NYHETER 2021-02-23

Högst förtroende för hur hälso- och sjukvården hanterat pandemin

Länets invånare har högst förtroende i hela landet för hur hälso- och sjukvården hanterat pandemin. Hela 82 procent av länsborna har ett ganska stort eller stort förtroende jämfört med 73 procent i riket i stort. Även förtroendet för hälso- och sjukvården i sin helhet har ökat kraftigt i Västerbotten.

Hälso- och sjukvårdsdirektör Brita Winsa är både stolt och glad över det stora förtroende som västerbottningarna har för hur hälso- och sjukvården hanterat pandemin. Foto: Malin Grönborg

 

 

Under 2020 ökade förtroendet för hälso- och sjukvården i sin helhet ökat i alla landets regioner, visar Hälso- och sjukvårdsbarometern. Förtroendet ökar i alla åldrar oavsett kön och upplevt allmänt hälsotillstånd. I Västerbotten har 76 procent av invånarna ett ganska stort eller stort förtroende vilket är större om man jämfört med riket i stort där siffran är 69 procent. Det betyder att Region Västerbotten i den frågan ligger på tredje plats.

72 procent av länsinvånarna anser också att de fått den information och det stöd de behöver under pandemin.

– Jag är glad och stolt att se att västerbottningarna har ett stort förtroende för hälso- och sjukvården och framför allt att de känner sig trygga med hur vi har hanterat pandemin. Vi har ställts inför stora utmaningar och ännu har vi en bra bit kvar innan vi kan återgå till ett normalt läge. Men med gemensamma ansträngningar kommer vi att lyckas, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Brita Winsa.

Länets invånare har också ett större förtroende för hälsocentraler och sjukhus än riksgenomsnittet. När det gäller förtroendet för sjukhus har regionen det tredje bästa resultatet.

Genomgående är resultaten för frågorna i undersökningen mycket bra och ligger med ett undantag över eller mycket över riksgenomsnittet.

Ökad upplevelse av tillgång till vård

89 procent av invånarna anser att de har tillgång till den hälso- och sjukvård de behöver. Det är högre än snittet i riket och en ökning med 2 procentenheter jämfört med 2019 års resultat.

– Det är ett lite förvånande resultat med tanke på att många fått vänta på sina planerade behandlingar och operationer. Men det känns bra att invånarna har förståelse för den omställning av hälso- och sjukvården som varit nödvändig under pandemin, säger Brita Winsa.

Länets invånare är också positiva till att använda 1177 vårdguidens e-tjänster, 81 procent, och att få vård och behandling med hjälp av digital teknik, 48 procent. Inom dessa områden ligger vi på tredje och andra plats i jämförelse med riket. Den enda fråga där invånarna är mindre positiva, med en procentenhet lägre än riket, handlar om hur man ställer sig till att vårdas hemma med hembesök av vårdpersonal och digitalt stöd. Här är 58 procent av västerbottningarna positiva jämfört med 59 procent i riket.

– Invånarnas förtroende för 1177 Vårdguiden, både som informationskälla och som ingång till en rad e-tjänster, har historiskt varit högt i länet. Det är kul att se att den trenden håller i sig. Vi ser också samma trend när det gäller statistiken både för besök på webbplatsen och antalet som loggar in för att använda e-tjänsterna, säger kommunikationsdirektör Malin Åberg.

Fakta Hälso- och sjukvårdsbarometern

Hälso- och sjukvårdsbarometern är en nationell undersökning som avser att fånga befolkningens attityder till, förtroende för och uppfattning om svensk hälso- och sjukvård.

Datainsamlingen för 2020 års undersökning har genomförts mellan 28 september–27 november.  Sammanlagt har 50 854 personer över hela landet svarat på enkäten som genomfördes med mixad datainsamlingsmetod.

Ta del av alla resultaten på Sveriges kommuners och regioners webbplats, skr.se, i tjänsten vården i siffror. https://vardenisiffror.se/

Tillbaka till nyhetslistan