NYHETER 2023-05-26

Hudcancer fortsätter öka – skydd mot solen viktigt

Sommaren är snart här, och redan nu kan det vara frestande att spendera tid i solen. Lite sol kan vara nyttigt, men det är också en anledning till att hudcancer ökar mer och mer. Nu uppmanar hud- och STD-kliniken västerbottningarna att skydda sig mot solen för att minska risken att drabbas.

Zinaida Bucharbajeva och Frida Idenfors är processledare för hudmelanom vid Regionalt cancercentrum norr.
Zinaida Bucharbajeva och Frida Idenfors är båda processledare för hudmelanom vid Regionalt cancercentrum norr. Foto: Petra Olgarsson

Olika former av hudcancer har ökat under flera år, och än ser det inte ut att stanna av. I maj uppmärksammar Region Västerbotten vikten av skydda sig mot solen, som en del av den europeiska kampanjen PrEvCan – Cancer Prevention Across Europe.

Under 2022 fick hud- och STD-kliniken på Norrlands universitetssjukhus omkring 6700 remisser för bildbedömning av prickar. Ungefär en tredjedel av dessa visade sig vara någon form av hudcancer. Den allvarligaste formen av hudcancer är melanom. Under 2021 konstaterades 126 fall av melanom i Västerbottens län, en ökning jämfört med året innan.

Kontaktsjuksköterskan Frida Idenfors och överläkaren Zinaida Bucharbajeva arbetar på hud- och STD-kliniken vid Norrlands universitetssjukhus och är processledare för hudmelanom vid Regionalt cancercentrum norr.

– Vi kan se att antalet melanom ökar med ungefär 5 procent årligen, och det kommer att öka ytterligare. UV-strålningen från solen är den enskilt viktigaste riskfaktorn, säger Frida Idenfors.

Hur farligt är det att bränna sig i solen?

– Nästan all hudcancer beror på att huden har skadats av för mycket sol. Det allra bästa du kan göra för att skydda dig är att vara försiktig i solen och undvika att bränna dig, säger Zinaida Bucharbajeva.

Skyddar sig gör man bäst med hjälp av kläder, skugga och solskyddsmedel.

– Bär kläder som täcker och använd solhatt och solglasögon. När solen är som starkast mellan klockan 11 och 15 är det bäst att hålla sig i skuggan, säger Frida Idenfors och fortsätter:

– Komplettera med solskyddsmedel på de delar av huden som inte täcks av kläder. Det behövs en full hand med solskyddsmedel till hela kroppen för att du ska få det skydd som står på flaskan. Återapplicera minst varannan timme och alltid efter bad. Glöm inte att smörja in de områden som kan vara lite svårare att komma åt själv, som baksidan av kroppen och baksidan av armarna.

Solskyddsmedlet ska vara minst solskyddsfaktor 30 och skydda mot både UVA- och UVB-strålar. Solskyddsmedlet kan fungera sämre om flaskan har varit öppnad länge. Det bör därför användas inom den tidsperiod som står på förpackningen.

Särskilt viktigt att skydda barn

– Tänk på att skydda barnen extra mycket. Deras hud är mer känslig eftersom den är tunnare och har mindre pigment än vuxnas. Barn som är under ett år ska inte vara i solen alls, säger Zinaida Bucharbajeva.

Liksom för vuxna är det bäst att skydda med täckande kläder, solhatt och solglasögon. Det finns också solskyddsmedel som är anpassade för barn. UV-dräkter kan också vara ett alternativ till solskyddsmedel.

Kolla dina prickar

Många hudförändringar är godartade, men en del kan också vara hudcancer eller förstadier till hudcancer.

– Har du en prick på huden som ändrar färg, form eller storlek ska du inte tveka för att kolla upp den. Det gäller också om du har ett sår som inte läker. Om vi upptäcker en eventuell hudcancer tidigt finns det goda möjligheter att behandla, säger Zinaida Bucharbajeva.

Det går att få sin prick bedömd genom att kontakta en hälsocentral.

Läs mer på 1177.se

Så skyddar du dig mot solen