NYHETER 2021-05-27

Vaccinationssamordnare: Vänta ett par dagar med att boka vaccination

Arbetet med att lösa de tekniska bekymmer som sedan tisdagen drabbat Region Västerbotten fortsätter. Tidvis har möjligheten att använda tidbokning till all verksamhet via 1177:s e-tjänster varit helt stängd. Nu är den i mycket begränsad omfattning öppen igen till dess att den kan tas i full drift. Det innebär att vissa användare kan boka, omboka eller avboka tider beroende på hur stort trycket är.

Region Västerbotten vill uppmana allmänheten att avvakta några dagar med att försöka boka tider specifikt kopplat till vaccination mot covid-19. De tider som släppts är i stort sett fyllda.

– Samtidigt finns det andra patienter som behöver använda e-tjänsterna för att till exempel boka tid för provtagning. Genom att avvakta ett tag med att försöka boka tid för vaccination ger man dessa grupper en större chans att ta sig fram. Vi får hjälpas åt att göra det bästa av den här situationen, säger Ronny Lestander, vaccinationssamordnare, Region Västerbotten.

Han påminner även om tidigare uppmaning om att undvika att försöka boka vaccinationstider via hälsocentral just nu.

– Det är av samma anledning. De flesta tider är bokade och vi vill ge hälsocentralerna större möjlighet att kunna hantera andra patientgrupper. Vänta några dagar och försök igen, säger Ronny Lestander.

Personer som behöver avboka eller omboka sitt besök hänvisas till att kontakta aktuell hälsocentral eller mottagning.

Regionen Västerbotten fortsätter att uppmana allmänheten att hålla sig uppdaterade via webbplatsen 1177.se för information. Regionen vill också påminna om att det inte går att ringa 1177 för att få hjälp med att boka tid.

Det är för tidigt att ge besked om när tidbokning via nätet kan tas i full drift igen.

Ny information ges när den finns tillgänglig.