NYHETER 2021-02-15

Kallelser skickas till digitala brevlådor

Region Västerbotten har sedan oktober skickat kallelser digitalt från mammografi och röntgen till invånare i Västerbotten som har en digital brevlåda. Fördelen är att utskicken kommer fram snabbare än när de delas ut som fysisk post i brevlådan samt att regionen spar pengar. Men många missar att de fått en kallelse till sin digitala brevlåda och dyker inte upp till sitt inbokade besök.

Gunnar Jonsson, projektledare för införandet på röntgen i Västerbotten, ser positivt på projektet. Foto: Klas Sjöberg/Region Västerbotten

En digital brevlåda är en e-tjänst dit Myndigheter och företag kan skicka post. För att logga in i tjänsten krävs e-legitimation. I dagsläget får invånare i Region Västerbotten som har en digital brevlåda automatiskt sin kallelse från röntgen eller mammografi skickad dit. Fler verksamheter kommer att ansluta. Målet är att alla verksamheter inom regionen ska börja skicka post till digitala brevlådor under 2021 och 2022.

Många missar sina besök

– För några år sedan gjordes en kampanj och många svenskar anslöt sig till en myndighetsbrevlåda. Problemet är att många inte kommer ihåg att de har anslutit sig till en digital brevlåda och uteblir från sina besök, säger Gunnar Jonsson, projektledare för införandet på röntgen i Västerbotten. Många har också inaktuella e-postadresser eller telefonnummer knutna till sin digitala brevlåda.

Så kan invånare kontrollera sina uppgifter

För att se om man är ansluten till en digital brevlåda kan man logga in på Skatteverket med e-legitimation.

För att se/ändra sina kontaktuppgifter loggar man in på den digitala brevlåda man är ansluten till.

Läs mer om digitala brevlådor på 1177.se