Aktuellt läge i Västerbotten vecka 40

Stephan Stenmark är smittskyddsläkare i Region Västerbotten och ger en aktuell bild av läget i Västerbotten med anledning av covid-19.

Det här sägs i filmen

Hej! Jag heter Stephan Stenmark och arbetar som smittskyddsläkare i Region Västerbotten. Idag filmar vi från ett lite morgondimmigt Umeå vid teststationen för egentest på Gösta Skoglund väg 8.

Nu har vi egenteststationer igång i alla kommuner och vi testar mer än någonsin. Förra veckan så analyserades drygt 5 200 tester, och det är bra, men kom ihåg att bara testa dig när du har symtom och att du måste stanna hemma från jobb och skola i väntan på provsvar.

I Lycksele har man också en egenteststation vid Stenbergska hälsocentral. Titta på öppettider på 1177.se. På stationen är det två undersköterskor som jobbar, och man kan också få hjälp med provtagning av barn från sex år.

Antalet fall av covids-19 fortsätter att öka, och det är framförallt i Umeå som vi ser den här ökningen. För några dagar sedan passerade vi 1 000 fall sedan pandemins början här i Västerbotten. Vi måste bromsa den här ökningen och den här smittan tillsammans. Vi måste bromsa den för din och min egen skull och för att fortsätta att skydda våra äldre och människor i riskgrupp.

De kunskaper vi får via smittspårningen visar att vi kan förhindra den här smittspridningen om vi följer de befintliga rekommendationerna. Och ni börjar ju kunna dem vid det här laget, att stanna hemma när man är sjuk, att inte vara för nära varandra hålla fysiskt avstånd både inomhus och utomhus, att inte samlas i för stora grupper, att vara noga med att tvätta händerna ofta, att om man måste nysa och hosta offentligt så gör man det i armvecket. Ni som kan jobba hemifrån gör det ta en dialog med din arbetsgivare. Ni som kan åka till och från skola och jobb på annat sätt än via kollektivtrafik, gör det, så att andra som måste åka kollektivt kan göra det säkert.

Ditt och mitt val gör skillnad. Tack för att du är med.

Tillsammans bromsar vi smittan!