NYHETER 2022-03-16

Inget brev behövs för fjärde dosen

Region Västerbotten har fått kännedom om att vissa invånare som rekommenderas en fjärde dos vaccin mot covid-19 inte har vaccinerat sig än på grund av att de väntar på ett brev om att de får boka en tid. Ett sådant brev kommer inte skickas ut, utan det går bra att boka en tid eller komma på drop in nu. En fjärde dos är viktig för att behålla ett gott skydd mot covid-19.

Ronny Lestander, vaccinationssamordnare i Region Västerbotten.
Region Västerbottens vaccinationssamordnare Ronny Lestander. Foto: Klas Sjöberg

Sedan mitten av februari kan vissa utvalda grupper få en fjärde dos vaccin mot covid-19. Det gäller för personer som bor på särskilda boenden för äldre, personer med hemtjänst eller hemsjukvård samt personer som är 80 år eller äldre.

Men det finns invånare i denna grupp som ännu inte vaccinerats sig utan väntar på att få en kallelse eller ett brev om att de kan boka tid för vaccination. Regionen skickar inte ut något brev utan invånaren bokar själv en tid för att få en fjärde dos vaccin mot covid-19, precis som vid de tidigare doserna.

– Vi kommer inte att skicka något brev om vaccination den här gången. Om du hör till en av de grupper som erbjuds en fjärde dos kan du komma på drop in eller boka en tid nu, säger Ronny Lestander, vaccinationssamordnare.

Det ska ha gått minst fyra månader sedan den tredje dosen.

– Vänta inte med att vaccinera dig. Det är viktigt för att behålla ett gott skydd. Just nu finns det dessutom gott om lediga tider, säger Ronny Lestander.

Personer på särskilda boenden för äldre vaccineras av kommunen. Personer med hemsjukvård kan vaccineras av kommunen om en läkare bedömer att personen inte kan ta sig till en hälsocentral.

Boka en tid

Alla som har möjlighet rekommenderas att boka tid genom webbplatsen vaccinationsbokning.regionvasterbotten.se. Då behövs en e-legitimation, såsom BankID eller Freja eID Plus.

Det går även att boka tid genom att ringa till valfri hälsocentral.

Det går inte att ringa 1177 Vårdguiden på telefon för att boka eller avboka en tid för vaccination.

Boka tid för vaccination mot covid-19.

Viktigt vid vaccination

• Ta med legitimation, vaccinationskort och en ifylld hälsodeklaration.
  • Kom inte till mottagningen med symtom på förkylning. Boka i stället om tiden.
  • Kom tidigast tio minuter före bokad tid för att undvika trängsel. Håll avstånd till andra som väntar.
  • Använd munskydd i samband med vaccinationen.
  • Ha gärna kortärmat eller kläder som är lätta att ta av för att enkelt få sprutan i överarmen.