NYHETER 2020-05-19

Start för mobilt primärvårdsteam i Skellefteå

Idag börjar det Mobila primärvårdsteamet i Skellefteå med att hjälpa patienter i deras hem. Teamet finns tillgängligt sju dagar i veckan och är ett samarbete mellan regionen och kommunen.

Sjuksköterskan Sara Lindström hjälper en patient med läkarkontakt.
Sjuksköterskan Sara Lindström hjälper en patient med läkarkontakt för bedömning. Foto: Per Strömbro/Region Västerbotten

Det Mobila primärvårdsteamet ska hjälpa alla typer av patienter som av olika anledningar inte kan eller bör åka in till vården. De kan vid behov och med kort varsel göra bedömningar och hembesök, starta upp eller slutföra behandlingar som till exempel att ge antibiotika, blodtransfusion eller att ta prover.

- Vi finns tillgängliga för alla delar av vården, allt från sjukhuset, 1177 och primärvården till mottagningar och kommunens vårdpersonal. Vi ska vara en snabb väg till rätt vård. Det ska inte behöva bli några diskussioner om vem man ska kontakta om en patient behöver vård. Det här är ett gränsöverskridande arbete, säger AnnBritt Marklund avdelningschef för palliativ medicin i Skellefteå med samordningsfunktion för uppstarten av teamet

Ska minska trycket på vårdplatser
Förutom att ge patienter en god och säker vård ska arbetet även minska belastningen på vårdplatserna i Skellefteå under sommaren då personalen kan ge hjälp och råd på plats

- Vi hoppas också att vi ska minska trycket på vården framöver. Nu är det många som avbokar sina besök av rädsla för att bli smittade och då kan det krävas mer vård längre fram. Vi kan nu istället erbjuda ett hembesök av en sjuksköterska alternativt en läkare som utför det avbokade besöket vilket kan minska både oron hos patienten och följderna som kan uppstå när besöken bli avbokade, säger AnnBritt Marklund.

Teamet ska även hjälpa patienter med covid-19.

- Det kan vara smittade patienter som bor ensamma och kanske inte har någon som tittar till dem. Sjukdomsförloppet kan ibland gå fort. Får vi kännedom om dem kan vi ge en extra tillsyn och förebyggande råd, vilket kan öka tryggheten för dem. Vi kan också göra uppföljningar efter covid-19 om det skulle behövas, säger AnnBritt Marklund.

Personal från både region och kommun
Teamet består idag av tre sjuksköterskor som gör hembesök, en senior sjuksköterska som sitter med samordningen och tre seniora läkare som kopplar upp sig mot patienten eller sjuksköterskan på plats med video. Just nu arbetar man för att bemanna med fler läkare som kan göra hembesök när sådant behövs. Teamet kommer även ha ett nära samarbete med palliativ medicin. Kvällar och nätter bemannas teamet av sjuksköterskor från kommunen. Teamet ska i första läget finnas fram till den 31 augusti.

- Det här är något som vi hoppas ska bli ett permanent arbetssätt. Det handlar om smarta och effektiva lösningar för patienterna och ingen ska kunna ramla mellan stolarna, säger AnnBritt Marklund.