NYHETER 2021-06-01

Vaccination mot covid-19 fortsätter med extern utförare i delar av länet

Nu släpps fler tider för vaccinationsbokning mot covid-19. I Skellefteå kommer en extern aktör som upphandlats av Region Västerbotten att vaccinera på Folkets park.

Som tidigare informerat kommer från och med vecka 23 en extern utförare som upphandlats för att vaccinera mot covid-19 på uppdrag av Region Västerbotten ha verksamhet i Skellefteå och Norsjö, och från vecka 25 i ett antal kranskommuner till Umeå. Vaccinationerna på Skellefteå Kraft Arena fortsätter till och med vecka 29 med fokus på dos två.

– Just nu läggs det ut bokningsbara tider i Skellefteå för nästa vecka, inom kort kommer tider för veckorna därefter och för fler orter, säger Region Västerbottens vaccinsamordnare Ronny Lestander.

Nära samarbete

I nuläget är det bestämt att Vaccina ska utföra vaccination i Skellefteå, Norsjö, Bjurholm, Vännäs, Nordmaling, Vindeln och Robertsfors. All information om vilka orter det gäller och hur man bokar tid finns på 1177.se.

Region Västerbotten har ett nära samarbete med Vaccina och för löpande dialog om vaccinationsarbetet och planeringen framåt. Vaccina kommer utföra vaccination så länge Region Västerbotten har behov av deras tjänster. Vaccina är ett komplement till regionens vaccination som bedrivs bland annat på länets hälsocentraler.

– Vi har planerat inför det här en längre tid och upphandlingen gjordes för flera månader sen. Vi använder den externa utföraren som en säkerhetsåtgärd att nå vaccinmålet och att kunna fortsätta bedriva vård för västerbottningarna på hälsocentralerna, alla ska känna sig trygga i att kunna söka vård i sommar via primärvården, avslutar Ronny Lestander.