NYHETER 2021-04-22

Lediga tider för vaccination i Västerbotten

De centrala vaccinationsmottagningarna i Skellefteå och Umeå och flera hälsocentraler i länet rapporterar att det finns lediga tider för vaccination de närmaste dagarna. Tillhör du en åldersgrupp som är prioriterad för vaccination just nu kan du alltså få tid inom kort.

För dig som är prioriterad för vaccination just nu finns lediga tider de närmaste dagarna på de centrala vaccinationsmottagningarna i Umeå och Skellefteå, samt på vissa hälsocentraler i länet.

– De lediga tiderna behöver fyllas, vi vill använda allt vaccin vi får till länet och inte behöva kassera doser. Vi vill givetvis att de som är prioriterade för vaccination just nu, det vill säga personer födda 1956 och tidigare, ska vaccineras innan vi öppnar möjligheten att boka för nästa grupp, säger Ronny Lestander, vaccinsamordnare i Region Västerbotten.

Utveckling av tidsbokning

Du bokar tid genom att logga in på 1177.se eller genom att ringa till valfri hälsocentral. Tid för vaccination på central vaccinationsmottagning i Umeå eller Skellefteå bokas på samma sätt. Du kan inte ringa 1177 Vårdguiden på telefon för att boka tid.

Regionen har tagit till sig de synpunkter som kommit från invånare om svårigheter att söka upp och boka tid på hälsocentraler och mottagningar. Därför har en ny sida skapats, med tydligare information om hur bokningen går till och direktlänkar till varje mottagnings och hälsocentrals e-tjänst för bokning av vaccination mot covid-19.

– För dig som vill boka tid ska processen vara så enkel och lättillgänglig som möjlig, därför har vi utvecklat en ny sida med bokningsinformation på 1177.se. Det är ett steg av flera i utvecklingsarbetet av servicen till västerbottningarna, säger Ronny Lestander.

Informationen finns på 1177.se/Vasterbotten/vaccination-covid-19

1177.se finns också instruktionsvideos och guider för att hitta rätt inom e-tjänsterna, se vilka grupper som kan boka tid för vaccin just nu, preliminär tidplan och information om vad som sker före, under och efter din vaccination.