NYHETER 2021-06-24

Ny åldersgrupp släpps på för vaccination mot covid-19

Nu har tidbokningen för personer födda 1991 och tidigare öppnat i Västerbottens län. Vaccination mot covid-19 fortsätter runt om i länet och är det effektivaste sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö i covid-19.

Mamma med barn
Personer födda 1991 och tidigare kan nu vaccinera sig i Västerbotten. Foto: Klas Sjöberg

– Nu rullar det på i hög fart! Vi släpper på nya grupper allteftersom och håller tidsschemat vi satt upp och vi följer Folkhälsomyndighetens prioriteringsordning, berättar Ronny Lestander, vaccinsamordnare i Region Västerbotten.

Västerbottens län ligger i topp i landet vad gäller vaccinationstäckning. Bland personer som är 65 år och äldre har 96 procent valt att vaccinera sig mot covid-19.

– Vi får en del frågor om hur vi väljer att släppa på våra åldersgrupper jämfört med våra grannregioner men vi bestämde redan vid start att dela upp i mindre grupper och sprida ut processen. Vi känner oss nöjda med arbetssättet och har nu vaccinerat alla äldre, personer som riskerar att bli svårt sjuka och andra som är i stort behov av vaccin – vilket känns jättebra, berättar Ronny Lestander, vaccinsamordnare i Region Västerbotten.

Vaccinera så många som möjligt

Från och med idag, torsdag, kan personer födda 1991 och tidigare boka tid för vaccination mot covid-19. Information om tidbokning och lediga tider finns på 1177.se.

– På vissa orter har vår externa utförare Vaccina börjat utföra vaccinationer. Mer information om hur du bokar tid hos Vaccina finns också på 1177.se. Tider släpps allt eftersom det finns vaccin och lediga tider, säger Ronny Lestander.

En hög vaccinationstäckning kan vara en utmaning.

– Vi jobbar på olika sätt för att vaccinera så många västerbottningar som möjligt. Nu har vi till exempel tagit fram en del reservnummer och jobbar tillsammans med till exempel Northvolt i Skellefteå för att erbjuda personer utan svenskt personnummer vaccination. Det är ett av många initiativ vi gör för att möjliggöra en så hög vaccinationstäckning som möjligt, berättar Ronny Lestander.

Vid Bolidens hälsocentral visade statistik att få utrikesfödda i området vaccinerats mot covid-19, då tog man till lite okonventionella grepp. Speciella brev skickades ut, där mottagarna också erbjöds att boka sin vaccinering.

– Vi insåg att utlandsfödda i vårt upptagningsområde utan de fyra sista siffrorna i sitt personnummer inte hade fått det brev som regionen skickat ut och förstod att många helt enkelt inte kände till att de kunde boka tid för vaccination, berättar Emma Sjöström, avdelningschef på Boliden hälsocentral.

Tack vare ett register från Migrationsverket kunde de då hitta de utlandsfödda i området kring Boliden-Jörn.

– Det rörde sig totalt om cirka 350 personer. Vi valde ut de som var 40 år och äldre och skrev för hand adresser på ett hundratal kuvert.

Sedan initiativet har Bolidens vaccinationstäckning ökat.