Bra tips för mer rörelse på jobbet

Har du ont i ryggen, huvudvärk, stelhet i axlar och nacke och spända muskler? Det kan vara tecken på att du inte rör dig tillräckligt. Här kommer några tips för dig som ofta sitter stilla.

Sjukgymnast Karin Andersson och fysioterapeuten Sara Keisu vet hur viktig arbetsplatsen är. Armarna ska vara i en 90 graders vinkel om skrivbordet har rätt höjd. Foto: Klas Sjöberg

 

Det är viktigt att ta regelbundna pauser och röra på dig under några minuter om du har ett stillasittande jobb eller sitter mycket på fritiden. Det gäller även om du tränar regelbundet.

Din kropp är helt enkelt byggd för rörelse och aktivitet.

Inspirera varandra

Det finns många saker du kan göra för att minska tiden du sitter stilla. Du kan bland annat variera mellan att stå och sitta under dagen.

Det kan vara lättare om fler på din arbetsplats också vill göra en förändring. Föreslå stå- eller promenadmöten med dina kollegor och varför inte fråga om någon vill följa med på promenader på era raster?

Enkla rörelser som är bra att göra

Här är tre övningar som sjukgymnasten Karin Andersson och fysioterapeuten Sara Keisu vid Region Västerbotten tipsar om.

1. Gör tåhävningar 20–30 gånger för att öka blodcirkulationen, gärna en gång i timmen.

2. Öppna upp bröstet, för armarna bakåt och nyp ihop skulderbladen. För sedan armarna framåt och skjut ut skulderbladen. Upprepa 10–15 gånger cirka en gång i halvtimmen.

3. Gör den här stretchövningen två gånger i 30 sekunder vardera för att motverka besvär i fingrar och underarm, så kallad musarm.

Ytterligare tips!

Visst har du läst tidningen Hälsa och vård i Västerbotten som i början av året skickades ut till alla hushåll, hälsocentraler och mottagningar i Västerbotten?

Där finns mer tips kring hur du kan minska tiden du sitter stilla och inspiration om kost, sömn och om hur du kan reducera stress av medveten närvaro.
Den finns även att läsa digitalt.


Titta i tidningen, pdf, 15 MB, öppnas i nytt fönster

Tillbaka till nyhetslistan