avsnitt 6.1). 

Nedan beskrivs de inledande steg som Region Västerbotten behöver ta för 
att få ett mer evidensbaserat sätt att följa upp och utveckla organisationens 
digitala mognad. 

Under kommande år ska Region Västerbotten:

•  Genomföra en analys av verksamhetens digitala mognad med hjälp av ett 

evidensbaserat verktyg såsom Dimios eller liknande.

•  Analysera resultatet, identifiera de viktigaste områdena för utveckling och 

göra en åtgärdsplan. Planen ska inehålla mål och aktiviteter samt beskriva 
vad som kan genomföras lokalt och vad som behöver göras centralt.

•  Säkerställa en process för införandet av åtgärdsplanen. Processen ska vara 

kopplad till verksamhetsplanering för områdena vård, digitalisering samt 
medicinsk teknik och andra stödfunktioner.

•  Ta fram en plan för uppföljning av processen och samarbetet med andra 

regioner som använder samma evidensbaserade metod för att utveckla 
organisationens digitala mognad. 

Digitaliseringsstrategi

20

6.4  Process för digitalisering - nuläge

Region Västerbotten har tagit fram en digitaliseringsmodell (2021) som visar 
hur digitaliseringsprocessen ska gå till. Modellen består av tre steg; före, 
 under och efter.

•  Det första steget är digitaliserings- och innovationsprocessen (DigIn). 

 Processen syftar till att samla in information för att förstå ett behov. 
 Därefter ska behovet utredas och hitta en lösning på det. Lösningen  
lämnas sedan vidare till förvaltning.

•  Det andra steget är förvaltning. Förvaltningen sker enligt en etablerad 

 förvaltningsmodell som bygger på förvaltningsobjektsarkitektur (FOA) 
FOA beskrivs här nedanför. 

•  Det tredje steget är avveckling av system eller funktion (DigUt). 

Modellen beskrivs i illustrationen här nedanför.

ƒ 21

Digitaliseringsstrategi

7.  Ordlista/definitioner

Artificiell intelligens (Al) är en samlingsterm för datasystem som kan 
 känna av sin omgivning, lära sig och vidta åtgärder.

Automation betyder att man låter en maskin eller teknik utföra ett arbete.

Basenhet är en organisatorisk enhet som tillhandahåller hälso- och sjukvård.

Bias innebär att fördomar kan påverka resultat eller att okända saker påverkar 
det resultat man får i en mätning.

Digitaliseringsportfölj är en beskrivning av de digitaliseringsprojekt eller 
utvecklingsinitiativ som pågår i organisationen. 

Egenmonitorering Innebär löpande registrering, övervakning och 
 bedömning av värden avseende en persons hälsotillstånd, där personen själv 
utför registreringen

Evidens betyder bästa tillgängliga kunskap, kunskap som bygger på 
 forskning och klinisk erfarenhet.

IT-arkitektur  är ett sätt att organisera resurserna och komponenterna i ett 
datorsystem. En arkitektur beskriver ingående komponenter och gränssnitten 
mellan dessa.

Kunskapsstyrning handlar om att utveckla, sprida och använda bästa 
 möjliga kunskap inom hälso- och sjukvården. Målet är att bästa kunskap ska 
finnas tillgänglig och användas i varje patientmöte.

Patientresa syftar på de olika steg som patienten går igenom i kontakten  
med sjukvården.  

Primärvård är vård som inte kräver slutenvårdens tekniska och medicinska 
resurser. Det kan vara exempelvis grundläggande medicinsk behandling, 
rehabilitering, omvårdnad och förebyggande arbete.

Slutenvård är vård som kräver inläggning på vårdinrättning, till exempel  
ett sjukhus.

Vitalparametrar är de viktigaste tecknen för bedömning av en persons 
kroppsfunktion, exempelvis puls, blodtryck och kroppstemperatur.

www.regionvasterbotten.se


Document Outline