Inspirationsdag i motiverande samtal – att möta den som inte vill

Årets inspirationsdag utgår från temat Att möta den som inte vill och kommer att ge kunskap om att samtala med människor som har låg beredskap till förändring och även fokusera på hur vi som profes- sionella kan använda MI i vårt dagliga arbete.

Till årets inspirationsdag har vi bjudit in Tobias Sandberg. Tobias är medlem i Motivational Interviewing Network of Trainers (MINT) och har lång erfarenhet av att arbeta med motiverande samtal (MI). Idag arbetar han med handledning och implementering av MI inom bland annat socialtjänst, kommun och Statens institutionsstyrelse.

Dagen riktar till personal inom kommuner, region, kriminalvård, polis och andra aktörer som sedan tidigare har grundkunskaper i motiverande samtal. Syftet med dagen är att ge inspiration och för- djupad kunskap. Programmet ger också möjlighet till erfarenhetsutbyte deltagare emellan.

• Nedan följer ett urval av dagens innehåll:
  • Vad innebär låg beredskap och hur vi kan stärka den
  • Färdigheter kring att arbeta med dissonans (motstånd)
  • Att bemöta ilska och besvikelse
  • Konkreta verktyg för att arbeta med MI-andan
  • Att möta människor med kognitiva funktionsvariationer
  • MI med ungdomar och unga vuxna

Program

Planeringsgrupp: Daniel Örnberg, Lena Häggström, Ywonne Wiklund och Emma Wasara, Region Västerbotten, Gabriella Sjöström Green, Umeå Kommun samt Ulrika Lundström och Eva Kristensen, Kriminalvården

När: Onsdag 15 januari 2020 kl. 09.30-15.30. Fika från 9.00

Var: Lokal Bergasalen, Södra entrén, Norrlands universitetssjukhus, Umeå.

Kostnad: 850 kr (exklusive moms). Lunch och fika ingår.

Anmäl dig senast fredag 6 december

Observera att antalet platser är begränsat och länken kan därför komma att stängas tidigare.

Kontaktperson för frågor: daniel.ornberg@regionvasterbotten.se