NYHETER 2021-11-04

Nu kan fler boka tid för tredje dosen

Region Västerbotten erbjuder nu fler grupper att vaccinera sig med en tredje dos mot covid-19. Detta för att underlätta för invånarna som är födda 1956 eller tidigare att ta den tredje dosen samtidigt som influensavaccination. Det ska ha gått minst sex månader mellan andra och tredje dosen.

Nu kan även personer som är födda 1956 eller tidigare samt personal inom hemtjänst boka tid för en tredje dos vaccin mot covid-19, en så kallad påfyllnadsdos.

– Planen var att öppna bokningen under vecka 45, men eftersom vi vill göra det så enkelt som möjligt för de invånare som vill få sin tredje dos samtidigt som influensavaccinationen så har vi valt att tidigarelägga bokningen lite, säger Ronny Lestander, vaccinationssamordnare i Region Västerbotten.

Det ska ha gått minst sex månader mellan andra och tredje dosen. Datumet för den andra dosen finns att se på vaccinationskortet som delades ut vid vaccinationen. Det går även att logga in på 1177.se för att se det i journalen.

Invånare uppmanas boka tid på 1177.se

Vaccinationen sker på valfri hälsocentral eller på central vaccinationsmottagning. Du som är född 1956 eller tidigare kan boka tid för den tredje dosen genom att logga in på 1177.se. Det går även att ringa till valfri hälsocentral eller komma på drop in hos de mottagningar som erbjuder det. Alla som kan boka tid genom 1177.se eller komma på drop in-vaccination rekommenderas att göra det. Du som arbetar inom hemtjänst behöver ringa till en hälsocentral för att boka tid.

– Det är väldigt viktigt att alla som kan bokar tid genom 1177.se eller kommer på drop in där det erbjuds. Hälsocentralerna har ett mycket högt tryck på telefonen just nu. De som behöver vård måste få komma fram när de ringer, säger Ronny Lestander.

Flera hälsocentraler erbjuder möjlighet att ta influensavaccinationen samtidigt som den tredje dosen. Influensavaccinationen startar tisdag den 9 november, men det går att boka tid redan nu. Upplägget för influensavaccination kan variera mellan olika hälsocentraler. Information om hur det går till ska finnas på hälsocentralernas sidor på 1177.se/hitta-vard. Campus Umeå kommer även att vaccinera mot influensa från och med den 9 november.

Antalet tider per vecka är begränsat. Om tiderna är slut kan du försöka igen om några dagar.

Det går inte att ringa 1177 Vårdguiden på telefon för att boka eller avboka en tid för vaccination.

Brev om tredje dosen ska skickas ut

Under de närmaste dagarna kommer ett brev att skickas ut till alla i länet som är födda 1956 eller tidigare. Det innehåller information om att hur de gör för att få den tredje dosen. Bakgrunden är att bokningstrycket bland personer som är födda 1941 eller tidigare inte varit så högt som väntat, trots att de kunnat vaccinera sig i flera veckor.

– Det kan ju vara att många väntat med att ta den tredje dosen för att de vill vaccinera sig mot influensa samtidigt. Men vi vill säkerställa att alla som erbjuds den tredje dosen vet om att de kan få den och hur de går till väga, säger Ronny Lestander.

Breven skickas ut till invånarna med start i slutet av vecka 45.

– Du som är född 1956 eller tidigare behöver inte vänta på brevet för att boka en tid, utan det kan du göra på en gång genom att logga in på 1177.se, säger Ronny Lestander.