NYHETER 2021-04-28

2020 års Psynkpris tilldelas samverkansgruppen B4!

Samverkansgruppen B4 i Storuman tilldelas 2020 års Psynkpris i kategorin samverkan, för arbete med att långsiktigt och systematiskt stärka och främja den psykiska hälsan bland befolkningen.

Bakgrunden till att samverkansgruppen B4 startade i Storumans kommun 2016 var att sex människor i Storuman tog sina liv, en händelse som skakade om samhället. I samband med det fick Anette Edin-Liljegren, forskningssamordnare vid Glesbygdsmedicinskt centrum, Region Västerbotten ett uppdrag av kommunen att samordna ett förebyggande arbete för suicidprevention.

– Jag ville arbeta med kunskapsbaserade metoder som jag vet har effekt och utgick från vetenskap och beprövad erfarenhet som beskriver hur man kan arbeta med suicidprevention. Även om de flesta självmorden i Storuman skedde bland ungdomar skulle arbetet omfatta alla åldrar, säger Anette.

B4 består av personal från Storumans kommun, Region Västerbotten och Polisen i Södra Lappland och insatserna som genomförs vilar på de fyra b:n; Bemöta, Behandla, Bygga och Begränsa.

Psynkpriset delas ut av Sveriges kommuner och regioner för förtjänstfulla insatser kring psykisk hälsa. Priset innebär inga pengar, utan är en uppmuntran, inspiration och uppskattning för de personer och verksamheter i Sverige som på olika sätt bidrar till psykisk hälsa.