NYHETER 2022-07-13

Tidbokning på 1177.se har sparat tusentals arbetstimmar

Över 3 400 timmar har frigjorts till vården i Region Västerbotten tack vare en ökad användning av tidbokning på 1177.se. Tid som i stället har kunnat läggas på exempelvis vårdbesök.

På 1177.se kan du logga in och boka tid direkt. Foto: Linn Johansson

Under pandemin har flera verksamheter ökat sitt utbud av digitala tjänster. När vaccinationerna mot covid-19 skulle starta fattades ett beslut om att de invånare som kunde i första hand skulle boka sin egen tid. Tidigare hade drop in varit vanligt, men tidbokning gav bättre möjligheter att undvika trängsel.

De flesta har valt att boka tid genom att logga in på 1177.se, vilket har gjort att antalet aktiviteter i tjänsten har ökat kraftigt. En aktivitet kan vara en bokning, en ombokning, en avbokning eller när invånaren loggat in på 1177.se för att se sina bokade tider.

I januari 2022 gjordes en toppnotering på 51 514 aktiviteter, varav 33 388 var nya bokningar. De flesta var kopplade till tidbokning av vaccination mot covid-19. Om de här personerna i stället skulle ha ringt till vården för att boka eller omboka sin tid motsvarar det 3 434 timmar arbetstid, med beräkningen att varje telefonsamtal i genomsnitt tar fyra minuter.

– Medarbetarna på hälsocentralerna och de centrala vaccinationsmottagningarna gjorde ett enastående arbete med att sätta sig in i och ta till sig arbetssättet. Utan dem hade den här utvecklingen inte varit möjlig, säger Ingemar Andersson, objektspecialist inom förvaltningen för invånartjänster.

Tidbokning sparar tid

Bolidens hälsocentral är en verksamhet som har arbetat mycket med tidbokning på 1177.se för olika sorters undersökningar.

– För verksamheten har tidbokning på 1177.se i första hand gett oss nöjda patienter. Det har även sparat in otroligt mycket tid, som vi idag kan lägga på mottagningsbesök i stället för att sitta i telefon för att boka tider. Det ger oss också möjligheten att öka tillgängligheten på telefonen för dem som verkligen behöver få kontakt med oss för rådgivning, säger Emma Sjöström, avdelningschef på Bolidens hälsocentral.

Vaccinationssamordnare Ronny Lestander, som tidigare varit chef inom primärvården, ser även ökade möjligheter att planera verksamheten.

– Tidbokning ger verksamheten bra möjlighet till resurs- och kapacitetsplanering, vilket innebär en trygg och säker arbetstakt och ett gott arbetsklimat, säger Ronny Lestander.

Vid jämförelser har det också visat sig att bokade tider ger lika hög, och ofta högre, kapacitet att vaccinera jämfört med drop in-mottagning.

– Det är mer effektivt och man hinner oftast vaccinera fler personer på samma tid. Drop in spelar däremot en viktig roll när man exempelvis vill förenkla för invånare att vaccinera sig eller söka sig till vården i andra ärenden. Båda arbetssätten är viktiga, säger Ronny Lestander.

Större valfrihet för invånarna

Med tidbokning på 1177.se erbjuds invånarna en ökad tillgänglighet och en större valfrihet. När patienten själv får välja en tid som passar blir det oftast också färre om- och avbokningar.

– Att själv få se vilka tider som finns lediga och välja utifrån vilken tid som passar bäst gör det enkelt för patienterna. De slipper ringa för att boka sin tid och kan gå in och boka när de själva har möjlighet, dag som natt, säger Emma Sjöström.

1177.se fortsätter utvecklas

– Vi jobbar hela tiden med att utveckla och utöka användningen av e-tjänsterna på 1177.se. Nya funktioner och tjänster kommer allteftersom. Vi vill underlätta både för vården och för invånarna. Besök din mottagnings sida på 1177.se för att se vad de erbjuder, säger Ingemar Andersson.

Under 2022 införs ett basutbud av e-tjänster som alla verksamheter inom primärvård, sjukhusvård och tandvård ska erbjuda. Basutbudet innehållet bland annat tjänster som ska förenkla för invånaren att kontakta sin mottagning.

Läs mer om e-tjänsterna på 1177.se

Tillbaka till nyhetslistan