NYHETER 2021-10-11

Smittspridningen är fortsatt högst bland ovaccinerade

Antalet positiva fall av covid-19 minskade under föregående vecka. Smittan är fortfarande störst bland ovaccinerade samt i åldersgruppen 10–19 år. Under veckan inleds vaccinationen av 12–15-åringar.

Under vecka 40 analyserades 5 788 prover och det har konstaterats 182 nya fall. 127 av fallen fanns i Umeåområdet, 52 i Skellefteåområdet, två i södra Lappland och ett från en person som är skriven utanför länet.

Smittan sprids huvudsakligen i sociala sammanhang, på fritidsaktiviteter, i skolan, på arbetsplatser samt inom familjen.

– Nu när samhället har börjat öppna upp igen är det viktigt att alla som har möjlighet vaccinerar sig och att alla stannar hemma när de är sjuka och testar enligt rekommendationerna för covid-19.  Vi måste fortsätta att vara kloka och visa respekt mot varandra, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Nu inleds vaccinationen av 12–15-åringarna

Smittspridningen finns i alla åldersgrupper, men den är som störst bland personer som är 10–19 år. I denna åldersgrupp testade 72 personer positivt under vecka 40.

– Vi ser klart och tydligt att smittspridningen är som högst bland de som inte är fullvaccinerade ännu. Därför är det väldigt glädjande att vaccinationen av 12 till 15-åringar kan inledas på länets skolor under den här veckan, säger Stephan Stenmark.

Under tidigare delar av vaccinationsprocessen har nya åldersgrupper släppts på efter födelseår, men nu gäller att barnet ska ha fyllt 12 år.

– Vi har fått en del frågor om varför det är så här, och det beror på att vaccinet som används är godkänt från 12 års ålder. Om man fyller år senare under året och inte har möjlighet att vaccinera sig på sin skola nu får man vaccinera sig på en hälsocentral efter att man har fyllt år, säger Stephan Stenmark.

Vaccinationerna inleds denna vecka, men det kommer att dröja några veckor innan alla har hunnit erbjudas en första dos.

– 16 och 17-åringarna har varit jätteduktiga på att prioritera vaccination. Jag hoppas verkligen att vaccinationsviljan är lika hög bland de yngre och deras vårdnadshavare, säger Stephan Stenmark.

Fler behöver vaccinera sig

Vaccinationstäckningen är hög i Västerbottens län, men den behöver bli högre. Störst andel ovaccinerade finns fortfarande i åldersgrupperna 18–39 år.

– Just nu går det tyvärr väldigt långsamt framåt bland de som är 18 till 39 år. Fler behöver vaccinera sig för att vi ska kunna hålla nere smittspridningen. Det är även viktigt att komma ihåg att de som är 18 år eller äldre och som inte är fullvaccinerade fortfarande bör hålla avstånd till andra människor och undvika nära kontakter med personer som riskerar att bli allvarligt sjuka i covid-19. Pandemin är inte över, säger Stephan Stenmark.

Se lediga tider för vaccination samt drop in-tider på: https://vaccinationsbokning.regionvasterbotten.se/