Hantering av bluffaktura i Reg-
ion Västerbotten

Fördjupad granskning nr 2/2020

September 2020

Eva Moe

Revisionskontoret

Diarienummer: REV 33-2020

 

  

1 (5) 

 

Kontaktperson 
Eva Röste Moe  
Regionens revisionskontor Västerbotten 
090-785 73 55 
Eva.Moe@regionvasterbotten.se 

2020-09-15 

REV 33-2020 

 
 

 

Region Västerbotten  
Regionens hus, Köksvägen 11, 901 89 Umeå 
Telefon: 090-785 00 00, telefax: 090-13 68 82 
E-post: regionen@regionvasterbotten.se Org.nr: 232100-0222 
VAT-nr: SE232100022201 Bankgiro 5728-3061 

 

 
 
  

 
 
 
 

Promemoria om hantering av bluffaktura i Region Västerbotten 

Bakgrund 

Region Västerbotten utsattes i början av år 2020 för ett bedrägeri. Någon 

uppgav sig representera en leverantör och meddelade regionen om att 

pengarna för en faktura skulle betalas till ett okänt kontonummer i utlandet. 

I januari 2020 betalades drygt 1 miljon kronor till det okända kontonumret. 

Bedrägeriet upptäcktes först i slutet av februari år 2020 när den riktiga leve-

rantören hörde av sig och frågade efter betalningen. Se mer om händelseut-

vecklingen i bilaga 1. 
När regionens redovisningschef i februari 2020 fick information om bedräge-

riet gjorde hon en polisanmälan. Redovisningschefen lämnade också en 

muntlig rapport till ekonomidirektören. Ekonomidirektören informerade åt-

minstone regionstyrelsens ordförande och regiondirektören om bedrägeriet. 
En genomgång av styrelsens protokoll visar att regionstyrelsen inte fått in-

formation om bedrägeriet. Redovisningschefen uppger i september 2020 att 

hon inte fått återkoppling från polisen på den anmälan hon lämnade. Revis-

ionskontoret kontaktade polismyndigheten den 15 september 2020. Enligt 

uppgift från polisens handläggare ligger ärendet hos åklagaren i väntan på 

beslut. 
En annan iakttagelse är att det inte finns någon diarieförd avvikelserapport 

eller dokumenterad händelseanalys över regionens hantering av bedrägeriet. 

Inom ekonomifunktionen togs det fram en rutin i syfte att säkerställa korrekt 

hantering av utbetalningar till utländska bankkonton. 

Vår kommentar: 

krav på att få information om bedrägerierna och vilka åtgärder regiondi-

rektören vidtar för att minimera risken för nya bedrägerier. Regionstyrel-

sen bör bland annat ställa krav på att det vid bedrägerier eller risk för 

bedrägerier upprättas avvikelserapporter och händelseanalyser. Ur ett 

internkontrollperspektiv är det viktigt att analysera vad som gått fel och 

hur fel kan förebyggas. 

 

  

2 (5) 

 
 

2020-09-11 

Brister i rutiner och kontroller 

Medarbetare vid regionens fakturaenhet har behörighet att ändra konto-

nummer i Agresso. En medarbetare kan ensam utföra ändringen i systemet. 

Agresso skapar en loggfil över genomförda ändringar som systemet en gång 

per dag skickar till processledaren för fakturaenheten. Processledaren kon-

trollerar ändringen genom att jämföra uppgifterna på fakturan med uppgif-

terna registrerade i Agresso och genom att ta del av kommentarer i Agresso 

från den på fakturaenheten som gjort ändringen av kontonumret. 
Kontouppgifter på fakturor som kommer från svenska leverantörer kan fak-

turaenheten kontrollera via webbsökning hos exempelvis bankgirocentralen. 

Denna möjlighet finns inte när det gäller utländska kontonummer. Kontroll 

av utländska kontonummer kräver att regionen tar kontakt med det företag 

som skickat fakturan. Någon sådan kontroll gjordes inte vid detta bedrägeri. 

Vid tiden för bedrägeriet saknades i regionen en rutin för vilka kontroller som 

skulle göras vid ändring i Agresso av ett utländskt kontonummer. 
Efter bedrägeriet har medarbetare på regionens fakturaenhet tagit fram en 

kontrollrutin som gäller vid byte av utländska kontonummer Agresso. Den 

person som är ansvarig hos verksamheterna för inköpet ska ta kontakt med 

den utländske leverantören och kontrollera om eventuella uppgifter om byte 

av konto stämmer. Enligt rutinen ska medarbetare vid fakturaenheten ta bort  

fakturan från Agresso tills kontonumret är verifierat av beställaren. Beställa-

ren ska meddela fakturaenheten via e-brev när kontrollen är genomförd. 

Medarbetare vid fakturaenheten ska notera i Agresso vem som gjort kontrol-

len mot leverantören och när kontrollen genomförts. E-brev från beställaren 

ska sparas lokalt i datorerna hos medarbetarna vid fakturaenheten. 

Vår kommentar: 

kontroll av utländska fakturor blir beslutad på behörig nivå i regionen och 

registrerad i ledningssystemet. 

Brister vid attestering

 

Enligt fullmäktiges attestreglemente med tillämpningsanvisningar ska faktu-

ror attesteras enligt en tvåhandsprincip. Normalt mottagnings- och beslutsat-

testeras en faktura för ett inköp av den enhet som gjort inköpet. Chefer utser 

mottagningsattestanter inom sina enheter. Beloppsnivåer för olika chefers 

rätt att beslutsattestera framgår av tillämpningsanvisningarna. Exempelvis 

har en verksamhetschef normalt attesträtt för fakturor upp till 1 miljon kro-

nor. 
Fakturor som bokförs som investering attesteras däremot på ett annat sätt. 

Beställaren på enheten som gjort inköpet mottagningsattesterar fakturan 

 

  

3 (5) 

 
 

2020-09-11 

medan en investeringscontroller vid regionens ekonomistab beslutsatteste-

rar. Varken i attestreglemente eller tillämpningsanvisning finns någon doku-

mentation om detta upplägg. Det finns inte heller några dokumenterade be-

slut om vem som utsett investeringscontroller till beslutsattestant för dessa 

fakturor.

 

Revisionskontoret har efterforskat men ekonomifunktionen har 

inget svar på frågan om vem som utsett investeringscontrollern till beslutsat-

testant. 
Rätten att utse eller återkalla attestanter ska enligt reglementet framgå av 

delegationsordningarna. Det saknas delegation om rätt att utse beslutsattes-

tanter för investeringar. 
Vilka kontroller som mottagnings- och beslutsattestanter ska göra av fakturor 

framgår av attestreglementet med tillämpningsanvisningar. 
Enligt tillämpningsanvisningarna ska attestanterna bland annat kontrollera 

om kontonumret i systemet stämmer med kontonumret på den inskannade 

fakturan. Av anvisningarna framgår inte på vilket sätt attestanterna ska veri-

fiera att de kontrollerat kontonumret innan betalning. 
Det finns ingen dokumentation på vilka kontroller som mottagnings- eller 

beslutsattestant gjorde innan fakturaenheten verkställde utbetalningen till 

bedragaren. 
När beslutsattestant godkände fakturan för utbetalning hade denne ingen 

uppgift om att en person på fakturaenheten hade ändrat kontonumret ett 

flertal gånger sedan den ursprungliga fakturan registrerades i Agresso. Kon-

tonumret till leverantörer är inte synligt för mottagnings- och beslutsattes-

tant i attestvyn i Agresso. För att kontrollera ett kontonummer behöver atte-

stanten klicka sig fram till uppgifterna på ett annat ställe i Agresso. Det finns 

varken rutiner eller systemstöd som säkerställer att mottagnings- och beslut-

sattestant får information när fakturaenheten ändrat kontonumret på en 

leverantör i Agresso. 

Vår kommentar: 

troller till beslutsattestant för investeringar.  

beslutsattestant för investeringar. Beslut saknas. 

fakturor som gäller investeringar ska hanteras.  

ningssystem. 

 

  

4 (5) 

 
 

2020-09-11 

vilka kontroller som mottagnings- och beslutsattestanter genomförde in-

nan de godkände utbetalningen. 

Vi rekommenderar att regionstyrelsen: 

visning om hur investeringsfakturor ska hanteras och kontrolleras i reg-

ionen innan utbetalningar. 

investeringsfakturor. Se till att beslutet om att utse beslutsattestant för 

investeringsfakturor blir dokumenterat och återanmält till styrelsen. 

ionens ledningssystem. 

nings- och beslutsattestant får kännedom om när fakturaenheten ändrar 

kontonummer på leverantörer i Agresso.  

Brister i registervården 

I slutet av september 2020 fanns leverantören till den investerade utrust-

ningen registrerad under två olika leverantörsnummer i Agresso. Ett leveran-

törsnummer med det riktiga kontonumret och ett leverantörsnummer med 

bedragarens kontonummer. Leverantörsnumret med bedragarens konto-

nummer var fortfarande i september 2020 aktivt i systemet. 

Vår kommentar 

Vi rekommenderar att regionstyrelsen: 

nummer i systemet. 

Agresso.  

Förslag till fortsatt granskning eller beaktande i riskanalys år 2021 

Revisionskontoret föreslår att revisorerna beslutar om att hösten 2020 på-

börja en granskning av registervården i regionens leverantörsregister. I sam-

band med detta bör även efterlevnaden av den nya rutinen för kontroll vid 

byte av utländska kontonummer i Agresso följas upp. 
Revisionskontoret föreslår vidare att revisorerna i sin riskanalys inför år 2021 

beaktar: 

  Regionstyrelsens förebyggande arbete mot oegentligheter. 

  Den interna kontrollen över regionens investeringsfakturor. 

 

 

  

5 (5) 

 
 

2020-09-11 

Bilaga 1: Sammanfattning av händelseförloppet

 

 

År 2013 äskade bild- och funktionsmedicin i Västerbotten om medel för att 

investera i utrustning till Nuclearmedicin på NUS. Dåvarande landstingsdirek-

tör beviljade investeringen år 2014.  
Hösten 2018 skrev en av regionens inköpare under avtalet med leverantören 

LabLogic Systems Limited i Storbritannien. Ett år senare hösten 2019 levere-

rade leverantören den medicintekniska utrustningen till Nuclearmedicin på 

NUS.  
Enheten för Nuclearmedicin testade utrustningen med hjälp av representan-

ter från leverantören för att se att allt fungerade. I slutet av oktober 2019 

kom fakturan avseende den köpta utrustningen från LabLogic till Region Väs-

terbotten. Eftersom testerna inte var färdiga hann fakturan förfalla till betal-

ning. 
Några dagar efter förfallodatum kom det första e-brevet från den nu miss-

tänkta bedragaren. E-brevet var skickat till regionens officiella e-postadress. 

E-brevet innehöll en kopia av originalfakturan och en fråga om när regionen 

skulle betala den förfallna fakturan. Medarbetare vid regionens diarium 

skickade vidare e-brevet till regionens enhet för leverantörsfakturor och den 

beställare vid enheten för Nuclearmedicin som framgick av fakturan.   
Beställaren vid enheten för Nuclearmedicin svarade på e-brevet med kopia 

till en medarbetare på leverantörsfakturaenheten att regionen skulle betala 

fakturan när alla testerna var färdiga. När den misstänkta bedragaren sva-

rade att det var ok passade hen på att meddela att man hade ett nytt konto-

nummer. 
Under perioden från den 28 november 2019 till den 27 januari 2020 skickade 

bedragaren sex e-brev till Region Västerbotten. Vid fyra tillfällen innehöll e-

breven information om nya kontonummer dit bedragaren ville att regionen 

skulle överföra pengarna. Medarbetare vid leverantörsfakturaenheten änd-

rade löpande kontonumren i leverantörsfakturasystemet Agresso utifrån 

informationen i e-breven. Vid ett tillfälle kontrollerade medarbetaren på le-

verantörsfakturaenheten att namnet som stod som avsändare i e-breven 

fanns på leverantörens webbsida. Medarbetaren kontaktade aldrig leveran-

tören för att verifiera om informationen i e-breven var korrekta. 
Pengarna betalades ut till bedragaren i slutet av januari år 2020. I slutet av 

februari år 2020 kontaktade ”den riktiga” leverantören beställaren vid Nu-

clearmedicin eftersom de inte mottagit några pengar för utrustningen. I sam-

band med detta uppdagades bedrägeriet. 

 

Revisionskontoret

Bilaga 2

Inköp och leverans av 

utrustning till 

Nuklearmedicin oktober 

2019

2019-10-31

Faktura från leverantören

2019-11-20

Fakturan förföll till betalning

2019-11-28 

E-brev till diariet från 

invoice@financialoffice.co.u

k

 med fråga om när 

regionen avsåg att betala 

fakturan

E-brev vidaresändes från 

diariet till ekonomistaben 

och till beställaren på 

Nuklearmedicin.

Beställaren på 

Nuklearmedicin svarade till 

invoice@financialoffice.co.u

k

 att utrustningen skulle 

testas och att fakturan 

skulle betalas efter detta. 

Testerna beräknades ta ca 2 

veckor. 

2019-11-29 Information från 

invoice@financialoffice.co.u

k

 om nytt 

bankkontonummer

2019-12-02 information från 

invoice@financialoffice.co.u

k

 om att ändra till ett konto 

för internationella 

betalningar

2019-12-06 information från 

invoice@financialoffice.co.u

k

 att ändra till ett spanskt 

kontonummer 

2019-12-13

Fakturan 

mottagningsattesteras av 

medarbetare på 

Nuklearmedicin och 

beslutsattesterades av 

investeringscontroller

Första kontakt 

med bedragaren

Andra kontakt 

med bedragaren

1:a bytet av 

kontonr i 

Agresso

Tredje kontakt 

med bedragaren

2:a bytet av 

kontonr i 

Agresso

Fjärde kontakt 

med bedragaren

3:e bytet av 

kontonr i 

Agresso

1:a kontrollen:

Handläggare 

googlar på mail-

avsändarens namn

1,1 miljoner kronor 

betalades ut.

Start

Revisionskontoret

Bilaga 2

2020-01-07
E-brev från 

invoice@financialoffice.co.u

k

 om att det spanska kontot 

inte kunde ta emot SEK

Betalning behövde göras i 

Euro. 

2020-01-22

Den spanska banken skickar 

tillbaka pengarna till Region 

Västerbotten

2020-01-27
E-brev från 

invoice@financialoffice.co.u

k

 med ny faktura med nya 

kontouppgifter till ett konto 

i Storbritannien

2020-01-31 

Pengarna betalades ut på 

nytt.

2020-02-18

Leverantören Lablogic 

kontaktade beställaren på 

Nuklearmedicin om att 

fakturan inte var betald.

Lablogic bekräftar att 

betalningen inte hade gjorts 

till deras kontonummer

2020-02-21

Handläggare på 

leverantörsfakturor 

kontaktar Swedbank.

2020-02-25

Redovisningschef gör 

polisanmälan.

Redovisningschef 

informerar 

ekonomidirektören
Ekonomidirektören 

informerar regiondirektören 

och åtminstone 

regionstyrelsens ordförande

2020-06-10

Region Västerbotten betalar 

originalfakturan till 

leverantören.

Femte kontakt 

med bedragaren

Sjätte kontakt 

med bedragaren

1,1 miljoner 

kronor 

kommer 

tillbaka till RV.

4:e bytet av 

kontonr i 

Agresso

Utbetalning 

med attester 

från 13/12 

som bilaga.

Information 

till RD och 

åtminstone 

RS 

ordförande

Förlusten 

belastar RS 

resultat