Mobilitet inom hemtjänst och hemsjukvård 

Västerbottens län 

 

 

 

 

 

 

 
 
Fredrik Sandström 
2014 

 

 

 

Innehållsförteckning 

 

 

s

 

 
 

Bakgrund   

 

 

 

SoL 

 

 

 

 

Nationell eHälsa 

 

 

 

4 

Definition av eHälsa  

 

 

 

Definition mobilitet 

 

 

 

5 

Behov av mobila lösningar 

 

 

eHälsa och region Västerbotten 

 

 

Mobilitet inom hemtjänst och hemsjukvård 

 

Dokumentationsskyldighet

 

 

 

6

 

 

Framtidens vård och omsorg 

 

 

Ökande antal äldre 

-

 personalbrist   

 

Regionala skillnader 

 

 

 

 

Metod för utveckling i samverkan   

 

 

Nuläge nationellt inom mobilitet   

 

Tillvägagångssätt 

 

 

 

Socialstyrelsen 

-

 uppföljning av stimulansmedel 2013 

9

 

Inventering nationellt 

 

 

 

11 

 

Inventering av Västerbottens läns kommuner  

13 

Tillvägagångssätt  

 

 

 

13 

Redovisning av enkätfrågor 

 

 

13 

 

Slutsats 

 

 

 

 

18 

 
Källförteckning  

 

 

 

20 

 
Bilaga 1 

-

 enkät  

 

 

 

21 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

BAKGRUND 
 
De projekt som bedrivs inom ramen för eHälsa inom region Västerbotten finansieras 
av stimulansmedel från staten. Syftet är att främja utvecklingen av eHälsa inom olika 
områden. Satsningarna är en del i statens arbete med att utveckla den digitala 

agendan i samhället. I rapporten ”Nationell eHälsa

- strategin för tillgänglig och säker 

information inom vård och 

omsorg” från 2010 beskrivs just arbetet med att utveckla 

den digitala agendan. Strategin innebär bland annat att de kommande åren fokusera 
på att leverera nyttoeffekterna av olika e-hälsotjänster och att få till en kraftsamling 
för samordning och utveckling av eHälsa i kommunal hälso- och sjukvård. Sektorn för 
vård och omsorg är väldigt informationsintensiv och är i behov av sammanhållna och 
användarvänliga IT-stöd för att information överförs på ett säkert och effektivt sätt. 
Vidare beskrivs att införandet och användning av ny teknik inte som tidigare endast 
ska ses som utveckling av teknik. Det ska ses som en process som möjliggör och 
påskyndar kvalitetsutveckling av hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens 
verksamheter och därigenom bättre kunna möta individuella behov och 
förväntningar.  

 

Målet inom nationell eHälsa handlar om att skapa nytta för invånare, personal, och 
beslutsfattare.  Individen i roll som invånare, patient, brukare eller anhörig ska ha 
tillgång till lättillgänglig och kvalitetssäkrad information om hälsa, vård och omsorg 
och åtkomst till dokumentation från sina tidigare insatser och behandlingar. 
Delaktighet ska nås genom att individen får individuellt anpassad service och 
interaktiva e-tjänster. Vård- och omsorgspersonal ska ha tillgång till samverkande 
och välfungerande elektroniska beslutsstöd som säkerställer en hög kvalitet, 
samtidigt som det underlättar arbetet. Beslutsfattare inom hälso- och sjukvården och 
socialtjänsten ska ha verktyg som passar för ändamålet för att kunna följa upp 
verksamheternas kvalitet och säkerhet samt få ett aktuellt och heltäckande 
beslutsunderlag, planering och resursfördelning (Nationell eHälsa, 2010). 

 

I rapporten om stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten 
(2013) beskrivs den överenskommelse som staten och Sveriges Kommuner och 
Landsting (SKL) ingick 2010, kring att genomföra insatser till stöd för en 
evidensbaserad praktik och utveckling av eHälsa inom socialtjänstens område. I 
inledningen beskrivs: 
 

”Insatserna ska syfta till att förstärka socialtjänstens möjligheter och förmåga att 

skapa och använda relevant kunskap och informationsteknik. Avsikten är att skapa 
förutsättningar för att resurser ska användas för de insatser och på det sätt som de 

gör bäst nytta.”  

 

 
Som framgår är det viktigt att det finns en struktur och nätverk som förutsättning för 
att evidensbaserad praktik ska kunna utvecklas inom socialtjänsten och ge stöd för 
en kontinuerlig kunskapsutveckling. Evidensbaserad praktik handlar om att få tillgång 
till bästa möjliga kunskap. I en SOU rapport (SOU: 2008:18) Evidensbaserad praktik 
inom socialtjänsten 

-

 till nytta för brukaren konstaterades att kunskapsbasen för 

insatser inom socialtjänsten är outvecklad och att socialtjänsten i för liten 
utsträckning innehåller delar med kunskap om effekten av olika insatser. 
Evidensbaserad praktik handlar om kunskap och att man i praktiken har en 
medveten och systematisk användning av flera kunskapskällor för beslut om 

 

 

 

insatser. Idén är att brukaren och den professionelle utifrån bästa tillgängliga 
kunskap, brukarens erfarenheter och den professionelles expertis fattar beslut om 
lämplig insats.  
 
Det framgår att utgångspunkten för evidensbaserad praktik är lagstiftningens krav på 
en god kvalitet inom socialtjänsten från ett brukar- och medborgarperspektiv. 
Socialtjänstlagen belyser ett arbetssätt som präglas av god kvalitet: 

 

3:3 § SoL: 

 
3 §

 Insatser inom socialtjänsten ska vara av god kvalitet. 

För utförande av uppgifter inom socialtjänsten ska det finnas personal med 

lämplig utbildning och erfarenhet. 

Kvaliteten i verksamheten ska systematiskt och fortlöpande utvecklas och 

säkras. 

Lag (2009:596).

 

 
 

Nationell eHälsa handlar om hur framtidens vård och omsorg som helhet ska 
fungera och förbättras med hjälp av e-tjänster 
 
Vård- och omsorgssektorn är en av de mest informationsintensiva sektorerna i 
samhället, och behovet av en välfungerande informationsförsörjning mellan individer 
på olika nivåer och aktörer är helt avgörande. Med hjälp av sammanhållna och 
användarvänliga IT-stöd kan informationen presenteras och överföras på ett säkrare 
och effektivare sätt och säkerställa koordinerade insatser inom hela vård- och 
omsorgssektorn. De nationella projekt som under flera år bedrivits inom ramen för 
den Nationella IT-strategin (ehälsa) för vård och omsorg har nu levererat konkreta 
resultat. Det handlar exempelvis om katalog- och säkerhetslösningar för att garantera 
integritet och dataskydd, en ny lagstiftning samt insatser för en god 
informationskvalitet och enhetliga termer och begrepp. 

Arbetet har under senaste åren fokuserat på att leverera nyttoeffekterna av olika e-
hälsotjänster
, leverera fler personliga e-tjänster för alla invånare, en kraftsamling för 
samordning och utveckling av eHälsa i kommunal hälso- och sjukvård och 
socialtjänst samt ökat samspel med närliggande nationella och internationella 
reformprocesser och initiativ. Namnet har också ändrats på den Nationella IT-
strategin för vård och omsorg till Nationell eHälsa - strategin för tillgänglig och säker 
information inom vård och omsorg, nu med ökat fokus på införandet, användningen 
och nyttan av tekniken snarare än den tekniska utvecklingen. 
(http://www.nationellehalsa.se/hem)   

 

DEFINITION AV EHÄLSA 
eHälsa är ett samlingsnamn på insatser, verktyg och processer som syftar till att rätt 
person ska ha rätt information vid rätt tillfälle och skapa nytta för invånare, personal 
och beslutsfattare. (www.skl.se)  

 

 

 

eHälsa beskrivs utgå från WHO´s definition av hälsa, vilket beskrivs som ”

ett tillstånd 

av fullständigt fysiskt, psyki

skt och socialt välbefinnande”

. Tanken med eHälsa är då 

att kunna uppnå dessa nyttoeffekter för individen med större användning av 
informations- och kommunikationsteknik. (Nationell eHälsa 2010) 

 

DEFINITION MOBILITET 

 

Mobilitet 

-

 att använda mobila verktyg och arbetssätt 

-

 syftar till att beskriva sådana 

sätt att arbeta som skapar mer ”rörlighet” i arbetet

. I denna rapport ligger fokus till 

stor del på möjligheten att läsa och skriva mobilt, exempelvis att komma åt 
kommunens verksamhetssystem och föra journalanteckningar via bärbar dator, 
läs/surfplatta eller mobiltelefon. Vad olika kommuner menar med mobilitet kan se 
annorlunda ut. En del menar att registrering av utförd tid hemma hos brukare är en 
form av dokumentation och att komma åt planering och personuppgifter i 
mobiltelefonen för ett besök är en form av möjlighet att läsa, vilket har gjort att dessa 
delar också tagits med i rapporten. 

 

 
BEHOV AV MOBILA LÖSNINGAR  
 
Hemtjänsten och hemsjukvården är organiserade inom kommunen och hemtjänsten 
svarar under socialtjänstlagen medan hemsjukvården svarar under Hälso- och 
sjukvårdslagen. Hemsjukvården överfördes från att organiseras under landstinget till 
att under 2013 tillhöra kommunen i Västerbotten. Utvecklingen nationellt ser lite 
annorlunda ut, det är inte alla län som har gjort omorganiseringen ännu. 
Kärnverksamheten inom hemtjänsten består av vårdbiträden och undersköterskor. 
Inom hemsjukvården arbetar sjuksköterskor, sjukgymnaster och arbetsterapeuter,  
 
Västerbotten är ett län där avstånden inom kommunerna kan vara stora på 
glesbygden. Ett problem med detta är att restiden för att besöka en brukare kan vara 
längre än själva besöket. Att arbeta med olika mobila lösningar för exempelvis 
dokumentation, nyckelfri hemtjänst etc. kan underlätta arbetet. 
 
Som framgår är mobila tjänster såsom informationsåtkomst och möjlighet att 
dokumentera på plats hos brukaren redan efterfrågade och blir mer och mer aktuella. 
Väl på plats kommer det att innebära ökad trygghet, höjd kvalitet och tidsbesparing. 
Tid som kan läggas på brukaren/patienten. För individen ökar delaktigheten också i 
och med att brukaren/patienten finns med på plats och kan "kvalitetssäkra" den 
informationen som dokumenteras in i verksamhetssystemet. Rätt information till rätt 
person i rätt tid är en avgörande faktor för hög kvalitet i vården och omsorgen. 
(

www.skl.se

) 

 

EHÄLSA OCH REGION VÄSTERBOTTEN 

Under inledningen av 2013 fattades en överenskommelse mellan 
Socialdepartementet och SKL (Sveriges kommuner och landsting) att 
stimulansmedel ska utgå till evidensbaserad praktik (EBP) för god kvalitet inom 
socialtjänsten. Nationell eHälsa lyfts in i överenskommelsen och staten ger 

 

 

 

stimulansmedel till de regioner och kommuner som arbetar inom fem fokusområden 
under 2013. Dessa fokusområden är: 
  

  Införa e-tjänster inom socialtjänsten för invånarna. 

  Alla berörda medarbetare i socialtjänsten ska ha tillgång till säker roll- och 

behörighetsidentifikation (eID). 

  Införa mobil dokumentation i hemtjänsten och hemsjukvården, så att 

medarbetarna kan dokumentera på plats, hemma hos brukarna och även 
komma åt relevant information. 

  Säkerställa att de trygghetslarm som kommunen beviljat är digitala och 

fungerar. 

  Påbörja införande och användning av Nationell patientöversikt (NPÖ). NPÖ 

omfattar enbart information som dokumenteras enligt Hälso- och 
sjukvårdslagen, enligt nu gällande lagstiftning 

 

MOBILITET INOM HEMTJÄNST OCH HEMSJUKVÅRD 

Syftet med denna del av projektet för mobilitet inom hemtjänst och hemsjukvård är 
dels att kartlägga och inventera hur kommunerna i Västerbotten arbetar med mobila 
lösningar och hur långt man har kommit, och dels att få en bild av hur detta ser ut 
mer nationellt.   

 

DOKUMENTATIONSSKYLDIGHET 

I socialtjänstlagen framgår att insatser ska dokumenteras vid genomförandet av 

dessa.  

11 kap. Handläggning av ärenden 

5 § Handläggning av ärenden som rör enskilda samt genomförande av beslut om 
stödinsatser, vård och behandling skall dokumenteras. Dokumentationen skall utvisa 
beslut och åtgärder som vidtas i ärendet samt faktiska omständigheter och händelser 
av betydelse. 
   Handlingar som rör enskildas personliga förhållanden skall förvaras så att 
obehöriga inte får tillgång till dem. 

 

I patientdatalagen framgår att insatser ska dokumenteras vid genomförandet av 

dessa.  

3 kap. Skyldigheten att föra patientjournal 
Inledande bestämmelse 

1 § Vid vård av patienter ska det föras patientjournal. En patientjournal ska föras för 

varje patient och får inte vara gemensam för flera patienter.

 

 

 

 

 

 

FRAMTIDENS VÅRD OCH OMSORG 
 

Mobilitet är en självklarhet i dagens samhälle och målet är att det även ska bli så 

inom hemtjänsten och hemsjukvården. En av de mest drivande parametrarna för 
mobilitet i hemtjänst och hemsjukvård är den väntande personalbristen som innebär 
att vi måste hitta smartare arbetssätt

 (

www.skl.se

 

 
 
 

ÖKANDE ANTAL ÄLDRE 

-

 PERSONALBRIST   

 
 

Sverige står inför en utveckling där befolkningen blir allt äldre och samtidigt som de 
yngre blir allt färre. Med en jämförelse från år 1900 kan man se att andelen 65 år och 
äldre har mer än fördubblats och andelen barn 10 år eller yngre har halverats. Det 
innebär att vi får en utveckling där allt färre ska ta hand om allt fler äldre, och det 
innebär att vi måste komma på effektiva lösningar för att möta en personalbrist inom 
vården och omsorgen.  
 

I befolkningspyramiden finns också ett klart mönster i åldersfördelningen om man 
jämför kvinnor och män. Det är fler män i alla åldersklasser upp till 60 år, sedan är 
kvinnorna fler. Detta beror på att det föds fler pojkar än flickor, samtidigt som 
kvinnorna lever längre än männen. (www.scb.se) 

 

Dagens befolkning i Sverige består bland annat av en stor andel personer i 20 års-, 
45 års- samt 65-årsåldern. Att dessa åldersgrupper är stora beror på ett högt barna-
födande under 1940-talet, runt 1970 samt under början av 1990-talet. De senaste 
årens ökning i barnafödande syns också genom en ökad andel i de yngre ålders-
grupperna. Befolkningspyramidens uppbyggnad är alltså till stora delar ett resultat av 
de stora olikheterna i födelsekullarna. 

Inom de närmaste åren kommer en stor andel av befolkningen att nå pensionsåldern, 
något som kraftigt påverkar den så kallade försörjningsbördan. Den demografiska 
försörjningsbördan är ett mått som beskriver antalet barn och äldre i förhållande till 
antal personer i yrkesaktiv ålder, 20-64 år. Sedan 1960-talet har försörjningsbördan 
varit relativt konstant och idag behöver en person i yrkesaktiv ålder i genomsnitt 

”försörja” 0,72 personer i åldrarna 0

-19 år och 65 år eller äldre. Bördan ökar i 

samband med att det stora antalet födda på 1940-talet går i pension. År 2020 
beräknas 21 procent av befolkningen vara 65 år eller äldre, och den demografiska 
försörjningsbördan kommer då att uppgå till 0,79. 

 

REGIONALA SKILLNADER  

 

Det finns klara skillnader i åldersstrukturen i olika delar av landet, mellan olika 
kommuner och typer av kommuner. Skillnaderna beror till största delen på att 
personer flyttar mellan kommunerna, och de varierar också över tid. Personer i 
åldern 20-35 år är mest benägna att flytta för att arbeta, studera, bilda familj eller helt 
enkelt bara för att flytta hemifrån. In- eller utflyttning av kvinnor i barnafödande åldrar 

 

 

 

påverkar också antalet födda barn i kommunen. För enskilda kommuner kan även 
invandringen och dess struktur spela en viss roll för åldersfördelningen. Bland 
personer födda utomlands finns mindre andelar barn, ungdomar och äldre än bland 
svenskfödda. 

År 2012 hade förortskommunerna till storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö 
en förhållandevis ung åldersstruktur, 26 procent av befolkningen var yngre än 20 år 
och 16 procent var 65 år eller äldre. Äldst åldersstruktur hade glesbygds-
kommunerna, där 21 procent var yngre än 20 år och 26 procent var 65 år eller äldre. 
Andelen barn och ungdomar i glesbygdskommuner har minskat kraftigt under de 
senaste årtiondena 

 

Befolkningspyramid för Sverige den 31 december 1900 och 2012, åldrar i fem-
årsgrupper, andelar av hela 

folkmängden

 för respektive år 

 

 

 

(

http://www.scb.se)

 

 

 

METOD FÖR UTVECKLING I SAMVERKAN 

Rapporten Vägledning; Metod för utveckling i samverkan (2013) från E-delegationen 
är tänkt att fungera som ett stöd för förvaltningsgemensamma lösningar. Detta är 
aktuellt inom området för eHälsa där olika projekt bedrivs och kommuner börjar införa 
lösningar inom ramen för eHälsa. Vägledningen grundas på regeringens strategi för 
en digitalt samverkande statsförvaltning och en ökad förmåga att samverka över 
befintliga gränser såsom geografiska, organisatoriska, juridiska, funktionella, 
tekniska, administrativa och kulturella. Metoden består av fyra block; 1 
utvecklingsmodell som omfattar åtta faser, från idé till realiserad nytta, med milstolpar 
och förväntat reslutat, 2. Samordningsområden med tillhörande ckecklistor, 3. 
Begrepp och nyckelroller för samverkan, 4. Krav på dokument och rubriker till 
dokumentmallar. 

 

 

 

För olika förvaltningsgemensamma lösningar finns också olika aktörer, och den här 
vägledningen syftar till att ge ett ramverk att förhålla sig till för att underlätta. Det 
framgår att metoden säkerställer vad som bör genomföras för att bedriva 
framgångsrik utveckling när det är fråga om samarbete och samverkan mellan 
myndigheter, kommuner, landsting och privata aktörer. Vidare hur lösningar och 
resultat tas fram menar man ska lämnas till respektive utvecklingsinstans och 
färdledande myndighet för beslut.  

 

 

Vägledningen beskriver att lyckad samverkan förutsätter att de samverkande 
aktörerna har en gemensam målbild och förståelse kring den utveckling och 
förvaltning som samverkas kring.    

 

NULÄGE NATIONELLT INOM MOBILITET

 

TILLVÄGAGÅNGSSÄTT 

För att få en bild av hur arbetet med mobilitet bedrivs runtom i landet har jag 
kontaktat samordnare för eHälsa inom olika regioner runtom i landet. I vissa fall har 
jag kontaktat enskilda kommuner och de som arbetar med mobilitet där. Den 
information jag fått har jag sedan sammanställt och presenterar nedan. Jag har även 
tagit del av en rapport från socialstyrelsen om uppföljning av stimulansmedel för 
2013.  

 

SOCIALSTYRELSEN  

Utveckling av e-hälsa i kommunerna 

-

 uppföljning av stimulansmedel 2013. 

Rapporten hämtar uppgifter från länsorganisationernas genomförandeplaner, 
delårsrapporter och intervjuer med samtliga regionala samordnare. 

 

 

 

10 

 

Stimulansmedel 

Rapporten beskriver den uppföljning som socialstyrelsen gjort på uppdrag av 
regeringen gällande de stimulansmedel som Sveriges Kommuner och Landsting 
(SKL) har fördelat till regioner, regionförbund och kommunförbund. Dessa 
stimulansmedel ligger inom ramen för att stödja utvecklingen av evidensbaserad 
praktik för god kvalitet inom socialtjänsten. Fem områden har prioriterats: 

  Införa e-tjänster inom socialtjänsten för invånarna. 

  Alla berörda medarbetare i socialtjänsten ska ha tillgång till säker roll- och 

behörighetsidentifikation (eID). 

  Införa mobil dokumentation i hemtjänsten, så att medarbetarna kan 

dokumentera på plats, hemma hos brukarna och även komma åt relevant 
information. 

  Säkerställa att de trygghetslarm som kommunen beviljat är digitala och 

fungerar. 

  Påbörja införande och användning av Nationell patientöversikt (NPÖ). NPÖ 

omfattar enbart information som dokumenteras enligt Hälso- och 
sjukvårdslagen, enligt nu gällande lagstiftning. 

 

Medfinansiering 

I överenskommelsen som gjorts mellan staten och SKL bestämdes att länet eller 
regionen i fråga ska tillföra samma belopp som de blivit tilldelade av från 
stimulansmedlen 

-

 för samma ändamål 

 

Hur långt har kommunerna kommit 

SKL har under 2013 fördelat 90 miljoner kronor för att stimulera utvecklingen inom e-
hälsoområdet runtom i landet. 20 miljoner har använts för att finansiera regionala e-
hälsosamordnare och 70 miljoner till aktiviteter för att utveckla e-hälsan i 
kommunerna. Socialstyrelsen konstaterar i dagsläget att kommunerna haft kort tid på 
sig att komma igång med utvecklingsarbetet och flera länsorganisationer räknar med 
att återbetala delar av de utbetalda stimulansmedlen till staten. Dock har 
stimulansmedlen hjälpt till att sätta igång processer inom e-hälsoområdet som 
annars inte hade kommit igång, eller varit signifikant långsammare. Samordnare 
kring projekten i de olika regionerna/länen har i vissa fall slutat och nya ersättare 
behöver tid att komma in i arbetet vilket gör att det i de fallen blir förseningar.    

Rapporten visar att i flera län har många kommuner prioriterat arbetet med att göra 
pilotprojekt för att utveckla mobila tjänster och förbättra kunskapsläget inom området. 
Små kommuner har generellt större svårigheter att vara med i utvecklingsarbeten 
inom e-hälsoområdet 

-

 och även om medel finns att ansöka för att finansiera arbetet 

visar rapporten att kompetens ofta saknas inom området.   

 

 

 

11 

 

 

(Socialstyrelsen rapport: Utveckling av e-hälsa i kommunerna 

-

 uppföljning av stimulansmedel 2013. December 2013. S.12)   

 

Tabellen visar vilka kommuner som under 2012 hade infört olika e-hälsoinsatser 
samt planerade för att införa detta under 2013 respektive 2015. Uppgifterna kommer 
från en redovisning till SKL som länsorganisationerna gjorde i augusti 2013. Samtliga 
län utom tre hade besvarat enkäten till SKL och antal kommuner i underlaget är 235 
(81 % av landets kommuner).  

Av tabellen går att utläsa att i 16 procent av kommunerna fanns år 2012 personal 
som använde mobila verktyg för att dokumentera i det verksamhetssystem som 
kommunen använde, främst då hemtjänstpersonal och hälsosjukvårdspersonal som 
använde surfplattor, mobiler och bärbara datorer. Dock framgår inte omfattning, kan 
antas att i dessa kommuner har mobiliteten inte gått i skarp drift då det i rapporten 
beskrivs att i några län har en eller flera kommuner målet att sätta mobila hjälpmedel 
i drift för bredare grupper av medarbetaer inom hemtjänsten och hemsjukvården. 
Sedan planerade 62 procent av kommunerna att år 2015 ha infört system för mobil 
dokumentation. I nio av länen är målet 2015 att minst 50 procent av personal inom 
hemtjänst och hälsosjukvård ska ha tillgång till mobil information och möjlighet att 
dokumentera mobilt.      

 

INVENTERING NATIONELLT  

Den rundringning som gjordes visade på olika sätt att arbete med eHälsa. Det 
vanligaste var helt klart att göra olika pilottester av verktyg inom mobilitet samt att 
kartlägga förutsättningar för införande av mobil teknik. På Gotland gjordes hösten 
2013 en test där man använde surfplattor för att läsa och dokumentera mobilt. 
Resultatet där visar att personalen inte såg behovet av detta arbetssätt, och att det 
inte fanns tid att dokumentera ute hos brukaren. Här såg det olika ut i regionerna då 
vissa menar att arbetet skulle kunna underlättas om man kunde göra klart även 
dokumentationen hos brukaren och sedan åka vidare till nästa. Inom hemsjukvården 
ansågs ofta behovet vara minsta lika stort, eller större, som inom hemtjänsten att 

 

 

12 

 

kunna dokumentera och läsa mobilt. Leverantörerna erbjuder olika lösningar och 
dessa kan vara anpassade till en smartphone eller surfplatta. En synpunkt som 
ibland dyker upp är att det inte är användarvänligt att arbeta med 
verksamhetssystemet i en mobiltelefon, att dessa är för små och det kan bli krångligt 
att göra journal och daganteckningar.  

Generellt sätt var många i startgroparna för att utveckla eHälsan och många hade 
inte hunnit så långt som till utvärdering av olika piloter. Flera kommuner gör piloter 
med surfplatta för att kunna dokumentera och läsa mobilt. Piloternas syfte är till stor 
del att kartlägga aktuella system och se på den tekniska funktionaliteten. Vissa 
regioner har kommit längre med arbetet inom mobilitet, och däribland finns de som 
samarbetat för att få fram den vägledning inom mobilitet som SKL gjort. 

Det är även viktigt att samarbeta med den leverantör man väljer då det är den som 
ska tillhandhålla de program och system som används. Det var inte alla som 
använde e-legitimation vid inloggning till verksamhetssystemet och det mobila 
verktyget när de utförde piloterna. Den tvåfaktorsinloggning som krav på ökad 
säkerhet innebär blir nästa steg att tänka kring, hur mobiliteten kan fungera med 
ökade säkerhetskrav. Det dyker även upp frågetecken kring hur NPÖ, nationell 
patientöversikt, ska fungera och vikten av samarbete om ICF, international 
classification och functioning, införs för att ha ett gemensamt sätt att skriva och 
dokumentera på. 

Vissa kommuner väntar på att införa webbaserade verksamhetssystem för att det 
ska underlätta införandet av mobila lösningar. Att kommunerna faller i händerna på 
leverantörerna uttrycks ofta och för vissa hindras utvecklingen om man har avtal på 
system för flera år framöver och dessa inte underlättar eller är kompatibla med 
mobila verktyg och lösningar.  

I Ovanåkers kommun gjordes ett pilotprojekt i samarbete med en leverantör som 
tillhandahöll ett mobilt verktyg för personal inom hemsjukvården; distriktssköterska, 
sjukgymnast och arbetsterapeut. Verktyget möjliggjorde att personalen via surfplatta 

kunde utföra uppgifter såsom att kontrollera och följa ”att göra lista” ur 

verksamhetssystemet, bocka av åtgärder efterhand 

de utförs, skriva ”kom ihåg” 

notiser till sig själv, dokumentera i patientjournal i realtid och ha åtkomst till 
patientjournal i realtid. De nyttoeffekter som framhölls var; färre antal återresor till 
kontor, minskad tid för resor, minskad dubbeldokumentation, säkrare och tydligare 
informationsunderlag och ökad patientservice och minskad stress hos personal. 
Testen framhölls som bra speciellt ur hemsjukvårdens synvinkel då de ofta ansvarar 
för stora områden inom kommunen. I dagläget har kommunen ingen skarpt drift inom 
mobilitet för detta område, inte heller inom hemtjänsten.  

Västkom, Västsvenska kommunalförbundens samorganisation, har gjort ett gediget 
arbete för att ta fram information kring mobiliteten. Västkom (

www.vastkom.se

) 

arbetar på uppdrag av de fyra kommunalförbunden inom Västra götaland och 
företräder 49 kommuner och deras intressen på regional nivå, tillsammans med 
kommunalförbunden. En stor del av arbetet har syftat till att lämna information till det 
projekt om vägledning inom mobilitet som SKL hållit i. Målet är att kartlägga 
nuvarande erfarenheter inom Västkom och generera Information som ska underlätta 

 

 

13 

 

förutsättningarna för att införa mobila lösningar, exempelvis kring 
informationshantering och möjliga integrationer.   

I nulägesbeskrivningen ”mobila lösningar för dokumentation och informationsåtkomst 
inom hemtjänst och hemsjukvård” som Västkom gjort fick man svar från 34 

kommuner av de 49 tillfrågade. Det framkommer där att variationen kring status för 
mobil informationsteknik inom hemtjänst och hemsjukvård är stor och att vissa 
kommuner inte har några planer för införande av mobil informationsteknik, medan 
andra står inför breddinförande. Vid frågor kring hur många inom hemtjänsten och 
hemsjukvården som kunde komma åt verksamhetssystemet mobilt för att 
dokumentera var siffran december 2012 låg. Cirka 75 % svarade att ingen kunde 
dokumentera mobilt och övriga svar var det endast ett fåtal som kunde. På frågan om 
att komma åt information mobilt var svaret likvärdigt. Dock planeras det i flera 
kommuner för att införa mobil läsning och dokumentation om man kollar på planering 
för 2015.    

Precis som vid inventeringen i Västerbotten framkommer olika parametrar såsom 
ekonomiska resurser, tillgång till nät i kommunen och behov av mobila verktyg. 
Dessa hänger samman med utvecklingen av eHälsa då exempelvis brist på täckning 
för nät hindrar mobila verktyg att fungera. I några kommuner lät man den it-tekniker 
som hade kunskapen om det aktuella mobila verktyget följa med i hemsjukvården 
och hemtjänsten för att underlätta motstånd mot införandet av ny teknik, vilket 
beskrivs som positivt för att göra övergången lättare.   

 

INVENTERING AV VÄSTERBOTTENS LÄNS KOMMUNER 

 

TILLVÄGAGÅNGSSÄTT 

 

Materialet nedan kommer från intervjuer och enkäter som gjorts med representanter 
från kommunerna i Västerbotten. Intervjuerna skedde till viss del i grupp och till viss 
del via telefonintervju eller videointervju. Det vanligaste var att representanterna 
arbetade som enhetschef inom hemtjänsten, men även andra yrkeskategorier såsom 
biståndshandläggare, myndighetschef, områdeschef och IT-ansvarig/utvecklare 
intervjuades. Enkätfrågorna redovisas dels i tabeller och för vissa frågor där det ej 
fanns uteslutande svarsalternativ redovisas en sammanställning av svaren.   

 
 

REDOVISNING AV ENKÄTFRÅGOR 

 

I kommunen arbetar/diskuterar man olika satsningar inom eHälsa 

 

 

Ja 

Nej 

Vet ej 

Bjurholm 

 

 

 

 

14 

 

Dorotea 

 

 

Lycksele 

 

 

Malå 

 

 

Nordmaling 

 

 

Norsjö 

 

 

Robertsfors 

 

 

Skellefteå 

 

 

Sorsele 

 

 

Storuman 

 

 

Umeå 

 

 

Vilhelmina 

 

 

Vindeln 

 

 

Vännäs 

 

 

Åsele 

 

 

 

Användning av mobila verktyg inom hemtjänst 

 

Dokumentera 

hos brukare 

Komma åt 

information 

hos 

brukare 

Planeringsverktyg  Nyckelfri 

hemtjänst 

Registrera 

tid 

Övriga 

mobila 

verktyg 

Bjurholm 

 

 

 

 

 

 

Dorotea 

 

 

 

 

 

 

Lycksele 

 

 

 

 

 

 

Malå 

 

 

 

 

 

 

Nordmaling   

 

 

 

 

Norsjö 

 

 

 

 

 

 

Robertsfors   

 

 

 

 

Skellefteå 

 

 

 

Sorsele 

 

 

 

 

 

 

Storuman 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 

 

Umeå 

 

 

 

 

 

Vilhelmina 

 

 

 

 

Vindeln 

 

 

 

Vännäs 

 

 

 

Åsele 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planering att införa mobila verktyg 

 

Dokumentera hos brukare 

 

Komma åt information hos brukare 

 

 

2014    2015    2016 

2014    2015    2016 

Bjurholm 

 

 

Dorotea 

 

 

Lycksele 

                         x 

                                        x 

Malå 

 

 

Nordmaling   

 

Norsjö 

 

 

Robertsfors                           x 

                            x 

Skellefteå 

 

 

Sorsele 

 

 

Storuman 

 

 

Umeå 

 

 

Vilhelmina 

 

 

Vindeln 

 

 

Vännäs 

                x 

                  x 

Åsele 

 

 

 

 

 

 

 

16 

 

Bidragande orsaker till att mobila verktyg inte används 

Tillgång till nät, tillgång till nät, inte en prioriterad fråga, liten kommun inget behov, 
ekonomiska resurser, ekonomiska resurser och personalresurser, täckningsgrad för 
internet grundläggande för mobilitet, ekonomiska resurser till viss del, behov av 
mobila verktyg kanske inte finns, vad leverantören kan erbjuda till en rimlig kostnad, 
integration till verksamhetssystemet till en rimlig kostnad, ekonomi, inte arbetat med 
utvecklingsarbete, ekonomiska resurser, ekonomi, resurser, viss ekonomisk 
anledning, liten kommun där behovet kanske inte finns, dålig mobiltäckning, har ett 
verksamhetssystem som inte tillåter det, 

 

 

Fördelar med att läsa och skriva mobilt 

Säkerhet, tidsbesparande, kunna dokumentera direkt, kunna hämta information om 
något tillstånd hos/om brukare, kommunikation mellan olika professioner blir större, 
slipper tidsspillan, man får en kvalitetssäkring 

-

 brukarsäkerheten blir större, 

dokumentera direkt på stället, säkrare för brukaren, att dokumenteringen blir gjord 
och inte glöms bort, mindre stress, att kunna göra rätt bedömning om man har 
tillgång till information om brukaren, få aktuell status innan besök hos brukare, 
effektivare arbetssätt, bättre arbetsmiljö, kvalitetssäkring, lättillgänglig information, 
att inte riskera att information som ska dokumenteras blir otydlig om den skrivs vid 
slutet av ett arbetspass, tillgängligheten, kvalitetssärking, större tillgänglighet, slipper 
ringa runt och vänta på svar - kan ge besked direkt, bättre kvalitet på 
dokumentationen, tidsbesparande, ökad flexibilitet, lätt att få information om 
brukaren.   

 

Uttrycker personal inom hemtjänst (och hemsjukvård) behov av olika 
mobila verktyg? 

Jag har arbetat som chef sedan september 2013 och under den tiden har jag aldrig 
hört något behov, ny fråga för personalen och upplever att de känner en rädsla för 
nyheter, personal önskar nyckelfria lås samt mobil dokumentation, ja behov uttrycks, 
nej, dokumentera, har inte hört sådana önskemål men de har säkert svårt att veta 
vad som finns, nattpatrullen möjlighet att dokumentera på surfplatta, ssk behov av 
planeringskalender mobilt för att underlätta, uttrycker att man vill kunna läsa och 
skriva journalanteckningar, nyckelfri hemtjänst, schema mobilt 

-

 planeringsverktyg, 

dokumentera via diktafon till journal, dokumentera/läsa daganteckningar, nyckelfri 
hemtjänst, ja kunna dokumentera hemma hos den enskilde, verktyg att kunna 
dokumentera exempelvis via smartphone efterfrågas, nej.   

 

Det framgår att ingen kommun i dagsläget har tillgång till mobil dokumentation eller 
möjlighet att läsa mobilt i sitt verksamhetssystem. I Umeå exempelvis har 

 

 

17 

 

hemsjukvården bärbara datorer och personal kan på olika kontor runtom sitt område 
docka in sig och få tillgång till nät. De kan dock inte göra detta överallt och 
dokumentera och läsa när det passar dem, så mobiliteten blir begränsad där. Endast 
ett fåtal kommuner planerar att införa detta de närmsta åren. Några kommuner 
antecknar fortfarande på papper, vilket naturligtvis gör att deras nästa steg är att 
börja anteckna på dator innan man börjar tänka kring mobila lösningar. Mobiliteten 
samverkar med olika parametrar för att fungera såsom nätets täckningsgrad, 
kommunens resurser, vad olika leverantörer kan erbjuda samt behov av olika mobila 
verktyg. De vanligaste mobila verktygen är planeringssystem samt nyckelfri 
hemtjänst. Svaren ser olika ut gällande behovet att dokumentera mobilt. Det framgår 
att kanske behovet är större inom hemsjukvården än inom hemtjänsten. Att de som 
arbetar inom hemsjukvården har en helt annan vana att dokumentera. Detta varierar 
dock beroende på kommun och för de kommuner som har långa avstånd kan mobila 
lösningar vara en tillgång. I dagsläget skriver hemtjänstpersonal i de flesta 
kommuner på papper som de senare för över på datorn i hemtjänstlokalen.  

De vanligaste mobila verktygen (planeringssystem, registrera tid och nyckelfri 
hemtjänst) kan spegla vilket behov som finns. Vissa menar att det inte nödvändigtvis 
blir bättre och mer effektivt att skriva eller läsa i verksamhetssystemet hemma hos 
brukaren. Många kommuner uppger att de arbetar med eller diskuterar eHälsa, 
samtidigt visar inventeringen att få kommuner planerar att införa mobil 
dokumentation och möjligheten att läsa i verksamhetssystemet. En kommun 
beskriver att de inte har råd att investera i något som inte skulle fungera eller bli bra, 
vilket gör att man vill vara säker innan man investerar i något mobilt verktyg.    

I vissa kommuner bor de flesta äldre som har hjälp från kommunen i tätorten, i 
exempelvis Malå bor endast omkring 3-4 brukare utanför tätorten. Malå är en 
geografiskt liten kommun där avstånden inte ställer till lika mycket problem för 
personalen, vilket kan underlätta då man har närmare till sin hemtjänstlokal. I flera 
kommuner är det svårt att rekrytera personal till hemtjänsten. Det är naturligtvis 
önskvärt att personalen har undersköterskeutbildning, men är det svårt att hitta 
personal så ställs inte lika höga krav på exempelvis dokumenteringen, man nöjer sig 
med att ha hittat någon som kan utföra det praktiska arbetet. I Åsele kommun 
minskar andelen äldre, vilket kan göra att mobila lösningar inte blir aktuella om 
trenden är motsatt den generellt i Sverige att det blir fler äldre i befolkningen.  

I Vilhelmina kommun efterfrågar hemtjänstpersonalen mobila lösningar i mobiltelefon, 
då de redan använder planeringssystem i mobiltelefonen. En del i utvecklingen är 
också att se till att mobila verktyg inte innebär att personal ska ha med sig 
exempelvis både mobiltelefon och bärbar dator. Tanken är ju i grunden att mobilitet 
ska underlätta arbetet.  

Några få kommuner arbetar mer aktivt kring eHälsa. Vindeln exempelvis arbetar för 
att genom eHälsa nå mål som att leverera bättre statistik, slippa 
dubbeldokumentation och öka tillgängligheten, exempelvis genom att kunna 
dokumentera i bilen. I Lycksele framkommer det att personal efterfrågar att kunna 
dokumentera hemma hos brukare, att lätt komma åt att läsa något i journalen.  

 

 

18 

 

I Bjurholm har man testat använde surfplatta inom hemtjänsten. Behovet att arbeta 
mer mobilt verkar finnas på olika håll, det är till stor del parametrar runtomkring som 
påverkar, exempelvis att ha täckning för nät runtom i kommunen.  

Ökad säkerhet kring inloggning gör det svårare för kommunerna att införa olika 
mobila verktyg. Att införa e-Legitimation, SITH´s kort, vid inloggning till 
verksamhetssystem ställer krav på att dessa fungerar med exempelvis en 
mobiltelefon om man använder ett planeringssystem i mobilen.  

Inom hemsjukvården ser utvecklingen snarlik ut. Ingen kommun har skarp drift på 
dokumentation och åtkomst att läsa verksamhetssystemet hemma hos brukaren. 
Några få kommuner har provat på att använda bärbara datorer för att dokumentera 
och läsa. I Skellefteå har man provat lösningen med VPN (virtual private network) för 
Sjuksköterskor för att kunna arbeta mobilt och komma åt journal. Ett vanligt problem 
är att uppkopplingen går långsamt med en sådan lösning, till skillnad från om man 
har ett webbaserat verksamhetssystem. I en del kommuner använder hemsjukvården 
verktyg för att registrera besök hos brukare. 

 

SLUTSATS  

Mobilitet beskrivs som en självklarhet i dagens samhälle. Ett viktigt incitament i 
utvecklingen av mobila verktyg är att möta den väntande personalbristen inom vård 
och omsorg och ökade kostnaden för äldreomsorgen i och med att de äldre i 
befolkningen ökar. Detta skapar behov av smartare arbetssätt. Utifrån rapporten är 
det viktigt att belysa att införandet av olika mobila verktyg måste bli en tillgång och 
inte en belastning. Det måste möta det behov som personal inom hemtjänst och 
hemsjukvård uttrycker. Inom Västerbotten och stora delar av landet är utveckling av 
mobilitet inom ramen för eHälsa fortfarande ny. Inga kommuner i Västerbotten 
arbetar så att de har tillgång till verksamhetssystemet hemma hos brukaren och få 
kommuner planerar de närmsta åren att införa detta. Det är en fråga om ekonomi till 
stor del och även samarbete med leverantörer som ska kunna erbjuda bra mobila 
lösningar och att de system kommunerna använder är kompatibla med aktuella 
mobila verktyg som olika leverantörer kan erbjuda. Att ha tillgång till nät runtom i 
kommunen blir viktigt då det är en förutsättning för att kunna komma åt 
verksamhetssystemet mobilt.  

I den vägledning som SKL publicerat (Mobil informationsåtkomst inom hemtjänst och 
hemsjukvård 

-

 en vägledning, 2014) beskrivs olika förutsättningar för att införa 

mobila tekniklösningar och mobil informationshantering. Vägledningen beskriver 
delar som kan vara av vikt att förhålla sig till vid fortsatt utveckling av projekt inom 
området för mobilitet. Det handlar exempelvis om juridiska och säkerhetsaspekter, 
checklistor såsom nulägesanalys och riskanalys, erfarenheter från kommuner kring 
mobilt teknikstöd, metodstöd och exempel på processbeskrivning. Säkerheten och 
sekretessen är en viktig fråga då det råder sträng sekretess (www.lagen.nu) enligt 
socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen, och omvänt skaderekvesit gäller, 
det vill säga uppgifter med utgångspunkt är sekretessbelagda och endast får lämnas 
ut om det står klart att den enskilde inte lider men. Förbättringar som vägledningen 

 

 

19 

 

lyfter fram att mobil teknik och mobil informationshantering kan ge är en ökad 
säkerhet och kvalitet när insatser utförs, ökad delaktighet och inflytande för brukaren. 
Vidare kan arbetsmiljön förbättras genom att utveckla smidigare och mer flexibla 
arbetssätt, exempelvis att restider kan kortas. En viktig faktor i arbetet med mobilitet 
är att, som tidigare nämnts, möta personalbrist inom vård- och omsorgsyrket. 
Moderna arbetssätt skulle även kunna bidra till att öka intresset för att arbeta inom 
detta område.    

 

Vimarlund och Wass ger i en rapport exempel på vad införande av mobila lösningar 
kan innebära samt en vägledning vid beslutsfattande. Rapporten undersöker 
arbetsprocessen för en nattpatrull inom hemtjänsten i Jönköping och resultatet visar 
på olika möjligheter till förbättringar som mobila lösningar kan ha. Det handlar om en 
högre säkerhet för informationshantering då dubbeldokumentation kan minskas och 
att personal kan få tillgång till information om en brukares hälsotillstånd när en insats 
de facto ges. En vinst är om personal inte behöver återvända till arbetslokalen lika 
ofta, vilket hänger samman med och förutsätter att man har en effektiv 
nyckelhantering. Detta skulle leda till minskade kostnader och fördelar för miljön då 
hemtjänsten ofta reser med bil. Här lyfts hinder fram som bekräftar vad 
kartläggningen av mobilitet kommit fram till. Det handlar om bristande täckning för 
internet samt krav på säker inloggning och en bra lösning för det. Rapporten lyfter 
även fram att det i framtiden kommer bli viktigt att kunna samarbeta över 
kommungränserna för att uppnå olika samverkanseffekter såsom ett enklare sätt att 
påverka leverantörer och möjlighet att minska kostnader. Dock finns det olika 
svårigheter med samverkan över kommungränserna då olika verksamhetssystem 
används som är olika långt utvecklade.    

För kommuner som har svårt att rekrytera personal, begränsade ekonomiska 
resurser och problem med täckning för att komma åt internet, kan behovet av 
samverkan underlätta då området för mobilitet inom eHälsa fortfarande är nytt och 
det är många delar som behöver beaktas, inte minst gällande sekretessen för 
information som överförs mobilt och den tekniska utvecklingen som ska möta upp 
detta, områden som kräver tillgång till kompetens för att det ska fungera. Slutligen 
kan nämnas de tre benen som evidensbaserad praktik bygger på; att använda sig av 
brukaren, den professionelle och bästa tillgängliga kunskap för att på så sätt uppnå 
god evidens. Detta innebär till exempel att förändring av arbetssätt bör förankras 
med de som arbetar inom området, vilket visar på vikten av att personal inom 
hemtjänst och hemsjukvård är delaktiga i att skapa arbetssätt som berör dem.   

 

 
 
 
 
 
 
 

 

 

20 

 

Källförteckning 
 
Litteratur 
 

Dannemann, L., Janerud, M., Pegelow, A., Åsberg, F. (2013) Vägledning: Metod för 
utveckling i samverkan
. E-delegationen 

Lindberg, d & Wallin E. (2013). Utveckling av e-hälsa i kommunerna 

-

 uppföljning av 

stimulansmedel 2013. Socialstyrelsen  

Meisingseth, K., Narving Olsson, M., Åsberg, F. (2014). Vägledning: Mobil 
informationsåtkomst inom hemtjänst och hemsjukvård 

-

 Kommunal eHälsa. SKL. 

Nationell eHälsa 

-

 strategin för tillgänglig och säker information inom vård och 

omsorg. (2010) 

SOU 2008:18. Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten - till nytta för brukaren. 
Stockholm
: Edita Sverige AB 

Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten: 
Överenskommelse för år 2014 mellan statens och Sveriges kommuner och landsting.
 
(2013). Socialdepartementet  

Vimarlund, V., Wass, S. Mobila lösningar i hemtjänst och hemsjukvård : Ett exempel 
och en vägledning för effektivt beslutstagande
. Internationella handelshögskolan. 
Jönköping 

 
Internet 
 

http://www.skl.se/vi_arbetar_med/e-samhallet/kommunal-ehalsa

  

http://www.nationellehalsa.se/hem

 

 

 

 

  

 

http://www.skl.se/vi_arbetar_med/e-samhallet/kommunal-ehalsa/aktiviteter/mobilitet

 

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Andelen-aldre-fordubblad-pa-100-ar/

  

 

http://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Befolkning/Andelen-aldre-fordubblad-pa-100-
ar/Befolkningspyramid-for-Sverige-den-31-december-1900-och-2012-aldrar-i-
femarsgrupper-andelar-av-hela-folkmangden-for-respektive-ar.png

) 

 

http://www.vastkom.se/vadarvastkom.4.5315093d12da7c7ef17800043147.html

 

https://lagen.nu/2009:400#A6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 

 

BILAGA 1 

 

 

Enkät projekt mobilitet 

Allmän information 

Projektet om mobilitet inom hemtjänst och hemsjukvård ingår som ett delprojekt i en satsning från region Västerbotten som 
handlar om eHälsa. Syftet är att i första hand inventera hur kommuner i Västerbotten arbetar mobilt med olika verktyg inom 
dessa verksamhetsområden, exempelvis om personal inom hemtjänsten har möjlighet att dokumentera och läsa i journal 
hemma hos brukare. 
 
Regeringen och SKL delar ut stimulansmedel till regioner för att främja och utveckla projekt inom området eHälsa. eHälsa 
beskrivs som ett samlingsnamn på insatser, verktyg och processer som syftar till att rätt person ska ha rätt information vid rätt 
tillfälle och skapa nytta för invånare, personal och beslutsfattare. eHälsa ingår i regeringens arbete med att utveckla den 
digitala agendan.   

1.Bakgrund 

 
Namn:___________________________________________________ 
 
Vilken yrkestitel har du: ____________________________________ 
 
Vilken kommun arbetar du i: ________________________________ 
 
Vilket verksamhetssystem används inom hemtjänst och hemsjukvård:______________________________________ 
 

2.eHälsa (kryssa I rutorna) 

 

Jag har hört talas om eHälsa tidigare 

 

  Ja 

  Nej 

  Vet ej 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I kommunen arbetar/diskuteras olika satsningar inom eHälsa (exempelvis dokumentera/läsa journal mobilt hos 
brukare) 

       

  Ja 

 

Nej 

  Vet ej 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Användning av mobila verktyg inom hemtjänst (kryssa i rutorna) 

 

Ja 

Nej 

Planerar att införa 

2014 

Planerar att 

införa 2015 

Planerar att 

införa 2016 

 

 

 

 

 

 

Dokumentera hos brukare 

 

 

 

 

 

(Skriva daganteckning/journalanteckning) 
 

Komma åt information hos brukare 

(Läsa journalanteckning/daganteckning) 

 

 

 

 

 

TES planeringsverktyg 

 

 

 

 

 

Nyckelfri hemtjänst  

 

 

 

 

 

Registrera tid t.ex. Mobipen 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22 

 

övriga mobila verktyg som används i 
kommunen
:___________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________ 
 
 

Om JA på fråga om dokumentera hos brukare. Vilka verktyg används? 

 

  Bärbar dator 

  Surfplatta 

  Mobiltelefon  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om JA på fråga om komma åt information hos brukare. Vilka verktyg används? 

 

  Bärbar dator 

  Surfplatta 

  Mobiltelefon 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

4. Om kommunen använder få eller inga mobila verktyg, vad kan vara tänkbara orsaker till det? 

(ekonomiska resurser, leverantör, tillgång till nät, behov finns inte etc.) 

 
 
_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________ 

_____________________________________________________________________________________ 

 
 

5. Vilka fördelar kan finnas med möjligheten att dokumentera mobilt? (exempelvis hos brukaren?) 

 
 
_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________ 

_____________________________________________________________________________________ 

 

 

 

   

6. Vilka fördelar kan finnas med möjligheten att komma åt information mobilt? (exempelvis läsa 

daganteckningar från journal) 

 
           
                      ______________________________________________________________________________________ 

                      ______________________________________________________________________________________ 

                      ______________________________________________________________________________________   

 

 

 

   

7.  Uttrycker personal inom hemtjänst (och hemsjukvård) behov av olika mobila verktyg, och i så fall 

vilka? 

 
 
_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________ 

_____________________________________________________________________________________ 

 
 
 
Tack för svar!