NYHETER 2022-05-24

Vaccination mot covid-19 fortsätter i höst

Under morgonen gick Folkhälsomyndigheten ut med nya rekommendationer för höstens vaccinationer mot covid-19. Region Västerbotten följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och kommer erbjuda fler doser vaccin mot covid-19 till hösten.

Från och med den 1 september rekommenderar Folkhälsomyndigheten en till dos vaccin mot covid-19 till alla som är 65 år eller äldre samt de som är 18 år eller äldre och som riskerar att bli allvarligt sjuka i covid-19. För de som är 18 till 64 år kommer rekommendationen fortsatt vara vaccination med tre doser, men de som vill ha en ytterligare dos kommer att kunna få det. Rekommendationen för barn som är 12 till 17 år är oförändrad.

– Precis som tidigare kommer Region Västerbotten att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Ronny Lestander, vaccinationssamordnare i Region Västerbotten.

De äldsta prioriteras först

– Vi planerar för att starta höstens vaccinationer i september, men alla kommer inte att kunna vaccinera sig då. Vi kommer troligtvis att börja med de äldsta och de som riskerar att bli allvarligt sjuka för att sedan släppa på nya grupper stegvis. Mer information kommer när det närmar sig, säger Ronny Lestander.

För de med allra störst behov av skydd mot allvarlig sjukdom och död i covid-19 kan det bli aktuellt med ytterligare en dos senare under hösten eller vintern.

Klart med centrala vaccinationsmottagningar

– Vi har nyligen fått klartecken att vi får återvända till campus i Umeå till hösten. I Skellefteå fortsätter vi med Vaccinationscentrum på Anderstorg. Det känns bra att redan nu ha klart med de centrala vaccinationsmottagningarna, säger Ronny Lestander.

Vaccinationscentrum Skellefteå öppnar igen den 8 augusti. Den centrala vaccinationsmottagningen i Umeå beräknas öppna i september, lagom till när höstvaccinationerna mot covid-19 ska starta.