NYHETER 2023-05-08

Region Västerbotten inför e-frikort

Den 25 maj inför Region Västerbotten elektroniska frikort, även kallade e-frikort. Det innebär att högkostnadsskydd och frikort i den öppna hälso- och sjukvården samt viss tandvård, hanteras digitalt av vården. När en patient nått upp till frikortsbeloppet får hen information om det till sin digitala brevlåda eller skickat hem med posten.

Högkostnadsskydd innebär att en person maximalt betalar 1 300 kronor för besök inom hälso- och sjukvården under en tolvmånadersperiod. När summan är uppnådd får man ett frikort som gäller resterande tid av den tolvmånadersperioden räknat från första besöket. Under den tiden betalar personen ingen avgift.

En tjänst som sparar tid

Den tidigare manuella hanteringen av frikort var tidskrävande för både vården och ekonomiadministratörer. Patienterna har också fått ta ett stort ansvar med att hålla reda på stämpelkort för högkostnadsskydd, kvitton och frikort.

– E-frikort kommer att spara mycket tid, allra främst för vården genom minskad administration. För patienterna blir det också smidigare och det minskar risken för överdebitering, säger Jim Johansson, projektledare för införandet av e-frikort vid Region Västerbotten.

Frikortet skickas till patienten

Från den 25 maj kommer hanteringen av högkostnadsskydd och frikort ske digitalt. När patienten nått gränsen för högkostnadsskyddet kommer information om frikortet automatiskt att skickas till patienten. I första hand skickas det till patientens digitala brevlåda. Den som inte är ansluten till en digital brevlåda får informationen genom ett brev som skickas hem med posten. Den information som skickas till patienten innehåller också själva frikortet.

När patienten besöker en vårdverksamhet som drivs av regionen behöver hen inte visa upp sitt frikort. Det gäller i de flesta regioner i landet, inklusive Västerbottens grannregioner. Det är endast vid besök hos privata vårdgivare och regioner som inte är ansluta till e-frikortstjänsten som patienten behöver visa upp sitt frikort. Men eftersom det är svårt att veta om en privat vårdgivare eller annan region är ansluten till e-frikortstjänsten är rekommendationen att alltid ta med sitt frikort för säkerhetsskull.

– Ett tips är att ansluta sig till en digital brevlåda, till exempel Kivra. Då får man sitt frikort snabbare och har alltid med sig det i sin telefon om man behöver visa upp det, säger Jim Johansson.

Efterregistreging vid besök hos privata vårdgivare

Patienter som inte nått beloppet för frikort och besöker en vårdgivare som inte är ansluten till e-frikortstjänsten behöver spara kvittot på betalningen av patientavgiften. Det behöver bli registrerat i efterhand på en hälsocentral eller i en central reception på något av länets sjukhus för att bli inräknat i högkostnadsskyddet. Det gäller också om man har stämplar sedan tidigare i sitt högkostnadskort. Rekommendationen är därför att ta med högkostnadskortet till sitt första besök efter den 25 maj 2023. Det är det datum då e-frikortstjänsten börjar användas i regionen.

Personer som inte vill vara med i e-frikortstjänsten

Personer som inte vill att uppgifter om eventuellt frikort och vilka avgifter som hen har betalat delas med privata vårdgivare eller med andra regioner som är anslutna till e-frikortstjänsten behöver meddela regionen. Det gör man genom att logga in på 1177.se och välja Övriga tjänster. De som inte har e-legitimation kan ringa 090-785 90 40, vardagar klockan 9–12.

Skyddade personuppgifter

Personer som har skyddade personuppgifter kommer att fortsätta använda ett stämpelkort och kommer som tidigare att få ett pappersfrikort.

Kommande anslutning till 1177.se

Under hösten 2023 planerar Region Västerbotten att ansluta e-frikortstjänsten till Ineras tjänst för högkostnadsskydd. Det innebär att invånarna i Västerbotten kommer att kunna se information om sitt högkostnadsskydd och frikort genom att logga in på 1177.se.

– Det blir en stor förbättring för våra invånare i regionen. Det blir mycket lättare att hålla koll på hur långt man har kvar till frikort och hur länge frikortet sedan gäller, säger Jim Johansson.

Läs mer om e-frikort på 1177.se