NYHETER 2021-03-30

Dags för nästa åldersgrupp att vaccineras mot covid-19 i Västerbottens län

Vaccinering med Astra Zenecas vaccin startade igen under måndagen i Västerbotten för personer över 65 år vilket gör att vaccinationstakten nu åter igen kan öka efter en kortare paus. Nu kan nästa åldersgrupp i fas två boka tid för vaccination. Ett brev från regionen skickas hem till personer som berörs.

Eva Forssberg får vaccin

Vaccination är det effektivaste sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö i covid-19. Vaccination kan också hjälpa till att minska smittspridningen. Därför är det viktigt att så många som möjligt väljer att vaccinera sig.

Invånare i länet födda mellan 1942 och 1946 är nästa grupp i fas 2 av vaccineringsprocessen. I veckan skickas ett brev ut från Region Västerbotten till dessa personer med information om hur de ska göra för att boka tid för vaccination mot covid-19. Även make, maka eller sambo till dessa kan boka tid nu.

– Personer över 80 år i Västerbotten som började vaccineras första veckan i mars ska nu ha fått sin första spruta. Brevet till personer 75 år och äldre kan landa i brevlådan lite olika dagar på grund av postgången, men dessa personer kan redan nu boka tid för vaccination, berättar Ronny Lestander, vaccinsamordnare i Region Västerbotten.

Astra Zenecas vaccin har getts i miljontals doser till personer över 65 år i Europa. De som är äldre får ett mycket bra skydd mot covid-19 av Astra Zenecas vaccin, liksom av de andra godkända vaccinerna. För äldre är risken att bli allvarligt sjuk av covid-19 högre än en eventuell risk att få en allvarlig biverkning av vaccinet, det gäller oavsett vilket vaccin man får.

Tider erbjuds utifrån vaccintillgång

Alla länets hälsocentraler erbjuder nya tider för vaccination utifrån varje veckas leveransbesked. Om det inte finns lediga tider för vaccination så försök igen några dagar senare eller kommande vecka.

– Antalet tider som går att boka varje vecka är begränsat. Om tiderna är slut så försök igen senare. Nya tider läggs ut allteftersom regionen får vaccin, säger Ronny Lestander.

Det går att boka tid på den hälsocentral man vill vaccineras på, det behöver inte vara densamma som personen är listad på. Bokning görs genom att logga in på 1177.se eller ringa till hälsocentralen. Tid på de centrala vaccinationsmottagningarna i Umeå och Skellefteå bokas på samma sätt. Det går alltid att logga in på 1177.se, men under helger och röda dagar går det inte ringa till hälsocentralerna.

– Nu är det påsk med en hel del röda dagar. Det går att boka tid digitalt, men kommer också att finnas tider som hålls för de som vill boka via telefon när hälsocentralerna har öppet. Det är jätteviktigt att alla ni där ute respekterar prioritetsordningen och bara bokar tid om du tillhör den grupp som just nu erbjuds vaccin. Hälsocentralen har rätt att avboka din tid om du bokat utan att tillhöra en prioriterad grupp, avslutar Ronny Lestander.

Uppdatering av 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vi rustar för att kunna ta emot ännu fler besökare via våra e-tjänster och uppdaterar därför våra system mellan 21.00 och 00.00 idag tisdag den 30 mars. Det betyder att det inte är möjligt att logga in och exempelvis boka tid för vaccination under den tiden.

Boka tid på 1177.se

1. Logga in på 1177.se med e-legitimation, till exempel BankID.
  2. Klicka på din hälsocentral under Hälsoval för att komma till mottagningens e-tjänster. Vill du boka tid på en annan hälsocentral eller en central vaccinationsmottagning söker du upp den under rubriken Mottagningar genom att klicka på Hitta och lägg till. Sök på hälsocentralens/sjukstugans namn, central vaccinationsmottagning Umeå eller central vaccinationsmottagning Skellefteå beroende på var du vill vaccinera dig.
  3. Välj tjänsten Boka tid för vaccination mot covid-19 och följ instruktionerna.