NYHETER 2023-04-28

Primärvårdsjouren i Umeå stänger under drygt åtta veckor i sommar

Nu är det beslutat att primärvårdsjouren i Umeå håller stängt från och med den 19 juni till och med den 15 augusti. Patienter med akuta besvär hänvisas till sin hälsocentral på dagtid. Om man råkat ut för ett allvarligt olycksfall eller en plötslig svår sjukdom vänder man sig till akutmottagningen.

Paula Johagen, verksamhetschef för akutmottagningen vid Norrlands universitetssjukhus och Karl-Gustav Forsberg, verksamhetschef för primärvårdsområde öst i Umeå, 070-327 35 09. Foto: Thomas Jonsson

Flera hälsocentraler och sjukstugor i länet har ett tufft bemanningsläge med brist på såväl sjuksköterskor som läkare. Situationen är likartad för många andra regioner i Sverige och konkurrensen om ordinarie personal och hyrpersonal är stor, inte minst inför semesterperioden. I Umeå har verksamhetsledningen för primärvården beslutat att hålla primärvårdsjouren stängd till följd av det pressade läget.

– Vi har arbetat intensivt och länge för att försöka hitta lösningar men vi ser ingen annan utväg än att hålla jouren stängd under drygt åtta veckor i sommar. Våra medarbetare behöver semester och vi har inte tillgång till i synnerhet distriktssköterskor med den erfarenhetsnivå som krävs för att ha öppet primärvårdsjouren alla dagar i veckan och bemanna arbetspassen. I den situation vi är i skulle vi behövt stänga en hel hälsocentral i Umeå för att klara av jourverksamheten och det är något vi absolut inte vill göra, säger Karl-Gustav Forsberg, verksamhetschef för primärvårdsområde öst i Umeå, där bland annat primärvårdsjouren ingår.

Under perioden som primärvårdsjouren håller stängt, den 19 juni till och med den 15 augusti, hänvisas patienter med akuta besvär till sin hälsocentral på dagtid. Om man råkat ut för ett allvarligt olycksfall eller en plötslig svår sjukdom vänder man sig till akutmottagningen.

Hälsocentralerna har ett akutvårdsuppdrag

Erfarenheten från tidigare somrar är att folk ofta väntar med att söka vård på dagtid och i stället söker på primärvårdsjouren på kvällarna. Många som kommer dit hade dessutom kunnat vänta till dagen efter och besökt sin hälsocentral eller skött sina ärenden med egenvårdsråd.

– Man ska inte vänta med att kontakta vården om man har behov av det, men det är viktigt att använda rätt ingångar så att rätt patient får rätt vård i rätt tid. Akutmottagningen har resurser för att hjälpa de akut sjuka där det är potentiellt farligt eller livshotande att vänta med vård. Övriga som ej bedöms vara akutsjuka kommer att bli hänvisade till hälsocentral eller egenvårdsråd, säger Paula Johagen, verksamhetschef för akutmottagningen vid Norrlands universitetssjukhus.

– Primärvårdsjouren har blivit en etablerad verksamhet. Man vänder sig vanligtvis inte till sin hälsocentral i akuta ärenden och folk i allmänhet vet sannolikt inte om att detta går att göra heller. Hälsocentralerna i länet har dock samma akutvårdsuppdrag på dagtid som primärvårdsjouren har på kvällstid, det är en del av den vår ordinarie verksamhet. Företrädesvis ska man uppsöka den hälsocentral där man är listad, men om man behöver hjälp i akuta ärenden och befinner sig långt därifrån kan man söka vård på närmaste hälsocentral, säger Karl-Gustav Forsberg.

Högt tryck på vården

Hälsocentralerna i länet har samtidigt en hög belastning och det kan därför bli längre väntetider än vanligt i sommar.

– Vår ambition är att vi ska erbjuda så mycket akuttider som möjligt och stärka upp det vi kan hos våra hälsocentraler, säger Karl-Gustav Forsberg.

Det finns även farhågor att belastningen på akutmottagningen kommer öka när primärvårdsjouren är stängd.

– Vi såg det förra sommaren när den stängdes under veckodagarna, även om situationen då inte blev lika tuff som jag och mina medarbetare befarat, så var det dagar där vi inte kunde säkra vårt akutuppdrag. Även akuten har en begränsadverksamhet under sommaren då våra medarbetare behöver välförtjänt semester. Resurserna är begränsade men vi förbereder oss efter bästa förmåga. Och som sagt, de patienter som inte är i behov av akutsjukvård kommer att hänvisas till primärvården och kan då behöva vänta lite längre, säger Paula Johagen.

Fakta: Kontaktvägar till vården i sommar

Under sommaren används vårdens resurser för att ta hand om dig med besvär som inte kan vänta.

Personalen på hälsocentralerna och andra enheter hjälps åt för att minska planerad verksamhet för att kunna ta hand om sjukdomar och besvär som inte kan vänta.

Vårdens medarbetare har semester. Det kan uppstå väntetider och utbudet är begränsat.

Du hittar kontaktuppgifter till och information om hälsocentraler, sjukhusmottagningar och andra verksamheter på 1177.se

Om du eller någon närstående blir sjuk eller får en skada, gör så här:

• Besök webbplatsen 1177.se. Där får du kvalitetssäkrade råd om vad du kan göra själv för att lindra dina besvär och när du ska söka vård.
  • Kontakta din hälsocentral genom att ringa eller logga in på 1177.se.
  • Chatta med en sjuksköterska via regionens tjänst 1177 direkt. Du får hjälp att bedöma dina symtom, råd om vilken vård du behöver och vägledning vidare i vården om det behövs. Chatten är öppen dagtid på vardagar och helger, men du kan påbörja ditt ärende när som helst under dygnet. Du når tjänsten via 1177.se.
  • Ring telefonnummer 1177. Du får prata med en sjuksköterska som ger dig råd och vägleder dig rätt i vården. Öppet dygnet runt.
  • Om du har akuta besvär ska du vända dig till din närmaste hälsocentral på dagtid. Även hälsocentralerna erbjuder akuttider. Om dina besvär kan vänta, vänd dig till din hälsocentral nästa vardag.
  • Om det är akut och du råkat ut för ett allvarligt olycksfall eller en plötslig svår sjukdom, vänd dig till akutmottagningen.
  • Har du besvär som inte kan vänta ska du aldrig tveka att ta kontakt med vården. Om det är fara för livet, ring 112.