Grundläggande granskning 8/2022 

Hälso- och sjukvårdsnämnden år 2022 

 

April 2023 
Malin Hedlund och Ingrid Lindberg 
Revisionskontoret 
Diarienummer: REV 28-2022 

 

 

 

 

 

 

 

Innehåll 

1.  Sammanfattande analys 

3 

Resultat 

Styrning och kontroll 

Våra rekommendationer 

2.  Bakgrund och genomförande 

4 

Fullmäktiges uppdrag till hälso- och sjukvårdsnämnden 

Iakttagelser i 2021 års granskning 

Nämndens yttrande över 2021 års granskning 

Syfte och revisionsfrågor 

Revisionskriterier 

Granskningens genomförande 

3.  Nämndens verksamhetsplanering 

6 

Fullmäktiges budgetram för nämnden 

Nämndens verksamhetsplan och budget 

4.  Nämndens styrning och kontroll 

7 

Nämndens protokoll och sammanträden 

Nämndens grundläggande styrdokument 

Nämndens ekonomistyrning 

Omställningsplan för hållbar ekonomi 

10 

Nämndens hantering av statsbidrag 

12 

Nämndens följsamhet till reglemente för intern kontroll 

12 

Nämndens kontroll över beslut 

14 

Nämndens uppföljning av sina verksamhetsmål 

15 

Nämndens uppföljning av sina uppdrag 

16 

5.  Iakttagelser från fördjupade granskningar 

17 

6.  Uppföljning av rekommendationer år 2021 

18 

7.  Svar på revisionsfrågor 

19 

Rekommendationer 

20 

Bilaga 1 Nämndens mål och indikatorer 

21 

 

 

 

 

 

 

 

1.

 

Sammanfattande analys 

Resultat 

Tre år av pandemi har inneburit stora påfrestningar på hälso- och sjukvården som 
resulterat i långa vårdköer och begränsad tillgänglighet. Korttidsfrånvaron bland 
personalen har ökat och bristen på personal har varit påtaglig. Verksamheterna har 
genomfört stora insatser för att hantera den uppkomna situationen. Belastningen 
på verksamheterna påverkade nämndens resultat. Nämnden hade ett underskott 
med 199 miljoner kronor och resultaten för verksamhetsmålen var svaga.  

Nämnden har ett strukturellt underskott. Flera av nämndens verksamheter hade 
underskott för år 2022. En stor del av de åtgärder som planerades för en ekonomi i 
balans blev inte genomförda eller gav inte tillräcklig effekt. Det är angeläget att 
nämnden kommande år är aktiv och säkerställer att den klarar av att genomföra sin 
verksamhet inom budget. Nämnden behöver säkerställa att det finns genomarbe-
tade planer och en strategisk styrning som kan hantera tidigare års underskott och 
det nya ekonomiska läget med hög inflation, ökade kostnader och lågkonjunktur. 

Styrning och kontroll 

Hälso- och sjukvårdsnämnden hade för år 2022 inte en tillräcklig styrning och kon-
troll. Liksom tidigare år bidrog otydliga ansvarsförhållanden i förhållande till region-
styrelsen och svagt tjänstemannastöd till svårigheter för nämnden att styra sitt an-
svarsområde. Det var oklart på vilket sätt stabsresurser och service i regionstyrel-
sens förvaltning skulle ge stöd till hälso- och sjukvårdsnämnden och samarbeta 
med verksamheterna i nämndens förvaltning. Granskningar visar att nämnden inte 
var tillräckligt aktiv i den strategiska styrningen. Positivt var att nämnden i hög grad 
beslutade om grundläggande styrdokument samt utvecklade arbetet med den in-
terna kontrollen.  

Våra rekommendationer 

Vi rekommenderar nämnden att arbeta med följande områden:  

 

Utveckla den strategiska styrningen. Nämnden behöver tillsammans med 
regionstyrelsen se över ansvarsförhållandet mellan styrelsen och nämn-
den. Nämnden behöver också säkerställa att tjänstepersonsstödet är till-
räckligt.  

 

Utvärdera arbetet med omställningsplanen för perioden 2020-2022. En ut-
värdering ger möjlighet att systematiskt analysera och bedöma nämndens 
styrning och kontroll av arbetet samt nämndens stöd till verksamheterna.  

 

Var aktiv i ekonomistyrningen. Utveckla de ekonomiska analyserna och sä-
kerställ att underlag till budget och åtgärdsplaner håller en tillräcklig kvali-
tet.  

 

I egenskap av ansvarig vårdgivare bör nämnden besluta om patientsäker-
hetsberättelse.  

 

Säkerställ att beslut på delegation och vidaredelegation är spårbara från 
nämndens protokoll.  

 

 

 

 

Rekommendationerna kommer att följas upp i nästa års granskning.  

2.

 

Bakgrund och genomförande 

Styrelser och nämnder ansvarar enligt kommunallagen för att verksamheten bed-
rivs i enlighet med fullmäktiges mål, beslut och riktlinjer samt de lagar och före-
skrifter som gäller för verksamheten. Styrelserna och nämnderna ansvarar också 
för att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett till-
fredsställande sätt.  

Revisorerna ska enligt kommunallagen årligen granska styrelser, nämnder och full-
mäktigeberedningar. Revisorerna ska pröva om styrelser och nämnder säkerställt 
att verksamheten är genomförd på ett ändamålsenligt och från ekonomisk syn-
punkt tillfredsställande sätt. I granskningen ingår också att pröva om räkenskaper 
är rättvisande och om den interna kontrollen är tillräcklig. I sin revisionsplan för år 
2022 beslutade revisorerna att genomföra en grundläggande granskning av hälso- 
och sjukvårdsnämnden.   

Fullmäktiges uppdrag till hälso- och sjukvårdsnämnden 

Fullmäktige beslutade i sitt reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden att nämn-
den är ansvarig för:  

 

Sjukhusvård inklusive regionvård. 

 

Primärvård i egen regi i enlighet med regionstyrelsens beställningar. 

 

Tandvård i egen regi. 

 

Funktionshinder och habilitering.  

Nämnden har vårdgivaransvar för den vård som regionen utövar i enlighet med 
bland annat hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen. Nämnden ska också 
följa och driva utvecklingen av forskning, innovation och utbildning inom området 
hälso- och sjukvård. Den ansvarar även för arbetet med nationella minoritetsgrup-
per.  

Iakttagelser i 2021 års granskning 

År 2021 präglades av coronapandemin. Verksamheterna fick skjuta upp och ställa 
in delar av den planerade verksamheten för att kunna hantera pandemin och vacci-
nera befolkningen. Resultaten för verksamheterna var svaga, men positivt var att 
nämnden hade ett överskott på 139 miljoner kronor. Överskottet berodde på bi-
drag från staten. Flera av nämndens verksamheter hade underskott. Revisorerna 
bedömde att det fanns en risk att nämnden hade kvar delar av det strukturella un-
derskott som nämnden hade före pandemin.  

Revisorerna bedömde att nämnden för år 2021 inte hade en tillräcklig styrning och 
kontroll. Fördjupade granskningar visade att nämnden varit passiv under året.  

Revisorerna lämnade följande rekommendationer till nämnden:  

 

Utveckla de ekonomiska analyserna. Det finns risk att det strukturella un-
derskottet som nämnden hade före pandemin finns kvar.  

 

 

 

 

 

Säkerställ en tillräcklig styrning och kontroll över de riktade statsbidragen 
till nämndens verksamheter.  

 

Säkerställ en ändamålsenlig metod och redovisning av resultat i förhål-
lande till nämndens verksamhetsmål.  

 

Utveckla kvaliteten i arbetet med intern kontroll. Nämnden behöver ut-
veckla uppföljningen av sina kontroller och vid behov besluta om åtgärder 
för att komma till rätta med de brister som kontrollerna visar.  

Nämndens yttrande över 2021 års granskning 

I sitt yttrande i december 2022 redogjorde nämnden för följande åtgärder:  

 

Utvecklingen av moderna digitala verktyg skulle bidra till att förbättra upp-
följning och analyser.  

 

Under år 2022 hade verksamheterna använt systemstödet Stratsy för att 
utveckla uppföljning av verksamhetsmålen. I planeringen inför år 2023 
hade nämnden beslutat om delmål som skulle underlätta uppföljningen.  

 

I slutet av år 2021 hade en ny riktlinje och process för hantering och för-
valtning av riktade statsbidrag tagits fram. Målet med riktlinjen var en en-
hetlig hantering i organisationen med ökad transparens och tydligare roller 
och ansvar.  

 

Regiondirektören hade initierat ett arbete med att utveckla en ny förvalt-
ningsgemensam verksamhetsstyrningsmodell.  

 

Under år 2022 hade ett arbete pågått för att utveckla arbetet med intern 
kontroll.  

Syfte och revisionsfrågor  

Syftet med granskningen är att ge underlag till revisorernas ansvarsprövning av 
hälso- och sjukvårdsnämnden. För detta har vi besvarat följande revisionsfrågor:  

 

Har hälso- och sjukvårdsnämnden tillräckliga resultat? 

 

Har hälso- och sjukvårdsnämnden haft en tillräcklig styrning och kontroll 
över verksamheten inom sitt ansvarsområde? 

 

Har hälso- och sjukvårdsnämnden en tillräckligt utvecklad redovisning av 
resultaten för verksamhetsmålen?  

 

Har hälso- och sjukvårdsnämnden agerat tillräckligt med anledning av re-
kommendationerna i föregående års granskning? 

Granskningen har inte omfattat om nämnden

 

säkerställt att räkenskaperna är rätt-

visande. Denna del granskas i samband med regionens delårs- och årsbokslut och 
redovisas i separata rapporter.  

Revisionskriterier 

Vår bedömning av hälso- och sjukvårdsnämndens ansvarsutövande utgår från:  

 

Kommunallagen (2017:725) 6 kap. 6, 37-41 §§ samt 7 kap. 5-8 §§ 

 

 

 

 

 

Fullmäktiges reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden 

 

Fullmäktiges reglemente för intern kontroll 

 

Övriga uppdrag, mål eller direktiv från fullmäktige till nämnden 

 

Regionstyrelsens anvisningar 

Granskningens genomförande 

Granskningen är översiktlig och genomförd av sakkunniga på revisionskontoret. 
Malin Hedlund

 

har varit projektledare och Ingrid Lindberg projektmedarbetare. 

Petter Bergner har varit kvalitetssäkrare.  

Granskningen är genomförd med stöd av revisionskontorets program för grundläg-
gande granskning. Granskningsprogrammet innefattar granskning av nämndens 
verksamhetsplan, protokoll, delårsrapporter, årsrapport, ekonomistyrning, följsam-
het till fullmäktiges reglemente för intern kontroll, följsamhet till regler och rutiner 
etc. Dessutom har vi följt upp tidigare års granskning och summerat iakttagelser 
från fördjupade granskningar inom nämndens ansvarsområde under året.  

Rapporten är kvalitetssäkrad 

Rapporten är kvalitetssäkrad internt genom att den granskats av sakkunnig på re-
visionskontoret samt av revisionsdirektören. I den externa kvalitetssäkringen har 
berörda tjänstepersoner fått möjlighet att lämna synpunkter på rapportens inne-
håll.  

3.

 

Nämndens

 

verksamhetsplanering 

Fullmäktiges

 

budgetram för nämnden  

I regionplanen för år 2022 anvisade fullmäktige nämnden 5 279 miljoner kronor. 
Det var en ökning med 132 miljoner kronor i förhållande till år 2021. Ökningen 
handlade om förväntade pris- och löneökningar, budgettillskott samt omfördelning 
från andra nämnder på grund av ändrad organisering. Fullmäktige minskade också 
budgeten med 100 miljoner kronor med anledning av omställningen för en hållbar 
ekonomi och minskade generella bidrag.  

I februari 2022 beslutade fullmäktige att utöka nämndens budget med ytterligare 
53,4 miljoner kronor. Orsaken var att Sveriges kommuner och regioner (SKR) hade 
ändrat sina prognoser för skatter och bidrag. Fullmäktige fördelade den utökade 
budgeten till verksamheter som under flera år fått utökade kostnader utan ökad 
budgetram. De största tillskotten gick till förlossningsvården, ambulanssjukvården 
och läkemedel för särskilda sjukdomar. 

Nämndens verksamhetsplan och budget 

I sin verksamhetsplan för år 2022 beskrev nämnden sina förutsättningar och priori-
teringar för året. Den enskilt största utmaningen var det ekonomiska läget med 
högre kostnader och mindre intäkter. I verksamhetsplanen fördelade nämnden 
budgetramen från fullmäktige. Nämnden fördelade budgeten på områdena primär-
vård, tandvård, sjukhusvård samt anslag och administration. Nämnden gjorde inga 
betydande omfördelningar mellan områdena jämfört med tidigare år.  

 

 

 

 

I regionplanen för år 2022 riktade fullmäktige tio verksamhetsmål till hälso- och 
sjukvårdsnämnden. I november 2021 beslutade nämnden om 26 indikatorer för att 
styra och följa upp målen. Samtliga indikatorer hade målvärde för år 2022. I bilaga 
1 redovisar vi nämndens mål och indikatorer för år 2022.  

Fullmäktige riktade också fyra uppdrag till nämnden i regionplanen. Nämnden be-
skrev uppdragen i sin verksamhetsplan. I verksamhetsplanen lämnade nämnden 
också ett flertal uppdrag till sina utskott och förvaltningen.  

Vår kommentar 

Nämndens verksamhetsplan för år 2022 uppfyllde fullmäktiges krav. Målen och in-
dikatorerna var mätbara.  

4.

 

Nämndens styrning och kontroll 

Nämndens protokoll och sammanträden  

Nämnden hade under år 2022 tio protokollförda sammanträden. Nämnden fick vid 
sina sammanträden information om verksamheten och ekonomin.   

I samband med en fördjupad granskning år 2021 uppmärksammade revisorerna att 
hälso- och sjukvårdsnämnden utsett ledamöter i utskottet för primärvård och tand-
vård samt utskottet för funktionshinder och samverkan som inte var ledamöter el-
ler ersättare i nämnden (nr 3/2021). En genomgång av utskottens ledamöter år 
2022 visar att två ledamöter i utskotten fortfarande inte var ledamöter eller ersät-
tare i nämnden.  

Vår kommentar 

Även under år 2022 fanns ledamöter i nämndens utskott som inte var ledamöter 
eller ersättare i nämnden. Enligt kommunallagen får utskott endast bestå av leda-
möter eller ersättare i nämnden. För mandatperioden 2023-2026 är utskottet för 
primärvård och tandvård samt utskottet för funktionshinder och samverkan avskaf-
fade och iakttagelsen är inte längre aktuell.  

Nämndens grundläggande styrdokument 

Av tabellen framgår i vilken utsträckning nämnden beslutade om grundläggande 
styrdokument.  

Styrdokument 

Beslut  Vår kommentar 

Budgetunderlag för år 2022 

Ja 

2021-04-14, § 61 (HSN 290-2021) 

Verksamhetsplan för år 2022

 

Ja 

2021-09-30, § 125 (HSN 896-2021) 

Budget för år 2022 

Ja 

2021-09-30, § 125 (HSN 896-2021) 

Internkontrollplan för år 2022

 

Ja 

2021-12-10, § 182 (HSN 1267-2012) 

Beslut om läkemedelsmål för 
år 2023 

Nej 

Läkemedelskommittén har beslutat om målen.  

Delegationsordning

 

Ja 

2020-03-25, § 30 (HSN 300-2020). I december 
2022 beslutade nämnden om en reviderad dele-
gationsordning för år 2023 (HSN 989-2022). 

 

Rutin för att anmäla delegat-
ionsbeslut till nämnden 

Ja 

Rutin för anmälan av beslut finns beskriven i 
nämndens delegationsordning (HSN 300-2020). 

 

 

 

 

 

Styrdokument 

Beslut  Vår kommentar 

Dokumenthanteringsplan 

Ja 

2019-02-20, § 20 (HSN 135-2019).  

Riktlinje för ärendeberedning 
inom nämndens ansvarområde 

Ja 

2022-01-13, § 7 (HSN 1259-2021). I september 
2021 beslutade nämnden om en rutin för initia-
tivärenden (HSN 1080-2021). 

Delårsrapport per april 2022

 

Ja 

2022-05-24, § 93 (HSN 440-2022). 

Delårsrapport per augusti 2022

 

Ja 

2022-09-22, § 132 (HSN 780-2022). 

Årsrapport för år 2022 

Ja 

2023-02-15, § 37 (HSN 1193-2022). 

Patientsäkerhetsberättelse för 
år 2022 

Nej 

Hälso- och sjukvårdsdirektören beslutade om pati-
entsäkerhetsberättelsen i februari 2023 (HSN 217-
2023). När granskningen avslutades var beslutet 
inte återanmält till nämnden. En fördjupad gransk-
ning under året visade att nämnden inte tagit del 
av patientsäkerhetsberättelsen för år 2021 (nr 
7/2022).  

Vår kommentar 

Nämnden beslutade i hög grad om grundläggande styrdokument för år 2022. Enligt 
patientsäkerhetslagen ska vårdgivaren senast den 1 mars varje år upprätta en pati-
entsäkerhetsberättelse (3 kap. 10 §). Mot bakgrund att nämnden är ansvarig vård-
givare anser vi det rimligt att nämnden beslutar om patientsäkerhetsberättelsen.  

Nämndens

 

ekonomistyrning 

Nämndens budgetberedning var svag 

Två fördjupade granskningar under året visar att nämndens budgetberedning för år 
2022 var svag (nr 6/2022 och 10/2022). Nämnden och tjänstepersonsledningen 
hade inte tillräcklig dialog med verksamheterna om vilka prioriteringar som var 
nödvändiga för att verksamheterna skulle klara sina uppdrag. I praktiken handlade 
budgetberedningen om uppräkningar av tidigare års budgetar. Det saknades också 
analyser och beräkningar av vilka behov verksamheterna hade av personal för att 
de skulle klara sina uppdrag. 

 

Nämndens underskott ökade kraftigt under slutet av år 2022 

Hälso- och sjukvårdsnämnden hade ett underskott för år 2022 med 199 miljoner 
kronor. Det motsvarade ett underskott mot budget på -3,7 procent. År 2021 hade 
nämnden ett överskott på 139 miljoner kronor och en avvikelse mot budget på 
+2,6 procent. Den största budgetavvikelsen fanns inom sjukhusvården, som redovi-
sade ett underskott med 353 miljoner kronor. Även tandvården redovisade under-
skott med 43 miljoner kronor och primärvården med 55 miljoner kronor. Under-
skotten uppvägdes till viss del av statsbidrag som inte fördelats ut till vården utan 
hanterades förvaltningsövergripande. Det förvaltningsövergripande område där 
dessa statsbidrag ingår hade ett överskott på 252 miljoner kronor.  

Både i delårsrapporten per april och per augusti 2022 bedömde nämnden att verk-
samheterna skulle ha ett underskott vid årets slut på 70 miljoner kronor. Vid de-
lårsrapporten per augusti 2022 var nämndens underskott 50 miljoner kronor. Mel-
lan september och december ökade underskottet med 149 miljoner kronor. I 

 

 

 

 

årsrapporten förklarade nämnden att underskottet bland annat berodde på pande-
min. Både kostnader och intäkter hade påverkats av pandemin, exempelvis hade 
intäkter för regionvård och patientintäkter minskat medan kostnader för medi-
cinskt material ökat.  

I tabellen redovisas nämndens ackumulerade resultat för år 2022. 

 

Månad 2021 

Miljoner kronor 

Budgetavvikelse %  Nettokostnads-

utveckling % 

Mars 

37 

2,6 

-7,4 

April 

-4 

-0,2 

-4,9 

Maj 

-53 

-2,2 

-1,1 

Augusti 

-50 

-1,4 

-1,1 

September 

-74 

-1,8 

-0,2 

Oktober 

-121 

-2,7 

1,2 

November 

-159 

-3,2 

1,4 

December 

-199 

-3,7 

6,7 

Källa: Månadsrapporter till hälso- och sjukvårdsnämnden under år 2022 

Nämndens största underskott fanns inom personalkostnaderna 

Nämndens kostnader hade ett underskott med 526 miljoner kronor för år 2022. 
Den största avvikelsen var inom personalkostnaderna som utgjorde 276 miljoner 
kronor av underskottet. Nämnden uppgav att vakanser och hög korttidsfrånvaro 
var en orsak till att kostnader för övertid, sommarersättningar och hyrpersonal 
hade ökat. Nämnden uppgav att en del av de extra personalkostnaderna var kopp-
lade till arbetet med tillgänglighet och uppdämda vårdbehov. Detta hade kompen-
serats med statsbidrag. Kompensationen hade redovisats som en intäkt. Det fram-
gick inte av redovisningen hur stor del av underskottet som dessa extra personal-
kostnader utgjorde.  

Nämnden uppger i årsrapporten att svårigheter att rekrytera personal gjort att 
nämndens beroende av hyrpersonal hade ökat med drygt 11 procent jämfört med 
föregående år. Samtidigt framgår av årsrapporten att antalet anställda i princip var 
oförändrat jämfört med år 2021. Nämnden konstaterar också i årsrapporten att 
det var brist på personal inom många av nämndens verksamheter och att detta or-
sakat stängda vårdplatser. Högre sjukfrånvaro, ökad frånvaro för vård av barn och 
en högre personalomsättning än tidigare år påverkade både bemanning och ar-
betsmiljö. Nämnden menade att pandemin hade försvårat arbetet med att nå be-
manningsmål och åtgärder för en budget i balans.  

Nämnden hade extra intäkter för statsbidrag 

För år 2022 redovisade nämnden ett överskott för intäkterna med totalt 327 miljo-
ner kronor. De extra intäkterna handlade framför allt om bidrag från staten för 
ökad tillgänglighet, uppdämda vårdbehov och uppskjuten vård. Statsbidragens om-
fattning framgick inte av årsrapporten, däremot kommenterade nämnden att stats-
bidragen vägde upp underskott inom vård-, patient- och tandvårdsintäkter. 

 

Uppföljningen av omställningsplanen var översiktlig  

I verksamhetsplanen för år 2022 uppgav nämnden att inriktningen för arbetet att 
uppnå en ekonomi i balans skulle följa den handlingsplan för en hållbar ekonomi 
som regiondirektören hade tagit fram för åren 2020-2022. Nämnden skulle spara 
152 miljoner kronor år 2022. Åtgärderna var till största delen kopplade till minskad 

 

 

 

10 

 

närvarotid och minskade personalkostnader. I årsrapporten redovisade nämnden 
att omställningsplanen hade en sammanlagd effekt år 2022 på 86 miljoner kronor, 
vilket motsvarade 57 procent av de planerade åtgärderna. Nämnden uppgav att 
den största besparingen var genomförd inom posten centralt hanterad budgetre-
ducering med en effekt på 45 miljoner kronor. Nämnden beskrev inte vilka åtgär-
der posten omfattade eller hur den var beräknad.

  

Fördjupade granskningar under året har visat att kopplingen mellan nämndens åt-
gärdsplan och de åtgärder som verksamheterna presenterade i sina handlingspla-
ner var svag. Även nämndens uppföljning av åtgärderna och andra besparingar var 
svår att förstå (nr 6/2022 och 10/2022). 

Nämnden beslutade inte om några ytterligare åtgärder 

En genomgång av nämndens protokoll år 2022 visar att nämnden löpande fick in-
formation om ekonomin genom månadsrapporter, delårsrapporter och årsrapport. 
Nämnden beslutade inte om några förslag om ytterligare åtgärder i samband med 
att nämnden fick information om att flera av nämndens verksamheter hade under-
skott.  

I nämndens delårsrapport per april 2022 uppgav nämnden att pandemin hade 
medfört att arbetet med att minska närvarotiden inte varit möjligt att genomföra 
enligt plan. Nämnden uppgav att möjligheten att ta fram nya åtgärder hade varit 
begränsade. Nämnden bedömde att det under rådande omständigheter inte var 
möjligt att bedriva verksamheten inom de givna budgetramarna. Nämnden be-
dömde dock att vidtagna åtgärder skulle få effekt på längre sikt.  

I delårsrapporten per augusti 2022 uppgav nämnden att verksamheterna haft stora 
svårigheter att uppnå sina åtgärdsplaner. Nämnden beslutade i samband med de-
lårsrapporten att uppmärksamma regionfullmäktige på att nämnden inte skulle 
klara uppdraget inom budget. Nämnden gjorde ingen analys eller beredde några 
förslag på åtgärder som fullmäktige kunde ta ställning till. Regionstyrelsen föreslog 
i oktober 2022 att fullmäktige skulle ge nämnden i uppdrag att återuppta arbetet 
med att minska kostnader för hyrpersonal samt att göra en översyn av samverkans-
strukturer och prioritering av uppdrag i syfte att minska sina kostnader. Styrelsen 
gjorde ingen bedömning av vilken effekt dessa åtgärder skulle ge. Fullmäktige be-
slutade i november 2022 i enlighet med styrelsens förslag. 

Vår kommentar  

Nämnden var passiv i ekonomistyrningen. Nämnden beslutade under år 2022 inte 
om några åtgärder med anledning av verksamheternas underskott. Nämnden skrev 
till fullmäktige, men beredde inte några förlag på åtgärder som fullmäktige kunde 
ta ställning till.   

Nämnden har tidigare konstaterat att den har ett strukturellt underskott. Det är 
viktigt att nämnden säkerställer att det finns genomarbetade planer och en strate-
gisk styrning som kan hantera tidigare års underskott och det nya ekonomiska läget 
med hög inflation, ökade kostnader och lågkonjunktur. 

Omställningsplan för hållbar ekonomi 

Hälso- och sjukvårdsnämnden ställde sig i maj 2019 bakom den omställningsplan 
för hållbar ekonomi som regiondirektören hade tagit fram för perioden 2020-2022. 
Planen bestod av en lista med åtgärder som skulle ge kostnadsminskningar på 565 

 

 

 

11 

 

miljoner kronor. Den största delen av kostnadsminskningarna, 528 miljoner kronor 
fanns inom hälso- och sjukvårdsnämndens ansvarsområde. Under perioden 2020-
2022 har nämnden i sina verksamhetsplaner uppgett att inriktningen för omställ-
ningsarbetet skulle följa planen. I årsrapporterna har nämnden följt upp effekterna 
av arbetet. Nämnden har påpekat att pandemin medfört att det varit svårt att ge-
nomföra åtgärderna i planen.  

Vi har i tidigare granskningar uppmärksammat brister i nämndens beredning, styr-
ning och uppföljning av planen (gr 3/2020, nr 3/2020, gr 3/2021 och nr 6/2022). I 
beredningen var dialogen med verksamheterna om vilka besparingar som var möj-
liga att genomföra obefintlig. Det saknades också direktiv till verksamheterna om 
hur åtgärderna i omställningsplanen skulle genomföras. I praktiken handlade om-
ställningsplanen om minskade budgetramar för verksamheterna. Regionstyrelsen, 
hälso- och sjukvårdsnämnden och tjänstepersonsledningen hade inte heller säker-
ställt att verksamheterna fick tillräckligt stöd i arbetet med åtgärderna. I stället blev 
det upp till cheferna inom verksamheterna att själva avgöra vilka åtgärder som var 
möjliga att genomföra. Verksamheternas arbete med att hålla sina budgetar hade 
låg koppling till omställningsplanen.   

Nämnden har inte gjort någon samlad uppföljning eller utvärdering av vilka effekter 
som åtgärderna i omställningsplanen har haft för planperioden. I tabellen nedan 
har vi sammanställt de resultat som nämnden redovisat i sina årsrapporter under 
perioden 2020 - 2022. Resultaten är redovisade i miljoner kronor.  

Åtgärd 

Beräknad  

kostnadsminskning 

Utfall 

Effekt

 

Omstrukturering av vården inkl. 
ett sjukhus på tre orter 

183 

60 

33% 

PKS i slutenvård 

108 

33 

31% 

Utveckla och anpassa beman-
ning inkl. minska beroendet av 
hyrpersonal 

192 

57 

30% 

Effektiviseringar inkl. samordna 
lokaler och medarbetare 

45 

45 

100% 

Budgetreducering - centralt 
hanterat  

Inte med i plan

 

90 

Totalt 

528 

285 

54% 

Källa: Bearbetade uppgifter från nämndens årsrapporter 2020, 2021 och 2022.  

Tabellen visar att nämnden redovisat en total besparing under perioden är 285 mil-
joner kronor. Det motsvarar en effekt på 54 procent. Den största besparingen är 
genomförd inom posten ”budgetreducering” med en total effekt på 90 miljoner 
kronor. Posten fanns inte med i omställningsplanen och nämnden har inte i sina 
årsrapporter beskrivit vilka åtgärder som posten omfattade.  

Vår kommentar 

Nämnden har inte utvärderat effekterna av den omställningsplan som beslutades 
för perioden 2020-2022. Utan utvärdering är det svårt att veta vilka åtgärder som 
har haft effekter och vad som beror på andra faktorer. Prognoser för år 2023 visar 
på ett stort underskott för nämndens verksamheter. För att få kontroll på ekono-
min och att planerade åtgärder ger tillräckliga effekter, behöver hälso- och 

 

 

 

12 

 

sjukvårdsnämnden markant utveckla styrningen, stödet till verksamheterna och 
kontrollen.  

Nämndens hantering av statsbidrag 

En stor del av de riktade statsbidragen fördelas till regionen genom överenskom-
melser med SKR.

 

De största riktade statsbidragen till regionen är: god och nära 

vård, förlossningsvård och kvinnors hälsa, nationell överenskommelse psykisk hälsa 
och suicidprevention, jämlik och effektiv cancervård samt LSS och ökad tillgänglig-
het.  

Av redovisningen i bokföringssystemet framgår att hälso- och sjukvårdsnämnden 
totalt tilldelades cirka 361 miljoner kronor i riktade statsbidrag år 2022. En del av 
de riktade statsbidragen fördelade regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämn-
den i samband med budgetprocessen. Andra delar av bidragen fördelades löpande 
under året. Omkring 120 miljoner kronor av bidragen handlade om pandemin, ex-
empelvis bidrag för smittspårning, vaccination och PCR-test.  

Nämnden beslutade i hög grad om hur statsbidragen skulle fördelas 

Av de 361 miljoner kronor som nämnden totalt tilldelades under år 2022 i riktade 
statsbidrag, fördelades 152 miljoner kronor löpande under året. Vi har gått igenom 
regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens protokoll för år 2022 för att 
undersöka hur styrelsen och nämnden under året beslutade om att fördela statsbi-
dragen. Protokollen visar:  

 

Regionstyrelsen beslutade två gånger under år 2022 om fördelning av 
statsbidrag till hälso- och sjukvårdsnämnden. Utifrån styrelsens beslut, be-
slutade nämnden hur statsbidragen skulle fördelas till sina verksamheter. 
Vid ett tillfälle har nämnden inte tagit ett separat beslut om fördelningen 
av statsbidrag. Statsbidraget avsåg kvarstående bidrag för covid-19. Enligt 
styrelsens beslut skulle statsbidraget fördelas i enlighet med tidigare beslu-
tad rutin som innebar att verksamheterna i efterhand ersätts för sina redo-
visade merkostnader för covid-19. 

 

Vid två tillfällen under år 2022 gick riktade statsbidrag direkt till nämnden. 
Nämnden beslutade hur dessa statsbidrag skulle fördelas till sina verksam-
heter.  

Vår kommentar 

Nämnden har i hög grad beslutat om fördelning av de riktade statsbidragen till sina 
verksamheter.  

Nämndens följsamhet till reglemente för intern kontroll 

Varje styrelse och nämnd ansvarar enligt kommunallagen för att den interna kon-
trollen inom sitt ansvarsområde är tillräckligt. I reglementet för intern kontroll har 
fullmäktige tydliggjort hur styrelserna och nämnderna ska arbeta med intern kon-
troll. Med utgångspunkt av reglementet har regionstyrelsen beslutat om region-
övergripande tillämpningsanvisningar.  

I riskanalysen för år 2022 identifierade hälso- och sjukvårdsnämnden ett antal ris-
ker. Med hjälp av riskanalysen beslutade nämnden om en internkontrollplan med 
åtta kontroller. Nämnden beslutade också att några av riskerna skulle hanteras på 

 

 

 

13 

 

annat sätt med hjälp av olika åtgärder. Vår granskning är inriktad mot kontrollerna i 
internkontrollplanen. Vår granskning visar:  

 

I internkontrollplanen redogjorde nämnden övergripande för hur kontrol-
ler skulle genomföras. Hälften av kontrollerna skulle genomföras med hjälp 
av stickprov. Det framgick inte vilken funktion som ansvarade för att ge-
nomföra kontrollerna. I något fall var det svårt att förstå hur kontrollen 
skulle genomföras.  

 

Nämnden följde upp kontrollerna i samband med delårsrapporten per april 
i maj 2022 och årsrapporten i februari 2023. Nämnden följde upp fem av 
åtta kontroller. I uppföljningsrapporterna redovisade nämnden hur kon-
trollerna var genomförda, resultatet av kontrollerna samt bedömning av 
resultatet.  

I sin uppföljning i februari 2023 konstaterade nämnden att allvarliga brister hade 
identifierats inom två områden. Dels levde inte nämnden upp till kravet att besluts-
underlag skulle vara jämställdhetsintegrerade. Dels hade åtgärder inte vidtagits i 
tillräcklig utsträckning vid tillbud eller arbetsskador. Enligt protokollet från nämn-
dens sammanträde skulle åtgärder vidtas under år 2023 för att rätta till de identifi-
erade bristerna. Det framgick inte av protokollet vilka åtgärderna var eller när de 
skulle vara genomförda.  

Nämnden bedömde att den interna kontrollen var acceptabel. Nämnden ansåg att 
arbetet med intern kontroll hade förbättrats, men att det fanns några brister. 
Nämnden bedömde att arbetet med att utveckla arbetsprocesserna för intern kon-
troll behövde fortsätta utvecklas.  

I tabellen nedan har vi sammanställt i vilken grad vi bedömer att nämnden för år 
2022 uppfyllde kraven i fullmäktiges reglemente för intern kontroll och regionsty-
relsens tillämpningsanvisningar.  

Revisionsfråga 

Bedöm-

ning 

Vår kommentar 

Riskanalys och internkontrollplan 

 

 

1. Har nämnden säkerställt att det 
finns dokumenterade riskbedöm-
ningar? 

Ja 

 

2. Har nämnden beslutat om en 
internkontrollplan? 

Ja 

2021-12-02, § 212 

3. Har nämnden säkerställt att in-
ternkontrollplanen motsvarar kra-
ven i regionstyrelsens tillämpning-
sanvisning för intern kontroll? 

Delvis 

Internkontrollplanen uppfyllde de for-
mella kraven. För någon kontroll är det 
otydligt hur kontrollerna skulle genomfö-
ras.  

Uppföljning 

 

 

4. Har nämnden följt upp arbetet 
med intern kontroll? 

Ja 

Uppföljningen av kontrollerna redovisa-
des framför allt i samband med årsrap-
porten. Tre kontroller var inte genom-
förda.   

 

 

 

14 

 

Revisionsfråga 

Bedöm-

ning 

Vår kommentar 

5. Har nämnden säkerställt att 
kontrollerna i internkontrollpla-
nen är genomförda med tillräcklig 
kvalitet? 

Ja 

Av nämndens redovisning framgick vilka 
kontroller som var genomförda, hur de 
var genomförda och resultatet av kon-
trollerna.  

6. Har nämnden bedömt resulta-
tet av uppföljningen av intern 
kontroll? 

Ja 

Nämnden bedömde att den interna kon-
trollen var acceptabel.  

7. Har nämnden beslutat om till-
räckliga åtgärder i händelse av att 
den interna kontrollen visat på 
brister? 

Delvis 

Enligt nämndens protokoll 2023-02-15, § 
35 skulle åtgärder genomföras under år 
2023. Av protokollet framgår inte vilka 
åtgärder som skulle genomföras.  

Vår kommentar 

Nämnden uppfyllde för år 2022 i huvudsak kraven i regionfullmäktiges reglemente 
för intern kontroll. Vi instämmer med nämnden att arbetet med intern kontroll har 
förbättrats sedan år 2021, men att arbetet behöver fortsätta utvecklas.  

Nämndens kontroll över beslut 

Vi har genomfört ett stickprov för att kontrollera om nämnden under år 2022 hade 
kontroll över beslutsfattande inom sitt ansvarsområde. I stickprovet ingick fem pro-
tokoll: 16 februari, 29 mars, 24 maj, 22 september och 1 december. För varje pro-
tokoll kontrollerade vi om delegations- och vidaredelegationsbeslut var anmälda på 
rätt sätt.  

Stickprovet visade att det i nämndens protokoll fanns noteringar att hälso- och 
sjukvårdsdirektören och vidaredelegater hade anmält beslut. I protokollen fanns 
det hänvisningar till förteckningar över besluten, det fanns dock inga hänvisningar 
till under vilket diarienummer som förteckningarna var registrerade. Förteckning-
arna var heller inte bifogade till protokollet. Utifrån protokollen är förteckningarna 
av besluten inte spårbara. Av protokollen är det därmed inte möjligt att spåra vad 
besluten handlade om eller med vilken befogenhet hälso- och sjukvårdsdirektören 
och vidaredelegaterna hade fattat besluten.  

Med hjälp av en sökning i diariet har vi hittat förteckningarna av besluten som 
hälso- och sjukvårdsdirektören och vidaredelegater har anmält till nämnden. Av 
förteckningarna framgår vilka beslut som är fattade samt med vilken befogenhet 
de hade fattats. Det finns också diarienummer för varje beslut. I förteckningen över 
beslut fattade på vidaredelegation framgår dock inte vilken vidaredelegat som fat-
tat besluten.  

Vår kommentar 

Stickprovet visar på brister i spårbarhet till dokumentation vid anmälan av beslut. 
När beslut inte dokumenteras och anmäls till nämnden på rätt sätt, finns det en 
risk att besluten inte blir anslagna. Enligt kommunallagen ska beslut anslås, om be-
sluten inte är anslagna innebär det att klagotiden för besluten vare sig påbörjats el-
ler avslutats och att besluten inte vunnit laga kraft.  

 

 

 

15 

 

Nämndens

 

uppföljning av sina verksamhetsmål 

Nämnden beslutade om två delårsrapporter och en årsrapport för år 2022. Vår 
granskning är inriktad mot delårsrapporten som nämnden beslutade om per au-
gusti 2022 samt årsrapporten.  

I både delårs- och årsrapporten beskrev nämnden att verksamheterna fortsatt var 
påverkade av pandemin. Ökad korttidsfrånvaro och brist på omvårdnadspersonal 
hade påverkat antalet vårdplatser och vårdflöden negativt. Nämnden konstaterade 
att den rådande situationen och belastningen på verksamheterna hade en negativ 
påverkan på resultatet för verksamhetsmålen. Trots det ansträngda läget menade 
nämnden att verksamheterna hade kunnat bedriva framgångsrikt utvecklingsar-
bete.  

Nämndens resultat för verksamhetsmålen var svaga 

Nämnden beslutade om tio verksamhetsmål för år 2022. I delårsrapporten per au-
gusti följde nämnden upp fem mål. Nämnden bedömde att ett mål skulle vara upp-
fyllt vid årets slut. Två mål skulle vara delvis uppfyllt och två mål skulle inte vara 
uppfyllda vid årets slut. I årsrapporten följde nämnden upp nio mål. Ett mål kunde 
nämnden inte bedöma på grund av att indikatorn inte hade följts upp. Nämnden 
bedömde att fyra mål var helt uppfyllda, ett mål var delvis uppfyllt och fyra mål var 
inte uppfyllda.  

I tabellen redovisas nämndens bedömning av målen i årsrapporten: 

Nämndens mål i verksamhetsplanen 

 

Nämndens bedömning 

Västerbotten har världens bästa och mest jämlika 
hälsa 

 

Målet uppfylls inte 

Västerbotten är det barnvänligaste länet 

 

Målet uppfylls  

Västerbotten har trygga invånare med inflytande och 
delaktighet och ett rikt samt aktivt kultur- och före-
ningsliv 

 

Ingen bedömning 

 

Västerbotten är en ledande miljöregion 

 

Målet uppfylls inte 

Vi har en nära, tillgänglig och personcentrerad vård i 
hela länet 

 

Målet uppfylls delvis 

Vi levererar jämlik och jämställd hälso- och sjukvård av 
hög kvalitet 

 

Målet uppfylls inte 

Vi är en attraktiv arbetsgivare med personal som trivs 
och utvecklas hos oss 

 

Målet uppfylls  

Vi har en långsiktigt hållbar ekonomi 

 

Målet uppfylls inte 

Vi är en inkluderande, attraktiv och innovativ samver-
kanspartner 

 

Målet uppfylls 

Vi är ledande inom forskning, innovation och digitali-
sering 

 

Målet uppfylls 

Källa: Nämndens årsrapport 2022 

Nämndens redovisning var tydligare än tidigare år 

I verksamhetsplanen hade nämnden beslutat om 26 indikatorer. I uppföljningen 
delades dock en av indikatorerna upp till tre indikatorer. Nämnden följde upp tio 
indikatorer i delårsrapporten. Nämnden redovisade i delårsrapporten inte tydliga 

 

 

 

16 

 

prognoser för målen och indikatorerna. I årsrapporten följde nämnden upp 23 indi-
katorer. Nämnden ansåg att indikatorer var uppnådda om 100 procent av målvär-
det var uppfyllt, delvis uppnådda om 80-99 procent av målvärdet var uppfyllt. En-
ligt nämnden var en indikator inte uppfylld om resultatet var lägre än 80 procent av 
målvärdet. I årsrapporten bedömde nämnden att elva indikatorer hade uppfyllt sitt 
målvärde.   

Enligt årsrapporten utgick nämndens bedömning av målen från en helhetsbedöm-
ning. Det framgår inte av nämnden årsrapport hur denna helhetsbedömning var 
genomförd och vad som ingick i bedömningen.  

Det fanns brister i nämndens underlag 

EY har på uppdrag av revisorerna genomfört ett stickprov av nämndens indikatorer 
för att undersöka om nämndens underlag varit tillräckliga för att bedöma verksam-
hetsmålen. I stickprovet ingick elva av nämndens indikatorer. Stickprovet visade att 
det fanns brister i underlagen för fyra indikatorer. Ytterligare två indikatorer utgick 
från verksamheternas egna uppskattningar. Stickprovet visade också att informat-
ionen i nämndens verksamhetsplan och årsrapport inte var tillräcklig för att förstå 
vad flera av indikatorerna avsåg mäta samt vilka underlag som använts.  

Vår kommentar 

Nämndens resultat för verksamhetsmålen var svaga. Positivt är att nämndens redo-
visning av resultaten för indikatorerna är tydligare än tidigare år. Stickprovet visar 
dock att det finns brister i underlagen för flera av indikatorerna. Granskningen visar 
också att det inte är tydligt hur nämnden bedömt resultaten för målen.  

Nämndens uppföljning av sina uppdrag 

Fullmäktige gav fyra uppdrag till hälso- och sjukvårdsnämnden i regionplanen för år 
2022. Samtliga uppdrag skulle nämnden genomföra tillsammans med regionstyrel-
sen. Nämnden följde upp uppdragen i delårsrapporten per augusti 2022 och års-
rapporten. I delårsrapporten rapporterade nämnden att tre av fyra uppdrag pågick 
enligt plan. I årsrapporten slutredovisade nämnden uppdragen. Ett av uppdragen 
följde nämnden inte upp.   

I tabellen redovisas fullmäktiges uppdrag och en sammanfattning av nämndens 
rapportering i årsrapporten.  

Fullmäktiges uppdrag till nämnden 

Nämndens rapportering 

Utred hur sjukstugorna kan använ-
das på ett bredare sätt som en del i 
omställningen till god och nära 
vård. 

Nämnden uppgav att flera aktiviteter och initiativ 
pågick. En slutsats var att det fanns ett stort be-
hov av att förändra uppdragen och förutsättning-
arna för lokal samverkan. Nämnden bedömde att 
uppdraget var avslutat. Arbetet med sjukstugor-
nas uppdrag skulle fortsätta i anslutning till arbe-
tet med omställningen mot Nära vård.  

I samarbete med inlandskommu-
nerna arbeta fram förslag på 
bildande av Centrum mot våld i 
Södra Lappland.  

Av årsrapporten framgick att resultatet av upp-
draget var sammanställt i en längre rapport. Rap-
porten var bilagd årsrapporten. Av rapporten 
framgick ett förslag till bildande av Centrum mot 
våld i Södra Lappland.  

 

 

 

17 

 

Fullmäktiges uppdrag till nämnden 

Nämndens rapportering 

Se till att projekt samhällsrum blir 
en del av ordinarie verksamhet samt 
att ta fram en plan för fortsatt ut-
veckling av och etablering av fler 
rum.  

Nämnden rapporterade att arbetet var påbörjat 
och skulle fortsätta under år 2023. Fokus under år 
2023 skulle vara de funktioner som var viktiga för 
invånarna, inte själva rummen. Nämnden be-
dömde att uppdraget var avslutat.   

Utreda och identifiera kompetens-
höjande och fortbildningsinsatser 
för undersköterskor utifrån rätt an-
vänd kompetens.  

Ingen rapportering.  

Utskotten och förvaltningen återrapporterade sina uppdrag till nämnden 

I verksamhetsplanen för år 2022 beslutade nämnden om åtta riktade uppdrag till 
sina utskott och nio uppdrag till förvaltningen. Samtliga uppdrag till utskotten är 
återrapporterade samt sju av nio uppdrag till förvaltningen. Återrapporteringen be-
stod av en beskrivning av vad som hade genomförts inom ramen för uppdragen.  

Vår kommentar 

Nämnden följde upp tre av fyra uppdrag som fullmäktige riktade till nämnden. Av 
redovisningen är det dock svårt att värdera om uppdragen var utförda i enlighet 
med fullmäktiges beslut.  

5.

 

Iakttagelser från fördjupade granskningar 

I tabellen har vi sammanfattat iakttagelser i fördjupade granskningar under år 
2022. Granskningarna finns i sin helhet på regionens webbsida regionvasterbot-
ten.se/revision
 

Fördjupad granskning 

Väsentliga iakttagelser 

Granskning av bud-
getprocessen (nr 
6/2022)

 

Nämnden tog inte tillräcklig hänsyn till tidigare års stora under-
skott och den faktiska kostnadsutvecklingen i budgetbered-
ningen. Nämnden hade inte gjort tillräckligt för att kontrollera 
att förslag till budgetar var tillräckliga för att verksamheterna 
skulle klara sina uppdrag. Nämnden var passiv och det saknades 
strategisk styrning.  

Granskning av perso-
nalkostnader (nr 
10/2022)

 

Nämnden har i flera år haft stora underskott för sin personal. 
Nämnden och tjänstepersonsledningen hade inte haft tillräcklig 
dialog med verksamheterna om vilka prioriteringar som var 
nödvändiga för att verksamheterna skulle klara sina budgetar. 
Det har saknats analyser och beräkningar av vilka behov verk-
samheterna har av personal för att de ska klara sina uppdrag.  

Granskning av FVIS 
och införandet av 
Cosmic (nr 8 och 
9/2022)

 

Nämndens roll i arbetet med FVIS-programmet och införandet 
av Cosmic var oklar. Det fanns brister i ekonomistyrningen och 
nämnden hade svag kontroll över kostnaderna. Den strategiska 
styrningen av arbetet utgick från styrelsens förvaltning. Nämn-
den behövde bli mer aktiv i sin styrning för att säkerställa att 
verksamheterna har tillräckliga förutsättningar att införa Cosmic 
på ett ändamålsenligt sätt.  

Granskning av strate-
gisk kompetensför-
sörjning (nr 7/2022) 

Roll- och ansvarsfördelningen för den strategiska personal- och 
kompetensförsörjningen var otydlig. HR-staben fyllde i praktiken 
både en styrande och stödjande funktion gentemot hälso- och 

 

 

 

18 

 

Fördjupad granskning 

Väsentliga iakttagelser 

sjukvårdens verksamheter. Det fanns också oklarheter i ansvars- 
och rollfördelningen inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen.  

Granskning av upp-
skjuten vård (nr 
5/2022) 

Nämnden fick under året löpande information om situationen i 
verksamheterna och tillgängligheten utifrån vårdgarantin. 
Nämnden hade dock inte i tillräcklig grad beslutat om direktiv 
eller åtgärder. Det saknades också fördjupade analyser av kapa-
citetsproblem och det faktiska behovet av vård.  

Granskning av hand-
lingsplan för beman-
ning av barnmorskor 
inom förlossningsvår-
den (nr 3/2022) 

Nämnden hade inte säkerställt tillräckliga förutsättningar för 
verksamheten att hantera problemen inom förlossningsvården. 
Handlingsplanen för att säkra bemanningen var kraftigt förse-
nad och det beslutade dokumentet var inte en färdig handlings-
plan.  

Granskning av efter-
levnad av dataskydds-
förordningen (GDPR) 
(nr 2/2022)

 

Nämnden hade inte tillräckliga system för att säkerställa efter-
levnad av GDPR. Den interna kontrollen inom området var inte 
tillräcklig. Det saknades en väl fungerande dataskyddsorganisat-
ion. Nödvändiga styrande dokument hade inte heller i tillräcklig 
grad upprättats. 

 

Granskning av IT- och 
informationssäkerhet 
(nr 1/2022) 

Brister som påtalats i tidigare granskningar kvarstod. Vissa sty-
rande dokument inom IT- och informationssäkerhet saknades. 
Regler och rutiner som fanns behövde uppdateras. Uppfölj-
ningen och kontrollen av regler och rutiner var svagt utvecklad. 
Nämnden hade inte heller gjort tillräckligt för att göra regler och 
rutiner kända.   

Vår kommentar 

Fördjupade granskningar visar att hälso- och sjukvårdsnämnden år 2022 inte hade 
system och metoder som säkerställde en tillräcklig styrning, uppföljning och kon-
troll. Otydligheter i ansvar och befogenheter och svagt tjänstemannastöd bidrog till 
svårigheter för nämnden att styra sina verksamheter. Det var oklart på vilket sätt 
stabsresurser och service i regionstyrelsens förvaltning skulle ge stöd och samar-
beta med verksamheterna i hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning. Nämnden 
var passiv och lämnade över den strategiska styrningen till tjänstepersonsnivå. På 
samma sätt som tidigare år bedömer vi att det behövs förändringar för att nämn-
den ska få bättre kontroll över sitt ansvarsområde. 

6.

 

Uppföljning av rekommendationer år 2021 

I tabellen har vi sammanställt i vilken grad nämnden vidtog tillräckliga åtgärder 
med anledning av rekommendationer i 2021 års granskning.  

Rekommendationer  
2021

 

års granskning 

Tillräckliga  

åtgärder 

Vår kommentar 

Utveckla de ekonomiska ana-
lyserna. Det finns risk att det 
strukturella underskottet som 
nämnden hade före pandemin 
finns kvar.  

Nej 

Nämnden har inte utvecklat sina 
analyser och det fanns stora brister 
i budgetprocessen.

 

Säkerställ en tillräcklig styrning 
och kontroll över de riktade 
statsbidragen till nämndens 
verksamheter.  

Ja 

Nämndens styrning och kontroll av 
riktade statsbidrag har utvecklats 
sedan tidigare år.  

 

 

 

19 

 

Rekommendationer  
2021

 

års granskning 

Tillräckliga  

åtgärder 

Vår kommentar 

Säkerställ en ändamålsenlig me-
tod och redovisning av resultat i 
förhållande till nämndens verk-
samhetsmål.  

Nej 

Det är otydligt i redovisningen hur 
nämnden har bedömt resultatet för 
verksamhetsmålen. Däremot har 
nämnden utvecklat sin redovisning 
av resultatet för indikatorerna. Ett 
stickprov visade dock att det fanns 
brister i underlagen för flera av indi-
katorerna.  

Utveckla kvaliteten i arbetet 
med intern kontroll. Nämnden 
behöver utveckla uppföljningen 
av sina kontroller och vid behov 
besluta om åtgärder för att 
komma till rätta med de brister 
som kontrollerna visar.  

Delvis 

Nämndens uppföljning av kontrol-
lerna var tydligare än tidigare år. 
Nämnden behöver fortsätta ut-
veckla kvaliteten i arbetet och vid 
behov besluta om åtgärder.  

Vår kommentar 

Det är positivt att nämnden vidtagit vissa åtgärder med anledning av rekommen-
dationerna i 2021 års granskning. Nämnden har exempelvis utvecklat sin styrning 
och kontroll över fördelningen av statsbidrag. Vissa iakttagelser kvarstår. Nämnden 
behöver framför allt utveckla de ekonomiska analyserna.  

7.

 

Svar på revisionsfrågor 

Vår samlade bedömning är att hälso- och sjukvårdsnämnden för år 2022 inte hade 
tillräckliga resultat. Nämnden hade inte heller tillräcklig styrning och kontroll.  

Revisionsfråga 

Vår kommentar 

Har nämnden tillräckliga resul-
tat? 

Nej. Nämnden hade ett underskott med 199 miljoner 
kronor och svaga resultat för verksamhetsmålen.  

Har nämnden haft en tillräcklig 
styrning och kontroll över verk-
samheten inom sitt ansvarsom-
råde? 

Nej. Granskningar visar att nämnden inte hade en till-
räcklig styrning och kontroll.  

Har nämnden haft en tillräckligt 
utvecklad redovisning av resul-
taten för verksamhetsmålen? 

Nej. Det finns brister och otydligheter i nämndens re-
dovisning. Det är inte tillräckligt tydligt hur nämnden 
har kommit fram till sina bedömningar av verksam-
hetsmålen.  

Har nämnden agerat tillräckligt 
med anledning av rekommen-
dationerna i föregående års 
granskning? 

Nej. Nämnden har visserligen vidtagit några åtgärder 
utifrån rekommendationerna i 2021 års granskning. 
Vissa brister som uppmärksammades år 2021 kvar-
står dock.  

 

 

 

 

 

20 

 

Rekommendationer 

Vi rekommenderar nämnden att arbeta med följande områden:  

 

Utveckla den strategiska styrningen. Nämnden behöver tillsammans med 
regionstyrelsen se över ansvarsförhållandet mellan styrelsen och nämn-
den. Nämnden behöver också säkerställa att tjänstepersonsstödet är till-
räckligt.  

 

Utvärdera arbetet med omställningsplanen för perioden 2020-2022. En ut-
värdering ger möjlighet att systematiskt analysera och bedöma nämndens 
styrning och kontroll av arbetet samt nämndens stöd till verksamheterna.  

 

Var aktiv i ekonomistyrningen. Utveckla de ekonomiska analyserna och sä-
kerställ att underlag till budget och åtgärdsplaner håller en tillräcklig kvali-
tet.  

 

I egenskap av ansvarig vårdgivare bör nämnden besluta om patientsäker-
hetsberättelse.  

 

Säkerställ att beslut på delegation och vidaredelegation är spårbara från 
nämndens protokoll.  

Umeå den 5 april 2023 

Malin Hedlund  

 

Ingrid Lindberg 

Sakkunnig  

 

 

Certifierad kommunal revisor 

Revisionskontoret 

 

Revisionskontoret 

Region Västerbotten 

 

Region Västerbotten 

 

 

 

 

21 

 

Bilaga 1 Nämndens mål och indikatorer 

Hållbart samhälle 

1.

 

Västerbotten har världens bästa och mest jämlika hälsa 

1.1.

 

Andel genomförda hälsoundersökningar.  

1.2.

 

Andel basenheter som frågor om våld i nära relation samt dokumenterar detta 

1.3.

 

Andel som uppger att de har god eller mycket god självskattad hälsa 

2.

 

Västerbotten är det barnvänligaste länet 

2.1.

 

Antal basenheter med barnrättsombud 

2.2.

 

Andel hembesök till nyfödda 

3.

 

Västerbotten har trygga invånare med inflytande och delaktighet och ett rikt samt aktivt kultur- 
och föreningsliv 

3.1.

 

Andel av befolkningen som uppger att de har högt eller mycket högt förtroende för 
hälso- och sjukvården i helhet 

4.

 

Västerbotten är en ledande miljöregion 

4.1.

 

Andel källsorterat avfall 

4.2.

 

Klimatutsläpp från medicinska gaser ska minska med 65 procent jämfört med 2009 års 
nivå 

4.3.

 

Klimatutsläpp från regionens tjänsteresor ska minska med 65 procent jämfört med 2009 
års nivå 

God och jämlik hälso- och sjukvård 

5.

 

Vi har en nära, tillgänglig och personcentrerad vård i hela länet 

5.1.

 

Andel som får besök inom vårdgarantin 

5.2.

 

Andel införda webbtjänster som syftar till ökad tillgänglighet för medborgarna 

5.3.

 

Andel patienter som tilldelats en fast läkarkontakt i primärvården  

5.4.

 

Antal inloggningar och telefonsamtal per invånare till 1177 

6.

 

Vi levererar jämlik och jämställd hälso- och sjukvård av hög kvalitet 

6.1.

 

Andel basenheter som uppfyller tre utvalda kvalitetsindikatorer 

6.2.

 

Andel basenheter inom primärvården som infört primärvårdskvalitet 

7.

 

Vi är en attraktiv arbetsgivare med personal som trivs och utvecklas hos oss 

7.1.

 

eNPS-Index 

7.2.

 

Andel basenheter som ställer frågan om våld i nära relationer i samband med medarbe-
tarsamtal 

7.3.

 

Andel basenheter i primärvården med utbildade handledare 

7.4.

 

Nöjda studenter (studentenkät till sjuksköterskor) 

8.

 

Vi har en långsiktigt hållbar ekonomi 

8.1.

 

Andel basenheter med närvarotid motsvarande bemanningsmål 

8.2.

 

Andel basenheter med utfall balanserat mot budget 

Jämlik och attraktiv region 

9.

 

Vi är en inkluderande, attraktiv och innovativ samverkanspartner 

9.1.

 

Antal samordnade individuella vårdplaner 

10.

 

Vi är ledande inom forskning, innovation och digitalisering 

10.1.

 

Antal VFU-platser 

10.2.

 

Antal pågående projekt i den nya innovationsprocessen 

10.3.

 

Antal akademiskt meriterad personal 

10.4.

 

Antal digitala vårdmöten 


Document Outline