NYHETER 2020-04-14

Första dödsfallet till följd av covid-19 i Västerbotten

Under måndagen avled en patient som var smittad av det nya coronaviruset, covid-19. Patienten, som var i 80-årsåldern, vårdades isolerad vid Skellefteå lasarett. Det är det första dödsfallet i Västerbotten till följd av covid-19.

– Våra tankar går till personens familj och vänner, säger Gunilla Persson, tillförordnad smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Patienten, som var i 80-årsåldern, hade underliggande sjukdomar. I samband med provtagning konstaterades att patienten var smittad av det nya coronaviruset.

Det är ofta äldre med andra underliggande sjukdomar som blir allra sjukast av covid-19.

– Det är viktigt att vi gör allt vi kan för att skydda dessa grupper från att smittas. Visa omtanke om varandra, speciellt de äldre, och undvik fysiska besök och resor. Ring istället det samtal du länge tänkt göra eller koppla upp dig på ett videosamtal, om det är möjligt, säger Gunilla Persson.

Av hänsyn till närstående och med tanke på patientsekretessen lämnar Region Västerbotten inte några ytterligare uppgifter om den patient som avlidit.