YTTRANDE 

1 (2) 

 
Tjänstemannaledning 

2021-08-16 

RS 626:5-2021 

Malin Åberg 
 

 

 

 

 
Yttrande över granskning av den politiska styrningen av 1177 
 
Regionstyrelsen lämnar följande svar på revisionens rekommendationer. 
 
Besluta om direktiv, mål, uppdrag och strategier för verksamheternas arbete 
med 1177 Vårdguiden 
 
1177 Vårdguiden ett väl inarbetat varumärke med högt förtroende hos invånare i 
länet där flera tjänster tillsammans eller var för sig nås av invånare oavsett om det är 
regionala, nationella eller andra tjänster. I verksamheternas digitala 
utvecklingsarbete och integration mellan olika tjänster arbetas för en användarvänlig 
helhetsupplevelse för invånare genom 1177.se. En ny digitaliseringsstrategi håller på 
att tas fram som säkerställer att regionens strategier överensstämmer med nationella 
intentioner. 1177 Vårdguiden är ett viktigt fundament och utvecklingsområde i 
strategin. 
 
Följ upp och utvärdera verksamheternas arbete med 1177 samt måluppfyllelse 
 
Inom objektet invånartjänster följs utveckling och måluppfyllelse för respektive tjänst 
och rapporteras löpande till styrgruppen. Bred kommunikation internt och externt 
sker i samband med större kundmätningar som exempelvis i samband med resultat 
av hälso- och sjukvårdsbarometern och nationell och regional varumärkesmätning 
för 1177 som mäter invånarnas inställning och attityd till tjänsterna. Vid 1177 
Vårdguiden på telefon utförs en nöjd kund index mätning vart annat år som utförs av 
Inera och presenteras på nationell och regional nivå. 
 
Regionstyrelsen beslutar om den nya digitaliseringsstrategin och rapportering av 
resultat där 1177 är en del. Regionstyrelsen kommer under 2022 i sin nämndplan 
fokusera på att utveckla stöd för självservice för invånaren via 1177 Vårdguiden, 
exempelvis egen monitorering, digital ingång och webbtidbok. Indikatorer som 
kommer att kopplas till utvecklingsinsatserna är att följa upp antal inloggningar på 
1177 vårdguidens e-tjänster samt antal personer med möjlighet till egen 
monitorering. Styrelsen kommer under hösten 2021 påbörja en utveckling av arbetet 
med att koordinera styrningen av 1177 tillsammans med hälso- och 
sjukvårdsnämnden för att säkerställa styrning kopplat både till helhet och olika delar 
inom 1177. 
 
Mätetal för tjänsten 1177 VPT finns framtagna nationellt och presenteras via ett 
styrkort varje månad men målvärdena sätts regionalt.  
Tillgänglighetsmålen för 1177 på telefon Västerbotten är att 85 procent av de 
inkommande samtalen ska besvaras samt att medelväntetiden inte ska vara längre 
än 10 min. 
Målen sätts regionalt och i samverkan med norra sjukvårdsregionen. En översyn 
behöver göras av tillgänglighetsmålen med utgångspunkt i invånarnas behov av 
tjänsten och utifrån resurstilldelning till verksamheten. Översynen bör ske i 
samverkan i norra sjukvårdsregionen. 
 
Säkerställ att det under 2021 tas fram en miniminivå gällande vilket utbud av 
1177:s e-tjänster som enskilda hälsocentraler och mottagningar ska erbjuda 
 
Ett utvecklingsarbete har påbörjats avseende ett enhetligt utbud av e-tjänster till 
invånarna. Företrädare för regionens närsjukvårdsområden ser positivt på att ett 
basutbud av vilka tjänster som ska knytas till hälsocentraler/mottagning tas fram.  

 

YTTRANDE 

2 (2) 

 
Tjänstemannaledning 

2021-08-16 

RS 626:5-2021 

Malin Åberg 
 

 

 

 

Under 2020 har ersättningsmodell tagits fram som stimulerar användning av 1177 e-
tjänster.  
 
Regionstyrelsen kommer i egenskap av beställare av Hälsoval Västerbotten, under 
hösten att se över hur beställningen är formulerad och om det finns anledning att 
kravställa vilket minimiutbud som ska finnas hos alla länets hälsocentraler, utifrån ett 
befolknings- och tillgänglighetsperspektiv. 
 
 
 
 
 
Peter Olofsson (S) 
Regionstyrelsens ordförande 
 
 

 

 

 

Tommy Svensson 

 

 

 

 

Regiondirektör