NYHETER 2020-10-02

​Digitala Västerbotten utvecklas till digital mötesplats

Nu är det bestämt att årets Mötesplats Digitala Västerbotten 8–9 december, blir en komplett onlineupplevelse där hela konferensen streamas och deltagarna interagerar via webben. ”Nu får vi visa på riktigt att vi sätter det digitala först”, säger Andreas Skog, samordnare digitalisering på Region Västerbotten.

– Västerbotten befinner sig i ett expansivt skede och det är viktigare än någonsin att vi lär av varandra och höjer den digitala kompetensen både i offentlig och privat sektor för att stärka konkurrenskraft och välfärd. Givetvis längtar vi efter att mötas fysiskt, men det känns naturligt att ta nästa steg och utveckla det digitala konceptet ytterligare med Mötesplats Digitala Västerbotten, säger Anna Pettersson, regional utvecklingsdirektör, Region Västerbotten.

– Vi gör inte en digital kopia av en analog konferens, säger Andreas Skog. Vår ambition är att utveckla en ny mötesplats där webbsändning, digitala möten och interaktiva diskussioner skapar ett värde för alla deltagare oberoende av varifrån man deltar.

Pandemi och digitala lösningar

Mötesplats Digitala Västerbotten inleds av Ann Hellenius under rubriken "Det hållbara ledarskapet i en digital tid" och konferensens fokus kommer att ligga på hur vi kan utveckla våra verksamheter i en tid präglad av pandemi och digitala lösningar.

Tillsammans med Ann Hellenius, som är en av Sveriges mest uppskattade talare på temat ledarskap och digitalisering, kommer flera intressanta medverkande med kunskap inom artificiell intelligens, bredband och digital transformation att ge konferensen ett dagsfärskt och relevant innehåll. Representanter från många kommuner i Västerbotten medverkar och goda exempel på verksamhetsutveckling kommer att lyftas. Även interaktivt mingel och kulturinslag är en del av konferensens innehåll.

– Vår styrka har alltid varit en dela-med-sig-kultur och det tar vi med oss in i den digitala konferensen. Det är viktigt för oss att mötas, därför behöver vi bli bättre på att mötas digitalt, säger Andreas Skog.

Mötesplats Digitala Västerbotten riktar sig till dig som är ledare, beslutsfattare eller jobbar med förändringsarbete – både i privat och offentlig sektor. Konferensen arrangeras av Region Västerbotten i samarbete med Västerbottens kommuner och partners.

Läs mer om Mötesplats Digitala Västerbotten på motesplats.digitalavasterbotten.se
Anmälan har öppnat!